Бази даних


Автореферати дисертацій - результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Пошуковий запит: (<.>ID=0823U101161<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1
   
Павленко Марина Сергіївна 
Психологічні особливості запобігання мобінгу серед учнів середніх класів : автореферат дис. ... д.філософ : 053 / М. С. Павленко ; Хмельницький національний університет. — 2023 — укp.

АНОТАЦІЯПавленко М.С. Психологічні особливості запобігання мобінгу серед учнів середніх класів. Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії з галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» за спеціальністю 053 – «Психологія» Хмельницький національний університет. Хмельницький, 2023.У сучасних умовах, з урахуванням зовнішніх викликів, таких як війна та інші небезпечні ситуації, створення безпечного освітнього середовища стає особливо важливим завданням. Це спрямовано на запобігання та протидію негативним наслідкам шкільного насильства, зокрема серед учнів середніх класів.Дослідження явища мобінгу в освітньому середовищі потребує детального вивчення та розгляду в зв’язку з тим, що може мати серйозний вплив на психологічний стан і фізичне здоров’я як учнів, так і педагогічних працівників, призвести до погіршення академічних досягнень учнів та впливати на ефективність у навчанні та вихованні, призвести до створення негативного психологічного клімату в установі, вплинути на загальну атмосферу, сприйняття учнів та педагогічних працівників один одним, а також на загальну безпеку та благополуччя всіх учасників освітнього процесу, вплинути на погляди учнів щодо взаємовідносин, провокувати довготривалі конфлікти. В межах дисертаційного дослідження здійснюється розгляд феномену мобінгу, його видів, причин виникнення та наслідків, психологічна характеристика учасників. Здійснено аналіз міжнародно досвіду впровадження психологічної профілактики мобінгу серед учнів середніх класів. Експериментальне дослідження дало можливість зробити висновок, що серед респондентів більша частина має прояви тривожності, агресії та обирають неконструктивні моделі поведінки під час конфліктних ситуацій, зокрема учні середніх класів, які мають дані показники і порушення самооцінки, займають позицію ізольованого або відторгнутого в учнівському колективі в подальшому стають учасниками (агресорами або жертвами) мобінгу у закладі освіти. Визначено психологічні особливості запобігання мобінгу. Розроблена та апробована програма психологічної профілактики прояву явища мобінгу серед учнів учнів середніх класів, спрямована на роботу з самооцінкою, агресією, тривожністю, розвиток навичок ненасильницького спілкування та констуктивного вирішення конфліктів, емпатії в учнівському колективі. Ефективність програми засвідчила, що під час формувального дослідження серед учнів експериментальної групи достовірне покращення показників (зменшення кількості респондентів з високим загальним рівнем агресії, тривожності, покращення показників самооцінки та статусу у групі, показників конфліктності), тоді як результати критерію Вілкоксона контрольної групи свідчать, що значних змін у ній не відбулося.Надійність і достовірність отриманих результатів забезпечувалася методологічним обгрунтуванням основних положень дисертаційного дослідження, експериментальною перевіркою гіпотези; репрезентативністю вибірки; кількісним та якісним аналізом отриманих результатів. Цінність дослідження полягає у розгляді основних підходів до розуміння психологічної сутності явища мобінгу. Створено авторську програму психологічної профілактики прояву явища мобінгу для учнів середніх класів, що включає теоретичні аспекти розуміння учасниками освітнього процесу явища мобінгу, його структури, видів та характеристики учасників, механізму дії як прояву насильницької поведінки у освітньому середовищі. Представлено практичне підтвердження зменшення високих та середніх рівнів прояву мобінгу після проведення програми психологічної профілактики мобінгу серед учнів середніх класів, яка передбачає особистісний розвиток учнів та формування способів запобігання деструктивним впливам мобінгу у класних колективах закладу освіти. Дослідження показало, що формування та психологічні особливості запобігання мобінгу в освітньому середовищі пов'язані з індивідуальними особистісними рисами, психоемоційним станом учнів середніх класів та специфікою взаємодії між членами колективу. Ефективна профілактика та запобігання мобінгу вимагає комплексного підходу і впровадження змін на індивідуальному, груповому та організаційному рівнях.Зроблені теоретичні та емпіричні узагальнення і висновки можуть бути використані під час просвітницької та профілактичної роботи фахівців соціально-психологічної служби закладу освіти, під час проведення консультативної роботи з педагогічними працівниками, класними керівниками, адміністрацією та батьками учнів школи. Розроблена програма психологічної профілактики мобінгу серед учнів середніх класів може використовуватися соціальними педагогами та психологами з метою профілактики виникнення проявів насильницької поведінки серед учнів. Матеріали наукового дослідження можуть слугувати основою для теоретико-емпіричної розробки наступних дослідницьких напрацювань з даної проблематики.

Постачальник даних: УкрІНТЕІ (Український Інститут науково-технічної експертизи та Інформації)

  Завантажити автореферат

З матеріалами дисертації можна ознайомитись в НРАТ (Національний репозитарій академічних текстів)
 
Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
Пам`ятка користувача

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського