Бази даних


Автореферати дисертацій - результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Пошуковий запит: (<.>ID=0823U101994<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1
   
Сьомак Оксана Юріївна 
Образні трансформації в руслі загальностильової еволюціїіконопису Дрогобиччини XV − початку XVI століть : автореферат дис. ... д.філософ : 023 / О. Ю. Сьомак ; Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури. — 2023 — укp.

Український середньовічний іконопис вирізняється завдяки особливим іконографічним, композиційним стилістичним і колористичним характеристикам у царині церковного мистецтва. Із теренів історичної Дрогобиччини (сучасний Дрогобицький район Львівської області України) походять найдавніші ікони, датовані XIV – початком XV століття, які є шедеврами українського малярства та надзвичайно цінною складовою духовної спадщини України. Збережені ікониДрогобиччини XV – початку XVI століть є невіддільною і вагомою частиною українського іконопису і втілюють складні процеси образної трансформації у руслі (річищі загальностильової еволюції українського іконопису означеного часу. Дисертація є першим дослідженням проблеми образних трансформацій в руслі загальностильової еволюції іконопису Дрогобиччини XV − початку XVI століть. Головна мета роботи − виявити і проаналізувати образні трансформації іконопису історичної Дрогобиччини і стилістично споріднених творів у контексті загальностильової еволюції українського іконопису XV – початку XVI століть.У дисертації здійснено стилістичний, іконографічний, компаративний аналіз найдавніших ікон з Дрогобиччини, продовжено систематизацію іконопису Дрогобиччини XV – початку XVI століть, поглиблено дослідження іконографії та стилістики творів. Висвітлено процес стильової еволюції українського іконопису XV – початку XVI століть, виявлено приклади образних трансформацій в іконах Дрогобиччини зазначеної доби. Систематизовано джерельну базу дослідження іконописуДрогобиччини XV – початку XVI століть. Уперше комплексно досліджено іконописний спадок Дрогобиччини і стилістично пов’язаних творів XV – початку XVI століть, збережених у визначних музейних і церковних зібраннях України.Детально висвітлено відмінності іконографії, стилістики та манери письма ікони «Святий Георгій Змієборець» XIV століття із церкви Собору святих Йоакима і Ганни села Станиля і образа «Святий Георгій Змієборець» початку – середини XV століття із церкви Перенесення мощей святого Миколая села Старий Кропивник Дрогобицького району. Усебічно досліджено питання походження ікон чину Моління XV століття, що зберігалися в церкві Воздвиження Чесного Хреста міста Дрогобич. Доведено умовність віднесення групи збережених ікон до первинного церковного опорядження. Виявлено характерні риси та стильові особливості іконописуДрогобиччини XV − початку XVI століть. Сформовано поняття «майстерня белзько-дрогобицьких ікон» як художньої майстерні історичної Перемишльської єпархії другої половини XVстоліття, малярський доробок якої було збережено на теренах міст Белз, Дрогобич та історичної Дрогобиччини. Виявлено витоки оригінальної стилістики майстерні белзько-дрогобицьких ікон, визначено манери, професійний рівень іконописців майстерні. Окреслено стилістичне коло «белзько-дрогобицького малярства», до якого належать пам’ятки з території історичної Перемишльської єпархії, а також за її межами, з другої половини XV − початку XVI століть на основііконографічної та стилістичної спорідненості.Висвітлено питання візантійсько-балканських джерел іконографії та стилістики в українському іконописі XV − початку XVI століть. Сформульовано тезу про згасання стилю белзько-дрогобицького малярства на початку XVI століття.Прослідковано риси спорідненості між іконописом історичної Мармарощини і Галичини XV−XVII  століть. Сформульовано гіпотезу про зв’язок автора ікони «Святий Георгій Змієборець» кінця XV − початку XVI  століття з однойменної монастирської церкви села Ступниця до цехового малярства Малопольської школи із центром у Кракові. Доведено належність храмової ікони «Воздвиження Чесного Хреста» першої половини − середини XVI століття з однойменної церкви в Дрогобичі до «кола майстра іконостаса з села Поляна» (історична Старосамбірщина,Львівська область). Віднайдено літературне джерело іконографії епізоду «Заслаб цар Костянтин» образа «Воздвиження Чесного Хреста» з Дрогобича.Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що застосовано комплексний підхід для дослідження іконопису Дрогобиччини XV − початку XVI  століть. Доведено іконографічну і стилістичну спорідненість ікон Дрогобиччини зазначеного періоду, збережених на території історичної Галичини, зі стилістичними групами ікон з теренів історичної Лемківщини та Мармарощини. Окреслено процес образних трансформацій іконопису Дрогобиччини XV − початку XVI  століть.Результати здійсненого дослідження можуть бути застосовані в наукових дослідженнях в галузі мистецтвознавства (художньо-стилістичний аналіз, атрибуція творів іконопису XV  початку XVI  століть), музейної діяльності, викладання історії українського середньовічного іконопису, формуванні та систематизації державних і приватних збірок українського іконопису, популяризації українського іконопису на світовому рівні в контексті міжкультурних зв’язків.

Постачальник даних: УкрІНТЕІ (Український Інститут науково-технічної експертизи та Інформації)

  Завантажити автореферат

З матеріалами дисертації можна ознайомитись в НРАТ (Національний репозитарій академічних текстів)
 
Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
Пам`ятка користувача

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського