Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (1)Книжкові видання та компакт-диски (1)
Пошуковий запит: (<.>A=Житовоз М$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

      
1.

Житовоз М. П. 
Методика навчання техніки фізичних вправ студентів з порушеннями слуху в інклюзивному закладі вищої освіти / М. П. Житовоз. — Б.м., 2021 — укp.

Житовоз М. П. Методика навчання техніки фізичних вправ студентів з порушеннями слуху в інклюзивному закладі вищої освіти. Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.Дисертація на здобуття наукового ступеню кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 «Теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров'я). – Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Чернігів, 2021. Дисертаційна робота полягає у впровадженні в освітній процес фізичного виховання закладів вищої освіти індивідуально-орієнтовану методику акценто¬ваного навчання техніки фізичних вправ, що ґрунтується на використанні спортивних технологій (на прикладі спортивної боротьби), як ефективного резерву підвищення рівня здоров'я та психофізичної підготовленості студентів з порушеннями слуху. В роботі доповнено рішення проблеми фізичного виховання студентів з порушеннями слуху в інклюзивному закладі вищої освіти, зокрема, про застосування спортивних технологій на заняттях фізичного виховання для вдосконалення навчального процесу з фізичного виховання, покращення рівнів фізичного розвитку та фізичної підготовленості, здоров'я в цілому впродовж всього періоду навчання. В роботі враховано компенсаторні можливості рухового аналізатору при навчанні техніки фізичних вправ на заняттях фізичного виховання, секційних заняттях з обраного виду спорту.У роботі запропоновано новий організаційно-педагогічний підхід до навчання техніки фізичних вправ, де акцентовано увагу визначення оптимальної технічної дії, її правильний образ, еталонної орієнтованої основи, що побудована на основі кількісно-якісного аналізу кінематичної й динамічної структури цієї дії.Розроблено та впроваджено в практику структурно-логічну схему методики акцентованого навчання техніки фізичних вправ на прикладі базових технічних прийомів зі спортивної боротьби, а саме: «переведення в партер ривком за руку», «переведення обертанням («вертушка») захватом руки зверху», «кидок підворотом (через спину) із захватом руки та шиї» та «переворот накатом захватом тулуба». Ключові слова: студенти з порушеннями слуху, фізичне виховання, спортивна боротьба, техніка фізичних вправ, акцентоване навчання, технічні прийоми.^UThe dissertation work is to introduce into the educational process of physical education institutions of higher education individually-oriented method of focused training in exercise techniques, based on the use of sports technology (for example, wrestling), as an effective reserve for improving the health and psychophysical fitness of students with disabilities hearing. The paper complements the solution of the problem of physical education of students with hearing impairments in an inclusive institution of higher education, in particular, the use of sports technologies in physical education to improve the educational process of physical education, improve levels of physical development and physical fitness, health in general period of study.A unique form of integration into society of people with disabilities and health disorders is physical culture, as an important component of the entire system of rehabilitation of people with disabilities. Physical culture is the basis of socio-professional, socio-domestic and socio-cultural rehabilitation, acts as an effective means and methods of medical, professional, psychological, pedagogical rehabilitation, is present in all spheres of human life. Іt is proved that deafness does not limit the possibilities of physical development, impairment, it is possible to regulate and perform complex types of movements with the help of residual analyzers, to influence certain functions in a complex or selective way. The paper takes into account these features, оf the compensatory capabilities of the motor analyzer, when teaching the technique of physical exercises in physical. It has been proven that deafness does not limit the possibilities of physical development, but requires the use of many special physical exercises that allow you to get the same results as a healthy person. In case of hearing education classes, sectional classes in the chosen sport. The paper proposes a new organizational and pedagogical approach to training in the technique of physical exercises, which focuses on determining the optimal technical action, its correct image, the reference-oriented basis, built on the basis of quantitative and qualitative analysis of the kinematic and dynamic structure of this action.A structural and logical scheme has been developed and implemented in practice example of basic techniques in wrestling, namely: «transfer to the ground jerk by the hand», «transfer by rotation («turntable») by gripping the hand from above», «throw by the back (through the back) with the hand and neck «and» coup d'etat capture of the torso. «The focus is on learning to perform technical elements of wrestling, namely: stable, movement, grips, release from grips, embossing, jerks, maneuvering and other basic actions. An algorithm for teaching the technique of performing simple and complex technical actions is introduced, which provides for the performance of successive technical actions taking into account the operational psychophysical state, focusing on teaching methods: explanation, demonstration, performance of exercise technique elements, exercises in general, exercises with partner, exercises with a partner in different conditions, correcting mistakes, achieving the desired result. An algorithm for teaching the technique of performing simple and complex technical actions is introduced, which provides for the performance of successive technical actions taking into account the operational psychophysical state, focusing on teaching methods: explanation, demonstration, performance of exercise technique elements, exercises in general, exercises with partner, exercises with a partner in different conditions, correcting mistakes, achieving the desired result.The structural-logical scheme of the accented technique is introduced teaching the technique of physical exercises for students with hearing impairments in the program of the educational and training process of the wrestling section (Greco-Roman and free) of students with hearing impairments and the educational process of physical education of higher education institutions of inclusive type. The effectiveness of the method of accentuated learning is confirmed by the results of a pedagogical experiment on the dynamics of levels of physical health, physical and technical fitness, functional and psychoemotional states of students with hearing impairments of the experimental group. Significant positive shifts were found for all studied indicators of the experimental group (p≤0.01-0.05) and significantly smaller – in the control group (p≥0.05).Key words: students with hearing impairments, physical education, wrestling, exercise technique, accentuated teaching, physical technique exercises, techniques.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського