Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (10)Книжкові видання та компакт-диски (15)Журнали та продовжувані видання (4)
Пошуковий запит: (<.>A=Кодлюк Я$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 3
Представлено документи з 1 до 3

      
1.

Кодлюк Я.П. 
Теорія і практика підручникотворення у галузі початкової освіти України (1960 - 2000 рр.): Автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Я.П. Кодлюк ; Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2005. — 38 с. — укp.

Вперше здійснено комплексний історико-педагогічний аналіз проблеми теорії та практики підручникотворення у галузі початкової освіти України з 1960 р. до 2000 р. Виділено та охарактеризовано основні етапи процесу формування підручників для школи першого ступеня (1960 - 1980 рр. та за умов державної незалежності України). Виявлено провідні тенденції підручникотворення у період впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти. З'ясовано особливості підручникотворення у зарубіжному шкільництві. Розроблено цілісну модель підручника для початкової школи. Виділено його провідні функції (інформаційну, розвивальну, виховну та мотиваційну) й обгрунтовано вимоги щодо вибору навчальних завдань і вправ. Проаналізовано теоретичні та психологічні засади формування навчального тексту та дидактичні принципи використання ілюстративного матеріалу у структурі підручника. Конкретизовано сутність емоційно-ціннісного елемента змісту освіти та шляхи його реалізації у підручниках для початкової школи. Систематизовано методи аналізу та оцінювання даного виду навчальної літератури. Розроблено калсифікацію шкільних підручників з урахуванням особливостей відображення в них предметного змісту освіти.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.215.1 + Ч421.215.1 + Ч421.215.1
Шифр НБУВ: РА334568

Рубрики:

      
2.

Чекрій І. І. 
Організаційно-педагогічна діяльність ЮНЕСКО в галузі шкільного підручникотворення / І. І. Чекрій. — Б.м., 2020 — укp.

Інтеграція вітчизняної системи освіти в європейський освітній простір детермінує модернізацію її змісту як моделі вимог суспільства до дітей та молоді, яка має відбуватися на компетентнісних, особистісно зорієнтованих, діяльнісних засадах. Основним виразником змісту освіти є підручник, тому створення навчальних книг нового покоління – першочергове завдання національного шкільництва. Теорія шкільного підручника як концептуальна основа навчальної книги формується на стику дидактики, психології і книгознавства. Однак задля розвитку зазначеної галузі знання цікавим є зарубіжний досвід, зокрема діяльність ЮНЕСКО у сфері шкільного підручникотворення. Об'єкт дослідження: діяльність ЮНЕСКО в галузі шкільної освіти.Предмет дослідження: теорія і практика діяльності ЮНЕСКО в галузі шкільного підручникотворення.Мета дослідження: розкрити теоретичні основи та практичні підходи до проблем підручникотворення в діяльності ЮНЕСКО задля подальшої імплементації ідей позитивного досвіду в національне шкільництво.Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що: – уперше здійснено комплексний аналіз організаційно-педагогічної діяльності ЮНЕСКО в галузі шкільного підручникотворення, зокрема: розкрито освітній, розвивальний та виховний потенціал шкільних підручників; охарактеризовано підходи вчених ЮНЕСКО до розробки електронних підручників (сутність, функції, види, критерії оцінювання якості, переваги і недоліки використання); визначено стратегії аналізу й оцінювання шкільних підручників у матеріалах ЮНЕСКО: підходи до аналізу (традиція згоди, критична традиція), види дослідження підручників (лінгвістичне, дискурсивне), стандарти аналізу підручників (вид навчальної книги, рівень знання предмета, особливості навчальної програми, методика використання), методи аналізу (кількісний та якісний), основні етапи оцінювання навчальної книги (призначення невеликої групи фахівців з оцінювання для детального ознайомлення з рукописом, аналіз рукопису кожним членом комісії, порівняння результатів), вимоги до вчителів, які здійснюватимуть експертизу підручника;– розкрито напрацювання ЮНЕСКО щодо створення, видання і розповсюдження шкільних підручників, систематизовано використання цього досвіду в зарубіжних країнах та окреслено перспективи використання позитивних ідей в Україні; – набули подальшого розвитку сутнісні характеристики шкільного підручника, положення про його функції та вимоги до цього виду навчальної літератури; про зміст освіти як відображення концепції навчання для сталого розвитку та нормативні документи, які реалізують цей зміст; про компетентнісний підхід в освіті. Практичне значення дослідженя полягає в тому, що його матеріали суттєво поглиблюють зміст навчальної дисципліни «Підручник для початкової школи: дидактико-методичний аспект» для спеціальності 013 «Початкова освіта»; джерельна база дисертації може бути корисною дослідникам різних галузей педагогічних знань – порівняльної педагогіки, теорії та історії педагогіки тощо. На основі аналізу організаційно-педагогічної діяльності ЮНЕСКО в галузі шкільного підручникотворення розроблено рекомендації з імплементації позитивного досвіду в шкільну освіту України, які можуть бути використані під час створення нових та покращення якості чинних навчальних видань.^UThe integration of national education system into the European educational space determines the modernization of its content as a model of society's requirements for children and youth, which should take place on a competency, personality-oriented, activity basis. The main expression of the education content is the textbook, so the creation of textbooks of new generation - the primary task of national schooling. The theory of the school textbook as a conceptual basis of the textbook is formed at the junction of didactics, psychology and bibliography. However, for the development of this field of knowledge, foreign experience is interesting, in particular, UNESCO experience in the field of school textbooks creation.Object of research: UNESCO activity in the field of school education.Subject of research: theory and practice of UNESCO activity in the field of school textbooks creation.The purpose of the study: to reveal the theoretical foundations and practical approaches to the problems of textbook creation in the activity of UNESCO for the further implementation of positive experience ideas into national schooling system.The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that: for the first time a comprehensive analysis of UNESCO organizational and pedagogical activity in the field of school textbooks creation is made, in particular: the educational, developmental and upbringing potential of school textbooks is revealed; the approaches of UNESCO scientists to the development of electronic textbooks are characterized (essence, functions, types, criteria for quality assessment, advantages and disadvantages of usage); strategies for analysis and evaluation of school textbooks in UNESCO materials are defined: approaches to analysis (tradition of consent, critical tradition), types of textbook research (linguistic, discursive), textbook analysis standards (type of textbook, level of subject knowledge, curriculum features, methods of usage) , methods of analysis (quantitative and qualitative), the main stages of textbook evaluation (appointment of a small group of evaluation specialists for detailed acquaintance with the manuscript, analysis of the manuscript by each member of the commission, comparison of results), requirements for teachers to examine the textbook; UNESCO's work on the creation, publication and distribution of school textbooks is revealed, experience of foreign countries is systematized and the prospects for usage of positive ideas in Ukraine are outlined; the essential characteristics of the school textbook have been further developed: the provisions on its functions and requirements for this type of educational literature; content of education as a reflection of the concept of education for sustainable development and regulations that implement this content; the competence approach in education.The practical significance of the study lies in the fact that its materials significantly deepen the content of the discipline "Textbook for primary school: didactic and methodological aspect" for the specialty 013 "Primary education"; the source base of the dissertation can be useful for researchers in various fields of pedagogical knowledge - comparative pedagogy, theory and history of pedagogy, etc. Based on the analysis of UNESCO organizational and pedagogical activitн in the field of school textbooks, recommendations for the implementation of positive experience in school education in Ukraine have been developed, which can be used to create new and improve the quality of existing educational publications.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Погонець І. В. 
Педагогічні основи ілюстрування підручників для початкових шкіл України (друга половина ХХ століття). / І. В. Погонець. — Б.м., 2021 — укp.

Реформування національного шкільництва в контексті концептуальних засад «Нова українська школа» актуалізує проблему вдосконалення змісту освіти, використання сучасних педагогічних технологій, а також модернізації засобів навчання, серед яких важливе місце посідає шкільний підручник. З огляду на те, що в Україні триває процес створення та видання альтернативної навчальної літератури, проблема її ілюстрування набуває особливого значення, оскільки комплекс наочних зображень у підручнику є основою для формування понять; впливає на учня як у навчальному, так і в інтелектуальному та емоційному плані; розвиває уміння спостерігати, осмислювати побачене, зіставляти його з прочитаним.Зважаючи на те, що процес конструювання цього виду навчальної літератури тісно пов'язаний з теорією шкільного підручника як концептуальною основою творення навчальної книги, – вивчення досвіду підручникотворення другої половини ХХ століття є важливим у розробці сучасної стратегії ілюстрування навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти.Об'єкт дослідження: процес ілюстрування вітчизняних шкільних підручників.Предмет дослідження: теорія і практика ілюстрування навчальних книг для початкових шкіл України другої половини ХХ століття.Мета дослідження полягає у розкритті педагогічних основ ілюстрування підручників для початкових шкіл України другої половини ХХ століття задля використання позитивних ідей минулого в системі вітчизняного підручникотворення.Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що:– вперше здійснено комплексне дослідження педагогічних основ ілюстрування підручників для початкових шкіл України другої половини ХХ століття, зокрема: виокремлено етапи ілюстрування вітчизняних підручників для початкової школи другої половини ХХ століття (1-й етап – 50-ті рр. ХХ століття – обґрунтування теоретичних основ ілюстрування навчальної книги; 2-й етап – 60–70-ті рр. ХХ століття – політехнізація змісту наочних зображень підручників; 3-й етап – 80-ті рр. ХХ століття – удосконалення наукових підходів до ілюстрування шкільної навчальної літератури для початкової школи; 4-й етап – 90-ті рр. ХХ століття національне спрямування ілюстративного матеріалу підручників) з урахуванням таких чинників: реформування національного шкільництва, розвиток теорії шкільного підручника та розвиток книжкової графіки; визначено тенденції кожного з виділених етапів;– розроблено модель аналізу ілюстративного матеріалу підручників для початкової школи, яка охоплює дидактичний, гігієнічний і художньоестетичний критерії та відповідні їм показники;– уточнено розуміння сутності, функцій, видової різноманітності ілюстративного матеріалу як структурного компонента навчальної книги; поглиблено наукові підходи до аналізу й оцінювання ілюстративного матеріалу підручників для початкової ланки освіти;– набули подальшого розвитку вимоги до наочних зображень навчальних книг для молодших школярів.Практичне значення одержаних результатів полягає в реалізації розробленої моделі в процесі аналізу ілюстративного матеріалу підручників для початкових шкіл України, виданих у другій половині ХХ століття; підготовці науково-методичних рекомендацій щодо використання наочних зображень у структурі навчальної книги для школи першого ступеня. Ці рекомендації, а також запропонована модель можуть бути використані в процесі створення ілюстративного матеріалу для нових навчальних видань; працівниками освіти під час моніторингу якості оформлення навчальної літератури; учителями початкової школи для підвищення ефективності роботи з візуальним рядом навчальної книги.Упродовж 2011–2019 рр. здійснено натурне обстеження 140 підручників для початкових шкіл України, виданих у період другої половини ХХ століття, уфондах обласних, регіональних, шкільних і наукових бібліотек та приватних колекцій. Зібрано та опрацьовано значну кількість фотоматеріалів (понад700 одиниць), що дають уявлення про ілюстрування книг для молодших школярів досліджуваного періоду. На основі отриманих результатів підготовлено науково-методичні рекомендації щодо використання ілюстративного матеріалу в підручниках для початкової школи, які поділяються на загальні (вимоги до зв'язку ілюстративного матеріалу з текстом та іншими структурними компонентами підручника) і спеціальні (вимоги, що стосуються відповідності ілюстративного матеріалу віковим особливостям молодших школярів; гігієнічні вимоги до ілюстративного матеріалу підручників для початкової школи; художньоестетичні; додаткові рекомендації до використання ілюстративного матеріалу).^UReforming the national school system in the context of the conceptual principles of secondary school reform “The New Ukrainian School” raises the issue of improving the education content, the use of modern pedagogical technologies, as well as the modernization of teaching aids, among which the school textbook occupies an important place. Given that in Ukraine the process of creating and publishing alternative educational literature is still continuing, the problem of its illustration is especially important, as a set of visual images in the textbook is the basis for the concepts' formation; affects the student academically, intellectually, and emotionally; develops the ability to observe, to comprehend what was seen, and to compare it with what was read.Since the process of constructing this type of educational literature is closely related to the school textbook theory as a conceptual basis for creating a textbook, thestudy of textbook creation experience in the second half of the 20th century is important in developing a modern strategy for illustrating textbooks for general secondary educational establishments.The object of the research: the process of illustrating Ukrainian school textbooks.The subject of the research: theory and practice of illustrating textbooks for Ukrainian primary schools of the second half of the 20th century.The purpose of the research is to reveal the pedagogical basics of illustrating textbooks for Ukrainian primary schools of the second half of the 20th century for use of the positive ideas of the past in the Ukrainian textbook creation system. The scientific novelty of the obtained results is that:- for the first time a comprehensive study of the pedagogical basics of illustrating textbooks for Ukrainian primary schools of the second half of the 20th century was carried out, in particular: the stages of illustrating Ukrainian textbooks for primary schools of the second half of the 20th century were singled out (the 1st stage – the 50s of the 20th century – the substantiation of textbook illustration theoretical bases); the 2nd stage – the 60-70s of the 20th century – the polytechnization of the textbooks' visual images content; the 3rd stage – the 80s of the 20th century – improvement of scientific approaches to illustrating educational literature for primary school; the 4th stage – the 90s of the 20th century – the national orientation of illustrative textbook material) taking into account the following factors: reforming the national school system, the development of school textbook theory and book graphics; the tendencies of each of the selected stages were determined; - the analysis model of textbooks' illustrative material for primary school was developed; the model covers didactic, hygienic, artistic, and aesthetic criteria and corresponding indicators;- the understanding of the essence, functions, type diversity of illustrative material as a structural component of the textbook is specified; scientific approaches to the analysis and evaluation of primary education textbooks' illustrative material were deepened;- the requirements for visual images of primary school educational books have been further developed.The practical significance of the obtained results lies in the implementation of the developed model based on the analysis of Ukrainian primary school textbooks' illustrative material, published in the second half of the 20th century; the preparation of scientific and methodical recommendations on the use of visual images in the firstdegree school textbook structure. These recommendations, as well as the proposed model, can be used in the process of creating illustrative material for new educational publications; they can be used by educators during the monitoring of the educational literature quality; they can also be used by primary school teachers to increase the efficiency of working with the educational book visual row.During 2011–2019 in the funds of regional, school, and scientific libraries and private collections the thesis author made a full-scale survey of 140 Ukrainian primary school textbooks published in the second half of the 20th century. A significant amount of photographic materials (over 700 units) was collected and processed, which gave an idea of illustrating books for younger schoolchildren of the period under study. Based on the results, the thesis author prepared scientific and methodological recommendations for illustrative material use in primary school textbooks. The recommendations are divided into general (the requirements for connecting illustrative material with the text and other structural components of the textbook) and special (the requirements for the correspondence of illustrative material to age features of primary school students; hygienic requirements for illustrative material ofprimary school textbooks; artistic and aesthetic requirements; additional recommendations for the illustrative material use) ones.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського