Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (1)Реферативна база даних (38)Книжкові видання та компакт-диски (14)Журнали та продовжувані видання (4)
Пошуковий запит: (<.>A=ТЦАР$<.>+<.>A=ТРИСТАН$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 2
Представлено документи з 1 до 2

      
1.

Бережний А. О. 
Методи та інформаційна технологія автоматизованого планування маршрутів польотів безпілотних літальних апаратів для підвищення ефективності пошуку об'єктів / А. О. Бережний. — Б.м., 2020 — укp.

У дисертації одержані такі основні результати:Удосконалений метод автоматизованого планування маршруту польоту БПЛА для пошуку динамічного об'єкту, який, на відміну від існуючих, враховує невизначеність в діях протилежної сторони, формує варіанти прогнозу руху, оцінює вразливість динамічного об'єкту на кожному з варіантів можливих маршрутів цього руху, що дозволяє знизити невизначеність інформації про дані маршрути і сформувати раціональний маршрут моніторингу об'єктів спостереження.Удосконалений метод автоматизованого планування маршруту польоту БПЛА для пошуку стаціонарних об'єктів, що, на відміну від існуючих, враховує зв'язаність структури стаціонарних об'єктів на різних топологічних рівнях та дозволяє оцінити важливість даного типу об'єктів в загальній структурі.Отримала подальший розвиток інформаційна технологія автоматизованого планування дій БПЛА, яка, на відміну від існуючих, враховує результати розпізнавання об'єктів, що дозволяє в реальному часі змінювати маршрут польоту при виконанні місії БПЛА.Ключові слова: безпілотний літальний апарат, динамічні та стаціонарні об'єкти, інформаційна технологія, маршрутизація, система підтримки прийняття рішення^UThe rapid development of unmanned aircraft in recent years has changed the organization of monitoring stationary and dynamic objects. This is due to the following: unmanned aerial vehicles (UAV) are much cheaper than manned reconnaissance aircraft; UAVs are easier to maintain and manage; UAVs can operate at night, in conditions of poor visibility, in situations that threaten the life of the pilot. The tasks of finding dynamic objects on the ground are not new. However, there are features for the forest-steppe zone. It contains significant areas of forest. The search for objects of observation in such areas is complicated. The process of selecting the optimal flight routes is particular difficulty. In this case, it is not only about completing purely civilian missions, but also about solving military tasks.Recently, the forms and methods of armed struggle are being transformed (Syria, Iraq, Libya, East Ukraine). The combat use of highly mobile, small groups, that can carry out terrorist tasks, comes to the fore. Modern terrorism is a complex socio-political phenomenon as a form of political struggle, as a form of behavior of individuals and organized groups. They, disrupting public order, destabilize the process of public life, contribute to the creation and development of conflict situations. Reliable and timely information is needed to counter the terrorist attacks of such groups. It can be quickly obtained by conducting active reconnaissance (monitoring). Planning aerial reconnaissance route using UAV in the forest-steppe area requires the identification and consideration of special patterns in dynamic objects actions. The intelligence plan itself should provide for advancing the enemy in action.A forecast of possible dynamic objects actions will give a result if information on their initial location (time, coordinates, state) is known. In this case, the results of aerial reconnaissance using UAV will provide information on the direction of movement, a possible target, the time dynamic objects leaves the target. This information will allow for the timely preparation of measures to counter possible terrorist attacks.The problem with monitoring stationary and dynamic objects is that there is a conflict between the size of the search area and the size of the objects.The solution of this contradiction is possible through the autonomous operation of the UAV, changing the route of its flight (flight task) by the results of automatic object recognition. Modern UAVs include an autopilot and a powerful on-board complex that can perform these tasks provided it is equipped with the appropriate information technologies. Thus, the relevant task of developing information technology for the automated detection and identification of stationary objects by unmanned aerial vehicles arises.The main results obtained in the dissertation are:1. An improved method for automated UAV flight route planning for searching for a dynamic object, which, unlike the existing ones, takes into account the uncertainty in the actions of the opposite side, generates motion prediction options, estimates the vulnerability of a dynamic object on each possible route of their movement, which reduces the uncertainty of information about these routes and form a rational monitoring route for monitoring objects.2. An improved method for automated UAV flight route planning for searching for stationary objects, which, unlike the existing ones, takes into account the connected structure of stationary objects at different topological levels and allows you to assess the importance of this type of object in the general structure.3. The information technology of automated UAV action planning, which, unlike the existing ones, takes into account the results of object recognition, has been further developed, which allows real-time change of the flight route when performing an UAV mission.The results can be used directly to plan UAV flight routes to search for dynamic and stationary objects in advanced decision support systems and automated aviation control systems.Keywords: decision support system, dynamic and stationary objects, information technology, routing, unmanned aerial vehicle.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Сало Н. А. 
Методи побудови організаційної системи підготовки диспетчерів управління повітряним рухом для підвищення рівня їх компетентності / Н. А. Сало. — Б.м., 2020 — укp.

У результаті виконання дисертаційних досліджень вирішене актуальне наукове завдання розробки моделей та методів побудови організаційної системи підготовки диспетчерів управління повітряним рухом.Удосконалена модель організації підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, яка, на відміну від існуючих, ґрунтується на застосуванні мультиагентного підходу до планування підготовки і формуванні онтології навчальних дисциплін УПР з та дозволяє підвищити ефективність навчання за рахунок планування занять відповідно до результатів їх контролю.Отримав подальший розвиток метод автоматизованого тестування та оцінювання компетенцій диспетчерів управління повітряним рухом, що, на відміну від існуючих, характеризується цілісністю об'єкта тестування, врахуванням внутрішніх і зовнішніх зв'язків, можливості розвитку та адаптації системи тестування, що дозволяє підвищити ефективність навчання.Отримав подальший розвиток метод побудови мультиагентної системи складання розкладів занять для диспетчерів управління повітряним рухом, яка на відміну від існуючих, ґрунтується на поєднанні евристичних та формальних знань та дозволяє зменшити час на формування розкладів знать та вправ та підвищити ефективність управління системою підготовки диспетчерів управління повітряним рухом.Розроблені методи у комплексі забезпечують побудову організаційної системи підготовки диспетчерів управління повітряним рухом, реалізація якої дозволило змінити підходи до організації навчального процесу та забезпечити підвищення ефективності навчання.^UThe analysis of the current state and directions of development of methods of construction of modern organizational educational systems is carried out. The results of the analysis show that today there is a transition to a competency-based approach to learning, which involves changes in approaches to its organization and planning. The specifics of professional training of air traffic controllers are taken into account. It is proved that a significant part of the total amount of educational activities are automated procedures (training complexes, automated training systems, distance learning and knowledge control systems, information technology for training). Methods of realization of the specified procedures are based on results of mathematical modeling of various aspects of functional activity of managers.The dissertation provides a theoretical generalization and a new solution to the scientific problem, which is to develop construction methods of the organizational system of training air traffic controllers. Within the framework of the set task the partial tasks are solved: the analysis of features of the organization of educational process on preparation of dispatchers of ATC; analysis of the use of modern information technology of organizational training systems; formation of requirements to the information technology of the organizational system of training of ATC dispatchers; substantiation of indicators and criteria for evaluating the effectiveness of information technology of the organizational system of training of ATC dispatchers; development of a model of the system of training of ATC dispatchers with the use of a multi-agent approach; development of a method of automated testing and assessment of knowledge of ATCdispatchers; development of a model of a multi-agent system for scheduling classes for ATC dispatchers; evaluation of the effectiveness of the developed methods and the adequacy of the models.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського