Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (5)Наукова електронна бібліотека (30)Реферативна база даних (94)Книжкові видання та компакт-диски (38)Журнали та продовжувані видання (3)
Пошуковий запит: (<.>K=СТАРОДАВНІЙ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 7
Представлено документи з 1 до 7

      
1.

Ковалевич В.В. 
Механізми соціокультурної детермінації пізнавального процесу в астрономії: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.09 / В.В. Ковалевич ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2005. — 19 с. — укp.

Виявлено особливості соціокультурної детермінації пізнавального процесу в астрономії на різних історичних етапах її розвитку (у стародавній період, часи середньовіччя, добу Відродження та за Нового часу). Проаналізовано взаємозв'язок астрономії та астрології на різних еволюційних етапах даних наукових дисциплін. Визначено специфіку соціокультурної детермінації пізнавального процесу в астрономії в еволюційні періоди її розвитку, зокрема: до, після та у період коперніканської революції та епоху революційних перетворень XX ст. Охарактеризовано місце і роль зовнішніх чинників, що зумовили революційні зміни в астрономії XX ст. Досліджено виміри соціокультурної детермінації пізнавального процесу на теоретичному й емпіричному рівні організації знання в астрономії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю252:В6 + В6 в2:Ю,022 +
Шифр НБУВ: РА336533

Рубрики:

      
2.

Зайцева Л.А. 
Онтологічна концепція музики: на прикладі світських та духовних жанрів: Автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.01 / Л.А. Зайцева ; Харк. держ. акад. культури. — Х., 2004. — 20 с. — укp.

Розроблено комплексну теорію онтології, яка подана у двох значеннях: як категорія пізнання і як феномен культури (на прикладі світських та духовних жанрів музичної культури). Теоретично обгрунтовано та практично апробовано універсальну модель онтологічного аналізу музичного твору, яка містить семіотичний опис елементів музичної мови, зовнішні та внутрішні фактори комунікації в системі "простір - час - зміст". Запропоновано дефініції онтології й онтологізму як універсальної концепції буття музичної культури, встановлено науковий статус щодо нових похідних термінів та категорій онтологічного аналізу: жанрових моделей онтологізму, синергійної драматургії, духовного шляху сходження, онтодіалогу, онтотрансцензусу. На основі культурологічного порівняння виявлено онтологічну дистанцію різних жанрових моделей світської та церковної музики. Під час апробації методології онтологічного аналізу музики використано нові та маловідомі твори музичної культури (пісноспіви стародавньої служби, а також "Урочиста літургія" Л.Дичко). Літургію досліджено у стародавній та сучасній редакціях, виявлено глибинний зв'язок та спадкоємність традицій вітчизняної музичної культури.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ310.06:Ю2 + Щ310.4 + Ю812.453.1 +
Шифр НБУВ: РА328853

Рубрики:

      
3.

Михайленко О.О. 
Речово-правові обмеження права приватної власності за стародавнім римським та сучасним цивільним правом України: Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.03 / О.О. Михайленко ; Нац. юрид. акад. України ім. Я. Мудрого. — Х., 2003. — 20 с. — укp.

Здійснено комплексний аналіз теоретичних і практичних питань правового регулювання системи речово-правових обмежень права приватної власності у стародавній римській та сучасній вітчизняній правових системах. Досліджено поняття та систему речового права, надано характеристику суб'єктивному праву приватної власності і процесу його реалізації, визначено поняття, сутність та особливості категорії правообмежень. Основну увагу зосереджено на з'ясуванні юридичної природи й особливостей окремих видів речових прав на чуже майно та їх впливу на процес здійснення права приватної власності. На основі порівняльного аналізу з римським приватним правом, виявлено моменти рецепції позитивного історичного досвіду, обговорено окремі недоліки чинного законодавства у галузі речового права та сформульовано конкретні пропозиції щодо їх усунення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х2(0)4-622 + Х839(4УКР)110.32 +
Шифр НБУВ: РА327814

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
4.

Бондаренко-Брінь В.В. 
Соціальний час: моделі суб'єктивного сприйняття: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / В.В. Бондаренко-Брінь ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2006. — 23 с. — укp.

Досліджено моделі суб'єктивного сприйняття часу на матеріалі німецьких і російських соціально-філософських ідей кінця XIX - початку XX ст. Визначено загальнокультурні детермінанти розвитку уявлень про час даного хронологічного періоду, якими є: стародавній міфологічний час, аграрна циклічна та християнська лінійна темпоральні моделі. Доведено інваріантність більшості виявлених темпоральних патернів. Розглянуто унікальні та національно детерміновані моделі (концепцію чотиривимірного часу М.Гайдеггера, модель "танцівної" часової спіралі Ф.Ніцше, специфічну німецьку модель - представлення історичного часу у просторовому образі дому та деякі інші). Виявлено основні тенденції у розвитку суб'єктивних уявлень про час на початку XX ст., якими є: хвороблива відокремленість і відчуженість суб'єктивного часу індивіда від об'єктивного та інших форм іманентного часу; неоднозначність в орієнтації на певну часову перспективу; різноманіття моделей часової спрямованості; темпоральна інтенсифікація сучасного суспільства; особливе сприйняття тривалості та швидкості перебігу часу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.132 + Ю6*321 +
Шифр НБУВ: РА344593

Рубрики:
 Час 

      
5.

Буткевич О.В. 
Становлення і розвиток міжнародного права в стародавній період: Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.11 / О.В. Буткевич ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2002. — 20 с. — укp.

Досліджено природу та суть міжнародного права, його основні особливості в стародавній період. Визначено основні досягення та недоліки сучасних теорій і концепцій зародження міжнародного права. Розкрито характерні риси стародавніх інститутів: міжнародної правосуб'єктності, міжнародного договірного права, міжнародного посольського права, законів і звичаїв війни, статусу іноземців, джерел морського права, статус теорії, а також їх генетичний зв'язок з сучасним міжнародним правом. Встановлено закономірності взаємодії міжнародного та внутрішньодержавного права в стародавній період, витоки й основні етапи становлення міжнародно-правових поглядів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х91г(0)3
Шифр НБУВ: РА318960 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Книшик С. І. 
Реформування системи державного управління загальною середньою освітою в Україні в контексті європейської інтеграції / С. І. Книшик. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління (доктора філософії) за спеціальністю 25.00.01. – теорія та історія державного управління. – Львівський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Львів, 2019.У дисертації обґрунтовано теоретичні засади реформування та функціонування системи державного управління у сфері загальної середньої освіти. Уточнено понятійно-категорійний апарат дослідження, зокрема визначено специфіку системи загальної середньої освіти як об'єкта державного управління в умовах суспільної трансформації. У роботі проаналізованосучасний стан системи загальної середньої освіти та визначено її проблеми та тенденції.Досліджено становлення системи державного управління середньою освітою в Україні, яка налічує майже сам тисячоліть, ґрунтовно відображено в сучасній науковій літературі, поділяючись на стародавній етап, індустріальний етап, етап систематизації та інформації тощо. Сьогодення загальної середньої освіти України з набуттям незалежності відбувається кількома етапами: реформування з залученням певного загальноєвропейського досвіду, який базується на адаптації учнів до конкурентних умов сучасного інформаційного суспільства через демократизацію освіти; плюралізм, багатоукладність,варіативність і альтернативність освіти; відкритість та диференціація освіти тощо.Проаналізовано теоретичні засади удосконалення системи державного управління загальною середньою освітою в контексті реалізації державної політики та надано практичні пропозиції органам державної влади щодо реформування системи державного управління загальною середньою освітою в Україні в контексті європейської інтеграції.Ключові слова: система освіти, загальна середня освіта, реформування, державне управління у сфері освіти, державно-громадське управління загальною середньою освітою.^UThesis for a Candidate Degree in Public Administration (Doctor of Philosophy), specialty 25.00.01. – Theory and History of Public Administration. – Lviv Regional Institute of Public Administration National Academy of Public Administration under the President of Ukraine, Lviv, 2019.The thesis substantiates the theoretical principles of reforming and functioning of the state administration system in the area of general secondary education. The conceptual and categorical apparatus of the research is specified; in particular, the specifics of the system of general secondary education as the object of public administration under conditions of social transformation arespecified.In order to identify the main scientific achievements in the system of education management, theories and tools of educational management were identified. An overview of the definitions of “education”, “state education management” is made, and the vision of these definitions is proposed. Also, the levels of public administration in education at all the hierarchical levels are consideredand the lack of interaction with the public and non-governmental sector in particular is revealed, which negatively affects the efficiency of the education system. Formation of the systems of state administration of secondary education in Ukraine, which counts back about seven millennia, is thoroughly reflected in the modern scientific literature, being divided into an ancient stage, an industrial stage, a stage of systematization and information, and so on. Present time of the general secondary education of Ukraine with the acquisition of independence is a series of stages of reformation involving certain pan-European experience, which is based on the adaptation of students to the competitive conditions of the modern information society through the democratization of education; it is pluralism,multistructurality, variability and optionality of education; openness and differentiation of education, etc.The education system of Ukraine consists of institutions of education, scientific, scientific-methodological and methodological institutions, research and production enterprises, state and local educational authorities and self-governingbodies in the field of education. The structure of education includes pre-school education, general secondary education, out-of-school education, self-education, principles of education, etc.Study of the documents that constitute the legal basis of the current state administration in the field of education in Ukraine can give us a conclusion that Ukraine has formed a sufficient legal framework aimed at the implementation of strategic tasks, appropriate for a democratic society, into the system of domestic education. This framework covers education in the area of human rights, civiceducation, intercultural education and the study of global issues.Theoretical conceptualization of foreign experience in the management of education in the modern world has given rise to the assertion that the chosen area is developing in the light of the following general trends, which form the basis of the state educational policy of any civilized state: from centralization in the management of education and rigid state regulation to decentralization andinvolvement into the management of public-state structures and civil society; from excessive closure and opacity of processes occurring inside the system to the openness of the system and to attempts to the discuss emerging problems openly; from the excessive rigidity of the system of education and its inefficiency to more flexible formulas that open an access to education for an ever-increasing mass of population and increase the efficiency of education at all its levels.The ways of reforming the system of public administration in general secondary education in the context of implementation of the state policy are proposed; directions of influence of decentralization to the development of secondary education are proposed; peculiarities of adaptation of foreign experience are substantiated; conceptual approaches to reforming of the system of publicadministration in general secondary education in Ukraine in the context of European integration are presented.Key words: system of education, general secondary education, reformation, public administration in the field of education, state and public administration in the general secondary education.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Хребтенко М. С. 
Іконопис Лівобережної України та Київщини другої половини XVII – першої половини XVIII ст. Особливості техніки, технології та реставрації / М. С. Хребтенко. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена професійному українському іконопису, створеному на теренах Лівобережної України і Київщини у другій половині XVII – першій половині XVIII століть. Мета роботи – виявити нові відомості і систематизувати уже наявну інформацію про матеріальну структуру іконопису, способи створення зображення, послідовність накладання фарбових шарів, а також поширені види пошкоджень та методики реставрації.Методика дослідження включала безпосереднє візуальне обстеження творів неозброєним оком та із застосуванням портативного USB-мікроскопа, огляд і фотографування в ультрафіолетових та інфрачервоних променях. Отриману інформацію було співставлено з даними із опублікованих та архівних джерел. Було застосовано методи порівняльного аналізу для встановлення іноземних впливів на техніко-технологічному рівні.Основу джерельної бази склали ікони з колекції Національного художнього музею України, ікони з іконостасів Спасо-Преображенської церкви с.Великі Сорочинці, Троїцької Надбрамної церкви Києво-Печерської Лаври, Софійського собору у Києві, ікона Богоматері Єлецької, що зберігається у Свято-Успенському Єлецькому монастирі м. Чернігів, ікони з колекції НАІЗ «Чернігів стародавній» та інші. З архівних матеріалів – паспорти реставрації творів іконопису, що зберігаються у Національному художньому музеї України, Національному науково-дослідному реставраційному центрі України, на кафедрі техніки та реставрації творів мистецтва Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури.Наукова новизна полягає у тому, що вперше у центрі спеціального дослідження постала матеріальна будова й техніка іконопису Лівобережної України та Київщини у другій половині ХVII – першій половині XVIII століття. Виявлено низку варіацій створення живописного зображення, встановлено хронологічні межі застосування окремих матеріалів, прийомів живопису і декорування на іконах означеного регіону й періоду. Введено у науковий обіг ряд архівних джерел, що містять інформацію про проведені фізико-хімічні дослідження ікон та процес їхньої реставрації. Доповнено й узагальнено відомості щодо пігментного складу живопису. Уточнено особливості структури ікон Лівобережжя, такі як: матеріали, конфігурація, форма, товщина, спосіб обробки основ, вид паволоки та її локалізація, склад, товщина і обробка ґрунтового шару; уточнено інструменти, які використовувались для обробки основ та створення рельєфних візерунків на поверхні ґрунту. Проаналізовано методики і матеріали, застосовані для реставрації ікон Лівобережної України. Подальшого розвитку набули дослідження стану збереженості іконописної спадщини України, його співвідношення з реставраційними втручаннями у минулому, а також аналіз наслідків цих втручань для візуального сприйняття творів глядачем і доступності автентичних частин для подальших досліджень.Дисертація складається зі вступу, чотирьох розділів з висновками до кожного, загальних висновків, списку використаних джерел. Окремий том становлять додатки з ілюстраціями.Перший розділ присвячений історіографії, розкриттю основних методологічних засад проведеного дослідження, означенню джерельної бази й з'ясуванню значень спеціальних термінів.У другому розділі пошарово розглянуто структуру ікон Лівобережної України та Київщини у другій половині ХVII – першій половині XVIII століття. З'ясовано матеріали й інструменти, які використовувались для підготовки основ і обробки ґрунту;різновиди основ і їхнє поширення на Лівобережжі; види й особливості застосування паволоки; склад ґрунту, фарбового і покривного шару; уточнено перелік пігментів, застосованих українськими іконописцями.Третій розділ присвячено виконанню зображення: нанесенню підготовчого малюнка і процесам роботи з фарбами. Розглянуто матеріали й способи виконання малюнка, виявлено основні варіанти створення живописного шару, з'ясовано ознаки впливу на український іконопис технік живопису країн Західної і Східної Європи. З'ясовано значення, роль і способи виконання золочення.У четвертому розділі проаналізовано основні методики консервації, розкриття та естетичної реінтеграції, які застосовувались до іконопису досліджуваного періоду на різних історичних етапах. Підкреслено важливе значення збереження усіх елементів будови ікони, які розкривають технологію її створення.Ключові слова: український іконопис, бароко, техніка, технологія, інкарнат, золочення, пігменти, в'язиво, реставрація іконопису, Лівобережна Україна.^UThe thesis is devoted to professional Ukrainian iconography created in the territory of Left-bank Ukraine and Kyiv Region during the second half of the 17th - first half of the 18th centuries. The purpose of the work is to reveal new information and systematise the already-existing information about the material structure of iconography, ways of creating an image, the sequence of applying paint layers, as well as common types of damage and restoration techniques.The research methodology included direct visual examination of the works with the naked eye and with the use of a portable USB microscope, as well as examination and photography under ultraviolet and infrared rays. The information obtained was compared with data from published and archival sources. In addition, comparative analysis methods were used to establish foreign influences on technical and technological levels.The core of the source base are icons from the collection of the National Art Museum of Ukraine, from the iconostasis of the Church of the Savior Transfiguration in the village of VelykiSorochyntsi, Trinity Gate Church of the Kiev-PecherskLavra, St. Sophia Cathedral in Kyiv, the icon of Our Lady of Yelets stored in the Holy Dormition Yelets Monastery in Chernihiv, icons from the collection of National Architectural and Historical Reserve "Ancient Chernihiv" and others. Among archival materials - passports of restoration of works of iconography stored in the National Art Museum of Ukraine, the National Scientific and Research Restoration Centre of Ukraine, the National Academy of Fine Arts and Architecture.The scientific novelty is that for the first time the material structure and technique of iconography in Left-bank Ukraine and Kyiv Region in the second half of the 17th - first half of the 18th centuries is at the centre of special research. A number of options for the creation of picturesque images are revealed, and chronological limits are established on the application of certain materials, methods of painting and decoration on icons of the specified region and period. For the first time, a number of archival sources have been introduced into scientific circles, which contain information about the physico-chemical studies of icons and the process of their restoration. Information concerning the pigment composition of the painting has been supplemented and generalised. The peculiarities of the structure of the Left-bank icons are specified, such as: materials, configuration, shape, thickness, method of processing the bases, type of canvas and its localisation, composition, thickness and processing of the primer layer; the tools used for processing the bases and creating relief patterns on the primer surface have been specified. The methods and materials used for the restoration of the icons in Left-bank Ukraine have been analysed. Further development was achieved through research into the state of preservation of the iconographic heritage of Ukraine and its correlation with restoration interventions in the past, as well as analysis of the consequences of these interventions for visual perception of works by the audience and the availability of authentic pieces for further research.The thesis consists of an introduction, four chapters with conclusions to each, general conclusions, a list of references and appendices with illustrations. The first chapter is devoted to historiography, the basic methodological principles of the study, listing of references and clarification of the meanings of special terms.The second section considers the structure of the icons in Left-bank Ukraine and Kyiv Region in the second half of the 17th - first half of the 18th centuries in layers. The materials and tools which were used to prepare the bases and refine the primer have been clarified: varieties of bases and their distribution in the Left Bank, types and peculiarities of canvas application, composition of the primer, paint and coating layers; the list of pigments used by Ukrainian icon painters has been specified.The third chapter is devoted to the execution of the image on the primer surface: the application of a preparatory drawing and the processes of working with paints. Materials and methods of drawing are considered, the main options for creating a paint layer are identified, and the signs of the influence of painting techniques of Western and Eastern Europe on Ukrainian iconography are clarified. The meaning, role and methods of gilding are clarified.The fourth section analyses the main methods of preservation, disclosure and aesthetic reintegration, which were applied to the iconography of the period at different historical stages. The importance of preserving of all the structural elements of the icon, which reveal the technology of its creation, is emphasised.Keywords: Ukrainian iconography, Baroque, technique, technology, incarnat, gilding, pigments, binder, restoration of iconography, Left-bank Ukraine.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського