Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (4)Реферативна база даних (2)Книжкові видання та компакт-диски (34)Журнали та продовжувані видання (11)
Пошуковий запит: (<.>M=Національний авіаційний університет<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 156
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Бичков А. С. 
Концепція підвищення експлуатаційних характеристик конструкцій агрегатів вітчизняних цивільних літаків спеціальними методами порошкової металургії / А. С. Бичков. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено розробці концепції підвищення експлуатаційних характеристик конструкцій агрегатів цивільних літаків спеціальними методами порошкової металургії (ПМ). Містить наукові основи загальної методології оцінки ефективності методів ПМ стосовно використання в конструкціях агрегатів літаків; критеріальні оцінки перспективності розширення застосування спечених матеріалів на основі алюмінію та титану та ефективності іонно-плазмових і газотермічних порошкових покриттів; аналіз ефективності застосування порошкових матеріалів у вузлах тертя; основи інженерного прогнозування ефективних обсягів застосування матеріалів ПМ в авіаційних конструкціях. Синтезовано класифікаційні схеми основних видів складів антифрикційних і фрикційних матеріалів, розроблено блок-схеми формування їх експлуатаційних характеристик. Проаналізовано можливості підвищення експлуатаційних характеристик деталей з захисними газотермічними порошковими покриттями.^UThe dissertation is devoted to the development of the concept of increasing the operational characteristics of civil aircraft units by special methods of powder metallurgy (PM). It contains scientific basics of a general methodology for evaluating the effectiveness of PM methods for use in aircraft unit designs; criterion evaluation of the prospects of expanding the use of sintered powder aluminum-based and titanium-based materials; criterion evaluation of the effectiveness of ion-plasma and gas-thermal powder coatings; analysis of the effectiveness of the use of powder materials at friction units; bases of engineering forecasting of effective volumes of use of PM materials in aircraft structures. The classification schemes of the main types of antifriction and friction materials composites were synthesized, and the block-diagram of the formation of their basic operational characteristics has been developed. The analysis of the possibilities of increasing the operational characteristics of parts with protective gas-thermal powder coatings is carried out.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Коломієць С. В. 
Підвищення рівня екологічної безпеки автотранспортних підприємств / С. В. Коломієць. — Б.м., 2019 — укp.

Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 21.06.01 – екологічна безпека. Національний авіаційний університет, Київ, 2019. У дисертаційному дослідженні вирішено актуальне науково-прикладне завдання підвищення рівня екологічної безпеки АТП шляхом мінімізації енергоспоживання та забруднення навколишнього середовища шкідливими викидами і відходами під час технологічних процесів відновлення працездатності ТЗ.Розроблено методику оцінювання рівня екологічної безпеки АТП, в основі якої лежить математична модель визначення витрати палива та ресурсів, шкідливих викидів і відходів з урахуванням типу ТЗ, особливостей режимів руху ТЗ в окремих технологічних циклах, характеристик технологічних операцій, періодичності проведення основних технологічних впливів протягом життєвого циклу ТЗ. Розроблено комплекс критеріїв оцінювання екологічної безпеки АТП, який складається з десяти окремих критеріїв оцінювання стаціонарних і пересувних джерел шкідливого впливу підприємства, визначених за результатами аналізу суттєвих екологічних аспектів окремих технологічних процесів ТО і ремонту ТЗ та об'єднаних у групи за чинниками витрат ресурсів, викидів і відходів та інтегральних критеріїв, що формує єдину функцію мети, яка визначає рівень екологічної безпеки АТП.Розроблено програмний модуль моніторингу параметрів технічного стану ТЗ і окремих показників їх екологічної безпеки в технологічних процесах АТП, який дає змогу прогнозувати показники екологічної безпеки окремих ТЗ у життєвому циклі і АТП загалом. Досліджено вплив технологічних процесів АТП на витрату палива і ресурсів, викидів та відходів у життєвому циклі ТЗ та розроблено рекомендації щодо підвищення екологічної безпеки підприємства.Ключові слова: автотранспортні підприємства; технологічні процеси; екологічна безпека; витрати палива та ресурсів; викиди; відходи; математичне моделювання.^UQualification scientific paper, manuscript.The thesis for the degree of Candidate of Sciences in Technology, specialty 21.06.01 – Environmental safety. National Aviation University, Kyiv, 2019. The thesis solves actual scientific and applied task to improve environmental safety of motor transport enterprises by minimizing energy consumption and environmental pollution by harmful emission and waste during technological processes of restoring the working capacity of vehicles. The methodology for assessing the level of environmental safety of motor transport enterprises based on the mathematical model for determining fuel and resource consumption, harmful emission and waste has been developed. It takes into account the type of vehicles, the peculiarities of the vehicle motion modes in separate technological cycles, the characteristics of technological operations, the periodicity of the main technological influences in vehicle life cycle. A system of criteria for assessing the environmental safety of motor transport enterprises has been developed. It consists of ten separate criteria for estimating stationary and mobile sources of harmful influence of the enterprise. They are based on the analysis of essential environmental aspects of separate technological processes of vehicle maintenance and repair. They are grouped according to resource use, emission and waste, and integral criteria which forms a target function determining the level of environmental safety of motor transport enterprises. A program module for monitoring the parameters of vehicle technical condition and separate indicators of vehicle environmental safety in the technological processes of motor transport enterprises has been developed. It enables to predict the indicators of environmental safety of separate vehicles in the life cycle and motor transport enterprises in general. The influence of technological processes at motor transport enterprise on fuel and resource consumption, emission and waste in the vehicle life cycle has been investigated. Recommendations for improving the environmental safety of the enterprise have been developed. Key words: motor transport enterprises; technological processes; environmental safety; fuel and resource consumption; emission; waste; mathematical modeling.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Гайдай О. О. 
ЕКСПЛУАТАЦІЙНІ ВЛАСТИВОСТІ ЕТАНОЛЬНИХ БЕНЗИНІВ З НАНОРОЗМІРНИМИ СФЕРОЇДАЛЬНИМИ КАРБОНОВИМИ КЛАСТЕРАМИ / О. О. Гайдай. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.17.07 – Хімічна технологія палива і паливно-мастильних матеріалів. Національний авіаційний університет, м. Київ, 2019 р.Дисертаційну роботу присвячено створенню етанолвмісних палив, що містять низькі концентрації (10-3 – 10-2 %, мас.) бромованих сфероїдальних карбонових наночастинок, з покращеними експлуатаційними та екологічними властивостями.Методами ТЕМ, СЕМ, АСМ, КР-спектроскопії та рентгенофазового аналізу синтезованих карбонових матеріалів доведено їх приналежність до наноматеріалів cферичної форми з розміром частинок у діапазоні 6…100 нм, які містять цибулеподібні (сarbon onion) кластери. За допомогою методу динамічного когерентного розсіювання лазерного світла показано, що введення присадки бромованих нанокарбонових кластерів до органічного середовища супроводжується утворенням навколо них сольватної оболонки, розмір якої змінюється від 21 до 1000 нм залежно від хімічної природи розчинника. Для етанолу розмір утворюваних сольватних угрупувань (доменів) становить ~ 400 нм, що значно перевищує розмір індивідуальних частинок присадки. Доведено, що зміна мікрогетерогенної структури палива проявляється у зміні фізико-хімічних, експлуатаційних та екологічних характеристик палива. Зокрема, встановлено, що наявність у складі сумішевого палива нанокарбонових кластерів покращує пускові та корозійні властивості палива. Наведено результати порівняльних досліджень експлуатаційних показників товарного вуглеводневого бензину та сумішевого етанольного палива Е-85 з присадкою бромованих нанокарбонових структур. Показано суттєві переваги альтернативних палив за такими параметрами, як протизадирні та протизносні властивості, екологічні характеристики, а також встановлено можливість зменшення витрат сумішевого етанольного палива під час застосування мікрокількостей нанокарбонових матеріалів як присадок. Ключові слова: етанольне паливо, нанорозмірні сфероїдальні карбонові кластери; фізико-хімічні, експлуатаційні, екологічні властивості палива.^UThe thesis for the degree of candidate of technical sciences, speciality 05.17.07 - Chemical technology of fuel and lubricants. National aviation university, Kyiv, 2019.The thesis is dedicated to creating of ethanol fuel with improved performance and environmental properties.One of the ways to create environmentally friendly fuels of non-petroleum origin can be the development of compound ethanol fuel formulations. Considering the unsatisfactory lubricating properties of ethanol fuels, as well as corrosivity, high heat of evaporation, the introduction of polyfunctional additives to the composition of the fuel is proposed. As the latter, the product was used to synthesize nanocarbon material obtained by the method of electric arc discharge in propane-butane medium at atmospheric pressure, a pulse voltage at the generator output of 6–10 kV and a pulse frequency of the original voltage from 1 to 100 kHz. Using TEM, SEM, AFM, Raman spectroscopy, and X-ray phase analysis of synthesized carbon materials, it has been proved that they belong to spherical nanomaterials with a predominant particle size of 6–100 nm, which contain onion-like carbon nanoclusters). Brominated nanoparticles are used as additives.It has been established that to improve the operational and environmental characteristics of ethanol fuel, it is sufficient to introduce low concentrations (10–3– 10–2 wt.%) Into the synthesized brominated nanoparticles. The concept of the formation of solvate formations in the organic medium — domains whose size, determined by the photon correlation laser spectroscopy method, varies from 21 to 1000 nm depending on the chemical nature of the solvent, is proposed and substantiated.For ethanol, the size of such formations was ~ 400 nm, which significantly exceeds the size of the individual additive particles. It is shown that the change in the microheterogeneous structure of fuels affects the change in its physicochemical, operational and environmental characteristics: the dielectric constant and hydrophobicity of the medium decrease, the pressure of saturated vapors increases, which improves the starting properties of the fuel; hydrophobization of the environment contributes to reducing the corrosion properties of ethanol fuel by 1, as a result of which additional introduction of a corrosion inhibitor is not required; the carrying capacity of the fuel in the presence of brominated nanoparticles increases by 1.5 times compared with the base fuel with a corresponding decrease in damage to the metal surface of friction pairs.During the comparative bench tests it was revealed that the developed composite fuel exceeds the A-95 gasoline in terms of energy and environmental performance, namely: the values of the maximum torque (by 4%) and the effective efficiency (by 20%) increase; the indicator of specific effective heat consumption decreases by 17%; the amount of emissions is reduced: carbon monoxide - by five times, emissions of unburned hydrocarbons - by two times, emissions of nitrogen oxides - by 10 times in comparison with motor gasoline A-95.Keywords: ethanol fuel, carbon nanoscale spheroidal clusters, physico-chemical, performance and ecological properties of the fuel.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Темніков В. О. 
Моделі і методи контролю та управління функціональністю авіадиспетчерів / В. О. Темніков. — Б.м., 2019 — укp.

Безпека польотів (БП) в значній мірі залежить від людського фактора, який проявляється у вигляді помилок пілотів повітряних суден та авіадиспетчерів, що можуть бути обумовлені їх знаходженням у неналежному функціональному стані (ФС) та недостатнім професіоналізмом. Дисертація присвячена розробці нових моделей, методів та інформаційної технології інформаційної підтримки прийняття рішень (ІППР), застосування яких дозволяє підвищити якість контролю показників та управління функціональністю авіадиспетчерів з боку осіб, що приймають управлінські рішення (ОПР), протягом усієї їхньої виробничої діяльності, підвищити ефективність коригуючих дій, які вживають ОПР. Значно ускладнює вирішення поставлених завдань наявність істотного впливу на ФС авіадиспетчерів великої кількості зовнішніх і внутрішніх небезпечних факторів (часто таких, що мають випадковий характер), невизначеність та неоднозначність багатьох термінологічних та інших питань проблемної області, недостатня інформаційна забезпеченість ОПР. Результати досліджень формують новий науковий напрямок ІППР ОПР щодо коригуючих дій по відношенню до осіб, чий психофізіологічний ресурс має тенденцію до зниження, шляхом створення методологічних основ проведення контролю показників та управління функціональністю в умовах невизначеності впливу зовнішніх і внутрішніх небезпечних факторів. В дисертаційній роботі вперше вирішується проблема забезпечення ІППР на основі методів вербального експертного оцінювання показників ФС та рівня професіоналізму авіадиспетчерів з використанням лінгвістичних змінних та вдосконалення методик проведення контролю ФС на основі аналізу психофізіологічного стану особи. Розроблене алгоритмічне та програмне забезпечення дозволяє верифікувати запропоновані методи та моделі і провести експериментальне дослідження для підтвердження достовірності теоретичних положень та практичних розробок дисертаційного дослідження. Результати проведених досліджень впроваджені в міжнародному аеропорту «Київ», Головному центрі спеціального контролю Національного космічного агентства України, Національному авіаційному університеті та Київському національному університеті будівництва і архітектури.^UFlight safety (FS) largely depends on the human factor, which manifests itself in the form of errors of aircraft pilots and air traffic controllers, which may be due to pilots and air traffic controllers in inadequate functional state (FuncS) and their lack of professionalism. The dissertation is devoted to the development of new models, methods and information technology of information support for decision-making (ISDM), the use of which allows to improve the quality of monitoring indicators and control the functionality of air traffic controllers by management decision makers (DM), to increase the effectiveness of corrective actions that are carried out by decision makers, in in particular, at earlier stages to remove from work persons whose FuncS and/or level of professionalism of which ceases to meet established requirements. Significantly complicates the solution of the tasks set is the presence of a significant influence on the FuncS of air traffic controllers of a large number of external and internal hazardous factors (often of a random nature), the uncertainty and ambiguity of many terminological and other issues of the problem area, and insufficient information security of the decision maker. The paper analyzes the existing ways to reduce the influence of the human factor, analyzes modern methodological and information support for monitoring indicators and controlling the functionality of air traffic controllers, and proposes a concept for providing ISDM in conditions of uncertainty about the impact of external and internal hazardous factors on the FuncS. To implement the proposed concept, an ISDM method was developed, as well as models, methods and procedures for preventive and operational control of the functionality of air traffic controllers, the use of which allows for monitoring indicators and controlling the functionality of air traffic controllers throughout their entire production activity. In addition, algorithmic and software have been developed to verify the proposed methods and models and conduct experimental research to confirm the reliability of the theoretical provisions and practical developments of the dissertation research. The research results form a new scientific direction of the ISDM regarding corrective actions in relation to persons whose psychophysiological resource tends to decrease by creating theoretical and methodological foundations for monitoring indicators and controlling functionality under conditions of the uncertainty of the influence of external and internal hazardous factors. The dissertation is the first to solve the problem of providing ISDM based on methods of verbal expert estimation of FuncS indicators and the level of professionalism of air traffic controllers using linguistic variables and improving methods for monitoring human FuncS based on the analysis of their psychophysiological state. 40 The results of the research were introduced at the Kiev International Airport, at the Main Center for Special Control of the National Space Agency of Ukraine and in the educational process of the National Aviation University and Kyiv National University of Construction and Architecture.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Корченко А. О. 
Методи ідентифікації аномальних станів для систем виявлення вторгнень / А. О. Корченко. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертаційна робота присвячена вирішенню актуальної науково-прикладної проблеми, яка пов'язана з розробкою методів ідентифікації аномальних станів для систем виявлення вторгнень (СВВ). В роботі проведено аналіз сучасних СВВ відносно базовиххарактеристик, як-от «Клас кібератак», «Адаптивність», «Відкритість», «Методи виявлення», «Управління системою», «Масштабованість», «Рівень спостереження», «Реакція на кібератаку», «Захищеність» та «Підтримка ОС». Це надає можливості розробникам і користувачам обирати необхідні методи та відповідне програмне забезпечення (ПЗ) для захисту інформаційних систем (ІС) і будувати відповідні системи безпеки. На основі цього, розроблено кортежну модель формування атакуючих середовищ, яка дозволяє сформувати набір часткових кортежів, для симуляції процесу виявлення аномального стану в m-вимірному гетерогенному параметричному середовищі, утвореноговідповідним атакуючим середовищем у заданий часовий проміжок. Також розроблений метод формування еталонів, для формалізації процесу отримання еталонних середовищ, які містять множини значень фіксованих параметрів заданих груп лінгвістичних змінних, що характеризують конкретне еталонне підсередовище. Запропоновані методи фазифікації та дефазифікації параметрів, які дозволили формалізувати процес перетворення значень параметрів m-вимірних поточних середовищ для їх подальшого застосування у виявленні аномального стану та відобразити параметри детекційного середоваща, що характеризують у числовій формі рівень упевненості експерта відносно його суджень щодо можливих кібератак. Розроблений метод -рівневої номіналізації нечітких чисел, який дозволив здійснити графічну інтерпретацію нечітких величин та визначення ідентифікуючих термів, що відображають у заданий момент часу значенняеталонних та поточних підсередовищ, які характерні для реалізації певних типів кібератак на ресурси ІС. Запропонований метод визначення ідентифікуючих термів, для пошуку в заданих лінгвістичних змінних, ідентифікуючих перетворених еталонних термів, за якими за допомогою детекційних виразів, визначаються рівні аномальних станів. Розроблений метод формування детекційного середовища для побудови необхідної множини детекційних правил, що використовуються при визначенні поточного рівня аномального стану, характерного дії визначеного типу кібератак в m-вимірному гетерогенному параметричному середовищі. На підставі запропонованих методів і моделі розроблено методологію побудови систем виявлення аномалій, породжених кібератаками, яка використовується для визначення рівня аномального стану в m-вимірному гетерогенному параметричному середовищі. Розроблено структурне рішення обчислювальної системи виявлення кібератак, що дозволяє за допомогою визначення рівня аномального стану, характерного впливу певного типу кібератак, розширити функціональні можливості сучасних СВВ. Також, на базі запропонованої методології та відповідного структурного рішення розроблено алгоритмічне забезпечення та програмна модель системи, яка може використовуватися автономно або бути розширювачем функціональних можливостей сучасних СВВ. Проведені експериментальні дослідження підтвердили достовірність теоретичних положень та практичних розробок дисертаційного дослідження.^UThe functionality of modern intrusion detection and blocking systems depends to a great extent on their capabilities to detect new cyberattacks in real time. Systems for countering cyberattacks are well developed, but their effective operation requires appropriate information that is supposed to be helpful in detecting attack actions. As a rule, such data is formed post facto and requires certain time. So, detection and blocking of new cyberattacks are characterized by the conflict between the readiness of cyberattack counteraction systems to immediately respond to an intrusion and the lack of readiness of detection tools to appropriately inform the counteraction functional. In order to deal with this problem, it is necessary to design specific tools that would enable enlarged functional capabilities of modern intrusion detection systems through the a priori formation of information about anomalous states in information systems caused by certain cyberattack types. For this purpose, the most effective approachconsists in using the expert knowledge, which, as a rule, is represented in the form of the expert's judgments about the parameters abnormality level caused by the effect of new types of threats. The dissertation deals with a pressing applied scientific problem related to detection of new kinds of cyberattacks within the shortest possible time by designing an appropriate methodology of creating systems for detecting anomalous states caused by new types of threats. The methodology is supposed to focus on creation of tools that would enlarge the functionality of modern intrusion detection systems. Also, on the basis of the proposed methodology and the corresponding structural solution, an algorithmic support and a software model of a system for detecting anomalous states created by cyberattacks are designed. The model can be used either autonomously or to expand the functionality of modern intrusion detection systems. The conducted experiments confirmed the reliability of the theoretical principles andpractical developments of the dissertation. The results of the study have been adopted by the Saifer BIS Ltd Company. They are also used in the educational process at the Department of Data Protection Computerized Systems of the National Aviation University, at the Information Security Department of the Institute of Information and Telecommunications Technologies of K.I. Satbayev Kazakh National Research Technical University and at the Department of Computer Science and Automatics of the University (Technical-Humanistic Academy) of Bielsko-Biała, Poland.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Чітак В. Г. 
Концепція проектування та імітаційного моделювання високопродуктивних технологічних процесів виробництва вітчизняних транспортних літаків / В. Г. Чітак. — Б.м., 2019 — укp.

Метою роботи є підвищення ефективності і скорочення циклу агрегатно-складального виробництва вітчизняних цивільних літаків шляхом інформаційної підтримки і поглибленої автоматизації технологічних процесів, встановлення основних складових високоефективного виробництва вітчизняних літаків, аналіз сучасного стану і основних принципів забезпечення високопродуктивних технологічних процесів виробництва.Вперше запропоновано і розроблено основні принципи концептуального проектування і імітаційного моделювання високопродуктивних технологічних процесів виробництва вітчизняних цивільних літаків.Розкриті можливості скорочення термінів початку серійного виробництва нового цивільного літака.Проведено реалізацію концептуального підходу до прогнозування оптимального терміну випереджаючого запуску нового літака в серійне виробництво.Наведено відомості про впровадження і використання основних результатів дисертації на підприємствах і в організаціях літакобудівної галузі України^UThe aim of the work is to increase the efficiency and reduce the cycle of unit-assembly production of indigenous civil aircraft through information support and in-depth automation of manufacturing processes, establishment of the main components of highly-efficient production of indigenous aircraft, analysis of the current state and basic principles of ensuring highly-efficient manufacturing processes.For the first time, the basic principles of conceptual design and simulation modeling of highly-efficient manufacturing processes for production of indigenous civil aircraft were proposed and developed.Possibilities for reducing the start time of mass production of a new civil aircraft were revealed. Conceptual approach to prediction of the optimal term of advanced launching into mass production of a new aircraft was carried out.Information on implementation and use of the main results of the thesis at enterprises and organizations of aircraft manufacturing industry of Ukraine were provided


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
7.

Целіщев О. Б. 
Наукові основи способів перетворення н-алканів у високооктанові компоненти для моторних палив / О. Б. Целіщев. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.17.07 – Хімічна технологія палива і паливно-мастильних матеріалів. – Національний авіаційний університет, Київ, 2019.Дисертація присвячена вивченню технологічних аспектів і принципів перетворення н-алканів у високооктанові компоненти для моторних палив, що базуються на взаємодії н-алканів з гідроксильним радикалом. Встановлено й доведено, що гідроксильний радикал є найбільш ефективним актива-тором алканів (енергія активації становить величину ~ Еа = 8 кДж/моль), отже процеси, що побудовані на взаємодії н-алканів з гідроксильним радикалом, будуть відрізнятися мінімаль-ними енерговитратами. Крім того, в роботі показано, що гідроксильний радикал відіграє головну роль в окисленні молекулярного азоту до закису нітрогену. Розглянуто способи про-мислової реалізації генераторів гідроксильних радикалів: для технології прямої конверсії алканів у метанол у «м'яких» умовах на основі фоторозкладання парів нітратної кислоти (λ ~ 330 нм) і фотохімічної взаємодії діоксиду нітрогену з молекулою води (λ ~ 420 нм), для технології підвищення якості моторних палив – на основі динамічної кавітації перекису водню, для технології окиснення молекулярного азоту – термічне розкладання перекису водню (Т ~ 773 К). Розроблено конструкції реакційних апаратів, запропоновані технологічні схеми, що реалізують запропоновані технологічні процеси. Аналіз експериментальних даних дозволив дійти висновку про те, що внаслідок прямої конверсії алканів С1–С4 в метанол у «м'яких» умовах вдається досягти ступінь конверсії ~ 10 %, а під час перероблення алканів С5–С10 бензину в високооктанові компоненти (толуол, метанол, ізоалкани) вдається збільшити ОЧ на ~ 12 од. Виконано аналіз прямих матеріальних витрат для запропонованих технологічних схем і встановлено, що вони є цілком прийнятними.Ключові слова: моторне паливо, компоненти моторних палив, алкани, метанол, гід-роксильний радикал, перекис водню, нітратна кислота, «м'які» умови, УФ-опромінення, кавітація, реактор, технологічна схема, економічні показники.^UDoctors Thesis in Engineering Sciences. 05.17.07 – Chemical Technology of Fuels and Lub-ricants. – National Aviation University, Kyiv, 2019.The thesis is devoted to the study of technological aspects and principles of transformation n-alkanes into high-octane components of motor fuels that are based on the interaction of n-alkanes with hydroxyl radical.Hydroxyl radical has been proved to be the most effective alkanes activator (activation energy is the order of Ea = 8 kJ/mol) and play a key role in the oxidation of molecular nitrogen to nitrous oxide by the quantum-chemical calculations. The methods of hydroxyl radicals generators industrial realization for the technology of the direct alkanes conversion into methanol in the «soft» conditions on the basis of nitric acid vapor photo decomposition (λ ~ 330 nm ) and photochemical interaction of nitrogen dioxide with water molecule (λ ~ 420 nm), for the technology of improving motor fuel quality-based on the hydrogen peroxide dynamic cavitation, for the technology of molecular nitrogen oxidation – thermal decomposition of hydrogen peroxide (T ~ 773 К). Reaction apparatuses designs have been developed. The flow charts implementing proposed technological processes have been proposed. The technology of direct cavitation conversion of hydrocarbons to high-octane motor fuel components, for example to methanol, based on the cavitation of an aqueous solution of hydrogen peroxide, is experimentally investigated. It is established that cavitation in a stream of hydrogen peroxide solution begins at a velocity flow of more than 140 m/s; in the absence of hydrogen peroxide in the cavitation stream, the degree of conversion of natural gas and propane-butane gas to methanol is practically zero. For the process of direct cavitation conversion of natural gas to methanol and propane-butane gas to methanol, the optimal parameters that provide a ~ 10 % degree of conversion, are the following: the consumption ratio gas-hydrogen peroxide solution is 1:1, concentration of hydrogen peroxide in aqueous solution is 10–20 %, pressure in front of the nozzle – 19 MPa. During cavitation treatment of gasoline without hydrogen peroxide, there are processes of isomerization of n-alkanes and formation of toluene, which allows for an increase of octane number of gasoline by ~ 4 units. During cavitation treatment of gasoline with hydrogen peroxide there are processes of paraffine isomerization and formation of toluene and oxygenates, namely methanol, which allows for an increase of octane number of gasoline by ~ 10–12 units. Optimum parameters of gasoline cavitation treatment, which provide octane number increase by ~ 10–12 units, are the following: the consumption ratio gasoline-hydrogen peroxide solution is 10:1, concentration of hydrogen peroxide in aqueous solution is 10–20 %, pressure in front of the nozzle – 19 MPa. Process plant for cavitation conversion of hydrocarbons to high -octane motor fuel components is characterized by ~ 10 % degree of conversion, small number of vessels, low materials and metal consumption.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
8.

Баранецька Д. С. 
Напружено-деформований стан сталезалізобетонних перекриттів із застосуванням зовнішнього армування різними видами профільованого настилу / Д. С. Баранецька. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація присвячена порівняльному аналізу роботи та напруженодеформованного стану (НДС) сталезалізобетонних плит перекриття з різнимивидами профільованого настилу.Проведено дослідження НДС сталезалізобетонних плит перекриття зпрофільованим настилом аналітичними методами за математичною моделлю,що враховує депланацію поперечних перерізів. Удосконалено математичнумодель композитних брусів з метою її адаптації для розрахунку НДСсталезалізобетонних плит перекриття з профільованим настилом та отриманізалежності, що описують розподіл нормальних і дотичних напружень зависотою перерізу, що дало змогу коректно визначати ширину поперечногоперерізу при наявності порожнин.Проведено експериментальне дослідження сталезалізобетонних плитперекриття з профільованим настилом та їх компонентів, отримано дані щодоособливостей роботи під короткочасним навантаженням, характеру НДС,міцності та деформативності такого типу конструктивних елементів, а такожверифікації аналітичних та чисельних моделей їх розрахунку.Удосконалено методику чисельного моделювання НДС сталезалізобетоннихплит з профільованим настилом з урахуванням особливості їх геометрії тароботи під навантаженням.Ключові слова: напружено-деформований стан, сталезалізобетонні плитиз профільованим настилом, сталезалізобетон, метод скінчених елементів, зсув,депланація, анкерування, виштамповки.^UThe dissertation is devoted to the comparative analysis of work and strainstressed state (SSS) of steel reinforced concrete slabs with different types of profiledsteel sheeting.The actuality of theme was substantiated, the purpose and tasks of researches,scientific novelty and practical value of work were formulated, its generalcharacteristic and connection with scientific programs were presented.The possibility of using modern numerical methods and software complexes forthe calculation of steel reinforced concrete slabs with profiled steel sheeting, inparticular the finite element method (FEM), was investigated. The comparativeanalysis of modern software systems implementing FEM is carried out. 20The research of SSS of steel reinforced concrete slabs with profiled steelsheeting by analytical methods in a mathematical shear model taking into account thedeplanation of cross-sections is devoted.Improvement of known analytical models of SSS (mathematical shear model) inthe framework of these studies was carried out in two stages: first of all the classicmodel based on the hypothesis of plane cross sections and taking into account theheterogeneity of the cross-section, was adapted to describe the SSS of steel reinforcedconcrete slabs; at the second stage of the research the functions of distribution ofstresses at the height of the cross section were obtained, as well as the ratio fordetermining the stresses and coefficients of stiffness with taking into account thedeformations of shear.The experimental research of steel reinforced concrete slabs with profiled steelsheeting and their components, the purpose of which was to obtain data on thepeculiarities of work under short-time loads, the peculiarities of the SSS, character ofSSS, the strength and deformability of this type, structural elements, as well as theverification of analytical and numerical models for their calculation are devoted. Thechapter contains data on the accepted methodology, tasks and experimental researchprogram, as well as the analysis of the results.During the experiment, a special attention was paid to determining the physicaland mechanical properties of materials of experimental samples – profiled steelsheeting and flexible reinforcement, reinforced concrete and concrete contact withprofiled steel sheeting with punching. For this purpose, a series of prototypesconsisting of steel sheets, cut from profiled steel sheeting, and a concrete mixture,which poured into molds fixed on a steel sheet symmetrically on both sides (forobtaining conditions of pure shear) was made. The experiment ended when at leastone of the concrete cubes were stripped off a steel sheet.In the result of experimental researches, the efficiency of the application of theanchor structures proposed by the author the constructions of anchoring in the formof punching on the profiled steel sheeting was confirmed in comparison with the slabwithout additional anchoring facilities), which can be recommended as the main onesin the design of combined structural elements combining materials whose physicaland mechanical characteristics significantly different.For the creation of finite-element models, the original drawings of profiled steelsheeting and composite steel reinforced concrete slabs were used. The procedure forconstructing finite-element models envisaged the development of basic threedimensional geometric models of profiled steel sheeting and slabs.Linear and nonlinear static calculations were performed for all models.The results of the FEM calculations were confirmed by the conclusion obtainedin the experimental researches that the most effective is the anchoring method, usinganchors in the form of punching, which are located in a horizontal plane and intersectthe walls of the profiled steel sheeting.On the basis of the conducted researches, general conclusions on the application,modeling and calculation of steel reinforced concrete slabs with profiled steelsheeting are formulated, and their results were implemented during the constructionof a shopping and entertainment сenter in Kyiv.Keywords: stress-strain state, reinforced slab with profiled steel sheeting,reinforced concrete, finite element method (FEM), shear, deplanation, anchoring,punching.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Рябчевський О. В. 
Oчищення стічних вод від іонів хрому та нікелю глинистими сорбентами / О. В. Рябчевський. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 21.06.01 – Екологічна безпека. – Національний авіаційний університет, Київ, 2019.Дисертаційна робота присвячена вирішенню актуального науково-практичного завдання підвищення рівня екологічної безпеки очищення виробничих стічних вод від іонів хрому (ІІІ) та нікелю (ІІ) шляхом застосування природних глинистих сорбентів.За допомогою рентгенографічного аналізу, газової адсорбції та гравіметричного методу досліджено структуру та хімічний склад глинистих сорбентів. Досліджено сорбційні властивості природних глинистих матеріалів (глини спонділової зеленої та суглинку темно-бурого) щодо іонів хрому (ІІІ) та нікелю (ІІ), визначено основні параметри протікання процесу адсорбції та умови максимальної ефективності застосування сорбентів. Встановлено, що для досягнення максимального ступеня очищення при мінімальних витратах сорбційного матеріалу необхідне співвідношення «тверда речовина - рідина» складає 1:50. Проведено інтерпретацію даних у межах моделей сорбції та обрано моделі, які найкраще описують процес. Встановлено, що максимальна адсорбційна ємність зразку глини спонділової зеленої щодо іонів Ni2+ у 1,5 рази вища ніж у зразка суглинку темно-бурого і складає 0,245 мг/г. Сорбційна ємність глини глини спонділової зеленої по відношенню до іонів Cr3+ - 0,042 мг/г, а при застосуванні СТБ – сорбція не спостерігається. Отримано нові сорбційні глинисті матеріали на основі природних зразків шляхом їх хімічної модифікації з метою покращення сорбційних властивостей. Визначено основні умови процесу модифікації та встановлено зростання максимальної сорбційної ємності.Встановлено екологічний ризик застосування глинистих сорбентів при очищенні води від іонів металів на основі результатів біотестування за допомогою тест-об'єктів Allium cepa L. та Lactuca sativa L. Методом кореляційно-регресійного аналізу встановлено тісноту зв'язку між зміною відносного екологічного ризику застосування глини спонділової зеленої і суглинку темно-бурого для очищення стічних вод та змінами індикаційних ознак у тест-об'єктів Allium cepa L. та Lactuca sativa L. Розраховані коефіцієнти кореляції вказують на сильний зв'язок при застосуванні Lactuca sativa L. та достатню тісноту зв'язку для тест-об'єкту Allium cepa L. Досліджено та обґрунтовано напрям утилізації відпрацьованих сорбентів через їх депонування у будівельних сумішах на основі цементу, що дозволяє зменшити кількість шламу та забезпечує надійну фіксацію сорбату, запобігаючи міграції важких металів у системі «вода-грунт», у тому числі при змінах значень рН та температури навколишнього середовища.Ключові слова: екологічна безпека, сорбція, очищення стічних вод, іони хрому (ІІІ) та нікелю (ІІ), модифіковані глинисті сорбенти, екологічний ризик.^UPhD Thesis for the degree of the candidate of Engineering sciences in the specialty 21.06.01 - Environmental safety. – National Aviation University, Kyiv, 2019.The thesis is aimed at solving the topical scientific and applied task of improving the level of environmental safety of the industrial waste water treatment from chromium (III) and nickel (II) ions using natural clay sorbents.The structure and chemical composition of clay sorbents have been investigated by X-ray analysis, gas adsorption and gravimetric method. The sorption properties of natural clay materials (spondyl green clay and dark brown loam) have been studied for chromium (III) and nickel (II) ions, the main parameters of the adsorption process and the maximum efficiency of the sorbents application have been determined. It has been established that in order to achieve the maximum level of pollutants removal with minimum consumption of sorption material, the ratio of “solid matter – liquid” should be 1:50.The sorption data has been arranged into sorption models and the models that best describe the process are selected. It has been found that complete adsorption capacity of the sample on the spondyl green clay ions Ni2+ is 1.5 times higher than the standard dark brown loam and it reaches 0.245 mg/g. The adsorption capacity of spondyl green clay in relation to ions of Cr3+ is 0,042 mg/g, and when applying DBL - sorption is not observed.New sorption clay materials have been obtained on the basis of natural samples by their chemical modification in order to improve the sorption properties. The basic conditions of the modification process and the growth of the maximum sorption capacity are also determined.The ecological risk assessment of the clay sorbents application in water treatment from metal ions is based on the results of biotesting with the help of test objects Allium cepa L. and lactuca sativa L. The method of correlation-regression analysis has demonstrated the close dependence between the change in the relative ecological risk and waste water treatment with spondyl green clay and of dark brown loam, which is seen from the changes in the indicative parameters of the test objects Allium cepa L. and Lactuca sativa L. The calculated correlation coefficients indicate a strong correlation in the application of Lactuca sativa L. and the sufficient correlation for the Allium cepa L.The method of the worked sorbents management through their deposit in constructional mixtures based on cement has been explored and discussed; it allows reducing the amount of sludge and provides reliable fixation of sorbate, preventing the migration of heavy metals in the water-soil system, including changes in ambient pH and temperature.Key words: environmental safety, sorption, treatment of waste water, chromium (III) and nickel (II) ions, modified clay sorbents, ecological risk.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Донець О. Д. 
Наукові основи створення сучасних реактивних регіональних пасажирських літаків / О. Д. Донець. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертаційна робота присвячена вирішенню актуальної задачі з розробки наукових основ створення сучасних реактивних регіональних пасажирських літаків. Вперше при створенні й впровадженні до експлуатації сімейства літаків Ан-148-100/Ан-158 проведено великий комплекс розрахункових і проектно-конструкторських робіт із застосуванням розробленої інтегрованої автоматизованої системи проектування та виробництва у тривимірному просторі. Удосконалено методи проектування регіонального пасажирського літака шляхом вибору оптимальних аеродинамічних, конструктивно-силових і об'ємно-масових компонувань, параметрів і профілювання крила, параметрів поперечного перерізу фюзеляжу, льотно-технічних характеристик (ЛТХ), злітно-посадкових характеристик (ЗПХ), двигуна, обладнання й систем. Розроблено аеродинамічне компонування, яке не має аналогів у світовій практиці авіабудування, що дозволило створити регіональний пасажирський літак-високоплан зі швидкістю польоту до 870 км/год (М = 0,8).^UThe Thesis is devoted to the development of the scientific foundations of creating a modern new-generation regional jet aircraft for 75 – 85 passengers. The concept and scientific basis of the integrated design methodology for a family of regional passenger aircraft have been developed including the following: the concept, principles and methods of integrated design; the concept of development of a power plant; the concept of development of a flight control system. The paper presents a number of developed structural and technological solutions that were used to create the airframe of the An-148-100/An-158 aircraft family. The developed aerodynamic configuration made it possible to create a family of high-wing aircraft with a flight speed of up to 870 km/h (M = 0.8) and the aircraft lift-to-drag ratio in cruise flight Kcruis = 15.8. New design and technological solutions to ensure the static strength and life-time of regional passenger aircraft have been developed. The implementation of the developed scientific foundations and methods of integrated design made it possible to organize production of An-148-100 and An-158 aircraft. New technological processes and equipment have been developed and introduced including la-ser control and measuring complex to control the holding frames. The tooling design was developed using computers and three-dimensional electronic mathematical models of the aircraft elements.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Водоп'янов С. В. 
Методи побудови автономних комп'ютерних сегментів аеровузлової мережі / С. В. Водоп'янов. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертаційній роботі розроблено методи побудови автономних сегментів інформаційно-обчислювальної системи реального часу для роботи в умовах критичного застосування, значних коливань навантаження та виникнення екстремальних ситуацій в аеровузлових мережах складеного типу з високим степенем гетерогенності.Показано, що при використовуванні статистичного підходу можна виділити залежності між ключовими параметрами мережі, що дає можливість побудови системи управління якістю сервісу. При використовуванні ключових параметрів ефективності комп'ютерної мережі як складної системи із затримками сигнальної і управляючої інформації можна забезпечити прогноз її стану і вирішувати задачі управління якістю сервісу в реальному часі.Розглянуті завдання неперервного доставляння аеронавігаційної інформації до користувачів, організації мовного обміну через безпроводові мережі, що працюють під управлінням протоколів IEEE802.11x, з урахуванням специфіки побудови мобільної бортової мережі, статистичних характеристик мережного трафіку. Розроблено математичну модель бортової локальної мережі з мобільними вузлами та спорадичною зміною структури, коли одні вузли виходять з зони дії мережі, нові вузли з'являються. Виведено розрахункові формули для середнього часу очікування заявок у пам'яті, середньої довжини черги тощо для змішаного – еластичного та нееластичного трафіку.Розраховані можливі розміри черг у буферній пам'яті мережних вузлів за наявністю заявок (сигнальних пакетів) з необмеженим часом очікування та заявок з обмеженим часом очікування у чергах. За результатами розрахунків можна обирати максимально можливий коефіцієнт використання мережі, при якому зростання черги у буферній пам'яті є припустимим.Запропоновані структури сегментів аеровузлової мережі і локальних обчислювальних мереж для систем критичного застосування, які можуть служити в основі побудови інформаційно-обчислювальної підсистеми АС ОрПР, тобто розгалуженої аеровузлової мережі з автономними супутниковими та авіаційними бортовими мережними сегментами.Для забезпечення надійності та відмовостійкості аеровузлової мережі розроблено метод діагностування автономних сегментів аеровузлової мережі. Завдяки цьому забезпечується потрібна живучість мережі як складної системи, зменшуються інтервали між моментом виникнення несправності та моментом її виявлення завдяки регулярному діагностуванню модулів.^UThe methods of construction of the autonomous segment of information and calculation real-time system for work in the conditions of critical application, considerable vibrations of loading and origin of extreme situations in the air cluster networks of the made type with the high degree of heterogeneity are developed in dissertation work.It is shown that at the use of statistical approach it is possible to select dependences between the key parameters of network, that enables construction of the control system by quality of service. At the use of key parameters of efficiency of computer network as complex system with the delays of alarm and managing information it is possible to provide the prognosis of its state and decide the tasks of quality management of service in real time.Considered tasks of continuous delivery of air navigation information to the users, organization of linguistic exchange through wireless networks which work under the management of the IEEE 802.11x protocols, taking into account the specific of construction of mobile side network, statistical descriptions of network traffic. The mathematical model of side local network with mobile nodes and sporadic change of structure is developed, when one node go out from the area of action of network, new nodes appear. Calculation formulas for mean time of expectation of requests at memory, middle length of turn and others like that for mixed are shown out – elastic and inelastic traffic.The possible sizes of turns in annex memory of network nodes after the presence of requests (alarm packages) with unlimited time of expectation and requests with the limited time of expectation in turns are expected. As a result of calculations it is possible to elect the maximally possible coefficient of the use of network, at which growth of turn in annex memory is possible.The structures of segments of the air cluster network and local area networks for the systems of critical application, which can serve in basis of construction of the information and calculation subsystem of automated traffic management system, are offered, that the ramified air cluster network with autonomous satellite and aviation airborne network segments.For providing of reliability and fault tolerance of the air cluster network the method of self-diagnostics of autonomous segments of the air cluster network is developed. Due to it necessary vitality of network as complex system is provided, intervals between the moment of origin of disrepair and moment of its exposure due to regular diagnostics of the modules diminish.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Петренко Т. А. 
Методи та моделі експертних систем розпізнавання кібератак на основі кластеризації реалізацій ознак / Т. А. Петренко. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертаційна робота містить результати досліджень, які спрямовані на подальший розвиток методів та моделей для адаптивних систем розпізнавання кібератак на основі кластеризації реалізацій ознак. Запропоновано структурну схему здатної до самонавчання експертної системи (ЕС) з інформаційної безпеки. Розроблено модель ЕС у складі системи інтелектуального розпізнавання кіберзагроз (СІРКЗ) та метод її навчання, у яких застосовується процедура нечіткої кластеризації реалізацій ознак кібератак та корекції вирішальних правил, що дозволяє створювати адаптивні механізми самонавчання СІРКЗ. Запропоновано застосовувати в якості оціночного показника ефективності навчання ЕС модифіковану інформаційну умову функціональної результативності (ІУФР), яка ґрунтується на ентропійному та інформаційно-дистанційному критерії Кульбака-Лейблера. Удосконалено метод розбиття простору реалізацій ознак на кластери в ході реалізації процедури розпізнавання кібератак, а також метод навчання ЕС, які являють собою ітераційну процедуру пошуку глобального максимуму ІУФР. Проведені тестові дослідження ЕС та порівняльний аналіз із існуючими методами та моделями, які використовуються у інтелектуальних системах розпізнавання кібератак.^UThe dissertation contains the results of researches aimed at further development of methods and models for adaptive systems of recognition of cyber attacks on the basis of clusterization of the implementation of features. A structural scheme of an expert system for information security capable of self-education is proposed. On the basis of the analysis of available scientific publications, it was found that the complexity of application to intelligent recognition systems of target cyber attacks of the formalized apparatus of analysis and synthesis is that a specific information complex and their subsystems of information security consist of heterogeneous elements that are described using different models. The method of teaching the expert system is improved, which is an iterative procedure for finding the global maximum of the information condition of functional efficiency, and, unlike the existing one, prevents possible cases of one object acquisition of objects of recognition of basic realizations of signs of observation objects, as well as errors during the task of making decisions in the course of machine learning procedures. Further development of simulation models for the composite construction of intelligent detection systems for cyber attacks by simultaneously optimizing control tolerances during the analysis of recognition objects, allowing them to conduct research, to select rational methods of counteraction and neutralization of consequences, to analyze more complex and previously unknown types of cyber attacks on critical information systems.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Рєзнік О. М. 
Проектування автомобільних доріг на ділянках з підвищеним рівнем небезпеки аквапланування / О. М. Рєзнік. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертаційна робота та автореферат на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наукДисертація присвячена проектуванню автомобільних доріг на ділянках з підвищеним рівнем небезпеки аквапланування. Розроблений склад пористої асфальтобетонної суміші для улаштування верхнього шару покриття із пористого асфальтобетону, експериментально підтверджена оптимальність її складу та визначені фізико-механічні властивості. Проведені дослідження щодо визначення транспортно-експлуатаційних показників на ділянках автомобільних доріг з підвищеним рівнем небезпеки аквапланування – міцності, рівності та коефіцієнта зчеплення. Удосконалена конструкція дорожнього одягу з улаштуванням верхнього шару покриття із пористого асфальтобетону та базальтового суцільного полотна марки ПСБ-Д (просочене) між шарами. Набула подальшого розвитку математична модель попередження виникнення явища аквапланування на ділянках доріг з асфальтобетонним покриттям з урахуванням факторів та фізичних процесів, що відбуваються на покритті при наявності шару води з визначенням критичної швидкості автомобіля по мокрій поверхні. Удосконалена математична модель для оцінки впливу нерівностей покриття дороги на швидкість аквапланування з визначенням залежностей відстані і часу спливання коліс від стану покриття. Отримані нові експериментальні залежності критичної швидкості руху, при якій відбувається виникнення явища аквапланування, від критичної товщини шару води.^UThe dissertation is devoted to the design of highways in areas with an increased risk of aquaplaning. The composition of the porous asphalt concrete mixture for the arrangement of the upper layer of the coating from porous asphalt concrete has been developed, the optimality of its composition and the determined physical and mechanical properties have been experimentally confirmed. Carried out researches on determination of transport and operational indicators on sections of highways with an increased level of aquaplaning hazard - strength, equality and coefficient of clutch. The design of road clothing with the arrangement of the upper layer of the coating from porous asphalt concrete and the basalt continuous sheet of the CSB-R (soaked) layer between the layers has been improved. The mathematical model for preventing the occurrence of aquaplaning in road sections with asphalt concrete coatings taking into account the factors and physical processes occurring on the coating in the presence of a water layer with the definition of the critical speed of the car on a wet surface has become further developed. At the same time, in the mathematical model, the following values are taken into account: the speed of vehicles, in which the occurrence of the phenomenon of aquaplaning may occur; the critical thickness of the liquid layer, which will give rise to the aquaplaning phenomenon; angle of the wheel of a car. An improved mathematical model for estimating the influence of road surface irregularities on the speed of aquaplaning with the determination of the dependence of the distance and time of throwing wheels from the coating state. It was investigated that the physicomechanical properties of CSB-R solid basalt canvas fully comply with the requirements of normative documents. This made it possible to use this material to remove excess water from the road structure and to reinforce the top layer of the coating from porous asphalt concrete. According to the results of calculating the effectiveness of reinforcing a road construction with a coating of porous asphalt concrete with a basalt solid sheet of the mark CSB-R (soaked) revealed that the reinforced road construction increases its durability and reliability by 2.5 times. On the research site of the Lviv-Ternopil motorway (km 60 + 500 - km 62 + 700), the leveling depth measurements of the water layer depth on the coating and measurements of the speeds of different types of vehicles have been carried out. It is confirmed that the actual water distribution curve on the coating is subject to the law of normal distribution. New experimental dependences of the critical speed of motion, in which the occurrence of the aquaplaning phenomenon occurs, is obtained from the critical thickness of the water layer


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Шаманський С. Й. 
Науково-технологічні засади удосконалення екологічно безпечних процесів водовідведення / С. Й. Шаманський. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 21.06.01 – Екологічна безпека. – Національний авіаційний університет. – Київ, 2019.Дисертацію присвячено вирішенню науково-прикладної проблеми підвищення екологічної безпеки функціонування систем водовідведення шляхом удосконалення наявних та створення нових екологічно безпечних технологічних процесів та створення устаткування, що забезпечить раціональне використання наявних відновлюваних ресурсів та зменшення шкідливих впливів систем водовідведення на довкілля. Розглянуто різні методи організації водовідведення, охарактеризовано їх основні спільні недоліки. Показано, що сучасні технології водовідведення не дозволяють досягати належного рівня екологічної безпеки переважно через недостатній ступінь очищення стічних вод від біогенних елементів та наявні екологічні ризики, пов'язані з утилізацією їх осадів. Зроблено висновок, що під час застосування традиційних механічних і біологічних методів очищення виникає необхідність у доочищенні стічних вод від біогенних елементів та в удосконаленні способів оброблення і утилізації їх осадів. Як один з найбільш перспективних методів доочищення запропоновано використання стічних вод як середовища для культивування енергетичних мікроводоростей у фотобіореакторах закритого типу з подальшим виробництвом рідкого біопалива третього покоління. Як один з найбільш перспективних методів оброблення та утилізації осадів запропоновано інтенсивне анаеробне зброджування з організацією процесу у відповідностіз кінетикою процесів бродіння та подальшим використанням забродженої маси як органічного добрива. Обґрунтовано необхідність та розроблено засоби вимірювання витрат стічних вод змінного перепаду тиску. Обґрунтовано доцільність використання та запропоновано конструкцію шнекового насоса з високим ККД.На підставі цього запропоновано оновлену концепцію водовідведення, що дозволяє підвищити ступінь очищення стічних вод, отримувати відновлювані енергоносії для часткового чи повного забезпечення потреб підприємства у тепловій та електричній енергії, а в разі надлишку – товарні відновлювані енергоносії, отримувати екологічно безпечне органічне добриво, товарний вуглекислий газ, а також зменшити викиди вуглекислого газу в атмосферу.Ключові слова: біогаз, біопаливо, екологічна безпека, осад стічних вод, технологічні засади, удосконалення технологічних процесів, водовідведення.^UThesis for the degree of doctor of technical sciences in specialty 21.06.01 – Ecological safety. – National Aviation University. – Kyiv, 2019.Thesis is dedicated to solving scientifically applied problem of increasing of ecological safety of sewage systems functioning by improvement of existing technological processes and creation of new ecologically safe technological processes. It is also dedicated to creation of equipment, which will provide rational use of present renewable resources and diminishing of harmful influences of sewage systems on natural environment. The different methods of organization of sewage systems are considered and their basic general drawbacks are described. It is shown that modern technologies of sewerage do not allow achieving the proper level of ecological safety mainly through the insufficient degree of sewage water treatment and ecological risks, related to utilization of their sludges. A conclusion is drown, that at application of traditional mechanical and biological methods of treatment there is necessity for additional purification of sewage waters from biogenic elements and in improvement of methods of treatment and utilization of their sludges. Biogenic elements, such as nitrogen and phosphorus, are present in wastewater in the form of various compounds. While getting into the water bodies, they can cause eutrophication processes, which leads to the death of aquatic organisms and decrease in environmental safety. Ecological risks are especially high in the case of using the water body for recreational purposes or for water supply. Eutrophication results in cyanobacteria development, which leads to the appearance of cyanotoxins in the water. The last ones are regarded as pathogens, despite the fact that they do not develop in the human body. At the same time, it has been shown that cultivation of microalgae for biofuel production on an industrial scale faces a number of difficulties, primarily economic ones. Ensuring the metabolism of microorganisms requires large amounts of water, nutrient (biogenic elements), as well as electricity for mixing in order to ensure uniform illumination. In the cold period, heating and temperature stabilization are also necessary. As one of the most perspective methods of additional treatment is offered using of sewage waters as environments for cultivation of power microalgae in photobioreactors of the closed type with subsequent production of liquid biofuel of the third generation.As one of the most perspective methods of treatment and utilization of sludges is offered intensive anaerobic digestion with organization of the process in accordance with kinetics of digestion and subsequent using of digested biomass as organic fertilizer. There is justified necessity of sewage water measuring and facilities are developer for measuring. There is justified reasonability of using screw pumps for sewage water and sludge pumping and the construction of a screw pump of high efficiency.Based on the new strategy of sewerage, which allows promoting the degree of sewage water purification, getting renewable energy sources is possible for partial or complete providing of necessities of enterprise in thermal and electric energy. In the case of having surplus of renewable energy sources, it is possible to sell them. It allows obtaining safe organic fertilizer, carbon dioxide and it allows decreasing discharge of carbon dioxide in atmosphere.Keywords: biogas, biofuel, ecological safety, sewage sludge, technological foundations, improvement of technological processes, sewerage.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Куліченко М. О. 
Каталог елементів геліоцентричних орбіт метеороїдів за результатами телевізійних спостережень / М. О. Куліченко. — Б.м., 2019 — укp.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Гавриленко А. О. 
Формування індивідуальних стратегій навчання студентів філологічних спеціальностей на засадах компетентнісного підходу / А. О. Гавриленко. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено проблемі формування індивідуальних стратегій навчання студентів філологічних спеціальностей на засадах компетентнісного підходу. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури розглянуто понятійний апарат дослідження: «стратегія», «стратегія навчання», «індивідуальна стратегія», «формування індивідуальних стратегій навчання», «компетентність» та «компетентнісний підхід», що увійшли до активного вжитку на початку XXI ст. Розроблено функціонально-структурну модель формування індивідуальних стратегій навчання студентів філологічних спеціальностей, як єдність пʼяти взаємоповʼязаних функційних блокових конструктів: пропедевтичного, індивідуально-діагностувального, проектувального, реалізаційного та оцінного. Визначено кoмпoненти, критерії, пoказники фoрмування професійної компетентності студентів філологічних спеціальностей у кореляційній залежності від індивідуальних стратегій навчання та метoдики діагнoстуваннч рівня вияву пoказників сформаності професійної компетентності. Запропонована структура педагогічної моделі дозволила виявити й описати сукупність ієрархізованих педагогічних умов формування індивідуальних стратегій навчання студентів філологічних спеціальностей на засадах компетентнісного підходу.Результати покритеріального аналізу рівнів сформованості професійної компетентності студентів філологічних спеціальностей свідчать про наявність загальної позитивної динаміки за всіма її компонентами (мотиваційним, індивідуально-когнітивнита змістово-результативним), порівняно з ними результатами під час констатувального етапу експерименту.Ключові слова: стратегія навчання, індивідуальна стратегія, індивідуальний стиль, компетентність, компетентнісний підхід, педагогічні умови, освітньо-професійна діяльність, іноземні мови, структурна модель.^UThe dissertation is devoted to the problem of the formation of individuallearning strategies of students of the philological department on the basis of competence approach. On the basis of psychological and pedagogical literature, the notion of "strategy", "learning strategy", "individual strategy", "individual style", "competence" and "competence approach" are considered, which were included in active use at the beginning of the XXI century. Every student builds the individual learning strategy of perceiving material that let to create optimal conditions for realization of his / her potential possibilities and skills. Facilities of individualization of studies are modern technologies, especially interactive, individual tasks, innovative forms of studies, techniques are determined as the basis facilities of individual learning. The formation of individual learning strategy is based on the rational planning of the learning process, taking into account the individual characteristics of students (character, temperament, inclination, abilities). In the study the term «formation of the individual learning strategy of the students of philological department on the basis of competence approach» is defined as the ability of students of philological department to manage the learning process independently, to set specific goals at each educational stage, to identify positive results and disadvantages, to establish and eradicate their causes and to work on the improvement of the educational and professional activities. The process of formation individual learning strategy involves the independent long-term planning of the educational and professional activities of students of philological department, which includes the consistent application of the most effective means of learning process in a professional direction and aims to overcome the obstacles in mastering foreign language material. It is characterized by dynamism and conditioned by modern trends in society, goals and purposes of education, the specifics of the professional method for students and is related to the development of students` of philological department individuality. The set of methodological approaches are used in the process of professional training:competence,person-centered, active, differentiated and individual. In the process of carrying out a pedagogical experiment, it was made the structural and functional model of formation of the concept of study which consists of five functional block constructs:propaedeutic, individual-diagnostic, planning, realizable and estimated. The criteria and levels of the formation individual learning strategies of students of philological department are determined.In research it is identified the following hierarchical complex of pedagogical conditions of formation individual learning strategies of students of philological department on the basis of competence approach: implementation of principals of the competence approach in the process of creating the individual professional and subject area of the student of philological department; provision of sustainable motivation of the subject of training to achieve the high-individual level of the formation of professional competence as a result of philological training at the university; development and implementation of individual trajectories of future philologist training (mastering of professionally meaningful knowledge, skills development, acquisition and extension of educational experience on a motivational and value basis) taking into account potentially possible individual and personal styles of educational and cognitive activity of students; activation of the pedagogical potential of using information technologies as a means of organizing, implementing and controlling individual learning. The formation of this strategy was facilitated by the use of modern forms, methods and technologies of learning during three conditionally stages for professional training. The positive dynamics of formation philological competence of students in the correlation with individual learning strategies allows to recommend the functional model for embedding to the educational process at philological faculties of the institutions of higher education.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Крюковська Л. І. 
Підвищення рівня екологічної безпеки у дорожньому будівництві шляхом використання металургійних шлаків / Л. І. Крюковська. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 21.06.01 – «Екологічна безпека». – Національний авіаційний університет, Київ, 2019.Дисертаційну роботу присвячено підвищенню рівня екологічної безпеки у дорожньому будівництві шляхом використання відходів металургійних виробництв як альтернативного матеріалу дорожнього будівництва.Розроблено методику оцінювання рівня екологічної безпеки в дорожньому будівництві під час заміни природних кам'яних матеріалів металургійними шлаками, яка включає моделі підсистем поводження з відходами та будівництва доріг, описує основні процеси життєвого циклу перетворення металургійних шлаків в ланцюзі «відходи – сировина – матеріал – елемент конструкції дорожнього одягу».Запропоновано комплекс критеріїв оцінювання техніко-експлуатаційних властивостей дорожнього одягу з використанням металургійних шлаків, а також критеріїв прогнозування рівня екологічної безпеки за різних сценаріїв використання металургійних шлаків в дорожньому будівництві.Експериментально встановлено закономірності впливу хімічного складу шлаків металургійних комбінатів на механічні характеристики шлаків як матеріалів для дорожнього будівництва.Показано, що при використанні металургійного шлаку з рекомендованою товщиною шару основи забезпечуються вимоги до міцності дорожнього одягу. В загальній структурі конструкції дорожнього одягу різних категорій доріг обсяг металургійних шлаків становить 25,4…32,5 %.Виконано прогнозування рівня екологічної безпеки за різних сценаріїв використання металургійних шлаків у дорожньому будівництві. Визначено сумарний прогнозований еколого-економічний ефект використання металургійних шлаків у дорожньому будівництві за попередженими екологічними збитками навколишньому середовищу.Ключові слова: дорожнє будівництво; природні матеріали; металургійні шлаки; дорожній одяг; екологічна безпека; критерії оцінювання.^UThe thesis for the degree of candidate of technical sciences, specialty 21.06.01 – «Еcological safety». –National Aviation University, Kyiv, 2019. The dissertation is devoted to increasing the level of environmental safety usingmetallurgical industry waste as an alternative material for road construction.The methodology for assessing the level of environmental safety in road construction during the replacement of natural stone materials with metallurgical slags, which includes models of waste management and road building subsystems, describes the basic processes of the life cycle of the transforming the metallurgical slags in the chain «waste - raw material - material - element of road clothes».Based on the formation of morphological structures of road clothes with the use of metallurgical slags for roads of various categories with given technical and operational characteristics the method of determination of possible volumes of replacement of natural materials by metallurgical slags is developed.The evaluation criteria of technical and operational properties of road clothes with the use of metallurgical slags, as well as criteria for forecasting the environmental safety level in different scenarios of using metallurgical slags in road construction, are proposed.The regularities of the influence of slagchemical composition of metallurgical enterprises on the mechanical characteristics of slags as materials for road construction have experimentally established.Using correlation-regression analysis of the experimental results, regressive dependences of the modulus of elasticity of slags on their activity are obtained, which are the initial values for calculation of road clothesstrengthand determination of the required value of the thickness of the base layer of road clothes and, accordingly, the value of volumes of possible replacement of natural materials by metallurgical slag.The comparative estimation of technical and operational properties of the formed typical morphological structures with the use of slags for three technical categories of roads has been carried out. It is shown, using slag with the recommended thickness of the base of road clothes, the requirements for the durability of road clothes are provided. In the general structure of road clothes of various categories of roads, the volume of metallurgical slags is 25,4...32,5 %, which leads to a reduction of labor costs of construction by 18...32%, with a relative decreasing the cost of materials in 1,3...1,5 times.Forecasting the level of environmental safety in different scenarios of the use of metallurgical slags in road construction is carried out. The total predicted ecological and economic effect of the use of metallurgical slags in road construction considering the ecological damage caused for the environmentis determined.The results of the dissertation work were used for the development of six sectoral standard documents, four technical specifications and sectoral recommendations that regulate the requirements for slag as road construction material, requirements for roadclothes using slags and environmental requirements for roads.Keywords: road construction; natural materials; metallurgical slags; road clothes; environmental safety; evaluation criteria.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Бондар Н. В. 
Міцність авіаційних оболонок із композитів з урахуванням робочого середовища та експлуатаційного пошкодження / Н. В. Бондар. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертація присвячена експериментально-теоретичним дослідженням полімерних композиційних оболонок при впливі робочого середовища та пошкодження. Дослідження проводились на поліпропіленових та епоксидних пластинчатих та оболонкових зразках армованих склотканиною та вуглетканиною, виготовленими за термовакуумною та автоклавною технологіями. Проводилось визначення кількості адсорбованої рідини досліджуваними пластиками. Визначався вплив рідини на границю міцності, модуль пружності та критичний коефіцієнт інтенсивності напружень матеріалів з урахуванням температури. Визначався вплив робочої рідини, температури, геометричних розмірів та типу армування на границю міцності та модуль пружності матеріалу оболонки. із пошкодженням у розглянутих умовах та проведено аналогічні експерименту числові розрахунки у програмі ANSYS. Запропонована модель поведінки оболонкових конструкцій із таких матеріалів при впливі робочого середовища під внутрішнім тиском з урахуванням температури в часовому діапазоні 0 –1000год.^UDissertation is devoted to experimental and theoretical research of polymer composite shells under influence of operational environment and damage. Research was carried out on polypropylene and epoxy, flat and shell specimens reinforced by fiberglass and carbon fiber developed using thermal-vacuum and autoclave technology. Determination of amount of adsorbed liquid by the investigated plastics exposed to these fluids for 1000 hr. was carried out. Influence of the liquid on strength, modulus of elasticity and critical stress intensity factor of considered materials taking into account temperature is determined. Influence of operational fluid, temperature, geometric dimensions and type of reinforcement on strength of the shells and elastic modulus of the shells with and without damage was determined. Numerical calculations were conducted in ANSYS program according to experiment. A behavior model of such composite shell structures under influence of operational environment taking into account a temperature in 0 – 1000 hr. time range is proposed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Писанко Я. І. 
Особливості структурно-функціональної організації техногенно зміненої водної екосистеми гирлової ділянки річки Ірпінь. / Я. І. Писанко. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації наведено розв'язання актуального науково-практичного завдання з дослідження та покращення екологічного стану техногенно зміненої водної екосистеми середньої річки. Подано власні результати моніторингу гідроекосистеми гирлової ділянки р. Ірпінь за 2016–2018 рр., систематизовано та формалізовано моніторингові дані державних установ 2006–2018 рр. Сформовано ретроспективну базу даних кількісного та якісного стану досліджуваної гирлової ділянки техногенно зміненої водної екосистеми з більше ніж 1000 показників. Показано зміну концентрацій забруднюючих речовин у потоці р. Ірпінь у напрямку до гирла. З'ясовано причини та наслідки погіршення стану досліджуваної гідроекосистеми.Для дослідження техногенно зміненої водної екосистеми застосовано інтегральну систему індикаторів екологічного контролю. Особливістю системи індикаторів є тривимірна спрямованість кількісної характеристики структурно-функціональних порушень техногенно змінених водних екосистем. З їх допомогою можливо кількісно визначити дію техногенних чинників на гідроекосистему, її стан та реакцію у відповідності до особливостей розвитку та функціонування техногенно змінених водних екосистем. Застосування інтегральних систем індикаторів дозволило дослідити та кількісно оцінити основний параметр функціонування гідроекосистем – екологічну ємність.Отримані результати є орієнтиром для створення водоохоронних заходів направлених на покращення особливостей структурно-функціональної організації гирлової ділянки техногенно зміненої р. Ірпінь. Розроблена комплексна біоінженерна споруда – направлена на відновлення порушених структурно-функціональних характеристик техногенно трансформованих гідроекосистем малих та середніх річок. В ній поєднано природне берегове біоплато та модифіковану конструкцію штучного наплавного біоплато. Особливістю розробленої споруди є здатність очищати не лише поверхневий шар води, а й придонний шар води та донні відклади, що дозволяє попередити вторинне забруднення та покращити саморегуляцію водойми.Застосування біоплато покращує екологічний стан гідроекосистеми річки, а розроблена інтегральна система індикаторів екологічного контролю дозволяє відстежити динаміку структурно-функціональних змін водної екосистеми на локальному рівні.Ключові слова: техногенний вплив, водна екосистема, забруднюючі речовини, екологічні індикатори контролю, біоплато, екологічна ємність, річка Ірпінь.^UThe dissertation presents the solution of the actual scientific and practical problem of research and improvement of the ecological state of technogenically altered aquatic ecosystem of the medium river. The personal monitoring the hydro ecological system of the mouth reach of the Irpin river during 2016–2018 was performed, the monitoring data of the state institutions for the years 2006–2018 were systematized and formalized. A retrospective database of quantitative and qualitative condition of the studied mouth reach of technogenically altered aquatic ecosystem with more than 1000 indicators was formed. The change in concentrations of pollutants in the Irpin river flow towards the mouth is shown. The causes and consequences of degradation of the studied hydro ecological system were clarified.For the research of technogenically altered aquatic ecosystem is used the integrated system of environmental control indicators. A feature of the system of indicators is the three-dimensional orientation of the quantitative characteristics of structural and functional disorders of technogenically altered aquatic ecosystems. With their help, it is possible to quantify the effect of anthropogenic factors on the hydro ecological system, its condition and reaction, in accordance with the peculiarities of the development and functioning of technogenically altered aquatic ecosystems. The application of integrated systems of indicators allowed to investigate and quantify the main parameter of the functioning of the hydro ecological systems -environmental capacity.The obtained results provide the direction for the creation of water protection measures to improve the structural and functional organization of the mouth reach of the technogenically modified Irpin river. To this end, a comprehensive engineered building was developed – its operation is aimed at restoration of disturbed structural-functional characteristics of technogenic transformed hydro ecological system of small and medium-sized rivers. It is based on the combination of natural coastal vegetation and a modified design of artificial floating constructed wetland.The use of the constructed wetland improves the ecological condition of the river hydro ecological system, and developed integrated systems of indicators of ecological control allows to monitor the dynamics of structural and functional changes of aquatic ecosystems at the local level.Keywords: technogenic impact, aquatic ecosystems, pollutions, ecological indicators of control, constructed wetland, ecological capacity, Irpin river.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Балакін С. В. 
Методи та засоби підвищення достовірності ідентифікації несанкціонованих дій та атак в комп'ютерній мережі / С. В. Балакін. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертаційну роботу присвячено вирішенню актуального науково-технічного завдання – підвищенню достовірності ідентифікації несанкціонованих дій і атак в комп'ютерній мережі.Для ефективної, надійної та високошвидкісної ідентифікації несанкціонованих дій і атак в комп'ютерній мережі потрібно впроваджувати і використовувати методи, основані як на штучних імунних системах, так і на можливості діагностування вторгнень. Такий підхід дозволить підвищити ефективність ідентифікації несанкціонованих дій і дасть можливість автономно виявляти підозрілу активність.У роботі визначено методи виявлення несанкціонованих дій і атак в комп'ютерній мережі за рахунок використання засобів штучних імунних систем та діагностування на основі теорії Демпстера-Шафера, котрі дають можливості ефективно протидіяти вторгненням. Досліджено можливості використання операторів імунних систем для моделювання роботи запропонованих методів. На основі цих властивостей запропоновано процедури ідентифікації несанкціонованих дій і атак в комп'ютерній мережі.Сформульовано необхідні критерії та вимоги для забезпечення своєчасного виявлення вторгнень у комп'ютерні мережі. Визначено основні напрями розвитку сучасних методів аналізу вторгнень і можливості автономного виявлення НД. Аналіз сучасних вторгнень показав доцільність розроблення методів, котрі дадуть змогу виявляти як відомі, так і нові НД.Проведено порівняльний аналіз моделей і методів, які можливо використовувати при розпізнаванні НД в комп'ютерній мережі. Порівняно характеристики методів і вказано на їх сильні та слабкі сторони. Сформовано вимоги до вибраних методів на основі збереження швидкодії та можливості автономного виявлення НД (без використання і звернення до сигнатурних баз даних). Розглянуто методи штучних імунних систем, котрі дають змогу підтримувати автономне виявлення нових НД при високій швидкості обробки інформації та адаптивності. Виявлення НД за допомогою діагностування дає можливість розширити спектр потенціальних вторгнень за допомогою використання операторів ТДШ. При поєднанні різних технологій при використанні методів ТДШ можливо досягнути високої швидкості та надійності виявлення НД в комп'ютерних мережах.Проведено дослідження ефективності методу виявлення НД в компʼютерній мережі на основі штучних імунних систем і діагностування. На основі аналізу отриманої інформації зроблений наступний висновок: при коректній навчальній вибірці та вірному виборі параметрів навчання метод ШІМ має однаково високу достовірність виявлення нових НД як і метод діагностування. ШІМ потребує додаткового часу на утворення навчальної вибірки, але це дозволяє системі швидше реагувати на нові види НД і знизити кількість помилкових спрацювань. Метод діагностування менше навантажує систему користувача, але частіше визначає підозрілу активність як НД. Результати порівняльного аналізу НД показують, що запропоновані методи перевершують відомі антивірусні продукти, використані в порівняльному тесті та здатні виявити невідомі НД.Теоретично та експериментально доведено ефективність запропонованих методів. Результати теоретичних та експериментальних досліджень упроваджено у виробництво та навчальний процес.^UThe thesis is devoted to solving the actual scientific and technical problem - increasing the reliability of identification of unauthorized actions and attacks in the computer network.For effective, reliable and high-speed identification of unauthorized actions and attacks in a computer network, methods should be implemented and used based on both artificial immune systems and the ability to diagnose intrusions. Such an approach will increase the effectiveness of identifying unauthorized actions and will provide an opportunity to autonomously detect suspicious activity.The work defines methods for detecting unauthorized actions and attacks in a computer network through the use of artificial immune systems and diagnostics based on the Dempster-Shafer theory, which makes it possible to effectively detect intrusions. The possibilities of using the operators of immune systems for modeling the work of the proposed methods are explored. Based on these properties, procedures are proposed for identifying unauthorized actions and attacks in a computer network.The necessary criteria and requirements are formulated for ensuring timely detection of intrusions in computer networks. The basic directions of development of modern methods of analysis of intrusions and possibilities of autonomous detection of intrusions are determined. An analysis of modern intrusions has shown the feasibility of developing methods that will be able to detect both known and new intrusions.A comparative analysis of models and methods that can be used for intrusion recognition in a computer network is carried out. The comparative characteristics of the methods are indicated on their strengths and weaknesses. The requirements for the selected methods are formed on the basis of maintaining the speed and the ability to independently identify the intrusion (without the use and access to signature databases). Detection of intrusions by means of diagnostics enables to expand the spectrum of potential intrusions by using Dempster-Shafer operators. When combining different technologies with the use of Dempster-Shafer methods it is possible to achieve high speed and reliability of detection of intrusions in computer networks.The research of the effectiveness of the method of detection of intrusions in a computer network on the basis of AIS and diagnostics was carried out. On the basis of the analysis of the information obtained, the following conclusion was made: with a correct training sample and a correct choice of learning parameters, the AIS method has the same high reliability as the diagnostic method. AIS requires additional time to create a training sample, but this allows the system to respond more quickly to new types of intrusions and reduce the number of false positives. The diagnostic method is less burdensome for the user system, but more often it identifies suspicious activity as intrusion. The results of the comparative analysis of intrusions show that the proposed methods outperform the known antiviral products used in the comparative test and are capable of detecting unknown intrusions.Proved the effectiveness of proposed methods. The results of theoretical and experimental research are introduced into the production and educational process.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського