Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (2)
Пошуковий запит: (<.>A=Бортнік Ж. І.$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

      
1.

Бортнік Ж. І. 
Концепція лімінальності в літературознавчій парадигмі: проєкція на сучасну українську драму: автореферат дис. ... д. філол. н. : 10.01.01 / Ж. І. Бортнік. — Б.м., 2023 — укp.

АНОТАЦІЯБортнік Жанна. Концепція лімінальності в літературознавчій парадигмі: проєкція на сучасну українську драму. – Рукопис.Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук зі спеціальностей 10.01.06 – теорія літератури; 10.01.01 – українська література. – Волинський національний університет імені Лесі Українки Міністерства освіти і науки України. – Луцьк, 2023.У дисертації розроблено методологію лімінального дослідження літературних текстів, простежено лімінальні процеси в сучасній українській драматургії в контексті мистецьких (зокрема театральних) тенденцій. На матеріалі п’єс сучасних українських драматургів, праць із різних галузей знань, які стосуються етапів усвідомлення концепції лімінальності, розглянуто парадигму лімінальних процесів, що відбуваються в сучасній драмі на рівнях змісту і форми, а також при репрезентації в культурному полі. Концепцію лімінальності введено в літературознавчий дискурс як дієву методологію дослідження межових літературно-театральних процесів і явищ та продемонстровано на обширному матеріалі сучасної української драматургії. Жанрову матрицю ритуалу переходу показано як спосіб утілення лімінальної естетики і як метод інтерпретації художнього тексту лімінальної природи. Простежено трансформацію драми ХХ – поч. ХХІ ст., визначено комплекс основних інваріантних та варіативних ознак новітньої української драми, показано специфіку тематичного діапазону і зв’язок із загальним характером світових мистецьких процесів, особливості конфлікту, персонажів, сюжетобудови, специфіка хронотопу, мовленнєвої організації сучасної драми. Здійснено родо-жанрову кодифікацію сучасної драматургії, схарактеризовано «чернеткову естетику». На прикладі сучасної української драматургії розглянуто специфіку втілення жанрової матриці ритуалу переходу як авторської художньої стратегії. У контекст дослідження включено твори сучасних українських драматургів Н. Ворожбит, П. Ар’є, А. Бондаренка, К. Пенькової, Т. Киценко, Л. Тимошенко, Н. Блок, Лєни Лягушонкової та ін. Для вивчення межових феноменів в літературознавстві запропоновано низку теоретичних понять в авторському формулюванні: лімінальна фаза (етап), лімінальній часопростір, лімінальна позиція, лімінальний об’єкт, жанрова лімінальність, інтермедіальна лімінальність, рецептивна лімінальність, лімінальність зламу епох; лімінальна епоха. Досліджено творчу діяльність театрального колективу «Гармидер» з яскраво вираженою лімінальною естетикою в контексті взаємодії драматургії та сучасних театральних проєктів. Ключові слова: лімінальність, драма, сучасна українська драматургія, жанр, ритуал переходу, постдокументальне, монодрама, часопростір, магічний реалізм, постдрама.^USUMMARYBortnik Zhanna. The Concept of Liminality in the literary studies paradigm: projection on Contemporary Ukrainian Drama. – Manuscript. Dissertation for the Doctor of Philological Sciences degree in specialties 10.01.06 – Literary Theory; 10.01.01 – Ukrainian Literature. – Lesya Ukrainka Volyn National University. Ministry of Education and Science of Ukraine. – Lutsk, 2023.The dissertation developed the methodology of liminal research of literary texts, traced liminal processes in Contemporary Ukrainian drama in the context of artistic (especially theatrical) trends. The paradigm of liminal processes occurring in contemporary drama at the levels of content and form, as well as during representation in the cultural field, is considered on the basis of the plays of modern Ukrainian playwrights, works from various fields of knowledge, which relate to the stages of awareness of the concept of liminality. The concept of liminality was introduced into the literary discourse as an effective methodology for the study of boundary literary-theatrical processes and phenomena and demonstrated on the extensive material of contemporary Ukrainian drama. The genre matrix of the ritual of passage is shown as a way of embodying liminal aesthetics and as a method of interpreting an artistic text of a liminal nature. The transformation of the drama of the 20th century − beginning is traced. 21st century, a complex of the main invariant and variable features of the contemporary Ukrainian drama is defined, the specifics of the thematic range and the connection with the general nature of world artistic processes, the specifics of the conflict, characters, plot structure, the specifics of the chronotope, the speech organization of contemporary drama are shown. Genre-genre codification of contemporary drama was carried out, «draft aesthetics» was characterized. On the example of contemporary Ukrainian drama, the specifics of the implementation of the genre matrix of the ritual of transition as an author’s artistic strategy are considered. The works of modern Ukrainian playwrights N. Vorozhbyt, P. Aryeh, A. Bondarenko, K. Penkova, T. Kytsenko, L. Tymoshenko, N. Blok, Lena Lyagushonkova and others are included in the context of the study. For the study of boundary phenomena in literary studies, a number of theoretical concepts are proposed in the author’s formulation: liminal phase (stage), liminal space-time, liminal position, liminal object, genre liminality, intermedia liminality, receptive liminality, liminality of the turn of epochs; liminal epoch. The creative activity of the theater group «Garmyder» with a pronounced liminal aesthetic was studied in the context of the interaction of dramaturgy and modern theater projects.Key words: liminality, drama, contemporary Ukrainian dramaturgy, genre, rite of passage, post-documentary, monodrama, spacetime, magical realism, postdrama.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського