Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (8)Книжкові видання та компакт-диски (3)
Пошуковий запит: (<.>A=Кін О. М.$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 2
Представлено документи з 1 до 2

      
1.

Кін О. М. 
Система формування національної самосвідомості студентської молоді в процесі громадської діяльності / О. М. Кін. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 — теорія та методика виховання (011 — Освітні, педагогічні науки). — ДЗ «Луганський національний педагогічний університет імені Тараса Шевченка», МОН України, Старобільськ, 2021. Дисертація є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми формування національної самосвідомості студентської молоді в процесі громадської діяльності. У роботі висвітлено ґенезу ідеї формування національної самосвідомості особистості, розкрито суть, структуру та зміст національної самосвідомості студентської молоді. Розкрито сенс та педагогічний потенціал громадської діяльності, визначено особливості, основні напрями, методи, форми її організації як засобу формування національної самосвідомості студентів, а також засоби та види цієї діяльності. Обґрунтовано авторську систему формування національної самосвідомості студентської молоді в процесі громадської діяльності, що складається з таких блоків: цільовий, концептуально-методологічний, змістовно-діяльнісний та діагностично-результативний. Розроблено науково-методичне забезпечення реалізації цієї системи. Експериментально перевірено її ефективність. Ключові слова: національна самосвідомість, громадська діяльність, студентська молодь, формування, система, виховання, заклад вищої освіти.^UThe dissertation for the scientific degree of doctor of pedagogical sciences on a specialty 13.00.07 - Theory and methods of education (011 Educational, pedagogical sciences). GE «Luhansk Taras Shevchenko National Pedagogical University», MOE of Ukraine, the city of Starobilsk, 2021. The dissertation is a theoretical and experimental study of the problem of forming the national self-consciousness of student youth in the process of public activity. Based on the genesis of the idea of forming the national identity of the individual, it was found that this problem has always been in the center of attention of the advanced scientific and pedagogical community, and priority was given to the following aspects: the status of the native language, its place in the educational and cultural space, the role of the national education system for the formation of national identity, development and revival of the Ukrainian national school. In the dissertation, the national self-consciousness of student youth means the process and result of understanding their belonging to a certain nation, awareness of their own national identity in the system of national relations and international relations, a stable and effective position towards their nation, and willingness to make active efforts to its further successful development. This personal phenomenon includes the following components such as: motivational-target, emotional, axiological, intellectual-cognitive, effective-operational and personal. The research presents the author's concept of formation of national self-consciousness of student youth in the process of public activity, which is based on the following ideas: 1) the actual need of today is to ensure purposeful formation of national self-consciousness in student youth; 2) an effective way of its formation in students' is pedagogically expediently organized social activity. The concept of the study includes three concepts: methodological, theoretical and practical. It was theoretically substantiated and it was developed the author's system of formation of national self-consciousness of student youth in the process of public activity, consisting of target, conceptual-methodological, content-activity and diagnostic-effective blocks. The target block contains the purpose and tasks of realization of process of formation of national self-consciousness of students. The conceptual and methodological block reflects the author's concept of formation of national self-consciousness and, in particular, scientific and methodological approaches of research, and also principles of realization of process of formation of national self-consciousness of high school students. The content-activity block of the developed system contains the structural components of this personal formation and the stages of its formation, the appropriate pedagogical tools, as well as the pedagogical conditions for ensuring the effectiveness of this process. The diagnostic-effective block covers criteria and indicators, levels of formation of national self-consciousness of students, methods of diagnostics and diagnostic techniques, and also the expected result of realization of the developed system. Experimental verification of the developed system proved its effectiveness. It was developed the necessary organizational and methodological support for the implementation of the system of formation of national identity of student youth in the process of public activity, which includes: methodical guidelines for teachers and methodical guidelines for students to carry out various types of work, educational plans, and didactic materials of national-patriotic direction, instructions and other. The study does not cover all aspects of the problem. Further study is needed to prepare teachers for the organization and implementation of the process of forming national identity of student youth, the optimal combination of classroom and extracurricular methods of formation of this personal phenomenon, development and implementation of innovative educational technologies that would ensure effective formation of national identity of higher education. Key words: national self-consciousness, public activity, student youth, formation, system, education, institution of higher education.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Чжан Я. -. 
Розвиток концепцій західноєвропейської музичної педагогіки в системі музичної освіти Китаю (друга пол. ХХ – початок ХХІ століття): автореферат дис. ... д.філософ : 011 / Я. -. Чжан. — Б.м., 2023 — укp.

У дисертації здійснено комплексний аналіз розвитку концепцій західноєвропейської музичної педагогіки в системі музичної освіти Китаю (друга пол. ХХ – початок ХХІ століття), схарактеризовано досвід реалізації цих концепцій для використання конструктивних здобутків в українських закладах освіти всіх рівнів. Доцільність дослідження зазначеної проблеми підсилюється необхідністю подолання суперечностей між: інтенсивним розвитком економічної, науково-технічної, промислової сфер життєдіяльності суспільства, які детермінували пріоритетність технократичного підходу як форми суспільного світогляду та потребою підвищення рангу духовної та естетичної складової в ієрархії базових цінностей особистості засобами музичного мистецтва; значним педагогічним потенціалом провідних концепцій західноєвропейської музичної педагогіки та недостатнім рівнем використання набутого світового досвіду в даному напрямі; потребою у творчому використанні в системі музично-педагогічної освіти України прогресивного досвіду китайських педагогів із реалізації в освітянській практиці передових ідей західноєвропейської музичної педагогіки та відсутністю відповідного організаційно-методичного забезпечення цього процесу. У дисертації вперше визначено етапи розвитку концепцій західноєвропейської музичної педагогіки в системі музичної освіти Китаю в період другої пол. ХХ – поч. ХХІ ст.; розкрито значення концепцій 3 Yang Zhang західноєвропейської музичної педагогіки для розвитку теорії та практики музичної освіти КНР: збагачення змісту музичної освіти, орієнтація на особистість, індивідуалізація навчання, розширення номенклатури музичних інструментів при навчанні музики, застосування ефективних форм, методів і засобів навчання. У роботі також схарактеризовано особливості підготовки вчителів для практичного використання ідей та методик західноєвропейських музичних концепцій в процесі професійної діяльності; виокремлено основні напрями творчого використання напрацювань китайських педагогів щодо використання здобутків західноєвропейської педагогіки в системі музичної освіти України; уточнено сутність та зміст основних концепцій західноєвропейської музичної педагогіки (К. Орфа, З. Кодая, Е. ЖакаДалькроза). Подальшого розвитку набули педагогічні ідеї про методи, форми, засоби реалізації західноєвропейських музично-педагогічних концепцій в системі музичної освіти КНР. До наукового обігу введено значну кількість (89) невідомих і маловідомих в Україні інформаційних джерел китайською мовою, у яких висвітлено різні аспекти проблеми розвитку музично-педагогічних концепцій у системі освіти КНР, проаналізовано теоретичне і практичне значення прогресивних ідей західноєвропейських музикантів-новаторів для вдосконалення процесу музичного навчання і виховання, презентовано досвід їх реалізації в системі музичної освіти Китаю. Практичне значення дослідження полягає в тому, що матеріали й висновки дисертації можуть бути використані в процесі викладання лекційних і практичних занять з педагогіки, педагогіки вищої школи, історії педагогіки, порівняльної педагогіки, методики викладання музичних дисциплін; при розробці навчально-методичної літератури, підручників, навчальних посібників; у системі підвищення кваліфікації музичнопедагогічних працівників.^UIn the dissertation, it was carried out a comprehensive analysis of the development of the concepts of Western European music pedagogy in the music education system of China (second half of the 20th – beginning of the 21st century), it also was characterized the experience of implementing these concepts for the use of constructive achievements in Ukrainian educational institutions of all levels. The expediency of the study of the mentioned problem is strengthened by the need to overcome the contradictions between: the intensive development of the economic, scientific, technical, and industrial spheres of society's life, which determined the priority of the technocratic approach as a form of social outlook, and the need to increase the rank of the spiritual and aesthetic components in the hierarchy of the basic values of the individual by means of musical art; the significant pedagogical potential of the leading concepts of Western European music pedagogy and the insufficient level of use of the acquired world experience in this direction; the need for creative use in the system of music-pedagogical education of Ukraine of the progressive experience of Chinese teachers in the implementation of advanced ideas of Western European music pedagogy in educational practice and the lack of appropriate organizational and methodological support for this process. 8 Yang Zhang In the dissertation, it was firstly revealed, the stages of development of the concepts of Western European music pedagogy in the system of music education of China in the period of the second half 20th century - the beginning of 21st century; the significance of the concepts of Western European music pedagogy for the development of the theory and practice of music education in the People's Republic of China: enrichment of the content of music education, orientation to the individual, individualization of learning, expansion of the nomenclature of musical instruments in music education, application of effective forms, methods and means of learning. The work also characterizes the peculiarities of teacher training for the practical use of ideas and methods of Western European musical concepts in the process of professional activity; the main directions of creative use of the achievements of Chinese teachers regarding the use of the achievements of Western European pedagogy in the system of music education of Ukraine were highlighted; were specified the essence and content of the main concepts of Western European music pedagogy (K. Orfa, Z. Koday, E. Jacques-Dalcroze). There were gained further development the pedagogical ideas about the methods, forms, and means of implementing Western European musical and pedagogical concepts in the music education system of the People's Republic of China. A significant number (89) of unknown and little-known in Ukraine information sources in the Chinese language were introduced into the scientific circulation, which highlighted various aspects of the problem of the development of musical and pedagogical concepts in the education system of the People's Republic of China, and it was analyzed the theoretical and practical significance of the progressive ideas of Western European musicians-innovators for improving the process of music education and upbringing, also it was presented the experience of their implementation in the Chinese music education system. The practical significance of the research is that the materials and conclusions of the dissertation can be used in the process of teaching lecture and practical classes in pedagogy, higher school pedagogy, history of pedagogy, 9 Yang Zhang comparative pedagogy, teaching methods of musical disciplines; in the development of educational and methodical literature, textbooks, training aids; in the system of professional development of music and pedagogical workers.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського