Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (2)Книжкові видання та компакт-диски (4)
Пошуковий запит: (<.>A=Палій В. В.$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

      
1.

Палій В. В. 
Адміністративно-правові обмеження прав і свобод людини при забезпечення публічної безпеки органами Національної поліції України / В. В. Палій. — Б.м., 2023 — укp.

Доведено адміністративну правосуб’єктність Національної поліції України у забезпеченні публічної безпеки з правом обмеження прав і свобод людини під час забезпечення публічної безпеки; сформульовано розуміння адміністративноправових обмеження, що застосовуються органами поліції, розкрито їх юридичні основи; визначено основний категоріально-термінологічний апарат у досліджуваній сфері; окреслено проблеми у сфері обмеження прав і свобод людини та розкрито шляхи їх усунення з визначенням позитивного зарубіжного досвіду застосування правоохоронними органами адміністративно-правових обмежень прав і свобод людини при забезпеченні публічної безпеки.У роботі наголошено на наявність правових колізій при використанні категорій «підтримання» та «забезпечення» як тотожних у нормах чинного законодавства. Для виправлення правових прогалин, запропоновано внестинизку доповнень до чинного законодавства. Порушено питання щодо закріплення на законодавчому рівні дефініції «публічне місце», що має не тільки теоретичне а й суттєве прикладне значення. Акцентовано, що законодавець в нормах прямої дії розмежовує два правові режими – режим воєнного стану та режим надзвичайної ситуації, що має вплив на діяльність правоохоронних органів нашої держави, зокрема й Національної поліції України. Застосування адміністративно-правових обмежень працівниками поліції при виконанні своїх службових обов’язків залежить від завдань та викликів, які постають перед ними, при цьому важливого значення набуває як правомірність їх застосування, так і обрання конкретного виду.Окреслено напрямки вдосконалення адміністративно-правового регулювання застосування заходів обмеження прав і свобод людини при забезпечення публічної безпеки органами Національної поліції України.Резюмовано, що на сьогодні створена самодостатня та дієва міжнародна-правова база, у якій окреслені базові норми та стандарти, які є основою для формування правової бази діяльності поліцейських підрозділів провідних країн світу.Діяльність правоохоронних органів повинна бути чітко регламентована, всі підзаконні акти, що регулюють їх діяльність повинні під час прийняття проходити незалежну правову та громадську експертизу.^UThe legal personality of the National Police of Ukraine in ensuring public security and public order with the right to limit human rights and freedoms while ensuring public security has been proven; the understanding of administrative and legal restrictions applied by police bodies is formulated, their legal bases are revealed; the main categorical and terminological apparatus in the researched field is defined; the problems in the sphere of restriction of human rights and freedoms are outlined and the ways of their elimination are revealed, with the identification of positive international experience in the application of administrative and legal restrictions ofhuman rights and freedoms by law enforcement agencies while ensuring public safety.The author's idea of the concept of "administrative and legal restrictions applied by the bodies of the National Police of Ukraine in ensuring public safety" is proposed as measures of an administrative and legal nature of the bodies of the National Policeof Ukraine defined by current legal acts, which are aimed at harmonizing and coordinating the actions of individuals in within those established limits necessary to maintain public safety. Signs of administrative and legal restrictions are highlighted.The author's classification of administrative and legal restrictions, which are applied by the National Police of Ukraine in ensuring public safety, is defined, which is based on the following criteria: their legislative enshrinement, duration, territory of action,subject orientation, moment of application, peculiarities of the status of persons to such restrictions apply are applied.The work emphasizes the presence of legal conflicts when using the categories "maintenance" and "provision" as identical in the norms of the current legislation. In order to correct legal gaps, it is proposed to make a number of additions to the currentlegislation. The issue of establishing the definition of "public place" at the legislative level, which has not only theoretical, but also significant practical significance, was raised. It is emphasized that the legislator in the norms of direct action distinguishestwo legal regimes – the regime of martial law and the regime of an emergency situation, which has an impact on the activities of law enforcement agencies of our country, in particular, the National Police of Ukraine.It was concluded that certain measures of the legal regime of martial law in this case have the same essence and legal nature as the administrative and legal restrictions applied by the National Police of Ukraine during the provision of public security, atthe same time they can be classified according to the competence of the subject powers on main and auxiliary.It is emphasized that the application of administrative and legal restrictions by police officers in the performance of their official duties depends on the tasks and challenges they face, while both the legality of their application and the choice of aspecific type become important.The areas of improvement of the administrative and legal regulation of the application of measures restricting human rights and freedoms while ensuring public safety and public order by the National Police of Ukraine are outlined. For this purpose, a number of specific proposals for amendments and additions to the current legislation in the field of application of the specified measures in the provision of public safety and public order by police bodies, including in the provision of measuresof the legal regime of martial law, have been formulated.It is summarized that today a self-sufficient and effective international legal framework has been created, in which the basic norms and standards are outlined, which are the basis for the formation of the legal framework for the activities of the police units of the leading countries of the world. The activities of law enforcement agencies must be clearly regulated, all by-laws regulating their activities must undergo an independent legal and public examination when adopted.The experience of the countries is characterized by the practice of Great Britain, similar to the USA, which provides for the creation of special units to work with detainees and a system of independent public control of the conditions in which detainees are kept; the experience of the police of the Federal Republic of Germany in the field of ensuring public safety and order during mass events, where the practice of submitting a notification about the organization of such events directly to the relevant police structure two days before the start of the event is introduced, while the police leadership has the authority to prohibit or sanction conducting such an event. It is considered important to borrow the experience of the police of Great Britain and France, where during mass events some police officers serve in civilian clothes.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського