Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (4)
Пошуковий запит: (<.>A=Сагач О. М.$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

      
1.

Сагач О. М. 
Теоретичні і методичні засади професійного зростання вчителів у системі неперервної педагогічної освіти / О. М. Сагач. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації здійснено теоретико-методичне узагальнення й запропоновано нове вирішення наукової проблеми професійного зростання вчителів у системі неперервної педагогічної освіти. Уперше розроблено та обґрунтовано концепцію професійне зростання учителя у системі неперервної педагогічної освіти, виділено етапи цього процесу: етап професійного самовизначення та розвитку під час навчання у ЗВО; етап професійного вдосконалення та професійного зростання під час післядипломної підготовки в процесі підвищення кваліфікації. Це зумовлює реалізацію дослідження на рівні трьох концептів: методологічному, теоретичному, практичному.Запропонована модель професійного зростання вчителів у системі неперервної педагогічної освіти містить цільовий, методологічний, змістово-технологічний та результативний блоки. Її мета полягає у визначенні шляхів та виборі засобів для актуалізації цілі неперервного професійного зростання вчителів у процесі навчання та підвищення кваліфікації у ЗВО.У процесі експериментального дослідження: науково підтверджено ефективність моделі та організаційно-педагогічних умов професійного зростання вчителів у системі неперервної педагогічної освіти; окреслено найбільш дієві технології, форми і методи професійного зростання вчителів у системі неперервної педагогічної освіти; результати експериментального дослідження узагальнено та сформульовано висновки. Ключові слова: учитель, майбутній учитель, професійне зростання, неперервна освіта, готовність, мотивація, мотивація та готовність до неперервного зростання, професійно-ціннісні орієнтації, дослідницька та методологічна культура.^UThere is accomplished the theoretical and methodical generalization and offered a new decision of an academic problem of the professional teachers' growth in the system of the continuous pedagogical education in the thesis. Besides, for the first time, there is developed and substantiated the concept of professional teachers' growth in the system of continuous pedagogical education, and allocated the stages of this process: the stage of professional self-determination and development during training in higher education institutions; stage of professional development and growth during postgraduate training. All of that leads to the implementation of the research at the level of three concepts: methodological, theoretical, and practical. The proposed model of professional teachers' growth in the system of continuing pedagogical education contains target, methodological, content-technological and effective blocks. Its purpose is to identify ways and means to actualize the goal of continuous professional teachers' growth during the learning process and professional development in higher education institutions. According to the leading idea of the concept, the effectiveness of professional teachers' growth appears in the conditions of continuous pedagogical education due to such regularities as: continuity of its stages in professional teachers' growth, the dependence of the dynamics of professional teachers' development on the motivation and level of readiness of students for professional growth; the correlation between the processes of development of professional, research and methodological culture and the functions of continuing pedagogical education. In the process of experimental research, there has been scientifically proven the effectiveness of organizational and pedagogical conditions of professional teachers' growth in the system of continuing pedagogical education. There also has been outlined the most effective technologies, forms and methods of professional teachers' growth in the system of continuous pedagogical education, and summarized the results of the experimental study. The experimental study took place during 2016-2020 and covered four interrelated stages of the pedagogical experiment: exploratory, advisory, formative, and generalized. The practical value of the obtained results lies in the development of educational and methodological support of the professional teachers' growth in the system of continuing pedagogical education. There were developed and tested teaching literature: «Formation of professional competence of the future physical education teacher by means of innovative technologies», «Modernization processes in Ukrainian education». They are expedient to use in the educational process of higher education institutions. Key words: teacher, future teacher, professional growth, continuing education, readiness, motivation, motivation and readiness for the continuous growth, professional value guidance, research and methodological culture.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського