Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Книжкові видання та компакт-диски (1)
Пошуковий запит: (<.>A=Танасійчук В. І.$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

      
1.

Танасійчук В. І. 
Психологічні особливості лідерської позиції особистості фахівця соціальних служб / В. І. Танасійчук. — Б.м., 2022 — укp.

Дисертацію присвячено вивченню проблеми психологічних особливостейлідерської позиції особистості фахівця соціальних служб. Об'єктомдисертаційного дослідження обрано лідерську позицію як психологічнийфеномен, предметом – психологічні особливості лідерської позиції особистостіфахівця соціальних служб. Мета дослідження передбачала теоретичнеобґрунтування й експериментальне дослідження змісту, компонентів тапсихологічних особливостей лідерської позиції особистості фахівця соціальнихслужб.Наукова новизна роботи полягає в тому, що в ній автором:вперше:визначено сутність лідерської позиції фахівця соціальних служб яквнутрішню позицію, що забезпечує ціннісне ставлення до лідерства у сферісоціальної роботи, здатність діяти конструктивно в проблемних ситуаціяхпрофесійної діяльності, брати відповідальність за прийняття рішень, якіпов'язані з життєдіяльністю отримувачів соціальних послуг; сприятипартнерській співпраці суб'єктів соціальної служби щодо їх реалізації;обґрунтовано зміст, ціннісно-смисловий, когнітивно-рефлексивний,афективно-оцінний і регулятивно-поведінковий компоненти, критерії тапоказники лідерської позиції фахівця соціальних служб;виявлено соціально-демографічні та організаційно-професійніособливості лідерської позиції фахівця соціальних служб;обґрунтовано програму формування лідерської позиції особистостіфахівця соціальних служб та доведено її ефективність;поглиблено знання про лідерство, позицію та психологічні підходи довивчення лідерської позиції особистості, психологічні особливості діяльностіфахівців соціальних служб;подальшого розвитку дістали положення про сутність лідерства,психологічні умови формування лідерських якостей особистості загалом іфахівця соціальних служб зокрема.Практичне значення отриманих результатів дослідження полягає вможливості використання авторської програми для формування лідерськоїпозиції фахівця соціальних служб. Психодіагностичний інструментарій,апробований у роботі, може стати базисом для моніторингу рівнівсформованості лідерської позиції фахівців, їхньої здатності діятиконструктивно в проблемних ситуаціях професійної діяльності. Отримані данітакож можуть бути використані в освітньому процесі щодо підготовкифахівців зі спеціальності «Соціальна робота» у закладах вищої освіти, атакож у закладах післядипломної освіти у процесі підвищення кваліфікаціїфахівців тощо^UThe dissertation is devoted to the study of the problem of psychologicalfeatures of the leadership position of the personality of a social services specialist.The object of the dissertation research is the leadership position as a psychologicalphenomenon, the subject - the psychological features of the leadership position of theindividual social services specialist. The purpose of the study was to provide atheoretical basis and experimental study of the content, components andpsychological characteristics of the leadership position of the personality of a socialservices specialist.The scientific novelty of the work is that the author:for the first time:• the essence of the leadership position of a social services specialist is definedas an internal position that provides a value attitude to leadership in the field of socialwork, the ability to act constructively in problematic situations of professionalactivity, to take responsibility for decisions that are related to the life of recipients ofsocial services; to promote partnership cooperation of social service entities in theirimplementation;• substantiated the content, value-semantic, cognitive-reflexive, affectiveevaluative and regulatory-behavioural components, criteria and indicators of theleadership position of social service specialists;• the program of formation of the leading position of the personality of thespecialist of social services is proved and its efficiency is proved;deepened knowledge of leadership, position and psychological approaches tothe study of the leadership position of the individual, the psychological characteristicsof social services;provisions on the essence of leadership, psychological conditions for theformation of leadership qualities of the individual in general and the specialist ofsocial services, in particular, were further developed.The practical significance of the results of the study lies in the possibility ofusing the author's program to form a leadership position of a specialist in socialservices. Psychodiagnostic tools tested in the work can be the basis for monitoringthe levels of the leadership position of specialists, their ability to act constructively inproblematic situations of professional activity. The obtained data can also be used inthe educational process for the training of specialists in the speciality “Social Work”in higher education institutions, as well as postgraduate education institutions in theprocess of professional development and more.According to the results of theoretical analysis of scientific sources, the mainapproaches to the study of the position of the individual are identified: sociological(position as the social position of the individual, its place in the social structure (role),which allows us to speak of the so-called external position of the individual; eachdimension of which corresponds to a certain type of social relations, taking intoaccount the mental qualities of the individual, which belong neither to biological norsocial properties), psychoanalytic (position through feelings or awareness of selfworth / inferiority), socio-cognitive (position through installation as a cognitivestructure that combines cognition, complex evaluative reactions, emotions, behavioralintentions); personal-activity (position through orientation, which forms the internalposition of the individual in relation to the social environment and objects of thesocial environment); subjective (position as subjectivity, subjective position andsubjective regulation of conscious activity, providing constant progressive selfdevelopment, creative self-determination and productive self-realization inprofessional activities and subject- activity as its development, in the course of whichthe position interpreted in the context of an act that allows you to model your ownfuture life as an internally determined activity of self-design, self-knowledge, selfrealization, using mechanisms of self-determination, self-perception, self-evaluation,self-actualization, discover and realize their mental potential and themselves as itssubject); humanistic and value (position through the humanization of its functioning,promoting personal development of all its subjects through the actualization of theneed for self-development, leadership, values of themselves, others; complex systemof attitudes, attitudes and motives, goals and values); existential (position through theopenness of the individual to the outside world, existential worldview, based on ahigh tolerance for uncertainty, which allows the formation of personality in theprocess of interaction with the world); reflexive (position through the ability to live,feel emotions, express themselves, their life position, adhering to spiritual values andmeanings; the ability to acquire freedom of choice of one's own way of life, reflexiveact of taking responsibility for one's own way of life).


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського