Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (2)
Пошуковий запит: (<.>A=Черкасський Р. А.$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

      
1.

Черкасський Р. А. 
Адміністративно-правові засади діяльності Державної митної служби України як суб’єкта запобігання та протидії злочинності: автореферат дис. ... д. ю. н. : 12.00.07 / Р. А. Черкасський. — Б.м., 2023 — укp.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення наукової проблеми – визначення сутності, змісту та розкриття особливостей адміністративно-правових аспектів діяльності Державної митної служби України (далі – ДМС) як суб’єкта запобігання та протидії злочинності, що лягло в основу вироблення відповідної концепції, а також пропозицій і рекомендацій щодо вдосконалення законодавства у цій сфері. Під поняттям злочинність запропоновано розуміти історично-мінливе, суспільно-обумовлене, змінюване, динамічне, негативне та небезпечне явище, яке виражене у вчинюваних окремою особою та/або групою осіб злочинів, що являють собою найбільш суспільно-небезпечні діяння, які детерміновані сукупністю певних чинників життя населення країни та недосконалою правовою системою, існування якого в цілому веде до виникнення особливо негативних наслідків соціального, політичного, економічного характеру тощо.Відзначено, що відповідно до широкого підходу, запобігання злочинності – це врегульована нормами чинного законодавства України суспільно-важлива та корисна діяльність уповноважених суб’єктів, яка полягає у формуванні безпечного соціального середовища та мінімізації існуючих в ньому деструктивних, особливо небезпечних процесів, та котра виражена у систематичній превенції, що знаходить об’єктивне відображення у: сукупності профілактичних, попереджувальних та виховних заходів, засобів та способів, спрямованих на виявлення детермінантів злочинності, їх маркування, знешкодження, а також побудови суспільної нетерпимості до них.Аргументовано, що запобігання та протидія злочинності є двома сторонами правоохоронного впливу, через що за своєю сутністю та змістом доповнюють одне одного і, у зв’язку із цим, мають єдину систему суб’єктів та правових засад. Адже якісне запобігання злочинності суттєво полегшує процес протидій їй, а також забезпечення невідворотності покарання для всіх, хто причетний до скоєння суспільно-небезпечних діянь.З’ясовано, що суб’єкти запобігання та протидії злочинності – це сукупність фізичних та юридичних осіб, які на основі положень чинного законодавства України наділені сукупністю владних повноважень та володіють необхідною компетенцією, що в своїй сукупності дають їм можливість вступати у правові відносини з реалізації заходів із запобігання та протидії злочинності на території нашої держави. Підкреслено, що система правових засад запобігання та протидії злочинності представлена великим колом нормативно-правових актів: від Конституції України та міжнародних нормативно-правових актів до підзаконних нормативно-правових актів, які видаються уповноваженими центральними органами виконавчої влади. Аналіз вказаних джерел показав, що ключове місце у відповідній системі відводиться саме нормам адміністративного права, за допомогою яких здійснюється адміністративно-правове регулювання діяльності суб’єктів у сфері запобігання та протидії злочинності.Під адміністративно-правовим статусом Державної митної служби України запропоновано розуміти закріплений нормами чинного законодавства перелік елементів, які характеризують місце даного центрального органу виконавчої влади у системі інших органів державної влади.^UThe thesis has been provided with a theoretical generalisation and a new solution to the scientific issue of defining the essence, content and disclosure of the specific features of administrative and legal aspects of the State Customs Service as a subject of crime prevention and counteraction, which formed the basis for the development of the relevant concept, as well as proposals and recommendations for improving legislation in this area.The author has proposed to understand the concept of crime as a historically changing, socially conditioned, variable, dynamic, negative and dangerous phenomenon which is expressed in crimes committed by an individual and/or a group of individuals, which are the most socially dangerous acts determined by a combination of certain factors of life of the country's population and an imperfect legal system, the existence of which, in general, leads to particularly negative social, political, economic consequences, etc.It has been noted that, according to a broad approach, crime prevention is a socially important and useful activity of authorised entities regulated by the current legislation of Ukraine, which consists in the formation of a safe social environment and minimisation of destructive, especially dangerous processes existing in it, and which is expressed in systematic prevention, which is objectively reflected in: a set of preventive, warning and educational measures, means and methods aimed at identifying the determinants of crime, marking them, neutralising them, and building public intolerance to them.It has been argued that crime prevention and counteraction are two sides of law enforcement, and therefore, by their nature and content, they complement each other and, therefore, have a single system of subjects and legal framework. After all, a high-quality crime prevention greatly facilitates the process of combating it, as well as ensuring the inevitability of punishment for all those involved in committing socially dangerous acts.The author has established that the subjects of crime prevention and counteraction are a set of individuals and legal entities which, based on the provisions of current Ukrainian legislation, are endowed with a set of powers and possess the necessary competence which, in their entirety, enable them to enter into legal relations for the implementation of measures to prevent and counteract crime in the territory of our State. It has been emphasised that the system of legal framework for preventing and combating crime is represented by a wide range of legal acts: from the Constitution of Ukraine and international legal acts to by-laws issued by authorised central executive bodies. The analysis of these sources has shown that the key place in the relevant system is given to administrative law provisions, which are used to regulate the activities of entities in the field of crime prevention and counteraction.The author has suggested that the administrative and legal status of the State Customs Service of Ukraine should be understood as a list of elements enshrined in the current legislation which characterise the place of this central executive authority in the system of other public authorities. It has been generalised that the State Customs Service of Ukraine performs a number of important tasks which it solves as a subject of crime prevention and counteraction. The existence of such tasks indicates that this central executive authority occupies an important and independent place in the system of public authorities whose activities are aimed at counteracting and preventing this negative phenomenon. The author has emphasised that it is quite difficult to provide an exhaustive list of the SCS tasks, but the above tasks most meaningfully characterise the work of this agency in the area under study.It has been stated that the competence of the State Customs Service as a subject of crime prevention and counteraction is a set of rights and duties (powers) of this agency which it can and should exercise in the area under study in order to solve the tasks and perform the functions of this central executive body.The organisational and staffing structure of the State Customs Service of Ukraine has been defined as a set of management elements (bodies, subdivisions and services) which are in unity and interdependence, and whose activities are strictly ordered, from the highest structural element to the lowest - hierarchically located positions. It has been noted that the organisational and staffing structure of the State Customs Service of Ukraine is based on three components: the management apparatus, customs offices and customs posts. It is on the basis of these elements that the staff of the agency is formed, both at the central and local levels.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського