Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (1)Реферативна база даних (6)Книжкові видання та компакт-диски (2)Журнали та продовжувані видання (9)
Пошуковий запит: (<.>K=ПОДІУМ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 2
Представлено документи з 1 до 2

      
1.

Федорова Є. В. 
Видовищна зачіска у сучасній індустрії моди: історія, специфіка, дизайн технології. / Є. В. Федорова. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації проаналізовано видовищну зачіску як історичний, соціальний, культурний, мистецький феномен; її форми, призначення, специфіку як художнього витвору. Виявлено недостатньо досліджені проблеми видовищної зачіски в ділянках історії перукарського мистецтва, дизайн-технологій, науково-категоріального апарату. Здійснено порівняльний аналіз її історично сформованих стилістичних модифікацій та, водночас, прийомів інноваційних рішень в контексті сучасних дизайн-технологій.Відзначено, що специфіка сучасної видовищної зачіски та її модифікації, відповідають провідним стилістичним тенденціям часу та запитам моди, згідно загальнокультурного стану суспільства. З'ясовано практичні прийоми композиційно-конструктивного рішення видовищної зачіски в контексті сучасних дизайн-технологій. Розкрито роль подіумних презентацій в поширенні бізнес-ідей щодо видовищної зачіски як продукту сучасної індустрії моди та дизайну. Представлено авторську технологічну модель створення видовищної зачіски.^UThe dissertation clarifies the specificity of the modern spectacular hairstyle and its modifications, its correspondence to the leading stylistic tendencies of the time on fashion requests, according to the general cultural state of society. The work founds out the practical techniques for the compositional design of a spectacular hairstyle in the context of modern design technologies. It also reveals the role of catwalk presentations in spreading business ideas on a spectacular hairstyle as a product of the modern fashion and design industry. The author presents a technological model for creating a spectacular hairstyle.The research analyses the appearance of a spectacular hairstyle, due to objective historical reasons and the society development, been evidenced and embodied by samples of different nature and origin. These include written sources, documents, literary works, archaeological and ethnographic materials, historical and cultural monuments, and works of art, photographs and audiovisual materials. Their consideration and analysis shows the need to expand the research base through the introduction of scientific data, the need for their understanding to determine the role, place and significance of a spectacular hairstyle as a cultural and artistic phenomenon, a work of modern design and a product of the fashion industry. The work reveals how widely these issues are covered in the scientific literature.The dissertations works out the ideas on the methodological approaches of the contemporary art and fashion historians, designers, and image makers developed by them in the XX – beginning XXI century in the study of fashion, style, image, hair, laying the basis of this study scientific direction formulation. This is the genesis of a spectacular hairstyle, the interaction of its stylistic and image elements, the technical and technological components of its implementation (modeling), etc. The classification characteristics of certain types, subtypes and components of a spectacular hairstyle thereare the data, the analysis of which allows to take into account such indicators as materials (natural and artificial); methods of creating hairstyles (technical, designer); design parameters (methods of preparing hair, structural details, methods of attachment), the purpose of creation (a hairstyle target).The work analyses the spectacular hairstyle, having been formed and been popularwithin society for thousands of years, due to historical and political conditions, religious requirements, and aesthetic ideals of the time. It was influenced by lifestyle, traditions, fashion, and personal tastes. The hairstyle is an attribute of class identity and belonging, as a result of which it has a wide range of functions.The issues of building a personal image, techniques and technology of hairstyle modeling, the place of a spectacular hairstyle in the modern fashion industry are considered. Image technologies, applied by a modern master of hairdressing art, a spectacular hairstylesdesigner, are based on imaginative ideas, thus visualizing the result, forming its essential content, ideological and thematic basis of the project design, the basis for goals and objectives. The selection of techniques and materials is also oriented towards their implementation.A new level of a spectacular hairstyle presentation is the catwalk shows and professional art events – festivals, competitions, championships of various target areas. The hairdressing festival, being a kind of national holidays, is a spectacle, serving as an important mechanism for transferring cultural traditions from generation to generation, the center of creative atmosphere, a place for popularizing spectacular hairstyles, one of the key design sites where, thanks to a public demonstration, projects are modified into everyday forms and become available to the masses.The obtained results will contribute to the development of hairdressing art and contribute to increasing the artistic and aesthetic level of the Ukrainian hair designers' competitiveness at the world level.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Шаркіна А. Г. 
Грим у модних інноваціях XXI століття: художні засоби і технології. / А. Г. Шаркіна. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційну роботу присвячено дослідженню сучасних гримерних практик у модних інноваціях. Наукова новизна дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні та практичному застосуванні інноваційних засобів і технологій гриму у fashion-індустрії. У представленій до захисту праці вперше: творчість художника-гримера у fashion-індустрії розглянуто як самостійний різновид діяльності в сфері дизайну; проведено наукове комплексне дослідження сучасних гримерних практик у fashion-індустрії; виявлено можливості сучасних гримерних, декоративних, постижерних засобів у реалізації інноваційних ідей візуального перетворення тілесності. Практичне значення роботи полягає у виявленні й реалізації функцій гриму у розмаїтті його проявів у модних інноваціях XXI ст., у розкритті взаємозв'язку театрального і кіно-гриму з інноваційними практиками гриму у fashion-індустрії при створенні сучасних образів. Визначено, що специфіка гриму у fashion-індустрії полягає у наслідуванні традицій та принципів театрального і кіно-гриму та застосуванні новітніх засобів beauty-індустрії. Визначено, що стосовно fashion-індустрії грим – це система художніх засобів, спрямована на зміну зовнішнього вигляду людини за рахунок перетворення первинних даних обличчя і тіла і надання їм нових зображувальних форм шляхом живописно-пластичного моделювання.З метою співставлення історичного досвіду у гримерній справі із сучасними тенденціями проаналізовано прийоми і засоби художнього гриму таких майстрів голлівудського кінематографу XX ст., як М. Фактор (експерименти з екранним гримом на прикладі роботи з акторами Г. Уолтхолом і М. Дитрих), А. Шнайдер (авторські прийоми у роботі над екранним образом М. Монро), А. де Россі (розробка гриму для екранного образу Е. Тейлор). Специфіку театрального гриму проаналізовано на прикладі образу Мавки з драми-феєрії «Лісова пісня» Л. Українки у виконанні Р. Недашківської (2012).Інновації в українській fashion-індустрії проаналізовано на прикладі гримерних розробок українських візажистів і дизайнерів С. Чайки, О. Романової, М. Скальскої, візажиста і гримера кіно С. Римакової, візажистів М. Борщєвської і Т. Антоненко. Проаналізовано практики гриму в fashion-інноваціях на прикладах подіумних образів Galliano Balmain, Margiela, Chanel, Saint Laurent, Vanessa Seward, Elie Saab. Охарактеризовано інноваційні гримерні продукти і розробки, які значно розширили можливості художника-гримера. Визначено, що сучасна beauty-індустрія додає до арсеналу гримера ряд матеріалів, засобів і технологій, завдяки яким можна демонструвати інноваційні рішення: кольорові ефекти, різнокольорові стрілки і туші, декорування (аплікація) частин обличчя блискітками, стразами, перлами; вії – накладні, нарощені, з приклеєним пір'ям; графічні елементи на обличчі; нові технології виробництва перламутру; використання силікону і винахід стійких і комфортних текстур. Ці засоби дозволяють прискорити процес нанесення гриму, пришвидшити розтушовування і позбавляють необхідності підправляти грим під час зйомки чи дійства. На основі вивчення історичного досвіду та практик розробки образів із застосуванням інноваційних технологій обґрунтовано і запропоновано алгоритм створення модного образу за такими етапами: 1) пошук ідеї, визначення концептуального змісту образу відповідно до мети; 2) пошук засобів виразності, підготовка необхідних матеріалів; 3) стилізація, виконання образу. Основні функції гриму реалізовано у практичній частині дослідження – у створенні fashion-образів із застосуванням інноваційних прийомів. Проект представлено описом і фотофіксацією: тематичних образів з використанням художньо-образних засобів гриму; святкових образів з обґрунтуванням пластично-виражальних засобів гриму; сценічних і видовищних образів із застосуванням образотворчих засобів гриму; рекламних образів, здатних впливати на думку і вибір споживача.Визначено, що через процес і результат візуального перетворення образу моделі художником-гримером, дизайнером, стилістом, фотографом, режисером, відкривається можливість по новому сприймати формування модного зразка. Дослідження гримерних практик у fashion-індустрії – актуальний напрям у мистецтвознавстві, який забезпечуватиме нові підходи до розуміння взаємозв'язку всіх елементів презентації модного продукту. Ключові слова: грим, практики гриму, fashion-індустрія, fashion-інновації, художній образ, засоби, технології, тематичний образ, святковий образ, видовищний образ.^UThe dissertation is devoted to the research of modern make-up practices in fashion innovations. The scientific novelty of the research are in the theoretical substantiation and practical application of innovative means and technologies of make-up in the fashion industry. In this work we can find for the first time the following: the creation of a make-up artist in the fashion industry is considered as an independent activity in the field of design; a comprehensive scientific study of modern make-up practices in fashion industry; the possibilities of modern make-up, decorative, post-posture means in realization of innovative ideas of visual transformation of corporeality. The practical significance of the work is to identify and implement the functions of make-up in the diversity of its manifestations in fashion innovations of the XXI century, to reveal the relationship between theater and film make-up with innovative make-up practices in the fashion industry in creating modern images. It is determined that the specifics of make-up in the fashion industry is to follow the traditions and principles of theater and film make-up and the using of the latest tools in the beauty industry. It is determined that in relation to the fashion industry, make-up is a system of artistic means aimed at changing the appearance of a person by transforming the primary data of the face and body and giving them new pictorial forms through pictorial-plastic modeling.In order to compare the historical experience in make-up with the modern trends, the techniques and means of artistic make-up of such masters of Hollywood cinema of the XX century as M. Factor (experiments with screen make-up on the example of work with actors G. Walthall and M. Dietrich), A. Schneider (author's techniques in the work on the screen image of M. Monroe), A. de Rossi (development of make-up for the screen image of E. Taylor) are analyzed.The specifics of theatrical make-up are analyzed on the example of the image of Mavka from the drama – extravaganza «Forest Song» by L. Ukrainka performed by R. Nedashkivska (2012).Innovations in the Ukrainian fashion industry are analyzed on the example of make-up works by Ukrainian make-up artists and designers S. Chaika, O. Romanova, M. Skalska, visagiste and maquillagist S. Rymakova, make-up artists M. Borshchevska and T. Antonenko. Make-up practices in fashion innovations are analyzed on the examples of catwalk images (Galliano Balmain, Margiela, Chanel, Saint Laurent, Vanessa Seward, Elie Saab). Innovative make-up products and developments are described, which have significantly expanded the possibilities of a make-up artist. It is determined that the modern beauty industry adds to the make-up arsenal of the make-up artist a number of materials, means and technologies. Thanks to them it is possible to demonstrate innovative solutions: color effects, multi-colored arrows and mascaras, decoration (application) of parts of the face with sequins, rhinestones, pearls; eyelashes – false, extended, with glued feathers; graphic elements on the face; new technologies for mother-of-pearl production; the use of silicone and the invention of stable and comfortable textures. These tools speed up the process of applying make-up, speed up shading and eliminate the need to tweak make-up during shooting or action. Based on the study of historical experience and practices of image development with the use of innovative technologies, the algorithm of creating a fashionable image is substantiated and proposed in the following stages: 1) search for an idea, determining the conceptual content of the image in accordance with the purpose; 2) search for means of expression, preparation of necessary materials; 3) stylization, execution of the image. The main functions of make-up are realized in the practical part of the research – in the creation of fashion-images with the use of innovative techniques. The project is presented by description and photo fixation: thematic images with the use of artistic and figurative means of make-up; festive images with substantiation of plastic-expressive means of make-up; stage and spectacular images with the use of visual make-up; advertising images that can influence the opinion and choice of the consumer.It is determined that through the process and result of visual transformation of the image of the model by a make-up artist, designer, stylist, photographer, director, it is possible to perceive the formation of a fashion model in a new way. The study of make-up practices in the fashion industry is a topical area in art history, which will provide new approaches to understanding the relationship of all elements of the presentation of a fashion product.Key words: make-up, make-up practices, fashion-industry, fashion-innovations, artistic image, means, technologies, thematic image, festive image, spectacular image.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського