Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Журнали та продовжувані видання (15)
Пошуковий запит: (<.>I=Ж73529:Екон.$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 12
Представлено документи з 1 до 12

      
Категорія:    
1.

Marena T. V. 
Spatial shifts in the global financial market regional structure / T. V. Marena // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 7-13. - Бібліогр.: 7 назв. - англ.

The paper considers the current state of the global financial market regional structure. Based on the calculation of spatial concentration indices the assessment of regional concentration of world capital exports and imports, allocation of global financial assets, geographic structure of stock, bond and foreign exchange markets is conducted. The changes in the regional redistribution of dominance in the global financial market are found out. It is stated that in general the global financial market remains quite concentrated geographically. Alongside it, decrease in the spatial concentration ratio is clearly seen in most areas and segments of the global financial market. The exception is the foreign exchange market, which regional structure eventually becomes more concentrated as far as foreign exchange transactions historically gravitate to the centers which traditionally provide the best organizational, economic and technical conditions for dealing operations. Factors that contribute to spatial shifts in the regional structure of global financial flows are defined.

У статті досліджено сучасний стан регіональної структури світового фінансового ринку. На основі розрахунку показників просторової концентрації оцінено регіональну концентрацію світового експорту та імпорту капіталу, розміщення світових фінансових активів, географічної структури ринків акцій, облігацій та валютного ринку. Виявлено зміни, що відбуваються в регіональному перерозподілі сил на світовому фінансовому ринку. Визначено чинники, що обумовлюють просторові зрушення в регіональній структурі світових фінансових потоків.

В статье исследовано современное состояние региональной структуры мирового финансового рынка. На основе расчета показателей пространственной концентрации оценена региональная концентрация мирового экспорта и импорта капитала, размещения мировых финансовых активов, географической структуры рынков акций, облигаций и валютного рынка. Выявлены изменения, происходящие в региональном перераспределении сил на мировом финансовом рынке. Определены факторы, обусловливающие пространственные сдвиги в региональной структуре мировых финансовых потоков.


Індекс рубрикатора НБУВ: У526.229

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
2.

Морозов В. С. 
Регулювання ринку цінних паперів та похідних фінансових інструментів у ФРН / В. С. Морозов // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 13-23. - Бібліогр.: 20 назв. - укp.

У статті проаналізовано сучасний механізм регулювання ринку цінних паперів та похідних фінансових інструментів у Федеративній Республіці Німеччина. З’ясовано, що регулювання ринку цінних паперів та похідних фінансових інструментів у Німеччині враховуєрегуляторні особливості цього механізму стосовно функціонування ринку цінних паперів в Європейському Союзі за трьома основними напрямками: по-перше, на основі первинного законодавства ЄС, тобто Установчих договорів ЄС, норми яких мають пряму дію на території всіх держав-членів ЄС; по-друге, вторинного права ЄС – на базі актів, насамперед директив і регламентів, прийнятих інститутами Європейського Союзу в розвиток положень Установчих договорів ЄС; по-третє, за допомогою національного законодавства держав-членів ЄС.

В статье проанализирован современный механизм регулирования рынка ценных бумаг и производных финансовых инструментов в Федеративной Республике Германия. Установлено, что регулирование рынка ценных бумаг и производных финансовых инструментов в Германииучитывает регуляторные особенности этого механизма относительно функционирования рынка ценных бумаг в Европейском Союзе по трём основным направлениям: во-первых, на основе первичного законодательства ЕС, то есть Учредительных договоров ЕС, нормы которых имеют прямое действие на территории всех государств-членов ЕС; во-вторых, вторичного права ЕС – на базе актов, в первую очередь директив и регламентов, принятых институтами Европейского Союза в развитие положений Учредительных договоров ЕС, в-третьих, с помощью национального законодательства государств-членов ЕС.

This article analyzes the mechanism of regulation of the securities and derivatives in the Federal Republic of Germany. It has been found that the regulation of the securities market and derivatives in Germany takes into account the features of the regulatory mechanism for the functioning of the securities market in the European Union in three main areas: firstly, on the basis of the primary EU law, namely the constituent treaties of the European Union, which have a direct effect in the territory of all the member states, and secondly, through the secondary EU law, which is based on acts, especially directives and regulations adopted by the European Union institutions for the development of the constituent treaties of the European Union, and thirdlythrough national legislation of the EU member states. It has been established that there is no a single body for securities regulation endowed with a full range of control and supervision functions in the EU and this situation is not accidental as the necessity in the creation of a counterpart to the European Central Bank for financial instruments and services in non- bank sector is not evident. Thus the EU directives do not give an exhaustive answer to the question of the final configuration of national securities regulators of the Member States of the European Union. They just set the appropriate requirements for the functions and authorities of such regulators by introducing the guidelines and volume of regulation. The issue of internal regulationsof the securities regulators of the Member States is determined by national law. The member states of the EU use different models of the regulation from the creation of megaregulator for the entire financial market to the creation of several regulators in each specific segment of the secutities market. It has been determined that the functioning of the internal procedure in Germany for market regulation of securities and derivatives is formed by the following main aspects: securities trading, limitationon trade using insider information, supervision for insider activities, monitoring of market manipulation of securities, securities merger and acquisitions, the formation of an integrated system of financial supervision, strengthening of investor protection, increase in transparency and strengthening measures against money laundering. 45 regulation of the economy, state economic policy of Germany, the regulation of the securities market and derivatives in Germany, regional and national regulations, the Federal Service for Financial Supervision in Germany, the Federal Supervisory Agency on Securities Trading in Germany, the Federal Supervisory Authority of the Credit File in Germany, the Federal supervisory authority of the insurance business in German.


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4НІМ)262.292

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
3.

Галушка О. М. 
Ефективність валютного каналу трансмісійного механізму в стабілізаційних заходах великих і малих економік / О. М. Галушка // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 23-31. - Бібліогр.: 14 назв. - укp.

Науковою метою даної статті є дослідження системи екзогенних і ендогенних чинників, що впливає на ефективність каналу валютного курсу для великих і малих економік. Оцінено фактори ефективності впливу грошово-кредитної політики на реальну економіку через канал валютного курсу. Проаналізовано вплив зміни валютного курсу на макроекономічні показники. Визначено особливості та відмінності дії каналу обмінного курсу у малій та великій економіці. Досліджено механізми впливу великих економік на малі через проведення девальвації резервних валют.

Научной целью данной статьи является исследование системы экзогенных и эндогенных факторов, которая влияет на эффективность канала валютного курса для крупных и малых экономик. В статье оценены факторы эффективности влияния денежно-кредитной политики на реальную экономику через канал валютного курса. Проанализировано влияние изменения валютного курса на макроэкономические показатели. Определены особенности и различия действия канала обменного курса в малой и крупной экономике. Исследованы механизмы влияния крупных экономик на малые путем проведения девальвации резервных валют.

During the post-crisis period it is crucially important for the state financial governance to use effectively all the channels of transmission of monetary actions into macroeconomic indicators, one of which is exchange rate channel. Different aspects of exchange rate channel of monetary transmission were studied by Ukrainian researchers and economists such as V. Mishchenko, S. Arzhevitin, A. Somyk, Ye. Andrushchak, R. Pustoviyt, V. Ovcharuk, Ye. Alimpiyev and others. However, from our point of view, in Ukrainian economic literature not enough attention is paid to the analysis of the efficiency and peculiarities of the exchange rate channel of monetary transmission depending on the size of the economy. The aim of the paper is to assess the factors ofthe efficiency of the exchange rate channel of monetary policy transmission mechanism, to analyze the impact of exchange rate changes on macroeconomic indicators - balance of payments, domestic prices, real economy, government spending, government revenues, and to define the specificity of exchange rate channel in small and large economies. In this paper the mechanism of the exchange rate channel of monetary transmission is studied. There was analyzed the influence of different factors on the operation of exchange rate channel such as: size and level of openness of the economy, capital mobility degree, share of imported goods in the consumer basket and in the structure of production, price elasticity of imported goods at the exchange rate and so on. Characteristics and differences of the exchange rate channel operation in small and large economies were defined. Detailed study of the mechanism of the action of this channel is necessary not only for the development of the effective monetary policy of the country, but also for the quick respond to the monetary actions of other countries, especially those that can be treated as expansionist.


Індекс рубрикатора НБУВ: У526.26-18

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
4.

Звездова А. Б. 
Формирование единого экономического пространства в рамках ЕврАзЭС: внешнеторговые и экономические аспекты / А. Б. Звездова, В. В. Килин // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 31-42. - Библиогр.: 18 назв. - рус.

В статье исследованы особенности развития региональной экономической интеграции в рамках Евразийского экономического сообщества. Проведен анализ динамики развития внешнеторговой деятельности государств-членов и стран-наблюдателей ЕврАзЭС. Рассмотрены основные изменения показателей внешней и взаимной торговли государств-участников Таможенного союза и Единого экономического пространства. Проанализированы объемы поступления таможенных платежей и результаты внешней торговли России. Отмечены риски, выгодыи преимущества евразийской интеграции. Выдвинуты предложения и рекомендации по совершенствованию торгово-экономического сотрудничества, разработке и реализации комплексных мер для создания Евразийского экономического союза.

У статті досліджено особливості розвитку регіональної економічної інтеграції в рамках Євразійського економічного співтовариства. Проведено аналіз динаміки розвитку зовнішньоторговельної діяльності держав-членів та країн-спостерігачів ЄврАзЕС. Розглянуто основні зміни показників зовнішньої і взаємної торгівлі держав - учасників Митного союзу і Єдиного економічного простору. Проаналізовано обсяги надходження митних платежів та результати зовнішньої торгівлі Росії. Відмічені ризики, вигоди і переваги євзовнішньоторговельна діяльність, ЄврАзЕС, Єдиний економічний простір, інтеграція, СНД, митні платежі, Митний союз.

The article discusses development of regional economic integration in the post-Soviet space with regard to the fact that the large-scale reforms after the collapse of the USSR caused serious structural transformations in the relations among the states. The experience accumulated by the Commonwealth of Independent States (CIS) allowed to launch a multilevel and multi-speed integration. The authors consider the stages, risks and perspectives of development of the regional economic integration. The process of Eurasian integration can be divided into three main stages. The first stage was the formation of the Eurasian Economic Community (EurAsEC) on 10 October 2000. The second stage was the formation of the Customs Union involving the Russian Federationthe Republic of Belarus and the Republic of Kazakhstan on 1 January 2010, which was transformed into the Common Economic Space on 1 January 2012. The third stage is planned to be reached in 2015, when the union of the next level will be formed - the Eurasian Economic Union. The international economic organization - the Eurasian Economic Community - has already demonstrated successful realization of its targets. It has finishedformation of the free trade mode, formation of the common customs tariff and the common system of non-tariff regulation measures, and provided coordination for the integration into the global economy and international trade system. The integration vector for long-term multilateral interaction of post-Soviet states was established. The foreign trade volume of the member and observer states of the Eurasian Economic Community, including the mutual gross commodity turnover with the member and observer states of the EurAsEC, has grown several-fold in 2011 in comparison to 2000. Formation of the Common Economic Space is the most significant event not only in the life of the EurAsEC, but the whole of the CIS. The essential condition for the efficiency of this integration union is progressive development of foreign trade and trade among member states of the Trading System and the Common Economic Space. The analysis carried out by the authors of this article has shown that in general in the period of 2010-2013 there was positive dynamics of development and stabilization of the foreign trade and trade among member states of the Trading System and the Common Economic Space, with certain exceptions. Under these conditions Russia has also managed to achieve positive dynamics of the foreign trade development in the last decade. The articlepoints out risks, benefits and advantages of Eurasian integration and draws relevant conclusions. Suppositions and recommendations are made on how to promote trade and economic cooperation, increase efficiency of foreign trade and realize measures for creation of the Eurasian Economic Union.


Індекс рубрикатора НБУВ: У584.30

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
5.

Шатило О. А. 
Питання формування та реалізації національних економічних інтересів України / О. А. Шатило // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 43-50. - Бібліогр.: 9 назв. - укp.

Метою публікації є здійснення узагальнення елементів вітчизняної системи формування та реалізації національних економічних інтересів. У статті розкрито зміст поняття «національні економічні інтереси». Проаналізовано чинні правові акти з питань регулювання національних інтересів та забезпечення національної безпеки. Розглянуто творчий доробок вітчизняної наукової школи національного економічного інтересу, а також правову основу забезпечення національних економічних інтересів Визначено, що сучасний стан забезпечення національних економічних інтересів є незадовільним та запропоновано шляхи його покращення.

Целью публикации является осуществление обобщения элементов отечественной системы формирования и реализации национальных экономических интересов. В статье раскрыто содержание понятия «национальные экономические интересы». Проанализированы действующие правовые акты по вопросам регулирования национальных интересов и обеспечения национальной безопасности. Рассмотрено творческое наследие отечественной научной школы национального экономического интереса, а также правовая основа обеспечения национальных экономических интересов. Определено, что современное состояние обеспечения национальных экономических интересов является неудовлетворительным и предложены пути его улучшения.

The article deals with the concept of "national economic interest". It also analysis the existing legal base of national interests and national security regulation. In result are determined that the definition of national economic interests as well astheir nomenclature in Ukraine are not legally defined. In the domestic legal practice instead national economic interest are used categories of national security or priorities in the economic sphere one. Meanwhile this terms are not identical with national economic interests because of their are derivative to the last one. In addition does not exist some list of public authorities which authorized to realize control, regulatory and stimulating of national economic interests implementation. However, international experience shows that issues of national economic interests protection and introduction pays great attention to the most developed countries in the world. Moreover, the foreign experience shows that there are exists formal (created by legislators and enshrined in law) and informal (created by scientists and public figures) lists of national interests. For example the United States national interests, as a scientific category, has multilevel gradation and consists of the few groups: vital interests, necessary critical interests, important interests, secondary interests. The vital interests group includes such components as: prevention, and reduction the threat of nuclear, biological and chemical attacks on the United States; formation of such an international system in which the United States can prosper; preventing the emergence of powerful inimical or unstable states on U.S. borders appear; the viability and stability of major global systems (trade, financial markets, energy supplies, etc.)providing and some other. The necessary critical interests group consist of: prevention and reduction the threat of mass destruction weapons; preventing the emergence of regional hegemons appearing; ensure the development and prosperity of the United States and other countries Western Hemisphere; dominance in the development and introduction of advanced military strategic technologies, especially information systems; establishment of industrial relations of countries that could become strategic opponentetc. The important interests include such positions as: the principles of liberty, democracy and pluralism promotion; ensuring the growth of strategic industries and maximization U.S. GDP; global dominance in the dissemination of information and promotion of American values and others. The last group of U.S. national interest system known as secondary interests and consists of: ensure balance of U.S foreign trade; promoting democracy around the world; territorial integrity and political stability throughout the world conservation; promoting exports in certain sectors of the U.S. economy. The ones national interests are included in U.S. National Security Strategy Act as such priorities U.S. national security policy as security (security of the United States, its citizens, allies and partners), prosperity (building a strong, innovative, stable growing economy in an open global economic system), values (ensure universal human values in the United States as well as around the world) and world order (building a world order led by the U.S., which will ensure peace, security and opportunities to international cooperation to solve global problems). Therefore, the first phase of creation an integrated system of Ukraine national interests should be focused on the U.S. experience which at the article is analyses. But before make such a move it is necessary to make an objective generalization of Ukraine national interests by the scientists and public figures that would become a guideline for further legislativework.


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)0

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
6.

Завора Т. М. 
Реформування системи загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття у контексті забезпечення соціальної безпеки / Т. М. Завора, І. О. Литвин // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 50-57. - Бібліогр.: 13 назв. - укp.

Обґрунтовано необхідність реформування соціальної політики у сфері зайнятості у контексті забезпечення соціальної безпеки. Проаналізовано активні й пасивні заходи соціальної політики у сфері зайнятості. Розкрито концептуальні основи системи загальнообов'язкового державного соціального страхування (ЗДСС) на випадок безробіття. Здійснено порівняльний аналіз критеріїв механізму виплати допомоги по безробіттю з урахуванням світового досвіду. Визначено передумови реформування системи ЗДСС, до яких віднесено поліпшення фінансово-економічної ситуації в державі, розширення сфери застосування праці, підвищення соціальних стандартів.

Обоснована необходимость реформирования социальной политики в сфере занятости в контексте обеспечения социальной безопасности. Проанализированы активные и пассивные меры социальной политики в сфере занятости. Раскрыты концептуальные основы системы общеобязательного государственного социального страхования (ОГСС) на случай безработицы. Осуществлен сравнительный анализ критериев механизма выплаты помощи по безработице с учетом мирового опыта. Определены предпосылки реформирования системы ОГСС, к которым отнесены улучшения финансово-экономической ситуации в государстве, расширение сферы применения труда, повышение социальных стандартов.

The purpose of research is to identify priority directions of improving the system of obligatory social insurance in case of unemployment, taking into account national security threats in the social sphere. One of the threats to social security is therise in the unemployed is established. Aggravation of the situation on the global growth rate of unemployment contributes to the slowdown in economic activity in the world. It is proved that the increase in the working-age the unemployed has the negativeeconomic and social consequences and poses a threat to national security in the social sphere. Disclosure of security problems requires identifying threats that characterize the phenomenon and the factors that endanger national interests. In the context of the research identified the following key risks in social-labor sphere: reducing wage, growth in its debt payments; capacity gap between actual and applied formally laid down rules and regulations in the field of social - labor relations; shadowing employment and wages for narrowing the scope of employment, distribution and other long-term unemployment. Legislative provision on social protection in case of unemployment in Ukraine is analyzed. Conceptual bases of the state employment policy are discloses. Defined measures of active and passive forms of employment policy in Ukraine and their analysis were done. Active employment policy aimed at overcoming imbalances in labor supply and demand. Active policy measures are aimed at amelioration demand for labor, increasing the competitiveness of the workforce and ensure quality compliance of labor and jobs, improve the employment process. Passive measures of social policies designed to support employment income in case of unemployment, which is financedfrom the special insurance funds. The necessity of determining the optimal structure of active and passive measures of state employment policy in the context of social security is provided. Bases of the system of obligatory state social unemployment insurance (OSSUI) are disclosed. The worlds experience the conditions for obtaining the status of unemployed and the mechanism for its protection is analyzed. The comparative analysis the components of the unemployment benefits' mechanism, taking into account the world experience is implemented. The features of obtaining the status of an unemployed person's social protection, calculation and payment of unemployment benefits depending on the insurance experience in Ukraine and the UK are disclosed. Social protection of the unemployed population is carried out by compensation the lost wages with payment of unemployment benefits. In Ukraine, the size of the insured person is determined by the period of work prior to registration of a person as unemployed. In England there are two types offixed unemployment benefits in case of disability: assistance, based on insurance premiums, and assistance which is paid to people who do not fall under the category of National Insurance Contributions. The necessity of social policy in the sphere of employment, taking into account national security threats in the social sphere is proved. The preconditions reforming OSSUI which includes the improvement of the financial and economic situation in the country, expanding the scope of work, improve social standards are determined.


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)271

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
7.

Резнікова Н. В. 
Офіційна допомога в контексті реалізації цілей розвитку тисячоліття: проблема скорочення нерівності у доходах та боротьби з бідністю / Н. В. Резнікова, М. Ю. Рубцова // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 57-65. - Бібліогр.: 20 назв. - укp.

Наукову мету даного дослідження являє те, що автори пропонують поглянути на проблему допомоги не лише в регіональному розрізі – з певним набором стартових умов запровадження і наслідків освоєння, а більш глобально – з акцентом на боротьбі з бідністю та неефективним розподілом доходів як одними із Цілей розвитку тисячоліть ООН. У статті проаналізовано економічну сутність офіційної допомоги і механізми її надання з наголосом на зв’язку останньої з Цілями розвитку тисячоліття ООН. Надана критична оцінкавпливу офіційної допомоги цілям розвитку на просування у вирішенні проблеми бідності та неефективного розподілу доходів.

Научную цель данного исследования представляет то, что авторы предлагают взглянуть на проблему помощи не только в региональном разрезе – с определённым набором стартовых условий внедрения и последствий освоения, а более глобально – с акцентом на борьбе с бедностью и неэффективным распределением доходов как одними из Целей развития тысячелетий ООН. В статье проанализирована экономическая сущность официальной помощи и механизмы ее предоставления с ударением на связи последней с целями развития тысячелетия ООН. Представлена критическая оценка влияния официальной помощи целям развития на продвижение в решении проблемы бедности и неэффективного распределения доходов.

The article contains analysis of the economic essence of the official development assistance (ODA) and mechanisms for its rendering, with emphasis on its relation with the Millennium Development Goals (MDG). The problem of assistance, as seen in the article, is not confined to the regional dimension, with a set of starting conditions and implications, but covers the global perspective, with emphasis on eliminating poverty and alleviating ineffective distribution of incomes. The goals are highlighted,which were unanimously recognized by the countries that are ODA donors as a guideline for financial transactions to less developed countries burdened by debt. This study devoted to the ODA efficiency is a contribution in long-drawn out and controversial debates about its efficiency enhancement. Results of the study go contrast to optimistic views that the ODA can be an effective means in eliminating poverty in recipient countries, if even it fails to have visible effects for medium-term growth. The analysis covers overall effects that cannot be attributed to any individual mechanism for rendering the ODA. This, accordingly, has important implications. While previous studies were focused on widening the inequality gap due to abuses of local elites in recipient countries or use of the ODA for private benefits, the proposed approach is focused on enhancing the ODA in a way that would enable to prevent resources misuse due to better control over their flows, and on undertaking and supporting meaningful and transparent actions pertaining to the ODA, which would consider benefits of the poor population strata. The analyzed empirical data give clear evidence that income measures in developing countries have not changed since 90s of the past century. Adequacy of the strategies implemented by ODA donors in the recipient countries is questioned. Subjects to criticism are privatization strategies, which, while failing to push up internal capital construction, transferred resources and enterprises to foreign investors on affordable prices. Repatriation of income received by foreign investors to home (developed) countries is interpreted by the authors as pumping the resources out of underdeveloped economies, which but aggravated the long-standing government debt. The ODA capability to cope with problems of inequality in income distribution and poverty elimination is challenged. Several patterns of the relationship between ODA and poverty elimination are highlighted. Critical judgment of ODA effects for MDG from the perspective of poverty elimination and unequal distribution of incomes is given.


Індекс рубрикатора НБУВ: У50-94

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
8.

Царук И. М. 
Защита прав потребителей: зарубежный опыт и уроки для Украины / И. М. Царук, Ю. Б. Шпилевая // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 65-77. - Библиогр.: 15 назв. - рус.

Особое внимание уделено разработке приоритетных направлений регулирования защиты прав потребителей, которые бы позволяли сочетать интересы и предприятий, и потребителей. Открытость национальных экономик, глобализационные и интеграционные процессы, повышение роли потребления, огромное разнообразие товаров и технологий их изготовления, появление новых форм реализации товара - это факторы, которые актуализируют вопросы защиты прав потребителей в нынешних условиях. В настоящей статье проанализирован зарубежный опыт в области защиты прав потребителей. Определены направления, наиболее эффективные и доступные для заимствования и адаптации в условиях украинской экономики с целью упреждения злоупотреблений на потребительском рынке, насыщения его качественными товарами, которые отвечают растущим требованиям потребителей и улучшают торговое обслуживание населения.

Особливу увагу приділено розробці пріоритетних напрямків регулювання захисту прав споживачів, які дозволяли б поєднувати інтереси і підприємств, і споживачів. Відкритість національних економік, глобалізаційні та інтеграційні процеси, підвищення ролі споживання, величезна різноманітність товарів і технологій їх виготовлення, поява нових форм реалізації товару - це чинники, які актуалізують питання захисту прав споживачів в нинішніх умовах. В цій статті проаналізовано зарубіжний досвід в області захисту прав споживачів. Визначено напрямки, найбільш ефективні і доступні для запозичення і адаптації в умовах української економіки з метою запобігання зловживань на споживчому ринку, насичення його якісними товарами, які відповідають зростаючим вимогам споживачів і покращують торговельне обслуговування населення.

Openness of national economies, globalization and integration processes, increasing the role of consumption, a huge variety of products and technologies of their production, the emergence of new forms of selling goods are the factors that actualize consumer protection issues in the current environment. Consumer protection issues around the world are an integral element of state policy. Prepared and adopted the packages of national and inter-state normative and legal acts, the relevant authorities of the coordination and management were established, a variety of mechanisms for the protection of consumers were formed, establish contacts and continues actively searching multilateral forms of cooperation with other international organizations in this field. However, in most countries (particularly among post-Soviet countries) attitudes of consumers and producers still need considerable improvement, due primarily to the lack of harmonization of economic policies with the pressing problems of consumers. In addition, the restriction of competition and monopolization are the factors that reduce the effectiveness of the functioning of commodity markets in general, that leads to frequent cases of violation of the rights of consumers. The situation is aggravated by the flood of the consumer market substandard and counterfeit goods, so that consumers are not provided on the right of quality and safety of goods sold and services provided, quality of life deteriorates. Conscientious manufacturers are deprived of opportunities to produce and sell such products, which leads to slower economic growth. The article is based on a detailed analysis of foreign practices in protecting the rights and interests of consumers, the legal framework regulating the activitiesof state bodies in this area. In particular, the authors consider the experience of Germany, Israel, Italy, USA, France, Sweden. Separate attention is paid to the appearance of such phenomena as consumer extremism, which was the result of increase of level of legal protection of consumers. In particular, the authors examine the experience of the U.S.A and Russia. This article describes some aspects of consumer protection in the field of advertising. The obtained results have allowed to formulate a list of unsolved problems in the sphere of protection of rights of Ukrainian consumers. To increase the level of consumer protection in Ukraine identified priority directions of state policy in this area, the most effective and available for borrowing and adaptation in the conditions of the Ukrainian economy.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х839(4УКР)920.720.6

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
9.

Мельник Т. М. 
Регулювання експорту зерна в Україні / Т. М. Мельник, О. С. Головачова // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 77-90. - Бібліогр.: 19 назв. - укp.

У статті висвітлено актуальність проблеми підвищення ефективності виробництва продовольчої продукції та підтримки її поставок на світовий ринок. Оцінено вплив інструментів державного регулювання експорту зернових, які застосовувала Україна протягом 2006-2012 рр., зокрема державної підтримки за методологією ОЕСР та кількісних обмежень. Обгрунтовано напрямки удосконалення їх використання. Визначено першочергові завдання держави в сфері регулювання експорту зерна. Наведено рекомендації, дотримання яких дозволить активізувати зовнішню торгівлю, що у свою чергу стимулюватиме розвиток внутрішнього ринку. 18 зовнішня торгівля, експорт зернових, регулювання експорту, регуляторна політика, сільськогосподарська продукція.

В статье освещена актуальность проблемы повышения эффективности производства продовольственной продукции и поддержки ее поставок на мировой рынок. Оценено влияние инструментов государственного регулирования экспорта зерновых, которые применяла Украинав течение 2006-2012 гг., в частности государственной поддержки по методологии ОЭСР и количественных ограничений. Обоснованы направления совершенствования их использования. Определены первоочередные задачи государства в области регулирования экспорта зерна. Приведены рекомендации, соблюдение которых позволит активизировать внешнюю торговлю, что в свою очередь будет стимулировать развитие внутреннего рынка.

This article evaluates the impact of grain's export regulation, which was provided by Ukraine in the period of 2006-2012, including state support (evaluated be the OECD methodology) and quantitative restrictions and proposes the directions of it's improvement. The study found that the principle of effectiveness (to ensure the maximum possible positive results of the regulations by the minimum required expenditure of resources from businesses, citizens and the state) was not realized because of inconsistent regulatory policies of public institutions. Throughout the reviewed period there has been negative market price support for grain, which indicates a redistribution of the benefits of government regulation not to the direct producers of grain products, but to processing enterprises and intermediaries. So, not clear and transparent tax, customs tariff, and periodic administrative regulation of trade with the introduction of unwarranted restrictions and prohibitions (such as licensing and quotas forgrain exports, which are often introduced during the study period) resulted in a significant gap between domestic and world prices for agricultural products. But underreporting of domestic procurement prices for grain farmers led to a significant shortfall in revenue. The export restrictions on practice led producers to big losses, and for the agricultural sector in general to the inhibition of the development process. In the short term, such measures have a significant negative financial impact on grain production in the long -leading to uncertainty about investment in grain production and, as a consequence - to slow the growth of its productivity and performance in Ukraine. Thus, among the priorities of the state in regulating the export of grain is to ensure a stable price situation in terms of increased grain production, effective support for producers, effective use of the export potential of the grain market. Regulatory policy in foreign trade in grain is characterized by transparency rules for promotion of domestic products to foreign markets by eliminating administrative intervention in the pricing process, the use of competition law in the case of sharp fluctuations in prices, the introduction of effective mechanisms for transparent taxationand finance, access to credit, development of agricultural education and research, infrastructure, storage and handling of grain, application of targeted social policies. Exports of grain must take into consideration the protection of the interests of domestic producers andfood security. Effective regulation of this sphere to an increase in foreign trade, which in turn stimulate the development of the internal market.


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)843.570

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
10.

Іващенко О. А. 
Феномен фіскального федералізму в контексті цілей макроекономічної політики: роль податково-бюджетних регуляторів / О. А. Іващенко // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 91-98. - Бібліогр.: 26 назв. - укp.

Мета статті полягає у дослідженні фіскальної політики як стабілізаційного інструменту уряду, що в контексті теорії оптимальних валютних зон дозволить моделювати засади фіскального федералізму. Проаналізовано феномен фіскального федералізму, виокремлено його переваги і недоліки. Досліджено ризики втрати фіскального суверенітету і позитивні наслідки від уніфікації фіскальної політики в межах валютного союзу. Наголошено на важливості показника фіскальної позиції країни при визначенні її здатності приєднатись до фіскального союзу.

Цель статьи заключается в исследовании фискальной политики в качестве стабилизационного инструмента правительства, что в контексте теории оптимальных валютных зон позволит моделировать принципы фискального федерализма. Проанализированы феномен фискального федерализма, выделены его преимущества и недостатки. Исследованы риски потери фискального суверенитета и положительные последствия от унификации фискальной политики в рамках валютного союза. Отмечена важность показателя фискальной позиции страны приопределении ее способности присоединиться к фискальному союзу.

The phenomenon offiscal federalism is analyzed. Risks of the loss offiscal sovereignty and positive effects from standardization offiscal policies within the boundaries of a currency union are studied. Emphasis is made on the importance of the measureof fiscal position of a country in evaluating its capacity to join a fiscal union. The conditions are analyzed, required to implement the idea of fiscal federalism. The assumption is put forward and grounded theoretically about a positive correlation between the degree of decentralization of a government and the government's capacity to secure effective distribution of social benefits. In view of the theory of optimal currency zones, the situation is considered when monetary union leads to integration of financial markets and development of monetary mechanisms for risks sharing. It is assumed that these mechanisms may be substituted by taxation and budgetary policy, because they weaken the effects of asymmetrical shocks. Operation of sub-national debt markets is studied, with analyzing a range of preliminary conditions effectuating their dynamics and peculiarities. Peculiarities of fiscal and monetary policies mix are analyzed, with investigating the mechanisms that can trigger by-side effects or the so called externalities in the currency union member states. It is argued that once a single monetary authority and numerous fiscal bodies are established, they would require fiscal limitations, in order to prevent excessive deficit at sub-regional levelor in member states in case of Eurozone. Emphasis is made on the effective impact of fiscal discipline on lending process. The impact of budgetary federalism on the development of a country undergoing asymmetric shocks is considered, mechanisms to mitigate their negative effects are discussed.


Індекс рубрикатора НБУВ: У526.26-18

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
11.

Мороз О. В. 
Методологічні аспекти забезпечення конкурентоспроможності підприємства та якості оновлення його потенціалу / О. В. Мороз, С. С. Воловодюк, І. В. Гребеньок // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 98-108. - Бібліогр.: 32 назв. - укp.

Розглянуто трактування, сутність та цілі основних методологічних складових теорії конкуренції: конкурентоспроможність, конкурентні переваги, конкурента стратегія, конкурентна позиція, конкурентний потенціал із врахуванням їхнього прояву як в статиці так і в динаміці. Відповідно здійснено - трактування категорії «конкурентна перевага» із врахуванням параметрів моделювання тактичних дій, стратегічних цілей суб'єкта господарювання та очікуваних результатів. Запропоновано розглядати категорію «конкурентоспроможність» не лише з точки зору досягнення запланованого результату діяльності, але й як безпосереднього і дієвого інструменту процесу цього досягнення. Звідси конкурентоспроможність проявляється як база формування потенціалу виробника загалом та йогоскладової конкурентного потенціалу зокрема. Обґрунтовано тезу про те, що задля збереження конкурентної позиції та забезпечення відповідного конкурентного статусу, процес оновлення потенціалу підприємства має бути постійним.

Рассмотрены трактовки, сущность и цели основных методологических составляющих теории конкуренции: конкурентоспособность, конкурентные преимущества, конкурентная стратегия, конкурентная позиция, конкурентный потенциал с учетом их проявления как в статике так и в динамике. Соответственно осуществлена трактовка категории «конкурентное преимущество» с учетом параметров моделирования тактических действий, стратегических целей предприятия и ожидаемых результатов. Предложено рассматривать категорию «конкурентоспособность» не только с точки зрения достижения запланированного результата деятельности, но и как непосредственного и действенного инструмента процесса этого достижения. Отсюда конкурентоспособность проявляется как база формирования потенциала производителя в целом и его составляющей конкурентного потенциала в частности. Обоснован тезис о том, что для сохранения конкурентной позиции и обеспечения соответствующего конкурентного статуса, процесс обновления потенциала предприятия должен быть постоянным.

The article studies the interpretation, main point and purposes of basic methodological components of competitive theory: competitive capacity, competitive advantages, competitive strategy, competitive position, competitive potential, taking into account their manifestation both in statics and dynamics. Accordingly the article interprets the category of "competitive advantage" with regard to modeling parameters of tactical actions, strategic objectives of business entities and the expected results. It was offered to consider the category of "competitive capacity" not only in terms of achieving the intended results, but also as a direct and effective tool in this process of achievement. Hence competitive capacity appears as a base of producer's potential formation in general and its component of competitive potential in particular. The article presents a schematic image of renovation process of business competitive potential, which is the basis for the creation of competitive advantages which by implementing the chosen strategy adequately provide producer's competitive capacity. The article substantiates the idea that in order to preserve the competitive position and ensure adequate competition status, renovation process of enterprise potential must be constant. The analytical process of detecting competitive advantages and evaluating enterprise competitive capacity is the content of competitive diagnostics. Depending on the duration and analysis range of competitive processes we distinguish instant diagnostics and complex diagnostics of enterprise competitive capacity. The article offers regular implementation of practice of using instant diagnostics for sector-specific producers, as well as for small and medium sized businesses. The article determines the influence of one of the key factors to ensure producer's competitive capacity - increasing productivity. Attention is focused on the efficient and cost-effective use of resources, for which the company will get more income, that is economic results of effectiveness increase of resource use are reflected in the growth of profitability, leading to the growth of business cost and to providing of strategic competitiveness.


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)290-13

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
12.

Босовська М. В. 
Теоретичне обґрунтування інтеграції / М. В. Босовська // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Економіка. - 2014. - Вип. 7. - С. 109-114. - Бібліогр.: 10 назв. - укp.

У статті викладено авторський теоретичний підхід до визначення сутності та змісту категорії «інтеграція». Розглянуто логіку розгортання дослідження інтеграції в економічних науках і сформульовано її базові теоретичні положення. Обґрунтовано необхідність дослідження інтеграції у площині двох протекцій: широкій (феномен, філософія бізнесу, максима, принцип ринкової поведінки, аксіома, сукупність економічних відносин, підхід до управління) та вузькій (категорія цілісності; стан; результат діяльності; процес; форма діяльності; організаційна структура; стратегія розвитку, зростання та модернізації; система; методологія дослідження; засіб). Визначено принципи формування предметного поля інтеграції. У межах розвитку інтеграції як самостійного наукового економічного знання запропоновано виокремити аспекти її наукового дослідження: змістовний, еволюційний, функціональний, економічний, структурний, соціально-психологічний, інноваційний, управлінський, організаційний, конвергентний, ринковий, конкурентний, комплексний.

В статье изложен авторский теоретический подход к определению сущности и содержания категории «интеграция». Рассмотрена логика развертывания исследования интеграции в экономических науках и сформулированы ее базовые теоретические положения. Обосновананеобходимость исследования интеграции в плоскости двух протекций: широкой (феномен, философия бизнеса, максима, принцип рыночного поведения, аксиома, совокупность экономических отношений, подход к управлению) и узкой (категория целостности, состояние, результат деятельности; процесс, форма деятельности; организационная структура; стратегия развития, роста и модернизации, система; методология исследования; средство). Определены принципы формирования предметного поля интеграции. В рамках развития интеграции как самостоятельного научного экономического знания предложено выделить аспекты ее научного исследования: содержательный, эволюционный, функциональный, экономический, структурный, социально-психологический, инновационный, управленческий, организационный, конвергентный, рыночный конкурентный, комплексный.

The author's theoretical approach to the essence and the meaning of category "integration" is presented in the article. Purpose. Based on this goal, defined individual components of integration on the basis of the system analysis and genesis of potentials in different areas of knowledge; interdisciplinary justified considering the complex of economic, social, historical, political, philosophical, and psychological signs and characteristics. The logic of research of the integration was examined and the basic theoretical principles of integration in the field of management were formulated. Results. The necessity of research of the integration was justified in two plane patronage: wide (the phenomenon, business philosophy, maxim, the principle of market behavior, axiom, set of economic relations, approach to the management and narrow (category of integrity, condition, performance; process, a form of activity, organizational structure, strategy development, growth and modernization, system, research methodology, tool). The principles offorming the subject field of integration. As part of the development of integration as an independent scientific economic knowledge is proposed to distinguish the following aspects of research: descriptive, functional evolutionary economic structural socio-psychological organizational innovation management convergent market competitive, complex. Conclusion. Understanding of the meaning of integration allow us to develop the effective mechanisms of integration relationship of market participants in the future in the condition of instable business environment.


Індекс рубрикатора НБУВ: У010.212.1

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Екон. Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського