Бази даних

Наукова електронна бібліотека - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>K=БАУХАУС$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 2
Представлено документи з 1 до 2

   Тип видання:   підручник   
1.

Фремптон, К.
Современная архитектура [Електронний ресурс] : критический взгляд на историю развития / К. Фремптон. - М. : Стройиздат, 1990. - 535 с.

Рубрики:

Географічні рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Автор из Великобритании анализирует социально-экономическое и культурно-художественное развитие мировой архитектуры, начиная с XVIII в. вплоть до наших дней. Детально рассмотрены различные твор- ческие течения в архитектуре (Чикагская школа, венская школа, «Стиль», Баухаус и др.) и работы таких ведущих архитекторов Запада, как Ф. Л. Райт, Ле Корбюзье, Мис ван дер РОЭ и др. Рассказано также о творческих направлениях в архитектуре, не получивших отражения в ранее изданных произведениях. Для архитекторов и искусствоведов.



Кл.слова:
мистецтвознавство -- будівля

   Тип видання:   наукове видання   
2.

Kentgens-Craig, Margret.
The Bauhaus and America : first contacts, 1919-1936 [Electronic resource] / M. Kentgens-Craig. - Cambridge : The MIT Press, 1999. - 304 p.
Переклад назви: Баухаус та Америка: перші контакти, 1919-1936

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


The Bauhaus school was founded in Weimar in 1919 by the German architect Walter Gropius, moved to Dessau in 1925 and to Berlin in 1932, and was dissolved in 1933 by Ludwig Mies van der Rohe under political duress. Although it existed for a mere fourteen years and boasted fewer than 1,300 students, its influence is felt throughout the world in numerous buildings, artworks, objects, concepts, and curricula.After the Bauhaus's closing in 1933, many of its protagonists moved to the United States, where their acceptance had to be cultivated. The key to understanding the American reception of the Bauhaus is to be found not in the émigré success stories or the famous 1938 Bauhaus exhibition at the Museum of Modern Art, but in the course of America's early contact with the Bauhaus. In this book Margret Kentgens-Craig shows that the fame of the Bauhaus in America was the result not only of the inherent qualities of its concepts and products, but also of a unique congruence of cultural supply and demand, of a consistent flow of information, and of fine-tuned marketing. Thus the history of the American reception of the Bauhaus in the 1920s and 1930s foreshadows the patterns of fame-making that became typical of the post-World War II art world. The transfer of artistic, intellectual, and pedagogical concepts from one cultural context to another is a process of transformation and integration. In presenting a case study of this process, the book also provides fresh insights into the German-American cultural history of the period from 1919 to 1936.



Кл.слова:
архітектура -- авангардизм -- баухаус -- індустріальний дизайн -- культурні зв'язки
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського