Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (2)Книжкові видання та компакт-диски (1)
Пошуковий запит: (<.>K=VACANT<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 6
Представлено документи з 1 до 6

      
1.

Становий О. П. 
Енергетичний спектр пасток в оксидних та халькогенідних наноструктурах / О. П. Становий. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено дослідженню і розробці моделей для опису закономірностей енергетичного спектру пасток в об'ємних та мікрокристалах з правильною та деформованою кристалічною граткою, а також наночастинках. Визначено, що енергії активації в лужногалоїдних кристалах утворюють серії значень кратних коливальному кванту, що відповідає локальній коливальній моді молекули галоїду (Н-центру). Запропоновано поєднання методу моделювання форми контурів піків термолюмінесценції разом з методом часткового висвічування, це дає можливість розширити спектр матеріалів, для яких енергії активації пасток можна визначити з високою точністю. Вперше проведено порівняльне дослідження низькотемпературної термо-люмінесценції мікро-, монокристалів та наночастинок CdSe та CdS, з результатів якого слідує, що глибина залягання енергетичних рівнів дефектів практично не змінюється для наночастинок в порівнянні з об'ємними кристалами.Виявлено, що порушення структури кристалічної гратки ZrO2:Y2O3, призво-дить до розкиду енергетичних положень рівнів пасток, а піки термолюмінесценції зазнають уширення. На основі запропонованої моделі знайдено аналітичну функцію для апроксимації контурів піків термолюмінесценції в разі уширення.^UThesis is dedicated to the study and development of models for describing the regularities in energy spectrum of traps (point defects) in bulk and microcrystals with an ideal and deformed crystal lattice and nanoparticles. The investigations were carried out by the methods of thermoluminescence, photoluminescence, Raman scattering, and also by the methods of mathematical modeling. Alkaline halide crystals have been used as a good model material for studying regularities in the energy spectrum of traps, mainly due to the simple crystalline structure and the nature of chemical bonds. It is determined that the activation energies of traps in alkaline halide crystals form the oscillatory series with the vibrational quantum. The energy of the quantum in oscillator regularity corresponds to the local vibration mode of the halide molecule (H-center).The mathematical modeling of the contours of the thermoluminescence peaks makes it possible to decompose the thermoluminescence curve on the components. Activation energy of traps is obtained as parameters of approximation. The combination of the initial rise method and the method of peaks approximation allows to expand the range of materials for which the activation energy of traps can be determined with high accuracy. The comparative investigations of the low-temperature thermoluminescence of micro-, single crystals and nanoparticles of CdSe and CdS has been made for the first time. The activation energy of most traps is slightly changing (within a few hundredths eV) from single crystal to microcrystalline specimens and further to nanoparticles. For example, the activation energies of traps corresponding to the high-temperature peaks in CdSe coincide within ± 0.02 eV, and the positions of the maxima change slightly for all samples of CdSe. Accordingly, the difference in depth of traps (energy levels of points defects) for nanoparticles was not detected in comparison with bulk crystals.The study of the thermoluminescence of nanosized powders ZrO2:Y2O3, with different percentages of Y2O3 (used to stabilize the tetragonal or cubic structure of zirconium dioxide) was performed. It was found that in ZrO2:Y2O3 crystall lattice disorder and the inhomogeneous distribution of oxygen vacancies cause the activation energies variation and broadening of the thermoluminescence peaks. The full width at half maximum of the activation energy distribution in ZrO2:Y2O3 is from 0.05 to 0.07 eV for the samples with various Y2O3 concentrations. The equation describing the contour of the broaden thermoluminescence peaks was proposed. A model of thermoluminescence of ZrO2:Y2O3 is proposed. In this model O–-centers act as traps and the centers of recombination are F+ or T-centers: the hole releases from the trap and recombines at the electronic center. Such mechanism is confirmed by the results of comparison of the temperature dependence of the photoluminescence spectra that demonstrate their different behavior before and after the accumulation of lightsum (vacant and filled traps, respectively). The traps empting and the change in the charge state of point defects (in particular, F+ and T-centers) affect on radiative and non-radiative recombination process. Consequently, the change of the intensity of photoluminescence at a constant intensity of excitation is observed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Татай Е. О. 
Громадянська активність в Україні: сутність, структура та динаміка розвитку. / Е. О. Татай. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено дослідженню громадянської активності як політологічного поняття та політичного явища. У науковій роботі проаналізовані теоретико-методологічні засади вивчення громадянської активності, механізми її реалізації та розвиток в Україні 2014 – 2019 років, надаються рекомендації щодо її подальшого розвитку. Наукова новизна дисертаційного дослідження обумовлена комплексом поставлених дослідницьких завдань. Робота спрямована на встановлення актуальної моделі громадянської активності в українському суспільстві, основних тенденції та специфіки її розвитку, визначення шляхів забезпечення гармонійного розвитку громадянської активності в Україні. У процесі роботи проведений комплексний аналіз громадянської активності в Україні як феномену суспільно-політичного життя в конкретний історичний період, визначено механізми, динаміку розвитку, основні тенденції та особливості її реалізації в умовах соціально-політичної кризи на Південному Сході України (2014 – 2019 рр.), здійснене порівняння динаміки розвитку традиційних та нових видів політичної діяльності в Україні в досліджуваний період. Було удосконалено теоретичні засади дослідження громадянської активності, уточнена проблематика громадянської активності у працях закордонних та вітчизняних науковців, класифіковані підходи до визначення громадянської активності. Автор розробив інтерпретацію таких визначень: «громадянська активність», «суб'єкт політичного життя», «суб'єкт громадянської активності». Теоретичні узагальнення, оцінки та пропозиції дисертаційної роботи мають практичне значення та можуть бути використані при розробці концепції державної політики щодо розвитку інститутів громадянського суспільства в Україні та окремих питань практики громадянської активності в Україні. Також результати дослідження можуть бути використані органами державної влади та місцевого самоврядування, політичними партіями, громадськими організаціями, представниками волонтерського руху, засобами масової інформації в частині розвитку комунікативної двосторонньої взаємодії між громадянами та іншими суб'єктами політичного життя задля вирішення актуальних суспільно значущих проблем. Автором зроблено висновок, що наслідки військової агресії РФ у період 2014 – 2019 років суттєво вплинули на порядок денний громадянської активності в Україні, яка була спрямована як на розв'язання проблем та наслідків військового конфлікту, так і на врегулювання інших питань внутрішнього життя країни. Загалом у досліджуваний період активно розвивалися такі практики громадянської активності, як благодійництво та волонтерство, бойкотування продукції країни-агресора, подання електронних петицій, протестна активність. Водночас меншою мірою громадяни підтримували партії та громадські організації, а голосування на виборах було ускладнене окупацією та бойовими діями. Кількісний та якісний розвиток різноманітних форм громадянської активності після 2014 року свідчить про подальшу демократизацію та розвиток громадянської активності в сучасній Україні.Дослідження теоретичної моделі громадянської активності, виявлення особливостей розвитку громадянської активності України в період 2014 – 2019 років дозволили виділити наступні рекомендовані кроки у процесі розвитку громадянської активності в Україні: 1).залучення громадян у процес прийняття рішень органами влади, що базується на обізнаності громадян про способи впливу на рішення органів влади, зокрема про способи інформаційно-комунікативного контактування з органами місцевої влади: подання пропозицій, доручень виборців, місцевих ініціатив, участь у публічних громадських обговореннях, електронних консультацій з громадськістю, проведення громадських слухань, особливості проведення мирного протесту. Корисним є заохочення громадян до участі в діяльності громадських рад; 2).розвиток відносин між політичними партіями України та пересічними громадянами, що потребує інтенсифікації двосторонньої контактної взаємодії з громадянами, зокрема з використанням онлайн-інструментів, у формах відеозустрічей з громадськістю, онлайн-обговорень, закликів до надання пропозицій громадян, звітуванні перед громадянами; 3). посилення залучення якомога більшої кількості громадян до діяльності громадських організацій, що потребує ініціативних зусиль від громадян, а від громадських організацій вимагає налагодження діалогу та двосторонньої взаємодії, їх просвітництва; 4). трансформація волонтерського руху, популяризація практики регулярного волонтерства широких верств громадян, що спостерігається в країнах сталої демократії, розширення його предметних напрямків. Додатковою умовою сприяння таким практикам може бути врахування часу, який громадяни витрачають на волонтерську діяльність, під час проведення конкурсів на заміщення посад в органах влади; 5). розвиток законодавства у сфері професійного самоврядування, встановлення загального статусу саморегулівних та професійних організацій, що може сприяти самоорганізації громадян України за професійним принципом.^UThe thesis is devoted to the research of Civil engagement as a concept in political science and political phenomenon. The thesis investigates the theoretical and methodological principles of Civil engagement, analyses the mechanism of its implementation and development in Ukraine between 2014 and 2019, provides recommendations for its further development. The scientific novelty of the thesis is specified by the research tasks. The thesis is aimed at establishing the current model of Civil engagement in Ukrainian society, the main trends and specifics of its development, identifying ways to ensure the harmonious development of Civil engagement in Ukraine. The results to testify the author's contribution to the research of comprehensive analysis of Civil engagement in Ukraine as a phenomenon of socio-political life in a particular historical period, identifies mechanisms, dynamics of development, main trends and features of its implementation in the socio-political crisis in South-Eastern Ukraine (2014 – 2019), carries out a comparison of the dynamics of development of traditional and new types of political participation in Ukraine in the study period. The author contributes to the development of the theoretical principles of the study of Civil engagement, clarifies the issues of Civil engagement in the works of foreign and domestic scientists, classifies approaches to the definition of Civil engagement. Theoretical generalization, assessments and proposals embodied in the present thesis are of practical importance and can be used in developing the concept of state policy for the development of civil society institutions in Ukraine, and some issues of Civil engagement in Ukraine. The results of the study can be used by the public authorities and local governments, political parties, non-governmental organizations, representatives of the volunteer movements, the media in the development of communicative bilateral interaction between citizens and other actors in political life to address pressing social issues. Research of the theoretical model of Civil engagement, identification of features of the development of Civil engagement in Ukraine between 2014 – 2019 allows to specify the following steps to develop Civil engagement in Ukraine: 1). involvement of citizens in the decision-making process of public authorities, based on citizen's awareness of the ways to influence government decisions, in particular about the ways of communication with local authorities: submission of proposals, voter instructions, local initiatives, participation in public discussions, electronic consultations with the public, public hearings, features of peaceful protest It is useful to encourage citizen participation in the activities of public councils; 2). development of relations between political parties of Ukraine and ordinary citizens, which requires intensification of bilateral interactions with citizens, including the use of online tools, in the form of video meetings with the public, online discussions, calls for proposals, reporting to citizens; 3). strengthening the involvement of as many citizens as possible in the activities of non-governmental organizations, which requires initiative efforts made by citizens and non-governmental organizations, the establishment of dialogue and bilateral cooperation, educational activities of non-governmental organizations; 4). transformation of the volunteer movement, popularization of the practice of regular volunteering of broad sections of citizens, which is observed in the countries of sustainable democracy, expansion of its subject areas. An additional condition for promoting such practices may be to take into account the time citizens spend on volunteer activities during competitions for vacant positions in government; 5). development of legislation in the field of professional self-government, establishment of the general status of self-regulatory and professional organizations, which may promote self-organization of citizens of Ukraine on a professional basis.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
3.

Карпенко О. С. 
Квантово-хімічне моделювання графеноподібних нанокластерів / О. С. Карпенко. — Б.м., 2021 — укp.

Методом DFT (U-B3LYP, 6-31G (d,p)) виконані розрахунки рівноважної будови вуглецевих нанокластерів (ВНК) гексагональної форми С6 С294 та властивостей як бездефектних, так і таких, які містять вакансії або впроваджені у графенову сітку атоми N (розділи 2 – 4). Встановлено, що основний електронний стан (ОЕС) ВНК С54 – С294 і дефектовмісних, а також систем, отриманих з ПАМ С96Н24 видаленням з молекули одного чи двох атомів Карбону, – не є синглетним. У бездефектного та дефектовмісних кластерах молекулярні орбіталі (МО), розподілені по подвійним (і майже потрійним) зв'язкам крайового циклічного ланцюга, залишаються вакантними, хоча відповідні їм енергії виявляються нижчими енергії деяких зайнятих фронтальних МО. ОЕС ізомерів ВНК С95N у залежності від положення у них атома N – не дублетний. Максимум лінії рівня N1s у спектрах кластерів С95N, С94N2 та С93N3 характеризується позитивним хімічним зсувом щодо положення цієї лінії у молекулі метиламіну.Реакція дисоціативної адсорбції молекули Н2 на азот- і боровмісних матрицях – екзотермічна, а для моделі чистої вуглецевої матриці – ендотермічна (розділ 5). Енергетичні параметри хемосорбції вказують на неефективність використання виключно вуглецевих матеріалів для хімічної адсорбції молекули Н2Каталітичну активність допованого N графену в реакції відновлення кисню (РВК) можна пояснити двома факторами: малою шириною забороненої зони в азотовмісних кластерах і активацією атомів С атомами N (розділ 6).Ключові слова: графен, ВНК, метод DFT, вакансії, дефектовмісні кластери, спінові стани, допування атомами N та В, РВК.^UCalculations by the quantum chemical method DFT using U-B3LYP, 6-31G (d, p) have showen that the electronic ground state (EGS) of ideal hexagon-shape carbon nanoclusters (CNC) C54 – C294 is not singlet. Their equilibrium spatial structure is such that the 2pz-orbitals of the atoms of the boundary cyclic chain (BCC) form a conjugate system weakly bound to the π-system of the inner part of the cluster, which allows it to be considered relatively independent. The distributions of the molecular electrostatic potential for their EGS have significant anisotropy, determining their electron and proton donor properties. The spectrum of one-electron energy levels in them is such that the molecular orbitals (MO) distributed along the BCC bonds remain vacant, although the corresponding energies are lower than the energies of some occupied frontier MOs. For small CNC of high symmetry, the usual dependence of the band gap on the number of atoms is not realized, due to the presence in them of twice-coordinated carbon (C(2)) atoms.The properties of CNCs and similar in structure and gross composition of polyaromatic molecules (PAM) differ significantly. This is especially true for the high-spin states of CNCs and the presence of two loosely coupled systems.For defect-containing clusters obtained from C96 CNC of ideal hexagonal shape by removing one (C96-1(1)) or two non-adjacent (C96-2(1)), or one (C96-1(2)) or two (C96-2(2)) non-adjacent pairs of carbon atoms, it is found that, despite the even number of electrons in them, the GES is not singlet. A similar conclusion is valid for systems that are obtained by removing from PAM C96H24 of one or two non-adjacent carbon atoms. The EGS of C95N isomers obtained from C96 CNC by replacing one carbon atom with a nitrogen atom (CNC-N) is in some cases, dependent on the position of the N atom, not a doublet. The most stable of the C95N clusters are those in which the Nitrogen atom occupies a pyridine position at one of the zigzag edges. The maximum of the core level line N1s in the calculated density spectra of single-electron states of CNC C95N, C94N2 and C93N3 is characterized by a positive chemical shift relative to the position of this line in the reference nitrogen-containing compound – methylamine. The magnitude of the chemical shift of the core level N1s is the smallest for the pyridine arrangement of the nitrogen atom and increases as the distance of the N atom embedded in the graphene matrix from the zigzag edge is removed. The reaction of dissociative adsorption of molecular hydrogen on nitrogen- and boron-containing graphene-like matrices is exothermic, and for models of pure carbon graphene-like matrix, the calculated data indicate a low probability of chemical adsorption of the H2 molecule on normal conditions.Regardless of the size of the polyaromatic molecule, for a pure carbon analogue, the energy value of the lower vacant molecular orbital has the lowest absolute value and the highest for boron-containing, indicating the highest electron acceptor capacity and therefore oxidative capacity relative to the hydrogen molecule as a reducing agent.The catalytic activity of nitrogen-doped graphene in the oxygen reduction reaction (ORR) can be explained by a combination of several factors, namely the reduction of the band gap in nitrogen-containing clusters compared to the original, purely carbon, cluster and the activation of carbon atoms by the neighbor nitrogen atoms. In the proposed consideration of ORR, there was used one of the possible structures that are formed by doping the original pure carbon graphene matrix. At other mutual arrangements of nitrogen atoms other types of activation of carbon atoms which are neighbors of the N atoms embedded in a matrix are possible dependent on the microstructure of the active sites formed during the chemical production of nitrogen-doped samples of graphene.Keywords: graphene, CNC, DFT method, vacancies, defectcontaining clusters, spin states, doping with N and B atoms, ORR.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
4.

Карбан А. А. 
Архітектурно-планувальна організація шкільних комплексів на територіях зі складним рельєфом України / А. А. Карбан. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертаційна робота присвячена архітектурно-планувальній організацій шкільних комплексів на територіях зі складним рельєфом України – як альтернативним закладам освіти. Її актуальність визначається потребою вирішення проблем, що пов'язані з урбанізацією, тотальною забудовою, відсутністю вільних ділянок для будівництва – проблем, що зумовлюють труднощі у забезпеченні житлових районів закладами освіти, а також визначають необхідність оновлення освітніх установ до теперішніх потреб. «Шкільні комплекси на територіях зі складним рельєфом» – це об'єкти закладів освіти, що передбачають підготовку за рівнем початкової, базової середньої, профільної середньої освіт, у індивідуальних випадках – додатково за рівнем дошкільної освіти. Будівля закладу сформована в умовах територій зі складним рельєфом і включає в себе об'єкти різного призначення, що пов'язані з функціями навчання, виховання, відпочинку, фізично-спортивного розвитку, культурно-видовищних процесів, харчування, а також медичним, адміністративним і господарським обслуговуваннями.У дослідженні проаналізовані й узагальнені теоретичні напрацювання у галузі проектування і будівництва закладів освіти загалом і на складному рельєфі зокрема. Визначено нормативну базу для проектування і будівництва об'єкта дослідження. Розглянуто виникнення й еволюцію розвитку навчальних установ на території нашої держави, сучасний стан освітньої галузі.Вивчення території України, її інженерно-геологічних умов, демографічної ситуації у містах і селах, дало змогу провести аналіз доцільності будівництва на складних рельєфах, що показав ефективність такої забудови з погляду містобудівної, архітектурно-будівельної, економічної, демографічної й екологічної галузей. Проаналізовані проектні рішення та реалізовані об'єкти будинків та споруд закладів освіти, дозволили виявити закономірність до зростання в останні роки кількості навчальних установ, що формуються на територіях зі складним рельєфом і простежити потребу використання у закладах освіти принципів і прийомів архітектурно-планувальної організації будівель у таких умовах. На основі аналізу головних і другорядних процесів, що відбуваються в учбовому середовищі, визначенні необхідні функціональні зони для діяльності типових закладів освіти і шкільних комплексів, що досліджуються, була сформована схема функціонально-технологічного процесу об'єкта дослідження. У роботі були встановлені загальні вимоги до проектування об'єкту дослідження і критерії для вибору ділянки організації шкільних комплексів: містобудівне розташування, величини кута схилу, орієнтації відносно сторін світу, площа території, горизонтальне і вертикальне розчленування, конфігурації ділянки. Створено алгоритм розробки об'ємно-планувальної організації шкільних комплексів за допомогою стадійності роботи від загального до часткового – від об'ємно-просторового вирішення розміщення всієї будівлі комплексу на території проектування до об'ємно-планувальної структури її окремих елементів. Встановлено п'ять діапазонів кутів схилів для проектування об'єктів шкільних комплексів на територіях зі складним рельєфом. Визначено принципи, за якими формується архітектурно-планувальна організація таких шкільних комплексів. Встановлені правила взаємодії архітектури і ландшафту, вказані підходи і засоби щодо їхнього створення. Результати дослідження доповнюють загальноприйняті підходи архітектурного та містобудівного проектування у галузі забудови територій зі складним рельєфом. Основні теоретичні положення та результати дослідження можуть бути використані науково-дослідними і проектними організаціями під час розробки громадських будинків і споруд та зокрема освітніх комплексів і закладів в умовах складного рельєфу. Частину отриманих результатів можна адаптувати до будинків інших типологічних груп. Напрацювання можуть бути використані при складанні завдань на проектування, розробці відповідних нормативних документів та науково-методичних посібників, підготовці теоретичних праць, у навчальному процесі – при підготовці архітекторів та фахівців споріднених професій.^UThe dissertation work is devoted to the architectural and planning organizations of school complexes in the territories with difficult in Ukraine – as alternative educational institutions. Its relevance is determined by the need to address issues related to urbanization, total construction, lack of vacant land for construction - problems that cause difficulties in providing residential areas with educational institutions, as well as determine the need to upgrade educational institutions to current needs. «School complexes in areas with difficult terrain» are objects of educational institutions that provide training at the level of primary, basic secondary, specialized secondary education, in individual cases - in addition to the level of preschool education. The building of the institution is formed in the conditions of territories with a difficult relief and includes objects of various function connected with functions of training, education, rest, physical and sports development, cultural and entertaining processes, food, and also medical, administrative and economic services.The study analyzes and summarizes the theoretical developments in the field of design and construction of educational institutions in general and on the difficult terrain in particular. The normative base for the design and construction of the research object is determined. The origin and evolution of the development of educational institutions on the territory of our state, the current state of the educational sector are considered.The study of the territory of Ukraine, its engineering and geological conditions, demographic situation in cities and villages, allowed to analyze the feasibility of construction on difficult terrains, which showed the effectiveness of such construction in terms of urban planning, architectural, economic, demographic and environmental industries. Analyzed design solutions and implemented objects of buildings and structures of educational institutions, allowed to identify patterns of growth in recent years the number of educational institutions formed in areas with difficult terrain and to trace the need to use in educational institutions principles and techniques of architectural and planning organization of buildings in such conditions. Based on the analysis of the main and secondary processes occurring in the learning environment, determining the necessary functional areas for the activities of typical educational institutions and school complexes under study, a scheme of functional and technological process of the object of study was formed. The paper established general requirements for the design of the object of study and criteria for selecting the site of organization of school complexes: urban location, slope angle, orientation relative to the sides of the world, area, horizontal and vertical dismemberment, site configuration. An algorithm for the development of volumetric planning organization of school complexes with the help of phased work from general to partial – the shape of spatial solution of the entire building of the complex in the design area to the spatial planning structure of buildings. There are five ranges of slope angles for the design of school complexes in areas with difficult terrain. The principles according to which the architectural and planning organization of such school complexes is formed are determined. The rules of interaction of architecture and landscape are established, the approaches and means concerning their creation are specified. The results of the study complement the generally accepted approaches of architectural and urban planning in the field of building areas with difficult terrain. The main theoretical provisions and results of the study can be used by research and design organizations in the development of public buildings and structures and in particular educational complexes and institutions in conditions of difficult terrain. Some of the results can be adapted to the houses of other typological groups. Developments can be used in the preparation of tasks for design, development of relevant regulations and scientific and methodological manuals, preparation of theoretical works, in the educational process – n the training of architects and professionals of related professions.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
5.

Литвиненко І. В. 
Удосконалення методів формування земельних сервітутів для об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури / І. В. Литвиненко. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації комплексно розглянуто формування приватних та публічних сервітутів для об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури як інструменту захисту приватних та публічних інтересів. В роботі систематизовано та структуровано чинники, що впливають на формування земельних сервітутів, обґрунтовано критерії оптимального встановлення земельної ділянки сервітуту, систематизовано інформаційне забезпечення щодо формування земельних сервітутів, удосконалено технологію формування приватних земельних сервітутів та розроблено технологічну модель формування публічних земельних сервітутів. Ключові слова: публічний земельний сервітут, приватний земельний сервітут, формування земельного сервітуту, земельна ділянка сервітуту, об'єкт інженерно-транспортної інфраструктури, технологія формування приватних земельних сервітутів, технологічна модель формування публічних земельних сервітутів^UThe absence of the concept of public land easement in Ukraine has caused problems in providing access to engineering and transport infrastructure facilities that serve the interests of the community, which is especially acute in cities with a shortage of vacant land and the predominance of privately owned land. The lack of legal regulation of the need to establish land easements in the formation of new land plots, leads to the emergence of land plots "closed" within other land uses without an access to public roads and main utilities. This leads to infringement of the primary ownership acquired over the land plot, which is further encumbered by the easement and creates many problems for the owner of the "closed" land. The thesis comprehensively considers the creation of private and public easements for objects of engineering and transport infrastructure as a tool for protection of private and public interests; namely, the factors influencing the creation of land easements have been systematized and structured, the criteria of optimal establishment of the land plot of the easement have been substantiated, the information support on the formation of land easements has been systematized. The technology of private land easements creation has also been improved and the technological model of public land easements creation has been developed. The advanced technology of private land easements creation offered in the work consists of four stages: analytical, estimative, projectable and registration from which analytical and estimative have been offered by the author. The developed technological model of public land easements creation includes stages that are similar to the technology of private land easements creation, but fundamentally different in content, especially in the analytical and evaluative stages. The analytical stage has been performed in two different ways, depending on the presence or absence of the object of public easement in the urban planning documentation. The presence of the object of the easement in the approved urban planning documentation gives legitimacy to the object of the easement and significantly simplifies the process of formation, allowing moving from the analytical stage to the projectable one. The absence of an easement object in the approved urban planning documentation requires the establishment of the direction of the easement object based on the analysis of the development strategy of the territory, as well as natural, urban, planning, social, environmental and legal characteristics of the territory. There is a need to introduce an evaluation phase, which selects the optimal location of the easement by developing alternatives to the location of the easement, taking into account the analysis of factors influencing the location of the easement and the criteria for optimal establishment of land easements. The projectable stage involves the preparation and approval of the legal act for the formation of the right of easement and determination of the area of distribution and boundaries of the land plot of the easement in the preparation of land management documentation. The final registration stage presupposes the registration of the right of land easement in accordance with the law. The analytical and evaluative stages provide an opportunity to attain a reasonable establishment of the location of the easement and achieve social and economic efficiency, environmental stability and preservation of the functional and planning potential of the territories / land plots. Keywords: public land easement, private land easement, land easement formation, easement land plot, object of engineering and transport system, technology of private land easements creation, technological model of public land easements creation.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
6.

Лесик О. В. 
Правове регулювання земельних відносин на території Західної України у складі Республіки Польщі (1921–1939 рр.) / О. В. Лесик. — Б.м., 2022 — укp.

У дисертації показано, що правове регулювання земельних відносин на західноукраїнських землях напередодні інкорпорації до складу Республіки Польщі (1919–1921 рр.) безпосередньо залежало від правової традиції держав, у складі яких перебували українські землі. Доведено, що з часу інкорпорації Галичини до складу монархії Габсбурґів, австрійський уряд поряд з політичним упорядкуванням справ реалізовував економічну політику, вигідну передусім для всієї держави, а не лише для певних суспільних верств. Це вплинуло на обмеження привілеїв шляхти та перетворення селян на підданих держави. Поліпшення правового становища селян, зокрема охорона права селянського землекористування, розглядалося як важливий засіб зміцнення держави в економічному плані. Права селян опинилися під захистом держави. Позитивну роль у цьому відношенні відіграли 1) земельні реформи «освіченого абсолютизму» наприкінці XVIII ст. та 2) скасування у 1848 р. панщини. Зробивши, де-юре, галицького селянина власником землі, реформи розірвали зв'язок між ним і паном та спонукали до більшого зацікавлення політичним життям. Розкрито зміст державної політики Другої Речі Посполитої у сфері правового регулювання земельних відносин на території Західної України (1921–1939 рр.)., показано її розвиток в умовах відродження польської державності, визначено місце і роль тогочасної державної політики у становленні правового регулювання земельних відносин досліджуваного періоду, а також наголошено, що політика міжвоєнної Республіки Польщі переслідувала важливі соціальні й політичні цілі, зокрема полягала асиміляції українського населення та прагненні польського уряду вирішити проблему земельного перенаселення на польській етнічній території та посилити економічний й політичний вплив держави на західноукраїнські землі. Встановлено, що основними соціально-економічними, політичними та юридичними чинниками, які зумовили становлення і розвиток правового регулювання земельних відносин на території Західної України у складі Республіки Польщі (1921–1939 рр.) були: високий ступінь концентрації вільних земель після приєднання території Західної України; недосконалість та суперечливість різних джерел права у Галичині та на Волині, які не здатні були в повному обсязі однаково регулювати земельні відносини, зокрема щодо права володіння, користування та розпорядження землею. Проаналізовано процес формування нормативно-правової бази в результаті чого було визначено основні види правових джерел, які регулювали земельні відносини у на території Західної України у складі Республіки Польщі (1921–1939 рр.). Доведено, що австрійське цивільне законодавство відігравало одну з визначальних ролей у правовому регулюванні земельних відносин на території Західної України у складі Республіки Польщі (1921–1933 рр.); показано, що становлення правового регулювання у Республіці Польщі, а відтак поширення його на територію Західної України, було пов'язано із земельною реформою, яка була важливим політичним актом, одним із символів відновлення державної незалежності Республіки Польщі в 1918 р. Земельний Закон 1925 р. став політичним компромісом, а відтак захищав інтереси лише певних груп населення, пропагуючи осадництво і парцеляцію. Здійснено порівняльно-правовий аналіз суб'єктів земельних відносин на території Західної України у складі Республіки Польщі (1921–1939 рр.)., визначено їх соціально-правовий статус, роль та місце у земельно-правових процесах. Зокрема на основі вивчення архівних матеріалів встановлено, що попри прагнення центрального уряду, реалізація земельних реформ на території Західної України відбувалася повільно, існував пасивний спротив великих землевласників, не згодних з політикою подрібнення великих земельних угідь. Виявлено загальні риси та відмінності у правовому регулюванні зобов'язань, що виникали з права власності та права володіння на земельну ділянку на території Західної України у складі Республіки Польщі (1921–1939 рр.). Обґрунтовано, що найвищого свого розвитку українське суспільство досягло в другій половині ХVІІ – першій половині ХVІІІ ст., коли в основу системи регулювання земельних відносин покладався пріоритет приватної власності на земельну ділянку, а також показано, що будь-яке відхилення від цього і надання у законодавчому порядку переваг суб'єктам права інших форм власності призводило до зниження темпів економічного розвитку, посилення соціального напруження і протистояння у суспільстві, а також визначено основні тенденції розвитку правового регулювання земельних відносин на території Західної України у складі Республіки Польщі (1921–1939 рр.), зокрема доведено, що загальний вектор цієї еволюції був спрямований на формування інституту приватної власності на земельну ділянку.^UThe dissertation shows that the legal regulation of land relations in the western Ukrainian lands on the eve of incorporation into the Republic of Poland (1919–1921) directly depended on the legal tradition of the states that included the Ukrainian lands. It has been shown that since the incorporation of Galicia into the Habsburg monarchy, the Austrian government, along with the political order of affairs, has pursued an economic policy that benefits the state as a whole, not just certain sections of society. This affected the restriction of the privileges of the nobility and the transformation of peasants into subjects of the state. Improving the legal status of peasants, in particular the protection of the rights of peasant land use, was seen as an important means of strengthening the state in economic terms. The rights of peasants were protected by the state. 1) land reforms of «enlightened absolutism» at the end of the XVIII century played a positive role in this regard. and 2) the abolition in 1848 of serfdom. By de jure making the Galician peasant the owner of the land, the reforms severed ties between him and the lord and led to a greater interest in political life. The content of the state policy of the Second Rzeczpospolita in the field of legal regulation of land relations in Western Ukraine (1921-1939) is revealed, its development in the conditions of Polish statehood revival is shown. It was emphasized that the policy of the interwar Republic of Poland pursued important social and political goals, including the assimilation of the Ukrainian population and the Polish government's desire to solve the problem of land overpopulation on Polish ethnic territory and strengthen economic and political influence in western Ukraine. It is established that the main socio-economic, political and legal factors that led to the formation and development of legal regulation of land relations in Western Ukraine as part of the Republic of Poland (1921-1939) were: high concentration of vacant lands after the annexation of Western Ukraine; imperfections and contradictions of different sources of law in Galicia and Volhynia, which were not able to fully regulate land relations in the same way, in particular regarding the right to own, use and dispose of land. The process of formation of the legal framework was analyzed, as a result of which the main types of legal sources that regulated land relations in the territory of Western Ukraine as part of the Republic of Poland (1921–1939) were identified. It is proved that the Austrian civil legislation played one of the decisive roles in the legal regulation of land relations in the territory of Western Ukraine as part of the Republic of Poland (1921-1933); It is shown that the formation of legal regulation in the Republic of Poland, and thus its spread to the territory of Western Ukraine, was associated with land reform, which was an important political act, one of the symbols of restoration of state independence of Poland in 1918. became a political compromise, and thus defended the interests of only certain groups of the population, promoting settlement and parcelling. A comparative legal analysis of the subjects of land relations in the territory of Western Ukraine as part of the Republic of Poland (1921-1939), their socio-legal status, role and place in land law processes. In particular, based on the study of archival materials, it was found that despite the efforts of the central government, the implementation of land reforms in Western Ukraine was slow, there was passive resistance from large landowners who disagree with the policy of fragmentation of large lands. The general features and differences in the legal regulation of obligations arising from the right of ownership and ownership of land in Western Ukraine as part of the Republic of Poland (1921-1939). It is substantiated that the Ukrainian society reached its highest development in the second half of the XVII - first half of the XVIII century, when the system of regulation of land relations was based on the priority of private ownership of land, and it is shown that any deviation from this the order of preference for subjects of law of other forms of ownership led to a decrease in economic development, increasing social tensions and confrontation in society, as well as identified major trends in legal regulation of land relations in Western Ukraine as part of the Republic of Poland (1921-1939), in particular, it is proved that the general vector of this evolution was aimed at the formation of the institution of private ownership of land.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського