1. |
Харченко С. В. Основні концептуальні підходи в сучасній психологічній науці щодо вивчення особливостей адаптації першокурсників у просторі вищої школи як один зі стресових періодів їхнього життя / С. В. Харченко // Наука і освіта. - 2010. - № 3. - С. 149-153. - Бібліогр.: 10 назв. - укp.Проаналізовано існуючі теоретичні підходи та концепції в сфері дослідження адаптації. Конкретизовано сутність поняття адаптації, висвітлено три групи дефініцій поняття адаптації: так звані тавтологічні визначення; визначення "через головну ознаку"; полісемантичні визначення. Виділено основні напрями дослідження в області адаптації. На підставі теоретико-методологічного аналізу літератури визначено особливості процесу адаптації першокурсників, що характеризуються відношенням до ситуації; характером адаптації; поведінкою; продуктивністю вольової активності; енергетичною характеристикою фізіологічних процесів; переважаючою фазою стресу; головною характеристикою стану; настроєм; вірогідним результатом та її основні аспекти: біофізіологічний; психологічний соціальний. Виявлено труднощі, що мають місце в житті сучасного першокурсника, пов'язані з проблемою особистісного включення студента в освітній простір ВНЗ; з конформними установками та психологічною залежністю від батьків й інших авторитетів; раціональним порядком; з поведінковими проявами; з проблемами медико-соціального характеру; з невизначеністю мотивації вибору професії та недостатньою психологічною підготовкою до неї; особливості дії студентів за умов адаптації. Дані характеристики й особливості адаптації подано в таблицях. З'ясовано, яким чином наявні напрацювання можна використати для подальших досліджень. Проанализированы существующие теоретические подходы и концепции в области исследования адаптации. Конкретизирована сущность понятия адаптации, освещены три группы дефиниций понятия адаптации: так называемые тавтологические определения, определение "через главный признак"; полисемантические определения. Выделены основные направления исследования в области адаптации. На основе теоретико-методологического анализа литературы определены особенности процесса адаптации первокурсников, характеризующиеся отношением к ситуации; характером адаптации; поведением; производительностью волевой активности; энергетической характеристикой физиологических процессов; преобладающей фазой стресса; главной характеристикой состояния; настроением; вероятным исходом и ее основные аспекты: биофизиологический; психологический, социальный. Выявлены трудности, имеющие место в жизни современного первокурсника, связанные с проблемой личностного включения студента в образовательное пространство вуза; с конформными установками и психологической зависимостью от родителей и других авторитетов; рациональным порядком; с поведенческими проявлениями; с проблемами медико-социального характера; с неопределенностью мотивации выбора профессии и недостаточной психологической подготовкой к ней. Освещены особенности действия студентов в условиях адаптации. Вышеперечисленные характеристики и особенности проявления адаптации представлены в таблицах. Выяснено, каким образом имеющиеся наработки можно использовать для дальнейших исследований. Індекс рубрикатора НБУВ: Ю952.14
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж16225 Пошук видання у каталогах НБУВ
|