Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Реферативна база даних (63)Книжкові видання та компакт-диски (236)Журнали та продовжувані видання (69)
Пошуковий запит: (<.>U=Щ335.413$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 14
Представлено документи з 1 до 14

      
1.

Батовська О.М. 
Драматургія хорових сцен в операх В.Губаренка (на прикладі "Загибелі ескадри", "Пам'ятай мене", "Вій", "Згадайте, братія моя"): Автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / О.М. Батовська ; Одес. держ. муз. акад. ім. А.В.Нежданової. — О., 2005. — 16 с. — укp.

Розглянуто проблему функціонування хору як суттєвої складової оперної вистави у контексті його драматургічного призначення в жанрових різновидах опер В.Губаренка, зокрема героїко-романтичній музичній драмі "Загибель ескадри", лірико-психологічній опері "Пам'ятай мене", опері-балеті "Вій" та опері-ораторії "Згадайте, братія моя". Надано загальну характеристику оперної творчості В.Губаренка в історичному, жанровому та структурно-драматургічному аспектах і висвітлено особливості відображення основних тенденцій розвитку музично-театрального мистецтва України 1960 - 1990 рр. у творах митця. Здійснено комплексний музикознавчий аналіз у контексті специфіки використання хору як драматургічної одиниці в оперних творах В.Губаренка й обгрунтовано його провідне значення у сценічних постановках композитора. Наведено характеристику, визначено зміст і представлено реєстр основних хорових сцен. Запропоновано нову класифікацію хорових сцен на підставі оцінки її шести головних функцій (фонової, колористичної, репрезентативної, внутрішньо-емоційної, дійової, динамічної) та десяти допоміжних (репрезентативно-колористичної, динамічно-колористичної, дійово-динамічної, емоційно-дійової, статистичної, ілюстративної, ілюстративно-колористичної, фоново-репрезентативної, емоційно-колористичної, репрезентативно-динамічної). На підставі запропонованої класифікації визначено концептуальні функції хору у жанровій системі представлених опер В.Губаренка й обгрунтовано вплив жанрово-інтонаційної моделі на характер використання хорових сцен (кількісну та якісну залежність функцій хору від провідної образно-змістовної сфери). На підставі результатів наукового дослідження доведено ключову константу творчого методу В.Губаренка про залежність функціонального навантаження хору від жанрової специфіки твору.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ317,413(4УКР)6-81 Губаренко В. + Щ314.1-03(4УКР)6-81 Губаренко, В. + Щ335.413(4УКР)6 +
Шифр НБУВ: РА336330

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Мудрецька Л.Г. 
Жанрово-стильовий пошук в оперній творчості Жюля Массне (на прикладі опер "Манон" та "Вертер"): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Л.Г. Мудрецька ; Одес. держ. муз. акад. ім. А.В.Нежданової. — О., 2004. — 18 с. — укp.

Запропоновано оригінальне трактування оперної спадщини Ж.Массне та значення його творчої діяльності у культурному житті Франції другої половини XIX - початку XX ст. На противагу сформованим уявленням про вторинність стилю композитора Ж.Массне охарактеризовано як значну, класичну постать французької оперної школи другої половини XIX ст. Розроблено нову жанрову класифікацію музичних творів митця, до наукового обігу введено маловідомі факти з його творчої біографії. Наведено переклад російською мовою стислого змісту деяких оперних лібрето композитора. Висвітлено історію створення та сценічну долю опер "Манон" і "Вертер", здійснено аналіз музичних творів у контексті сучасного оперознавства, визначено їх особливе місце у творчості композитора, пов'язане з відродженням класичних сюжетів і типів героїв та формуванням зрілих рис жанру французької ліричної опери. За матеріалами періодичних видань наведено відомості про постановки опер "Манон" і "Вертер" на сценах театрів російського, радянського та пострадянського просторів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ317.413(4ФРА)5-81 Массне Ж. + Щ335.413(4ФРА) +
Шифр НБУВ: РА331682

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Присталов І.К. 
Ліризм як жанрова основа українського оперного співу: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / І.К. Присталов ; Одес. держ. муз. акад. ім. А.В.Нежданової. — О., 2008. — 16 с. — укp.

Розглянуто ліризм як жанрову основу оперних творів і жанрово-стильову особливості української школи оперного співу. Визначено зміст категорії "лірика" та похідних від неї понять естетики, літературознавства та музикознавства. Вивчено особливості духовної культури України, національного художнього менталітету. Розглянуто аспект втілення образів ліричної модальності в оперному мистецтві Європи й України. Виявлено взаємозв'язки між українським оперним вокалом і попередніми історичними жанровими стилями співу (візантійським культовим співом, народним інтонуванням творів лірико-епічного жанру, стилем італійського бельканто). Проаналізовано властивості вокального мистецтва видатних українських оперних співаків, зокрема, О.Мишуги, С.Крушельницької, Б.Гмирі. Установлено специфіу втілення ліричної образності. Розроблено принципові положення педагогічного методу виховання вокалістів, які базуються на артистичному та педагогічному досвіді видатних оперних співаків України та враховують специфічну лірикоцентричність національного художнього менталітету.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ335.413(4УКР)-04 + Щ317.413(4УКР)-04 +
Шифр НБУВ: РА358925

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
4.

Корчова О.О. 
Музичний театр Джакомо Пуччіні в мистецькому контексті першої чверті XX століття (на матеріалі пізньої творчості композитора): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / О.О. Корчова ; Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. — К., 2004. — 18 с. — укp.

Визначено, що теоретично поглиблене поняття "музичний театр" як індивідуальне жанрово-композиторське явище є головним результатом оперної революції кінця XIX - початку XX ст. Доведено, що музичний театр Дж. Пуччіні становить креативне національне та загальноєвропейське художнє явище, яке суттєво вплинуло на формування засад сучасної оперної естетики. Показано, що в пізніх операх Дж. Пуччіні були сконцентровані новаційні жанрові тенденції: розбудова нових оперних моделей (триптиху, опери-вестерн) та радикальне осучаснення традиційних оперних моделей grand opera, opera buffa, ліричної мелодрами. Зазначено, що музичний театр композитора нерозривно пов'язаний з загально-мистецькими стильовими тенденціями доби модернізму, зокрема, символістськими. Розроблено конкретні літературні, театральні та інтонаційні складові оперної режисури Дж. Пуччіні. У процесі стильового аналізу виявлено постромантичні, символістські, експресіоністичні та неокласичні компоненти музичної мови композитора. Здійснено перегляд упереджених оцінок щодо опери Дж. Пуччіні "Ластівка".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4ІТА)5-81 Пуччіні Д. + Щ335.413(4ІТА)61 +
Шифр НБУВ: РА329235

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Солов'яненко А.А. 
Оперно-режисерська діяльність Ірини Молостової: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / А.А. Солов'яненко ; Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. — К., 2005. — 20 с. — укp.

На підставі вивчення літературних джерел, теле-, кіно- та відеоматеріалів розглянуто оперно-режисерську діяльність І.О.Молостової. Вперше досліджено джерела формування української оперної режисури. Проаналізовано процес становлення І.О.Молостової як режисера у контексті розвитку вітчизняного оперного театру. Особливу увагу приділено напрямам мистецької діяльності І.О.Молостової, що сприяли формуванню цілісного зв'язку складових синтетичної сценічної дії на засадах театральності та створенню нової, більш експресивної сценічної мови. Осмислено постановку І.О.Молостової опери Д.Д.Шостаковича "Катерина Ізмайлова" як зразок оперно-режисерської майстерності. Проаналізовано стилістику й основні оперно-режисерські методи І.О.Молостової, що грунтуються на гармонійному поєднанні кращих традицій вітчизняної та світової режисури з новітніми прийомами постановки художніх творів. Досліджено особливості застосування в режисерській діяльності І.О.Молостової таких мистецьких засобів, як підвищена експресія сценічного рішення, поглиблене психологічне розкриття образів, динамічність музично-сценічного втілення образів-персонажів, організація деталей у цілісність. Досліджено методику роботи І.О.Молостової з вокалістами над створенням адекватних авторському задумові образів. Висвітлено концептуальне значення режисерської діяльності І.О.Молостової у загальному ідейно-художньому вирішенні сучасної оперної вистави, зокрема у збагаченні теорії та практики української оперної режисури й оновленні національних оперних традицій.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ335.413(4УКР)6-85 Молостова І. +
Шифр НБУВ: РА335859

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Ту Дуня 
Паралелі художнього розвитку оперного театру Європи та Китаю: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Ту Дуня ; Одес. держ. муз. акад. ім. А.В.Нежданової. — О., 2010. — 16 с. — укp.

Досліджено паралелі художнього розвитку музичного театру Китаю та Європи з акцентуванням уваги на архетипах трікстера у вираженні жіночих позитивних персонажів і випередженні китайським театром втілення романтичних колізій європейської опери у мистецтві Середньовіччя як "китайського Ренесансу" - заради органіки виконавської концепції відповідних партій у вокалістів Китаю та Європи. Уперше обгрунтовано ідею "передромантизму" в китайському мистецтві, що традиційно роглядається з позицій "непроникного раціоналізму". Виявлено домінування "передкласицистських" типових установок у художній класиці Китаю епохи Середньовіччя. Виділено "вічні" образи жінок-героїнь, що жертвують собою заради ствердження високого Кохання, проведено їх дослідження у контексті прояву паралелей китайський Схід - європейський Захід. Уперше обгрунтовано ідею архетипового навантаження - міфологему трікстера - у сюжетах-образах про Кохання-жертву. Досліджено смислові паралелі китайської та європейської опери. Виявлено, що музичне мистецтво Сходу випереджає західне щодо розгляду теми романтичного жертовного кохання. Уперше у даному аспекті проаналізовано опери європейських композиторів - Верді, Чайковського, Дебюссі, Пуччіні, а також зразки китайського оперного мистецтва. Вперше досліджено вокальну риторику європейської та китайської опер у втіленні позитивного характеру, героїчні риси якого "пророщені" культурною архаїкою трікстерства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ335.413(4) + Щ335.413(5КИТ) +
Шифр НБУВ: РА370074 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
7.

Драган О.В. 
Постать Ярослава Вощака в контексті розвитку диригентської культури другої половини ХХ ст.: автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / О.В. Драган ; Львів. нац. муз. акад. ім. М.В.Лисенка. — Л., 2010. — 20 с. — укp.

Досліджено життя і творчість видатного диригента, народного артиста СРСР Я. Вощака (1921 - 1989) у контексті розвитку диригентської культури другої половини XX ст. Охарактеризовано основні етапи його творчої діяльності (український, 1940 - 1965 рр., воронезько-казанський, 1967 - 1972 рр., мінський, 1972 - 1989). Розглянуто процес творчого становлення митця у контексті розвитку оперно-симфонічного мистецтва Львова передвоєнної доби та часів Другої світової війни. Досліджено диригентські першопрочитання Я. Вощаком музично-театральних творів Ю. Мейтуса, А. Кос-Анатольського, В. Кирейка, К. Молчанова, С. Кортеса, Д. Смольського, З. Ісмагілова, Н. Жиганова, симфонічної чечено-інгушської та дагестанської музики. Розкрито специфіку першопрочитань диригентом творів світової класики. Розглянуто особливості поєднання професійних традицій та інноваційного пошуку у творчій діяльності Я. Вощака. Визначено естетико-стильові пріоритети й іманентні стильові риси творчості митця. Доведено, що маестро представляє пізньоромантичний тип диригента, діонісійський музично-виконавський архетип.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ315.1-73(4УКР)6-83 Вощак Я. + Щ335.413(4УКР)6-83 Вощак Я.
Шифр НБУВ: РА370330 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
8.

Волков М.К. 
Режисерське мистецтво В.М.Скляренка в контексті історії української театральної культури 20-х - 70-х років ХХ століття: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / М.К. Волков ; Київ. нац. ун-т культури і мистец. — К., 2007. — 19 с. — укp.

На підставі комплексного аналізу літературних джерел, архівних документів, теле-, кіно- та відеоматеріалів розглянуто режисерську діяльність народного артиста України В.М.Скляренка, учня Л.Курбаса, вихованця режисерського штабу "Березоля", творчість якого протягом півстоліття сприяла оновленню естетики та художньої палітри національного драматичного та музичного театру, насамперед розвитку оперних колективів Львова, Харкова та Києва. Досліджено режисерські пошуки та здобутки митця, розглянуто становлення режисури як складову української театральної культури 1920 - 1970-х рр., специфічні особливості національного оперно-режисерського мистецтва, лідером якого був В.М.Скляренко, втілюючи в опері ідеї та принципи Л.Курбаса. Значну увагу приділено аспектам творчої діяльності В.М.Скляренка в Національній опері України та Київському національному драматичному театрі ім.І.Франка у контексті історії української театральної культури зазначеного періоду, що сприяли багатоаспектному розвиткові інноваційних тенденцій у драмі, опері й опереті, формуванню національних традицій у режисурі й акторській творчості, цілісного зв'язку складових синтетичної музично-специфічної дії на засадах яскравої театральності та створення нової, насиченої експресією і драматизмом сценічно-пластичної мови. На підставі мистецтвознавчого компаративістського аналізу вистав доведено, що найвизначнішим мистецьким досягненням В.М.Скляренка були здійснені на київській сцені постановки опер М.Лисенка "Тарас Бульба", "Наталка Полтавка", "Різдвяна ніч" та "Енеїда", К.Данькевича "Назар Стодоля", Г.Майбороди "Милана" і "Тарас Шевченко", С.Прокоф'єва "Війна і мир", Р.Вагнера "Лоенгрін". Досліджено режисерсько-постановчі та режисерсько-педагогічні принципи роботи В.М.Скляренка з акторами, диригентами, сценографами, драматургами та композиторами, а також методи втілення сучасних і класичних творів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ330.75 + Щ335.413(4УКР)6-85 Скляренко, В. +
Шифр НБУВ: РА349129

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
9.

Хань Сяоянь 
Символіка двоїчності в партіях оперних співачок-травесті: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Хань Сяоянь ; Львів. нац. муз. акад. ім. М.В.Лисенка. — Л., 2008. — 19 с. — укp.

Досліджено питання архетипічно зумовленої виразності оперних партій співачок-травесті за допомогою відображення у цій виразній сфері зв'язків з міфологемами "близнюкового" циклу. Створено концепцію художньої органіки двояких структур, визначених архаїчними витоками творчості, яка реалізувалася у класиці його буття в Новий час у вигляді метафоричного з'єднання у художньому елементі як мінімуму пари образів, спільних для різних народів і часів. Церковна основа звучання "quasi-хлоп'ячих" жіночих голосів визначила суто містеріальний тип ролей - тип світлого юнака Вані з "Життя за царя" М.Глінки, "вічно юного Леля" зі "Снігуроньки" М.Римського-Корсакова. Зазначено, що навіть у ролі Октавіана з "Кавалера троянд" Р.Штрауса можливе виявлення "нежіночої" тембральності, що створює додаткову ігрову установку умовності в сюжет, в якій головний герой втілює майже абсурдну штучність стосунків, що затверджується волею "людини-гадгероїні" Маршальши. Міфологічна підоснова виразності виконання співачки-травесті повною мірою розкривається у феномені Шаусинської опери подібно вокально-тембровій драматургії "Фіделіо" Л. ван Бетховена.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ317.410.41 + Щ335.413(4/8)-83 +
Шифр НБУВ: РА358799

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
10.

Максименко 
Творча діяльність "Українського театру міста Львова - Львівського оперного театру" (1941-1944 рр.) в контексті історії національного сценічного мистецтва: автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.02 / Світлана Михайлівна Максименко ; НАН України; Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. — К., 2008. — 18 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ335.413(4УКР-2ЛВО)62-69
Шифр НБУВ: РА359245

Рубрики:

      
11.

Оленюк Д. В. 
Творчість М. О. Менцинського у контексті європейського оперного мистецтва: автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 26.00.01 / Д. В. Оленюк ; Київ. нац. ун-т культури і мистец. — К., 2011. — 16 с. — укp.

Досліджено вокальну та громадсько-культурну діяльність музиканта, оперного та концертно-камерного співака, педагога М. О. Менцинського (1875 - 1935 рр.). Вперше залучено до наукового обігу нові документально-історичні матеріали, які сприяють поглибленню знання про його життя та творчість. Висвітлено різноманітні аспекти процесу творчого становлення митця як співака та громадсько-культурного діяча. З'ясовано впливи зарубіжних вокальних шкіл на формування української вокальної школи. Розкрито зміст та охарактеризовано творчий доробок співака. Доведено, що постать М. О. Менцинського посідає особливо неповторне місце в українській та європейській музичній культурі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ335.413(4УКР)5/6-8 Менцинський М. + Щ314-73(4УКР)5/6 Менцинський М.
Шифр НБУВ: РА384929 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
12.

Остроухова Н. В. 
Хронологічні та жанрово-стильові параметри діяльності Одеського національного театру опери та балету: щодо проблеми музикознавчої праксеології: автореф. дис. ... канд. мистецтвозн. : 17.00.03 / Н. В. Остроухова ; Одес. держ. муз. акад. ім. А.В. Нежданової. — О., 2010. — 18 с. — укp.

Проаналізовано діяльність Одеського національного театру опери та балету 1810 - 2005 рр. Визначено провідні хронологічні та жанрово-стильові параметри діяльності Одеського театру. Здійснено цілісний метод вивчення історії оперного театру. Систематизовано основні факти історії театру. Виокремлено явище антрепризи та визначено його актуальність щодо явища менеджменту сьогодні. Визначено основні жанрово-стильові пріоритети та тенденції оперної діяльності театру. Досліджено тісні зв'язки італійської й української оперних традицій у формуванні та розвитку принципів творчої діяльності Одеського театру, музично-стильова спорідненість італійської й української оперних шкіл. З'ясовано принципову важливість для Одеського оперного театру творчості B.C. Губаренка як стильової парадигми сучасної української опери.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ335.413(4УКР)-692-06 + Щ317.413(4УКР)6-81
Шифр НБУВ: РА370850 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Захарчук Т.Г. 
Художній принцип метафоричності у сучаснім вокальнім виконавстві: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Т.Г. Захарчук ; Одес. держ. муз. акад. ім. А.В. Нежданової. — О., 2008. — 16 с. — укp.

Розглянуто художній механізм метафоричності у виконавстві XX ст., яка була панувальним принципом виконавського підходу в оперних постановках у XX ст., особливо у другій половині минулого столітя. Метафоричність як стильовий підхід у виконавстві поза оперною творчістю представлений поєднанням композитора та виконавця в одній особі, а саме видатних творців рівня Рахманінова, Бартока. Здійснено спеціальний аналіз виконавських інтерпретацій з метою знаходження у них стильових метафор за матеріалами оперних виступів окремих вокалістів (Шаляпіна, Петрова, Герасименко). Проведено порівняльний аналіз патії Чіо-Чіо-Сан. Запропоновано тезу про особливості виконавської практики, насамперед у театрально-постоновочних втіленнях музичних творів, опер видатних композиторів минулого та сучасності - у стилістичній установці роботи над виконавсько-сценічною версією в альтернативах редакцій - у тому числі авторських, як це має місце у трактуванні Пуччіні опери "Мадам Баттерфляй". Метафоричність як художньо-виконавська якість стильового виявлення у музиці та в оперному мистецтві затвердилась у другій половині XX ст. зі збільшенням метафоричної множинності стильових тенденцій поставангарду. Постановки опер К. Монтеверді, Г. Генделя, М. Мусоргського, П. Чайковського у співвідношенні уртекстових композиторських і сучасно осмислених редакцій, з яких жодна не може представляти єдино вірну модель виконання, - утворили творчий шлях усвідомлення двоїчності-множинності виконання як стильового кредо музики на сучасному етапі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ314.3-713 + Щ335.413(4/8)-83-713 +
Шифр НБУВ: РА359595

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
14.

Чжан Сяохао 
Художньо-стильові принципи тенорового співу в оперному мистецтві: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Чжан Сяохао ; Одес. держ. муз. акад. ім. А.В.Нежданової. — О., 2007. — 15 с. — укp.

Досліджено художньо-стильові закономірності в мистецтві тенорового вокалу, чоловічого співу у високому регістрі, а також в процесі освоєння ідеально-пафосного самовираження як однієї з головних складових естетичної бази співочої культури. Особливу увагу приділено знаходженню аналогій у даному виді цивілізаційних вокальних установок Китаю та Європи. Вперше в музикознавстві України та Китаю систематизовано матеріали з історії становлення мистецтва тенорового співу в концепції міметичної основи музичної інтонаційності. Вперше усвідомлено ідею "філософії голосу" - "філософії співу" як історично сполучного моменту міфологічного та логіко-естетичного підходу. Розроблено естетично-художній критерій тенорового мистецтва як "наслідування" інтонації пафосно-екстатичного самовираження, реалізованого у фактурі хорово-ансамблевого "дисканта" і оперного тенорового звучання на різних музично-епохальних стильових етапах розвитку релігійної та світської культури. Вперше в українському музикознавстві досліджено твори Дж.Верді та П.Чайковського у даному аспекті розуміння естетики тенорового співу. Проаналізовано виконавські інтерпретації класичних партій, зокрема, здійснено порівняльне дослідження їх трактування європейськими та китайськими вокалістами та виявлено розходження у стильових ознаках вираження.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ314.3-713 + Щ335.413(4/8) +
Шифр НБУВ: РА354498

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського