Бази даних

Юристам - Реферативна інформація - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Юристам - Електронний каталог НБУВ (1)Юристам - Наукова електронна бібліотека (27)
Пошуковий запит: ((<.>U=Х$<.>)+(<.>RZN=Х$<.>))*(<.>K=HAD<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 7
Представлено документи з 1 до 7

1.
Vikhrist S. M. 
Collapse and Reconstruction of Judicial System: The United Nations Missions in East Timor / S. M. Vikhrist, V. Yu. Fedorchik // Право і безпека. - 2003. - 2, № 3. - С. 54-57. - Библиогр.: 7 назв. - англ.

Розглянуто питання відбудови судової системи у Східному Тиморі. Виконання цієї місії взяла на себе Організація Об'єднаних Націй шляхом створення тимчасової адміністрації Східного Тимору. Крім того, експерти ООН розробили законодавчу базу, що стала основою для перебудови всієї судової системи держави.

Рассмотрены вопросы восстановления судебной системы Восточного Тимора. Выполнение этой миссии взяла на себя Организация Объединенных Наций путем создания временной администрации Восточного Тимора. Кроме того, эксперты ООН разработали законодательную базу, которая стала основой для перестройки всей судебной системы государств.

The article deals with the problem of the reconstruction of the judicial system of East Timor. The task was challenged by the United Nations through an interim government in East Timor. The UN had created the legal base which served a basis for the judicial system reconstruction.


Ключ. слова: The United Nations, judicial system, East Timor
Індекс рубрикатора НБУВ: Х891.9(5ТІМ)1 + Х915.212-927

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж24082 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Наукова періодика України 
Видання зберігається у :


2.
Самойлов М. Г. 
Саморегуляція психічних станів у працівників ОВС з різною професійною успішністю / М. Г. Самойлов // Право і безпека. - 2005. - 4, № 4. - С. 197-200. - Бібліогр.: 6 назв. - укp.

Вивчено здібності до саморегуляції психічних станів працівників ОВС, які мали різний рівень професійної успішності. Показано, що у більшості успішних працівників рівень саморегуляції нижчий, ніж у неуспішних.

Изучены способности к саморегуляции психических состояний работников ОВД, имеющих разный уровень профессиональной успешности. Показано, что у подавляющего большинства успешных работников уровень саморегуляции ниже, чем у неуспешных.

Ability to self-control of mental conditions by militia employees which had a different level of professional success is carried out. It is shown, that at the overwhelming majority of successful employees the level of self-control is lower, than at unsuccessful.


Ключ. слова: саморегуляція, працівники ОВС, професійна успішність
Індекс рубрикатора НБУВ: Х819(4УКР)112.010.22 + Ю935.22-355.2

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж24082 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Наукова періодика України 
Видання зберігається у :


3.
Захарова О. 
Витрати на правову допомогу за ЦПК України / О. Захарова // Вища шк.. - 2008. - № 6. - С. 25-28. - Бібліогр.: 4 назв. - укp.

Розглянуто проблеми оплати правової допомоги адвоката клієнту. Запропоновано шляхи вирішення проблеми відшкодування витрат для сторони, що постраждала: на правову допомогу в суді (процесуально-правовий аспект); за фактичний обсяг професійної діяльності адвоката як до, так і після звернення до суду.

Рассмотрены проблемы оплаты правовой помощи адвоката клиенту. Предложены пути решения проблемы возмещения расходов стороне, которая пострадала: на правовую помощь в суде (процессуально-правовой аспект); за фактический объем профессиональной деятельности адвоката как до, так и после обращения в суд.

The problems of the payment for the barrister's law assistance rendered to the client are being raised; the ways of solving this problem for the party that had suffered are being proposed.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х892.19(4УКР)16

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж23773 Пошук видання у каталогах НБУВ 

4.
Robert Vaagan. Vaagan 
Librarians and Terrorism: the Ethical Principles of Information Access / Vaagan. Vaagan Robert // Библиотеки и ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества : 10-я юбил. междунар. конф. "Крым 2003". - 2003. - 3. - С. 1219-1223. - англ.

Висвітлено питання прийняття нових законодавчих актів, спрямованих проти тероризму, які стосуються безпосередньо бібліотек. Звернуто увагу на те, що бібліотечні структури будуть змушені розкривати характер послуг, які надаються користувачам.

Освещены вопросы с принятия новых законов, направленых против терроризма, которые непосредственно имеют отношение к библиотекам. Обращено внимание на то, что библиотечные структуры будут обязаны раскрывать характер услуг, предоставляемых пользователям.

In the new millenium libraries and librarians are faced with a host of challenging issues, including an appropriate response to anti-terrorist legislation following the tragic events of September 11, 2001. Even before September 11, the idealistic principles enshrined in the core values of IFLA which are based on Article 19 of The Universal Declaration of Human Rights (1948), had for decades been tempered by international and national legislation and practice. Both The European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (1950) and The International Covenant of Civil and Political Rights (ICCPR) (1966, 1976) condone restrictions of the freedom of expression e. g. in the interests of national security. After September 11, 2001 legislation was passed in many countries designed to prevent terrorism. While the intention is to restrain only those suspected of or proven to be linked with terrorist activities, there is concern that the potential consequences can be much more far-reaching and long-lasting. Within the library and information community there is concern that since some of the September 11 hijackers apparently communicated through Internet services in public libraries, librarians may be obliged by anti-terroist legislation to compromise traditional user privacy and confidentiality. Restrictions on library employee freedom of speech on professional and policy issues are a further cause of anxiety to many librarians and information professionals. How should we act in this situation?


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч730.031 + Х881.9(4Укр)119.3

Рубрики:

Шифр НБУВ: В347002/3 Пошук видання у каталогах НБУВ 

5.
Ostojic T. 
The Information Research Center in the National Assembly of Serbia / T. Ostojic // Библиотеки и информационные ресурсы в современном мире науки, культуры, образования и бизнеса : 13-я Междунар. конф. "Крым 2006". - 2006. - С. 1 электрон. опт. диск (CD-ROM). - англ.

Наведено загальну інформацію про Інформаційно-дослідний Центр при Національній Асамблеї Республіки Сербія. Його укладено постійними службовцями парламенту, він діє як служба для запитів інформації, яка включає компаративні дослідження. Основні характеристики та професійні інтереси Центру зображені в сфері домінуючого напряму служби юридичної інформації.

Приведена общая информация об Информационно-научном центре при Национальной Ассамблее Республики Сербия. Будучи укомплектован постоянными работниками Парламента, информационно-научный центр выступает посредником при поступлении информационных запросов, требующих проведения сравнительных исследований. Перечислены основные характеристики центра и его профессиональные интересы в свете преобладающих тенденций в области обслуживания правовой информацией.

It is often the case that basic, yet essential information about the workings of parliaments is diffuse and difficult to track down. It is clear that the revolution in information technology and the globalization of policy issues have had the most impact on parliamentary legislative procedures. The two main emphases in recent years have been, broadly, how parliaments should react to the challenges of new technology, and parliamentary management and democratization. It is primarily an international network of research and documentation departments, but it also brings together officials responsible for information gathering and dissemination and the preparation of legislation. The prevailing intention in the legislative research is to replace the fundamental research by applied research. The essential connection between research and the work of the legislature examines the contribution to be made by legislative research towards improving legislative decision making and strengthening democracy. Good research and information can improve the effectiveness of the legislature along several dimensions. The modern parliament legislative research helps legislatures attempt to harness knowledge to power. The general information on the Information Research Ce1 Center's main characteristics and professional interests are described in the realm of the prevailing trends in legal information services.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х806.2:З8

6.
Хоббі Ю. С. 
Проблеми імплементації європейських стандартів до національної правової системи України / Ю. С. Хоббі // Вісн. Маріуп. держ. ун-ту. Сер. Право. - 2014. - Вип. 7. - С. 113-118. - Бібліогр.: 3 назв. - укp.

У статті розглядається процес імплементації європейських стандартів до національної правової системи України. Наголошується, що процес гармонізації супроводжується рядом проблем, починаючи з невизначеністю конкретних правових актів ЄС, до яких необхідно адаптувати українське законодавства, їх переклад, строки виконання і закінчуючи слабким інформаційним забезпеченням процесу адаптації законодавства серед населення. Крім того, автор вважає, що першочерговим завданням на шляху імплементації європейських стандартів повинно бути проведення в конкретні строки конституційної реформи, що дозволить реформувати багато інститутів державної влади та місцевого самоврядування з урахуванням досвіду країн-членів ЄС.

В статье рассматривается процесс имплементации европейских стандартов в национальной правовой системе Украины. Отмечается, что процесс гармонизации сопровождается рядом проблем, начиная с неопределенности конкретных правовых актов ЕС, к которым необходимо адаптировать украинское законодательство, их перевод, сроки исполнения и заканчивая слабым информационным обеспечением процесса адаптации законодательства среди населения. Кроме того, автор считает, что первоочередной задачей на пути имплементации европейских стандартов должно быть проведение в конкретные сроки конституционной реформы, что позволит реформировать много институтов государственной власти и местного самоуправления с учетом опыта стран-членов ЕС.

The process of implementation of European standards in the national legal system of Ukraine are considered. It is noted that the harmonization process is accompanied by a number of problems, among which the following: the presence of the vast array ofEU legislation in each of the industries for which the predicted convergence of regulatory and legal sources, the difficulty in selecting the sources of the EU, which must adapt their codes and laws in first; lack of coherent legal framework in Ukraine, poor regulations and their dysfunctional reception; declarative official documents in this area, inadequate to the timing of implementation of the Programme of Adaptation of Ukraine to the European Union and the lack of an effective mechanism for its implementation; virtual absence of EU Law Translation into Ukrainian and low level language and professional legal training in the field of European law makers and universities; lack of a uniform glossary of EU law, so that the drafter and the judges had any doubts as to its interpretation, particularly regarding implementation of EU regulations to Ukrainian legislation; poor information provision process of approximation in the population, especially the electoral process; no certainty of clear funding Adaptation programs, formation of its budget for the final principle. The author considers that the first priority towards implementing European standards must be specific in terms of constitutional reforms that would allow to reform many institutions of state and local governments based on the experience of EU member states.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х915.232.5-383.1(4УКР)

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж73529:Право Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Наукова періодика України 

7.
Didenko S. 
Public administration in the field of coal industry = Державне управління у сфері вугільної промисловості / S. Didenko, O. Yeshchuk, R. Topolia, L. Rusnak // Наук. вісн. Нац. гірн. ун-ту. - 2019. - № 2. - С. 124-129. - Бібліогр.: 18 назв. - англ.

Purpose. To examine the experience of Great Britain in reforming the coal industry, as well as the opportunity to use the British Government's experience in reforming the coal industry in Ukraine. Methodology. The authors used the system and structure, structure and functional, analysis and synthesis, induction and deduction methods, as well as methods of comparison and prediction. Findings. When considering the experience of Great Britain in reforming the coal industry, the authors accentuated: 1) the general characteristics of the industry; 2) the role of public administration in reforming the coal industry; 3) the importance of the coal industry in the British Government's strategy. The general characteristics of the British coal industry showed that the UK economy had completely got rid of coal dependency. The analysis of normative legal documents of the Department for Business, Energy and Industrial Strategy found a complete absence of references to the coal industry as such. Confrontation of Margaret Thatcher's government with the National Union of Mineworkers (NUM) in 1984 - 1985 and subsequent results of this confrontation proved the effectiveness and the dominant role of public administration in reforming the coal industry. In fact, public administration in the UK coal industry was aimed at declining its importance in the economy of the state. In analysing the importance of the coal industry in the strategies of the governments of Ukraine and Great Britain, the authors have found diametrically opposite vision. The Ukrainian government is focused on reforming the coal industry and increasing coal production, whereas the UK government does not even consider the coal industry in its strategy. The UK government builds its economy on low carbon and resource-efficient technologies. Originality. The authors have proved the effectiveness of using the public administration in reforming the coal industry. Practical value. The research does not only prove the power and effectiveness of using the public administration in reforming the coal industry. The authors have showed the difference between the vision of the coal industry prospects in the strategies of the governments of Great Britain and Ukraine, as well as possibilities of using public administration for building economy on low carbon and resource-efficient technologies.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х819(4УКР)122 + И31-4 + У9(4УКР)305.651-21.01

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж16377 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Наукова періодика України 
 
Національна юридична бібліотека
(НЮБ)

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського