Бази даних

Юристам - Реферативна інформація - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Юристам - Електронний каталог НБУВ (4)Юристам - Наукова електронна бібліотека (10)
Пошуковий запит: ((<.>U=Х$<.>)+(<.>RZN=Х$<.>))*((<.>U=Х$<.>)+(<.>RZN=Х$<.>))*(<.>K=ACADEMIC<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 13
Представлено документи з 1 до 13

1.
Савченко А. О. 
Деякі проблеми службово-трудової діяльності викладацького складу спеціалізованих кафедр у вищих навчальних закладах МВС / А. О. Савченко // Право і безпека. - 2004. - 3, № 1. - С. 143-145. - Бібліогр.: 6 назв. - укp.

Визначено особливості праці викладачів кафедр вогневої, фізичної, тактико-спеціальної підготовки у ВНЗ МВС, що не відображені у чинних нормах, та запропоновано упорядкувати облік їх навчального навантаження; наголошено на необхідності перегляду Положення "Про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ".

Определены особенности работы преподавателей кафедр огневой, физической, тактико-специальной подготовки в ВУЗ МВД, не отраженных в действующих нормах, и предложено привести в порядок учет их учебной нагрузки; акцентировано внимание на необходимости пересмотра Положения "О прохождения службы рядовым и начальствующим составом органов внутренних дел".

Features of work of teachers of faculties firing, physical, tactical and special preparation in high schools of the ministries of internal affairs which have been not reflected in effective standards are determined, and it is offered to put in order the account of their academic load; the attention to necessity of revision of Position "About service by ordinary and commanding structure of law-enforcement organs" is stressed


Ключ. слова: службово-трудова діяльність, викладацький склад, спеціалізовані кафедри, вищі навчальні заклади МВС
Індекс рубрикатора НБУВ: Х819(4УКР)112.01п

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж24082 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Наукова періодика України 
Видання зберігається у :


2.
Павелко И. И 
Исследование экзаменационного стресса у курсантов в условиях обучения в ВУЗах МВД / И. И Павелко // Наука і освіта. - 2011. - № 10. - С. 51-54. - Библиогр.: 7 назв. - рус.

Описаны фазы развития стресса у курсантов на протяжении сдачи сессии. Рассмотрены позитивные и негативные последствия этого стресса, приведены исторические параллели развития психических состояний у первобытного и цивилизованного человека. Экспериментально исследованы поведенческие, интеллектуальные, эмоциональные и физиологические стрессовые реакции у респондентов (35-ти курсантов Одесского государственного университета внутренних дел). Составлена иерархия психологических состояний: страх перед будущим, плохое настроение, раздражительность и обидчивость; методы компенсации стресса.

Описано фази розвитку стресу у курсантів протягом здачі сесії. Розглянуто позитивні та негативні наслідки цього стресу, наведено історичні паралелі розвитку психічних станів у первісної і цивілізованої людини. Експериментально досліджено поведінкові, інтелектуальні, емоційні та фізіологічні стресові реакції у респондентів (35-ти курсантів Одеського державного університету внутрішніх справ). Складено ієрархію психологічних станів: страх перед майбутнім, поганий настрій, дратівливість і уразливість; методи компенсації стресу.

The article analyzes negative and positive effects of exam stress: investigates the level of academic stress of cadets; dwells upon issues of optimizing effects of exam stress.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю940.3-69 + Х819(4УКР)112.01 р3-384

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж16225 Пошук видання у каталогах НБУВ 

3.
Скулиш Є. 
Національна академія Служби безпеки України: сьогодення і перспективи / Є. Скулиш // Вища шк.. - 2012. - № 9. - С. 7-13. - укp.

Проаналізовано шляхи оновлення змісту академічної підготовки кадрів Національної академії Служби безпеки України у контексті навчально-методичної, науково-дослідної та виховної роботи ВНЗ. Окреслено інноваційні підходи з огляду на специфіку ВНЗ. Охарактеризовано науково-педагогічну діяльність Національної академії Служби безпеки України. Визначено перелік завдань, виконання яких сприятиме розвитку гнучкої та відкритої до сприйняття запитів суспільства системи освіти, інтенсивному впровадженню у навчальний процес інноваційних механізмів підготовки компетентних фахівців, спроможних успішно виконувати професійні завдання з урахуванням вимог сьогодення.

Проанализированы пути обновления содержания академической подготовки кадров Национальной академии Службы безопасности Украины в контексте учебно-методической, научно-исследовательской и воспитательной работы ВУЗ. Очерчены инновационные подходы с учетом специфики ВУЗ. Характеризирована научно-педагогическая деятельность Национальной академии Службы безопасности Украины. Определен перечень задач, выполнение которых будет благоприятствовать развитию гибкой и открытой к восприятию запросов общества системы образования, интенсивному внедрению в учебный процесс инновационных механизмов подготовки компетентных специалистов, которые будут в состоянии успешно исполнять профессиональные задачи с учетом требований современности.

The ways of updating the content of the academic training of the National Academy of Security Service of Ukraine in the context of the instructional, research and educational work of the institution. Innovative approaches are outlined specific to higher education. Characterization of the scientific and educational activities of the National Academy of Security Service of Ukraine. The list of tasks, the implementation of which will be conducive to the development of flexible and open for requests public education system, intensive introduction to the educational process of innovative mechanisms for training of competent professionals who will be able to successfully perform professional tasks to meet the requirements of modern times.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х819(4УКР)112.011.012 р32

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж23773 Пошук видання у каталогах НБУВ 

4.
Коноваленко В. 
Дотримання авторських прав у навчальній літературі і наукових публікаціях / В. Коноваленко // Вища шк.. - 2009. - № 10. - С. 53-60. - укp.

Розглянуто правові механізми використання в навчальній літературі та наукових публікаціях цитат, схем, таблиць, фотографій, малюнків та інших ілюстрацій з робіт інших авторів без порушення авторських прав. Запропоновано алгоритм юридичного "очищення" навчальної літератури й наукових публікацій від прав третіх осіб. Наведено приклад розрахунку компенсації за порушення авторських прав.

Рассмотрены правовые механизмы использования в учебной литературе и научных публикациях цитат, схем, таблиц, фотографий, рисунков и других иллюстраций из работ других авторов без нарушения авторских прав. Предложен алгоритм юридического "очищения" учебной литературы и научных публикаций от прав третьих лиц. Приведен пример расчета компенсации за нарушение авторских прав.

Сonsidered the legal mechanisms used in academic literature and scientific publications, citations, charts, tables, photographs, drawings and other illustrations from the works of other authors without copyright infringement. The algorithm of the legal "cleansing" of textbooks and scientific publications on the rights of third parties. An example of calculation of compensation for copyright infringement.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х839(4Укр)306

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж23773 Пошук видання у каталогах НБУВ 

5.
Андрейцев В. 
Новітні доктрини екологічного права України: ретроспективний аналіз та погляд у майбутнє / В. Андрейцев // Вища шк.. - 2010. - № 5/6. - С. 25-46. - Бібліогр.: 85 назв. - укp.

Розглянуто розвиток екологічного права як галузі відповідного законодавства України у контексті генезису цієї науки та навчальної дисципліни. Зазначено етапи регулювання екологічних правовідносин: етап розвитку земельного законодавства та законодавства про охорону природи, яким було закріплено основні природоохоронні вимоги в Законі УРСР від 30 червня 1960 р. про охорону природи, в якому висвітлено основні напрями реалізації даної законодавчої моделі, персоналії, які закладали наукові підвалини в цій сфері; етап поєднання нормативно-правового регулювання охорони природи і раціонального використання природних ресурсів з орієнтацією на охорону навколишнього природного середовища, в якому виокремлено наступні заходи, щодо покращання їх використання та охорони: додаткові повноваження центральних органів влади у сфері здійснення управління і контролю за організацією охорони і використання природних ресурсів; розробка планових і прогнозних документів, нормативів щодо охорони водойм, грунтів, атмосферного повітря; утворення Міжвідомчої НТР з комплексних проблем охорони навколишнього середовища. Визначено тематику найбільш значимих досліджень з даної проблематики, появу навчальних посібників для юридичних ВНЗ. Охарактеризовано три основні доктрини предмета екологічного права: ототожнення з правом навколишнього середовища; інтегрованої супергалузі з відповідними підсистемами; концепція комплексної галузі права. Запропоновано нове змістове наповнення категорій земельного права і законодавства за всіма блоками для функціонування об'єктивного екологічного права України.

Рассмотрено развитие экологического права как отрасли соответствующего законодательства Украины в контексте генезиса этой науки и учебной дисциплины. Указаны этапы регулирования экологических правоотношений: развитие земельного законодательства и законодательства об охране природы, которым были закреплены основные природоохранные требования в Законе СССР от 30 июня 1960 об охране природы, отражающие основные направления реализации данной законодательной модели, персоналии, которые закладывали научные устои в этой сфере; сочетание нормативно-правового регулирования охраны природы и рационального использования природных ресурсов с ориентацией на охрану окружающей среды, с выделением следующих мероприятий: полномочия центральных органов власти в сфере осуществления управления и контроля за организацией охраны и использования природных ресурсов; разработка плановых и прогнозных документов, нормативов и стандартов по охране водоемов, почв, атмосферного воздуха; об образовании Межведомственного совета по комплексным проблемам охраны окружающей среды. Определена тематика наиболее значимых исследований по данной проблематике, появление учебных пособий для юридических вузов. Охарактеризованы три основные доктрины предмета экологического права: отождествление с правом окружающей среды; интегрированной суперобласти с соответствующими подсистемами; концепция комплексной отрасли права.

Предложено новое содержательное наполнение категорий земельного права и законодательства по всем блокам для функционирования объективного экологического права Украины.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х859(4УКР)

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж23773 Пошук видання у каталогах НБУВ 

6.
Верхогляд О. 
Розвиток американського законодавства у сфері вищої освіти в XX - XXI сторіччі / О. Верхогляд, Ю. Ю Романовська, О. Романовський // Вища шк.. - 2010. - № 5/6. - С. 68-78. - Бібліогр.: 6 назв. - укp.

Досліджено еволюцію американського законодавства у сфері вищої освіти в XX - XXI ст. Виокремлено основні засади розвитку та управління вищою освітою в США на протязі даного періоду: зростання ролі законодавства про вищу освіту і його вплив на повсякденне життя ВНЗ; збільшення числа адміністраторів на позиціях, пов'язаних із законодавством для захисту себе від можливих судових позовів, запровадження складної процедури прийняття рішень, програми з менеджменту ризику, спеціальних програм у сфері законодавства, що значно відтягує обсяг фінасових коштів від фінансування навчального процесу ВНЗ; існування юридичного правила "in loco parentis", згідно якого університети і коледжі мають повну владу над студентами; становлення консумерізму, нового соціального тренду, що змусив розвиватися ВНЗ як бізнес-структура; використання закону прецедентів; зростання інтернаціоналізації вищої освіти. Проаналізовано джерела американського законодавства в галузі вищої освіти: федеральна конституція, конституції штатів, статути, адміністративні правила і норми, загальний закон штатів, міжнародні закони, інституційні правила і норми, контракти й академічні правила. Відзначено тенденцію стрімкого розвитку законодавства США у сфері вищої освіти, пристосування до сучасних умов і викликів часу.

Исследована эволюция американского законодательства в сфере высшего образования в XX - XXI в. Выделены и охарактеризованы основные аспекты развития и управления высшим образованием в США в течение данного периода: рост роли законодательства о высшем образовании и его влияние на повседневную жизнь ВУЗ; увеличение числа администраторов на позициях, связанных с законодательством для защиты себя от возможных судебных исков, введение сложной процедуры принятия решений, программы о менеджменте риска, специальных программ в сфере законодательства, что значительно оттягивает объем финансовых средств от финансирования учебного процесса; существование юридического правила "in loco parentis", согласно которому университеты и колледжи имеют полную власть над студентами, становление консьюмеризма, нового социального тренда, который заставил развиваться университеты и колледжи как бизнес-структуры; использование закона прецедентов; рост интернационализации высшего образования. Проанализированы источники американского законодательства в области высшего образования: федеральная конституция, конституции штатов, уставы, административные правила и нормы, общий закон штатов, международные законы, институциональные правила и нормы, контракты и академические правила. Отмечено тенденцию стремительного развития законодательства США в сфере высшего образования, приспосабливаясь к современным условиям и вызовам времени.

The evolution of American legislation in the sphere of higher education in XX-XXI centuries in being investigated. The sources of American legislation in the sphere of higher education such as federal constitution, the constitutions of the states, statutes, administrative rules and standards, general law of the states, international laws, institutional (pertaining the standards of higher educational establishments) rules and norms, contracts and academic rules are being analyzed.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч484(7СПО) к1 + Х819(7СПО)132.1-3

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж23773 Пошук видання у каталогах НБУВ 

7.
Смагін І. І. 
Оцінювання рівня якості підручників із правознавства для 9 класу загальноосвітньої школи / І. І. Смагін // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. - 2010. - Вип. 52. - С. 87-91. - Бібліогр.: 4 назв. - укp.

Розглянуто проблеми оцінювання навчальної літератури. Запропоновано підхід до оцінювання рівня якості шкільних підручників із правознавства з позицій вимог освітніх систем навчальних предметів. Зроблено висновок про доцільність використання запропонованого підходу авторами навчальної літератури та експертами під час апробації навчальної літератури в педагогічній практиці.

Рассмотрены проблемы оценивания учебной литературы. Предложен подход к оцениванию уровня качества школьных учебников по правоведению с позиций требований образовательных систем учебных предметов. Сделан вывод о целесообразности использования предложенного подхода авторами учебной литературы и экспертами во время апробации учебной литературы в педагогической практике.

The problems of evaluating educational literature are discussed in the article. An approach to evaluation of the level of textbooks on jurisprudence quality from the standpoint of the requirements of the educational systems of academic subjects is suggested. The conclusion on the feasibility of using the suggested approach by the authors of textbooks and experts during the validation study of literature in teaching practice is made.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.215.1 + Х8(4УКР) я72

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70151 Пошук видання у каталогах НБУВ 

8.
Ivashchuk O. V. 
The introduction of the electronic form of control measures as a means of corruption prevention in higher education / O. V. Ivashchuk, L. M. Radzikhovska // Наук. вісн. Нац. гірн. ун-ту. - 2016. - № 2. - С. 133-138. - Бібліогр.: 6 назв. - англ.

Purpose. To prove the necessity of introduction of the electronic testing and examination system as an effective means of the corruption prevention in higher educational institutions; description of the methods of computer-aided system of summative assessment of knowledge for students receiving higher education in different disciplines, which allows comprehensive estimating of the degree of knowledge of academic material and ability to solve creative problems. Methodology. Theoretical methods: psychological-pedagogical and theoretical-methodological analysis. Empirical methods: modeling, research and generalization of educational experience, experiment, survey. Findings. The method of electronic examinations and tests has been developed. The computer-aided system of students' academic progress summative assessment developed by the authors has been introduced in the learning process of the university. The system is cost-effective, user friendly, has low system requirements for hardware, and allows documenting examination results and saving the documents to archives. The system allows avoiding the influence of a teacher's attitude on students' marks through anonymous assessment of creative tasks of different kind. It provides the comprehensive and objective control and estimation of students' knowledge, encourages the self-discipline of both students and professors, motivates the students to work harder, and prevents corruption during the examinations. Originality. The computer-aided system of students' knowledge control in different disciplines, which provides the ability to perform creative tasks with optional degree of complexity, has been designed. Practical value. The introduction of the results into educational activities of higher educational institutions may improve students' educational progress.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х883.9(4УКР)711.274 + Х881.9(4УКР)127.4

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж16377 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Наукова періодика України 

9.
Nelipa D. 
Strategy, management model and educational scientific civil servants training program in postgraduate studies of the university = Стратегія, управлінська модель та освітньо-наукова програма підготовки державних службовців в аспірантурі університету / D. Nelipa, O. Batrymenko // Наук. вісн. Нац. гірн. ун-ту. - 2018. - № 2. - С. 178-183. - Бібліогр.: 16 назв. - англ.

Purpose - to reveal the main stages of the development of the educational and scientific program of training specialists of PhD (Doctor of Philosophy) level in the field of Public Management and Administration, on the example of the organizational work of State Governance Department of Taras Shevchenko National University of Kyiv (KNU named after T. Shevchenko). The results of the study were obtained through application of the following methods: analysis and synthesis in the study of strategies, programs, curricula, ratings, which allow analyzing the main directions of educational and scientific activities of the State Governance Department of Kyiv University; systematic and comparative methods that were used in determining the essence and peculiarities of training Masters of Civil Service at KNU named after T. Shevchenko. The authors developed and implemented in the educational process of KNU named after T. Shevіchenko: educational and scientific program of training specialists of level III of higher education (Doctor of Philosophy) in specialty 281 "Public Management and Administration" on the competence-based approach; disciplinary model of training curriculum for the mentioned above specialists as well as specific curriculum for postgraduate students in the given specialty; the program of the academic discipline "System analysis in Public Management and Administration", which is one of the key discipline in methodology of training postgraduate students. The author's educational and scientific program of training specialists of the PhD level in the specialty "Public Management and Administration" was offered. The novelty of the program is as follows: the development of the philosophical component by including philosophical disciplines in the program of training civil servants. Namely, the development and implementation of the discipline "Philosophy of Science and Innovation"; focus on political science training for civil servants. Development and implementation of training courses: "Geopolitical challenges of the present", "Features of the interaction of political and administrative positions in the system of public management and administration", "Foreign practice of decentralization of public authority at the local level", "Democratization of mechanisms of public management and administration in Ukraine". Implementation of interdisciplinary knowledge in training civil servants in postgraduate study in the training course "Innovative Technologies in Public Management and Administration". The obtained results allow us to affirm that the development of the methodology for the study of educational needs of public service managers with new approaches to enhancing their professional competence is a promising direction for further training of civil servants at post-graduate course in KNU named after T. Shevchenko.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х819(4УКР)012.1 р7

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж16377 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Наукова періодика України 

10.
Rudenko S. 
The role of philosophical disciplines in educational strategies for specialist training in the field of public administration = Роль філософських дисциплін в освітніх стратегіях підготовки фахівців у галузі публічного адміністрування / S. Rudenko, O. Bazaluk, V. Tsvykh, I. Kalmuk // Наук. вісн. Нац. гірн. ун-ту. - 2019. - № 3. - С. 158-163. - Бібліогр.: 16 назв. - англ.

Purpose - to reveal the optimal model for the functioning of philosophical disciplines in the structure of educational programs for specialist training in "Public administration" specialty, as well as the specific features of managing the educational strategies for civil servants training. The authors focus on: the ways of administrative solution of the problem of oversaturation of educational programs in the field of public administration with a set of philosophical disciplines; the adaptation of educational programs for specialist training in the field of public administration to the needs of national and international employers; the peculiarities of the internationalization of educational programs in the field of public administration in the context of academic mobility and the adaptation of the public administration system of Ukraine to the European Union standards. The authors used the method of cultural-historical analysis, the comparative method, the structural-functional method, as well as the expert evaluation method. An organizational model of functioning of philosophical disciplines in the structure of educational programs for specialist training in the field of public administration is proposed; according to this model the historical and philosophical disciplines, the set of theoretical and practical philosophy taught in the Ukrainian language, are replaced with the English-language courses of logic, theory of argumentation, applied political science and applied culturology. The authors singled out and examined the peculiarities of the management of educational strategies for civil servants training in Ukraine, which are related to the place and functions of philosophical disciplines and nowadays require special attention: the oversaturation of educational programs with historical and philosophical disciplines, as well as the disciplines of theoretical and practical philosophy in the conditions of unsatisfied needs for the formation of general competencies; the need to adapt educational programs for specialist training in the field of public administration to the needs of national and international employers without losing the advantages of classical university education; the usage of English to teach disciplines of logical, political and cultural cycles aimed at the formation of general competencies. The practical model of functioning of philosophical disciplines and the socio-humanitarian disciplines in the structure of educational programs for specialist training in "Public Administration" specialty adapted to the modern national and international conditions has been developed, which allows increasing the efficiency and competitiveness of higher education in Ukraine in the field of public administration, integrate training of civil servants and managers in Ukraine in the international educational and scientific space, creating conditions for the adaptation of Ukraine's institutional and non-institutional management practices to the European Union standards. The usage of the results obtained in the educational practice of the Ukrainian universities, which train specialists in "Public Administration" specialty, allows improving the quality of higher education.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х819 р(4УКР)3 + Ч481.203

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж16377 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Наукова періодика України 

11.
Samchuk-Kolodiazhna Z. 
Issues of the realization and protection of academic freedom = Питання реалізації та захисту академічної свободи / Z. Samchuk-Kolodiazhna, R. Skibitsky // Іст.-прав. часоп. - 2018. - № 2. - С. 111-114. - Бібліогр.: 8 назв. - англ.

У сучасних умовах розвитку економіки України більш ніж будь-коли раніше необхідно забезпечити реалізацію фундаментальних прав людини, поважати європейські стандарти прав і свобод людини, зокрема, всебічно гарантувати і захищати права інтелектуальної власності. Складовою частиною інтелектуальної власності серед науковців є академічна свобода, яка отримала правовий захист у багатьох провідних країнах світу. Розглянуто питання дотримання свободи наукових досліджень як у вищих навчальних закладах, так і в наукових організаціях та за їх межами. Обгрунтовано необхідність законодавчого забезпечення академічної свободи з метою правового захисту інтелектуальної власності вчених, зокрема, викладачів вищих навчальних закладів, їх особистої незалежності в науково-педагогічноій діяльності, проведенні наукових досліджень та використання їх результатів.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х839(4УКР)3 + Х839(4)3

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж101088 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Наукова періодика України 

12.
Ingram K. 
Comparative analysis of public management models = Порівняльний аналіз моделей державного управління / K. Ingram, V. Nitsenko // Наук. вісн. Нац. гірн. ун-ту. - 2021. - № 4. - С. 122-127. - Бібліогр.: 18 назв. - англ.

Purpose. Comparative assessment on the relevance of paradigms that lead to the development of new public administration models. Methodology. A comparative analysis was conducted in the research in order to provide a comprehensive understanding, from occupational and academic viewpoints, on the existing public administration models, which are traditional public administration, new public management and new public governance, spatial features which contribute to new paradigmatic "exemplars" and "viewpoints". Findings. There are some important aspects in the understanding of paradigms in public administration models. To that extent the overall framework of public administration models are paradigms that constantly shift when a crisis occurs. This demonstrates that the new developed public administration models will not always fit in one paradigm, and can exist in a hybrid state where various characteristics of other paradigms overlap the other. Identifying these characteristics aids in determining the applicability of current models to regulating governance and management of public sector entities and functions as well as its designation. Originality. Previous research indicates that numerous attempts in understanding and developing a systematic approach to the order of public administration have been made. To date, the development of public administration as a discipline is perceived as a succession of overlapping paradigms. Notwithstanding this, public administration still remains the single most important aspect of bureaucracies in the world. With the government deciding on all aspects of civil society in capitalist, socialist and democratic states the objectives of public administration are termed to be in a continuous state of paradigm shift. Paradigms provide solutions and determine whether areas of a particular phenomenon are problematic and many public administrative practitioners have often adopted the paradigmatic assumptions that politicians, officials, and citizens are motivated by self-interest, and will perceive the development in public administration in this light. Practical value. The work provides an interpretation on the functions and prospects of public administration as a discipline that lead to the development and transition from traditional public administration (TPA) to new public management (NPM), then new public governance (NPG) and further on to other post-new public management models.


Індекс рубрикатора НБУВ: Х819(4Укр)01

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж16377 Пошук видання у каталогах НБУВ 

13.
Mandzii T. 
Nostrification of Ukrainian diploma as a doctor - pharmacist in Poland / T. Mandzii // Архів клініч. медицини. - 2021. - № 1. - С. 43-46. - Бібліогр.: 19 назв. - англ.

The article represents the peculiarities of recognizing higher medical education obtained in Ukraine in Poland. Nostrification (from erman Nostrifikation derived from Latin Noster - "our", and Latin Facere - "to do") is a procedure for the recognition of diplomas issued by educational establishments of other countries. All the certificates and diplomas obtained in Ukraine can be legalized in Poland. The paper describes the procedure for preparing the documents needed and the basic legal components of a successful nostrification of diploma in medicine, pharmacy. The recognition of foreign diploma grants you the right to continue your education and professional activity in Poland and is carried out on an individual basis. If you want your diploma to be recognized in Poland, you should contact the Ministerstwo Nauki і Szkolnictwa Wyzszego or Polish National Agency for Academic Exchange - NAWA. An Agreement between the Government of Ukraine and the Government of Republic of Poland on Mutual Recognition of Education Documents and Scientific Degrees was signed on May 31, 2006 (Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 769). Thus, the Polish documents of secondary education, higher education levels, as well as academic degrees provide the opportunity to continue education in Ukraine and, accordingly, such documents received in Ukraine guarantee this opportunity in Poland. However, the agreement does not apply to certain professional rights including extra payments for academic degrees or ranks. The confirming university shall confirm or refuse to confirm the completion of studies at a specified level within 90 days from the date of submission of the request. In case of differences in study curriculum, learning outcomes or duration of studies, the confirming university may oblige the person to take specific examinations or undergo a professional traineeship. Obtaining a certificate of nostrification allows you to continue the process of recognizing higher medical education in order to ultimately be able to work as a doctor in the European Union.


Індекс рубрикатора НБУВ: Р11(4УКР) р + Х819(4УКР)14 + Х819(4ПОЛ)14

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж24388 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 
Національна юридична бібліотека
(НЮБ)

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського