Бази даних


- результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
 Знайдено в інших БД:Дослідження рукописних та архівних фондів (38)
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>K=УКРАЇНСЬКИХ<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 22
Представлено документи з 1 до 20
...
1.
Ясиновський, Ю. П.
Соціальна функція українських нотних Ірмолоїв [Текст] / Ю. П. Ясиновський // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1994. - Вип. 2. - С.63–72 .

Публікації випуска

  rks_1994_2_7.pdf - 0
2.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Белічко, Н. Ю.
Раритетні видання з історії України (альбом Д. І. Яворницького, С. І. Васильківського, М. С. Самокиша "З української старовини” та серія листівок А. А. Ждахи за мотивами українських народних пісень) [Текст] / Н. Ю. Белічко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1994. - Вип. 2. - С.126–135 .

Публікації випуска

  rks_1994_2_14.pdf - 0
3.

Кодикологія та кодикографія


Зінченко, С. В.
Унікальний вид інтролігаторства (іконопис на українських книжкових оправах) [Текст] / С. В. Зінченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1998. - Вип. 4. - С.113-118 .

Публікації випуска

  rks_1998_4_9.pdf - 0
4.

Історія Національної академії наук України та Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського


Варава, Т. В.
Основні етапи діяльності "Постійної комісії для складання словника українських діячів науки, історії, мистецтва та громадського руху" (1918–1933) [Текст] / Т. В. Варава // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2000. - Вип. 5. - С.130-138 .

Публікації випуска

  rks_2000_5_10.pdf - 0
5.
Бобришева, І. Ф.
Рукописи музично-сценічних творів сучасних українських композиторів з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / І. Ф. Бобришева // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2002. - Вип. 7. - С.59-63 .

Публікації випуска

  rks_2002_7_7.pdf - 0
6.

Спеціальні історичні дисципліни


Іщенко, Я. О.
Використання військової символіки у гербах українських міст 60–80-х років ХХ ст. [Текст] / Я. О. Іщенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2002. - Вип. 7. - С.64-71 .

Публікації випуска

  rks_2002_7_8.pdf - 0
7.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Михальський, І. С.
Публіцистичні твори українських есерів початку ХХ ст. як складова частина джерелознавчої бази історії українських політичних партій (на прикладі творів М. Залізняка) [Текст] / І. С. Михальський // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2003. - Вип. 8. - С.104–112 .

Публікації випуска

  rks_2003_8_7.pdf - 0
8.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Клименко, І. В.
Характерні особливості організації змісту та внутрішньої структури українських часописів кінця ХІХ – початку ХХ ст. [Текст] / І. В. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2004. - Вип. 9. - С.46–52 .

Публікації випуска

  rks_2004_9_4.pdf - 0
9.

Кодикологія та кодикографія


Гнатенко, Л. А.
Ідентифікація часу написання українських канонічних манускриптів XIV ст. Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (за графіко-орфографічними особливостями письма) [Текст] / Л. А. Гнатенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2005. - Вип. 10. - С.240–262 .

Публікації випуска

  rks_2005_10_19.pdf - 0
10.

Повідомлення


Кондратенко, О. Ю.
Архівні фонди особового походження видатних українських учених-істориків як джерело вивчення розвитку історичної науки в АН УРСР (1944–1959) [Текст] / О. Ю. Кондратенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2005. - Вип. 10. - С.407–411 .

Публікації випуска

  rks_2005_10_33.pdf - 0
11.

Спеціальні історичні дисципліни


Міщук, С. М.
Волинські старожитності в наукових студіях українських учених другої половини ХІХ ст. [Текст] / С. М. Міщук // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2010. - Вип. 14 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
рукописні книги, стародруки, камеральна археографія, бібліографія, книгознавство, Волинь.. hand-written books, old printed books, laboratory archaeography, bibliography, book knowledge, Volyn.

Проаналізовано внесок українських учених у дослідження рукописно-книжкової спадщини Волині, що зберігалася в бібліотеках, архівах та приватних зібраннях.. The submitted article contains the results of an analysis of the contribution of the Ukrainian scientists to the investigation of the old manuscripts and books of Volyn that were preserved at libraries, archives and private collections.

  rks_2010_14_16.pdf - 0
12.

Дослідження архівних та книжкових фондів


Цинковська, І. І.
Ілюстративна заставка в українських стародруках XVII ст. [Текст] / І. І. Цинковська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.9-42 .

Публікації випуска


Досліджено художні особливості й визначено основні типи ілюстративної заставки в українських кириличних виданнях XVII ст., їхній генетичний зв‘язок з рукописною книгою. Це лише перша розвідка зі складної та широкої теми, яка відкриває багато можливостей: вивчення ілюстративної заставки за хронологією, типологією, сюжетами, стилем. Висловлені певні спостереження щодо місця ілюстративної заставки в художньому оздобленні в окремому виданні, зв‘язку сюжетів із змістом книги, з титулами, посторінковими ілюстраціями, особливостей трактування сюжетів у заставках та таких самих сюжетів у посторінкових ілюстраціях.. The article tracks artistic features and identifies main types of illustration art in the Ukrainian Cyrillic publications of the 17 century and their genetic connection to a handwritten book. This is only the first scientific statement of the complex theme that outlines broader prospects for further scientific study that deals with examination of illustration art in the old printed books and its connection to chronology, typology, subject matter and stylistic peculiarities. This article describes some observations about the place of illustration in the art design of a book, its connection to a written story as well as with other elements of the book design such as its title, the footnote illustrations and the capital letters.

  rks_2012_16_2.pdf - 0
13.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Юхимець, Г. М.
Титули українських кириличних видань ХVII ст. : типологія і художні особливості [Текст] / Г. М. Юхимець, І. І. Цинковська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.96-151 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
титул, форта, українська кирилична книга, типологія, художні особливості, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського.. title, fort, Ukrainian Cyrillic book, typology, art characteristic, V. I. Vernadsky National Library of Ukraine.. титул, форта, украинская кириллическая книга, типология, художественные особенности, Национальная библиотека Украины имени В. И. Вернадского.

Уперше здійснено детальний мистецтвознавчий аналіз титулів українських кириличних видань XVII ст., які зберігаються у фонді відділу стародруків і рідкісних видань Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, з метою дослідження їхньої типології та художніх особливостей; визначені характерні особливості основних типів композицій, проаналізовані сюжети та образи, іконографія, алегоричні зображення, декор; розкрито характерні відмінності в трактуванні художнього оздоблення титульної ілюстрації в доробку низки українських мистців. Наголошується, що титул як елемент художнього оздоблення книги засобами графічного мистецтва становив окремішню цінність для широкого кола осіб, причетних до створення українських видань XVII ст. (авторів, замовників і граверів), тож постійно перебував під особливою увагою творців книги. Замовники і автори творів, нерідко беручи активну участь в розробці програми титулу (або й будучи її авторами), довіряли виконання «вхідної гравюри» видатним тогочасним граверам, майстерність яких сягала надзвичайно високого рівня, не поступаючись кращим європейським художникам.. At first the detailed art critisized analysis of titles in Ukrainian Cyrillic editions of XIIth century from the funds of the Section of old and rare books in V. I. Vernadsky National Library of Ukraine is carried out with the purpose to study their types and art characteristics. The main features in types of compositions are determined. Plots and images, iconography, allegories and decor are analysed. The main differences about how Ukrainian engravers approach the decoration of the title illustration is defined. The study notes that the title is an extremely important element of decoration books by the method of graphic art for many authors, customers and engravers, who have been working with Ukrainian book during the XIIth century. Customers and authors, who created the title often entrust this work for famous engravers of that time, who were the best masters on the European level.. Впервые осуществлён подробный искусствоведческий анализ титулов украинских кириллических изданий XVII в., хранящихся в фонде отдела старопечатных и редких изданий Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, с целью исследования их типологии и художественных особенностей; определены характерные особенности основных типов композиций, проанализированы сюжеты и образы, иконография, аллегорические изображения, декор; раскрыто характерные отличия в трактовке художественного оформления титульной иллюстрации в активе ряда украинских художников. Отмечается, что титул как элемент художественного оформления книги средствами графического искусства составлял отдельную ценность для широкого круга лиц, причастных к созданию украинских изданий XVII в. (авторов, заказчиков и гравёров), поэтому постоянно находился под особым вниманием создателей книги. Заказчики и авторы произведений, нередко принимая активное участие в разработке программы титула (или будучи её авторами), доверяли выполнение «входной гравюры» выдающимся тогдашним гравёрам, мастерство которых достигало чрезвычайно высокого уровня, не уступая лучшим европейским художникам.

  rks_2013_17_8.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Цинковська, І. І.; Цинковская И. И.; Юхимец Г. Н.
14.

Кодикологія та кодикографія. Кодикология и кодикография


Добрянська, Т. А.
Проблема датування українських кириличних кодексів XVII ст. з колекції Церковно-археологічного музею при Київській духовній академії в каталозі О. Лебедєва [Текст] / Т. А. Добрянська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.380-389 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
О. Лебедєв, археографічний каталог, українські кириличні кодекси XVII ст., рукопис, дата написання, філігрань.. O. Lebedev, archaeographic catalog, Ukrainian Cyrillic Codes of the XVIIth century, manuscript, date of writing, filigree.. А. Лебедев, археографический каталог, украинские кириллические кодексы XVII в., рукопись, дата написания, филигрань.

Вперше розглянуто проблему датування українських кириличних кодексів XVII ст., репрезентовану в археографічному каталозі колекції ЦАМ КДА О. Лебедєва. Об’єктом дослідження обрано кодекси, які не мають точно датованих кодикологічних записів і в описах каталогу подані із хронологічно звуженою «непрямою» датою написання. Критично переглянуто описи кодексів за сучасними даними археографії, кодикології, палеографії, філігранології.. In the article the author for the first time raises the issue of dating Ukrainian Cyrillic Codes of the XVIIth century, represented in the archaeographic catalog of CAM of KTA collection of O. Lebedev. She selected for the object of her research the codes which do not have exactly dated codicological records and are presented in the catalog descriptions with a chronologically diminished "indirect" date of writing. The article provides a critical review of the codes descriptions on the base of the modern archaeography, codicology, paleography and philigranology data.. Впервые рассмотрена проблема датировки украинских кириллических кодексов XVIII в., представленную в археографическом каталоге коллекции ЦАМ КДА А. Лебедева. Объектом исследования избраны кодексы, не имеющие точно датированных кодикологических записей и в описаниях каталога представленных с хронологически суженной «косвенной» датой написания. Критически пересмотрены описания кодексов по современным данным археографии, кодикологии, палеографии, филигранологии.

  rks_2013_17_24.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Добрянская Т. А.
15.

Спеціальні історичні дисципліни. Специальные исторические дисциплины


Бондар, Н. П.
Деякі зауваження до бібліографії українських кириличних стародруків ХVIII ст. [Текст] / Н. П. Бондар // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.472-479 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
стародруки, бібліографія українських кириличних стародруків, уточнення бібліографії, київські видання ХVІІІ ст.. early printed books, bibliography of Ukrainian early printed Cyrillic books, elaboration of bibliography, Kyiv editions of XVIII century.. старопечатные книги, библиография украинских кириллических старопечатных изданий, уточнение библиографии, киевские издания XVIII века.

Йдеться про те, що, попри задовільну вивченість бібліографічного репертуару українських стародруків, насамперед завдяки виходу в 1981–1984 рр. каталогу українських стародруків Я. П. Запаска та Я. Д. Ісаєвича, практична робота з книжками надає новий матеріал та вносить уточнення й доповнення до цього каталогу. При опрацюванні масиву примірників кириличних видань друкарні Києво-Печерської лаври ХVІІІ ст. зі збірки НБУВ вдалося виявити видання, що внесені до репертуару українських книжок помилково. Неіснуючими виявилися видання рідкісні та унікальні, наприклад, «Чин молебний» 1763 р. Крім того, вдалося віднайти стародруки, не включені до жодного бібліографічного покажчика, серед них кількааркушева «Форма» 1763 р. із розпорядженням про читання текстів Апостола. Встановлено, що було лише одне, а не два видання «Тріоді пісної» 1743 р. та «Чину молебного» 1754 р., і навпаки, два видання Акафістів 1731 р. із відмінностями в художньому оформленні.. The article introduces new materials to the investigation of Ukrainian early printed books. Corrections and elaborations to the Catalogue of Zapasko and Isaevich were made. Exploration of XVIIIth century Cyrillic books of Kyiv-Pechersk Lavra printing house of NBUV collection enabled to reveal editions, which were erroneously included in repertory of Ukrainian books. Among them there are rare and unique editions, such as a not existing Prayer Rite (1763). Besides, books, not included in any catalogues, such as few lists of a Form (1763) with instructions for reading the Apostle, were found. Also it was discovered, that there was only one edition of Lenten Triodion (1743) and Prayer Rite (1754) and two diversely decorated editions of Acathistus (1731).. Речь идёт о том, что, несмотря на удовлетворительную изученность библиографического репертуара украинских старопечатных книг, прежде всего благодаря выходу в 1981-1984 гг. каталога украинских старопечатных изданий Я. П. Запаски и Я. Д. Исаевича, практическая работа с книгами предоставляет новый материал и вносит уточнения и дополнения к этому каталогу. При обработке массива экземпляров кириллических изданий типографии Киево-Печерской лавры XVIII века. из сборника НБУВ удалось обнаружить издания, внесенные в репертуар украинских книг ошибочно. Несуществующими оказались издания редкие и уникальные, например, «Чин молебный» 1763 г. Кроме того, удалось найти старинные, не включённые ни в один из библиографических указателей, среди них несколькостраничная «Форма» 1763 г. из распоряжения о чтении текстов Апостола. Установлено, что было только одно, а не два издания «Триоди постной» 1743 г. и «Ордена молебного» 1754 г., и наоборот, два издания акафиста 1731 г. с различиями в художественном оформлении.

  rks_2013_17_29.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Бондарь Н. П.
16.

Інформаційні технології в бібліотечній та архівній справі. Информационные технологии в библиотечном и архивном деле


Гальченко, О. М.
Сюжет "Розп’яття" на сюжетних середниках українських тиснених оправ ХVІ–ХVІІІ ст. та уніфікація описання для баз даних [Текст] / О. М. Гальченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.597-620 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
оздоблення українських оправ, іконографія сюжету «Розп’яття» на середниках книжних оправ, сюжетні середники.. decoration of Ukrainian bookbindings, iconography of the «Crucifixion» subject on centerpieces of bookbindings, narrative centerpieces.. украшение украинских переплётов, иконография сюжета «Распятие» на средниках книжных переплётов, сюжетные средники.

Актуальність визначення основних іконографічних типів сюжету «Розп’яття», що зустрічаються на сюжетних середниках, якими оздоблювалися українські шкіряні оправи XVIІ–XVIII ст., пояснюється відсутністю цілеспрямованих досліджень, які б охоплювали всі аспекти вивчення історії побутування української середньовічної оправи. Проаналізовано основні види відмінностей, на які слід звертати увагу при визначенні типів, варіантів або груп даного сюжету при їхній систематизації для БД кириличних оправ. Репрезентовано сім основних ознак, за якими варіанти розрізняються у виділених типах. Ці ознаки можуть стати основою для розробки системи пошуку певної сюжетної інформації в БД за окремими складовими елементами (персоналіями, атрибутами або елементами оздоблення тощо), що й досі залишається найбільш вразливим місцем будь-якої створюваної БД на книжкові оправи. Визначено також коло проблем, з якими стикаються сучасні дослідники при описуванні сюжету «Розп’яття» на середниках українських оправ.. The article attempts to identify the main iconographic types of the «Crucifixion» subject, found on narrative centerpieces used to decorate Ukrainian leather bindings of XVI–XVIII centuries. We have analyzed the basic kinds of differences that should be considered when determining types, variants or groups of this subject while systematizing them for a database of Cyrillic bindings. We have presented seven main features which differentiate the variants in selected types. These features may become a basis for the development of a particular system of subject information search in a database by individual constituent elements (persons, attributes or elements of decoration etc.), which still remains the most vulnerable point of any search database on bookbindings. We have defined the range of problems that modern researchers deal with when describing the «Crucifixion» subject on Ukrainian bookbindings centerpieces.. В статье была предпринята попытка определить основные иконографические типы сюжета «Распятие», встречающиеся на сюжетных средниках, используемых для украшения украинских кожаных переплётов XVI–XVIII вв. Были проанализированы основные виды различий, на которые следует обращать внимание при определении типов, вариантов или групп данного сюжета при их систематизации для базы данных кириллических переплётов. Были представлены семь основных признаков, по которым могут различаться варианты в выделенных типах. Эти признаки могут стать основой для разработки системы поиска определённой сюжетной информации в базе данных по отдельным составляющим элементам (персоналиям, атрибутам или элементам отделки и т. д.), которая до сих пор остаётся наиболее уязвимым местом в любой поисковой базе данных на книжные переплёты. Определён круг проблем, с которыми сталкиваются современные исследователи при описании сюжета «Распятие» на средниках украинских переплётов.

  rks_2014_18_43.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Гальченко Е. М.
17.

Історія книжкових колекцій та зібрань, History of Book Collections and Gatherings


Курганова, О. Ю.
Художня структура українських видань доби бароко [Текст] / О. Ю. Курганова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.146-157 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
художня структура книги, українські стародруки кінця XVI – першої половини XVIII ст., стиль бароко. artistic structure of a book, Ukrainian old printed editions of the late 16th – the first half of the 18th centuries, baroque style. художественная структура книги, украинские старопечатные издания конца XVI – первой половины XVIII вв., стиль барокко

Присвячено розгляду основних елементів художньої структури українських видань доби бароко, що містяться на титульних аркушах, у присвятах, передмовах та текстових частинах кириличних стародруків кінця XVI – першої половини XVIII ст. Матеріалом дослідження стали книжкові пам’ятки з фондів відділу стародруків та рідкісних видань Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, в змісті та художньому оформленні яких присутні риси стилю бароко. The article considers distinctive elements of Ukrainian Baroque editions artistic structure, featured on title pages, in dedications, forewords and text parts of Cyrillic old printed editions of the late 16th – the first part of the 18th centuries. The research was based on books from the fonds of the Department of Old Printed Books and Rare Editions of V. Vernadsky National library of Ukraine, which have baroque style features in their content and artistic decoration. Main attention is paid to the interaction of an edition artistic structure with an artistic structure of a baroque text. Structure-forming elements of horizontal and vertical structure of a baroque text are specified. These elements make an edition cohesive and coherent. For instance, central allegoric images, reflected in book graphics and poetical word, which summarize, interpret and amplify the content of an edition, are analyzed. Structure-forming role of dedications to divine and human patrons of editions are revised as well. The dedications are presented in a form of heraldic compositions and descriptive epigrams, poetical introductions and conclusions with appellations to the reader, prayers to God and Virgin Mary with thanks for the help in work on the edition and requests for prosperity of editors and their readers. Specified structure-forming elements are common for the structure of both religious and secular editions. В статье рассматриваются характерные элементы художественной структуры украинских изданий эпохи барокко, которые нашли отображение на титульных листах, в посвящениях, предисловиях и текстовой части кириллических старопечатных изданий конца XVI – первой половины XVIII в. Материалом исследования стали книжные памятники из фондов отдела старопечатных книг и редких изданий Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского, в содержании и художественном оформлении которых выделяются черты стиля барокко. Основное внимание сосредоточено на взаимодействии художественной структуры издания со структурой бароккового текста. Выделены структурообразующие элементы горизонтальной и вертикальной структуры бароккового текста, которые обуславливают связность и целостность издания. В частности, рассмотрены сквозные аллегорические образы, которые воплощаются в книжной графике и поэтическом слове, обобщая, интерпретируя и дополняя новыми элементами содержание издания. Также рассмотрена структурообразующая функция посвящений небесному покровителю и меценату издания, выраженных в форме геральдических композиций и дескриптивных эпиграмм, поэтических предисловий и заключительных обращений к читателю, благодарственных молитв Богу и Богородице, в которых высказано благодарность за помощь в работе над изданием, молитвы-просьбы о земных и небесных благах для издателей книг и их читателей. Выделенные элементы характерны для структуры как религиозных, так и светских изданий

  rks_2015_19_15.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Курганова О. Ю.
18.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Курганова, О. Ю.
Поетична молитва як "текст у тексті" в українських кириличних виданнях доби Бароко [Текст] / О. Ю. Курганова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2016. - Вип. 20. - С.90-101 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
поетична молитва, текст, поезія бароко, українські кириличні видання XVI–XVIIІ ст.. poetic prayer, text, baroque poetry, Ukrainian Cyrillic editions of 16–18th centuries. поэтическая молитва, текст, поэзия барокко, украинские кириллические издания XVI–XVIIІ вв.

Проаналізовано молитву як метажанр книжної поезії доби Бароко, виявленої на сторінках українських кириличних стародруків кінця XVI – першої половини XVIIІ ст. Описано типи семантичного зв’язку барокової поетичної молитви з текстом видання, в складі якого її було надруковано. В художній структурі кириличних видань виділено текстові елементи та позатекстові чинники, визначальні для змісту вміщених у них молитовних віршів. The article observes a prayer as a meta-genre of Baroque Ukrainian poetry, found at the pages of Ukrainian Cyrillic religious editions of the late 16th – early 18th centuries. Double nature of baroque poetic prayer is underlined. Poetic prayer originates from the tradition of liturgical prayer and contains it as a "text in text", at the same time poetical prayer is inserted as a "text in text" into the editions, in which it is printed. Two types of semantic connections between baroque poetic prayers and the text of their editions are described. The first type is presented by the poetry, which contains an image of a person, who took part in the text creation and in the process of its edition: the author/editor (in the role of the prayer addresser) or the patron of art (in the role of a person, about whom the prayer request was made). The topics of prayer appellations in the poetry of this group are requests for earthly and heavenly boons for the author/editor/patron of the edition, for positive reception of the book; thanksgivings for the help in the book writing/publishing etc. The poetry of the second type contains images, which are central for the text of an edition. These are, as a rule, addressees of the prayer text – God, Saint Virgin, Angels and Saints. The content of a prayer appeal in the poetry of this type is a request for salvation and help in spiritual self-perfection of a lyric hero or a church community. It is defined that the content of poetic prayers, printed at pages of Cyrillic editions of the late 16th – early 18th centuries, was influenced both by text elements of the edition (topic, central images), and by non-textual factors (illustration plot, accompanied by a poem, prayer intention of an author/editor, existence of a patron of edition, different circumstances of editorial process etc.). В статье рассматривается молитва как метажанр книжной украинской поэзии эпохи Барокко, зафиксированной на страницах украинских кириллических изданий религиозной тематики конца XVI – І половины XVIII в. Отмечено двойную природу барокковой поэтической молитвы, которая опирается на традицию литургической молитвы, вмещая ее в себя как "текст в тексте" и выступая при этом "текстом в тексте" своего первопечатного издания. Описаны два типа семантических связей барокковой поэтической молитвы с текстом издания. К первому принадлежат поэзии, в которые вводится образ лиц, связанных с созданием текста и издательским процессом: автора/издателя (в роли адресанта молитвы) или мецената (в роли лица, о котором высказывается молитвенная просьба). Темами молитвенного обращения в поэзии этой группы являются просьбы о земных и небесных благах для автора/издателя/мецената издания, о положительной рецепции книги; благодарения за помощь в написании/издании книги. Ко второму типу принадлежит 101 поэзия, в которой выделяются образы, являющиеся сквозными для текста издания. Это в основном адресаты молитвенного текста – Бог, Богородица, ангелы, святые. Содержанием молитвенного сообщения в поэзиях этого типа являются просьбы о спасении и помощи в духовном совершенствовании лирического героя или церковной общины. Установлено, что на содержание поэтических молитв, напечатанных на страницах кириллических изданий конца XVI – І половины XVIII в., оказали влияние как текстовые элементы издания (тематика, центральные образы), так и внетекстовые факторы (сюжет иллюстрации, которую сопровождает стих, молитвенные интенции автора/издателя, наличие мецената издания, разные обстоятельства издательского процесса и проч.)

  rks_2016_20_7.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Курганова Е. Ю.
19.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Герасімова, Т. В.
Документальна спадщина українських істориків авіації та авіаконструкторів з фондів Інституту рукопису НБУВ: джерелознавчий аспект [Текст] / Т. В. Герасімова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2016. - Вип. 20. - С.102-111 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
архівний фонд, Інститут рукопису НБУВ, історія авіації, Є. В. Корольова, С. І. Карацуба, О. Д. Карпека, В. В. Кислов. archival fond, Institute of Manuscript of VNLU, aviation history, Ye. Koroliova, S. Karatsuba, O. Karpeka, V. Kyslov. архивный фонд, Институт рукописи НБУВ, история авиации, Е. В. Королёва, С. И. Карацуба, А. Д. Карпека, В. В. Кислов

Розглянуто особові архівні фонди істориків авіації, авіаконструкторів, діячів авіаційної галузі, що зберігаються в Інституті рукопису НБУВ, як джерело з історії авіації України. Висвітлено особливості комплектування, формування, документний склад архівних фондів особового походження. На основі аналізу особистих документів фондоутворювачів уточнено їхні біографічні дані. Побіжно згадано про архівні установи, які зберігають у своїх фондах комплекси документів з історії та розвитку авіації в Україні. The article gives the information on the main fonds of Ukrainian archives, which deposit documents of aviation history on the territory of Ukraine. The fonds described are divided into three categories: archival fonds of Ukrainian aviators, those belonging to aviation industry institutions and the fonds of administrative organizations regulating aviation industry on the Ukrainian territory. Particular attention is paid to the archival fonds of personal origin, especially those retained in the Institute of Manuscript of V. Vernadsky National Library of Ukraine. The personal fonds described in the paper are those created by aircraft designers, aviation historians and other prominent representatives of aviation industry. Revealed are the specifics of the fonds acquisition, formation, documental composition and their creators’ biographic data. В статье даны сведения по основным фондам украинских архивов, содержащим документы по авиационной истории на территории Украины. По категорийности – это личные архивные фонды украинских авиаторов, фонды, относящиеся к авиационным учреждениям и фонды управленческих организаций, регулирующих авиационную сферу на украинской территории. Особое внимание уделено архивным фондам личного происхождения, которые хранятся в Институте рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, в частности анализу состава и содержания фондов Е. В. Королёвой, историка авиации, инженера, литератора (ф. 328); С. И. Карацубы, авиаконструктора, историка авиации (ф. 275); А. Д. Карпеки, авиаконструктора (ф. 240), В. В. Кислова, инженера-механика, историка науки и техники (ф. 341)

  rks_2016_20_8.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Герасимова Т. В.
20.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Курганова, О. Ю.
Вербалізація іконописних образів у віршах з українських кириличних стародруків [Текст] / О. Ю. Курганова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.48-60 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
дескриптивна поезія, іконописний образ, книжкова гравюра, українські кириличні стародруки, поезія бароко, книжна поезія.. descriptive poetry, iconographic image, book gravure, Ukrainian Cyrillic old-printed editions, Baroque poetry, book poetry.. дескриптивная поэзия, иконописный образ, книжная гравюра, украинские кириллические старопечатные издания, поэзия барокко, книжная поэзия.

Розглянуто змістові та формальні особливості віршів, надрукованих під гравюрами з іконічними зображеннями, що ілюструють українські кириличні стародруки XVII – першої половини XVIII ст. Виділено основні типи семантичного зв’язку між віршем та іконописним образом. Простежено зумовленість тематики дескриптивного вірша змістом видання його першодруку.. In the article features of poetry, printed under gravures with iconographic images that illustrate Ukrainian Cyrillic editions of the 17th – the first half of the 18th century, are observed. Such texts belong to productive in literature of this period genre of descriptive poetry. Little amount of Ukrainian descriptive poetry studies is connected with lack of modern reprints and diffusion of first-printed editions of descriptive poetry in fonds of different libraries. Our research is based on material of more than 50 texts, found in copies from the fonds of V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. The majority of them were not republished. Content and formal features of descriptive poetry are conditioned by the content of edition in which the gravure with poem was printed. Verbalization of image from gravure is realized with the help of nomination and interpretation of iconographic image, formulation of a prayer appellation to this image or a preachment to the reader. In artistic structure of edition descriptive poetry is an important branch which links book gravure with the text of edition, decorated by this gravure. Such effect is achieved by the means of insertion in descriptive poetry of the image of patron, author or the central image of edition. Descriptive poetry is an element of artistic structure of Ukrainian Cyrillic book of Baroque epoch. It should be studied in complex with book gravure and in the context of its first printed edition.. В статье рассматриваются особенности стихотворений, напечатанных под гравюрами с иконописными изображениями, которые иллюстрируют украинские кириллические издания XVII – первой половины XVIII вв. Такие тексты принадлежат к продуктивному в литературе данного периода жанру дескриптивной поэзии. Небольшое количество исследований украинской дескриптивной поэзии связано с отсутствием современных переизданий и рассредоточением первопечатных изданий этих текстов по разным библиотечным фондам. Материалом для нашего исследования являются более 50 текстов, зафиксированных в экземплярах из фондов Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, большинство из которых ранее не публиковались. Смысловые и формальные особенности дескриптивной поэзии обусловлены содержанием издания, в структуре которого напечатана гравюра со стихотворением. Вербализация изображения на гравюре реализуется с помощью номинации и интерпретации иконописного образа, формулирования молитвенного обращения к этому образу или поучения для читателя. В художественной структуре издания дескриптивный стих является важным звеном, соединяющим книжную гравюру с текстом произведения, которое она украшает. Это осуществляется с помощью введения в дескриптивное стихотворение образа покровителя издания, автора или образа, центрального для текста издания. Дескриптивная поэзия – элемент художественного оформления украинской книги эпохи Барокко, исследование которого необходимо проводить в контексте первопечатного издания.

  rks_2017_21_6.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Курганова Е. Ю.
...
 
Інститут рукопису
Імідж-каталоги

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського