Бази даних


- результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
 Знайдено в інших БД:КОДЕКС (Рукописні книги) (2)Дослідження рукописних та архівних фондів (103)
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>K=АЛЬМАНАХ$<.>+<.>K=«ГРОНО»$<.>+<.>K=ЛІТЕРАТУРНО$<.>+<.>K=МИСТЕЦЬК$<.>+<.>K=ГРУП$<.>+<.>K=ПОЛІЩУК$<.>+<.>K=МИСТЕЦТВ$<.>+<.>K=THE$<.>+<.>K=“GRONO”$<.>+<.>K=ALMANACH$<.>+<.>K=LITERARY$<.>+<.>K=AND$<.>+<.>K=ART$<.>+<.>K=GROUP$<.>+<.>K=POLISHTSCHUK$<.>+<.>K=ART$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 26
Представлено документи з 1 до 20
...
1.

Розділ 4. Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Special Historical Disciplines


Марценюк, Руслана Орестівна (Галузевий державний архів Служби безпеки України).
"Червоний террор” і театральне мистецтво Києва: життя одного актора (за матеріалами ГДА СБУ) [Текст] / Р. О. Марценюк // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 23. - С.234-249 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Захарчук Євген Михайлович, Галузевий державний архів Служби безпеки України, архівно-карна справа, «червоний терор». Yevhen Mykhailovych Zakharchuk, Branch State Archive of Security service of Ukraine, archive criminal case files, «the red terror». Захарчук Евгений Михайлович, Отраслевой государственный архив Службы безопасности Украины, архивно-уголовное дело, «красный террор».

Метою дослідження є презентація масиву документів, які складають особову справу на арештованого каральними органами СРСР актора київського Польського театру Захарчука Євгена Михайловича, а також аналіз віднайдених матеріалів та систематизація інформації у спробі відтворити біографію митця. Методологія дослідження полягає в застосуванні джерелознавчих методів пошуку та аналізу документальних історичних джерел. Використання проблемно-хронологічного методу історичного дослідження дозволило, на прикладі сфальшованої кримінальної справи Є. М. Захарчука, висвітлити діяльність радянської карально-репресивної системи, для якої норми права та законності не мали навіть другорядного значення. Наукову новизну дослідження складає не лише його практичне значення для розширення біографії Є. М. Захарчука раніше невідомими даними, але й збагачення історії театрального мистецтва Києва та України в цілому. Висновком роботи є введення до наукового обігу архівних справ та документів, які сьогодні зберігаються в Галузевому державному архіві Служби безпеки України, що поверне національній історії тих, кого протягом багатьох десятиліть намагалися викреслити з народної пам’яті; доповнення/заповнення певних прогалин, що досі існують у дослідженнях минулого, зокрема у різних проявах функціонування суспільства, до яких відноситься й театральне мистецтво. Проте основний акцент поставлений на спробі біографічного аналізу окремо взятої карної архівної справи, що сьогодні зберігається у фондах ГДА СБУ, через призму радянського карного судочинства. Адже слідом за репресіями акторів було ліквідовано як явище один із національних театрів, не кажучи вже й про ліквідацію українського авангардного театру та когорти видатних театральних діячів. Отож у статті на основі особової архівно-кримінальної справи № 72250, що датується 1937 роком, реконструюється біографія Є. М. Захарчука, не лише талановитого актора, але й активного учасника української революції 1917–1921 рр. Хоча в історіографії театру його ім’я є відомим, низка біографічних даних залучається до наукового обігу вперше. The aim of the research is to retrieve and analyse the personal record documents of Yevhen Mykhailovych Zakharchuk, an actor of the Kyiv Polish Theatre, who was arrested and imprisoned by the USSR prosecution authorities, and to recreate the facts of his biography through systemic overview of the information available. The methods of source study such as historical document search and analysis were applied. The use of chronological historical research method made it possible to highlight the work of Soviet repressive apparatus and to show its total disrespect to the rule of law that can be illustrated by the falsified criminal case of Ye. Zakharchuk. The scientific novelty. The study provides new information on the biography of Ye. Zakharchuk on the basis of recently retrieved archive data and contributes to the research of theatrical arts history of Kyiv and Ukraine. Conclusions. The paper introduces case files and documents stored in the Branch State Archive of Security service of Ukraine, that can restore the national historic memory of people whose names for decades were stricken from the records. The author considers the blanks in studies of the past, for instance various kinds of social activities, including theatrical arts. The reasearch is mainly focused on the attempt of biographic analysis of a particular criminal case file stored in the Branch State Archive of Security service of Ukraine, from the Soviet criminal justice perspective; as the prosecutions of actors resulted not only in total destruction of the phenomenon of one of national theatres, but also in liquidation of Ukrainian avant-guard theatre and a whole cohort of its outstanding representatives. Thus, on the basis of archive case fi le № 72250 (dated 1937), the paper restores the biography of Ye. Zakharchuk, and shows him not only as a talented actor but also as a prominent activist of Ukrainian revolution of 1917–1921. Despite of the fact that this figure is not new in the theatre historiography, the paper provides a set of facts of his biography that are presented for the first time. Целью исследования является выявление массива документов, которые составляют личное дело на арестованного карательными органами СССР актере киевского Польского театра Захарчука Евгения Михайловича; анализ найденных материалов и систематизация информации в попытке воссоздать его биографию. Методология исследования состоит в использовании источниковедческих методов поиска и анализа документальних исторических источников. Применение проблемно-хронологического метода исторического исследования позволило, на примере сфальсифицированного уголовного дела Е. М. Захарчука, осветить деятельность советской карательно-репрессивной системы, для которой нормы права та законности не имели даже второстепенного значения. Научной новизной роботы являются введение в научный оборот архивных дел и документов, которые сегодня хранятся в Отраслевом государственном архиве Службы безопасности Украины, что возвратит национальной истории тех, кого на протяжение многих десятилетий старались вычеркнуть из народной памяти; дополнение/заполнение тих пропусков, которые до сих пор существуют в исследованих прошлого, в частно-сти в различных проявлениях функционирования общества, к которым относится и театральное искусство. Но основной акцент поставлен на попытке биографического анализа отдельно взятого уголовного архивного дела, которое сегодня хранится в фондах ОГА СБУ, через призму советского уголовного судопроизводства. Ведь вслед за репрессиями актеров был ликвидирован как явление один из национальных театров, не говоря уже о ликвидации украинского авангардного театра и когорты выдающихся театральных деятелей. Итак, в статье на основании личного архивно-уголовного дела № 72250, датируемого 1937 г., реконструируется биография Е. М. Захарчука, не только талантливого актера, но и активного участника украинской революции 1917–1921 гг. Хотя в историографии театра его имя является известным, ряд биографических данных вводится в научный оборот впервые. Выводами исследования стали не только его практическое значение для расширенния биографии Е. Захарчука ранее неизвестными данными, но и обогащение истории театрального искусства Киева и Украины в целом.

  rks_2019_23_16.pdf - 0

2.

Спеціальні історичні дисципліни


Добрянська, Т. А.
Українська кирилична рукописна книга ХVІІ ст. як об’єкт кодикології, палеографії, філігранології, мистецтвознавства та археографії в 90-х роках ХХ – 10-х роках ХХІ ст.: історіографічний аспект [Текст] / Т. А. Добрянська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.342-361 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
українська кирилична рукописна книга ХVІІ ст., кодикологія, палеографія, філігранологія, кодикографія, археографічний опис. Ukrainian Cyrillic Manuscript Book XVII, Kodykolohiya, paleography, filihranolohiya, kodykohrafiya, archeological description.

Запропоновано історіографічний огляд розвитку кодикологічних, палеографічних, філігранологічних, мистецтвознавчих та археографічних досліджень української кириличної рукописної книги ХVІІ ст. в 90-х роках ХХ – 10-х роках ХХІ ст. Наголошується, що на сьогодні рукописна книга XVІІ ст. ще не досліджена як окреме явище української рукописно-книжної культури, не визначені основні методичні принципи та специфічні особливості її кодиколого-палеографічного та археографічного описування. The paper is historiographical review of kodykolohichnyh, paleographic, filihranolohichnyh, art and archaeological research Ukrainian Cyrillic manuscripts of the seventeenth century in the 90th years of XX – 10th years of the XXI century. It is emphasized that nowadays Manuscript Book XVII century have not been investigated as a separate phenomenon of contemporary Ukrainian ink-bookish culture, not specified the main methodologica principles and specific features of its kodykolohichno-paleographic and archeographical description.

  rks_2012_16_24.pdf - 0

3.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Донець, Олена (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Сучасний український плакат як мистецький літопис спротиву російській агресії (колекція плакатів дизайн-групи "Креативний спротив КНУКіМ/КУК") [Текст] / О. М. Донець, А. В. Будник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2024. - № 1. - С.78-98 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
сучасний український плакат, авторський плакат, тематична колекція плакатів, художні прийоми. Modern Ukrainian poster, author’s poster, thematic collection posters, artistic receptions.

Мета роботи: на основі матеріалів тематичної колекції плакатів дизайн-групи "Креативний спротив КНУКіМ/КУК" з фондів Відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського висвітлити роль плаката як важливого інформаційно-візуального джерела, що за допомогою художніх засобів фіксує хроніку воєнних подій і слугує вагомою складовою загального мистецького літопису російсько-української війни. Методологія. Використано історико-порівняльний метод, метод аналізу та синтезу, що дозволило висвітлити місце плаката в загальній парадигмі сучасного мистецтва, виокремити особливості художньої мови сучасного плаката, продемонструвати життєздатність традиційних символів у новому контексті та появу інших, обумовлених часом. Наукова новизна. Уперше введено до наукового обігу тематичну колекцію сучасних авторських українських плакатів 2022—2023 рр. творчої дизайн-групи "Креативний спротив КНУКіМ/КУК" загальною кількістю 80 одиниць зберігання від 39 авторів з фондів Відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. Висновки. Жанр плаката посів чільне місце в загальній парадигмі мистецтва воєнної доби, що зумовлено такими чинниками: простотою і доступністю техніки виконання; специфікою притаманних йому функцій: інформаційно-агітаційної (фіксує основні актуальні події воєнного часу в Україні й світі і привертає до них увагу за допомогою художніх засобів); естетичної (авторський плакат є концептуальним мистецьким твором з характерною для нього образною лапідарною мовою художніх тропів). Унікальність колекції Відділу образотворчих мистецтв полягає в тому, що, на відміну від воєнних плакатів Першої та Другої світових воєн, ці твори є авторськими — вони виконані з власної ініціативи, без жодного втручання цензури або органів влади. Матеріали колекції є символічною репрезентацією колективної пам’яті нашого народу, полісемантичним образотворчим літописом сучасної російсько-української війни. Інформаційний потенціал творів тематичної колекції дизайн-групи "Креативний спротив КНУКіМ/КУК" відтепер є доступним для сучасних і майбутніх наукових розвідок, що стосуються питань історії російської агресії проти України, а також ролі і значення плакатного мистецтва в контексті воєнного часу. The purpose of the work is to show the role of the poster as an important informational and visual source that, with the help of artistic means, captures a chronicle of military events and serves as an important component of the general artistic chronicle of the Russian-Ukrainian war. Methodology. A historical-comparative method, a method of analysis and synthesis were used, which made it possible to show the place of the poster in the general paradigm of modern art, to highlight the peculiarities of the artistic language of the modern poster, to demonstrate the viability of traditional symbols in a new context and the appearance of new ones determined by time. Scientific novelty. A thematic collection from the fonds of the Department of Fine Arts of the V.I. Vernadskyi National Library of Ukraine of modern author’s Ukrainian posters of 2022—2023 of the creative design group "Creative Resistance KNUCA/KUC" has been put into circulation for the first time, with a total of 80 storage units from 39 authors. Conclusions.The poster genre took a prominent place in the general paradigm of wartime art, due to the following factors: the simplicity and availability of the execution technique; the specificity of its inherent functions: informational and propaganda (records the main current events of the wartime in Ukraine and the world and draws attention to them with the help of artistic means); aesthetic (the author’s poster is a conceptual work of art, which is characterized by the figurative and lapidary language of artistic tropes). The uniqueness of the collection of the Department of Fine Arts in that, unlike the war posters of the First and Second World Wars, these works are original - they were made on their own initiative, without any interference from censorship or authorities. The materials of the collection are a symbolic representation of the collective memory of our people, a polysemantic pictorial chronicle of the modern Russian-Ukrainian war. The informational potential of the works of the thematic collection of the design group "Creative Resistance KNUCA/KUC" is from now on available for modern and future scientific research related to issues of the history of Russian aggression against Ukraine, as well as issues of the role and meaning of poster art in the context of wartime.

  rks_2024_1_7.pdf - 0

4.

Дослідження архівних та книжкових фондів


Ткаченко, І. В.
Редакційний комітет "Літературно-наукового вістника" у листуванні М. Грушевського (1912–1914) [Текст] / І. В. Ткаченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.153-163 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
редакційний комітет ЛНВ, листування М. Грушевського, редакційна робота в ЛНВ в 1912–1914 рр., видавничий процес. LSH’s editorial stuff, publishing process, correspondence of M.S. Hrushevskyi, editorial work in LSH in 1912–1914.

На основі джерел особового походження, насамперед листування, висвітлено діяльність редакційного комітету ЛНВ у 1912–1914 рр., представлено роль М. Грушевського в його створенні та роботі як фактичного головного редактора видання. Досліджено особливості видавничого процесу в ЛНВ під керівництвом комітету, взаємини його членів з М. Грушевським. In the article on the base of personal origin sources, foremost of correspondence, the activity of «LSH’s» editorial stuff in 1912–1914 was cleared up, the role of M.S. Hrushevskyi in it’s creation and work as a real primary editor was reflected. The specialties of editorial process in «LSH» under guidance of editorial stuff, it’s relations with M.S. Hrushevskyi were explored.

  rks_2012_16_11.pdf - 0

5.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Донець, Олена Миколаївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Полоніка в українському друкованому плакаті ХХ століття із зібрання відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / О. М. Донець, М. Р. Селівачов // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 29. - С.127-150 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
полоніка; укра-їнський плакат ХХ століття; комуні-стична пропаганда. Polonica, the 20th-century Ukrainian poster, communist propaganda.

Мета роботи. Репрезентація ін-формаційного потенціалу зібрання ук-раїнського плаката ХХ століття з фон-дів відділу образотворчих мистецтвІнституту книгознавства Національ-ної бібліотеки України імені В. І. Вер-надського як важливого візуальногоджерела для дослідження польсько-українських відносин 1920–1980-х ро-ків. Методологія. Використано пе-редусім історико-порівняльний ме-тод, що дозволив визначити спільней відмінне в інформаційних та есте-тичних властивостях плакатів, видру-куваних у Польщі й Україні на різнихетапах історії, та у творчості окремихмитців. Іконографічний і стилістич-ний аналіз застосовано для уточнен-ня атрибуції деяких творів. Науковановизна. У статті вперше зробленоспробу виокремити полоніку в зібран-ні українського друкованого плакатаХХ століття відділу образотворчихмистецтв Інституту книгознавстваНаціональної бібліотеки України іме-ні В. І. Вернадського, систематизувати її за тематично-хронологічним прин-ципом від 1920-х до 1980-х років (зафактичною наявністю плакатів у зіб-ранні відділу). Наступним кроком упродовженні нашого дослідження ста-не висвітлення полоніки в українсько-му кіноплакаті й окреме опрацюванняматеріалу періоду Другої світової вій-ни. Висновки. Плакати із зібраннявідділу образотворчих мистецтв булосистематизовано за чотирма основни-ми тематично-хронологічними гру-пами: 1) польсько-більшовицька вій-на (1919–1920 рр.); 2) політика коре-нізації (1920–1930-ті рр.); 3) початок Другої світової війни та приєднаннязахідноукраїнських земель до УРСР(1939–1940 рр.); 4) культурна співп-раця країн "Варшавського догово-ру" (1960–1980-ті рр.). Проаналізова-но характерні зразки плакатів у кож-ній групі. Показано своєрідність окре-мих майстрів, специфіку політичногозабарвлення. Окреслено напрям май-бутньої наукової розвідки за даною темою. The goal of the research. Representing of information potential of the 20th century Ukrainian posters from the fonds of the Department of Fine Arts of the Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine as an important visual source for the study of the Polish-Ukrainian relations in the 1920s – 1980s. Methodology. The use of the comparative historical method made it possible to identify common and different traits in the informative and aesthetic properties of posters created in Ukraine during different periods, including works of individualartists. Methods of iconographic and stylistic analysis were applied to accurately attribute some items. Scientific novelty: the first attempt to identify and chronologically systematize Polish-related themes in the Department of Fine Arts of the Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine (basedon the posters’ confirmed availability in the collection). Conclusions. Polish themein the 20th century’s Ukrainian posters was driven by specific historical and cultural factors, namely, by 1919–1921 Polish-Soviet war, the nativisation policy in 1920–1930, accession of the Western Volhynia and Eastern Halychyna in 1939, as well asby the cultural cooperation between the Warsaw Pact countries in the 1960s – 1980s.The author took a close look at the distinct features in the stylistic of posters, the originality of individual artists, specific political connotations, and the growing influence of the Polish posters starting late 1950s. The next step in our research studyis a representation of the Polish theme in the Ukrainian cinema posters and materials related to the World War II period.

  rks_2022_29_10.pdf - 0

6.

Історія книжкових колекцій та зібрань, History of Book Collections and Gatherings


Гутник, Людмила Миколаївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Полоніка в українських друкованих кіноплакатах ХХ століття із зібрання відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.99-127 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
полоніка, польський кінематограф, українські друковані кіноплакати ХХ століття, відділ образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, українські художники, українсько-польські культурні взаємини. Polonika, Polish cinema, the 20th century Ukrainian printed film posters, Fine Arts Department of Institute of Book Studies of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, Ukrainian artists.

Мета роботи. Уведення до наукового обігу друкованих кіноплакатів із зібрання відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського як візуальних інформаційних джерел для вивчення українсько-польських культурних взаємин 1960–1980-х років. Методологія. Метод систематизації залучено для опрацювання збірки полоніки у фонді українських друкованих кіноплакатів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Історико культурологічний метод застосовано для вивчення історії польського кіно, діяльності кіноорганізацій та спільних проєктів польських кінематографістів у межах співпраці з митцями інших країн. Мистецтвознавчий аналіз використано для образно-стильової характеристики кіноплакатів, присвячених польському кінематографу. Наукова новизна. Виокремлена із зібрання українських друкованих кіноплакатів відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського збірка плакатів польської тематики вперше стала об’єктом вивчення в контексті досліджень польського кінематографа другої половини 1950-х – початку 1980-х років в Україні. Висновки. Неабияке пожвавлення радянсько-польської культурної співпраці на початку 1960-х років та активне надходження в український прокат нових польських кінокартин спричинили виникнення такого феноменального явища, як полоніка, у вітчизняних друкованих кіноплакатах. Плакати, виконані українськими митцями у другій половині ХХ ст., сьогодні сприймаються як своєрідні артефакти, оригінальні аркушеві образотворчі видання з історії польського кіномистецтва відповідного періоду, як документальні джерела кінематографічної біографістики та національного кіновиробництва Польщі. Вони репрезентують широке жанрове й тематичне спрямування рекламованих і пропагованих в Україні польських кінокартин кінця 1950-х – початку 1980-х років і одночасно є вагомими візуально-інформаційними джерелами для дослідження українсько-польських культурно-мистецьких взаємин. Детальний аналіз окремих зразків кіноплакатів наочно демонструє специфіку даного різновиду плакатної графіки й ілюструє особливості творчих експериментів українських митців у художній рекламі польських фільмів. The goal of the research. Introduction into scientific circulation of printed film posters from collection of the Fine Arts Department of the Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine as visual information sources for studying the Ukrainian-Polish cultural relations of the 1960s-1980s. Methodology. The method of systematization was used to work out the collection of polonika in the fond of Ukrainian printed film posters of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The historical and cultural method is used to study the history of the Polish cinema, the activities of film organizations and joint projects of Polish filmmakers in cooperation with artists from other countries. Art criticism analysis is used for figurative and stylistic characteristics of film posters dedicated to the Polish cinema. Scientific novelty. Separated from the collection of Ukrainian printed film posters of the Fine Arts Department of the Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, collection of posters on the Polish subjects, for the first time, became the object of study in the context of studies of the existence of the Polish cinema in the second half of the 1950s – early 1980s in Ukraine. Conclusions. A remarkable revival of the Soviet-Polish cultural cooperation in the early 1960s and the active arrival of new Polish films in Ukrainian distribution led to the emergence of such a phenomenal phenomenon as polonika in domestic printed film posters. Posters made by Ukrainian artists in the second half of the 20th century are now perceived as peculiar artifacts, original sheets of fine publications on the history of the Polish cinema art of the corresponding period, as documentary sources of cinematographic biographies and national film production in Poland. They represent a wide genre and thematic direction of Polish films advertised and promoted in Ukraine in the late 1950s – early 1980s and at the same time are important visual and informational sources for the study of the Ukrainian-Polish cultural and artistic relations. A detailed analysis of individual samples of film posters clearly demonstrates the specifics of this type of poster graphics and illustrates the peculiarities of creative experiments of Ukrainian artists in artistic advertising of Polish films.

  rks_2023_31_8.pdf - 0

7.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Донець, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Плакати видавництва "Книгоспілка": проблеми дослідження (за матеріалами фондів відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.116-141 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
український плакат 1920-х років; видавництво «Книгоспілка». Ukrainian poster of the 1920s; Knyhospilka publishing house.

Метою статті є презентація українських друкованих плакатів, що побачили світ протягом 1920-х років у видавництві «Книгоспілка», із зібрання українського друкованого плаката ХХ ст., що зберігається у фондах відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Методологія дослідження визначається специфікою українського друкованого плаката як комплексного візуально-історичного джерела і характеризується поєднанням загальнонаукового принципу достовірності, аналітичних і синтетичних методів. Залучено також мистецтвознавчий та історичний аналіз, порівняльний метод і методику зіставлення опосередкованих документальних свідчень та фактів. Наукова новизна полягає в уведенні до суспільного обігу маловідомих широкому загалові плакатів всеукраїнського видавництва «Книгоспілка», які до цього часу не стали предметом окремих наукових розвідок, а також у презентації плаката як одного з недостатньо вивчених інформаційно-візуальних джерел для дослідження кооперативного руху в Україні. Стаття розкриває маловідомі сторінки творчості українських художників, які співпрацювали з видавництвом «Книгоспілка» протягом 1920-х років. Висновки. Дослідження зібрання українського друкованого плаката з фондів відділу образотворчих мистецтв Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського дозволило визначити специфіку плакатів видавництва «Книгоспілка», яка зумовлена, по-перше, спрямованістю діяльності видавництва на просування ідей кооперативного руху, розрахованого винятково на мешканців українського села, по-друге, залученням до виготовлення плакатів кращих мистецьких кадрів. Аналіз матеріалів зібрання дозволив висвітлити співпрацю із «Книгоспілкою» художників різних творчих мистецьких напрямів та визначити, що саме в цей період – найбільш продуктивний у діяльності видавництва – їх об'єднувало прагнення до освоєння нових творчих методів та пошук особистого шляху в мистецтві. The purpose of the article is to present Ukrainian posters published during the 1920s by the Knyhospilka publishing house, from the 20th century Ukrainian posters collection stored in the fonds of the Fine Arts Department of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The research methodology is determined by the specific features of a Ukrainian poster as a complex visual-historical source that is characterized by a combination of the general scientific principle of reliability, analytical, and synthetic methods. Art and historical analysis, comparative method and method of comparing indirect documentary evidence and facts are also involved. The scientific novelty is the introduction into public circulation of lesser-known posters of the All-Ukrainian Knyhospilka publishing house which have not been studied so far, as well as the presentation of the poster as one of the insufficiently studied visual information sources for the study of the cooperative movement in Ukraine. The article opens the little-known pages of the works of Ukrainian artists who collaborated with the Knyhospilka publishing house during the 1920s and 1930s. Conclusions. The study of the collection of Ukrainian posters of the Fine Arts Department of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine allowed to distinguish the specific characteristics of posters of the Knyhospilka publishing house, which are determined by, firstly, the publishing house›s activities to promote the cooperative movement; secondly, involving the best artists in the production of posters. The analysis of the materials of the collection allowed to highlight the cooperation of artists of different creative arts with the Knyhospilka, and to determine that it is during that period – the most productive in the publishing house's history – they were united by the desire to learn new creative methods and to find a personal path in art.

  rks_2020_26_10.pdf - 0

8.

Дослідження архівних та книжкових фондів


Юхимець, Г. М.
Пересопницьке євангеліє - шедевр мистецтва української рукописної книжності [Текст] / Г. М. Юхимець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2010. - Вип. 14 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Пересопницьке Євангеліє, мініатюра, іконографія. Peresopnytsya Gospel, miniature, iconography.

Вперше здійснено спробу схарактеризувати іконографічний аспект зображення Євангелістів у мініатюрах Пересопницького Євангелія, наведено приклади різних іконографічних схем у зображенні євангелістів з VII ст. у монументальному живописі, мініатюрі та іконописі, запропоновано порівняльний аналіз зображення окремих, характерних лише для пересопницьких мініатюр, деталей з малюнками на берегах сторінок Київського Псалтиря (1397), зображеннями євангелістів у Євангелії середини XVI ст. з Волині, мініатюрами волинського художника середини XVI ст. Андрійчини, іконами волинського походження XV - XVI ст. For the first time in the art studies a characterization of the iconographical aspect of depiction of the Evangelists in the miniatures of Peresopnytsya Gospel is attempted. The author provides examples of different iconographic definitions that organize portrayals of the Evangelists in mural painting, mininatures and iconography since VII cent., suggests a comparative analysis of the depiction of some details peculiar to the Peresopnytsya miniatures with the marginal pictures in Kyiv Psalter (1397), the portrayals of the Evangelists in the XVI cent. Gospel from Volyn, the miniatures of a Volyn painter Andriychyna (mid. XVI cent.), XV - XVI icons of Volyn provenance.

  rks_2010_14_1.pdf - 0

9.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Исследования в отрасли специальных исторических дисциплин


Опришко, Т. С. (Київський університет імені Бориса Грінченка).
Періодичні видання "Бюлетень" та "Мистецькі матеріали" (1928–1929 рр.) літературної групи "Авангард": розвиток ідей конструктивного динамізму [Текст] / Т. С. Опришко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.526-534 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
"Авангард", періодичні видання, "Бюлетень "Авангарду", "Мистецькі матеріали "Авангарду", В. Поліщук, конструктивний динамізм. "Avangard", periodical editions, "Bulletin of "Avangard", "ArtMaterials of "Avangard", V. Polishchuk, constructive dynamism. "Авангард", периодические издания, "Бюллетень "Авангарда", "Художественные материалы "Авангарда", В. Полищук, конструктивный динамизм.

Висвітлено історію періодичних видань літературної групи «Авангард», здійснено їхній статистичний аналіз, з’ясовано причини еволюційних процесів, надано характеристику змін у тематико-типологічному складі та жанрових особливостях періодичних видань. Визначено специфіку «Бюлетеню «Авангарду» та «Мистецьких матеріалів «Авангарду» як видань одного з лівих напрямів української літератури доби культурного ренесансу 20-х років ХХ ст. – конструктивного динамізму, їхнє місце і роль у системі ідеологічної та соціокультурної комунікації в УСРР 1928–1929 рр. In the article we highlight the history of periodical editions of the literary group «Avangard», submit their statistical analysis, investigate the causes of evolutionary processes, characterize the changes in thematic-typological content and genre features of the periodicals. We have defined the features of «Avangard» Bulletin» and «Avangard»Art Materials» as the editions of one of the leftist directions of Ukrainian literature of cultural renaissance of the 20’s. The group «Avangard» declared the loyalty to the October Revolution ideas, argued against the underdevelopment and petty bourgeoisie, strived to struggle for «actual modern Europeanism in art technique». The main art style of the revolutionary epoch the «Avangard» group members defined as a «constructive dynamism», which based on achievements of science and technique. In the article we have attempted to characterize the place and role of the group periodical editions in the system of ideological and socio-cultural communication in USSR in 1928–1929. В статье освещается история периодических изданий литературной группы «Авангард», подаётся их статистический анализ, выясняются причины эволюционных процессов, характеризуются изменения в тематико-типологическом составе и жанровых особенностях периодических изданий. Определена специфика «Бюллетеня «Авангарда» и «Художественных материалов «Авангарда» как изданий одного из левых направлений украинской литературы эпохи культурного ренессанса 20-х годов. Группа «Авангард» провозглашала верность идеям октябрьской революции, выступала против отсталости и мещанства, стремилась бороться за «действительный современный европеизм в художественной технике». Основным художественным стилем революционной эпохи члены группы «Авангард» считали «конструктивный динамизм», который базировался на достижениях науки и техники. В статье предпринята попытка охарактеризовать место и роль периодических изданий группы в системе идеологической и социокультурной коммуникации в УССР 1928–1929 гг.

  rks_2014_18_37.pdf - 0

10.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Ткаченко, І. В.
Особливості видання і редакційна робота в "Літературно-науковому віснику" київського періоду у листуванні М. Грушевського зі співробітниками журналу [Текст] / І. В. Ткаченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.65-79 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
«Літературно-науковий вістник» (ЛНВ), М. Грушевський, листування, редакційна та видавнича робота. correspondence of M. Hrushevsky, editorial work in LSH, technical workers of the editorial staff, preparation of the magazine to edition. «Литературно-научный вестник» (ЛНВ), М. Грушевский, переписка, редакционная и издательская работа.

Проаналізовано листування М. Грушевського зі співробітниками редакції журналу «Літературно-науковий вістник» і висвітлено особливості виходу в світ та редакційну роботу ЛНВ київського періоду, зокрема стосунки М. Грушевського з працівниками редакції. In the article the specialties of publishing and editorial work in LSH of Kyiv period, represented in M. Hrushevsky’s correspondence with the magazine’s editorial staff, are taken up. It was shown, with a help of epistles, in what way M. Hrushevskyi cooperated with the technical workers of the editorial staff during the process of magazine’s edition. Проанализированы переписки М. Грушевского с сотрудниками редакции журнала «Литературно-научный вестник» и освещены особенности выхода в свет и редакционную работу ЛНВ киевского периода, в частности отношения М. Грушевского с работниками редакции.

  rks_2013_17_6.pdf - 0

11.

Історія Національної академії наук України та Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського


Варава, Т. В.
Основні етапи діяльності "Постійної комісії для складання словника українських діячів науки, історії, мистецтва та громадського руху" (1918–1933) [Текст] / Т. В. Варава // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2000. - Вип. 5. - С.130-138 .

Публікації випуска

  rks_2000_5_10.pdf - 0

12.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Запаско, Я. П.
Нотатки з історії українського рукописного мистецтва [Текст] / Я. П. Запаско // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1998. - Вип. 4. - С.100-112 .

Публікації випуска

  rks_1998_4_8.pdf - 0

13.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Гутник, Л. М.
Майстри вітчизняної графіки в мистецтві кіноплаката (на матеріалах зібрання українського кіноплаката ХХ ст. з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.250-269 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, зібрання кіноплаката, художники-графіки, плакатна графіка, рекламна графіка, сюжетна композиція, колорит, творча манера. cinematographic poster, cinematographic posters collection, artists-graphics, poster graphics, advertisement graphics, plot composition, coloring, creative manner. киноплакат, собрание киноплаката, художники-графики, плакатная графика, рекламная графика, сюжетная композиция, колорит, творческая манера.

Висвітлено один з головних аспектів дослідження зібрання українського тиражного кіноплаката ХХ ст. із фондів Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського - вивчення діяльності майстрів вітчизняного образотворчого мистецтва в даному різновиді плакатної графіки, проаналізовано творчість провідних українських художників, які працювали в галузі реклами кіномистецтва. The article covers one of the main aspects of the study of the XXth century Ukrainian cinematographic printed posters collection kept in the funds of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine - the study of the Ukrainian fine arts masters activity in this type of poster graphics. The author analyzes the works of the leading Ukrainian artists who worked in the cinema advertisement industry. Освещён один из главных аспектов исследования собрания Украинского тиражного киноплаката ХХ в. из фондов Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского - изучение деятельности мастеров отечественного изобразительного искусства в данной разновидности плакатной графики, проанализированы творчество ведущих украинских художников, которые работали в области рекламы киноискусства.

  rks_2013_17_16.pdf - 0

14.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Цинковська, І. І.
Мідні гравійовані дошки Аверкія Козачковського з колекції Відділу образотворчих мистецтв НБУВ [Текст] / І. І. Цинковська, Г. М. Юхимець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2009. - Вип. 13. - С.103–126 .

Публікації випуска


На основі проведеної наукової атрибуції проаналізовано твори відомого українського гравера XVIII століття Аверкія Козачковського, що зберігаються в колекції мідних гравірованих дощок Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Розкрито сюжети творів та особливості їх образно-художнього втілення, показано прагнення художника наблизити зображені ним релігійні сюжети до сучасного йому реального життя, визначено стилістичні особливості, техніку гравірування, характер об’ємно-просторової композиційної будови, притаманні Аверкію Козачковському як типовому представнику мистецтва доби українського бароко. On the basis of the performed scientific attribution the works of the famous Ukraininan engraver of 18 century Averky Cosachkovsky are analyzed, which are preserved in the collection of the copper engraved boards of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. The author retails the subjects of the works and studies the specificities of their artistic implementation, strives to bring closer the depicted religious subjects to the real life contemporary to him. The stylistical changes, techniques of engraving, the character of the space compositional structure peculiar to A. Kosachkovsky as the typical representative of the Ukrainian barocco art are determined.

  rks_2009_13_8.pdf - 0

15.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Скрипник, Петро Ількович (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Зібрання плакатів сільськогосподарського виробництва з фондів відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Text] / P. Skrypnyk // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 28. - P.116-145 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
плакат, зібрання плакатів, візуалізація наукових досліджень, плакати сільськогосподарського виробництва. poster, poster collection, visualization of scientific studies, agricultural production posters.

Метою роботи є висвітлення процесів сільськогосподарського виробництва за допомогою візуальних засобів інформації, зокрема плакатів. На противагу переважній більшості дослідників, які вбачали у плакатах ефективний засіб ідеологізації суспільства, автор вважає, що вони також відіграли суттєву роль у розвитку продуктивних сил країни, особливо сільськогосподарського виробництва. З певними застереженнями їх можна розглядати як документи-свідки, які надають візуальну інформацію з історії України 20-х років ХХ ст. Методологія дослідження базується на використанні методу порівняльного аналізу у представленні соціально-політичних процесів в Україні в зазначений період. Наукова новизна роботи полягає в перегляді основних положень радянської історіографії 20-х років ХХ ст. за допомогою візуальних джерел інформації, зокрема плакатів. Точка зору, що українські громадяни під впливом агітації більшовицьких пропагандистів одностайно взялися до будівництва нового суспільства, не відповідає дійсності. Не заперечуючи впливу пропаганди в суспільному житті, треба більш виважено підходити до тих процесів, які відбувались у поворотні моменти історії України. Зокрема, слід звернути увагу на репресивні заходи впливу радянського керівництва стосовно переважної більшості населення України. Ця робота є альтернативним напрямом у висвітленні соціально-політичної історії України 20-х років ХХ ст. Висновки. Аналіз досліджуваних плакатів показав, що плакати виробничого призначення відіграли не меншу, якщо не більшу роль у зростанні самосвідомості українського селянина в порівнянні з політичними плакатами. Репрезентовані ними нові технологічні ідеї та методи їх упровадження, а не набір комуністичних гасел, відіграли вирішальну роль у підйомі сільськогосподарського виробництва в Україні. Грамотно скомпоновані й майстерно виконані, вони, з одного боку, стали витвором образотворчого мистецтва, з іншого, – ідеальним засобом комунікації в середовищі малограмотного населення, а також суттєвим доповненням до текстової історії сільського господарства України 20-х років ХХ ст. The aim of the research . The article displays the processes of agricultural production in Ukraineas reflected in visual media, posters in particular. In contrast with the vast majority of researchers who viewed posters as an effective means of indoctrinating the society, the author states that they also playedan essential role in the development of country’s productive forces. With certain reservations, these can beconsidered as poster witnesses providing the visual evidence of the Ukrainian history of the 1920-ies. The research methodology is based on the method of comparative analysis in the presentation of socio-political processes in Ukraine in the period mentioned. Scientific novelty of the research consists in re-considering the principal postulates of the Soviet historiography of the 1920-ies with reliance on posters as visual information sources. The viewpoint that under the influence of Bolshevik propaganda the Ukrainian citizens unanimously started building a new society is contrary to actual facts. Without denyingthe effect of propaganda on social life, the author stresses the necessity of a more balanced approach to the processes that took place in the critical periods of Ukrainian history. In particular, attention should bedrawn to the repressive measures of Soviet authorities against the prevailing majority of Ukraine’s population. This research is carried out in an alternative direction of studying the socio-political history of Ukraine in the 1920-ies. Conclusions. The analysis of the posters examined has shown that those concerned with agricultural production played not a marginal, but, probably, even a major part in the growth of Ukrainian peasants’ self-consciousness as compared with political posters. New technological ideas and the methods of their implementation, which posters presented, rather than a stock of stereotype communist slogans, played the decisive role in the rise of agricultural production in Ukraine. Skillfully composed and masterfully made, they, on the one hand, became the pieces of figurative art and, on the other, – an ideal means of communication in the milieu of semi-literate rural citizens. They also are an essential supplement to the textual history of the Ukrainian agriculture of the 1920-ies.

  rks_2022_28_10.pdf - 0

16.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Лощинська, Наталія Василівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Журнал "Червоний шлях" як джерело з вивчення літературної дискусії про форму і зміст твору [Текст] / Н. В. Лощинська, 0001403642 0001403642 // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 30. - С.346-357 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
джерелознавство, літературно-мистецька періодика, журнал "Червоний шлях", соціологічний метод. source studies, literary and artistic periodicals, magazine “Chervonyі shliakh”, sociological method.

Мета роботи. З’ясувати стан вивчення літератури як соціокультурної реальності в рамках окремо взятого періодичного органу – журналу "Червоний шлях"; дослідити характерні особливості, методи, жанрові різновиди полемічної літератури на терені літературознавства в 20-ті роки ХХ ст. – періоді загальнонаціонального піднесення і культурного відродження в Україні. Методологія. У процесі здійснення наукового дослідження публікацій літературознавчого спрямування було використано комплекс дослідницьких методів: порівняльно-історичний, узагальнення, описово-аналітичний, культурологічний, що дало можливість автору максимально виконати поставлені завдання. Наукова новизна. Завдяки ґрунтовному аналізу публікацій, присвячених ролі змісту і форми в художній літературі, розкрито основні вектори і пріоритети редакційної політики журналу "Червоний шлях"; опосередковано показано загальну атмосферу творчої розкутості, плюралізму, боротьби за свободу слова, притаманну періоду так званого Розстріляного відродження. Висновки. Роки бурхливого розквіту літератури в Україні супроводжувалися не менш активним розвитком літературознавчих досліджень. Справжня злива дискусійних матеріалів захопила шпальти періодики. Тенденції всеукраїнської літературної дискусії про роль змісту і форми в художньому тексті дістали розвитку і цілком по-новому розкрилися на сторінках "Червоного шляху". Завдяки активній громадянській позиції та високій кваліфікації членів редколегії до журналу потрапляли матеріали, що яскраво репрезентують найрізноманітніші дискусійні розгалуження. The goal of the research. Investigate the characteristics, methods, genres of polemical literature in the field of literary criticism in the 20s of the 20th century – the period of national upsurge and cultural revival in Ukraine; to find out the state of studying literature as a socio-cultural reality within the framework of a separate periodical body – the magazine "Chervonyi shliakh". Methodology. In the process of scientific research of literary publications a set of research methods was used: comparative-historical, generalization, descriptive-analytical, culturological, which allowed the author to perform the tasks as much as possible. Scientific novelty. Due to a thorough analysis of publications on the role of content and form in fiction, the main vectors and priorities of the editorial policy of the magazine "Chervonyishliakh" are revealed; indirectly shows the general atmosphere of creative looseness, pluralism, the struggle for freedom of speech, inherent in the period of the so-called Shot Revival. Conclusions. The years of rapid flourishing of literature in Ukraine were accompanied by no less active development of literary studies. A real down pour of discussion materials captured the columns of periodicals. The tendencies of the all-Ukrainian literary discussion about the role of content and form in the literary text have found their development and have been revealed in a completely new way on the pages of the "Chervonyi shliakh". Due to the active civic position and high qualification of the editorial staff, the journal received materials that vividly represent a variety of discussion branches.

  rks_2023_30_19.pdf - 0

17.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Козакевич, Олена Романівна (Інститут народознавства НАН України, Україна, Львів).
Документальна спадщина музею Товариства "Лемківщина" в архіві Історичного музею в Сяноці: огляд формування мистецької колекції [Текст] / О. Р. Козакевич, 0001403642 0001403642 // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 30. - С.76-96 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
музей Товариства "Лемківщина", Історичний музей у Сяноці, архів, українські музеї, колекція, музейництво, лемківська культура, церковне мистецтво, народне мистецтво, українська культурна спадщина. “Lemkivshchyna” Society Museum, Archive of the Historical Museum in Sanok, Ukrainian museums, collection, museum work, Lemko culture, church art, folk art, Ukrainian culture heritage.

Мета роботи. Аналіз рукописних і друкованих матеріалів, пов’язаних зі створенням та діяльністю музею Товариства "Лемківщина", які зберігаються в архіві Історичного музею в Сяноці (Польща). Вивчення етапів формування мистецької музейної колекції (1931–1944) в контексті соціо-культурних чинників та її значення для української культурної спадщини. Методологія. У процесі дослідження було застосовано історико-порівняльний та історико-хронологічний методи для систематизації архівних документів, що уможливило їхню класифікацію відповідно до тематичних блоків. Це дозволило окреслити передумови створення музею та його структури, основні віхи діяльності, типологію та особливості колекції, співпрацю з іншими інституціями тощо. Наукова новизна. Здійснено комплексний аналіз архіву музею "Лемківщина" (листування, звіти, інвентарні книги, відгуки в періодиці та ін.), який зберігається в Історичному музеї в Сяноці. Основну увагу зосереджено на особливостях шляхів набуття експонатів і формування музейної колекції, її унікальності та значенні для українського культурного середовища в історичному вимірі. Виявлено, що об’єкти поповнювали збірку завдяки активній збирацькій діяльності музейників, зокрема ідейного сподвижника й директора Лева Ґеца, у співпраці з представниками лемківських громад. Висновки. Матеріали архіву музею Товариства "Лемківщина" майже невідомі в українських гуманітарних студіях. Необхідною є публікація власне оригінальних, не інтерпретованих документів, які є важливим підґрунтям для вивчення діяльності українських музеїв упродовж 1920 – початку1940-х років. Насамперед це фактологічні джерела, які дозволяють максимально об’єктивно охарактеризувати діяльність музею в контексті соціокультурних чинників та проаналізувати його зібрання, творів мистецтва зокрема. Документи дають можливість простежити історію колекції та її подальшу долю після ліквідації музею "Лемківщина", правонаступником якої став Історичний музей у Сяноці. The goal of the research. Work purpose consists of the handwritten and printed materials analysis related to the “Lemkivshchyna” Society Museum activities, which are stored in the Archive of the Historical Museum in Sanok (Poland) as well as the study of the formative stages of the art museum collection (1931―1944) in the context of socio-cultural factors and its importance for Ukrainian cultural heritage. Methodology. In the research process, historical-comparative and historical-chronological methods were used to systematize archival documents, which helped to classify them according to thematic blocks. This facilitated to outline of the prerequisites for the creation of the museum and its structure, the main milestones of activity, the typology of the art collection, cooperation with other institutions, etc. Scientific novelty. The comprehensive analysis of the “Lemkivshchyna” archive (correspondence, reports, inventory books, reviews in periodicals, etc.), which is stored in the Historical Museum in Sanok was carried out. Special attention is given to features of exhibits acquisition and the art collection formation, its uniqueness, and significance for the Ukrainian cultural environment in the historical dimension. It was revealed that the objects were added to the collection thanks to the collecting activities of the museum staff, in particular, the director Lev Gets, in cooperation with representatives of the Lemko`s communities. The process was determined by the urgent need to preserve local material culture. Conclusions. The “Lemkivshchyna” Society Archive materials are almost unknown in Ukrainian humanitarian studies. It is necessary to publish original, uninterpreted documents, which are an important source for studying the activities of Ukrainian museums during the 1920s and early 1940s. First of all, these are factual sources that allow us to characterize the activities of the museum as objectively as possible and to analyze its artwork collection. In particular, the archive makes it possible to partially trace the subsequent history of the collection after the liquidation of the “Lemkivshchyna” museum, which was partly succeeded by the Historical Museum in Sanok.

  rks_2023_30_7.pdf - 0

18.

Публікація документів


Клименко, І. В.
Документ з історії літературного об’єднання "Плуг” (1922–1932 рр.) [Текст] / І. В. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2007. - Вип. 11. - С.291–299 .

Публікації випуска

  rks_2007_11_21.pdf - 0

19.

Публікація документів. Publication of Documents


Філіпович, М. А. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
До питання про ідеологічну політику в українській історичній науці в 1970-х роках (стенограма засідання відділу історії феодалізму Інституту історії АН УРСР стосовно рецензії О. С. Компан на видання "Історія українського мистецтва") [Текст] / М. А. Філіпович // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2016. - Вип. 20. - С.440-456 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
О. С. Компан, відділ історії феодалізму Інституту історії АН УРСР, "Історія українського мистецтва", рецензія. O. S. Kompan, Feudalism History Department of the AS of Ukrainian SSR, history of Ukrainian art, review. Е. С. Компан, рецензия, отдел истории феодализма Института истории АН УССР, "История украинского искусства"

Висвітлено історію рецензійної статті "Український Ренесанс. Роздуми історика над проблемами мистецтвознавства" відомої української вченої, доктора історичних наук Олени Станіславівни Компан, надрукованої в 1967 р. в газеті "Літературна Україна". До публікації пропонується протокол засідання відділу історії феодалізму Інституту історії АН УРСР, скликаного з метою засудити статтю О. С. Компан через ідейні та ідеологічні хиби. In the publication the author presents a meeting protocol of the Feudalism History Department of the AS of Ukrainian SSR of November 15, 1967). The Department meeting was held in order to discuss (practically, to denounce) an article of a Senior Research Fellow, Doctor of Historical Sciences Olena Kompan. The article entitled "UkrainianRenaissance. The historian’s refl ections on the issues of Art Studies", published in the newspaper "Literary Ukraine" (October 17, 1967) was a review of the first two volumes of the "History of Ukrainian Art". The article indeed was discussed on the meeting, however it was not crucified, as most of the meeting participants supported the reviewer. The colleagues of Olena Kompan, M. Braichevsky, O. Apanovych, K. Stetsiuk and D. Myshko expressed their opinions concerning her article. The publication preface contains the history of Olena Kompan’s article-review, main conclusions and provisions, as well as the feedback the article received from numerous readers, colleagues and party’s "academicians". К публикации представлена стенограмма заседания отдела истории феодализма Института истории АН УССР (от 15.11.1967 г.). Заседание отдела было собрано с целью обсуждения (фактически – осуждения) статьи старшего научного сотрудника, доктора исторических наук Елены Станиславовны Компан "Украинский Ренессанс. Размышления историка над проблемами искусствоведения". Статья, напечатанная в газете "Литературная Украина" (1967. – 17 октября), была рецензией на первые два тома "Истории украинского искусства". Формально обсуждение статьи на заседании отдела состоялось, но ожидаемого "разгрома" не было: большинство участников поддержали рецензентку. Свое мнение о статье высказали коллеги Елены Компан – М. Брайчевский, Е. Апанович, К. Стецюк и Д. Мишко.В предисловии к публикации освещается история статьи-рецензии Е. Компан, основные выводы и положения, а также реакция на статью широкого круга читателей, коллег и партийных "академиков"

  rks_2016_20_29.pdf - 0

20.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Донець, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Гендерні аспекти візуалізації жінки в українському радянському плакаті 1940–1980 рр. (на основі зібрання українського друкованого плаката ХХ ст. відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства НБУВ) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.194-201 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
український радянський друкований плакат 1940–1980 рр., образ жінки, гендерний аспект, відділ образотворчих мистецтв НБУВ. Ukrainian Soviet printed poster of the 1940–1980s, woman image, gender aspect, Fine Arts Department of VNLU. украинский советский печатный плакат 1940–1980 гг., образ женщины, гендерный аспект, отдел изобразительных искусств НБУВ.

Аналіз репрезентації візуальних жіночих образів в українському друкованому плакаті 1940–1980 рр. дозволив авторові дійти висновку, що соціальна роль жінки в радянському суспільстві зазначеного періоду обумовлена певними ідеологічними вимогами та що візуальне втілення образу жінки трансформується відповідно до них. Про це свідчать матеріали зібрання українського друкованого плаката ХХ ст. відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. The article is devoted to the critical review of representation of visual women’s images in Ukrainian printed posters of the period of the 1940–1980s, when a woman’s social role in the Soviet society was conditioned by specific ideological requirements. Ukrainian printed posters distinctively and immediately created a legitimate example of a perfect “socially beneficial” Soviet woman. Although in different social political moments of the country’s history meaningful accents shifted toward current events. Thus, during the World War II in the compositional space center there were placed three women’s figures representing the wide-scale heroism of female workers, female combats and female peasants. On Ukrainian posters of the 1970s women were depicted joyful and happy, which had an ideological implicative denoting a visual demonstration of Soviet people life improvement. Still women always had secondary positions in the compositions also depicting men, which secured a non-priority role for women in the Soviet social hierarchy. Статья посвящена критическому рассмотрению репрезентации визуальных женских образов в украинском печатном плакате 1940–1980 гг., периоде, когда социальная роль женщины в советском обществе была обусловлена определенными идеологическими требованиями. Украинский печатный плакат ярко и оперативно создавал легитимный образец идеальной «общественно-полезной» советской женщины. Однако в разные социально-политические моменты истории страны содержательные акценты смещались в сторону происходящих событий. Так, во время Второй мировой войны в центр композиционного пространства помещаются три женские фигуры, олицетворяющие массовый героизм женщин-работниц, женщин-фронтовичек и женщин-крестьянок. На украинских плакатах 1970-х годов женщины изображаются радостными, счастливыми, что имело идеологический подтекст, обозначая визуальную демонстрацию улучшения жизни советских людей. И все же в композициях рядом с мужчинами женским образам всегда отводилось второстепенное место, что закрепляло за женщиной неприоритетную роль в советской социальной иерархии.

  rks_2017_21_16.pdf - 0

...
 
Інститут рукопису
Імідж-каталоги

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського