Бази даних


- результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
 Знайдено в інших БД:КОДЕКС (Рукописні книги) (8)Дослідження рукописних та архівних фондів (167)
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>K=АРХІВНИЙ$<.>+<.>K=ФОНД$<.>+<.>K=БІЛЕЦЬКИЙ$<.>+<.>K=ХЕРСОНЕС$<.>+<.>K=ТАВРІЙСЬКИЙ$<.>+<.>K=<.>ΣΑΣΤΉΡ<.>$<.>+<.>K=ARCHIVAL$<.>+<.>K=FONDS$<.>+<.>K=BILETSKY$<.>+<.>K=CHERSONESOS$<.>+<.>K=TAURICA$<.>+<.>K=<.>ΣΑΣΤΉΡ<.>$<.>+<.>K=АРХИВН$<.>+<.>K=ФОНД$<.>+<.>K=БЕЛЕЦК$<.>+<.>K=ХЕРСОНЕС$<.>+<.>K=ТАВРИЧЕСК$<.>+<.>K=<.>ΣΑΣΤΉΡ<.>$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 193
Представлено документи з 1 до 20
...
1.

Публікація документів. Publication of Documents


Мицик, Ю.
12 документів з історії Полтавщини ХVІІ–ХVІІІ ст. (з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Ю. Мицик, І. Ю. Тарасенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.414-427 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Полтавщина, Гетьманщина, універсали, купчі, монастирі, краєзнавство. Poltava region, Hetmanshchyna, universals, conveyances, monasteries, local lore. Полтавщина, Гетманщина, универсалы, купчие, монастыри, краеведение.

Наведено невідомі раніше документи, які стосуються минулого Полтавщини гетьманських часів, міст і сіл Гадяцького, Лубенського, Миргородського і Полтавського полків, їх соціально-економічної, політичної та церковної історії. Проаналізовано інформаційний потенціал опублікованих документів. The publication presents previously unknown documents on the history of Poltava region in the 17–18th centuries found in the fonds of the Institute of Manuscript of V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. The documents cover the past of Poltava region in hetman times, cities and villages of Hadiach, Lubny, Myrhorod and Poltava regiments, their socio-economic, political and ecclesiastic history. The documents include four conveyances of 1654–1699; a defence universal of 1707 of Lubny colonel Dmytro Zelenskyi to the Holy Protection Church in Lubny and its warden Vasyl Lekhnenko, by which they were released from local taxes and duties; a universal of hetman Danylo Apostol of 1729, by which he confirmed the handover to officer Ivan Lomykovsky of three villages located near Myrhorod on the West and South-West from it; a complaint of gunner Petro Tiuliupa to hetman Ivan Skoropadsky against Hadiach colonel Mykhailo Myloradovych; an excerpt from a list of nuns of Saint Flor and Lavr Monastery of Kyiv, native residents of Poltava region. К публикации представлены неизвестные ранее документы из истории Полтавщины XVII–XVIII ст., найденные в фондах Института рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. Документы касаются прошлого Полтавщины гетманских времен, городов и сел Гадячского, Лубенского, Миргородского и Полтавского полков, их социально-экономической, политической и церковной истории. Это, в частности, четыре купчих 1654–1699 гг.; оборонный универсал 1707 г. лубенського полковника Дмитрия Зеленского Свято-Покровской церкви в Лубнах и ее титарю Василию Лехненко, которым они освобождались от местных повинностей и налогов; универсал гетмана Даниила Апостола 1729 г., которым он подтверждал передачу бунчуковому товарищу Ивану Ломиковскому трех сел, которые находяться вблизи Миргорода на запад и юго-запад от него; жалоба пушкаря Петра Тюлюпы гетману Ивану Скоропадскому на гадяцкого полковника Михаила Милорадовича; выписка из списка монахинь киевского монастыря свв. Флора и Лавра – уроженок Полтавщины.

  rks_2017_21_29.pdf - 0

2.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Старовойт, С. В.
Іван Іларіонович Лукінов: життя і діяльність у документах (за матеріалами особового фонду в Інституті архівознавства НБУВ) [Текст] / С. В. Старовойт // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2009. - Вип. 13. - С.292–304 .

Публікації випуска


Запропонований аналіз складу документів особового архівного фонду вченого в галузі економіки – академіка НАН України, РАН та інших академій І.І. Лукінова, який зберігається в Інституті архівознавства НБУВ. Розглядаються джерельні можливості фонду у вивченні і відтворенні біографії та діяльності вченого, його участі у розробленні теоретичних засад формування економіки УРСР та незалежної України. The author carries out an analysis of the documental contents of the personal archive of I. I. Lukinov, a scientist in the field of economy, Academician of the NAS of Ukraine, the RAN and other academies. This collection is preserved at the Institute of archive studies of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. The source possibilities of the collection regarding the studies and reconstruction of the biography and activities of the researcher, his participation in the development of the theory of the economy formation of the USSR and the independent Ukraine are investigated.

  rks_2009_13_19.pdf - 0

3.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Юхимець, Г. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Ініціальні літери на сторінках українських стародруків XVII–XVIII ст. (зібрання відбитків друкарні Києво-Печерської лаври в фондах НБУВ) [Текст] / Г. М. Юхимець, І. І. Цинковська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.118-130 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
українські стародруки, графічна мініатюра, ініціальна літера, ініціал-ілюстрація, орнаментика, іконографія. Ukrainian old printed books, graphic miniature, initial letter, initial illustration, ornaments, iconography. украинские старопечатные книги, графическая миниатюра, инициальная буква, инициал-иллюстрация, орнаментика, иконография.

Досліджено художні особливості ініціальних літер на сторінках українських стародруків XVII–XVIII ст., визначено стилістику й композиційну структуру їхнього декору, іконографічні аспекти зображених образів святих, євангельських, біблійних сюжетів. Здійснено мистецтвознавчий аналіз ініціальних літер як унікальних зразків мистецтва графічної мініатюри з різноманітністю їхньої тематики, винахідливістю розробки сюжетів і прагненням вирішення складних композиційних завдань, обумовлених не лише розміром і форматом ініціала, але й формою і розташуванням самої літери. The article is devoted to such a complicated and little studied element of artistic decoration of Ukrainian printed books of the 17th–18th centuries as capital letters. The authors research old printed books from the collection of imprints of the Kyiv-Pechersk Lavra’s typography. Various topics, iconography, compositional and artistic stylistic features of miniature illustrations of initial letters, their location on book pages, content correspondence or discrepancy with a text, usage of one cliché in various editions provide multiple new possibilities to researchers. Especially the authors accentuate iconography of gospel and life subjects, as well as the source studies analysis of initial letters, which in Ukrainian old printed editions of Baroque epoch impress with innovation of subject development and the ambition for original decisions of complex compositional tasks conditioned not only by the size and format of an initial, but also by the form and location of the letter itself in a certain decorative space. Статья посвящена такому сложному и малоизученному элементу художественного оформления украинских печатных книг XVII–XVIII вв., как заглавные буквы. Исследование произведено на старопечатных книгах из собрания оттисков типографии Киево-Печерской лавры. Разноплановая тематика, иконография, композиционные и художественно-стилистические особенности миниатюр-иллюстраций заглавных букв, их размещение на страницах книги, смысловое соответствие или несоответствие тексту, использование одного клише в различных изданиях открывают множество новых возможностей для исследователей. Особое внимание уделено иконографии евангельских и житийных сюжетов, а также искусствоведческому анализу заглавных букв, которые в украинских старопечатных изданиях эпохи барокко поражают изобретательностью разработки сюжетов и стремлением к оригинальным решениям сложных композиционных задач, обусловленных не только размером и форматом инициала, но и формой и расположением самой буквы в конкретном изобразительном пространстве.

  rks_2017_21_11.pdf - 0

4.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Collections


Булатова, С. О. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Іноземні впливи та запозичення у старопольському кухарському рукопису "Zbior dla kuchmistrza tak potraw jako ciast robienia" ХVІІІ ст. з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.75-91 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
рукопис, старопольська рецептура, впливи, еліта, запозичення, термін. manuscript, Old Polish recipe, influences, elite, borrowing, term.

Метою роботи є аналіз та залучення до наукового обігу запозичених іноземних рецептур у старопольському кухарському рукопису «Zbiór dla kuchmistrza tak potraw jako ciast robienia» ХVІІІ ст., що сприятиме вивченню історико-кулінарної спадщини на теренах українсько-польського пограниччя в ХVIІ–XVIII ст. Методологія ґрунтується на принципах дослідження старопольських рукописних рецептур ХVІ–ХVIII ст., яке варто залучити до розвідок інтердисциплінарного характеру, оскільки поряд із висвітленням історичного та культурно-антропологічного аспектів вважається за доцільне не оминати увагою і мовознавчі питання. Наукова новизна. На матеріалі рукопису розглянуті та проаналізовані рецептури з точки зору їх історико-культурних впливів на кухню українсько-польського пограниччя ХVІІ–ХVІІІ ст. Завдяки певним запозиченням з інших етнічних традицій зафіксовано низку новаційних страв, розглянуто їхні походження, техніки, специфіку смакових комбінацій. Охарактеризовано запозичені кулінарні терміни, зокрема й рідкісні, такі, що не відображаються у фахових словниках ХVI–ХVIII ст. Висновки. Розглянуті в рукопису «Zbiór dla kuchmistrza tak potraw jako ciast robienia» іноземні впливи та запозичення, поряд із традиційним досвідом, сприяли розвиткові кухарських практик на східних теренах Корони в ХVIІ–XVIII ст. На підставі аналізу рецептур простежується спадковість історико-кулінарних традицій. Іноземні способи зазвичай наведені в тексті в адаптованому вигляді. У ХVІІ–ХVІІІ ст. визначаються центральноєвропейські історико-культурні впливи та запозичення: найдавнішими в тексті є угорські та чеські страви, які, за висновками Я. Думановського, походять зі старопольського «Kuchmistrzostwa» ХVІ ст. Знаковими були італійські та, насамперед, французькі кулінарні тенденції, які, завдяки їхній популярності, відзначені в барокових рецептурах нефранцузького походження – угорських, німецьких. Оригінальністю вирізняються способи приготування десертів з німецької кулінарної традиції. Загалом, це був значний поштовх до розвитку мовних процесів, насамперед старопольської фахової термінології, що, зокрема, спричинило еволюцію жанру кухарських книг у ХVІІ–ХVІІІ ст. The aim of the work is to analyze and involve in scientific circulation borrowed foreign recipes in the Old Polish culinary manuscript "Zbiór dla kuchmistrza tak potraw jako ciast robienia" of the 18th century, which will contribute to the study of historical and culinary heritage on the Ukrainian-Polish borderland in the 17th–18th centuries. The methodology is based on the principles of research of the Old Polish manuscripts of the 16th–18th centuries, which should be involved in interdisciplinary research, as along with the coverage of historical and cultural-anthropological aspects it is considered necessary to deal with linguistic issues. Scientific novelty. The recipes from the point of view of their historical and cultural influences on the cuisine of the Ukrainian-Polish borderland of the 17th–18th centuries are considered and analyzed on the material of the manuscript. Due to certain borrowings from other ethnic traditions, a number of innovative dishes have been recorded, their origin, techniques, and specifics of taste combinations have been considered. Borrowed culinary terms are characterized, in particular rare ones, such that they are not reflected in the professional dictionaries of the 16th–18th centuries. Conclusions. The foreign influences and borrowings considered in the manuscript "Zbiór dla kuchmistrza tak potraw jako ciast robienia", along with traditional experience, contributed to the development of culinary practices in the eastern part of the Crown in the 17th–18th centuries. On the basis of the analysis of recipes the heredity of historical and culinary traditions is traced. Foreign methods are usually given in the text in an adaptive form. In the 17th and 18th centuries, Central European historical and cultural influences and borrowings are determined: the oldest in the text are Hungarian and Czech dishes, which, according to Ya. Dumanovskyi, originate from the Old Polish "Kuchmistrzostwo" of the 16th century. Significant were the Italian and, above all, French culinary trends, which, due to their popularity, are noted in the Baroque recipes of non-French origin – Hungarian, German. The ways of desserts from the German culinary tradition are distinguished by their originality. In general, this was a significant impetus to the development of language processes, primarily in the Old Polish professional terminology, which, in particular, led to the evolution of the genre of cookbooks in the 17th and 18th centuries.

  rks_2020_26_8.pdf - 0

5.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Шипко, Л. В.
Історія формування, структура та документальний склад особового архівного фонду М. Г. Крейна (за документами Інституту архівознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. В. Шипко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.195-210 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
архівний фонд, джерело, математика, член-кореспондент, АН УРСР, М. Г. Крейн. archival fund, source, mathematics, corresponding member of the Academy of Sciences of USSR, M. G. Krein. архивный фонд, источник, математика, член-корреспондент, АН УССР, М. Г. Крейн.

Проаналізовано структуру та склад документів архівного фонду члена-кореспондента АН УРСР М. Г. Крейна, що зберігається в Інституті архівознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Доведено цінність матеріалів даного фонду як важливого джерела для сучасних науковців у галузі математики, а також у дослідженні проблеми моментів, теорії інтегральних рівнянь, математичної теорії коливань та різних проблем функціонального аналізу. The article analyses the structure and composition of the archival fund documents of M. G. Krein, the corresponding member of the Academy of Sciences of USSR, stored in the Institute of Archival Science of V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. The author proves the value of this fund materials as an important source for contemporary scholars in the field of mathematics as well as the study of the problem of moments, the theory of integral equations, mathematical theory of vibrations and different problems of functional analysis. Проанализирована структура и состав документов архивного фонда члена-корреспондента АН УССР М. Г. Крейна, хранящегося в Институте архивоведения Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. Доказано ценность материалов данного фонда как важного источника для современных учёных в области математики, а также в исследовании проблемы моментов, теории интегральных уравнений, математической теории колебаний и различных проблем функционального анализа.

  rks_2013_17_12.pdf - 0

6.

До 150-ліття від дня народження Агатангела Юхимовича Кримського. 150th anniversary of the birth of Ahatanhel Krymskyi


Бубенок, Олег Борисович (Національна академія наук України (Київ, Україна)).
"Історія хазар" А. Ю. Кримського у фондах Інституту рукопи¬су Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / О. Б. Бубенок // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2021. - Вип. 27. - С.358-366 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
А. Ю. Кримський, «Історія хазар», Інститут рукопису, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Інститут сходознавства, О. Пріцак. A. Yu. Krymskyi, “History of the Khazars”, Institute of Manuscript, V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, Institute of Oriental Studies, O. Pritsak.

Метою роботи є аналіз структури і змісту рукопису монографії А. Ю. Кримського «Історія хазар», що зберігається у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, та пояснення обставин її написання. Методологія дослідження базується на принципах історизму, наукової об’єктивності та сукупності методів історичного дослідження – історичного, порівняльного, хронологічного, джерелознавчого, архівознавчого, бібліографічного. Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше було досліджено не лише зміст роботи «Історія хазар», але й проаналізовано походження окремих частин рукопису монографії. Певні фрагменти роботи зберігаються також поза межами Інституту рукопису – в Науково-дослідному центрі орієнталістики ім. О. Пріцака Національного університету «Києво-Могилянська академія». Але вони дублюють частину аркушів, що зберігаються у фондах ІР НБУВ. Вдалося встановити, що робота складається з двох великих частин, які за змістом заперечують одна одну. Велике наукове значення має частина, де описані події після VI ст. Вона була в основному закінчена до 1936 р. Частина з викладом подій до VI ст. не має великої наукової ваги, бо базується на марристських позиціях. Вона була написана в 1937 р. З огляду на біографію А. Ю. Кримського, виходить, що першу частину вчений встиг створити до того, як проти нього почалися репресії. А другу – в дусі ідей М. Я. Марра – академік змушений був написати на засланні у Звенигородці. Це, очевидно, його врятувало, адже в 1937 р. репресії проти нього тимчасово послабилися. Висновки. Велика робота А. Ю. Кримського «Історія хазар», рукопис якої зберігається у фондах ІР НБУВ, є видатною подією в історії хазарознавства. Особливо це стосується основної частини, присвяченої подіям після VI ст. На жаль, не знайдені початкові й останні сторінки цієї частини «Історії хазар». Отож, на майбутнє, є ще шанс опублікувати більш повний варіант великої роботи українського вченого. The aim of the work is to analyze the structure and content of the manuscript of monograph “History of the Khazars” by A. Yu. Krymskyi, which is stored in the fonds of the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, and also to explain the circumstances of its writing. The research methodology is based on the principles of historicism, scientific objectivity and a combination of methods of historical research – historical, comparative, chronological, source study, archival study, bibliographic. The scientific novelty of the research is that firstly not only the content of the monograph “History of the Khazars” was studied, but also the origin of certain parts of the manuscript of the monograph was analyzed. Some fragments of this work are also stored outside the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine – in the O. Pritsak Research Center for Oriental Studies of the National University of “Kyiv-Mohyla Academy”. However, they duplicate of the sheets, which stored in the fonds of the Institute of Manuscript. We know, the research consists of two large parts that contradict each other. The part, where the events after the 6th century AD are described, has a great scientific importance. It was mainly completed before 1936. The part, where the events before the 6th century AD are described, does not have a great scientific significance, because it is written according to the N. Marr’s positions. It was completed in 1937. According to the biography of A. Yu. Krymskyi, we can believe that a purely scientific part of monograph by A. Yu. Krymskyi was completed before the repressions against him. A. Yu. Krymskyi had written a part according to the ideas of N. Marr during the exile in Zvenyhorodka. It saved him, because in 1937 the repression against him was temporarily decreased. Conclusions. A great work “History of the Khazars” by A. Yu. Krymskyi, the manuscript of which is stored in the fonds of the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, is an outstanding event in the history of Khazar studies. It is especially true of the main part, dedicated to the events after the 6th century AD. Unfortunately, the first and last pages of the main part of the “History of the Khazars” have not been found. Therefore in the future we will have a chance to publish a more complete version of the great research of the Ukrainian scholar.

  rks_2021_27_26.pdf - 0

7.

Публікація документів. Publication of Documents


Чернухін, Є. К. (Інститут історії України НАН України).
Автографи св. Ігнатія Маріупольського з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Є. К. Чернухін, О. Б. Кульчинський // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2016. - Вип. 20. - С.428-439 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
митрополит Ігнатій Гозадинов, Трифілій Карацоглу, греки Надазов’я, караманлійське письмо. Metropolitan Ignatius Gozadinov, Trifillius Karatsoglu, Azov Greeks, Karamanli script. митрополит Игнатий Гозадинов, Трифиллий Карацоглу, греки Приазовья, караманлийское письмо

Серед паперів маріупольського протопопа Трифілія Карацоглу є три документи з власноручними підписами останнього митрополита Готії та Кафи Ігнатія Гозадинова. Документи, складені російською та турецькою (караманлійським письмом) мовами, були призначені для протоієрея Трифілія Карацоглу в період переселення греків з Криму та облаштування їх у Надазов’ї. У статті представлені тексти документів, переклад з турецької, коментарі. There are three documents signed by the last Metroplitan of Gothia and Kafa Ignatius Gozadinov in the archives of the archpriest Trifillius Karatsoglu. The archives had been acquainted by the Odessa Society of History and Antiquities in 1914 from the Azov Greeks. Now the collection is kept in the depositories of the Institute of Manuscript of V. Vernadsky National Library of Ukraine. Тhe documents were adressed to archpriest Trifillius Karatsoglu. Two documents were written in Russian, and one was written in Turkish with Hellenic (Karamanli) script. The return of Metropolitan and archpriest from Saint Petersburg to Samara Saint Michael monastery in autumn of 1779 is the subject of two documents, while the third one is the permit for Trifillius Karatsoglu for the trip to Kateynoslav in May 1782 in order to sanctify the Greek Church. Full texts of the documents, the translation of the Karamanli text and comments are peresented. Среди бумаг мариупольского протопопа Трифиллия Карацоглу, переданных в Одесское общество истории и древностей в 1914 г. из греческого Приазовья и хранящихся в настоящее время в Институте рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, находятся три документа с собственноручными подписями последнего митрополита Готии и Кафы Игнатия Гозадинова. Все три документа предназначены протоиeрею Трифиллию Карацоглу. Два из них составлены на русском языке и один на турецком – греческим (караманлийским) письмом. В двух документах речь идет о возвращении митрополита и протоиерея из Санкт-Петербурга в Самарский Свято-Николаевский монастырь осенью 1779 г. Третий документ является пропуском для поездки протоиерея Трифиллия в Екатеринослав в мае 1782 г. для освящения греческой церкви. В статье представлены тексты документов, перевод караманлийского текста и комментарии

  rks_2016_20_28.pdf - 0

8.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Шамаєва, Кіра Іванівна (Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна, Київ).
Архів Віктора Косенка як джерело реконструкції задуму "24 дитячих п’єс для фортепіано" (за фондами Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / К. І. Шамаєва, О. Ю. Волосатих, 0001403642 0001403642 // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 30. - С.59-75 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Віктор Косенко, особовий архів, "24 дитячі п’єси для фортепіано" Віктора Косенка, Фридерик Шопен, українська музична культура перших десятиліть ХХ століття, Інститут рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Viktor Kosenko, personal archive, "24 Children's Plays for Piano" by Viktor Kosenko, Frederic Chopin, Ukrainian musical culture of the 20th century first decades, Institute of Manuscript of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine.

Метою роботи є введення останнього великого фортепіанного твору Віктора Косенка до контексту європейської музичної культури, визначення місця циклу в загальній картині творчого спадку митця, спростування його подекуди дещо легковажного й однобічного розуміння. Методологія дослідження базується на застосуванні історичного та порівняльного методів, джерелознавчого аналізу, елементів комплексного музикознавчого аналізу тощо. Наукова новизна пропонованої розвідки полягає в реконструкції процесу створення фортепіанного циклу знаного українського композитора, введенні до наукового обігу архівних робочих матеріалів, простеженні глибинного багаторівневого зв’язку з європейською фортепіанною культурою кількох національних традицій. Важливим є переосмислення погляду на останній великий фортепіанний твір Віктора Косенка: цей проблемний концептуальний цикл-заповіт сприймався раніше винятково як методичний посібник. Висновки. Висвітлено значення матеріалів особового архіву українського композитора, піаніста й педагога Віктора Косенка для майбутнього відтворення цілісної мистецької панорами України 1920–1930-х років. Зокрема, інтонаційний аналіз остаточної, опублікованої версії циклу "24 дитячі п’єси для фортепіано" в порівнянні з рукописами попередніх варіантів унаочнює його спорідненість із циклом Прелюдій Фридерика Шопена, глибинну залученість українського композитора до спадку свого улюбленого митця. Дослідження збережених архівних документів дозволяє збагнути глибину змісту косенківських мініатюр, дає можливість розуміння багатоетапного формування задуму, підтверджує природність, але й процесуальність появи готового матеріалу і водночас – глибинний зв’язок зі світовою фортепіанною культурою, наочно презентованою "енциклопедією шопенівських образів". У такий спосіб український композитор оприявнив два світи – безпосередній світ радості дитинства й адаптований під дитяче сприйняття власний душевний світ з його емоційними потрясіннями, неспокоєм, пронизливою тугою за далеким утраченим минулим. "24 дитячі п’єси" – останній завершений фортепіанний твір композитора. І водночас під виглядом зовні невибагливих п’єс-мініатюр – квінтесенція його виконавського й композиторського досвіду, проблемний концептуальний цикл-заповіт. The goal of the research. Inclusion of the Viktor Kosenko's last great piano work in the context of European musical culture, determination of the cycle's place in the overall picture of the artist's creative heritage, refutation of its somewhat frivolous and one-sided understanding. Methodology. Historical and comparative methods, the method of source analysis, elements of complex musicological analysis are ap plied. The scientific novelty of the proposed research consists in the reconstruction of the process of creating the piano cycle of a well-known Ukrainian composer, the introduction of archival working materials into the scientific circulation, tracing the deep multi-level connection with the European piano culture of several national traditions. It is important to rethink the view of Viktor Kosenko's last major piano work: this problematic conceptual cycle-testament was previously perceived exclu sively as a methodical guide. Conclusions. The significance of the materials of the personal archive of the Ukrainian composer, pianist and teacher Viktor Kosenko for the reproduction of the integral artistic panorama of Ukraine of the 1920s and 1930s is highlighted. In particular, the intonation analysis of the final, published version of the cycle "24 Children's Plays for Piano" in comparison with the previous ver sions manuscripts illustrates its kinship with the Preludes cycle by Frederic Chopin, the deep involvement of the Ukrainian composer in the legacy of his favorite ar tist. The study of preserved archival materials allows one to understand the depth of the content of Kosenko's miniatures, provides an opportunity to understand the multi-stage formation of the idea, confirms the naturalness, but also the procedural nature of the finished material appearance, and at the same time – a deep connection with the world piano culture, visually presented in the "encyclopedia of Chopin's images". In this way, the Ukrainian composer revealed two worlds – the immediate world of childhood joy and, adapted to children's perception, his own mental world with its emotional upheavals, restlessness, piercing longing for the distant lost past. "24 Children's Plays" is the last completed piano work of the composer. And at the same time, under the guise of outwardly undemanding miniature plays – the quintessence of his performer and composer's experience, a problematic conceptual cycle-testament.

  rks_2023_30_6.pdf - 0

9.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Плачинда, В. П.
Архів Житецьких з рукописних фондів ЦНБ ім. В. І. Вернадського АН України [Текст] / В. П. Плачинда // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1993. - Вип. 1. - С.134–139 .

Публікації випуска

  rks_1993_1_13.pdf - 0

10.

Розділ 1. Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Клименко, Еріка Станіславівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Архів Л. М. Ревуцького у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: структура та склад [Текст] / Е. С. Клименко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 23. - С.5-14 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Л. М. Ревуцький, архівний фонд, композитор, творчість, структура, зміст. L. M. Revutskyi, archive fond, composer, creative work, structure, composition. Л. Н. Ревуцкий, архивный фонд, композитор, творчество, структура, содержание

Мета роботи – дослідити структуру, зміст та склад документів особового архівного фонду видатного українського композитора, педагога, музичного та громадського діяча Льва Миколайовича Ревуцького, що зберігається в Інституті рукопису Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського, висвітлити історію надходження, розкрити принципи та особливості систематизації творчих рукописів композитора-педагога. Методологія дослідження. Застосовано історико-порівняльний, хронологічний та статистичний методи структурного аналізу, а також залучено джерелознавчі та текстологічні методи аналізу нотних джерел, завдяки яким було вивчено творчу діяльність Л. М. Ревуцького. Використання цих методів дозволило визначити видовий склад творчих матеріалів, їхні структурні особливості та інформаційний потенціал, а також відновити цілісність окремих творів та їхніх частин. Наукова новизна. Дослідження передбачає залучення до наукового обігу невідомих раніше рукописних матеріалів, які містять інформацію про основні напрями творчої діяльності Л. М. Ревуцького. Дослідження дозволило виділити маловідомі аспекти творчості митця, що поповнило його доробок новими архівними матеріалами. Висновки. Опрацювання особового архівного фонду Л. М. Ревуцького дозволило проаналізувати склад та зміст творчих матеріалів композитора. Виділено основні структурні групи згідно з особливостями творчості митця. З’ясовано, що головними напрямами творчої діяльності, відображеними в рукописах, були інструментальні, вокальні та вокально-інструментальні твори. Важливе місце також посідають сценічні твори, зокрема редагування опери М. В. Лисенка «Тарас Бульба», а також матеріали педагогічної діяльності та роботи студентських років. Окремий розділ складають нотні рукописи інших осіб, тісно пов’язані з творчою діяльністю Ревуцького. Розглянуто маловідомі творчі матеріали композитора, що має важливе значення для поглиблених подальших досліджень музичної спадщини митця. The aim of the paper is to study the structure, content and documents composition of personal archive of Lev Mykolaiovych Revutskyi, the prominent Ukrainian composer, teacher, musician and public figure, which is stored in the Institute of Manuscriptof V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine; to cover the history of its submission to the archive collection and to reveal the principles and features of systematization of the teacher-composer’s manuscripts. The methodology of the research. The creative activity of Revutskyi is studied with application of historical-comparative, chronological and statistical methods of structural analysis as well as source and text study methods of musical sources analysis. The use of these methods made it possible to determine the typology and document composition of original works, their structural features and informationpotential, as well as to restore the integrity of individual works and their parts. The scientific novelty. This study introduces into scientific circulation previously unknown handwritten materials that reflect the main directions of creative activity of L. M. Revutskyi. This paper highlights little-known aspects of the artiste’s creativity that complements composer ‘s achievement with new interesting archival materials. Conclusions. Description of the personal archive allowed us to analyse the composition and content of L. M. Revutskyi’s musical heritage as well as to outline the main structural groups of his works. It was discovered that the main areas of creative activity represented in the documents studied include instrumental, vocal and vocal-instrumental pieces. The essential part of the documents is devoted to dramatic arts pieces, for instance the editing of M. V. Lysenko’s opera “Taras Bulba”, pedagogical activity and work of his student years. A separate section is devoted to musical manuscripts by other authors closely related to Revutskyi’s creative work and his musical heritage. Little-known aspects of the composer’screativity were considered which is important for further research and honouring the memory of the outstanding artist. Цель работы – исследовать структуру, содержание и состав документов личного архивного фонда выдающегося украинского композитора, педагога, музыкального и общественного деятеля Льва Николаевича Ревуцкого, хранящегося в Институте рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, показать историю поступления, раскрыть принципы и особенности систематизации творческих рукописей композитора-педагога. Методология исследования. Применены историко-сравнительный, хронологический и статистический методы структурного анализа, а также привлечены источниковедческие и текстологические методы анализа нотных источников, благодаря которым удалось осветить творческую деятельность композитора-педагога. Использование этих методов позволило определить видовой состав творческих материалов, их структурные особенности и информационный потенциал, а также восстановить целостность отдельных произведений и их частей. Научная новизна. Исследование предполагает введение внаучный оборот неизвестных ранее рукописных материалов, отражающих информацию об основных направлениях творческой деятельности Л. Н. Ревуцкого. Исследование позволило выделить малоизвестные аспекты творчества мастера, дополнило наследие композитора новыми архивными материалами. Выводы. Обработка и описание личного архивного фонда Л. Н. Ревуцкого позволили проанализировать состав и содержание творческих материалов композитора. Выделены основные структурные группы согласно особенностям творчества мастера. Установлено, чтоглавными направлениями творческой деятельности, отраженными в рукописях, были инструментальные, вокальные и вокально-инструментальные произведения. Важное место также занимают сценические произведения, в частности редактирование оперы М. В. Лысенко «Тарас Бульба», а также материалы педагогической деятельности и работы студенческих лет. Отдельный раздел составляют нотные рукописи других лиц, тесно связанные с творческой деятельностью Ревуцкого. Рассмотрены малоизвестные творческие материалы композитора, что имеет важное значение для дальнейших исследований и чествования памяти выдающегося мастера.

  rks_2019_23_3.pdf - 0

11.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Корчемна, І. С. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Архів письменника, поета О. Д. Розумієнка у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / І. С. Корчемна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.50-55 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Інститут рукопису НБУВ, особовий архівний фонд, Омелян Дмитрович Розумієнко, література, поезія, публіцистика. Institute of Manuscript of VNLU, personal archival fond, Omelian Dmytrovych Rozumienko, literature, poetry, journalism. Институт рукописи НБУВ, личный архивный фонд, Емельян Дмитриевич Розумиенко, литература, поэзия, публицистика.

За матеріалами особового архівного фонду українського письменника, поета та журналіста Омеляна Дмитровича Розумієнка висвітлено його життєвий та творчий шлях; проаналізовано склад та зміст документів його особового архівного фонду; визначено коло спілкування митця. In the article we have attempted to dispose the life path of a Ukrainian writer, poet and journalist Omelian Rozumienko, whose original works are practically unknown to the general public. Based on the fond documents, systematized, explored and accepted for state record at the Institute of Manuscript of V. Vernadsky National Library of Ukraine, we managed to reconstruct O. Rozumienko’s biography and his creative achievements. Presented to science are his poetic and narrative works, as well as the acute and urgent publicistic writings. В статье предпринята попытка восстановить жизненный путь украинского писателя, поэта и журналиста Емельяна Дмитриевича Розумиенко, самобытное творчество которого является практически неизвестным широкой общественности. На основании документов фонда, систематизированных, изученных и принятых на государственный учёт в Институте рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, удалось реконструировать биографию Е. Д. Розумиенко и его творческие достижения. В научный оборот включены поэтические и повествовательные произведения деятеля, его острая и злободневная публицистика.

  rks_2015_19_6.pdf - 0

12.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Корчемна, І. С. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Архів Українського Вільного Університету в Мюнхені у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: історія, структура, науковий опис [Текст] / І. С. Корчемна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.158-168 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Український Вільний Університет в Мюнхені, архівний фонд, науковий опис. the Ukrainian Free University in Munich, archival fonds, scientific description. Украинский Свободный Университет в Мюнхене, архивный фонд, научное описание.

Висвітлено витоки та діяльність Українського Вільного Університету в Мюнхені, проаналізовано історію надходження архіву УВУ до фондів Інституту рукопису НБУВ, визначено склад та зміст архівного фонду, виділено основні структурні групи документів. The article covers the history of foundation and activity of the Ukrainian Free University, treats the structure and the content of the institution archival fonds which was transferred to the Manuscript Institute of VNLU by the State Service for Control of Cultural Property Transfer over the State Border of Ukraine in 2001. The documents embrace the Munich period of the university activities. The fonds consists of documents in Ukrainian and German languages, which represent a wide scale of the institution activity areas in 1946 through 1998. The fonds materials systematization was conducted by thematical groups reflecting, in particular, the history of foundation and activity of the UFU, reports, chronicle of activities in 1947–1992, anniversary celebrations preparationand carrying, for instance, the Millennium of the Baptism of Russia–Ukraine, the academic activity in the university, correspondence, teaching staff activity documents, research papers etc. Complementary to the documents concerning the UFU, the archival fonds contains also the documental complexes of the Society of Ukrainian Science Promotion, the Society of the Ukrainian Free University Supporters, UFU Foundation in the USA, as well as the Ukrainian social institutions and student organizations in emigration. В статье раскрыта история создания и деятельности Украинского Свободного Университета, рассмотрены состав и содержание архивного фонда этого учреждения, переданного в Институт рукописи НБУВ Государственной службой контроля за перемещением культурных ценностей через государственную границу Украины в 2001 г. Документы охватывают мюнхенский период работы университета. Фонд состоит из документов на украинском и немецком языках, которые широко представляют направления деятельности учреждения от 1946 до 1998 г. включительно. Систематизация материалов фонда осуществлялась по тематическим группам, которые отображали, в частности, историю создания и деятельность УСУ, отчёты, хронику работы за 1947–1992 гг., подготовку и проведение юбилейных торжеств, например, 1000-летия Крещения Руси-Украины, учебный процесс в университете, переписку, документы о деятельности преподавательского состава, научные работы и др. Кроме материалов, касающихся УСУ, в архивном фонде представлены документальные комплексы Общества содействия украинской науке, Общества сторонников Украинского СвободногоУниверситета, Фундации УСУ в США, а также украинских общественных учреждений и студенческих организаций, находящихся в эмиграции.

  rks_2014_18_13.pdf - 0

13.

Дослідження архівних та книжкових фондів


Костюк, Є. С.
Архівні джерела з історії виробничих громадських об’єднань 20–30-х років xx ст. у фондах центрального державного архіву вищих органів влади та управління україни [Текст] / Є. С. Костюк // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.117-127 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
фонди, архівні документи, громадські об’єднання. archive funds, archival documents, public societies.

Висвітлено джерельну базу з історії виробничих громадських об’єднань міжвоєнної доби у фондах ЦДАВО України. Devoted source’s basic of industrial public societies history’s between two world wars at TSCDAVO of Ukraine archive funds.

  rks_2012_16_8.pdf - 0

14.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Лук’янець, О. А.
Архівні джерела з дослідження історії соціальних умов життя міського населення УРСР (1950-ті – середина 1960-х років) у фондах ЦДАВО та ЦДАГО України [Текст] / О. А. Лук’янець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.185-194 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
архівні документи, архівні фонди, соціальні умови, міське населення, ЦДАВО, ЦДАГО, УРСР. archival documents, archival funds, social conditions, urban population, Central State Archives of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine, Central State Archives of Public Associations of Ukraine, USSR. архивные документы, архивные фонды, социальные условия, городское население, ЦГАВО, ЦГАОО, УССР.

Окреслено та проаналізовано джеорельну базу з дослідження історії соціальних, зокрема, матеріально-побутових, умов життя міського населення УРСР 1950 - середини 1960-х років за документами з фондів ЦДАВО та ЦДАГО України. The article shows the source base of the research of the USSR urban population social living conditions during the 1950-s - 1960-s according to the documents of the Central State Archives of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine and Central State Archives of Public Associations of Ukraine. Определена и проанализирована база источников по исследованию истории социальных, в частности, материально-бытовых, условий жизни городского населения УССР 1950 - середины 1960-х годов по документам из фондов ЦГАВО и ЦГАОО Украины.

  rks_2013_17_11.pdf - 0

15.

Повідомлення


Кондратенко, О. Ю.
Архівні фонди особового походження видатних українських учених-істориків як джерело вивчення розвитку історичної науки в АН УРСР (1944–1959) [Текст] / О. Ю. Кондратенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2005. - Вип. 10. - С.407–411 .

Публікації випуска

  rks_2005_10_33.pdf - 0

16.

Дослідження архівних та книжкових фондів; Studies of Archival and Book Fonds


Гарбар, Лариса Володимирівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Архівна спадщина Івана Крип’якевича у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Л. В. Гарбар // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2022. - Вип. 29. - С.77-92 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Іван ПетровичКрип’якевич, Інститут рукопису На-ціональної бібліотеки України іменіВ. І. Вернадського, архівна спадщина. Ivan Petrovych Krypiakevych, Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, archival heritage.

Мета роботи: репрезентація скла-ду та змісту документів архівної спад-щини вченого та організатора нау-ки Івана Петровича Крип’якевича(1886–1967), що є складовою різнихфондів Інституту рукопису Національ-ної бібліотеки України імені В. І. Вер-надського. Методологія дослідженняполягає в застосуванні історико-типо-логічного, історико-хронологічного,історико-системного методів. Зазна-чений методологічний підхід дозво-ляє визначити видовий склад доку-ментів І. П. Крип’якевича в архів-них фондах Національної бібліотекиУкраїни імені В. І. Вернадського та їх-ній інформаційний потенціал для ві-дображення наукової біографії вче-ного. Наукова новизна дослідженняполягає у введенні до наукового обігу архівних документів, що доповнюютьвідомості про життя, діяльність і твор-чість академіка І. П. Крип’якевича, атакож про родину вченого. Виснов-ки. У статті надано характеристикускладу та змісту розпорошених середрізних фондів документів академікаІ. П. Крип’якевича, які умовно систе-матизовані нами за тематично-видо-вим принципом у такі групи: науковіпраці вченого (статті та рецензії); ли-стування, зокрема листи І. П. Крип’я-кевича до керівника Постійної комі-сії для складання біографічного слов-ника діячів України М. М. Могилян-ського за 1927–1929 роки, а такожлисти до С. І. Маслова, П. М. Попова,М. Ю. Брайчевського та ін.; авто-біографічні документи й докумен-ти щодо діяльності вченого на посаді завідуючого відділом стародруків Біб-ліотеки Академії наук УРСР в 1947–1948 роках. Також визначено інфор-маційний потенціал документів науко-вого спадку вченого для дослідженняпитань становлення та розвитку низ-ки допоміжних історичних дисциплінй історії вивчення української науки. The aim of the paper: representation of the composition and content of documents of the archival heritage of the scientist and organizer of science Ivan Petrovych Krypiakevych (1886–1967), which are part of various fonds of the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The research methodology consists in the application of historical-typological, historical-chronological, historical-systemic methods. The specified methodological approach makesit possible to determine the type of documents of I. P. Krypiakevych in the archivefonds of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine and their informational potential for displaying the scientific biography of the scientist. The scientific novelty of the study consists in the introduction into scientific circulation of archival documents that supplement information about the life, activity and work of Academician I. P. Krypiakevych, as well as about the scientist’s family. Conclusions. The article considers and provides a description of the composition and content of Academician I. P. Krypiakevych’s documents scattered among various fonds, which we conditionally systematized according to the thematic and species principle into the following groups: scientific works of the scientist (articles and reviews); correspondence, inparticular letters from I. P. Krypiakevych to the head of the Permanent Commissionfor Compiling a Biographical Dictionary of Ukrainian Figures M. M. Mohylianskyifor 1927–1929, as well as letters to S. I. Maslov, P. M. Popov, M. Yu. Braichevskyi,etc.; autobiographical documents and documents related to the activity of the scientistas the head of the department of old prints of the Library of the Academy of Sciencesof the Ukrainian Soviet Socialist Republic in 1947–1948. The informational potential of the documents of the scientific heritage of the scientist for the formation and development of a number of auxiliary historical disciplines and the study of the history of Ukrainian science is also determined.

  rks_2022_29_7.pdf - 0

17.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Collections


Коваль, Т. В. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Архівна спадщина М. І. Сагарди у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (до 150-річчя від дня народження) [Текст] / Т. В. Коваль // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.54-63 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
М. І. Сагарда, архівна спадщина, Інститут рукопису, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського. M. I. Saharda, archival heritage, Institute of Manuscript, V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine.

Метою роботи є виявлення та характеристика архівної спадщини М. І. Сагарди, що відклалась у відомчих та особових фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Методологія дослідження базується на принципах історизму, наукової об'єктивності та сукупності методів історичного дослідження – історичного, порівняльного, хронологічного, джерелознавчого, архівознавчого, бібліографічного. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше комплексно виявлено та залучено до наукового обігу архівні документи, які стосуються життєвого шляху та трудової діяльності М. І. Сагарди. Здійснено аналіз змісту та складу документів, виконано систематизацію виявлених документальних ресурсів як цілісної інформаційної збірки. Досліджено науковий доробок ученого, його роботи класифіковані за тематичним та хронологічним принципами, встановлено опубліковані та неопубліковані матеріали з його наукової спадщини. На базі архівних джерел реконструйовано життєвий шлях М. І. Сагарди та основні етапи його наукової, педагогічної, трудової діяльності. Визначено інформаційну складову архівної спадщини вченого як джерела з історії бібліотечної справи України і, зокрема, формування спеціалізованих фондів у період заснування та становлення Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Висновки. Архівна спадщина М. І. Сагарди зберігається в різних архівосховищах. Значний комплекс документів ученого відклався в особових, відомчих та комплексних фондах Інституту рукопису НБУВ. Виявлена архівна спадщина включає багатоманітні за жанрами та тематикою матеріали різного походження та комплектування й охоплює період 1918–1933 рр. Об'єднання розпорошеної архівної спадщини М. І. Сагарди в єдиний інформаційний ресурс дозволить ефективніше залучити виявлені документи до наукового обігу та сприяти багатогранному вивченню наукового спадку вченого. The aim of the work is to identify and characterize the archival heritage of M. I. Saharda, which was deposited in the departmental and personal fonds of the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The research methodology is based on the principles of historicism, scientific objectivity and a combination of methods of historical research – historical, comparative, chronological, source study, archival study, bibliographic. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time archival documents relating to the life and work of M. I. Saharda were comprehensively revealed and brought into scientific circulation. The analysis of the content and composition of documents was carried out, and the systematization of the identified documentary resources as an integral information assembly was also done. The scientific potential of the scientist was investigated, his works are classified according to thematic and chronological principles, published and unpublished materials from his scientific heritage are established. On the basis of archival sources, the life path of M. I. Saharda and the main stages of his scientific, pedagogical, labor activity are reconstructed. The informational components of the archival heritage of the scientist are determined as sources on the history of librarianship in Ukraine and, in particular, the formation of specialized fonds during the founding and formation of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. Conclusions. The archival heritage of M. I. Saharda is preserved in various archives. A significant set of documents of the scientist was deposited in the personal, departmental and complex fonds of the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The discovered archival heritage includes materials of various genres and topics of various origins and acquisition and covers the period of 1918–1933. The unification of the scattered archival heritage of M. I. Saharda into a single information resource will make it possible to more effectively attract the discovered documents into scientific circulation and contribute to the multifaceted study of the scientific heritage of the scientist.

  rks_2020_26_6.pdf - 0

18.
Корчемна, І. С.
Архівна спадщина Ф. П. Шевченка в фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського у світлі сучасної історичної науки [Текст] / І. С. Корчемна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2005. - Вип. 10. - С.412–417 .

Публікації випуска

  rks_2005_10_34.pdf - 0

19.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Булатова, С. О. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Археографічна й історична пам’ятка єзуїтів колегуму Св. Яна в Ярославі кінця ХVII ст. з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.38-55 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
єзуїти, колегіум Св. Яна в Ярославі, маєток, фільварок, рукопис, автор-укладач. the Jesuits, the collegium of Saint Jan in Jaroslav, landed estate, folwark, manuscript, author-originator. иезуиты, коллегиум Св. Яна в Ярославе, земельное владение, фольварк, рукопись, автор-составитель.

Приділено увагу невідомому рукописному інвентарю маєтків єзуїтського колегіуму Св. Яна в Ярославі кінця ХVIІ ст. Висвітлено археографічний аспект вивчення рукописної пам’ятки у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. The publication treats a manuscript inventory of the late XVII century, unknown for historians, which contains the descriptions of landed estates of the Jesuit collegium of Saint Jan in Jaroslav. The paper covers the archeographical aspect of research of the manuscript artifact of Subcarpathian land, which is currently deposited in the fonds of the Manuscript Institute of V. Vernadsky National Library of Ukraine. The author-originator of the manuscript states explicit historical-archival data on Jesuit and szlachta landed estates in Subcarpathian region in XVI–XVII centuries, in particular the possessions of Jaroslav landed holdings. In the publication we consider the historical information on the original sources of various antiquariums and archives of Rich Pospolyta, primarily the archive of the Jesuit collegium in Jaroslav, which are stated in the manuscript inventory. The archeographical analysis of the manuscript, performed in the article, contributes to the historical reconstruction of the Jesuit collegium of Saint Jan in Jaroslav. В публикации исследуется неизвестный историкам рукописный инвентарь конца ХVII в., содержащий описания земельных владений иезуитского коллегиума Св. Яна в Ярославе. Освещён археографический аспект изучения рукописного памятника Подкарпатья, хранящегося теперь в фондах Института рукописи Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского. Автором-составителем рукописи приведены конкретные историко-архивные данные, касающиеся иезуитского и шляхетского землевладения в Подкарпатском регионе в ХVI–XVII вв., в частности, посессии ярославских земельных угодий. В публикации рассмотрены зафиксированные в тексте рукописного инвентаря исторические сведения по первоисточникам различных древлехранилищ и архивов Речи Посполитой, прежде всего – архива иезуитского коллегиума в Ярославе. Предпринятый в статье археографический анализ рукописи способствует исторической реконструкции целостности архивного собрания иезуитов коллегиума Св. Яна в Ярославе.

  rks_2014_18_4.pdf - 0

20.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Булатова, С. О. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Археографічна спадщина вченого-реформата Станіслава Домініка Клечевського (1714–1776) у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.3-19 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Інститут рукопису НБУВ, рукописи, реформати, архів Руської провінції, автограф, Польське Просвітництво. Institute of Manuscript of VNLU, manuscripts, reformats, Russian province archive, autograph, Polish Enlightenment. Институт рукописи НБУВ, рукописи, реформаты, архив Русской провинции, автограф, Польское Просвещение

Проаналізовано рукописні джерела Станіслава Домініка Клечевського(1714–1776) – польського вченого-реформатa, що зберігаються в Iнституті рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Надано характеристику науково-творчих рукописних праць С. Клечевського у комплексній оцінці його археографічного доробку. The author has investigated the manuscripts of Stanislaw Dominik Kleczewski (1714–1776), a Polish reformat-scientist, the author of works written during Enlightenment. The analyzed manuscripts are deposited in the fonds of the Institute of Manuscript of V. Vernadsky National Library of Ukraine. Documents from the archive of the Russian province reformats and biobliographic literature helped us to reconstruct S. Kleczewski biography and evaluate his scientific activity and clerical career. We have accentuated the role of S. Kleczewski in the acceleration of the province convention libraries acquisition. We have also revealed and attributed the autographs of his works in biblical history "Diluvio universale" and "Theocratia albo wielmożność dzieł boskich…", defined their contents and archeographic features. Bibliographic sources that S. Kleczewski used and their location in the libraries of Russian province convents are defined. The manuscript version of S. Kleczewski treatise in Slavic history "Lechus historiae Polonae restitutus" is analyzed, its specifics and textological divergences in comparison with the exemplar of Olomouc edition of 1774 are defined. A large complex of previously unknown manuscript sources from the fonds of the Institute of Manuscript of VNLU is introduced. Рассмотрены рукописи Станислава Доминика Клечевского (1714–1776), польского реформатa-учёного, автора трудов эпохи Польского Просвещения, хранящиеся в фондах Института рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского. На основании документов из архива реформатов Русской провинции, а также биобиблиографической литературы восстановлена биография С. Клечевского, оценивается его научное творчество и духовная карьера. Подчеркнута роль С. Клечевского в активизации комплектования конвентуальных библиотек провинции. Выявлены и атрибутированы автографы его трудов по библейской истории "Diluvio unіversale" и "Theocratia albo wielmożność dzieł boskich…", определены их содержание, состав, археографические особенности. Установлен комплекс используемых автором библиографических источников, а также их местонахождение в библиотеках конвентов Русской провинции. Проанализирована рукопись трактата С. Клечевского по славянской истории "Lechus historiae Polonaerestitutus", определены ее специфика и текстологические различия при сопоставлении с экземпляром оломоуцкого издания 1774 г. Введен обширный комплекс ранее неизвестных рукописных источников из фондов Института рукописи НБУВ

  rks_2015_19_3.pdf - 0

...
 
Інститут рукопису
Імідж-каталоги

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського