Бази даних


- результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
 Знайдено в інших БД:КОДЕКС (Рукописні книги) (4)Дослідження рукописних та архівних фондів (163)
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>K=КІНОПЛАКАТ$<.>+<.>K=ЗІБРАННЯ$<.>+<.>K=КІНОПЛАКАТА$<.>+<.>K=ХУДОЖНИК$<.>+<.>K=ГРАФІКИ$<.>+<.>K=ПЛАКАТН$<.>+<.>K=ГРАФІКА$<.>+<.>K=РЕКЛАМН$<.>+<.>K=ГРАФІКА$<.>+<.>K=СЮЖЕТН$<.>+<.>K=КОМПОЗИЦІЯ$<.>+<.>K=КОЛОРИТ$<.>+<.>K=ТВОРЧ$<.>+<.>K=МАНЕР$<.>+<.>K=CINEMATOGRAPHIC$<.>+<.>K=POSTER$<.>+<.>K=CINEMATOGRAPHIC$<.>+<.>K=POSTERS$<.>+<.>K=COLLECTION$<.>+<.>K=ARTISTS$<.>+<.>K=GRAPHICS$<.>+<.>K=POSTER$<.>+<.>K=GRAPHICS$<.>+<.>K=ADVERTISEMENT$<.>+<.>K=GRAPHICS$<.>+<.>K=PLOT$<.>+<.>K=COMPOSITION$<.>+<.>K=COLORING$<.>+<.>K=CREATIVE$<.>+<.>K=MANNER$<.>+<.>K=КИНОПЛАКАТ$<.>+<.>K=СОБРАНИ$<.>+<.>K=КИНОПЛАКАТ$<.>+<.>K=ХУДОЖНИК$<.>+<.>K=ГРАФИК$<.>+<.>K=ПЛАКАТН$<.>+<.>K=ГРАФИК$<.>+<.>K=РЕКЛАМН$<.>+<.>K=ГРАФИК$<.>+<.>K=СЮЖЕТН$<.>+<.>K=КОМПОЗИЦИ$<.>+<.>K=КОЛОРИТ$<.>+<.>K=ТВОРЧЕСК$<.>+<.>K=МАНЕР$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 41
Представлено документи з 1 до 20
...
1.
Batanova, T. (Інститут рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (Київ, Україна)).
Documents about the activity of the Jewish political parties in the Ukrainian Central Rada in Kyiv archives and the collection of Judaica Department of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine: custodial history, structure and content [Text] / T. Batanova // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - P.311-324 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
документи, архіви, єврейські політичні партії, Українська Центральна Рада, революція, Культур-Ліґа . documents, archives, Jewish political parties, Ukrainian Central Rada, revolution, Kultur-lige

Мета роботи: здійснення огляду історії зберігання та формування, складу і змісту документів про діяльність п’ятьох єврейських політичних партій в Українській Центральній Раді (1917–1918), які зараз зберігаються в декількох державних архівах м. Києва (Центральному державному архіві громадських об’єднань України, Центральному державному архіві вищих органів влади та управління України, Державному архіві Київської області) та відділі фонду юдаїки Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Методологія дослідження включає історико-хронологічний, історико-системний та історико-типологічний методи. Вищезазначені методологічні підходи дозволяють прослідкувати складну історію формування та зберігання комплексу документів і визначити склад, зміст і типи документів. Наукова новизна. Аналіз документів єврейських політичних партій як комплексу залучає рідкісні документи з історії єврейського представництва в Української Центральної Ради та революційної доби в Україні до наукового обігу, а також розкриває розвиток архівознавства, утворення нових архівів і принципів архівної роботи. Висновки. Документи п’ятьох єврейських політичних партій про їхню діяльність в Українській Центральній Раді (1917–1918) зараз розподілені у кількох державних архівах Києва (Центральному державному архіві громадських об’єднань України, Центральному державному архіві вищих органів влади та управління України, Державному архіві Київської області) та відділі фонду юдаїки НБУВ. Аналізуючи історію їх формування та зберігання, склад і зміст, можемо стверджувати, що більшість документів була єдиним комплексом, частиною однієї колекції з архіву Культур-Ліги. Подальша історія зберігання цих документів може стати предметом для тематичного дослідження з історії радянських архівних установ, колекцій і архівної справи вцілому. . The aim of the research is to review custodial history, structure and content of documents about the activity of five Jewish political parties in the Ukrainian Central Rada (1917–1918), which are now preserved in several Kyiv state archives (the Central State Archives of Public Organizations of Ukraine, the Central State Archives of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine, the State Archives of Kyiv Region) and Judaica Department of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine.The methodology of the research includes historical-chronological, historical-systematic, and historical-typological approaches. The aforementioned methodological approaches allow to trace the complicated custodial history of the complex of documents and to determine structure, content,and types of documents. The scientific novelty of the paper. The analysis of documents of the Jewish political parties as a complex introduces rare documents from the history of the Jewish representation in the Ukrainian Central Rada and revolutionary period in Ukraine into the scientific circulation, also covers development of archival studies, establishment of new archives and principles of archival work. Conclusions. The documents of five Jewish political parties about their activity in the Ukrainian Central Rada (1917–1918) are now distributed in several Kyiv state archives (the Central State Archives of Public Organizations of Ukraine, the Central State Archives of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine, the State Archives of Kyiv Region) and Judaica Department of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. Analyzing their custodial history, structure and content, it might be argued that the majority of the documents used to be one complex, a part of one collection from Kultur-lige archives. The further custodial history of these documents might be topic for case study in history of Soviet archival institutions, collections and archival studies in general.

  rks_2020_26_22.pdf - 0

2.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Белічко, Н. Ю.
Українська книжкова графіка 50–70-х років ХХ ст. [Текст] / Н. Ю. Белічко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2003. - Вип. 8. - С.126–141 .

Публікації випуска

  rks_2003_8_9.pdf - 0

3.

Історія бібліотечних зібрань та історичних колекцій


Булатова, С. О.
Бібліотека Яна Станіслава Яблоновського в Підкамені та її книжки у складі родового зібрання Яблоновських у Національній бібліотеці України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2000. - Вип. 5. - С.48-58 .

Публікації випуска

  rks_2000_5_3.pdf - 0

4.

Історія бібліотечних зібрань та історичних колекцій


Булатова, С. О.
Екслібриси Станіслава Шодуара на книжках родового бібліотечного зібрання Шодуарів у фондах НБУВ [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2009. - Вип. 13. - С.184–195 .

Публікації випуска


Проаналізовано екслібриси з рукописно-книжкового зібрання найвідомішого представника роду баронів Шодуарів – Станіслава Шодуара, зокрема, здійснений їх книгознавчий та мистецтвознавчий аналіз, визначено кількість та різновиди екслібрисів Станіслава Шодуара у різні періоди, атрибутовано авторство, встановлено роль екслібрисів у контексті формування та розвитку зібрання першої половини ХІХ ст. . The author performs the analysis of the bookplates from the manuscript and book collection of the most famous member of the Chaudoir family - Stanislav Chaudoir. In particular, the bibliological and art analysis is carried out, the numbers and kinds of Chaudoir's bookplates are defined, the authorship is attributed, the role of the bookplates in the context of formation and growth of the collection in the 1st half of 19 century is ascertained.

  rks_2009_13_13.pdf - 0

5.

Історія бібліотечних зібрань та історичних колекцій


Булатова, С. О.
Обзор изданий второй половины XVI века книжного собрания Яблоновских [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1998. - Вип. 4. - С.232-261 .

Публікації випуска

  rks_1998_4_21.pdf - 0

6.

Історія книжкових колекцій та зібрань


Булатова, С. О.
Рукописні дарчі написи на виданнях як джерело з історії комплектування зібрання Шодуарів у фондах Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.183-196 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
рукописні дарчі написи, книжкове зібрання, С. Шодуар, видання, комплектування, нумізмат, бібліофіл, антиквар. autors’ dedication, book collection, Chaudoir, edition, book acquisitions, numismat, bibliophil, antіquarius.

Розкриваєтся джерелознавчий потенціал дарчих автографів авторів – діячів науки на виданнях їхніх праць із зібрання Шодуарів у фондах Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. Проаналізовані першоджерела з історії комплектування зібрання. . The study looks into manuscrypt autors’ dedication on the editions of the Chaudoirs book collection in V. I. Vernadsky the National Library of Ukraine. Special emphasis is ….on the acuisitions of books this scient well as on its sciencie and historical importance. A new primary sources is throughly analysed.

  rks_2012_16_14.pdf - 0

7.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Булатова, С. О. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Традиційні напої шляхетського двору на білоруських землях Великого князівства Литовського у першій чверті ХVІІ ст. (за рукописом Млечка із зібрання Хрептовичів у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.73-96 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
рукопис Млечка, напої, шляхта, Велике князівство Литовське, культура, бароко. Mleczko’s manuscript, beverages, szlachta, Grand Duchy of Lithuania, culture, Baroque. рукопись Млечко, напитки, шляхта, Великое княжество Литовское, культура, барокко.

На матеріалі рукопису Млечка із зібрання Хрептовичів у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського приділено увагу традиційним напоям білоруської шляхти Великого князівства Литовського та культурі їхнього вживання. В історико-культурному контексті проаналізований спектр старопольських рецептів напоїв першої чверті ХVІІ ст. The history of traditional beverages of the Belorussian szlachta of the Grand Duchy of Lithuania and the culture of their consumption in the first quarter of the 17th century are covered based on the materials of the manuscript of Orsha standard-bearer Mikolaj Mleczko, which is part of the Chreptowicz collection from the fonds of the Institute of Manuscript of V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. Review of historical codicological features of the manuscript is given. Within the historical cultural context a range of old Polish receipts of spirit beverages of the first quarter of the 17th century is analyzed. Based on the texts analysis, it has been established that beer was the most popular beverage in Cholopieniczy estate, which belonged to Mleczko and was located in Orsha lands. Among other issues covered are private contacts of Mikolaj Mleczko, the area of Belorussian beverages distribution, peculiarities and technology of their production, and adoption of new receipts by local consumers – magnates and szlachta of the Grand Duchy of Lithuania. Specifics of the processes of traditional beverages preparation are covered within the history of cuisine culture of Baroque epoch. На материалах рукописи Николая Млечко, оршанского хорунжего, из собрания Хрептовичей в фондах Института рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского освещена история традиционных напитков белорусской шляхты Великого княжества Литовского и культура их употребления в первой четверти ХVII в. Рассмотрены историко-кодикологические особенности рукописи. В историко-культурном контексте проанализирован спектр старопольских рецептов алкогольных напитков первой четверти ХVІІ в. На основании анализа текстов рецептов установлено, что в поместье Холопеничи на Оршанщине, принадлежавшем Н. Млечко, наиболее популярным являлось пиво. Среди комплекса вопросов освещаются личные контакты Н. Млечко, ареал распространения белорусских напитков, специфика и технология их изготовления, заимствование новых рецептур местными потребителями – магнатами и шляхтой Великого княжества Литовского. Особенности процессов изготовления традиционных напитков рассмотрены в русле истории кулинарной культуры эпохи барокко.

  rks_2017_21_8.pdf - 0

8.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Булатова, Світлана Олегівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Традиційні напої шляхетського двору на білоруських землях Великого князівства Литовського в першій чверті XVII ст.: столове начиння та посуд (за рукописом Млечка із зібрання Хрептовичів з фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2018. - Вип. 22. - С.100-116 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
рукопис Млечка, напої, шляхта, Велике князівство Литовське, бароко, столове начиння, срібло, скло. Mlechko manuscript, beverages, nobles, Grand Duchy of Lithuania, Baroque, tableware, silver, glass. рукопись Млечка, напитки, шляхта, Великое княжество Литовское, барокко, столовая посуда, серебро, стекло.

На матеріалі рукопису Миколая Млечка із зібрання Хрептовичів, що зберігається у фондах Інституту рукопису НБУВ, розглядаються начиння для напоїв білоруської шляхти Великого князівства Литовського та традиції столування в ХVІІ ст. В контексті культури бароко проаналізовані різновиди столового посуду для напоїв та специфіка їх застосування. За даними інвентарів висвітлюються особливості використання Млечками фамільного столового срібла, оздобленого геральдичною символікою, а також скляного начиння. Tableware for beverages of the Belarusian nobles of the Grand Duchy of Lithuania and the tradition of serving the table were considered based on the materials of the manuscript by Nikolai Mlechko from the Khreptovich collection, deposited in the funds of the Institute of Manuscript of Vernadsky National Library of Ukraine. The types of Old Polish tableware for beverages, common in the fi rst quarter of the ХVІІ century, as well as the specifi cs of their use by the nobles in the daily and ceremonial way are analyzed in the context of the Baroque culture. Traditions and peculiarities of use of the ancestral table silverware, decorated with heraldic symbols, in the Mlechko manor are considered on the base of the documents of tableware inventories. When comparing in the descriptions the elements of silver products, it was established that they are typical objects of Baroque jewelry with their inherent decorativeness and pomposity. Attention is also paid to the use of fashionable glassware for beverages, which got wide popularity in European countries in that period. The sources of receipt and transportation of various types of bewerage tableware to the Mlechko’s Kholopenichi estate, as well as their contacts with the Baltic trade and cultural centers have been analyzed. Inventory lists of bewerage tableware contained in the manuscript of N. Mlechko are a multidimensional source for research. The data recorded in them make it possible to identify innovations in the decorative and applied arts of the Baroque and their reception in the everyday culture of the Belarusian nobles (as exemplifi ed by its representatives the Mlechko) of the Grand Duchy of Lithuania in the ХVІІ century. At the same time, the lists contain valuable heraldic and historical-genealogical information regarding the Belarusian and Lithuanian aristocratic families who lived in this period in the Grand Duchy of Lithuania. На материале рукописи Николая Млечка из собрания Хрептовичей, хранящейся в фондах Института рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, рассмотрена столовая посуда для напитков белорусской шляхты Великого княжества Литовского и традиции сервировки стола. В контексте культуры барокко проанализированы виды старопольской посуды для напитков, распространенные в первой четверти ХVІІ в., а также специфика их использования в повседневном и торжественном обиходе шляхты. На документальном материале инвентарей посуды освещаются традиции и особенности применения Млечками фамильного столового серебра, украшенного геральдической символикой. При сопоставлении в описаниях элементов серебряных изделий установлено, что они являются типичными предметами ювелирного искусства барокко, с присущей им декоративностью и помпезностью. Также уделено внимание использованию Млечками модной стеклянной посуды для напитков, приобретающей в ту эпоху широкую популярность в европейских странах. Проанализированы источники поступления и транспортировки различных видов питьевой посуды в имение Млечков Холопеничи, а также их контакты с прибалтийскими торгово-культурными центрами. Инвентарные списки питьевой посуды, содержащиеся в рукописи Н. Млечка, представляют собой многоаспектный источник для исследований. Данные, зафиксированные в них, дают возможность определить новации в декоративно-прикладном искусстве барокко и их рецепцию в повседневной культуре белорусской шляхты (на примере ее представителей Млечков) Великого княжества Литовского в ХVІІ в. В тоже время списки содержат ценную геральдическую и историко-генеалогическую информацию относительно белорусских и литовских аристократических родов, проживавших в данную эпоху на территории Великого княжества Литовского.

  rks_2018_22_8.pdf - 0

9.

Розділ 5. Публікація документів


Булатова, Світлана Олегівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
"Nastawowac miod stary, wlasnie stary", або білоруські рукописні рецептури питного меду ХVІІ ст. із зібрання Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2019. - Вип. 24. - С.281-300 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
рукопис, старопольська рецептура, мед питний, білоруська шляхта, Велике князівство Литовське. manuscript, old Polish recipes, mead, Belarusian nobility, Great Duchy of Lithuania. рукопись, старопольская рецептура, мед питный, белорусская шляхта, Великое княжество Литовское.

Мета роботи полягає в залученні до наукового обігу маловідомих рукописних текстів із білоруського медоситництва ХVІІ ст., що сприятиме вивченню історико-кулінарної спадщини на теренах Великого князівства Литовського. Адже старопольські рецептури питних медів ХVІІ ст., збережені у шляхетських рукописних зібраннях, є доволі рідкісними археографічними джерелами, яким присвячуються студії не лише українських, а й білоруських, литовських, польських істориків. Методологія обґрунтована принципами публікації старопольських рукописних історичних джерел ХVІ–ХIX ст., а також визначенням старопольської фахової термінології ХVІІ–ХVIII ст. Наукова новизна роботи полягає в першій публікації двох старопольських рецептур питного меду ХVII ст. з білоруських земель Великого князівства Литовського та визначенні їхніх особливостей у порівнянні з іншими рецептурами з медоситництва в Речі Посполитій. У публікації до польських текстів рецептур надається їхній переклад українською мовою, також здійснений уперше. Водночас до рецептур, на підставі фахових та довідкових видань, укладений Словник старопольських кулінарних, господарсько-побутових і метрологічних термінів, а також доданий перелік латинських слів та виразів, які зустрічаються в тексті. Висновки. Інформативна цінність запропонованих до публікації рецептур полягає в тому, що вони віддзеркалюють регіональні традиції медоваріння, оскільки походять із північно-західної частини білоруських земель – з Міра та з Холопенич, що є істотним для вивчення історії медоситництва у Великому князівстві Литовському. Наявність рецептур питного меду ХVІІ ст. свідчить про практичну зацікавленість шляхтича Миколая Млечка, який застосовував досвід місцевих фахівців-медоварів у власному маєтку Холопеничі. The aim of work is to introduce for scholarly circulation scarcely known manuscript texts in Belarusian mead manufacturing of the 17th century, and thus facilitate the study of historical culinary heritage on the terrain of the former Grand Duchy of Lithuania. Old Polish mead recipes of the 17th century, preserved in manuscript collections of the szlachta (nobility) are quite rare archaeographic sources that attract the studies of not only Ukrainian, but also Belarusian, Lithuanian, and Polish historians. The methodology is grounded on the principles of publication of old Polish manuscript historical sources of the 14th–19th centuries, as well as definition of the old Polish special terminology of the 17th–18th centuries. The scientific novelty of the work is in the first publication of two old Polish mead recipes of the 17th century from Belarusian lands of the Grand Duchy of Lithuania and definition of their peculiarities in comparison to other mead recipes in the Polish-Lithuanian Commonwealth. The publication of the Polish texts of the recipes provides the Ukrainian translation which has been done for the first time. In addition to the recipes, on the basis of professional and reference publications, the Glossary of the old Polish culinary, household, and metrological terms has been compiled, and the list of Latin words and phrases met in the text was supplemented. Conclusions. The informative value of the published recipes is in the fact that they represent the regional mead manufacturing traditions; they originate from the North-Western part of the Belarusian lands (from Mir and Khalopyenichy), and thus are essential for the research of the mead manufacturing history in the Great Duchy of Lithuania. The availability of the 17th century mead recipes might also demonstrate the practical interest of the nobleman Mykolai Mlechko who used the experience of local professional mead manufacturers in his own estate in Khalopyenichy. Цель работы состоит во введении в научный оборот малоизвестных рукописных текстов по белорусскому медоварению ХVІІ в., что способствует изучению историко-кулинарного наследия на землях Великого княжества Литовского. Cтаропольские рецептуры питных медов ХVІІ в., сохранившиеся в шляхетских рукописных собраниях, являются достаточно редкими археографическими источниками, которым посвящаются исследования не только украинских, но и белорусских, литовских и польских историков. Методология основана на принципах публикации старопольских рукописных исторических источников ХVІ–ХIX вв., а также предусматривает определение старопольской специальной терминологии ХVІІ–ХVIII вв. Научная новизна работы предполагает публикацию двух старопольских рецептур питного меда ХVII в. из белорусских земель Великого княжества Литовского и определение их особенностей по сравнению с другими рецептурами медосытництва в Речи Посполитой. При публикации польских текстов рецептур приводится, соответственно, их перевод на украинский язык, также осуществленный впервые. На основе специальных и справочных изданий к рецептурам был составлен Словарь старопольских кулинарных, хозяйственно-бытовых и метрологических терминов, а также прилагается список латинских слов и выражений, встречающихся в тексте. Выводы. Информационная ценность опубликованных рецептур состоит в том, что они отражают региональные традиции медоварения, берущие начало в северо-западной части белорусских земель – в Мире и Холопеничах, что важно для изучения истории медосытництва в Великом княжестве Литовском. Тексты рецептур питного меда ХVІІ в. свидетельствуют о практическом подходе шляхтича Николая Млечко, применившего опыт местных медоваров в своем имении Холопеничи.

  rks_2019_24_20.pdf - 0

10.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Волосатих, Ольга (Національна музична академія України імені П.І. Чайковського, Україна, Київ).
Епістолярій, програмні назви, присвяти й маргіналії як джерела дослідження творчості композитора (на матеріалі архіву Віктора Косенка) [Текст] / О. Ю. Волосатих // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2024. - № 2. - С.22-37 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
творчість Віктора Косенка, особовий архів композитора, епістолярій, програмні назви, присвяти, маргіналії, українська музична культура перших десятиліть ХХ століття, Інститут рукопису Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. works by Viktor Kosenko, composer’s personal archive, epistolary, program titles, dedications, marginalia, Ukrainian musical culture of the 20th century first decades, Institute of Manuscript of V.I. Vernadskyi National Library of Ukraine.

Метою роботи є унаочнення використання додаткових елементів авторського рукопису та епістолярного матеріалу як джерел дослідження життєвого і творчого шляху композитора. Методологія дослідження базується на застосуванні історичного та порівняльно-аналітичного методів, джерелознавчого аналізу, структурного й системного методів. Науковою новизною є підтверджена архівними джерелами деталізація відомостей про формування художнього задуму, наявність "внутрішньої програми" багатьох творів Віктора Косенка, уточнення й розширення уявлень про коло спілкування митця, виявлення і наголошення "проблемних зон" сучасної наукової та джерельної бази, пов’язаної з ім’ям композитора. Висновки. Значення матеріалів особового архіву українського композитора, піаніста й педагога Віктора Косенка, що зберігається в Інституті рукопису Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського, для майбутнього відтворення цілісної мистецької панорами України 1920—1930-х років досі є ще повною мірою не усвідомленим. До сьогодні друковані версії документів композитора, зокрема його листів, були доступні у здебільшого викривленому цензурним втручанням (купіювалася, зокрема, інформація щодо контактів митця) вигляді. Не буде перебільшенням стверджувати, що їх активна популяризація в такій формі (здійснювана свого часу, швидше за все, з найкращих міркувань, дружиною композитора) сприяла конструюванню досить спрощеного й хибного образу В. Косенка, в аурі якого він, на жаль, перебуває й досі. Подолання цієї ситуації, виправлення спричинених нею похибок і не порозумінь, зрештою цілісне уведення доробку композитора до наукового обігу становлять один із перспективних напрямів подальшої роботи музикознавців. The goal of the research is to visualize the additional elements of the author’s manuscript and epistolary material use as sources of the composer’s life and creativity study. The research methodology is based on the application of historical and comparative analytical methods, source analysis, structural and systemic methods, etc. The scientific novelty is the detailing of information about the formation of the artistic idea, the presence of the "internal program" of many works by Viktor Kosenko, the clarification and expansion of ideas about the artist’s circle of communication, the identification and emphasis of the "problem areas" of the modern scientific and source base related to him, confirmed by archival sources associated with the composer’s name. Conclusions. The significance of the materials of the personal archive of the Ukrainian composer, pianist and teacher Viktor Kosenko (from Institute of Manuscript of V.I. Vernadskyi National Library of Ukraine fonds) for the future reproduction of the complete artistic panorama of Ukraine in the 1920s and 1930s is still not fully understood. Until today, published versions of the composer’s documents, in particular his letters, were available in mostly distorted form due to censorship (in particular, information on the artist’s contacts was stopped). It would not be an exaggeration to claim that their active popularization in this form (performed, most likely for the best reasons, at one time by the composer’s wife) contributed to the construction of a rather simplified and false image of V. Kosenko, in whose aura, unfortunately, he still lives. Overcoming this situation, correcting the inaccuracies and mis understandings caused by it, in the end, the integral introduction of the composer’s work into scientific circulation is one of the promising directions for the further work of musicologists.

  rks_2024_2_4.pdf - 0

11.

Інформаційні технології в бібліотечній та архівній справі. Информационные технологии в библиотечном и архивном деле


Гальченко, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Сюжет "Розп’яття" на сюжетних середниках українських тиснених оправ ХVІ–ХVІІІ ст. та уніфікація описання для баз даних [Текст] / О. М. Гальченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.597-620 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
оздоблення українських оправ, іконографія сюжету «Розп’яття» на середниках книжних оправ, сюжетні середники. decoration of Ukrainian bookbindings, iconography of the «Crucifixion» subject on centerpieces of bookbindings, narrative centerpieces. украшение украинских переплётов, иконография сюжета «Распятие» на средниках книжных переплётов, сюжетные средники.

Актуальність визначення основних іконографічних типів сюжету «Розп’яття», що зустрічаються на сюжетних середниках, якими оздоблювалися українські шкіряні оправи XVIІ–XVIII ст., пояснюється відсутністю цілеспрямованих досліджень, які б охоплювали всі аспекти вивчення історії побутування української середньовічної оправи. Проаналізовано основні види відмінностей, на які слід звертати увагу при визначенні типів, варіантів або груп даного сюжету при їхній систематизації для БД кириличних оправ. Репрезентовано сім основних ознак, за якими варіанти розрізняються у виділених типах. Ці ознаки можуть стати основою для розробки системи пошуку певної сюжетної інформації в БД за окремими складовими елементами (персоналіями, атрибутами або елементами оздоблення тощо), що й досі залишається найбільш вразливим місцем будь-якої створюваної БД на книжкові оправи. Визначено також коло проблем, з якими стикаються сучасні дослідники при описуванні сюжету «Розп’яття» на середниках українських оправ. The article attempts to identify the main iconographic types of the «Crucifixion» subject, found on narrative centerpieces used to decorate Ukrainian leather bindings of XVI–XVIII centuries. We have analyzed the basic kinds of differences that should be considered when determining types, variants or groups of this subject while systematizing them for a database of Cyrillic bindings. We have presented seven main features which differentiate the variants in selected types. These features may become a basis for the development of a particular system of subject information search in a database by individual constituent elements (persons, attributes or elements of decoration etc.), which still remains the most vulnerable point of any search database on bookbindings. We have defined the range of problems that modern researchers deal with when describing the «Crucifixion» subject on Ukrainian bookbindings centerpieces. В статье была предпринята попытка определить основные иконографические типы сюжета «Распятие», встречающиеся на сюжетных средниках, используемых для украшения украинских кожаных переплётов XVI–XVIII вв. Были проанализированы основные виды различий, на которые следует обращать внимание при определении типов, вариантов или групп данного сюжета при их систематизации для базы данных кириллических переплётов. Были представлены семь основных признаков, по которым могут различаться варианты в выделенных типах. Эти признаки могут стать основой для разработки системы поиска определённой сюжетной информации в базе данных по отдельным составляющим элементам (персоналиям, атрибутам или элементам отделки и т. д.), которая до сих пор остаётся наиболее уязвимым местом в любой поисковой базе данных на книжные переплёты. Определён круг проблем, с которыми сталкиваются современные исследователи при описании сюжета «Распятие» на средниках украинских переплётов.

  rks_2014_18_43.pdf - 0

12.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Special Historical Disciplines


Гальченко, О. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Сюжетні середники на українських шкіряних оправах XVI–XVIII ст.: питання іконографічного вивчення [Текст] / О. М. Гальченко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.299-317 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
оздоблення українських шкіряних оправ XVI–XVIII ст., форма середників книжкових оправ, сюжетні середники, іконографія та типологія сюжетів на українських книжкових оправах. decoration of Ukrainian leather bindings of the sixteenth and eighteenth centuries, form of bookbindings’ center-stamps, subject center-stamps, iconography and typology of plots on Ukrainian bookbindings. отделка украинских кожаных переплетов XVI–XVIII вв., форма средников книжных переплетов, сюжетные средники, иконография и типология сюжетов на украинских книжных переплетах.

На підставі авторської колекції відбитків сюжетних середників на українських шкіряних оправах XVI–XVIII ст. здійснена спроба їхнього аналізу за формою, часом появи та поширенням в окремих регіонах України. Розглянуто проблеми, з якими стикаються дослідники при описуванні, атрибуції та іконографічному вивченні сюжетів на них. Визначено основні проблемні моменти атрибуції основних типів, варіантів або груп окремого сюжету. Окреслюються подальші перспективи вивчення сюжетних середників в Україні. The article deals with the history of study of subject center-stamps on Ukrainian leather bindings of the second half of the 16th–18th centuries in Ukraine. On the basis of a collection of subject center-stamp impressions gathered by the author, their analysis is done by types, changes of separate forms, time of appearance and the nature of plot compositions placement on the center-stamps. The author lists a number of main subjects, which most often appear on Ukrainian medieval book bindings, time of their appearance and existence of certain subjects in certain regions of Ukraine. Attempt is made to systematize them (by main kinds, types and variants). The problems faced by researchers while describing, attributing and iconographically studying subject centerstamps on medieval bookbindings are covered. Crucial points to be considered while defining main types, variants or groups of a separate subject while conducting its iconographic systematization are specified. Further prospects of subject center-stamps study in Ukraine are outlined. Рассматривается история изучения в Украине сюжетных средников на украинских кожаных переплетах второй пол. XVI–XVIII вв. На основании коллекции оттисков сюжетных средников (протирок и фото), собранных автором, сделана попытка анализа по их видам, изменениям отдельных форм, времени появления и характеру расположения сюжетов на них. Определен перечень основных сюжетов, наиболее часто встречающихся на украинских средневековых переплетах, время появления и распространение отдельных сюжетов в конкретных регионах Украины. Предпринята попытка их систематизации (основные виды, типы и варианты). Рассмотрены проблемы, с которыми сталкиваются исследователи при описании, атрибуции и иконографическом изучении сюжетных средников на средневековых переплетах. Определены основные моменты, на которые следует обращать внимание при определении основных типов, вариантов или групп отдельного сюжета при его иконографической систематизации. Определены дальнейшие перспективы изучения сюжетных средников в Украине.

  rks_2017_21_22.pdf - 0

13.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Гах, Ірина Степанівна (Львівська національна академія мистецтв, Україна, Львів).
Лев Ґец "Антольоґія стрілецької творчости": історія та художні особливості рукотворної книги-альбому Українських Січових Стрільців [Текст] / І. С. Гах // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.82-98 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Лев Ґец, Українські Січові Стрільці, Перша світова війна, книга-альбом, графіка, рисунок, акварель, рукопис. Lev Gets, Ukrainian Sich Riflemen, First World War, book-album, graphics, picture, watercolor, manuscript.

Мета роботи. Репрезентація ру котворної книги-альбому "Антольоґія стрілецької творчости" (1915–1917) – епохального витвору словесної, музичної та художньої культури початку ХХ століття, створеного в період Першої світової війни двадцятьма сімома військовими Українських Січових Стрільців (УСС). Понад сотню років "Антольоґія…" зберігалася в бібліотеці оо. Василіян у Римі, очікуючи видруку в 2021-му. Історія створення та подальшої долі книги-альбому тісно пов’язана з життям її творця – художника-упорядника Лева-Осипа Ґеца. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурного підходу до історичного, мистецького та книгознавчого аналізу художньо-образної проблематики рукотворної книги-альбому. Наукова новизна. Вперше здійснено спробу історично-мистецтвознавчого аналізу єдиної рукотворної книги-альбому стрілецької творчості початку ХХ століття як цінного джерела осмислення культурного контексту періоду Першої світової війни. Висновки. Пропоноване дослідження є першою спробою системного розгляду історико-культурних та естетичних смислів віднайденої книги-альбому "Антольоґія стрілецької творчости" і мистецького аналізу графічних зображень Лева Ґеца – відомого українсько-польського художника ХХ століття. Вперше представлена ілюстративна й текстова інформація поглиблює історично-документальний та образно-художній фактаж життя і творчої діяльності не лише Л. Ґеца, а й окремих персоналій двадцяти шести усусівців: художників, поетів, музикантів, і виступає переконливим свідченнями творення експресивної образотворчої та писемної культури Українського Легіону 1915–1917 років. Унікальні напрацювання авторів усього представленого в альбомі мистецького матеріалу дають змогу усвідомити й належно оцінити культурну значимість творчої спадщини митців-усусівців. Малярське на повнення "Антольоґії…" ґрунтується на високого рівня фаховості та репрезентує виразні національно-смислові й духовно-естетичні цінності. The goal of the work. Representation of the handmade book-album "Anthology of Riflemen's Art" (1915-1917) - an epoch-making work of verbal, musical and artistic culture of the beginning of the 20th century, created during the First World War by 27 military of the Ukrainian Sich Riflemen. For more than a hundred years, the “Anthology..." was kept in the Vallicelliana Library in Rome, awaiting publication in 2021. The history of the creation and subsequent fate of the book-album is closely related to the life of its creator - the artist-compiler Lev-Osyp Gets. The research methodology consists in the application of the historical and cultural approach to the historical, artistic and bibliographic analysis of the artistic and figurative problems of the handmade book-album. Scientific novelty. For the first time, an attempt has been made to conduct a historical-artistic analysis of a single handmade book-album of the beginning of the 20th century as a valuable source of understanding the cultural context of the First World War period. Conclusions. The proposed study is the first attempt at a systematic examination of the historical, cultural and aesthetic meanings of the found art album "Anthology of Riflemen's Art" and an artistic analysis of the graphic images of Lev Gets, a famous Ukrainian-Polish artist of the 20th century. All the illustrative and textual information presented for the first time deepens the historical-documentary and pictorial-artistic facts of the life and creative activity of not only L. Gets, but also of individual personalities of 26 Ukrainian Sich Riflemen: artists, poets, musicians, and serves as convincing evidence of the creation of an expressive visual and written culture of the Ukrainian Legion of 1915–1917. The unique works of the authors of all the artistic material presented in the album make it possible to realize and properly assess the cultural significance of the creative heritage of Ukrainian Sich Riflemen artists. The painting content of the "Anthology..." is based on a high level of expertise and represents expressive national-semantic and spiritual-aesthetic values.

  rks_2023_31_7.pdf - 0

14.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Гутник, Л. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Білоруський кінематограф 1930–1980-х років в українських друкованих кіноплакатах з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2020. - Вип. 26. - С.92-115 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, білоруський кінематограф, українські кіноплакати, українські художники. V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, Belarusian cinema, Ukrainian film posters, Ukrainian artists.

Метою статті є репрезентація українських кіноплакатів з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського як візуальних історичних джерел для дослідження білоруського кінематографа 1930–1980-х років. Методологія дослідження базується на застосуванні методів історико-культурологічного, мистецтвознавчого, іконографічного, образно-стилістичного та компаративного аналізу. Наукова новизна дослідження полягає в залученні до наукового обігу кіноплакатів, що розглядаються як образотворчі документальні джерела з історії білоруського кіно, а також у розширенні відомостей про українських художників, які працювали у сфері реклами кіномистецтва. Висновки. Комплексний аналіз зібрання друкованих українських кіноплакатів з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського дозволив в історичній ретроспективі ознайомитися з фільмовим репертуаром, основними тенденціями розвитку, особливостями, тематикою та жанровим розмаїттям кінематографа Білорусії крізь призму графічного доробку вітчизняних художників-плакатистів. Панорама представлених в українських кіноплакатах фільмів – драм, історичних та пригодницьких кінокартин, комедійних та дитячих стрічок – це широкий пласт національного історико-культурного надбання Білорусії, до творення якого долучилися кращі кіномитці республіки, а також кінематографісти колишнього Радянського Союзу та, частково, зарубіжних країн. Основні успіхи білоруського кінематографа були пов'язані зі створенням дитячих фільмів-казок та екранізацією класичних і сучасних літературних творів, магістральною темою яких стало відображення трагічних подій Другої світової війни, партизанського руху на території Білорусії та важкого воєнного дитинства. У 1930-ті роки національний кінематограф розвивався в руслі загальних тенденцій, у 1960–1970-ті – торкався злободенних реалій життя та історичної минувшини, а починаючи із середини 1980-х років можемо характеризувати його як прогресивне культурно-мистецьке явище, звернене до гострих соціальних проблем. The aim of the article is to represent the Ukrainian film posters from the fonds of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine as visual historical sources for the study of Belarusian cinema from the 1930s to the 1980s. The methodology of the research is based on the application of methods of historical and cultural, art historical, iconographic, visual and stylistic and comparative analyzes. The scientific novelty of the study lies in the introduction of film posters as pictorial documentary sources on the history of Belarusian cinema into the scientific circulation, as well as the expansion of information about Ukrainian artists who worked in the field of cinema advertising. Conclusions. A comprehensive analysis of the collection of printed Ukrainian film posters from the fonds of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine allowed to get acquainted with the film repertoire, main trends, features, themes and genre diversity of Belarusian cinema in historical retrospect through the prism of graphic works of domestic poster artists. The panorama of films represented on Ukrainian posters, inter alia dramas, historical and adventure films, comedies and children's films forms a wide layer of the national historical and cultural heritage of Belarus created by the best filmmakers of the republic, as well as filmmakers of the former Soviet Union and partially of foreign countries. The major success of Belarusian cinema was related to the creation of children's fairy tales and film adaptations of classical and modern literary works. The main theme was the depiction of the tragic events of the World War II, the guerrilla movement in Belarus and difficult military childhood. In the 1930s, the national cinema was developing in line with general trends, in the 1960s and 1970s it brought up issues of the current realities of life and the historical past, and since the mid-1980s it could be characterized as a progressive cultural and artistic phenomenon addressing the acute social problems.

  rks_2020_26_9.pdf - 0

15.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Гутник, Л. М.
Майстри вітчизняної графіки в мистецтві кіноплаката (на матеріалах зібрання українського кіноплаката ХХ ст. з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.250-269 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, зібрання кіноплаката, художники-графіки, плакатна графіка, рекламна графіка, сюжетна композиція, колорит, творча манера. cinematographic poster, cinematographic posters collection, artists-graphics, poster graphics, advertisement graphics, plot composition, coloring, creative manner. киноплакат, собрание киноплаката, художники-графики, плакатная графика, рекламная графика, сюжетная композиция, колорит, творческая манера.

Висвітлено один з головних аспектів дослідження зібрання українського тиражного кіноплаката ХХ ст. із фондів Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського - вивчення діяльності майстрів вітчизняного образотворчого мистецтва в даному різновиді плакатної графіки, проаналізовано творчість провідних українських художників, які працювали в галузі реклами кіномистецтва. The article covers one of the main aspects of the study of the XXth century Ukrainian cinematographic printed posters collection kept in the funds of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine - the study of the Ukrainian fine arts masters activity in this type of poster graphics. The author analyzes the works of the leading Ukrainian artists who worked in the cinema advertisement industry. Освещён один из главных аспектов исследования собрания Украинского тиражного киноплаката ХХ в. из фондов Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского - изучение деятельности мастеров отечественного изобразительного искусства в данной разновидности плакатной графики, проанализированы творчество ведущих украинских художников, которые работали в области рекламы киноискусства.

  rks_2013_17_16.pdf - 0

16.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Гутник, Л. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Портретні зображення акторів в українському кіноплакаті 1920-х – початку 1990-х років (за матеріалами зібрання українського кіноплаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.182-204 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, композиція кіноплаката, портретні зображення, плакат-портрет, зібрання українського кіноплаката, історія кіно, кіномистецтво, плакатна графіка, колаж, графічні зображення. cinema poster, composition of a cinema poster, portrait pictures, portrait poster, collection of Ukrainian cinema posters, history of cinema, cinema art, poster graphics, collage, graphic pictures. киноплакат, композиция киноплаката, портретные изображения, плакат-портрет, собрание украинского киноплаката, история кино, киноискусство, плакатная графика, коллаж, графические изображения

На матеріалах зібрання українського кіноплаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського розглянуто кіноплакат як джерело візуальної інформації; проаналізовано композиційні плакати з портретними зображеннями акторів українського та світового кіномистецтва; охарактеризовано підходи, якими керувалися художники під час роботи над створенням плакатних аркушів; висвітлено основні художньо-стилістичні особливості плакатів із зображеннями акторів, охарактеризовано творчу манеру окремих майстрів кіноплаката; відзначено особливу цінність плакатів до кінострічок, що не збереглися до сьогодні. The author examines cinema posters as a source of visual information. Based on the materials of Ukrainian cinema posters collection of V. Vernadsky National Library of Ukraine, the article analyzes posters, the compositions of which contain portrait pictures of Ukrainian and world cinema actors. It characterizes approaches which were used by the artists during their work of posters creaton in order to present the cinema activity of the actors through the creation of cinema images in graphics or collage technique. The author traces main stylistic peculiarities of the posters with portrait pictures and creative style of certain poster artists. It is worth acknowledging that nowadays unique posters to some films of 1920–1930s which have not been preserved up to the present are of special value as important artistic documents in the history of cinema. Despite the fact that the period of the first third of the twentieth century was an age of silent black-and-white films in the history of cinema, all the posters that accompanied the films release were colored, and together they became a bright and unique page in the history of Ukrainian graphic art and cinema advertising. Киноплакат рассматривается как источник визуальной информации. На материалах собрания украинского киноплаката из фондов Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского проанализированы плакаты, композиции которых составляют портретные изображения актёров украинского и мирового киноискусства. Охарактеризованы подходы, которыми руководствовались художники во время работы по созданию плакатных листов, на которых сквозь призму воспроизведённых графически или способом коллажа кинообразов представлен творческий путь актёров кино. Указаны основные художественно-стилистические особенности плакатов, которые содержат изображения актёров, дана характеристика творческой манеры некоторых мастеров киноплаката. Указано, что особенную ценность весомого изобразительного документа приобретают сегодня уникальные плакаты к отдельным фильмам 1920–1930-х гг., которые не сохранились. Несмотря на то, что период первой трети ХХ в. был в истории кинематографа эпохой немого черно-белого кино, все плакаты, сопровождавшие выход этих фильмов на экраны, были цветными, а в совокупности они стали яркой и самобытной страницей истории отечественного искусства графики и кинорекламы

  rks_2015_19_17.pdf - 0

17.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Исследования в отрасли специальных исторических дисциплин


Гутник, Л. М. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Синтез художньої літератури і киномистецтва в українському кіноплакаті (на матеріалах зібрання українського кіноплаката ХХ ст. з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.475-496 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, зібрання кіноплаката, художня література, кіномистецтво, фільм, екранізація, кінематограф, літературний твір, плакатна графіка, українські художники. cinema poster, collection of cinema posters, fiction, cinema art, film, film adaptation, literary work, poster graphics, Ukrainian artists. киноплакат, собрание киноплаката, художественная литература, киноискусство, фильм, экранизация, кинематограф, литературное произведение, плакатная графика, украинские художники.

Проаналізовано частину зібрання українського кіноплаката Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського, присвячену фільмам-екранізаціям художньої літератури, та розкрито його інформаційний потенціал як джерела фактографічної та візуальної інформації з історії кіномистецтва, літератури та вітчизняної плакатної графіки. We have analyzed a part of the collection of Ukrainian cinema posters dedicated to fiction film adaptations of V. Vernadsky National Library of Ukraine and have revealed their information potential as a source of factual and visual information in the history of cinema art, literature and national poster graphics. It is pointed out that the research of the interrelation of cinema and literature in Ukrainian cinema posters is based on the bibliographic database (BBD) named «Ukrainian Cinema Poster of the Twentieth Century», based on the VNLU cinema posters collection. It is noted that the posters to film adaptations are not only a graphic pictorial parallel of the films, proposed to viewers, but also a distinctive reflection of the artistic integrity of the synthesis of cinema art, and literature, as they contain a vast array of factual and visual information. Besides a brief announcement of a film, text information about a creative staff of films – directors, screenwriters, cameramen, composers, actors, and required data about a title, genre variety and an author of a cinematized literary work, many cinema posters have graphic images or photographs of actors performing their roles. Проанализирована часть собрания украинского киноплаката Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского, посвящённая фильмам-экранизациям художественной литературы и раскрыт её информационный потенциал как источника фактографической и визуальной информации по истории киноискусства, литературы и отечественной плакатной графики. Указано, что основой для проведения исследования темы отображения взаимосвязи кино и литературы в отечественном киноплакате служила библиографическая база данных (ББД) «Украинский киноплакат ХХ в.», созданная на материалах собрания киноплакатов из фондов НБУВ. Отмечается, что плакаты к фильмам-экранизациям являются не только графической изобразительной параллелью предлагаемого зрителям фильма, но и самобытным отражением художественной целостности синтеза киноискусства и литературы, так как они содержат огромный массив фактографической и визуальной информации. Кроме краткого анонса фильма, текстовых сведений о творческом коллективе кинокартин – режиссёров, сценаристов, операторов, композиторов, актёров, а также обязательных данных о названии, жанровой разновидности и авторе экранизированного литературного произведения, на многих киноплакатах помещены графические изображения или фото актёров в ролях.

  rks_2014_18_34.pdf - 0

18.

Історія книжкових колекцій та зібрань, History of Book Collections and Gatherings


Гутник, Людмила Миколаївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Полоніка в українських друкованих кіноплакатах ХХ століття із зібрання відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.99-127 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
полоніка, польський кінематограф, українські друковані кіноплакати ХХ століття, відділ образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, українські художники, українсько-польські культурні взаємини. Polonika, Polish cinema, the 20th century Ukrainian printed film posters, Fine Arts Department of Institute of Book Studies of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, Ukrainian artists.

Мета роботи. Уведення до наукового обігу друкованих кіноплакатів із зібрання відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського як візуальних інформаційних джерел для вивчення українсько-польських культурних взаємин 1960–1980-х років. Методологія. Метод систематизації залучено для опрацювання збірки полоніки у фонді українських друкованих кіноплакатів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Історико культурологічний метод застосовано для вивчення історії польського кіно, діяльності кіноорганізацій та спільних проєктів польських кінематографістів у межах співпраці з митцями інших країн. Мистецтвознавчий аналіз використано для образно-стильової характеристики кіноплакатів, присвячених польському кінематографу. Наукова новизна. Виокремлена із зібрання українських друкованих кіноплакатів відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського збірка плакатів польської тематики вперше стала об’єктом вивчення в контексті досліджень польського кінематографа другої половини 1950-х – початку 1980-х років в Україні. Висновки. Неабияке пожвавлення радянсько-польської культурної співпраці на початку 1960-х років та активне надходження в український прокат нових польських кінокартин спричинили виникнення такого феноменального явища, як полоніка, у вітчизняних друкованих кіноплакатах. Плакати, виконані українськими митцями у другій половині ХХ ст., сьогодні сприймаються як своєрідні артефакти, оригінальні аркушеві образотворчі видання з історії польського кіномистецтва відповідного періоду, як документальні джерела кінематографічної біографістики та національного кіновиробництва Польщі. Вони репрезентують широке жанрове й тематичне спрямування рекламованих і пропагованих в Україні польських кінокартин кінця 1950-х – початку 1980-х років і одночасно є вагомими візуально-інформаційними джерелами для дослідження українсько-польських культурно-мистецьких взаємин. Детальний аналіз окремих зразків кіноплакатів наочно демонструє специфіку даного різновиду плакатної графіки й ілюструє особливості творчих експериментів українських митців у художній рекламі польських фільмів. The goal of the research. Introduction into scientific circulation of printed film posters from collection of the Fine Arts Department of the Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine as visual information sources for studying the Ukrainian-Polish cultural relations of the 1960s-1980s. Methodology. The method of systematization was used to work out the collection of polonika in the fond of Ukrainian printed film posters of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The historical and cultural method is used to study the history of the Polish cinema, the activities of film organizations and joint projects of Polish filmmakers in cooperation with artists from other countries. Art criticism analysis is used for figurative and stylistic characteristics of film posters dedicated to the Polish cinema. Scientific novelty. Separated from the collection of Ukrainian printed film posters of the Fine Arts Department of the Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, collection of posters on the Polish subjects, for the first time, became the object of study in the context of studies of the existence of the Polish cinema in the second half of the 1950s – early 1980s in Ukraine. Conclusions. A remarkable revival of the Soviet-Polish cultural cooperation in the early 1960s and the active arrival of new Polish films in Ukrainian distribution led to the emergence of such a phenomenal phenomenon as polonika in domestic printed film posters. Posters made by Ukrainian artists in the second half of the 20th century are now perceived as peculiar artifacts, original sheets of fine publications on the history of the Polish cinema art of the corresponding period, as documentary sources of cinematographic biographies and national film production in Poland. They represent a wide genre and thematic direction of Polish films advertised and promoted in Ukraine in the late 1950s – early 1980s and at the same time are important visual and informational sources for the study of the Ukrainian-Polish cultural and artistic relations. A detailed analysis of individual samples of film posters clearly demonstrates the specifics of this type of poster graphics and illustrates the peculiarities of creative experiments of Ukrainian artists in artistic advertising of Polish films.

  rks_2023_31_8.pdf - 0

19.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Девільє, М. А.
Рукописний фонд історика та археолога Василя Юхимовича Данилевича як джерело дослідження творчого та життєвого шляху вченого [Текст] / М. А. Девільє // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2003. - Вип. 8. - С.150–174 .

Публікації випуска

  rks_2003_8_11.pdf - 0

20.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Донець, О. М.
Використання образу Т. Г. Шевченка в українському радянському плакаті (за матеріалами зібрання українського радянського плаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.270-276 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Т. Г. Шевченко, український плакат, плакатна графіка, зібрання українського друкованого плаката. T. Shevchenko, Ukrainian poster, poster graphics, the collection of Ukrainian printed posters. Т. Г. Шевченко, украинский плакат, плакатная графика, собрание украинского печатного плаката.

Йдеться про втілення в мистецтві українського плаката образу Т. Г. Шевченка – знакової постаті історії і культури України. Систематизовано плакати за функціональною приналежністю, художньо-образним втіленням та композиційним розв’язанням, подано основні види трансформації образу поета, – від безпосередньої портретної візуалізації до художньої інтерпретації творчої спадщини, і визначення його ролі у соціокультурному просторі. The article deals with the embodiment of T. Shevchenko, a significant person in Ukrainian history and culture, in the Ukrainian poster art. The author systematizes posters featuring the poet image on their functional attachment, artistic and figurative embodiment and compositional resolution. She also gives the main types of the poet image transformation: from the direct portrait visualization to the creative interpretation of the artistic heritage. The article also covers the poet role in the sociocultural environment. Речь идёт о воплощении в искусстве украинском плаката образа Т. Г. Шевченко - знаковой фигуры истории и культуры Украины. Систематизированы плакаты по функциональной принадлежности, художественно-образным воплощениям и композиционным решениям, представлены основные виды трансформации образа поэта - от непосредственной портретной визуализации к художественной интерпретации творческого наследия и определение его роли в социокультурном пространстве.

  rks_2013_17_17.pdf - 0

...
 
Інститут рукопису
Імідж-каталоги

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського