Бази даних


- результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>II=Ж68592/2023/31<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 21
Представлено документи з 1 до 20
...
1.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Будзар, Марина Михайлівна (Київський університет імені Бориса Грінченка, Україна, Київ).
Українські мандрівники Ґалаґани в Землях Чеської Корони Габсбургів: репрезентація вражень у подорожніх наративах середини ХІХ століття [Текст] / М. М. Будзар, Є. А. Ковальов // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.5-20 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Григорій і Катерина Ґалаґани, родинний архів, подорожування, тревелог (мандрівний наратив). Hryhorii Galagan, Kateryna Galagan, family archive, travelling, travelogue.

Метою статті є дослідження тек стів, створених у середині ХІХ ст. під час подорожей Сілезією, Моравією та Чехією членами родини Ґалаґанів –Григорієм Ґалаґаном і його матір’ю Катериною Ґалаґан, для виявлення соціокультурних умов конструювання та трансформації образів цих регіонів у тревелогах (мандрівних наративах) представників верхівки українського помісного дворянства. Методологіч ною основою розвідки є історико-ан тропологічна інтерпретація тревело гів Ґалаґанів, що дозволяє схарактери зувати подорожування водночас як ін дивідуальний досвід і як наслідуван ня соціокультурної норми, властивої добі романтизму. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що воносприяє ґрунтовному вивченню досвідуподорожування українського дворян ства ХІХ ст. Це забезпечує глибше усвідомлення функціонування ко мунікативних механізмів в європей ському соціокультурному просторі середини ХІХ ст. Емпіричні дані та висновки, репрезентовані авторами, урізноманітнюють перспективи по дальших досліджень подорожі як со ціокультурного феномена. Висновки. Під час мандрівок Ґалаґанів склалися комплекси текстів, значущі як істо ричні джерела, що відображають, зо крема, їхні подорожні враження від Сілезії, Моравії та Чехії. Ці наративи містять етнографічні описи й еконо мічні спостереження. Чимало уваги приділено історико-культурним та природним пам’яткам. Є цінні свід чення про чеський національний рух у загальнослов’янському контексті. Показано розмаїття локацій, до яких потрапляли мандрівники, – сільські місцини, провінційні й курортні мі стечка, Прагу як політичний і куль турний (чесько-німецький) осередок. Тревелоги Ґалаґанів демонструють, як саме подорожі активізують механізми особистісної соціокультурної рефлексії, тобто зіставлення "свого" і "чужого", а відтак є інструментом формування й розвитку ідентичності. The purpose of the article is to study texts written in the middle of the 19th century, during travels in Silesia, Moravia and Czechia by members of the Galagan family, which belonged to the elite of the Ukrainian local nobility, to identify the socio-cultural conditions for the construction and transformation of the images of these regions in the travel narratives of Hryhorii Galagan and his mother Kateryna Galagan. This deepens the understanding of the functioning of communicative mechanisms in the European socio-cultural space of the middle of the 19th century. The methodological basis of the study is the historical and anthropological interpretation of the travel narratives of the Galagans, which makes it possible to characterize travel as an individual experience and as adherence to the socio-cultural norm inherent in the era of Romanticism. The scientific novelty of the article is manifested in the fact that it contributes to an in-depth study of the travel experience of representatives of the Ukrainian nobility of the 19th century. Conclusions. The Galagans' narratives reflect their travel impressions of Silesia, Moravia and the Czechia, which are significant as historical sources. They contain ethnographic descriptions and economic observations. Much attention is paid to historical, cultural and natural monuments. There is valuable evidence of the Czech national movement in a pan-Slavic context. The variety of locations visited by travelers is shown – rural areas, provincial and resort towns, Prague as a political and cultural (Czech-German) center. The Galagans' travelogues show how travel activates the mechanisms of personal sociocultural reflection, comparing "ours" and "others", and thus are a tool for the formation and development of identity.

  rks_2023_31_3.pdf - 0

2.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Фрайт, Оксана Володимирівна (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна, Дрогобич).
Поезія Павла Тичини "Київ" в інтерпретації Антона Рудницького: компаративний аналіз рукопису та нотодруку [Текст] / О. В. Фрайт, Г. В. Карась // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.21-33 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
вірш Павла Тичи ни, Київ, рукопис, камерно-вокальний твір, композитор Антін Рудницький, емінентний текст. poem by Pavlo Tychyna, Kyiv, manuscript, chamber-vocal work, composer Antin Rudnytskyi, eminent text.

Мета роботи – порівняння рукописного та нотографічного варіантів пісні "Київ" Антона Рудницького на слова Павла Тичини. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю поглибленого вивчення спадщини українського композитора Антона Рудницького в еміграційний період життя у США. У статті вперше проаналізовано його солоспів "Київ" на слова Павла Тичини та нотографію вокального твору (як рукопис, так і публікацію в США). У статті використано історичний, порівняльний та аксіологічний підходи. Методологію дослідження становлять історико-ретроспективний метод, використаний для розгляду суспільно-політичних обставин створення композиції, музикознавчий метод – для вивчення особливостей форми та системи виражальних засобів твору, компаративний – для порівняльного аналізу рукопису та друкованого видання, аксіологічний – для визначення етико-естетичної цінності внеску українських митців до світової скарбниці художньої культури. Наукова новизна полягає в уведенні до наукового обігу невідомого раніше в Україні рукопису А. Рудницького та його порівнянні з американським нотодруком. У статті вперше аналізується його сольна пісня, що увійшла до циклу "Чотири пісні про поневолену Україну" op. 26, крізь призму емінентності тексту. Висновки. Камерно-вокальний твір композитора української діаспори Антона Рудницького, а саме цикл "Чотири пісні про поневолену Україну" ор. 26, свідчить про його інтерес до поезії видатних майстрів слова патріотично-визвольної тематики. Вокально-фортепіанний дует "Київ" став оригінальним зразком емінентного тексту, суголосним часові його написання (1945) та спрямованим не лише в національне минуле, а й у майбутнє. Порівняння рукописного та друкованого варіантів виявило інтерпретаційну вагомість авторських ремарок і вказівок щодо характеру й темпоритмічних змін твору, його композиційно-смислової архітектоніки. Звернення А. Рудницького до звеличування Києва доводить нерозривну єдність мистецького українства у світі. . The goal of research – comparison of the handwritten and notographic versions of the song “Kyiv” by Anton Rudnytskyi to the words of Pavlo Tychyna. The relevance of the study is due to the need for in-depth study of the legacy of Ukrainian composer Anton Rudnytskyi in the emigration period of life in the United States. The article for the first time analyzes his solo song “Kyiv” to the words of Pavlo Tychyna and the notography of the vocal work (as a manuscript and publication in the USA). The article uses historical, comparative and axiological approaches. The research methodology consisted of a historical-retrospective method used to consider the socio-political circumstances of the composition, musicological method – to study the form and system of expression of the work, comparative – for comparative analysis of manuscripts and printed publications, axiological – to determine ethical and aesthetic value the contribution of national artists to the world treasury of artistic culture. The scientific novelty lies in the introduction into scientific circulation of A. Rudnytskyi’s previously unknown manuscript in Ukraine and its comparison with the American music printing. The article for the first time analyzes his solo song, that entered the cycle “Four songs about the enslaved Ukraine” op. 26, through the prism of the eminence of the text. Conclusions. Chamber-vocal work of the composer of the Ukrainian diaspora Anton Rudnytskyi, namely the cycle “Four songs about the enslaved Ukraine” op. 26, testifies to his interest in the poetry of outstanding masters of the word with patriotic and liberating themes. The vocal-piano duo “Kyiv” became an original example of an eminent text, consistent with the time of its writing (1945), and directed not only to the national past, but also to the future. Comparison of handwritten and printed versions revealed the interpretive weight of the author’s remarks and instructions on the nature and temporythmic changes of the work, its compositional and semantic architecture. Rudnytskyi’s appeal to the glorification of Kyiv proves the inseparable unity of artistic Ukrainianness in the world.

  rks_2023_31_4.pdf - 0

3.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Петрушко, Людмила Анатоліївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Читання між рядків: потенційні та латентні сльози і печаль у Києво-Печерському патерику [Текст] / Л. А. Петрушко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.34-51 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
історія емоцій, емоційний світ, Києво-Печерський патерик, сльози і печаль, потенційніта латентні емоції. history of emotions, emotional world, Kyivan Cave Patericon, tears and sadness, potential and latent emotions.

Мета роботи. Пошук та аналіз потенційних і латентних згадок сліз і печалі в тексті Києво-Печерського патерика. Методологія дослідження полягає в застосуванні методів аналізу, синтезу та узагальнення, класифікаціїта систематизації, індукції та дедукції, текстологічного аналізу, компаративного, контент-аналізу та інтерпретаційного. Наукова новизна. Удослідженні вперше здійснено спробу відшукати та проаналізувати потенційні та латентні згадки сліз і печалів тексті Києво-Печерського патерика. Висновки. У результаті пошуку можливих та опосередкованих згадок сліз і печалі було віднайдено понад100 потенційних та латентних повідомлень про названі емоції. Можливі (не)радісні емоції (близько 79) запропоновано за зразком існуючих повідомлень про смуток і плач. Найбільше їх належить до таких обставин, як молитва, покаяння та прохання; менше – повчання, батьківські хвилювання за дітей, спільні нещастя, загроза спасінню ближнього, перешкоди на Богоугодному шляху, смерть, зустріч, радісне зворушення. Невисловлені прямо плач і скорботу (близько 24) ми "реконструювали" на підставі наявних поряд у тексті звісток про нерадісні емоції, повідомлень про утішення, про неможливість терпіти певні ситуації, про обтяжуючі обставини, а також про радість, про спокій чи бадьорість, які в тих випадках є чимось винятковим, таким, що викликає навіть подив. Ці (не)радісні емоції стосуються труднощів чернечого подвигу (їх особливо багато), власних гріхів та ближніх (загрози спасінню через відхід з монастиря), перешкод на Богоугодному шляху, загрози життю/благополуччю дітей, особистих нещасть, відсутності матеріальних благ, загрози честі. Вважаємо, що відсутність згадок нерадісних емоцій могла пов’язуватися з тим, що для печерської спільноти властивою була помірна емоційність, що й відображено в тексті. Думка про те, що скорбота в окремих випадках (труднощі монашеського подвигу) замовчувалася, що автори уникали таких звісток, видається нам малоймовірною, адже все одно про ці труднощі духовної боротьби та духовної праці над собою повідомляється. Перспективами дослідження можна назвати вивчення в запропонованому ключі інших джерел, що репрезентують печерську традицію, а також оригінальних пам’яток східноєвропейського Середньовіччя. The goal of the research. The article aims to search and analysis of potential and latent mentions of tears and sadness in the text of the Kyivan Cave Patericon. Methodology. The research uses methods of analysis, synthesis and generalization, classification and systematization, induction and deduction, textual analysis, comparative, content analysis and interpretive methods. Scientific novelty. In the study, for the first time, an attempt was made to findand analyze potential and latent references to tears and sadness in the text of the Kyivan Cave Patericon. Conclusions. As a result of the search for possible and indirect mentions of tears and sadness, over 100 potential and latent reportsof the named emotions were found. Possible (un)joyful emotions (about 79) are suggested based on existing messages about sadness and crying. Most of them belong to such circumstances as prayer, repentance and petition; less – instruction, parental worries for children, common misfortunes, a threat to the salvation of a neighbor, obstacles on the path pleasing to God, death, a meeting, joyful emotion. Non-verbalized directly crying and sorrow (about 24) was reconstructed on the basis of reports of unhappy emotions, which are present next to each other in the text; messages about consolation, about the impossibility of enduring certain situations, about aggravating circumstances, as well as about joy, about calmness or cheerfulness, which in those cases are something exceptional, such that it even causes surprise. These (un)joyful emotions relate to the difficulties of the monastic feat (there are especially many of them), one’s own sins and those of others (threats to salvation due toleaving the monastery), obstacles on the God-pleasing path, threats to the life/well-being of children, personal misfortunes, lack of material goods, threats to honor. We believe that the absence of mentions of unhappy emotions couldbe connected with the fact that the Pechersk community was characterized by moderate emotionality, which is reflected in the text. The idea that griefin individual cases (difficulties of monastic labor) was hushed up, that the authors avoided such news, seems unlikely to us, because all the same, these difficulties of spiritual struggle and spiritual work on oneself are reported. The prospects of the research are the study in the suggested key of other sources representing the Pechersk tradition, as well as original monuments of the Eastern European Middle Ages.

  rks_2023_31_5.pdf - 0

4.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Адамська, Ірина Геннадіївна (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна, Київ).
Епістолярна спадщина Пантелеймона Куліша з колекції Національного інституту імені Оссолінських у Вроцлаві [Текст] / І. Г. Адамська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.52-81 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
П. Куліш, листування, українсько-польські відносини, українська культура, українська та польська історіографія, ХІХ століття, М. Ґрабовський, К. Шайноха, Л. Кубаля. Panteleimon Kulish, correspondence, Polish-Ukrainian relations, Ukrainian culture, Ukrainian and Polish historiography, 19th century, Michał Grabowski, Karol Szajnocha, Ludwik Kubala.

У бібліотеці Національного інституту імені Оссолінських у Вроцлаві були віднайдені 10 не введених досі до наукового обігу листів Пантелеймона Куліша. Метою роботи є з’ясування обставин, за яких ці листи були написані, проаналізувати їхній зміст та встановити в окремих випадках адресата і датування документів. Методологія. Зіставляючи фактиз листів з даними інших джерел, у статті з’ясовано, кому і коли було їх надіслано, де це не вказано в текстах документів. Комплексний аналіз життєвого і творчого шляху П. Куліша та порівняння відомих даних з інформацією в листах дозволили розширити уявлення про його діяльність в окремі періоди життя, зокрема налагоджувані ним контакти і трансформацію поглядів. Наукова новизна. У результаті проведеного дослідження до наукового обігу введено листи Пантелеймона Куліша з 1860-х та1880-х років до представників польської інтелігенції – М. Ґрабовського, К. Шайнохи та Л. Кубалі, з якими український інтелектуал підтримував контакти. Висновки. У 1860-х роках П. Куліш продовжував листуватися з М. Ґрабовським, обговорюючи з ним свої наукові знахідки та плани. Погляди П. Куліша на історію України тоді трансформувалися, що відображено в листі. Зацікавленість історичною тематикою проявляється і у другому листі цього періоду – до відомого польського історика К. Шайнохи. Паралельно зі службовими справами, у Варшаві П. Куліш знаходив час, щоб збирати матеріали для своїх наукових робіт та обмінюватися ними з польськими колегами. Листи до історика Л. Кубалі з 1880-х років містять певну інформацію про подальші наукові пошуки, літературну та перекладацьку діяльність П. Куліша, а також пропроблеми польсько-українського порозуміння, яке намагався ініціювати П. Куліш, питання, пов’язані з його переходом в австрійське підданствота отримання концесії на друкарню у Львові. Регулярне листування з Л. Кубалею свідчить про досить добре їхнє знайомство та бажання польського вченого допомогти П. Кулішу налагоджувати контакти та вирішувати бюрократичні справи. In the library of the Ossoliński National Institute in Wroclaw, 10 letters of Panteleimon Kulish that have not yet been entered into academic use were discovered. The goal of the research is to determine the circumstances in which these letters were written, analyse their content, and, in some cases, establish the addressee and date of the documents. Methodology. By comparing the facts from the letters with data from other sources, the author of the article found out to whom and when the letter was sent, unless it is indicated in their text. A comprehensive analysis of Panteleimon Kulish's life and work and a comparison of known data with the information from the letters allowed us to expand our understanding of his activities in certain periods of his life, in particular, the contacts he established and the transformation of his views. Academic novelty. As a result of the research, letters of Panteleimon Kulish from the 1860s and 1880s to members of Polish intellectual circles such as Michał Grabowski, Karol Szajnocha, and Ludwik Kubala, with whom the Ukrainian intellectual maintained relations, were introduced into academic usage. Conclusions. In the 1860s, Panteleimon Kulish continued correspondence with Michał Grabowski, discussing his academic findings and plans with him. At that time, Panteleimon Kulish's views on the history of Ukraine transformed, what was reflected in his letters. His interest in historical topics is also reflected in the second letter of this period addressed to the famous Polish historian Karol Szajnocha. Alongside with his administrative work in Warsaw, Panteleimon Kulish found time to collect materials for his research and exchange them with his Polish colleagues. Letters to the historian Ludwik Kubala from the 1880s contain some information about Kulish's further research, literary and translation activities, as well as the problems of Polish-Ukrainian understanding that Kulish tried to initiate, and the issues related to his transition to Austrian citizenship and obtaining concession for a printing house in Lviv. His regular correspondence with Ludwik Kubala shows that they were quite well acquainted and that the Polish scholar was determined to help Panteleimon Kulish in making contacts and solving bureaucratic problems.

  rks_2023_31_6.pdf - 0

5.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Гах, Ірина Степанівна (Львівська національна академія мистецтв, Україна, Львів).
Лев Ґец "Антольоґія стрілецької творчости": історія та художні особливості рукотворної книги-альбому Українських Січових Стрільців [Текст] / І. С. Гах // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.82-98 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Лев Ґец, Українські Січові Стрільці, Перша світова війна, книга-альбом, графіка, рисунок, акварель, рукопис. Lev Gets, Ukrainian Sich Riflemen, First World War, book-album, graphics, picture, watercolor, manuscript.

Мета роботи. Репрезентація ру котворної книги-альбому "Антольоґія стрілецької творчости" (1915–1917) – епохального витвору словесної, музичної та художньої культури початку ХХ століття, створеного в період Першої світової війни двадцятьма сімома військовими Українських Січових Стрільців (УСС). Понад сотню років "Антольоґія…" зберігалася в бібліотеці оо. Василіян у Римі, очікуючи видруку в 2021-му. Історія створення та подальшої долі книги-альбому тісно пов’язана з життям її творця – художника-упорядника Лева-Осипа Ґеца. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурного підходу до історичного, мистецького та книгознавчого аналізу художньо-образної проблематики рукотворної книги-альбому. Наукова новизна. Вперше здійснено спробу історично-мистецтвознавчого аналізу єдиної рукотворної книги-альбому стрілецької творчості початку ХХ століття як цінного джерела осмислення культурного контексту періоду Першої світової війни. Висновки. Пропоноване дослідження є першою спробою системного розгляду історико-культурних та естетичних смислів віднайденої книги-альбому "Антольоґія стрілецької творчости" і мистецького аналізу графічних зображень Лева Ґеца – відомого українсько-польського художника ХХ століття. Вперше представлена ілюстративна й текстова інформація поглиблює історично-документальний та образно-художній фактаж життя і творчої діяльності не лише Л. Ґеца, а й окремих персоналій двадцяти шести усусівців: художників, поетів, музикантів, і виступає переконливим свідченнями творення експресивної образотворчої та писемної культури Українського Легіону 1915–1917 років. Унікальні напрацювання авторів усього представленого в альбомі мистецького матеріалу дають змогу усвідомити й належно оцінити культурну значимість творчої спадщини митців-усусівців. Малярське на повнення "Антольоґії…" ґрунтується на високого рівня фаховості та репрезентує виразні національно-смислові й духовно-естетичні цінності. The goal of the work. Representation of the handmade book-album "Anthology of Riflemen's Art" (1915-1917) - an epoch-making work of verbal, musical and artistic culture of the beginning of the 20th century, created during the First World War by 27 military of the Ukrainian Sich Riflemen. For more than a hundred years, the “Anthology..." was kept in the Vallicelliana Library in Rome, awaiting publication in 2021. The history of the creation and subsequent fate of the book-album is closely related to the life of its creator - the artist-compiler Lev-Osyp Gets. The research methodology consists in the application of the historical and cultural approach to the historical, artistic and bibliographic analysis of the artistic and figurative problems of the handmade book-album. Scientific novelty. For the first time, an attempt has been made to conduct a historical-artistic analysis of a single handmade book-album of the beginning of the 20th century as a valuable source of understanding the cultural context of the First World War period. Conclusions. The proposed study is the first attempt at a systematic examination of the historical, cultural and aesthetic meanings of the found art album "Anthology of Riflemen's Art" and an artistic analysis of the graphic images of Lev Gets, a famous Ukrainian-Polish artist of the 20th century. All the illustrative and textual information presented for the first time deepens the historical-documentary and pictorial-artistic facts of the life and creative activity of not only L. Gets, but also of individual personalities of 26 Ukrainian Sich Riflemen: artists, poets, musicians, and serves as convincing evidence of the creation of an expressive visual and written culture of the Ukrainian Legion of 1915–1917. The unique works of the authors of all the artistic material presented in the album make it possible to realize and properly assess the cultural significance of the creative heritage of Ukrainian Sich Riflemen artists. The painting content of the "Anthology..." is based on a high level of expertise and represents expressive national-semantic and spiritual-aesthetic values.

  rks_2023_31_7.pdf - 0

6.

Історія книжкових колекцій та зібрань, History of Book Collections and Gatherings


Гутник, Людмила Миколаївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Полоніка в українських друкованих кіноплакатах ХХ століття із зібрання відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.99-127 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
полоніка, польський кінематограф, українські друковані кіноплакати ХХ століття, відділ образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, українські художники, українсько-польські культурні взаємини. Polonika, Polish cinema, the 20th century Ukrainian printed film posters, Fine Arts Department of Institute of Book Studies of V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, Ukrainian artists.

Мета роботи. Уведення до наукового обігу друкованих кіноплакатів із зібрання відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського як візуальних інформаційних джерел для вивчення українсько-польських культурних взаємин 1960–1980-х років. Методологія. Метод систематизації залучено для опрацювання збірки полоніки у фонді українських друкованих кіноплакатів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Історико культурологічний метод застосовано для вивчення історії польського кіно, діяльності кіноорганізацій та спільних проєктів польських кінематографістів у межах співпраці з митцями інших країн. Мистецтвознавчий аналіз використано для образно-стильової характеристики кіноплакатів, присвячених польському кінематографу. Наукова новизна. Виокремлена із зібрання українських друкованих кіноплакатів відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського збірка плакатів польської тематики вперше стала об’єктом вивчення в контексті досліджень польського кінематографа другої половини 1950-х – початку 1980-х років в Україні. Висновки. Неабияке пожвавлення радянсько-польської культурної співпраці на початку 1960-х років та активне надходження в український прокат нових польських кінокартин спричинили виникнення такого феноменального явища, як полоніка, у вітчизняних друкованих кіноплакатах. Плакати, виконані українськими митцями у другій половині ХХ ст., сьогодні сприймаються як своєрідні артефакти, оригінальні аркушеві образотворчі видання з історії польського кіномистецтва відповідного періоду, як документальні джерела кінематографічної біографістики та національного кіновиробництва Польщі. Вони репрезентують широке жанрове й тематичне спрямування рекламованих і пропагованих в Україні польських кінокартин кінця 1950-х – початку 1980-х років і одночасно є вагомими візуально-інформаційними джерелами для дослідження українсько-польських культурно-мистецьких взаємин. Детальний аналіз окремих зразків кіноплакатів наочно демонструє специфіку даного різновиду плакатної графіки й ілюструє особливості творчих експериментів українських митців у художній рекламі польських фільмів. The goal of the research. Introduction into scientific circulation of printed film posters from collection of the Fine Arts Department of the Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine as visual information sources for studying the Ukrainian-Polish cultural relations of the 1960s-1980s. Methodology. The method of systematization was used to work out the collection of polonika in the fond of Ukrainian printed film posters of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The historical and cultural method is used to study the history of the Polish cinema, the activities of film organizations and joint projects of Polish filmmakers in cooperation with artists from other countries. Art criticism analysis is used for figurative and stylistic characteristics of film posters dedicated to the Polish cinema. Scientific novelty. Separated from the collection of Ukrainian printed film posters of the Fine Arts Department of the Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine, collection of posters on the Polish subjects, for the first time, became the object of study in the context of studies of the existence of the Polish cinema in the second half of the 1950s – early 1980s in Ukraine. Conclusions. A remarkable revival of the Soviet-Polish cultural cooperation in the early 1960s and the active arrival of new Polish films in Ukrainian distribution led to the emergence of such a phenomenal phenomenon as polonika in domestic printed film posters. Posters made by Ukrainian artists in the second half of the 20th century are now perceived as peculiar artifacts, original sheets of fine publications on the history of the Polish cinema art of the corresponding period, as documentary sources of cinematographic biographies and national film production in Poland. They represent a wide genre and thematic direction of Polish films advertised and promoted in Ukraine in the late 1950s – early 1980s and at the same time are important visual and informational sources for the study of the Ukrainian-Polish cultural and artistic relations. A detailed analysis of individual samples of film posters clearly demonstrates the specifics of this type of poster graphics and illustrates the peculiarities of creative experiments of Ukrainian artists in artistic advertising of Polish films.

  rks_2023_31_8.pdf - 0

7.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Афанасьєва, Зоя Борисівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Періодичні видання Київського комерційного інституту початку ХХ століття: історія, тематичне наповнення (за фондами відділу бібліотечних зібрань та історичних колекцій Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / З. Б. Афанасьєва // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.128-141 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
періодичні видання, Київський комерційний інститут, "Известия Киевского коммерческого института", "Студенческий бюллетень", "Наукові записки Київського інституту народного господарства", Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського. periodicals, Kyiv Commercial Institute, “Izvestiya of the Kyiv Commercial Institute”, “Student Bulletin”, “Research Notes of the Kyiv National Economy Institute”, V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine.

Мета роботи. Виокремити комплекс періодичних видань Київського комерційного інституту початку ХХ століття з фондів відділу бібліотечних зібрань та історичних колекцій Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Застосовуючи бібліографічний аналіз, визначити періодичність, тематичне наповнення та зміст періодичних видань Київського комерційного інституту. Залучити до широкого наукового обігу результати дослідження історії та функціонування періодичних видань закладів вищої освіти України на прикладі зібрання Київського комерційного інституту. Методологія. У процесі проведення дослідження були використані історико-книгознавчий метод і методи системного й бібліографічного аналізу та синтезу. Наукова новизна. Вперше здійснено дослідження комплексу періодичних видань Київського комерційного інституту шляхом аналізу їхньої кількості, авторського складу і тематики, визначено принципи бібліографічної систематизації публікацій цих видань. Висновки. У статті розглянуто історію, тематичне наповнення, надано загальну характеристику, висвітлено передумови виникнення та особливості функціонування періодичних видань Київського комерційного інституту на тлі суспільно-політичних процесів в Україні на початку ХХ століття. За допомогою бібліографічного аналізу визначено тематичне наповнення, зміст та послідовність випуску періодичних видань Київського комерційного інституту. Виконана нами систематизація публікацій професорсько-викладацького складу в періодичних виданнях Київського комерційного інституту допоможе в укладанні бібліографічного покажчика їхнього змісту та складу, що значно розширить їх джерелознавчий потенціал та залучить до широкого наукового обігу. . The goal of the research is to separate the complex of periodicals of the Kyiv Commercial Institute of the beginning of the 20th century from the fonds of the Department of Library and Historical Collections of the Institute of Bibliography of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. By the means of bibliographic analysis, determine the periodicity, thematic filling content of periodicals of the Kyiv Commercial Institute. To involve into a wide scientific circulation the results of the study of the history and functioning of periodicals of institutions of higher education of Ukraine on the example of the collection of the Kyiv Commercial Institute. Methodology. During the research, the following methods were used: systematic analysis, historical and bibliographic analysis and synthesis. Scientific novelty. For the first time in the history of the periodical publications of the Kyiv Commercial Institute, an analysis of their number was carried out, the composition of authors and topics were investigated, and the bibliographic systematization of publications in these scientific periodicals was determined. Conclusions. The article considered the history, thematic filling, general characteristics, prerequisites for the emergence, peculiarities of the functioning of the periodical publications of the Kyiv Commercial Institute against the background of socio-political processes in Ukraine at the beginning of the 20th century. With the help of bibliographic analysis, the thematic content, content and sequence of publication of periodicals of the Kyiv Commercial Institute were determined. The systematization of the publications of the professorial staff of the higher education institution in the periodicals of the Kyiv Commercial Institute makes it possible to draw up a bibliographic index of their content and composition, which will significantly expand their source research potential and involve them into a wide scientific circulation.

  rks_2023_31_9.pdf - 0

8.

Кодикологія та кодикографія. Codicology and Codicography


Клименко, Еріка Станіславівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Комплект рукописних поголосників з київської колекції партесної музики XVII–XVIII століття Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / Е. С. Клименко, Л. Г. Руденко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.142-155 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
рукопис, поголосники, філіграні, хорове мистецтво, структура, авторська творчість, богослужбові піснеспіви. manuscript, partbooks, filigree, choral works, liturgical hymns, author’s creativity, structure.

Мета роботи – дослідити один з комплектів поголосників церковно співочих рукописів, який належить до київської колекції партесної музики XVII–XVIII ст. і зберігається у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Завданнями дослідження є уточнення датування, розкриття структури змісту та систематизація за жанрово-стильовим й історичним принципами, за науковою цінністю, а також надання узагальнених типологічних характеристик комплекту. Методологія. У процесі дослідження комплекту поголосників було використано науковий інструментарій історичного музикознавства та музичного джерелознавства, кодикології, книгознавства, метод класифікації та книгознавчого аналізу нотних рукописів, застосовано історико-порівняльний, хронологічний та статистичний методи структурного дослідження, а також залучено джерелознавчі й текстологічні методи аналізу нотних джерел, завдяки яким вдалося висвітлити склад, зміст, структурні особливості та інформаційний потенціал комплекту. Наукова новизна. Уперше здійснено комплексне кодикологічне, палеографічне та музично-джерелознавче дослідження одного з комплектів поголосників з київської колекції партесної музики XVII–XVIII ст. За результатами проведеного філігранологічного аналізу уточнено датування манускрипту. Висновки. Київська колекція партесної музики XVII–XVIII ст. становить одну з найвагоміших складових української церковно-музичної спадщини і має значну культурно історичну та наукову цінність. Комплексне кодикологічне дослідження найбільшого за кількістю творів комплекту поголосників, що входить до колекції, докладний аналіз його змісту дозволили дійти висновку, що цей комплект репрезентує різні жанрові та стильові пласти української партесної музики. Масив церковних творів, що входять до манускрипту, є важливим не лише як частина духовно-музичної спадщини України та її хорового мистецтва, а й для залучення широкого кола дослідників до музикознавчих та культурологічних розвідок національної духовної музики, що сприятиме глибшому осмисленню її феномена. . Our work aims to investigate and to present the integral characteristic of the set of partbooks of the church hymn manuscripts that is a part of the Kyiv collection of the parted music and is saved in the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The objectives of our study focus on clarifying the dating, revealing the structure and systematizing according to the scientific value, genre-stylistic and historical principles, to show the generalized typological characteristics of the set. Methodology. To investigate the features of the set of partbooks we used the scientific tools of historical musicology and musical source studies, codicology, bibliography, the method of classification and bibliographic analysis of sheet music manuscripts. Also, historical-comparative, chronological, source studies, textological and statistical methods were used. Due to these methods we managed to highlight the composition, content, structural features and informational potential of the set. Scientific novelty. We were the first to perform a complex codicological, paleographical and musical source studies analysis of one set of the parted music which is included in the Kyiv collection of the parted music of the 17th–18th centuries. We clarified the dating of the manuscript according to the conducted filigree analysis. Conclusions. Kyiv collection of the parted music of the 17th–18th centuries constitutes a significant part of the Ukrainian church music heritage and has a significant cultural, historical and scientific value. Our comprehensive codicological study and detailed analysis of the content of the largest set of partbooks showed a wide variety of different genres and styles represented in Ukrainian partes music. The amount of ecclesiastical musical works included in the manuscript is valuable not only as a part of the spiritual and musical heritage of Ukrainian choral art, but also for the involvement of a wider range of researchers in musicological and cultural studies of national spiritual music, that in future will contribute to a deeper understanding of its phenomenon.

  rks_2023_31_10.pdf - 0

9.

Кодикологія та кодикографія. Codicology and Codicography


Гнатенко, Людмила Анатоліївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Волинський рукописний Теслугівський Апостол 1593–1594 років: кодикологічно-палеографічна розвідка [Текст] / Л. А. Гнатенко, В. В. Дзьобак // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.156-177 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
український рукописний Теслугівський Апостол 1593–1594 рр., друкований Апостол 1525 р. Франциска Скорини, волинська писемна книжна традиція, кодикологічні та палеографічно-орфографічні ознаки. Ukrainian handwritten Tesluhiv Apostol 1593–1594, printed Apostol 1525 by Francysk Skaryna, Volyn written book tradition, codicological and paleographical and orthographic features.

Мета роботи – дослідити рукописний Теслугівський Апостол 1593–1594 рр. (Харківська державна наукова бібліотека ім. В. Г. Короленка, Відділ рукописів, ркп. 819172) за електронною копією. Оригінал рукопису наразі не доступний для вивчення через війну Росії проти України. Завданнями дослідження є проведення кодикологічної та палеографічно-орфографічної атрибуції й археографічне описання пам’ятки. Методологія. У дослідженні застосовані джерелознавчі, кодиколологічні, палеографічні й лінгвістичні методи аналізу, що сприяло отриманню новітніх метаданих. Наукова новизна роботи. Уперше досліджено рукописний Теслугівський Апостол 1593–1594 рр. Проведено історіографічне, кодикологічне й палеографічне вивчення та археографічне описування. Встановлено, що рукопис не є безпосередньою копією з Апостола 1525 р., надрукованого Франциском Скориною. Доведено, що він списаний з рукопису церковнослов’янської мови української редакції, який був зроблений зі скорининського видання, за узусними орфографічними правилами волинської книгописної школи останньої чверті XVI ст.; розглянуто використання південнослов’янських орфограм. Ілюстрації тексту рукопису публікуються вперше. Висновки. В українській книжності з другої половини ХVI ст. набувають популярності списки з друкованих видань книг Біблії Франциска Скорини. Теслугівський Апостол належить до української рукописної Скориніани. Він списаний на Волині в 1593–1594 рр. священником Гермогеном (Єрмогеном чи Ярмогеном, на прізвисько Тихоненя Яцкович) у містечку Теслугові. Писаний церковнослов’янською мовою української редакції, півуставним письмом, прикрашений простим народним орнаментом, зі стилізацією української вишивки. Текст Теслугівського Апостола безпосередньо не скопійований із друкованого Апостола 1525 р. Франциска Скорини, а списаний з уже українізованого списку й має атрибутуючі південнослов’янські орфограми. Пам’ятка потребує поглибленого кодикологічного, палеографічного, філігранологічного, текстологічного й лінгвістичного дослідження. Our work aims to research the Tesluhiv Apostol manuscript of 1593–1594 (V. H. Korolenko Kharkiv State Scientific Library, Department of Manuscripts, rkp. 819172) using an electronic copy. The original manuscript is not available for study due to Russia's war against Ukraine. The tasks of the research are codicological, paleographic and orthographic attribution and archeographic description of the monument. Methodology. Source science, codicological, to obtaining the latest meta data. Scientific novelty. For the first time, the handwritten Tesluhiv Apostol of 1593–1594 was studied. Historiographical, codicological and paleographical study and archeographic description were carried out. It was established that the manuscript is a direct copy from the Apostle of 1525, printed by Francysk Skaryna. It has been proven that it was copied from the Church Slavonic manuscript of the Ukrainian edition, which was made from the Skaryna’s edition according to the usual orthographic rules of the Volyn book-writing school of the last quarter of the 16th century; the use of South Slavic orthograms is considered. Illustrations of the text of the manuscript are published for the first time. Conclusions. In Ukrainian literature from the second half of the 16th century, lists from the printed editions of the books of the Bible by Francysk Skaryna are gaining popularity. The Tesluhiv Apostle belongs to the Ukrainian manuscript Skaryniana. It was written in Volyn in 1593–1594 by priest Hermohen (Yermogen or Yarmogen, nicknamed Tikhonenia Yatskovich) in the town of Tesluhiv. Written in the Church Slavonic language of the Ukrainian edition, semi-statutory script, decorated with a simple folk ornament, with the stylization of Ukrainian embroidery.The Tesluhiv Apostol text was not directly copied from the printed Apostle of 1525 by Francysk Skaryna, but was copied from an already Ukrainized list and has attributing South Slavic orthograms. The monument needs in-depth codicological, paleographical, filigree, textological and linguistic research.

  rks_2023_31_11.pdf - 0

10.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Шаповал, Андрій Іванович (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Листування О. Назаревського з В. Перетцом у рамках діяльності Комісії давнього українського письменства [Текст] / А. І. Шаповал // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.178-201 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
О. Назаревський, В. Перетц, епістолярні документи, Комісія давнього українського письменства, Всеукраїнська академія наук. O. Nazarevskyi, V. Peretts, epistolary documents, Commission of Ancient Ukrainian Writing, All-Ukrainian Academy of Sciences.

Метою роботи є аналіз листування між О. Назаревським й академіком В. Перетцом у контексті роботи Комісії давнього українського письменства Всеукраїнської академії наук та висвітлення лакун у співпраці вчених й діяльності Комісії. Методологія праці базується на застосуванні порівняльного, хронологічного, джерелознавчого, архівознавчого, біографічного, просопографічного методів дослідження. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше до наукового обігу введено листування між секретарем Комісії давнього українського письменства Всеукраїнської академії наук О. Назаревським і головою Комісії В. Перетцом, що відклалося у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Аналіз епістолярних документів дав змогу висвітлити діяльність О. Назаревського на посаді секретаря Комісії давнього українського письменства та відобразити раніше не досліджені сторінки його співпраці з В. Перетцом у рамках роботи Комісії. Висновки. Представлене у статті листування є цінним джерелом з вивчення діяльності О. Назаревського на посаді секретаря Комісії давнього українського письменства Всеукраїнської академії наук, дає змогу висвітлити зусилля вченого з популяризації діяльності академічної установи, його нонконформістську поведінку щодо В. Перетца задля збереження Комісії під час згортання політики українізації та структурних перебудов у Всеукраїнській академії наук на початку 1930-х років. . The purpose of the work is to analyze the correspondence between Oleksandr Nazarevskyi and Academician Volodymyr Peretts in the context of the work of the Commission of Ancient Ukrainian Writing of the All-Ukrainian Academy of Sciences and to highlight gaps in the cooperation of scientists and activities of the Commission. The methodology of the work is based on the application of comparative, chronological, source studies, archival studies, biographical, prosopographic research methods. The scientific novelty of the work lies in the fact that, for the first time, the correspondence the secretary of the Commission of Ancient Ukrainian Writing of the All-Ukrainian Academy of Sciences O. Nazarevskyi with the head of the Commission V. Peretts, was introduced into scientific circulation. The letters are stored in the fonds of the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. The analysis of epistolary documents made it possible to shed light on the activities of O. Nazarevskyi as the secretary of the Commission of Ancient Ukrainian Writing and to display previously unresearched pages of his collaboration with V. Peretts within the framework of the work of the Commission. Conclusions. The presented correspondence is a valuable source for studying the activities of the Ukrainian philologist, literary critic, archeographer and bibliographer O. Nazarevskyi as the secretary of the Commission of Ancient Ukrainian Writing of the All-Ukrainian Academy of Sciences and his cooperation with the head of the Commission V. Peretts. The epistolary documents contain information about O. Nazarevskyi's great contribution to the organization of work and development of the Commission of Ancient Ukrainian Writing. The analysis of the correspondence made it possible to reveal the important role of O. Nazarevskyi in preparing for publication the publications of the Commission of Ancient Ukrainian Writing, highlight the efforts of the scientist to popularize the activities of the academic institution, his non-conformist behavior in order to preserve the Commission during the curtailment of the policy of Ukrainization and structural changes in the All-Ukrainian Academy of Sciences on early 1930's. The letters are an important source basis for studying the activities of the Commission of Ancient Ukrainian Writing of the All-Ukrainian Academy of Sciences.

  rks_2023_31_12.pdf - 0

11.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Стамбол, Ігор Іванович (Київський університет імені Бориса Грінченка, Україна, Київ).
Видавниче товариство імені Бориса Грінченка: історія діяльності на шпальтах таборової газети [Текст] / І. І. Стамбол // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.202-213 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Видавниче товариство імені Бориса Грінченка, Вецляр, табори полонених, Перша світова війна, газета "Громадська думка". Borys Hrinchenko Publishing Society; Wetzlar; prisoners of war camps, World War I, "Hromadska Dumka" newspaper.

Мета роботи. Дослідження пов’я зане з історією Видавничого товариства імені Бориса Грінченка, що діяло в таборі полонених у німецькому місті Вецляр наприкінці Першої світової війни. Метою є виявлення відомостей про роботу Видавничого товариства імені Бориса Грінченка, вміщених на шпальтах газети "Громадська думка" (1916–1918 рр.). Завдання полягають у визначенні основних напрямів діяльності Товариства, його завдань та результатів роботи, а також відомих фактів про його членів. Методологія дослідження базується на принципах історизму, об’єктивності, а також на загально-історичних методах – хронологічному, ретроспективному, проблемно-тематичному та статистично-аналітичному. Наукова новизна роботи полягає у здійсненні огляду публікацій таборової газети "Громадська думка" та виявленні фактів, що стосуються історії та діяльності Видавничого товариства імені Б. Грінченка. З’ясовано основні та опосередковані напрями діяльності Товариства та його значення в житті української громади Вецляру. Також визначено основні моменти, що пов’язують Товариство з ім’ям Бориса Грінченка, та ставлення його членів до цієї постаті. Висновки. Видавниче товариство імені Бориса Грінченка, яке згадується на сторінках Вецлярського таборового часопису "Громадська думка" в 1917–1918 рр., мало основним завданням створення й поширення газети "Громадська думка". Крім того, ним здійснювалося видання різних матеріалів, що стосувалися української справи: листівок, оголошень, статутів організацій тощо. Кількість учасників Товариства регулювалася видавничими потребами і складала близько десяти осіб. Імена керівників Товариства газета не розкриває, зазначаючи лише їхні криптоніми. Опосередкована діяльність Товариства, про яку свідчать матеріали газети, полягала в інформуванні полонених про новини з фронтів та з Російської імперії, бібліографічному оповіщенні полонених щодо нових актуальних видань, збиранні та розподілі пожертв на різні товариства та справи, поширенні українсько-німецького розмовника. Також Товариство долучилося до розвитку інноваційної бібліотечної активності – розповсюдження "мандрівних бібліотек" по робітничих командах. The aim of the work. The research relates to the history of the Borys Hrinchenko Publishing Society, which operated in the prisoners of war camp in the German city of Wetzlar at the end of the First World War. The aim is to find information about the activities of the Borys Hrinchenko Publishing Society, which is published in the "Hromadska Dumka" newspaper (1916–1918). The tasks are to determine the main directions of the society, determine its objectives and results, as well as known facts about its members. The methodology is based on the principles of historicism, objectivity, as well as on general historical methods – chronological, retrospective, problem-thematic and statistical-analytical. The scientific novelty of the work consists in the review of the publications of the camp newspaper "Public Opinion" and the discovery of facts related to the history and activities of the Borys Hrinchenko Publishing Society. The main and indirect directions of the Society's activity and its significance in the life of the Ukrainian community of Wetzlar are clarified. The main points connecting the Society with the name of Borys Hrinchenko and the attitude of its members to this figure are also identified. Conclusions. The Borys Hrinchenko Publishing Society, mentioned in the pages of the Wetzlar camp maga zine "Hromadska Dumka" in 1917–1918, had the main task of creating and distribut ing the newspaper "Hromadska Dumka". In addition, it published various materials related to the Ukrainian affairs: leaflets, announcements, statutes of organizations and more. The number of members of the Society was regulated by publishing needs and amounted to about ten people. The newspaper does not disclose the names of the Society's leaders, indicating only their cryptonyms. The indirect activities of the Society, as evidenced by the newspaper's materials, were to inform prisoners about news from the fronts and the Russian Empire, bibliographic information about new current publications for prisoners, collection and distribution of donations to vari ous societies and affairs, distribution of Ukrainian-German phrasebook. The Society also joined the development of innovative library activity – the spread of "traveling libraries" for work teams.

  rks_2023_31_13.pdf - 0

12.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Палієнко, Сергій Володимирович (Відкритий міжнародний університет розвитку людини "Україна", Україна, Київ).
Особова справа як джерело до вивчення наукової біографії (на прикладі Ю. М. Захарука) [Текст] / С. В. Палієнко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.214-226 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
біографістика, історія археології, джерелознавство, Захарук Юрій Миколайович, радянська археологія. biography studies, history of archaeology, source studies, Soviet archaeology, Zakharuk Yurii.

Мета дослідження. У статті проаналізовано зміст основних опублікованих наукових біографій Ю. М. Захарука, а також подано характеристику особових справ ученого з Інституту суспільних наук АН УРСР, Інститу ту археології АН УРСР та Інституту археології АН СРСР як історичних джерел. Методологія. При співставленні п’яти опублікованих біографій Ю. М. Захарука використано історико-порівняльний метод, також його застосовано разом з історико-критичним методом при атрибуції вмісту особових справ ученого з наукових архівів трьох установ. Наукова новизна полягає в тому, що вперше здійснено порівняльний аналіз біографічних відомостей щодо життя та творчості Ю. М. Захарука, викладених у двох некрологах та трьох статтях. Також уперше зроблено опис особових справ ученого з архівів наукових установ України та Росії та надано оцінку щодо їх використання в якості джерела до вивчення творчого шляху видатного науковця. Висновки. Найбільш повна інформація щодо наукової діяльності Ю. М. Захарука міститься в біографічних статтях за авторством С. М. Ляшко та М. Ю. Відейка, а також О. С. Ситника та О. М. Адамишин. Проте в них наявні неточності і майже зовсім не розглянуто діяльність ученого як археолога-теоретика, а отже, можна констатувати потребу в написанні докладної наукової біографії Ю. М. Захарука з акцентом на київський та московський періоди життя як найменш вивчені. В якості джерел варто використати документи з особових справ науковця, за допомогою яких можна відтворити точну хронологію творчого шляху вченого, виправивши наявні помилки. Списки наукових публікацій, звіти про роботу Ю. М. Захарука з московської справи можуть лягти в основу повного списку наукових робіт науковця, проте мають бути доповнені інформацією з інших джерел через наявні прогалини. . The goal of the research. The article analyzes the content of the main published scientific biographies of Yu. M. Zakharuk, and also presents the characteristics of personal files of the scientist from the Institute of Social Sciences of the Academy of Sciences of the Ukrainian Soviet Socialist Republic, the Institute of Archaeology of the Academy of Sciences of the Ukrainian Soviet Socialist Republic and the Institute of Archaeology of the Academy of Sciences of the Union of Soviet Socialist Republics as historical sources. Methodology. When comparing five published biographies of Yu. M. Zakharuk, the historical-comparative method was used, and it was also applied together with the historical-critical method when attributing the contents of the personal files of the scientist from the scientific archives of three institutions. Scientific novelty. For the first time the comparative analysis of biographical data of Yu. M. Zakharuk’s life and activity from two obituaries and three articles have been completed. The description of the archaeologist’s personal files from archives of Ukraine and Russia and the evaluation of the documents from there as historical sources for study the outstanding scholar’s biography have been made never before. Conclusions. The biographical articles written by S. M. Liashko and M. Yu. Videiko and O. S. Sytnyk and O. M. Adamyshyn contain the fullest information on Yu. M. Zakharuk’s research activity. But they have inaccuracies and the theoretical work of the scholar was not analyzed by authors. That’s why there is a necessity in detailed life story of Yu. M. Zakharuk with an emphasis to Kyiv and Moscow periods of his life which are the most unexplored. The documents from personal files of the archaeologist ought to be used as sources to reconstruct a detailed chronology of his life and research activity correcting the mistakes. The lists of Yu. M. Zakharuk’s publications from the Moscow file should be the basis for the full list of his published works but it has to be complemented by information from other sources because of the existed gaps.

  rks_2023_31_14.pdf - 0

13.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Радченко, Анна Ігорівна (Видавничий дім "Академперіодика" НАН України, Україна, Київ).
Поповнення бібліотечних фондів України: роль загальноакадемічного проєкту "Наукова книга" [Текст] / А. І. Радченко, О. Г. Вакаренко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.227-253 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
видавнича продукція, Національна академія наук України, проєкт "Наукова книга", проєкт "Наукова книга. Молоді вчені", тираж, бібліотечний фонд. publishing production, National Academy of Sciences of Ukraine, “Scientific Book” project, “Scientific Book. Young Scientists” project, circulation, library fonds.

Мета роботи. Оцінювання внеску двох загальноакадемічних книжкових проєктів НАН України – "Наукова книга" і "Наукова книга. Молоді вчені" в поповнення фондів бібліотек держави. Перший проєкт функціонує від 2001 р., інший відокремився від нього 2009 р. як форма підтримки молодих науковців з метою надання їм пріоритетних можливостей в оприлюдненні результатів наукової роботи. Оскільки обидва проєкти Академія реалізує за бюджетний кошт, випущені книги підлягають безоплатному поширенню, здійснюваному на підставі розпоряджень Президії НАН України. У такий спосіб забезпечено не тільки розсилку обов’язкових примірників видань, а й поповнення фондів основних наукових і спеціалізованих бібліотек держави, а також бібліотек закладів вищої освіти, наукових установ іншого відомчого підпорядкування, органів виконавчої влади. Методологія. Всі наведені у статті розрахунки виконано на підставі розпоряджень про розподіл тиражів, згруповано й проаналізовано за допомогою статистичних методів по роках, відділеннях НАН України, отримувачах видань. Наукова новизна. Протягом існування зазначених проєктів їхня роль у поповненні бібліотечних фондів досліджена вперше. За цей час загалом побачили світ 595 назв видань, загальний тираж яких склав 169 100 примірників. Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського та Львівська національна наукова бібліотека імені Василя Стефаника одержали від них 10,26%, 9,29% – заклади вищої освіти, основними отримувачами серед яких є Київський національний університет імені Тараса Шевченка і Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського". Висновки. Завдяки систематичному здійсненню видавничої діяльності під керівництвом Науково-видавничої ради НАН України за чітко сформульованими принципами протягом останніх 20 років відбулось істотне поповнення бібліотечних фондів основних державних бібліотек і провідних закладів вищої освіти вітчизняною науковою літературою найвищого ґатунку. The goal of the research. Evaluation of the contribution of two general academic book projects of the National Academy of Sciences of Ukraine, “Scientific Book” and “Scientific Book. Young Scientists” to enriching collections of state libraries. The main quantitative indicators of the functioning of two book projects are considered. The first project has been operational since 2001, while the latter emerged in 2009 as a form of support for young scientists, providing them with priority opportunities for publishing the results of their scientific work. Since both projects are implemented using budgetary funds, the released books are subject to free distribution based on the orders of the Presidium of the National Academy of Sciences of Ukraine. This ensures not only the distribution of mandatory copies of publications, but also the enrichment of the collections of the main scientific and specialized libraries of the state, as well as the libraries of higher education institutions, research institutions, and other subordinate bodies of executive power. Methodology. All calculations presented in the article are based on distribution orders and are grouped and analyzed using statistical methods by years, departments, and recipients of publications. Scientific novelty. During the existence of these projects, their role in enriching library fonds was investigated for the first time. During this time, a total of 595 titles have been published, with a total circulation of 169,100 copies. 10.26% of them were received by the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine and the Vasyl Stefanyk National Scientific Library of Ukraine in Lviv, while 9.29% went to higher education institutions, with the Taras Shevchenko National University of Kyiv and the National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute” being the main recipients. Conclusions. The 20 years of systemic publishing activities driven by the Scientific Publishing Council of the National Academy of Sciences of Ukraine were marked with clearly formulated rules and principles. These efforts fostered sufficient reinforcement of the fonds and catalogs of the central public libraries and the senior academic institutions with high-quality Ukrainian scientific literature.

  rks_2023_31_15.pdf - 0

14.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Філіпович, Марина Анатоліївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Ворог очима середньовічного книжника: татари та московити у "Волинському короткому літописі" [Текст] / М. А. Філіпович, Л. А. Дубровіна // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.254-270 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
"Волинський короткий літопис", літописець, Волинь, Велике князівство Литовське, татари, московити, битва під Оршею, Костянтин Острозький. "Volyn short chronicle", chronicler, Volyn, Grand Duchy of Lithuania, Tatars, Moskovyty, Battle of Orsha, Konstiantyn Ostrozkyi.

Мета роботи. З’ясувати, як автор регіонального українського літопису початку ХVІ століття зображує "чужих", а саме ворогів Великого князівства Литовського – татар і московитів, і в чому полягає відмінність між цими "чужими" для літописця. Методологія. Застосовано критичний, порівняльно-історичний методи, а також герменевтичний аналіз. Наукова новизна. Детально розглянуто принципи зображення "ворога" (татар та московитів) крізь призму "Волинського короткого літопису". Висновки. Автором "Волинського короткого літопису" чітко вимальовується дистанція між "своїми" та "чужими" (татарами та московитами). Щодо татар розмежування "свій"–"чужий" знаходить утілення у протиставленні єдиновірні–іновірні. Причому православний вектор тут не є домінуючим: іновірним (мусульманам), виходячи з поточної ситуації (географії нападу), протистоять або християни, або православні воїни. Набіги татар сприймалися літописцем як "стихійне лихо" ("Божа кара"), що спіткало землі Великого князівства Литовського та сусідніх з ним країн за гріхи християн. Щодо московитів: до категорії "чужі" літописець відносить насамперед великого князя московського, а разом з ним "москвичів". Отже, цей ворог персоніфікований, має обличчя. Цей "чужий" переслідує мету захопити всі руські землі Великого князівства Литовського. Він сильний, підступний, такий, що не дотримується жодних правил, тобто ментально інакший. Зауважимо, що принцип віри тут не спрацьовує (як у випадку з татарами), бо цей ворог єдиновірний, але такий, що зневажає людські та Божі закони. . The goal of the research. To find out how the author of the regional Ukrainian chronicle at the beginning of the 16th century depicts "strangers", who are the en emies of the Grand Duchy of Lithuania – Tatars and Moskovyty, and what the difference is between these "strangers" for the chronicler. Methodology. Critical, comparative-historical methods, as well as hermeneutic analysis are applied. Scientific novelty. The principles of depicting the "enemy" (Tatars and Moskovyty) through the prism of the "Volyn short chronicle" are considered in detail. Conclusions. The author of the "Volyn short chronicle" clearly outlines the distance between "own" and "aliens" – Tatars and Moskovyty. Regarding the Tatars, the distinction between "own" and "alien" is embodied in the opposition of the same faith – other faiths. Moreover, the Orthodox vector is not dominant here: adherents of different faith (Muslims), based on the current situation and the geography of the attack, are opposed by either Christians or Orthodox soldiers. The Tatar raids were perceived by the chronicler as a "natural disaster" ("God›s punishment"), which befell the lands of the Grand Duchy of Lithuania and neighboring countries for the sins of Christians. Regarding Moskovyty: the chronicler includes, first of all, the Grand Duke of Moskva, and together with him "Moskovyty" in the category of "foreigners". Hence, this enemy is personified, has a face. This "stranger" pursues the goal of seizing all the Ruski lands of the Grand Duchy of Lithuania. He is strong, insidious, and he does not follow any rules. Therefore, he is mentally different. Note that the principle of faith does not work here (as in the case of the Tatars), because this enemy is monotheistic, but one that neglects human and God's laws.

  rks_2023_31_16.pdf - 0

15.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Гасанов, Ельнур Лятіф огли (Гянджинське відділення Національної академії наук Азербайджану, Азербайджан, Гянджа).
Інноваційне дослідження історичної спадщини міста Гянджа за культурно-літературними матеріалами [Text] / E. L. Hasanov // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - P.271-286 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Гянджа, Азербайджан, міська культура, історичні дослідження, культурні традиції. Ganja, Azerbaijan, urban culture, historical research, cultural traditions.

Мета роботи полягає в залученні до наукового обігу давніх писемних джерел та архівних документів з історії розвитку науки та освіти періоду Відродження в місті Гянджа, Азербайджан. Методологія дослідження: історично-порівняльний і хронологічний методи, джерелознавчий аналіз. Наукова новизна. Вперше визначено особливості розвитку науки та освіти періоду Відродження в місті Гянджа, Азербайджан. Висновки. Ця науково-дослідна робота вивчає особливості розвитку науки та освіти періоду Відродження в місті Гянджа, Азербайджан, на основі давніх писемних наукових джерел та архівних документів. У науковій роботі також досліджуються процеси викладання соціальних, гуманітарних і природничих наук у Гянджі в цей історичний період, заслуги видатних учених, мислителів і педагогів того періоду, які працювали в медресе і користувалися багатими бібліотеками. Зокрема, враховуючи значення міста як суспільно-політичного, економічного, наукового та культурного центру, до дослідження залучені наукові досягнення локальних учених Середньовіччя. До речі, в цей історичний період Гянджу як важливий політичний і культурний центр відвідували відомі вчені мусульманського Сходу, а важливі історичні відомості про їхню викладацьку та наукову діяльність вивчалися протягом багатьох років. У цій статті на основі наявних наукових джерел та давніх писемних документів розглядаються заслуги і меценатство Азербайджанської держави Атабеїв, яка відіграла виняткову роль у розвитку традицій нашої національної державності та становленні видатних діячів науки і культури. Також у цьому дослідженні на основі історичних та етнографічних джерел визначено значення наукового, літературного та культурного внеску Гянджи у відтворення характерних рис епохи Відродження не тільки своєї країни, а й ісламського світу в цілому. Воно також досліджує праці попередників і наступників шейха Нізамі, що пропагують національні традиції, загальнолюдські цінності та закликають до плідного співіснування культур. The purpose of the study is to include into scientific circulation ancient written sources and archival documents on the history of the development of science and education of the Renaissance period in Ganja city of Azerbaijan. The methods used for this study included historical and comparative research metod, chronological, source method. Scientific novelty. The peculiarities of the development of science and education of the Renaissance period in the city of Ganja, Azerbaijan, were determined for the first time. Conclusions. This research work studies the features of development of science and education of the Renaissance period in Ganja city of Azerbaijan on the basis of ancient written scientific sources and archival documents. The scientific work also studies processes of teaching of social, humanitarian and natural sciences in Ganja during this historical period, the services of prominent scientists, thinkers and teachers of that period, who worked in madrasa and used rich libraries. In particular, given the importance of the city as a socio-political, economic, scientific and cultural center, the research involved the scientific achievements of local scholars of the Middle Ages. By the way, during this historical period, Ganja, as an important political and cultural center, was visited by famous scholars of the Muslim East, and important historical information about their teaching and scientific activities have been studied for many years. The merits and patronage of the Azerbaijani state of Atabeys, which played an exceptional role in the development of the traditions of our national statehood, the formation of prominent figures in science and culture, are considered in the scientific article on the basis of available scientific sources, historical documents, written sources. Also this study, based on historical and ethnographic sources, determined the significance of the scientific, literary and cultural contribution of Ganja in the development of the characteristic features of the Renaissance period not only of the country, but also in the development of the Islamic world as a whole. It also examines the works of the predecessors and successors of Sheikh Nizami that promote national traditions, universal human values and calling for fruitful coexistence of cultures.

  rks_2023_31_17.pdf - 0

16.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Studies in Spesial Historical Disciplines


Шевчук, Олена Юріївна (Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна, Київ).
Українські церковно-півчі азбуки ХVІ століття у вітчизняній і зарубіжній науковій бібліографії [Текст] / О. Ю. Шевчук // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.287-310 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
історія української музики, церковний спів, невменна азбука-перелік, знаменна нотація (крюки), означення невм, Ірмологіон, музична симіографія, палеографія. a history of Ukrainian music, ecclesial chant, ABC-list of neumes, znamenna notation (kriuki), signs’ “names”, Heirmologion, musical semeiography, palaeography.

Мета роботи полягає в систематизації аспектів розгляду та осмисленні результатів праць, в яких розглянуто дві невменні (знáменні) азбуки з українських церковно-півчих збірників (1540–1560-х та 1590-х рр.). Методологія. З-поміж застосованих загальнонаукових й емпіричних методів основними є аналітичний розгляд змісту досліджень (із застосуванням критичного підходу); систематизація аспектів опису пам’яток; порівняння результатів студій з оригіналами азбук. Наукова новизна. Уперше проаналізовано праці, в яких українські азбуки-переліки ХVІ ст. було обрано предметом розгляду. Порівняння результатів студій зі змістом азбук дозволило виявити як достовірні, так і помилкові твердження. На сьогодні міра вивчення азбук є недостатньою для аргументації їх територіально-часової локації як українських пам’яток середини – кінця ХVІ ст. Висновки. Протягом останнього тридцятиліття азбуку 1590-х років з ірмолою західноукраїнського Лаврівського (ймовірно) монастиря вивчали Д. Шабалін, Д. Савіцкі, М. Качмар. До опису знáмен автори залучили додаткові дані: назви візантійських невм (попередників руських), нотні дешифровки, словесні роз’яснення розспівів, духовно символічного сенсу знаків тощо. Попри введення додаткової інформації, основний зміст азбук схарактеризовано неповно. У накресленнях, атрибуції деяких невм є неточності. Незвичні риси списків переважно не вказано. Запис "імен" знаків азбуки Поліського ірмолоя 1540–1560-х років спотворює її термінолексику. Позаяк не всі риси азбук розкрито, вони виглядають як типові пам’ятки. Загальний опис призвів до висновків щодо схожості їх з російськими списками ХV–ХVІ ст. Ця теза не викликає заперечень, адже всі вони мають багато спільного, разом з тим двох однакових списків пам’яток усталеного змісту, в т. ч. азбук, не існує. Відміни між азбуками Лавр і Поліс мають бути простежені в компаративній площині на рівні деталей, що, ймовірно, дозволить установити їх індивідуальні риси та географічно-часову локацію. The goal of the research is to systematize aspects of analysis and to comprehend the results of some scientific researches where two neumatic (znamenny) ABCs from the Ukrainian ecclesial chant collections (1540s–1560s and 1590s) have been discussed. Methodology. Among the used general scientific and empirical methods, the major ones are: analytical review of researches content (using critical approach), systematization of diverse aspects of ABCs’ descriptions, and comparison of the scholars’ results with the originals. Scientific novelty. The analysis of researches dedicated to the Ukrainian 16th century’s ABC-lists was performed for the first time. The comparison of scholars’ results with originals has found both correct and incorrect statements. As of today, the extent of our knowledge is insufficient and does not allow us to prove that ABCs origin is indeed in Ukraine in mid-to late 16th century. Conclusions. During the last thirty years, the ABC dated back to 1590s (Lavr) from the Heirmologion, that allegedly originated from the West Ukrainian Lavrov Convent, has been studied by Dmitry Shabalin, Daniel Sawicki and Maria Kachmar. The authors have added supplementary data to their neume registers: “names” of Byzantine neumes (the predecessors of Ruthenian ones), note descriptions, verbal comments of how neumes were chanted, spiritual and symbolic meaning of signs etc. However, the main content of the ABCs lacks exhaustive characteristic. Graphic shapes and definitions of some signs are not correct. Unusual ABCs’ features are mostly not marked. Transliteration of ABC “names” of the Polissia Heirmologion includes misrepresented lexemes. Since particularities of ABCs are not precisely defined, they are perceived as typical monuments. The general description leads to scholars’ conclusion that Ruthenian ABCs are similar to 15th – 16th centuries’ Russian ABC-versions. This statement is partly correct as the ABCs do indeed have a lot in common, however, no identical monuments of traditional content exist. Thus, the differences between ABCs Lavr and Polissia are to be discovered by comparison of their detailed specifications, that should allow to recognize their uniqueness as well as geographical and time-origin.

  rks_2023_31_18.pdf - 0

17.

Публікація документів. Publication of Documents


Булатова, Світлана Олегівна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Manuscripta varsoviana: Iнструктаж торгового старостинського податку у Варшаві 1683 року [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.311-334 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Варшава ХVІІ століття, рукопис, податок, торгівля, продукти, напої. Warsaw of the 17th century, manuscript, tax, trade, products, drinks.

Метою роботи є публікація, аналіз та залучення до наукового обігу маловідомого Інструктажу торгового старостинського податку 1683 р. в контексті вивчення асортименту привізних продовольчих товарів у Варшаві ХVІІ ст. Висвітлюються не лише дискурс торгового прибутку Варшавського староства, а й насамперед роль та особливості привізної торгівлі продовольством. Методологія обґрунтована історико-порівняльним методом, принципами камеральної та едиційної археографії, власне засадами дослідження та публікації старопольських рукописних джерел ХVІ–ХІХ ст., визначенням фахової термінології. Наукова новизна. Презентовано першу публікацію рідкісного старопольського джерела з торговельного оподаткування у Варшавському старостві ХVІІ ст. Публікацію супроводжує науковий коментар, пояснюються фахові терміни з історії торгівлі в Речі Посполитій. На підставі документа проаналізовано різноманітний асортимент продуктів і продовольчих артикулів, регулярно транспортованих до Варшави. Через податкові дані розглянуті характер та специфіка масових постачань продовольства для столичних споживачів у ХVІІ ст. Для порівняння залучені публікації документів щодо торгових податків з інших міст Корони, зокрема зі Львова. Висновки. Джерелознавча цінність уперше опублікованого Інструктажу 1683 р. полягає в тому, що він містить інформацію про встановлення торгового податку на привізні товари на користь варшавському старості. Попри невеликий обсяг, документ акумулює конкретні дані щодо масових постачань продовольства з регіонів Речі Посполитої та з-закордону до столиці. За значений асортимент презентує напої, продукти масового вживання та коштовні артикули для еліти. Різноманітно представлені вітчизняна та імпортована риба, пиво з передмістя, регіональне та імпортоване, хліб і збіжжя, м’ясо та худоба, східні та середземноморські додатки, імпортоване вино тощо. Проаналізований асортимент також опосередковано маркує джерела надходження продовольства. . The purpose of the work is to publish, analyze and bring the little-known Instruction of the Starostwo [eldership] trade tax of 1683 into scientific circulation in the context of studying the range of imported food products in Warsaw in the 17th century. Not only the discourse of the trade profit of the Warsaw Starostwo, but also primarily the role and peculiarities of imported food trade are highlighted. The methodology is based on the historical-comparative method, the principles of cameral and edition archeography, the actual principles of research and publication of Old Polish manuscript sources of the 16th-19th centuries, and the definition of professional terminology. Scientific novelty. The first publication of a rare Old Polish source on trade taxation in the Warsaw Starostwo of the 17th century is presented. The publication is accompanied by a scientific commentary, explaining technical terms from the history of trade in the Polish-Lithuanian Commonwealth. On the basis of the document, a diverse assortment of products and food items, regularly transported to Warsaw, was analyzed. Based on tax data, the nature and specifics of mass food supplies for metropolitan consumers in the 17th century are considered. For comparison, publications of documents on trade taxes from other cities of the Crown, in particular from Lviv, are involved. Conclusions. The historical value of the first published Instruction of 1683 lies in the fact that it contains information on the establishment of a trade tax on imported goods for the benefit of the Warsaw Starostwo. Despite the small volume, the document accumulates specific data on mass supplies of food from the regions of the Polish-Lithuanian Commonwealth and from abroad to the capital. The specified assortment presents drinks, products of mass consumption and expensive items for the elite. A variety of domestic and imported fish, beer from the suburbs, regional and imported, bread and cereals, meat and livestock, oriental and Mediterranean supplements, imported wine and more are presented. The analyzed assortment also indirectly marks the sources of food supply.

  rks_2023_31_19.pdf - 0

18.

Публікація документів. Publication of Documents


Тарасенко, Інна Юріївна (Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського, Національна академія наук України, Україна, Київ).
Повсякденне життя селян прикордонних районів Поділля кінця XIX століття (за листами В. Г. Кравченка до Б. Д. Грінченка з архівних фондів Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / І. Ю. Тарасенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.335-378 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
В. Г. Кравченко, Б. Д. Грінченко, Поділля, кінець ХІХ століття, листування, історія повсякденності. Vasyl Kravchenko, Borys Hrinchenko, Podillia, end of 19th century, letters, history of everyday life.

Мета роботи. Опрацювання і залучення до наукового обігу частини неопублікованого листування українського етнографа, діалектолога та краєзнавця В. Г. Кравченка з українським лексикографом, етнографом та громадським діячем Б. Д. Грінченком, що зберігається в Інституті рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського і є цінним джерелом для вивчення історії Поділля ХІХ століття. Використання невідомої раніше інформації для глибшого розуміння життєвих реалій різних представників сільського населення Поділля. Методологія. У процесі проведення дослідження було використано насамперед метод наукової евристики, біографічний, історико-логічний та критичний методи вивчення історичних джерел й антропологічний підхід, що в комплексі надає змогу висвітлити повсякденне буття пересічного українця-селянина кінця ХІХ століття. Наукова новизна. Вперше введено до наукового обігу листування двох видатних українських діячів науки і культури В. Г. Кравченка і Б. Д. Грінченка, що актуалізує унікальну інформацію про селянський побут у прикордонних районах Поділля означеного періоду. Висновки. Оскільки предметом історії повсякденності є приватне життя, умови праці, відпочинку, побутові проблеми пересічних людей, а об’єктом виступають як письмові, так і усні матеріали, то неопубліковані листи В. Г. Кравченка до Б. Д. Грінченка слід розглядати як джерело для вивчення українського прикордонного села кінця ХІХ століття. Завдяки майстерному і детальному описові епізодів з життя простих людей до нас дійшла унікальна інформація, зафіксована сучасником на папері, що власне стане в нагоді для осмислення рівня життя та моральних засад тодішнього суспільства та глибшого відтворення історичної епохи. The goal of the work. Processing and bringing into scientific circulation part of the unpublished correspondence of the Ukrainian ethnographer, dialectologist and local historian Vasyl Kravchenko to the Ukrainian lexicographer, ethnographer and writer Borys Hrinchenko, which are stored in the Institute of Manuscript of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine and are a particularly valuable source for studying the history of Podillia of the 19th century. The use of previously unknown information for a deeper understanding of the life realities of various representatives of the rural population of Podillia. Methodology. In the process of conducting the research, the method of scientific heuristics, biographical, historical-logical, critical methods of studying historical sources and an anthropological approach were used, which in the complex makes it possible to illuminate the everyday life of an average Ukrainian peasant at the end of the 19th century. Scientific novelty. For the first time, the correspondence of two outstanding Ukrainian figures of science and culture, Vasyl Kravchenko and Borys Hrinchenko, was introduced into scientific circulation, which provide unique information about the life of peasants in the border areas of Podillia at the end of the 19th century. Conclusions. Since the subject of the history of everyday life is the private life of ordinary people, the conditions of work, rest, and everyday problems, and the sources are both written and oral materials, the unpublished letters of Vasyl Kravchenko to Borys Hrinchenko can be considered as a source for studying the Ukrainian village of the border regions at the end of the 19th century. Thanks to the skillful and detailed description of episodes from the lives of ordinary people, we have received unique information recorded by a contemporary on paper, which will actually be useful for understanding the standard of living and moral foundations of the society at that time and for a deeper reproduction of the historical era.

  rks_2023_31_20.pdf - 0

19.

Інформаційні технології в бібліотечній та архівній справі. Information Technology in Librarian and Arhival Fonds


Ковтанюк, Юрій Славович (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Нормативно-правове регулювання оцифрування фондів закладів культури як вимога для розбудови державних інтеграційних електронних ресурсів національного історичного та культурного надбання [Текст] / Ю. С. Ковтанюк // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.379-406 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
оцифрування, національне надбання, заклади культури, нормативно-правова база, парадокс. digitization, national heritage, cultural institutions, legal framework, paradox.

Мета дослідження: розпочати ґрунтовне обговорення питання створення в Україні нормативно-правової бази, яка повинна визначати засади загального характеру щодо оцифрування фондів закладів культури з урахуванням міжнародних стандартів та багаторічного світового досвіду оцифрування фондів архівами, бібліотеками та музеями, зокрема українськими. Методологія статті базується на застосуванні загальнонаукових методів, зокрема системного, поняттєвого аналізу, порівняльного та ретроспективного, а також емпіричного. Наукова новизна полягає в порушенні питання створення в Україні науково обґрунтованої нормативно-правової бази щодо оцифрування фондів закладів культури як нагальної потреби для збереження фондів та технологічного підґрунтя для інтеграції окремих фондів користування в єдиний електронний інформаційний ресурс. Висновки. Упущення щодо відсутності єдиних загальних вимог до цифрових копій фондів закладів культури, ідентифікації цих копій та їхнього призначення, що регулюються відповідними нормативно-правовими актами Україні, утворилося внаслідок браку доведених до практичної реалізації проєктів щодо створення загальних інтеграційних електронних інформаційних ресурсів відповідно до міжнародних стандартів та кращих практик, а також доступності відносно простих для застосування технологій оцифрування документів. Це призвело до створення в Україні багатьох електронних інформаційних ресурсів локального значення. В умовах відсутності зазначеної нормативно-правової бази такі інформаційні ресурси є здебільшого технологічно несумісними, що призводить до потреби повторного оцифрування фондів або конвертування великих за розміром масивів цифрових даних в інші формати. Вочевидь, процеси повторного оцифрування сприяють погіршенню збереженості фондів. Позитивні кроки для створення єдиної нормативно-правової бази виконані в архівній сфері як результат науководослідної роботи, зокрема розроблено низку методичних рекомендацій, що затверджені нормативними документами. Ці документи можуть стати підґрунтям для створення відповідного нормативно-правового акта загального характеру, що пошириться на всі юридичні особи України, незалежно від форми їх власності, які виконують завдання оцифрування національного історичного та культурного надбання. . The purpose of the study is to start a thorough discussion of the issue of creating a regulatory and legal framework in Ukraine, which will determine the principles of a general nature regarding the digitization of fonds of cultural institutions, taking into account international standards and many years of global experience of digitizing fonds by archives, libraries and museums, in particular Ukrainian ones. The methodology of the article is based on the application of general scientific methods, in particular, systematic, conceptual analysis, comparative and retrospective, as well as empirical. The scientific novelty lies in the raised issues of creating a scientifically based legal framework in Ukraine regarding the digitization of the fonds of cultural institutions as an urgent need for the preservation of the fonds and the technological basis for the integration of individual fonds of use into a single electronic information resource. Conclusions. The omission regarding the lack of uniform general requirements for digital copies of fonds of cultural institutions, the identification of these copies and their purpose, which are regulated by the relevant normative legal acts of Ukraine, was formed as a result of the lack of projects brought to practical implementation on the creation of general integration electronic information resources in accordance with international standards and best practices, as well as the availability of relatively easy-to-use document digitization technologies. This led to the creation of many electronic information resources of local importance in Ukraine. In the absence of the specified legal framework, such information resources are, for the most part, technologically incompatible, which leads to the need to re-digitize fonds or convert large digital data arrays into other formats. Obviously, the processes of repeated digitization contribute to the deterioration of the preservation of fonds. Positive steps have been taken to create a unified regulatory and legal framework in the archival field - as a result of research work, a number of methodological recommendations have been developed and approved by regulatory documents. These documents can become the basis for the creation of a corresponding regulatory legal act of a general nature, which would apply to all legal entities of Ukraine, regardless of their form of ownership, which perform the task of digitizing the national historical and cultural heritage.

  rks_2023_31_21.pdf - 0

20.

Огляди. Reviews


Гранчак, Тетяна Юріївна (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, Україна, Київ).
Імерсивні продукти документованої історико-культурної спадщини: нові перспективи бібліотечної практики [Текст] / Т. Ю. Гранчак // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2023. - Вип. 31. - С.407-430 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
документована історико-культурна спадщина, рукописи, стародруки, імерсивні технології, віртуальна реальність, доповнена реальність, бібліотека. documented historical and cultural heritage, manuscripts, old prints, immersive technologies, virtual reality, augmented reality, library.

Мета роботи полягає у виявленні, висвітленні й узагальненні інноваційної практики надання доступу до документованої історико-культурної спадщини, її вивчення та промоції через використання імерсивних технологій. Методологія охоплює використання комплексу наукових методів – евристичного, включеного спостереження, описового, аналізу, узагальнення, – поєднання яких дало змогу виявити, осмислити, узагальнити і розкрити досвід створення імерсивних продуктів документованої історико-культурної спадщини та їхні переваги для бібліотечної практики. Наукова новизна полягає в розкритті інформаційно-комунікаційного потенціалу імерсивних технологій для забезпечення широкого доступу до документованої історико-культурної спадщини, її вивчення та промоції, обґрунтуванні імерсивних продуктів документованої історико-культурної спадщини як культурних пам’яток синкретичного типу, окресленні ролі бібліотек у створенні таких продуктів. Висновки. Імерсивні продукти документованої історико-культурної спадщини відкривають нові перспективи доступу користувачів до цінних пам’яток бібліотечних фондів, ознайомлення з ними та їх дослідження. Інтеграція імерсивними бібліотечно-інформаційними продуктами розподіленої інформації різних форматів, супровід цифрової копії пам’ятки експертними коментарями, мультимедійним рядом, можливості дослідження деталей за рахунок інструментарію для збільшення і обертання, реконструкція навколо пам’ятки автентичного середовища формують підґрунтя для комплексного сприйняття і осмислення інформації, максимального занурення у предмет дослідження. Імерсивні бібліотечно-інформаційні продукти документованої історико-культурної спадщини є перспективним інструментом її збереження за рахунок створення високоякісних цифрових копій документів, ознайомлення широкої аудиторії з документованою духовною спадщиною нації та популяризації найцінніших об’єктів бібліотечних фондів як місць пам’яті, розширення джерельної бази історико-культурних досліджень та підготовки відповідних фахівців, зміцнення позитивного іміджу бібліотек як інституцій пам’яті, інтегрованих у процеси сьогодення, посилення міжнародного престижу держави. . The purpose of the work is to identify, highlight and generalize the innovative practice of preserving the documented historical and cultural heritage, providing access to it, studying it and promoting it through the use of immersive technologies. The methodology includes the use of a complex of scientific methods – heuristic, included observation, descriptive, analysis, generalization – the combination of which made it possible to identify, understand, summarize and reveal the experience of creating immersive products of documented historical and cultural heritage and their advantages for library practice. The scientific novelty consists in revealing the information and communication potential of immersive technologies to ensure wide access to documented historical and cultural heritage, its preservation, study and promotion, substantiation of immersive products of documented historical and cultural heritage as syncretic cultural monuments, outlining the role of libraries in the creation of such products. Conclusions. Immersive products of documented historical and cultural heritage open up new prospects for user access to valuable monuments of library collections, familiarization with them and their research. The integration of distributed various formats information with the help of immersive library and information products, accompanying the digital copy of the object with expert comments, a multimedia series, the possibility of studying details due to tools for magnification and rotation, the reconstruction of the authentic environment around the object form the basis for a complex perception and understanding of information, maximum immersion in the research subject. Immersive library and information products of documented historical and cultural heritage are a promising tool for preserving the nation's spiritual treasures by creating high-quality digital copies of documents, familiarizing a wide audience with the nation's documented spiritual heritage and popularizing the most valuable objects of library fonds as places of memory, expanding the source base historical and cultural research and training of relevant specialists, strengthening the positive image of libraries as institutions of memory, integrated into the processes of today, strengthening the international prestige of the state.

  rks_2023_31_22.pdf - 0

...
 
Інститут рукопису
Імідж-каталоги

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського