Бази даних


- результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
 Знайдено в інших БД:КОДЕКС (Рукописні книги) (2)Дослідження рукописних та архівних фондів (25)
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>K=ЗІБРАННЯ<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 14
Представлено документи з 1 до 14
1.

Дослідження рукописних та книжкових фондів


Шаріпова, Л. В.
З історії рукописного зібрання Церковно-археологічного музею при Київській духовній академії [Текст] / Л. В. Шаріпова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 1993. - Вип. 1. - С.123–133 .

Публікації випуска

  rks_1993_1_12.pdf - 0
2.

Історія бібліотечних зібрань та історичних колекцій


Булатова, С. О.
Бібліотека Яна Станіслава Яблоновського в Підкамені та її книжки у складі родового зібрання Яблоновських у Національній бібліотеці України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2000. - Вип. 5. - С.48-58 .

Публікації випуска

  rks_2000_5_3.pdf - 0
3.

Спеціальні історичні дисципліни


Лисенко, Л. В.
Наукові категорії "колекція", "зібрання", "бібліотека" як об’єкт вивчення, опису та реєстрації: до проблеми класифікації понять [Текст] / Л. В. Лисенко // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2003. - Вип. 8. - С.216–224 .

Публікації випуска

  rks_2003_8_17.pdf - 0
4.

Історія бібліотечних зібрань та історичних колекцій


Булатова, С. О.
Екслібриси Станіслава Шодуара на книжках родового бібліотечного зібрання Шодуарів у фондах НБУВ [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2009. - Вип. 13. - С.184–195 .

Публікації випуска


Проаналізовано екслібриси з рукописно-книжкового зібрання найвідомішого представника роду баронів Шодуарів – Станіслава Шодуара, зокрема, здійснений їх книгознавчий та мистецтвознавчий аналіз, визначено кількість та різновиди екслібрисів Станіслава Шодуара у різні періоди, атрибутовано авторство, встановлено роль екслібрисів у контексті формування та розвитку зібрання першої половини ХІХ ст. . The author performs the analysis of the bookplates from the manuscript and book collection of the most famous member of the Chaudoir family - Stanislav Chaudoir. In particular, the bibliological and art analysis is carried out, the numbers and kinds of Chaudoir's bookplates are defined, the authorship is attributed, the role of the bookplates in the context of formation and growth of the collection in the 1st half of 19 century is ascertained.

  rks_2009_13_13.pdf - 0
5.

Історія книжкових колекцій та зібрань


Булатова, С. О.
Рукописні дарчі написи на виданнях як джерело з історії комплектування зібрання Шодуарів у фондах Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2012. - Вип. 16. - С.183-196 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
рукописні дарчі написи, книжкове зібрання, С. Шодуар, видання, комплектування, нумізмат, бібліофіл, антиквар.. autors’ dedication, book collection, Chaudoir, edition, book acquisitions, numismat, bibliophil, antіquarius.

Розкриваєтся джерелознавчий потенціал дарчих автографів авторів – діячів науки на виданнях їхніх праць із зібрання Шодуарів у фондах Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. Проаналізовані першоджерела з історії комплектування зібрання. . The study looks into manuscrypt autors’ dedication on the editions of the Chaudoirs book collection in V. I. Vernadsky the National Library of Ukraine. Special emphasis is ….on the acuisitions of books this scient well as on its sciencie and historical importance. A new primary sources is throughly analysed.

  rks_2012_16_14.pdf - 0
6.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Гутник, Л. М.
Майстри вітчизняної графіки в мистецтві кіноплаката (на матеріалах зібрання українського кіноплаката ХХ ст. з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.250-269 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, зібрання кіноплаката, художники-графіки, плакатна графіка, рекламна графіка, сюжетна композиція, колорит, творча манера.. cinematographic poster, cinematographic posters collection, artists-graphics, poster graphics, advertisement graphics, plot composition, coloring, creative manner.. киноплакат, собрание киноплаката, художники-графики, плакатная графика, рекламная графика, сюжетная композиция, колорит, творческая манера.

Висвітлено один з головних аспектів дослідження зібрання українського тиражного кіноплаката ХХ ст. із фондів Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського - вивчення діяльності майстрів вітчизняного образотворчого мистецтва в даному різновиді плакатної графіки, проаналізовано творчість провідних українських художників, які працювали в галузі реклами кіномистецтва.. The article covers one of the main aspects of the study of the XXth century Ukrainian cinematographic printed posters collection kept in the funds of the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine - the study of the Ukrainian fine arts masters activity in this type of poster graphics. The author analyzes the works of the leading Ukrainian artists who worked in the cinema advertisement industry.. Освещён один из главных аспектов исследования собрания Украинского тиражного киноплаката ХХ в. из фондов Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского - изучение деятельности мастеров отечественного изобразительного искусства в данной разновидности плакатной графики, проанализированы творчество ведущих украинских художников, которые работали в области рекламы киноискусства.

  rks_2013_17_16.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Гутник Л. Н.
7.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Исследование архивных и книжных фондов


Донець, О. М.
Використання образу Т. Г. Шевченка в українському радянському плакаті (за матеріалами зібрання українського радянського плаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.270-276 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Т. Г. Шевченко, український плакат, плакатна графіка, зібрання українського друкованого плаката.. T. Shevchenko, Ukrainian poster, poster graphics, the collection of Ukrainian printed posters.. Т. Г. Шевченко, украинский плакат, плакатная графика, собрание украинского печатного плаката.

Йдеться про втілення в мистецтві українського плаката образу Т. Г. Шевченка – знакової постаті історії і культури України. Систематизовано плакати за функціональною приналежністю, художньо-образним втіленням та композиційним розв’язанням, подано основні види трансформації образу поета, – від безпосередньої портретної візуалізації до художньої інтерпретації творчої спадщини, і визначення його ролі у соціокультурному просторі.. The article deals with the embodiment of T. Shevchenko, a significant person in Ukrainian history and culture, in the Ukrainian poster art. The author systematizes posters featuring the poet image on their functional attachment, artistic and figurative embodiment and compositional resolution. She also gives the main types of the poet image transformation: from the direct portrait visualization to the creative interpretation of the artistic heritage. The article also covers the poet role in the sociocultural environment.. Речь идёт о воплощении в искусстве украинском плаката образа Т. Г. Шевченко - знаковой фигуры истории и культуры Украины. Систематизированы плакаты по функциональной принадлежности, художественно-образным воплощениям и композиционным решениям, представлены основные виды трансформации образа поэта - от непосредственной портретной визуализации к художественной интерпретации творческого наследия и определение его роли в социокультурном пространстве.

  rks_2013_17_17.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Донец Е. Н.
8.

Історія книжкових колекцій та зібрань. История книжных коллекций и собраний


Рабчун, О. С.
Періодичні та продовжувані видання зі складу родового книжкового зібрання Урбановських та Стажинських [Текст] / О. С. Рабчун // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.277-287 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
родове книжкове зібрання Урбановських та Стажинських, Загінецька бібліотека, підшивка, оправа, екслібрис.. Urbanovsky and Stazinsky family book collection, Zaginets library, file, frame, bookplate.. родовое книжное собрание Урбановских и Стажинских, Загинецкая библиотека, подшивка, оправа, экслибрис.

Проаналізовано склад періодичних та продовжуваних видань з фонду родового книжкового зібрання Урбановських та Стажинських, що нині є складовою фонду відділу бібліотечних зібрань та історичних колекцій Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, здійснено спробу характеристики кожного з наявних видань.. The author analyses the composition of the periodical and continued editions of the Urbanovsky and Stazinsky family book collection which now is a part of the fund of the librarian and historic collections department of the Vernadsky National Library of Ukraine. She also characterises every available edition.. Проанализирован состав периодических и продолжающихся изданий из фонда родового книжного собрания Урбановских и Стажинских, ныне являющегося составной частью фонда отдела библиотечных собраний и исторических коллекций Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского, предпринята попытка характеристики каждого из имеющихся изданий.

  rks_2013_17_18.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Рабчун О. С.
9.

Історія книжкових колекцій та зібрань. История книжных коллекций и собраний


Сергєєва, І. А.
Музей і архів Єврейського історико-етнографічного товариства: до проблеми реконструкції документального зібрання (рос.) [Текст] / И. А. Сергеева // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2013. - Вип. 17. - С.288-320 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
Єврейське історико-етнографічне товариство, архів, музей, С. Дубнов, С. Анський, реконструкція. (рос.). Jewish historic-ethnographic community archives, museum, S. Dubnov, S. Ansky, reconstruction.. Еврейское историко-этнографическое общество, архив, музей, С. Дубнов, С. Анский, реконструкция.

Проаналізовано історію створення та діяльності централізованого архіву документів з історії євреїв Польщі та Росії, роль у цьому С. Дубнова, С. Анського та інших діячів єврейської науки і культури. Обґрунтовано необхідність реконструкції документального зібрання Єврейського історико-етнографічного товариства, її перспективи. (рос.). The author analyzes the history of creation and work of the centralised archives of the documents of Poland and Russia jews history. She characterises S. Dubnov, S. Ansky and other Jewish science and culture activists role in the archives creation and functioning. The author substantiates the necessity of the Jewish historic-ethnographic community collection reconstruction and its perspectives.. Проанализирована история создания и деятельности централизованного архива документов по истории евреев Польши и России, роль в этом С. Дубнова, С. Анского и других деятелей еврейской науки и культуры. Обоснована необходимость реконструкции документального собрания Еврейского историко-этнографического общества, её перспективы.

  rks_2013_17_19.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Сергеева И. А.
10.

Дослідження в галузі спеціальних історичних дисциплін. Исследования в отрасли специальных исторических дисциплин


Гутник, Л. М.
Синтез художньої літератури і киномистецтва в українському кіноплакаті (на матеріалах зібрання українського кіноплаката ХХ ст. з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2014. - Вип. 18. - С.475-496 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, зібрання кіноплаката, художня література, кіномистецтво, фільм, екранізація, кінематограф, літературний твір, плакатна графіка, українські художники.. cinema poster, collection of cinema posters, fiction, cinema art, film, film adaptation, literary work, poster graphics, Ukrainian artists.. киноплакат, собрание киноплаката, художественная литература, киноискусство, фильм, экранизация, кинематограф, литературное произведение, плакатная графика, украинские художники.

Проаналізовано частину зібрання українського кіноплаката Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського, присвячену фільмам-екранізаціям художньої літератури, та розкрито його інформаційний потенціал як джерела фактографічної та візуальної інформації з історії кіномистецтва, літератури та вітчизняної плакатної графіки.. We have analyzed a part of the collection of Ukrainian cinema posters dedicated to fiction film adaptations of V. Vernadsky National Library of Ukraine and have revealed their information potential as a source of factual and visual information in the history of cinema art, literature and national poster graphics. It is pointed out that the research of the interrelation of cinema and literature in Ukrainian cinema posters is based on the bibliographic database (BBD) named «Ukrainian Cinema Poster of the Twentieth Century», based on the VNLU cinema posters collection. It is noted that the posters to film adaptations are not only a graphic pictorial parallel of the films, proposed to viewers, but also a distinctive reflection of the artistic integrity of the synthesis of cinema art, and literature, as they contain a vast array of factual and visual information. Besides a brief announcement of a film, text information about a creative staff of films – directors, screenwriters, cameramen, composers, actors, and required data about a title, genre variety and an author of a cinematized literary work, many cinema posters have graphic images or photographs of actors performing their roles.. Проанализирована часть собрания украинского киноплаката Национальной библиотеки Украины им. В. И. Вернадского, посвящённая фильмам-экранизациям художественной литературы и раскрыт её информационный потенциал как источника фактографической и визуальной информации по истории киноискусства, литературы и отечественной плакатной графики. Указано, что основой для проведения исследования темы отображения взаимосвязи кино и литературы в отечественном киноплакате служила библиографическая база данных (ББД) «Украинский киноплакат ХХ в.», созданная на материалах собрания киноплакатов из фондов НБУВ. Отмечается, что плакаты к фильмам-экранизациям являются не только графической изобразительной параллелью предлагаемого зрителям фильма, но и самобытным отражением художественной целостности синтеза киноискусства и литературы, так как они содержат огромный массив фактографической и визуальной информации. Кроме краткого анонса фильма, текстовых сведений о творческом коллективе кинокартин – режиссёров, сценаристов, операторов, композиторов, актёров, а также обязательных данных о названии, жанровой разновидности и авторе экранизированного литературного произведения, на многих киноплакатах помещены графические изображения или фото актёров в ролях.

  rks_2014_18_34.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Гутник Л. Н.
11.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Гутник, Л. М.
Портретні зображення акторів в українському кіноплакаті 1920-х – початку 1990-х років (за матеріалами зібрання українського кіноплаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / Л. М. Гутник // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2015. - Вип. 19. - С.182-204 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
кіноплакат, композиція кіноплаката, портретні зображення, плакат-портрет, зібрання українського кіноплаката, історія кіно, кіномистецтво, плакатна графіка, колаж, графічні зображення. cinema poster, composition of a cinema poster, portrait pictures, portrait poster, collection of Ukrainian cinema posters, history of cinema, cinema art, poster graphics, collage, graphic pictures. киноплакат, композиция киноплаката, портретные изображения, плакат-портрет, собрание украинского киноплаката, история кино, киноискусство, плакатная графика, коллаж, графические изображения

На матеріалах зібрання українського кіноплаката з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського розглянуто кіноплакат як джерело візуальної інформації; проаналізовано композиційні плакати з портретними зображеннями акторів українського та світового кіномистецтва; охарактеризовано підходи, якими керувалися художники під час роботи над створенням плакатних аркушів; висвітлено основні художньо-стилістичні особливості плакатів із зображеннями акторів, охарактеризовано творчу манеру окремих майстрів кіноплаката; відзначено особливу цінність плакатів до кінострічок, що не збереглися до сьогодні. The author examines cinema posters as a source of visual information. Based on the materials of Ukrainian cinema posters collection of V. Vernadsky National Library of Ukraine, the article analyzes posters, the compositions of which contain portrait pictures of Ukrainian and world cinema actors. It characterizes approaches which were used by the artists during their work of posters creaton in order to present the cinema activity of the actors through the creation of cinema images in graphics or collage technique. The author traces main stylistic peculiarities of the posters with portrait pictures and creative style of certain poster artists. It is worth acknowledging that nowadays unique posters to some films of 1920–1930s which have not been preserved up to the present are of special value as important artistic documents in the history of cinema. Despite the fact that the period of the first third of the twentieth century was an age of silent black-and-white films in the history of cinema, all the posters that accompanied the films release were colored, and together they became a bright and unique page in the history of Ukrainian graphic art and cinema advertising. Киноплакат рассматривается как источник визуальной информации. На материалах собрания украинского киноплаката из фондов Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского проанализированы плакаты, композиции которых составляют портретные изображения актёров украинского и мирового киноискусства. Охарактеризованы подходы, которыми руководствовались художники во время работы по созданию плакатных листов, на которых сквозь призму воспроизведённых графически или способом коллажа кинообразов представлен творческий путь актёров кино. Указаны основные художественно-стилистические особенности плакатов, которые содержат изображения актёров, дана характеристика творческой манеры некоторых мастеров киноплаката. Указано, что особенную ценность весомого изобразительного документа приобретают сегодня уникальные плакаты к отдельным фильмам 1920–1930-х гг., которые не сохранились. Несмотря на то, что период первой трети ХХ в. был в истории кинематографа эпохой немого черно-белого кино, все плакаты, сопровождавшие выход этих фильмов на экраны, были цветными, а в совокупности они стали яркой и самобытной страницей истории отечественного искусства графики и кинорекламы

  rks_2015_19_17.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Гутник Л. Н.
12.

Дослідження архівних та книжкових фондів. Studies of Archival and Book Fonds


Булатова, С. О.
Традиційні напої шляхетського двору на білоруських землях Великого князівства Литовського у першій чверті ХVІІ ст. (за рукописом Млечка із зібрання Хрептовичів у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського) [Текст] / С. О. Булатова // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.73-96 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
рукопис Млечка, напої, шляхта, Велике князівство Литовське, культура, бароко.. Mleczko’s manuscript, beverages, szlachta, Grand Duchy of Lithuania, culture, Baroque.. рукопись Млечко, напитки, шляхта, Великое княжество Литовское, культура, барокко.

На матеріалі рукопису Млечка із зібрання Хрептовичів у фондах Інституту рукопису Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського приділено увагу традиційним напоям білоруської шляхти Великого князівства Литовського та культурі їхнього вживання. В історико-культурному контексті проаналізований спектр старопольських рецептів напоїв першої чверті ХVІІ ст.. The history of traditional beverages of the Belorussian szlachta of the Grand Duchy of Lithuania and the culture of their consumption in the first quarter of the 17th century are covered based on the materials of the manuscript of Orsha standard-bearer Mikolaj Mleczko, which is part of the Chreptowicz collection from the fonds of the Institute of Manuscript of V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. Review of historical codicological features of the manuscript is given. Within the historical cultural context a range of old Polish receipts of spirit beverages of the first quarter of the 17th century is analyzed. Based on the texts analysis, it has been established that beer was the most popular beverage in Cholopieniczy estate, which belonged to Mleczko and was located in Orsha lands. Among other issues covered are private contacts of Mikolaj Mleczko, the area of Belorussian beverages distribution, peculiarities and technology of their production, and adoption of new receipts by local consumers – magnates and szlachta of the Grand Duchy of Lithuania. Specifics of the processes of traditional beverages preparation are covered within the history of cuisine culture of Baroque epoch.. На материалах рукописи Николая Млечко, оршанского хорунжего, из собрания Хрептовичей в фондах Института рукописи Национальной библиотеки Украины имени В. И. Вернадского освещена история традиционных напитков белорусской шляхты Великого княжества Литовского и культура их употребления в первой четверти ХVII в. Рассмотрены историко-кодикологические особенности рукописи. В историко-культурном контексте проанализирован спектр старопольских рецептов алкогольных напитков первой четверти ХVІІ в. На основании анализа текстов рецептов установлено, что в поместье Холопеничи на Оршанщине, принадлежавшем Н. Млечко, наиболее популярным являлось пиво. Среди комплекса вопросов освещаются личные контакты Н. Млечко, ареал распространения белорусских напитков, специфика и технология их изготовления, заимствование новых рецептур местными потребителями – магнатами и шляхтой Великого княжества Литовского. Особенности процессов изготовления традиционных напитков рассмотрены в русле истории кулинарной культуры эпохи барокко.

  rks_2017_21_8.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Булатова С. О.
13.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Юхимець, Г. М.
Ініціальні літери на сторінках українських стародруків XVII–XVIII ст. (зібрання відбитків друкарні Києво-Печерської лаври в фондах НБУВ) [Текст] / Г. М. Юхимець, І. І. Цинковська // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.118-130 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
українські стародруки, графічна мініатюра, ініціальна літера, ініціал-ілюстрація, орнаментика, іконографія.. Ukrainian old printed books, graphic miniature, initial letter, initial illustration, ornaments, iconography.. украинские старопечатные книги, графическая миниатюра, инициальная буква, инициал-иллюстрация, орнаментика, иконография.

Досліджено художні особливості ініціальних літер на сторінках українських стародруків XVII–XVIII ст., визначено стилістику й композиційну структуру їхнього декору, іконографічні аспекти зображених образів святих, євангельських, біблійних сюжетів. Здійснено мистецтвознавчий аналіз ініціальних літер як унікальних зразків мистецтва графічної мініатюри з різноманітністю їхньої тематики, винахідливістю розробки сюжетів і прагненням вирішення складних композиційних завдань, обумовлених не лише розміром і форматом ініціала, але й формою і розташуванням самої літери.. The article is devoted to such a complicated and little studied element of artistic decoration of Ukrainian printed books of the 17th–18th centuries as capital letters. The authors research old printed books from the collection of imprints of the Kyiv-Pechersk Lavra’s typography. Various topics, iconography, compositional and artistic stylistic features of miniature illustrations of initial letters, their location on book pages, content correspondence or discrepancy with a text, usage of one cliché in various editions provide multiple new possibilities to researchers. Especially the authors accentuate iconography of gospel and life subjects, as well as the source studies analysis of initial letters, which in Ukrainian old printed editions of Baroque epoch impress with innovation of subject development and the ambition for original decisions of complex compositional tasks conditioned not only by the size and format of an initial, but also by the form and location of the letter itself in a certain decorative space.. Статья посвящена такому сложному и малоизученному элементу художественного оформления украинских печатных книг XVII–XVIII вв., как заглавные буквы. Исследование произведено на старопечатных книгах из собрания оттисков типографии Киево-Печерской лавры. Разноплановая тематика, иконография, композиционные и художественно-стилистические особенности миниатюр-иллюстраций заглавных букв, их размещение на страницах книги, смысловое соответствие или несоответствие тексту, использование одного клише в различных изданиях открывают множество новых возможностей для исследователей. Особое внимание уделено иконографии евангельских и житийных сюжетов, а также искусствоведческому анализу заглавных букв, которые в украинских старопечатных изданиях эпохи барокко поражают изобретательностью разработки сюжетов и стремлением к оригинальным решениям сложных композиционных задач, обусловленных не только размером и форматом инициала, но и формой и расположением самой буквы в конкретном изобразительном пространстве.

  rks_2017_21_11.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Цинковська, І. І.; Цинковская И. И.; Юхимец Г. Н.
14.

Історія книжкових колекцій та зібрань. History of Book Collections and Gatherings


Донець, О. М.
Гендерні аспекти візуалізації жінки в українському радянському плакаті 1940–1980 рр. (на основі зібрання українського друкованого плаката ХХ ст. відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства НБУВ) [Текст] / О. М. Донець // Рукописна та книжкова спадщина України. - 2017. - Вип. 21. - С.194-201 .

Публікації випуска


Кл.слова (ненормированные):
український радянський друкований плакат 1940–1980 рр., образ жінки, гендерний аспект, відділ образотворчих мистецтв НБУВ.. Ukrainian Soviet printed poster of the 1940–1980s, woman image, gender aspect, Fine Arts Department of VNLU.. украинский советский печатный плакат 1940–1980 гг., образ женщины, гендерный аспект, отдел изобразительных искусств НБУВ.

Аналіз репрезентації візуальних жіночих образів в українському друкованому плакаті 1940–1980 рр. дозволив авторові дійти висновку, що соціальна роль жінки в радянському суспільстві зазначеного періоду обумовлена певними ідеологічними вимогами та що візуальне втілення образу жінки трансформується відповідно до них. Про це свідчать матеріали зібрання українського друкованого плаката ХХ ст. відділу образотворчих мистецтв Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського.. The article is devoted to the critical review of representation of visual women’s images in Ukrainian printed posters of the period of the 1940–1980s, when a woman’s social role in the Soviet society was conditioned by specific ideological requirements. Ukrainian printed posters distinctively and immediately created a legitimate example of a perfect “socially beneficial” Soviet woman. Although in different social political moments of the country’s history meaningful accents shifted toward current events. Thus, during the World War II in the compositional space center there were placed three women’s figures representing the wide-scale heroism of female workers, female combats and female peasants. On Ukrainian posters of the 1970s women were depicted joyful and happy, which had an ideological implicative denoting a visual demonstration of Soviet people life improvement. Still women always had secondary positions in the compositions also depicting men, which secured a non-priority role for women in the Soviet social hierarchy.. Статья посвящена критическому рассмотрению репрезентации визуальных женских образов в украинском печатном плакате 1940–1980 гг., периоде, когда социальная роль женщины в советском обществе была обусловлена определенными идеологическими требованиями. Украинский печатный плакат ярко и оперативно создавал легитимный образец идеальной «общественно-полезной» советской женщины. Однако в разные социально-политические моменты истории страны содержательные акценты смещались в сторону происходящих событий. Так, во время Второй мировой войны в центр композиционного пространства помещаются три женские фигуры, олицетворяющие массовый героизм женщин-работниц, женщин-фронтовичек и женщин-крестьянок. На украинских плакатах 1970-х годов женщины изображаются радостными, счастливыми, что имело идеологический подтекст, обозначая визуальную демонстрацию улучшения жизни советских людей. И все же в композициях рядом с мужчинами женским образам всегда отводилось второстепенное место, что закрепляло за женщиной неприоритетную роль в советской социальной иерархии.

  rks_2017_21_16.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Донец Е. Н.
 
Інститут рукопису
Імідж-каталоги

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського