
On November 22, 2004, Ukraine’s Prime Minis-
ter Viktor Yanukovych was declared the winner of 
the nation’s presidential elections. According to the 
offi cial results, he defeated his opponent, opposition 
leader Viktor Yuschenko, with a small, but still com-
fortable margin of almost three percent. However, 
Yanukovych was never inaugurated as President of 
Ukraine because on the same day hundreds of thou-
sands of Ukrainians poured onto the streets to pro-
test what they saw as blatant election fraud. These 
mass demonstrations lasted for two weeks, and, as a 
result, a parliamentary vote and a ruling by the Su-
preme Court denounced the election and refused to 
legitimize it. The unprecedented ‘third round’ (the 
rerun of the second round) was won by the opposi-
tion candidate at the end of December 2004.

During the elections crisis, the world witnessed 
a serious deterioration of relations between Russia 
and the West. Russia endorsed Yanukovych who 
was seen as a pro-Russian candidate, while the West 
supported Viktor Yuschenko who was seen as a pro-
Western reformist. Russian president Vladimir Pu-
tin twice congratulated Yanukovych on his ‘victory’ 
even before the offi cial results were announced. In 
contrast, the Western leaders and mass media were 
mostly sympathetic to Yuschenko and his suppor-
ters. The intensive American and Russian press co-
verage was unprecedented. This study assesses co-
verage of the elite American and Russian quality dai-
lies, The New York Times and Izvestia respectively. 
The fi ndings demonstrate that both newspapers em-
ployed the same Cold War frame in their coverage.

Literature Review

In general, the prevailing opinion in the Ameri-
can media research community is that the mass me-

dia in the U. S. undervalue foreign news, and that 
their coverage of events in other countries is not al-
ways objective. One of the most well-known ana-
lytic approaches to the American international news 
coverage is Herman and Chomsky’s propaganda 
model. As Herman and Chomsky [9] state, there is a 
striking correlation between American foreign poli-
cy and international coverage by the American news 
media. Trying to reveal the hidden mechanisms of 
this system, they propose a propaganda model, 
which suggests that the societal role of the mass me-
dia is to support the economic, social, and political 
agenda of privileged groups that dominate Ameri-
can society and the state. For example, in the case of 
the elections in El Salvador, Guatemala, and Nicara-
gua in 1880s, the American government provided 
frames of analysis and relevant facts, and the mass 
media’s role was mainly that of channeling informa-
tion and assuring that the government agenda was 
not seriously challenged. Their fi ndings show that 
the elections in U. S. client states (El Salvador and 
Guatemala) were depicted by American media as 
legitimate, irrespective of facts, while the elections 
in Sandinistas-ruled Nicaragua were found defi -
cient. 

Other researchers suggested other means of ana-
lyzing the government-media nexus in U. S. foreign 
policy. Entman [5] describes two major approaches 
to understanding it: hegemony and indexing. Both 
approaches see media as following government 
agendas. Hegemony implies that there is an agree-
ment between elites that holds up the fl ow of inde-
pendent information and produces public consent. 
The indexing approach argues that media index (or 
refl ect) disagreement between elites in ways that 
may affect foreign policy, but media’s Entman [5] 
suggests that American journalists have strong pro-

© Dmytro Hubenko, 2012

УДК 070.1:324](73+477)“2004”

Dmytro Hubenko 

FRAME ANALYSIS OF THE NEW YORK TIMES AND IZVESTIA 
COVERAGE OF THE 2004 PRESIDENTIAL ELECTIONS 

AND THE ORANGE REVOLUTION IN UKRAINE

This article analyzes American and Russian print media coverage of the 2004 presidential elections and 
the Orange Revolution in Ukraine. “The New York Times” and “Izvestia” are assessed using a frame 
analysis. The fi ndings demonstrate that both papers employed a Cold War frame in their coverage. The 
election was portrayed not as an internal Ukrainian affair, but as a part of the confl ict between the West and 
Russia over spheres of infl uence. Ukraine itself was depicted as a geopolitical prize. Both newspapers re-
ported favorably about their countries’ allies and negatively about their enemies. 

Keywords: Orange Revolution, Ukraine, Viktor Yuschenko, Viktor Yanukovych, The New York Times, 
Izvestia, frame analysis, framing, Cold War frame, geopolitics.



Губенко Д. Фрейм-аналіз висвітлення президентських виборів 2004 року та Помаранчевої революції в Україні... 17

fessional motivations to include oppositional read-
ings of foreign policy in their stories. He argues that 
the decline of the Cold War paradigm has made the 
public responses to foreign affairs less predictable, 
so U. S. President George W. Bush’s administration 
cleverly built new frames on the remnants of old ha-
bitual schemas of a global threat. 

Many researchers draw the attention to the par-
ticular problems in American international jour-
nalism. Lent [12] argues that most foreign news in 
the U. S. is crisis-oriented and identifi es other key 
infl uences such as dominance of national interests, 
crisis reporting, foreign censors, and a shrinking 
corps of correspondents. Gans [6] suggests that 
foreign news in the USA is, like domestic news, 
concerned largely with the nation. According to 
him, there are seven categories of foreign news 
stories: 1) American activities in a foreign country; 
2) foreign activities that affect Americans and 
American policy (especially something which is 
convergent with American phenomena); 3) Com-
munist-bloc country activities (today it may be the 
“axis of evil” country activities); 4) elections and 
other peaceful changes in government personnel; 
5) political confl ict and protest; 6) disasters; 7) the 
excesses of dictatorship. As much less air time or 
print space is dedicated to foreign news than to the 
domestic, only the most dramatic overseas events 
appear in American media. Furthermore, “they 
tend to follow American foreign policy, even if not 
slavishly, but they hew closer to the State Depart-
ment line on foreign news than to the White House 
line on domestic news” [6]. 

Said argues that American international journa-
lism is infl uenced by patriotism, so American media 
abroad inevitably collect information “inside a 
framework dominated by government policy” [14, 
p. 51]. Moreover, an American journalist in a for-
eign country usually communicates with his col-
leagues, American embassy offi cers, American resi-
dents and people who are known to have good rela-
tions with Americans, thus limiting the available 
sources of information to a pro-American circle. 
Therefore, there is a common consensus to which 
most mainstream news media organizations tend to 
gravitate. Consequently, American media coverage 
of foreign countries not only creates itself but also 
intensifi es American interests there. The consensus 
does not dictate the content; it rather sets limits and 
maintains pressures. 

The role and character of American (and overall 
Western) coverage of the election crisis of 2004 in 
Ukraine has not been studied by the scholars yet, 
but there are already some reactions. Kuzio [11] 
states that Western media reports persisted in sim-
plistically depicting Ukraine as divided into a Catho-
lic west on one side of the Dnipro river and an Or-
thodox east on the other. 

Russian international journalism also has a lot of 
problems. Modern Russian mass media are the suc-
cessors of the Soviet media, which traditionally 
were the instruments of the USSR’s foreign policy. 
Thus, media were censored and reported limited 
viewpoints and special interests. Becker states that 
there was a near obsession with the United States in 
the Soviet mass media, especially in mid-1980s. 
The U. S. was the Soviet Union’s most important 
inter-subjective “other”, which helped to form its 
self-identity. As a result, Soviet media used “war 
propaganda” to suggest that the United States “posed 
an imminent military threat, asserted that the U. S. 
government, controlled by a military-industrial 
complex, regularly committed massive violations of 
human rights, militarized American culture, and 
perpetuated poverty and homelessness across Ame-
rica” [1, p. 142]. Nevertheless, during the glasnost 
period the military threat posed by the United States 
was downplayed and the U. S. was depicted as much 
as a partner as an enemy. After the collapse of the 
Soviet Union, the depiction of the USA was inter-
linked with the transformation in Russia from a So-
viet to a Russian identity. Becker states that “the 
period from 1997 to 2002 witnessed a further swing-
ing of the pendulum away from the idealization that 
occurred in late 80s and early 90s and toward a more 
critical and some times aggressively hostile view” 
[1, p. 190].

Several researchers have studied the internatio-
nal coverage of Russian mass media. Malinkina and 
McLeod [13] analyzed the coverage of the Afghani-
stan and Chechnya wars in The New York Times and 
Izvestia, and found signifi cant differences between 
Izvestia’s coverage of the 1979 invasion of Afghani-
stan and the 1994 intervention in Chechnya. During 
the Afghanistan confl ict, Izvestia’s portrayal of the 
Soviet government and military was strictly positive 
unlike during the Chechen War, when the Russian 
newspaper was very critical towards its own go-
vernment. Surprisingly, The New York Times cove-
rage of the two confl icts did not change a lot, partly 
due to the fact that the end of the Cold War did not 
seem to have a large impact on the character of 
American newspaper’s coverage. 

Khineiko studied Russian press coverage of the 
2004 Ukrainian presidential election in the period 
between January 1 and December 31, 2004. His 
exa mination of six Russian newspapers (Izvestia, 
Komsomol’skaia Pravda, Moskovskii Komsomolets, 
Nezavisimaia Gazeta, Rossiiskaia Gazeta, and Vre-
mia Novostei) demonstrated that all selected media 
except for the offi cial Rossiiskaia Gazeta were ini-
tially reluctant to express their support for Yanuko-
vych until the end of September when he came out 
in support of the offi cial status of the Russian lan-
guage. On the other hand, Yushchenko was always 
portrayed as the pro-Western candidate and, there-



18 МАҐІСТЕРІУМ.  Випуск 49.  Журналістика

fore, was considered unacceptable to Russian inte-
rests. In general, the election was often presented 
not as an internal Ukrainian affair but as Russia’s 
struggle with the West and Russia over spheres of 
infl uence in the post-Soviet space [10, p. 27].

Methodology

Frame analysis is employed as a method of this 
study. To understand what frame analysis is, the 
defi nition of a frame and framing should be ex-
plained. One of the most common defi nitions of 
what is meant by “to frame” is “to select some as-
pects of a perceived reality and make them more 
salient in a communicating text, in such a way as to 
promote a particular problem defi nition, causal in-
terpretation, moral evaluation, and/or treatment re-
commendation for the item described” [4]. Entman 
also gives a “standard defi nition of framing: select-
ing and highlighting some facets of events or issues, 
and making connections among them so as to pro-
mote a particular interpretation, evaluation, and/or 
solution” [5, p. 5]. 

Framing research originates from the sociologi-
cal research of Goffman [8] and the media sociology 
of Tuchman [15] and Gitlin [7]. The frame analysis 
terminology and methodology were further clarifi ed 
by Entman. He described frames as “information-
processing schemata… Frames reside in the specifi c 
properties of the news narrative that encourage those 
perceiving and thinking about events to develop 
particular understandings of them. News frames are 
constructed from and embodied in the keywords, 
metaphors, concepts, symbols, and visual images 
emphasized in a news narrative” [3, p. 7]. The com-
ponents of the frame often tend to cohere with an 
established discursive domain, a series of associated 
idea clusters that form a way of reasoning about a 
matter that is familiar to audiences from other cul-
tural experiences [3].

In general, frame analysis is a type of narrative/
content analysis in which the researcher explores 
text to identify the frame in order to pinpoint the 
rhetoric of the writer and/or the news organization. 
More specifi cally, frame analysis assesses whether 
or not a journalistic text plays a political role. Ide-
ally, framing research examines how frames are 
sponsored by political actors, how journalists em-
ploy frames in the construction of news stories, how 
these stories articulate frames, and how audience 
members interpret these frames [2].

Frame analysis examines reasoning devices used 
to explain the news event and framing devices used 
to characterize the event. Reasoning devices pro-
vide justifi cations or reason for a general position; 
these are: roots (causal interpretations of issues), 
consequences, and appeals to principle [2]. Framing 
devices include: sources (all people directly quoted 
in the text); keywords (words that appear in a head-

line and are then repeated in the text, words that ap-
pear frequently in the body of stories, or words that 
have particular salience due to their placement with-
in the text or their cultural resonance for the news 
audience); metaphors (the fi gures of speech in which 
a word for one idea or thing is used in place of an-
other to suggest likeliness between them); agency 
(the person or group identifi ed as causing or solving 
the problem; the causal force that created the news-
worthy act). In the course of analysis, each story is 
read to determine specifi c patterns found in the co-
verage, focusing systematically on dimensions that 
have been identifi ed in previous studies such as 
framing devices: sources, keywords, metaphors and 
agency [3]. 

Valkenburg et al point to at least four ways in 
which news is commonly framed: (1) by emphasiz-
ing confl ict between parties or individuals (the con-
fl ict frame is conceptually related to strategy cove-
rage which makes winning and losing the central 
concern); (2) by focusing on an individual as an 
example or by emphasizing emotions (human inte-
rest frame); (3) by attributing responsibility, credi-
ting or blaming certain institutions or individuals 
(responsibility frame); (4) by focusing on economic 
consequences [16, p. 551].

This study analyzes the coverage of Ukraine’s 
2004 presidential campaign in the American daily 
The New York Times and the Russian newspaper Iz-
vestia, which were chosen because they are known 
as leading elite publications paying special attention 
to international news. The time period of the analy-
sis is from the beginning of the Ukrainian presiden-
tial campaign coverage (October 12, 2004 in The 
New York Times, October 21, 2004 in Izvestia) till 
the last reports about Yuschenko’s January 22 inau-
guration on January 24, 2005. A total of 153 news 
stories and the editorials (79 articles from Izvestia 
and 74 articles from The New York Times) were in-
cluded.

Return of the Cold War Frame

Both newspapers employed a similar overall 
frame of the presidential election in Ukraine as a 
return of the Cold War confl ict. However, The New 
York Times and Izvestia constructed their frames dif-
ferently.

The Problem

The electoral fraud was depicted by The New 
York Times as the primary problem. The paper iden-
tifi ed the split between Eastern and Western Ukraine 
as the secondary problem. From its beginning, the 
presidential campaign in Ukraine was portrayed as 
“a fi ercely contested fi ght over the country’s future” 
between two rival politicians – Prime Minister Vik-
tor Yanukovych and leader of the opposition, Vik-



Губенко Д. Фрейм-аналіз висвітлення президентських виборів 2004 року та Помаранчевої революції в Україні... 19

tor Yuschenko. The tensions culminated in the se-
cond round of the election which had to name the 
winner of the presidential race, and which was of-
fi cially won by Yanukovych. This vote was charac-
terized by The New York Times as “disputed”. This 
categorization appeared 44 times in the articles 
ana lyzed, as well as in two headlines: “Ukraine 
Court Delays Results In Vote Dispute”; “Rivals in 
Ukraine Agree to Negotiate Over Disputed Vote”. 
Therefore, The New York Times saw the confl ict as 
having political roots, namely as an argument over 
the election results. 

Overall, the voting was characterized by such 
words as “fraud”, “abuse”, “irregularities”, and “vi-
olation”. The keyword “fraud” (“fraudulent”) was 
used most often – 108 times in the text and once in 
a headline: “Powell Says Ukraine Vote Was Full of 
Fraud”. The “evidence of fraud and falsifi cation in-
volving perhaps millions of ballots” was mentioned 
even before the results of any offi cial investigation 
were published.

This word choice suggested that The New York 
Times did not see Yanukovych’s victory as legiti-
mate, claiming that there was “a pattern of harass-
ment and electoral irregularities that calls into ques-
tion the fairness of the vote to elect Mr. Kuchma’s 
successor”. The American newspaper mostly relied 
on the reports of the international observers (from 
the West, not from Russia or other Commonwealth 
of Independent States countries) in its judgment of 
the election.

After the second round of the election, Yanu-
kovych was described as the “offi cial winner”, “nomi-
nal winner”, or “offi cially declared winner”, but 
never as just “winner”. On the other hand, Yuschen-
ko was portrayed by The New York Times as the “de-
clared loser”, “offi cially defeated presidential can-
didate”, or “the opposition leader who asserted that 
he had been denied the rightful victory”. These de-
pictions clearly implied that he was not really de-
feated. Thus, the American newspaper suggested 
that the Yanukovych’s offi cial victory was not real, 
and that Yuschenko’s defeat was not fi nal. 

This word choice suggests that The New York 
Times made clear who should have won the elec-
tions – the opposition leader Viktor Yuschenko. 
Therefore, the problem of electoral fraud which was 
present in the second round and during the mass 
protests was downplayed in the coverage of the fi rst 
and third rounds won by Yuschenko. Overall, in its 
coverage, the American newspaper focused prima-
rily on the election, not paying attention to the whole 
complex of problems which faced Ukraine. 

For Izvestia, the primary problem of the confl ict 
laid in the historical difference between “pro-West-
ern” (and “anti-Russian”) Western Ukraine and 
“pro-Russian” Eastern Ukraine. The Russian news-
paper mentioned the “numerous violations” during 

the voting process. However, the electoral fraud was 
not seen as a reason serious enough to provoke a 
political crisis with global implications. Moreover, 
the newspaper mentioned that “falsifi cations were 
always present in democratic Ukraine”, implying 
that the electoral fraud is a usual Ukrainian (and, 
actually, post-Soviet) political practice, so it could 
not lead to such a crisis.

Therefore, for Izvestia, the Orange Revolution 
was not a struggle of citizens for the democratic 
cause of an honest and transparent election, but, fi rst 
of all, the internal Ukrainian East versus West con-
fl ict: 

Split into East and West is not just a fact of the Ukrai-
nian election, but a diagnosis of Ukrainian statehood 
in its current state.

To express this division Izvestia used the key-
word “split”. It was used 26 times in the coverage 
and was applied not only to regions, but also to 
Ukrainian celebrities, politicians, and government 
institutions. The “split” was total, and the idea of 
hostile “East” and “West” ran through all their co-
verage of the Ukrainian campaign: 

It was predictable that the country will split Ukraine 
into “Russian East” and “national West”. Ukraine is 
clearly split into two parts. To the right of the imag-
ined line going from the Northeast to the Southwest 
there are nine Russian-speaking regions and the city 
Sebastopol which supported Yanukovych. To the 
left – 16 oblasts and the city Kyiv that voted for 
Yuschenko.

The language was seen as an important factor of 
division: West was depicted as “Ukrainian-speak-
ing”, and East as “Russian-speaking”. Nothing was 
said about Central Ukraine where both languages 
are widely used, and most people are bilingual. The 
religious difference between the regions was also 
emphasized: “The difference between West and East 
in Ukraine has also religious character: Catholic 
West and Orthodox Center and East”. Here, Izvestia 
again provides its readers with inaccurate facts: 
most Western Ukrainians belong not to the Roman 
Catholic Church, but to the Greek Catholic (Uniate) 
Church, one of the Eastern rite churches connected 
with the Pope.

Izvestia insisted that the regional differences 
were so deep-rooted that these parts of Ukraine may 
be even considered separate countries: “West and 
Southeast are like two different countries: Russian-
Ukrainian and Galician-Ukrainian”; “Geopolitically 
there is not one, but two Ukraines”. As East and 
West supported two different candidates (Yanu-
kovych and Yuschenko), Izvestia depicted the elec-
tion as a strategic confl ict. Even before the second 
round, the Russian newspaper predicted that there 



20 МАҐІСТЕРІУМ.  Випуск 49.  Журналістика

will be no compromise between the rivals, and that 
“the loser will not accept his defeat”. 

Causes

Both The New York Times and Izvestia identifi ed 
internal and foreign actors as the underlying causes 
of the Ukrainian crisis. However, both newspapers 
selected the different sides of the confl ict and their 
allies abroad to portray as the confl ict’s cause. For 
The New York Times, the cause of the confl ict was 
the corrupt government of Ukraine which was ac-
countable for the falsifi cations, as well as the infl u-
ence of the Russian government. Russian intrusion 
was stressed by The New York Times’ reporters from 
the beginning of the campaign. They portrayed 
Yanukovych as benefi ting from a “high-profi le sup-
port offered by… Russia’s president, Vladimir 
V. Putin”. The Russian president’s visits to Kyiv 
were characterized as “interfering in another coun-
try’s internal affairs” and “Russia’s soft imperial-
ism”. In fact, it was Vladimir Putin, not Russia as a 
country, who was found personally responsible for 
the Russian foreign policy: 

Mr. Putin’s direct interference underscores his keen 
desire to keep Ukraine, in particular, Russia’s histori-
cal and cultural partner, from tipping toward the West 
and further diminishing Moscow’s reach.

The American newspaper also did not acknow-
ledge a substantial Western interest in the victory of 
Yuschenko but characterized Russian support for 
Yanukovych as blatant: 

Russia and President Vladimir V. Putin himself have 
come out so strongly for the candidate promising 
closer relations with Moscow, Viktor F. Yanukovich, 
while Europe and the United States are supporting 
Viktor A. Yushchenko, albeit more subtly. 

After the Orange Revolution was won, The New 
York Times mentioned that some groups in the West 
accused the American government, as well as such 
Democratic and Republican institutions as the Na-
tional Endowment for Democracy and the Interna-
tional Republican Institute, of “conspiring to under-
write and orchestrate the revolution, in part through 
grants and foreign aid”. However, this alleged West-
ern conspiracy was never investigated.

Thus, the West was a “good force” in the Ukrai-
nian confl ict, the defender of democracy, while 
Russia was a “dark force” trying to steal the Ukrai-
nian election. The Russian Federation in this co-
verage was defi nitely a successor to the Soviet 
Union, and the negative coverage it received was 
reminiscent of the American-Soviet confrontation 
during the Cold War. The Cold War parallels were 
ubiquitous: 

The election also exposed tensions between Russia 
and the West not seen since NATO bombed Serbia in 
1999, and perhaps since the cold war.

Overall, the presidential campaign in Ukraine 
was seen as an object in a big geopolitical game be-
tween the West and Russia, the fi ght waged in “capi-
tals to its east and west”. And Ukraine itself was the 
prize the winner of the game will get:

At stake is not only the prize of the presidency of a 
nation of nearly 48 million, but also the direction of 
the overwhelmingly Slavic country during the next 
fi ve-year presidential term. The outcome will decide 
whether Ukraine will draw closer to Russia, its his-
torical and cultural partner, or move toward greater 
economic and military integration with the West. 

Inside Ukraine the cause of the confl ict for The 
New York Times was the government and its presi-
dential candidate – Viktor Yanukovych. This be-
comes evident in the comparison of him with 
Yuschenko. Yanukovych was seen as a candidate 
“promising to follow [the departing president] 
Kuchma’s course”, while Yuschenko – as “promis-
ing to steer the country toward a more open and 
democratic path, more closely allied with Europe”. 
President Kuchma was associated with the “crony-
ism and corruption”.

On the other hand, Yuschenko was shown as a 
“liberal, democratic reformer” who was promising 
to push the country toward the West and “toward a 
more open and democratic society”. Unlike his op-
ponent, Yuschenko was praised for his past endea-
vors: “he was involved in steering the Ukraine from 
Communism to a market economy, developing 
monetary and credit policies, and introducing the 
hryvnia, Ukraine’s currency”. However, The New 
York Times never told its readers that Yuschenko 
was also a Prime Minister under “corrupt Kuchma”, 
and that he, as well as Yanukovych, is also a product 
of the Soviet system and a former member of the 
Communist party. 

Instead, the candidates’ differences (especially 
their geopolitical aspirations) were stressed, so they 
were portrayed as the absolute antipodes offering 
“strikingly divergent visions for the country’s fu-
ture”. Even though both candidates claimed to be 
dedicated to the Ukrainian interest, they were la-
beled as “pro-Western” or “pro-Russian”. The ex-
treme dichotomization of the coverage is clearly 
seen in this editorial: 

The choice facing Ukrainian voters on Sunday, in the 
second round of their presidential election, was about 
as clear as choices get: East or West. In the shorthand 
of the race, Prime Minister Viktor Yanukovich was 
pro-Russian, and his opponent, Viktor Yushchenko, 
the head of the opposition and a former prime minis-
ter, was pro-Western.



Губенко Д. Фрейм-аналіз висвітлення президентських виборів 2004 року та Помаранчевої революції в Україні... 21

Thus, The New York Times’ portrayal of Yuschen-
ko and his supporters aimed to evoke sympathy of 
the Western readers, while Yanukovych and his 
camp were shown as the “bad guys” of the Ukrai-
nian confl ict, the agents of Russian infl uence. Rus-
sia and its president, Vladimir Putin, were portrayed 
negatively, and this depiction of Russian involve-
ment clearly had a Cold War quality.

Izvestia also provided its readers with the pic-
ture of an intense clash between “good” and “dark” 
forces in Ukraine. However, for the Russian news-
paper, the confl ict was caused by the opposition 
candidate Viktor Yuschenko and his supporters in 
Ukraine and Western countries. Yuschenko was 
personally responsible for the turmoil and the split 
of the country:

Yuschenko is provoking the split of Ukraine – it’s im-
possible not to see. Gathering crowds, he is drawing a 
dividing line. Supporting the street revolution in the 
West, he is urging the East to respond with the same. 

Unlike The New York Times, Izvestia focused 
more on the internal aspects of the Ukrainian crisis. 
However, the Russian newspaper also mentioned 
“those who support Yuschenko in European coun-
tries” as another cause of the confl ict. The American 
infl uence was also emphasized, for example, in the 
reports about the fi nancial support for Ukrainian op-
position. As Izvestia stated, “the Ukrainian election 
split not only Ukraine to East and West, but the 
whole world”. 

Ukraine was also called the reason for one of the 
most serious confrontations between Russia and the 
EU, and both the Russian Federation and the Euro-
pean Union were reported to have the same goal: 
“getting the safe rear area and realization of geopo-
litical ambitions”. Therefore, the European Union 
was portrayed as a force trying to include Ukraine in 
its geopolitical sphere of infl uence, thus hurting 
Russian national interests.

Izvestia coverage changed during the Orange 
Revolution. Most notably, the Russian newspaper 
began to identify Russia as one of the crisis’ causes, 
even though it was “not the only one and not the 
most important”. The newspaper also described the 
whole Russian “Ukrainian strategy” in 2004 as “a 
row of mistakes and disappointments” and the out-
come of the Ukrainian presidential elections – as the 
“biggest diplomatic defeat of Russia since collapse 
of the USSR”. 

Izvestia’s portrayal of Viktor Yuschenko was 
very critical. He was depicted as a “pro-Western” or 
even “ultra-Western” politician, which is a negative 
characteristic for most Russian readers. To make 
him even more unacceptable for Russian public, 
which is highly intolerable to Ukrainian national-
ism, Izvestia portrayed Yuschenko as an “extreme 
nationalist” who is “infl uenced by radicals”. 

The protesters were portrayed as confl ict-orient-
ed and dangerous. The beginning of the “chestnut 
revolution” (the chestnut tree is a symbol of Kyiv) 
was announced even before the fi rst round of elec-
tions, when Izvestia reported the opposition’s “in-
tentions to seize power”. When the protests broke, 
they were immediately compared to the Georgian 
“rose revolution”, which was perceived very nega-
tively in Russia. The Russian newspaper warned 
about the “Georgian scenario” which should have 
been realized in Ukraine:

The opposition was preparing for the Georgian sce-
nario: Serbian political technologists paid by Free-
dom House created [youth organization] Pora mode-
led upon Belgrade [opposition movement] Otpor and 
Georgian [youth organization] Kmara, as well as 
voluntary militia.

During the mass protests, the Russian newspaper 
often used the word “to storm” to depict the protest-
ers as more radical than they actually were: “Yushen-
kovtsy planning the storms”. Yuschenko supporters 
were also reported to “provoke unrest”, and some-
times Izvestia informed its readers about the “sei-
zure of the government buildings”, whereas in rea-
lity they were only blocked. 

Overall, this kind of coverage portrayed the op-
position supporters as an aggressive crowd while 
not even one act of violence was registered during 
the Orange Revolution. The reporters stressed that it 
was mainly students who were protesting, even 
though all ages and social groups took part in the 
protests. In addition to these attempts to portray 
Yuschenko supporters as dangerous, the Russian 
newspaper also ridiculed them: “people on Indepen-
dence Square were freezing and became not orange, 
but blue – as Yanukovych emblems”. Yuschenko 
himself was ridiculed even after the campaign was 
fi nally over – during the inauguration Izvestia por-
trayed him as a “Ukrainian ‘king’”.

On the contrary, Viktor Yanukovych received 
favorable coverage in the Russian newspaper. His 
closeness to Russia was stressed: he was addressed 
in Izvestia as the “pro-Russian Premier”, and even 
“our candidate”. The newspaper praised him as 
a successful Prime Minister whose government 
made more for Ukraine’s economy than Yuschen-
ko’s.

Reporting about the divisions in Ukrainian soci-
ety, Izvestia mentioned that they were not only geo-
graphical, but also social: “Students in practically 
all regions are for Yuschenko. Miners and workers 
of Donbas – for Yanukovych… Rich Ukrainians are 
also for Yuschenko… Pensioners are also divided – 
in the East they are for Yanukovych, in the West – 
for Yuschenko”. However, this picture was not very 
accurate. Yuschenko was supported mostly by mid-
dle and small businessmen, whereas the richest citi-



22 МАҐІСТЕРІУМ.  Випуск 49.  Журналістика

zens of Ukraine, including the billionaires Akhme-
tov and Pinchuk, were in Yanukovych’s camp. 

Overall, both candidates were shown by Izvestia 
as contrapositional: Yuschenko as ultra-Western and 
Yanukovych as pro-Russian. Therefore, Yanu-
kovych, as well as his supporters, received more 
sympathetic coverage than Yuschenko. Pro-
Yuschenko demonstrators who were shown not as 
peaceful, but as aggressive and dangerous. In its 
portrayal of foreign involvement, Izvestia, similarly 
to The New York Times, recreated the Cold War pic-
ture of the global East-West divide with the West 
trying to harm Russian national interests.

Solutions

Only Westerners (American, Dutch, British, and 
Polish offi cials) were portrayed by The New York 
Times as working to solve the problem facing 
Ukraine. The most active among them were Polish 
president Aleksandr Kwasniewski and Javier Sola-
na, the European Union’s foreign policy chief, who 
were presented as the “international mediators”. 
Therefore, the newspaper offered a solution identi-
cal to that of Western governments. 

By contrast, Russians were portrayed only as 
trying to interfere with Ukraine’s affairs. They were 
shown supporting the Yanukovych camp, and, thus, 
trying to ruin the West’s mediation efforts. For 
exam ple, the speaker of Russian parliament’s lower 
house Boris Gryzlov (who also took part in the talks 
between Yuschenko, Kuchma and Yanukovych) was 
never depicted as a mediator. Instead, he was shown 
as “a counterweight” to the Westerners and a source 
of “the overt support” for Yanukovych. 

The Western observers, who were representing 
organizations such as the Organization for Security 
and Cooperation in Europe, the European Parlia-
ment, the NATO Parliamentary Assembly and the 
Council of Europe, were the major sources of criti-
cism of the Ukrainian government. They blamed the 
Ukrainian government for irregularities during the 
vote and called for an investigation or recount. 
However, the American newspaper did not mention 
the Commonwealth of Independent States observers 
who found the second round of elections legitimate 
and democratic. 

Overall, the Westerners were shown as the savi-
ors of the young Ukrainian democracy, while Rus-
sians were supporting the authoritarian Kuchma re-
gime. The solution offered by the newspaper (fi rst, 
a recount of the votes, and then, the rerun of the 
second round) was identical to the solution offered 
by the West, which was in line with the Ukrainian’s 
opposition demands. Thus, The New York Times 
supported the Western position in the confl ict.

Izvestia failed to present any clear solution of the 
confl ict. It claimed that the election was democratic, 
and Yanukovych was a legitimate president. The 

Russian newspaper expected that the protests should 
fade away soon, and Ukrainian politicians would 
start negotiations. Speculating about the possible 
outcome of these talks, Izvestia reported that Yanu-
kovych’s presidency would be the best option for 
Ukraine.

Therefore, the newspaper expected the solution 
to come from within Ukraine, and objected to the 
outside pressure (fi rst of all, from the West). Among 
the possible sources of a solution, it mentioned 
Ukrainian politicians like ex-President Leonid 
Kuchma and speaker of the parliament Volodymyr 
Lytvyn who were depicted as the “only two men 
who may reconcile the East and the West which 
elected different presidents: President Kuchma and 
speaker Lytvyn”. 

Western mediation was shown as an intervention 
aimed at “weakening the Russian infl uence in the 
post-Soviet sphere”. Izvestia reported that Russian 
offi cials would also like to be in the role of media-
tors, but admitted that Russia “has disqualifi ed itself 
to be a neutral mediator”. However, when tensions 
in Ukraine grew, Western mediators were portrayed 
as the “main hope that the crisis will be solved 
peacefully”.

Moral Claims

An understanding of democratic principles was 
used by The New York Times to generalize about the 
people involved in the confl ict. The American news-
paper reported that Ukraine “only 13 years ago 
emerged from the Soviet Union with no democratic 
experience or traditions”. Therefore, the Yuschenko 
supporters fi ghting for a free and fair election were 
depicted as sympathetic fi gures for the average 
American reader. 

The democratic nature of their protests was em-
phasized in such portrayals as “the extraordinary 
uprising of popular sentiment”, “people power”, 
“pro-democracy demonstrations”, or an “unexpect-
ed democratic force”. The excitement of the Ameri-
can reporters is evident in such portrayals as: “The 
story line could not have been simpler: there were 
villains, a hero and a chorus. The chorus was the 
people themselves”. 

The reporters praised the bloodless outcome of 
the mass demonstrations: “Without blood or chaos 
or coup… they had stopped their government as it 
stole an election”. For the American newspaper, the 
Orange Revolution was “less reminiscent of Tianan-
men and more suggestive of the protesters who, 
through peaceful free assembly, won union rights at 
the shipyards in Gdansk, or cheered a ‘velvet revo-
lution’ in Prague, or rejoiced in Berlin as the wall 
came down”.

Izvestia did not generalize about the parties of 
confl ict according to the principles of democracy. 
Moreover, the Russian newspaper ridiculed the 



Губенко Д. Фрейм-аналіз висвітлення президентських виборів 2004 року та Помаранчевої революції в Україні... 23

Western observers for their critical suggestions that 
were made even before the fi rst round of elections. 
An article titled “Observers Decided To Criticize 
Ukrainian Elections In Good Time” made fun of 
Westerners accusing the Ukrainian government of 
something which has not happened yet. 

The Russian newspaper also stressed that both 
the government and the opposition were responsible 
for the election fraud. Moreover, in its coverage of 
voting it reported mostly about the falsifi cation in 
Western Ukraine, the Yuschenko’s stronghold:

The main [falsifi cation] is the attempt of people in 
Western Ukraine, which is sympathetic to Yuschenko, 
to vote using the passports of people, who are work-
ing abroad.

Taking into account that in reality the Yanu-
kovych’s camp was largely responsible for most ir-
regularities, and they took place in Eastern Ukraine, 
this portrayal was actually an attempt to move the 
negative characteristic of fraud-maker from Yanu-
kovych to Yuschenko, or at least make both sides 
look guilty.

In reporting on the foreign infl uences on the 
Ukrainian campaign, Izvestia was clear about which 
candidate their country supported: “It is not a se-
cret – the Kremlin does everything possible to se-
cure the Yanukovych’s victory”; “Putin clearly stat-
ed that the Kremlin desires Yanukovych’s victory”. 
Izvestia intensely covered the Russian president Pu-
tin’s two visits to Ukraine mentioning that “Russian 
president is coming with evident support of the ‘rul-
ing party’ right before the elections”. President Pu-
tin was even called “the most valuable Russian 
PR-resource”. 

Signifi cantly, toward the end of the Orange Re-
volution Izvestia suggested that Russian interference 
in Ukrainian elections was immoral: “The main 
Russian mistake was not that it supported the wrong 
guy, but that it supported anybody and, moreover, 
actively”. The newspaper also criticized the Russian 
media, especially Russian television, which sided 
with Yanukovych, for its coverage of the election in 

a neighboring country. This Russian involvement 
was characterized as “dirt”.

Finally, the Russian newspaper concluded that 
“all Moscow efforts to be of assistance to Yanu-
kovych did not help him to become a leader (maybe, 
even harmed him)”. However, this critical analysis 
of the Russian involvement in the Ukrainian presi-
dential campaign was just a postscript to two months 
of Izvestia’s own unbalanced coverage.

Conclusion

Clearly both The New York Times and Izvestia 
employed a confl ict frame in their coverage of the 
2004 presidential elections and the Orange Revolu-
tion in Ukraine. This frame emphasizes confl ict be-
tween individuals, groups, or institutions, and is 
conceptually related to strategy coverage. This type 
of coverage makes winning and losing the central 
concept; thus the vocabulary of wars, games, and 
competition was often used, and the performance of 
a party or an individual was highlighted [16].

In general, The New York Times and Izvestia 
framed the Ukrainian political crisis in a similar 
way. Both newspapers saw Ukraine as a geopolitical 
prize in a confrontation between Russia and the 
Western countries. Therefore, they favorably por-
trayed their ‘allies,’ and their ‘enemies’ negatively 
both in Ukraine and in the outer world. To complete 
the frame, the keyword ‘Cold War’ was often used 
to characterize the tensions between the Kremlin 
and the West by both Izvestia and The New York 
Times. 

The Izvestia’s frame appeared to be less rigid 
than The New York Times’, as the Russian newspa-
per recognized its country’s interference with Ukrai-
nian affairs as negative. On the contrary, the Ameri-
can newspaper was confi dent till the end of the cam-
paign that the West was doing the right thing in 
Ukraine. However, what both newspapers failed or 
chose not to report was the fact that in reality the 
2004 presidential election was an internal Ukrainian 
confl ict, and both sides were pursuing their own 
goals (namely power) which had nothing to do with 
the geopolitics.

Bibliography
1. Becker J. Soviet and Russian Press Coverage of the United 

States : Press, Politics, and Identity in Transition / J. Becker. – 
New York : Palgrave Macmillan, 2002. – 288 p.

2. Carragee K. M. The Neglect of Power in Recent Framing Re-
search / K. M. Carragee, W. Roefs // Journal of Communica-
tion. – 2004. – No 54 (20). – Р. 214–233. 

3. Entman R. Framing U. S. Coverage of International News : 
Contrasts in Narratives of the KAL and Iran Air Incidents / 
R. Entman // Journal of Communication. – 1991. – No 41 (4). – 
Р. 6–27.

4. Entman R. Framing : Toward a Clarifi cation of a Fractured 
Paradigm / R. Entman // Journal of Communication. – 1993. – 
No 43 (4). – Р. 51–58.

5. Entman R. M. Projections of Power : Framing News, Public 
Opinion, and U. S. Foreign Policy / R. M. Entman. – Chicago : 
The University of Chicago Press, 2004. – 240 p.

6. Gans H. J. Deciding What’s News / H. J. Gans. – New York : 
Vintage Books, 1980. – 416 p.

7. Gitlin T. The Whole World is Watching / T. Gitlin. – Berkley ; Los 
Angeles ; London : University of California Press, 1980. – 324 p.

8. Goffman E. Frame Analysis. An Essay in the Organization of 
Experience / E. Goffman. – New York : Harper Colophon 
Books, 1980.

9. Herman E. S. Manufacturing Consent : the Political Economy 
of the Mass Media / E. S. Herman, N. Chomsky. – New York : 
Pantheon Books, 2002.



24 МАҐІСТЕРІУМ.  Випуск 49.  Журналістика

10. Khineiko I. The View from Russia : Russian Press Coverage of 
the 2004 Presidential Elections in Ukraine / I. Khineiko // Cana-
dian Slavonic Papers/Revue canadienne des slavistes. – 2005. – 
No 47 (3–4). – Р. 1–27.

11. Kuzio T. From Kuchma to Yuschenko : Ukraine’s Presidential 
Election and the Orange Revolution / T. Kuzio // Problems of 
Post-Communism. – 2005. – No 52 (2). – Р. 29–45.

12. Lent J. A. Foreign News in American Media / J. A. Lent // Jour-
nal of Communication. – 1977. – No 27 (1). – Р. 46–51.

13. Malinkina O. V. From Afghanistan to Chechnya : News Cove-
rage by Izvestia and The New York Times / O. V. Malinkina, 

D. M. McLeod // Journalism and Mass Communication Quar-
terly. – 2000. – No 77 (1). – Р. 37–49.

14. Said E. W. Covering Islam : How the Media and the Experts 
Determine How We See the Rest of the World / E. W. Said. – 
New York : Vintage Books, 1977. 

15. Tuchman G. Making News : A Study in the Construction of Re-
ality / G. Tuchman. – New York : The Free Press, 1978.

16. Valkenburg P. The Effects of News Frames on Readers’ 
Thoughts and Recall / P. Valkenburg // Communication Re-
search. – 1999. – No 26 (5). – Р. 550–569.

Д. ?. Губенко 

ФРЕЙМ-АНАЛІЗ ВИСВІТЛЕННЯ ПРЕЗИДЕНТСЬКИХ ВИБОРІВ 2004 РОКУ 
ТА ПОМАРАНЧЕВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ В УКРАЇНІ В ГАЗЕТАХ 

“THE NEW YORK TIMES” ТА «ИЗВЕСТИЯ»

У статті за допомогою рамкового аналізу (frame analysis) проаналізовано висвітлення прези-
дентських виборів 2004 року та Помаранчевої революції в Україні в газетах “The New York Times” 
(США) та «Известия» (Росія). Результати демонструють, що обидві газети використали у своїх 
матеріалах рамку «холодної війни». Вибори було зображено не як внутрішньоукраїнську справу, а як 
частину конфлікту між Заходом та Росією. Україна в цій боротьбі за сферу впливу постає геополі-
тичним призом. Обидві газети позитивно висвітлювали союзників своїх країн і негативно – супро-
тивників. 

Ключові слова: Помаранчева революція, Україна, Віктор Ющенко, Віктор Янукович, “The New 
York Times”, «Известия», рамковий аналіз, фреймінг, рамка «холодної війни», геополітика.

Матеріал надійшов 02.08.2012

УДК 79.097:323.232](477) 

Dariya Orlova 

POLITICAL TV TALK SHOWS IN THE POST-ORANGE UKRAINE: 
A CASE OF AN EMERGING PUBLIC SPHERE? 1

The article explores democratizing potential of the political TV talk shows on Ukrainian television. In 
particular, the study analyzes whether popular political talk show hosted by Savik Shuster on Ukrainian TV 
channels can be considered as a contemporary form of public sphere. Employing the concept of ‘public 
sphere’ initially developed by Jurgen Habermas, the paper aims at fi nding out to what extent the analyzed 
talk show satisfi es normative criteria of ‘public sphere’ conceptions.

Keywords: political TV talk shows, democratization, public sphere, media in Ukraine.

The Orange Revolution, a symbolic name for a 
series of protests and political events that took place 
in Ukraine in the aftermath of the electoral fraud in 
late 2004, marked a turning point in the post-com-

munist history of Ukraine and the region. Even 
though initial enthusiasm about it was replaced by 
disappointment and skepticism over the political de-
velopments in the post-Orange Ukraine, some de-

© Dariya Orlova, 2012

1 Результати цього дослідження було представлено на Міжнародній конференції «Україна в глобальному контексті» (fi fth bi-
annual Graduate Student Symposium “Ukraine in Global Context”) в Торонто (Канада) 27–28 січня 2012 року.


