
Серія: Соціальні комунікації, 2015 р., № 4 (24)

31

УДК 007:304:659.3

Д. І. Миронюк

КРИМСЬКА ВІЙНА (2014 Р.): ВІЙСЬКОВА ТА ІНФОРМАЦІЙНА
У статті досліджено питання інформаційної війни Росії проти України, особливо Криму,

використання дезінформації для загострення напружності не тільки з Україною, але й з усім
міжнародним товариством.

Ключові слова: Кримська війна, дезінформація, інформаційний простір, телеканали, пере-
слідування журналістів, різновиди інформаційної війни.1

                                                          
© Миронюк Д. І., 2015

I. Вступ
З дня початку Кримської війни (1853–

1856 рр.) за право панування на Близькому
Сході і Балканах минуло 162 роки.

Тоді Росія протиставила себе Османській
імперії, Англії, Франції, іншим країнам. Нині
– Росія знову на порозі повномасштабної
війни. На цей раз – проти України. Не зва-
жаючи на осуд світової громадськості, нех-
туючи міжнародними законодавчими актами
щодо співіснування держав, усупереч волі
народів Криму Росія ввела свої війська на
територію півострова та деяких інших регіо-
нів незалежної України. Невже війна більш
як півторастолітньої давності так нічого й не
навчила Російську імперію?

Крим став не тільки епіцентром розгор-
тання військових дій проти України. Путін і
Ко розпочав повномасштабну інформаційну
війну, робить усе, щоб про справжню ситуа-
цію в Криму не дізналася ні Росія, ні Європа,
ні інший світ.

II. Постановка завдання
Мета статті – на конкретних фактах пока-

зати, як Росія веде інформіційну війну проти
України, зокрема Криму, як за допомогою
дезінформації загострює напруженість від-
носин не лише з Україною, а й усім міжна-
родним товариством.

III. Результати
Інформаційна війна – це не лише дезін-

формація мешканців Росії, Криму, де в
останній період не працював жоден україн-
ський канал.

Інформаційна війна Росії проти України –
це грубе порушення Європейської конвенції
про транснаціональне телебачення, яке ак-
тивно пропагує насильство, закликає до
міжнародної ворожнечі, це – відключення
українських мовників на території АР Крим
або повна їх заміна на російські канали. Ін-
формаційна атака Росії – це і захоплення
редакцій людьми зі зброєю та російськими
прапорами, це напади на українських жур-
налістів, їх залякування, шантаж.

Інформація – потужна зброя, яка вбиває
мільйони людей. Ні, вона не знищує фізич-
но, але непоправно впливає на свідомість,

дає змогу керувати людиною так, як того
захочеться примхливій владі. Саме тому
Росія почала завдавати Україні ударів ниж-
че пояса, починаючи з перших днів березня
2014 р. Так, 5 березня 2014 р. в ефірі новин
на телеканалі НТН (програма “Свідок”) ви-
йшов сюжет з назвою “Інформаційно-
брехлива війна російських ЗМІ”. До речі,
НТНівці одними з перших почали показува-
ти й доводити українському населенню, яку
пропагандистську роботу проводять росій-
ські ЗМІ, як вони сіють розбрат між народа-
ми за вказівками вождя федерації з імпер-
ськими амбіціями. Наприклад, один з росій-
ських телеканалів розповсюдив інформацію
про те, що громадяни України масово зали-
шають Крим і деякі східні області та тікають
до справедливої й чесної Росії. На підтвер-
дження цього було показано відзнятий ма-
теріал на одному з пунктів пропуску, нібито
на кордоні з Росією. Як у цій ситуації не по-
вірити дійсності? Та біда в тому, що глядач і
на думці не мав, як його тонко і дешево об-
дурили, адже показана на відео велика черга
машин на одному з прикордонних пунктів ви-
явилась не на російському кордоні, а на
українсько-польському. Лише дуже уважні,
але далеко не всі глядачі переконалися в
брехні, коли побачили в сюжеті табличку з
написом “Шегині”. І були там черги з машина-
ми не з біженцями, а зі звичайними туриста-
ми. На одній із прес-конференцій заступник
секретаря РНБО Вікторія Сюмар представила
журналістам дані прикордонної служби Украї-
ни за останні тижні роботи, з яких випливало,
що ніякого масового переміщення через кор-
дони немає, навпаки, відбулося скорочення
числа охочих залишити межі України.

Інший скандал, який виник в інформацій-
ному просторі, пов’язаний із сюжетом про
протести в Криму, в якому було використано
відео з Київського Майдану ще за листопад
2013 р., а реальної ситуації в АРК російські
журналісти воліли б не показувати своїй ау-
диторії, яка і так налякана терористами-
“бендерівцями” із Західної України.

Та чи не найбруднішим стало повідом-
лення в одному з російських ЗМІ такого змі-



ISSN 2219-8741. Держава та регіони

32

сту: “Той факт, що фахівців з переворотів
(в Україні. – Д. М.) готували в Польщі та Ли-
тві – сумнівів немає, і в експертів не викли-
кає сумнівів. Заняття проходили під вигля-
дом семінарів. Наш журналіст спробував
зайти, але його тут же виставили”. Проте,
знайшлися спеціалісти, які змогли довести
неприховану брехню кремлівської пропага-
нди, і переконати, що в сюжеті під виглядом
місця навчання повстанців показали зви-
чайну базу відпочинку, а людину, що їх на-
вчає – її директора [1].

Відомий американський письменник-фан-
таст Роберт Шеклі якось сказав: “Най-
прикріше, що в інформаційній війні завжди
програє той, хто говорить правду. Він обме-
жений правдою, а брехун може чесати все,
що завгодно”. Але, як з’ясувалося згодом,
брехні російській владі виявилося замало, і
вона перейшла у наступ: почала відмикати
українських мовників у АР Крим або ж заміню-
вати їх на російські канали. Повідомлення про
готовність відключення українських мовників у
Криму з’явилося на сайті Ради Міністрів ще
3 березня 2014 р., а вже 6 березня стало відо-
мо, що першими жертвами, які потрапили під
відключення, стали канал “Чорноморської
ТРК”, “1+1”, та “5-й канал”. Повідомлення про
такі “нововведення” з’явилися на сайті каналу
“1+1”, газети “Українська правда” та інформа-
ційного порталу “Ukranews”. Наступного дня в
АР Крим відключили від Інтернету перший
кримськотатарський телеканал ATR, “Інтер” та
“Перший Національний”. А вже 6 березня в
Криму не функціонував практично жоден
український канал, який був або закритий, або
замінений російським мовником. Ось як вигля-
дала російська блокада українських телекана-
лів станом на 9 березня:

1. “ICTV” – відключений
2. “TET” – відключений
3. “2+2” – відключений
4. “M1” – відключений
5. “СТБ” – відключений
6. “Новий канал” – відключений
7. “НТН” – відключений
8. “Україна” – відключений
9. “К1” – відключений
10. “Мега” – відключений
11. “ТНТ (5 канал)” – відключений
12. “ATR” – відключений
13. “Тоніс” – відключений
14. “НТВ Мир” (замість “Інтера”)
15. “Перший російський” (“1+1”)
16. “Росія РТР” (“Перший національний”)
17. “Росія 24”/”Крим 24” (Чорноморська ТРК)
18. ДТРК “Крим” (“твFM”)
19. ДТРК “Крим”
20. “ІТВ”
Вже 10 березня 2014 р. на сайті Незале-

жного бюро новин зазначено, що (НБН), в
Криму повністю припинили транслювання
всіх українських мовників по аналоговому
телебаченню, а деякі українські канали були
ще доступні в кабельних мережах [3].

Які ж причини відключення українських
мовників?

Одна з них – “технічна”. Друга і чи не-
найдостовірніша – кримські кабельники від-
ключили українські телеканали, бо їм просто
погрожували зброєю [4].

Таким чином, 10 березня 2014 р. у Ялті
та Сімферополі остаточно вимкнули всі
українські канали, а замість них транслюва-
ли російські [5]. За більше ніж тиждень те-
левізійної блокади жоден з керівників Украї-
ни не дав оцінки ситуації, що склалася в ін-
формаційному просторі на півострові. І ли-
ше 11 березня, нарешті, відреагувала украї-
нська Нацрада, яка зажадала від українсь-
ких провайдерів відключити 5 російських
каналів: “Вести”, “Россия 24”, “ОРТ” (Первый
канал всемирная сеть), “РТР Планета” та
“НТВ-Мир” [6].

Найбільше бруду й брехні в інформацій-
ній війні Росії проти України вихлюпнув в
ефір у цей період Дмитро Кисельов, той са-
мий Кисельов, для якого на початку його
журналістської роботи головним критерієм
мала б бути достовірність. Та чим далі його
діяльність засвідчувала протилежне. Перше
цеберце помиїв московський телеведучий
вилив у бік українського народу ще у верес-
ні 2013 р. Спочатку він оперує і трактує по-
своєму слово “неомазепізм”, а Росія в його
уяві – єдина держава, яка безкорисливо до-
помагатиме Україні. Прикладом такої
“підтримки” згодом стане Крим. Уже через
місяць Кисельов знову пророкує біди нашій
країні. А все тому, що Україна “погодилася
виконати наказ Європи”, звільнивши екс-
прем’єра Юлію Тимошенко. “Дісталося” й
екс-президенту України В. Януковичу. Дмит-
ро Кисельов заперечив інформацію, що
Україна володіє технологією для знищення
хімічної зброї, заявивши, що це “черговий
блеф і ляп Януковича” і не обійшов тоді
“увагою” Кисельов і УПА. Він з особливою
завзятістю підкреслив, що це військове фо-
рмування, яке співпрацювало з фашистсь-
кими окупантами, і саме воно відрізнялося
надзвичайною жорстокістю. Та ще більше
брехні посипалося з вуст російського теле-
ведучого, коли у Києві з’явився Майдан. Йо-
го фантазії, як кажуть, не було меж. Чого
вартий його перший матеріал за 8 грудня у
“Вести недели”. “Спочатку міліцію жорстоко
провокували, калічили і душили газом, а
потім лідери протестів закликали на Майдан
бідних студентів, і цинічно залишили їх там
без будь-якого захисту, як жертву, передба-
чену політтехнологією. За сценарієм потріб-
на кров”, – так коментує Кисельов розгін,
який відбувся 30 листопада. Ще через тиж-
день, 15 грудня, Кисельов розповів про ан-
тисанітарію на Майдані, занепад Києва.
“Життя в Києві стає більш архаїчним і від-
даляється від стандартів сучасного євро-
пейського життя, хоч на захід від України,
хоч на схід. Сморідний (у прямому сенсі



Серія: Соціальні комунікації, 2015 р., № 4 (24)

33

слова) табір на Майдані немов символізує
розруху в головах, а видовище – вже точно
не найсвятіше. Хоч би Санта-Клаус не по-
думав, що в цьому місті його не чекають…”

З подачі Д. Кисельова і його Телеканалу
Майдан виглядає заходом без мети, а штурм
11 грудня – виставою. Вина за провокації по-
кладається на опозицію, яку, як стверджують
російські журналісти, фінансують західні краї-
ни. Ось такої: дісталося і опозиції, і українсь-
ким журналістам. А вже в лютому 2014 р. діс-
талося й екс-президенту України В. Януковичу,
який нездатний захистити міліцію та розігнати
Майдан “демократичними методами”. Якими
такими демократичними методами, чому, на
якій підставі журналіст чужої держави дає вка-
зівки президенту суверенної держави, можна
тільки здогадуватися.

За дезінформацією, озвученою Д. Кисельовим
проти України, його імперський покровитель Во-
лодимир Путін нагородив телеведучого орде-
ном “За заслуги перед Вітчизною” ІV ступеня. А
нагороди треба “відпрацьовувати”. 15 березня
2014 р. в ЗМІ з’явилася інформація, що
Д. Кисельов звільнився з посади гендиректора
інформаційного директора агентства “Росія
сьогодні”. За його словами, причина звільнення
– надмірна пропаганда та повна відсутність
об’єктивності в російських медіа. Про це він
писав у Facebook: “Те, що зараз показують
російські ЗМІ – це вже перебір! Я вважаю,
що в інтересах держави інформацію можна і
навіть потрібно подавати під потрібним ку-
том. Це нормальна світова практика: щось
показувати, а щось замовчувати. Однак,
коли реальність не просто спотворюється, а
повністю створюється за допомогою новин,
як це зараз відбувається в новинах про
Україну, то це вже занадто! Я в такому учас-
ті не беру”. При цьому російський телеведу-
чий попросив у жителів України вибачення:
“Навіть я незчувся, як перейшов межу. Мені
соромно за останні три дні роботи підконт-
рольних мені медіа. Пробачте мене, жителі
України”.

Невже до Дмитра Кисельова прийшло,
нарешті, прозріння? Якби ж то. Брехун,
дезінформатор продовжує діяти за принци-
пом: скільки вовка не годуй, а він все одно в
ліс дивиться. І, як вовк, знову заявив по-
вовчому: 16 березня 2014 р. (через день,
після каяття) у вечірньому праймі російського
федерального каналу “Росія 1” Д. Кисельов,
говорячи про події в Україні, спочатку сказав,
що Обама посивів від страху, а далі – Росія
єдина країна в світі, яка здатна перетворити
США на радіоактивний попіл. Тобто ритори-
ка його залишається незмінною.

Однак інформаційна війна – це не лише
словоблуддя, брехня, а й викрадення жур-
налістів, їх шантаж. За повідомленнями міс-
цевих кримських ЗМІ, 9 березня 2014 р. на
кримському півострові зникло до 10 жур-
налістів, активістів Автомайдану та Євро-
майдану. Так, поблизу Армянська, що на

Перекопському перешийку, невідомі у війсь-
ковій формі затримали дві групи українських
журналістів. Про це повідомив кореспондент
“Главкому” Олексій Бик, який перебував у
Криму. За словами журналістів, тут було
затримано фотокореспондента “Україн-
ського тижня” Олену Максименко та двох її
друзів, які аж ніяк не представляли ЗМІ. Си-
ловики звернули увагу, що вона зі знайоми-
ми прибула на Jeep Wrangler та висловили
підозру, що та має намір пересуватися на
позашляховику по всій території Криму. За
повідомленнями “Української правди”, вод-
ночас було затримано і двох активісток Ав-
томайдану Катерину Бутко та Олександру
Рязанцеву. Уже згаданий Олексій Бик звер-
нув увагу, що затримані дівчата мали при
собі на видному місці бейджі з написом
“Преса”. Та це не зупинило “зелених чолові-
чків”. Вони поставили затриманих на коліна,
обрізали волосся на голові. Та коли бойови-
ки під час обшуку активісток в однієї з них
виявили на руці татуювання “Небесна сот-
ня”, їх звірству не було меж. “Вас вже сот-
ня? Зараз буде 102”. Дівчатам почали по-
грожувати розстрілом, руки зв’язали пласт-
масовими “біндерами”. Ще одну групу жур-
налістів, серед яких був і представник
“Главкому”, так само було затримано.
Озброєні люди вкрали в одного з кореспон-
дентів усю готівку і потім відступили. Серед
затриманих найбільше пощастило Олексію
Бику, якого пропустили через КПП, бо його
зустрічав брат із кримською пропискою на
власній машині. Інших журналістів спочатку
викинули з машин на землю, а потім повели
в невідомому напрямку. Як згодом повідо-
мила спільнота “ЄвромайданSOS”, трьох
журналістів, яких затримали під час перехо-
ду в Армянськ кримські беркутівці, потім пе-
редали співробітникам СБУ із Севастополя.
Пізно увечері активіст Автомайдану Олексій
Гриценко повідомив у Facebook, що затри-
мані журналісти перебувають у комендатурі
Севастополя 12 березня журналістів було
звільнено.

Як писала “Телекритика”, утиски та пере-
слідування українських журналістів у Криму
стають систематичними. Так, 8 березня на
представників ЗМІ в Сімферополі напали
озброєні люди, а 7 березня жорстоко поби-
ли журналістів у Севастополі,. 9 березня на
блок-посту біля виїзду з Криму невідомі у
формі “Беркуту” брутально обшукали поза-
штатного фотокореспондента Insider Сергія
Гуменюка, погрожували йому фізичною роз-
правою та двічі намагалися привласнити
його камери. Така ж доля спіткала і співро-
бітників “Інтеру”, які спочатку зазнали погоні
на авто, побиття й залякування. Жорстокого
побиття в Севастополі зазнав і режисер 5-го
телеканалу Антон Локтіонов, якому зламали
пальці. За словами генерального продюсе-
ра цього телеканалу, народного депутата
України Юрія Стеця (“Телекритика”), до про-



ISSN 2219-8741. Держава та регіони

34

куратури подано запит, а ситуацію щодо
нападу на журналістів у Криму розглядати-
ме Комітет Верховної Ради України з питань
свободи слова та інформації. Засудивши
напади на журналістів у Криму та припинен-
ня трансляції каналів на території півостро-
ва, представник ОБСЄ зі свободи засобів
масової інформації Дуня Міятович зазначи-
ла, що “тим, хто запроваджує цензуру на
засоби масової інформації, не місце в демо-
кратичному суспільстві. Повторюю заклик до
відповідальних за правопорядок у Криму
покласти край знищенню свободи преси і
зробити все можливе, щоб гарантувати без-
пеку журналістів. Відповідальність у решті
лежить саме на них”.

Одним із різновидів інформаційної війни,
який взяли на озброєння російські загарбни-
ки у Криму, є захоплення редакцій. Лише за
перші дні березня 2014 р. 7 редакцій місце-
вих ЗМІ зазнали тиску: від захоплення реда-
кцій людьми зі зброєю та російськими прапо-
рами – до відключення електроенергії та Ін-
тернету. На інтернет-ЗМІ здійснювалися до-
сить потужні DDoS-атаки. Так, наприклад,
1 березня в Сімферополі озброєні люди за-
хопили будівлю. Будинок профспілок, де
знаходилася редакція інтернет-видання
“Центр журналістських розслідувань” та ін-
формаційний прес-центр. Люди у військово-
му одязі, що захопили приміщення, предста-
вилися “Кримським фронтом” і дали прес-
конференцію, яка пройшла під прапором Ро-
сії. Після чого загарбники заявили, що тепер
у прес-центрі розмістяться представники
“Кримського фронту” з огляду на те, що з цієї
будівлі “виходить неправдива інформація”.
Ще згодом співробітників “Центру журналіст-
ських розслідувань” звільнили.

У Криму невідомі захопили студію, орен-
довану Савіком Шустером. Про це в ефірі
каналу “24” повідомив сам журналіст. “Ми
орендували студію в Криму, туди запросили
Сергія Куніцина, Петра Порошенка, пред-
ставників кримських татар, але вони не мо-
жуть туди потрапити, бо хтось захопив цю
студію, ми не знаємо хто”. Інтернет-портал
“События Крыма” 3 березня заявив, що пе-
ріодично стає недоступним користувачам
через потужні DDoS-атаки, велика частина
яких здійснювалась з Москви. За словами
видання, потужна DDoS-атака на портал
тривала вже понад тиждень. Того ж таки
3 березня зазнав потужних DDoS-атак і сайт
Чорноморської телерадіокомпанії. Як вда-
лося з’ясувати, велика частина атак здійс-
нювалася з Дніпропетровська, про що в ко-
ментарі ЗМІ повідомила головний редактор
телерадіокомпанії Олександра Квітко. За її
словами, наступного дня, 4 березня, теле-
радіокомпанії відключили світло. 7 березня
у Криму відключили від Інтернету перший
кримський телеканал АТР. Про це пові-
домили у випуску новин Zaman, пише
“Центр журналістських розслідувань”. Окрім

цього, зазнав DDoS-атаки ще один ресурс –
АТР-сайт “15 хвилин”.

11 березня у Євпаторії в будівлю редак-
ції “Евпаторийская здравница” прибула гру-
па агресивно налаштованих громадян на
чолі з лідером місцевої організації “Русское
единство” Сергієм Кутнєвим. Вони прийшли
“звільняти ” неугодного їм редактора Дмитра
Оніщука, який склав свої повноваження ще
10 березня, повідомив “Центр журналістсь-
ких розслідувань”. “Близько 30 осіб спорти-
вної статури перешкоджали співробітникам
редакції в доступі до їх робочих місць, вима-
гали розкрити кабінети і дати доступ до бази
даних. Заявили, що їх не влаштовує редак-
ційна політика газети і якщо їм зараз же не
викличуть редактора, то вони “винесуть і
розіб’ють всю техніку”, – написав Д. Оніщук
на своїй сторінці Facebook.

Про своє рішення піти з посади у зв’язку
з незгодою брати участь у підготовці рефе-
рендуму про статус Криму, що порушує но-
рми Конституції й закони України, редактор
“Евпаторийской здравницы” повідомив
“Центру журналістських розслідувань” ще
приблизно за тиждень до описаних подій.

13 березня так звана “самооборона” уві-
рвалася до редакції ІРС-Севастополь із заява-
ми, що вони “охоронятимуть” будівлю. Про це
“Центру журналістських розслідувань” пові-
домила головний редактор сайту “Громадська
оборона” і директор ІРС-Севастополь Тетяна
Ріхтун. За її словами, напередодні вона отри-
мала листа, в якому орендодавці повідомляли
про підвищення орендної плати вдвічі. У разі
незгоди журналісти повинні були залишити
приміщення ІРС-Севастополь у триденний те-
рмін. Проте 13 березня увечері представники
“самооборони Севастополя” на чолі з якимось
П. Журавльовим зайшли у приміщення ІРС і,
по суті, заблокували його. “За словами
“самооборонівців”, їм надійшов сигнал про
якусь терористичну діяльність, вони повинні
оглянути приміщення”, – розповіла Ріхтун.
“Самооборонівці” також заявили, що при-
йшли “її захистити”, проте від кого саме –
невідомо.

У Керчі невідомі пошкодили частину еле-
ктрокабелю й електролічильники радіовиш-
ки, що належала ТРК “Бриз”. Про це повідо-
мила директор ТРК Олена Батракова. За її
словами, були спроби припинити таким чи-
ном радіомовлення в Сімферополі та Фео-
досії. Власник ТРК “Бриз” звернувся із за-
явою до міліції.

Повідомлення кримських ЗМІ на початку
березня 2014 р. нагадували зведення з
фронту. Практично не було жодного міста, в
якому б не викликали “проблеми” журналіс-
тів із російським “Беркутом”, кримською са-
мообороною.

ІV. Висновки
1. Українські ЗМІ в Криму не були готові

до ведення інформаційної війни. Пропаган-
дистські медійні ресурси Росії – машина з



Серія: Соціальні комунікації, 2015 р., № 4 (24)

35

величезними газовими грошима, яких в
Україні немає, з десятирічним досвідом по-
будови кращими фахівцями ФСБ повної мо-
нополізації інформаційного простору. У Ро-
сії вже немає незалежних каналів, там вони
всі представляють один концерн.

2. Більшість російських телеканалів на
території Криму грубо порушили Європейсь-
ку конвенцію про транснаціональне телеба-
чення через те, що активно пропагували (і
продовжують) насильство, жорстокість, за-
кликали (і закликають) до міжнародної во-
рожнечі, національної зради.

3. Нова українська влада мусить термі-
ново розробити інформаційну стратегію, яка
б передбачала захист спільноти та внутрі-
шню демонополізацію українського інфор-
маційного простору, оскільки фактично всі
телеканали прямо залежали від влади.

4. РНБО повинна створити серйозний
аналітичний центр, який би вивчав виклики
й готував на них адекватну відповідь для
пропозицій керівництву держави.

5. Незважаючи на те, що в кінцевому
підсумку Росія програла інформаційну війну

Україні (жодна з країн світу не визнала ане-
ксії Криму), Президент, ВР, Уряд повинні
терміново розробити нову концепцію розбу-
дови ЗМІ, яка б стала надійним гарантом
захисту здоров’я й життя журналістів, спри-
яла роботі представників газет, телерадіо-
компаній, інтернет-виданням в екстремаль-
них умовах, відповідала європейській такти-
ці діяльності ЗМІ в період інтервенції.

Список використаної літератури
1. Телеканал НТН (програма “Свідок”)

5 березня 2014 р.
2. [Електроний ресурс]. – Режим доступу:

http://tsn.ua/politika/ukrimu;http:/conflict/rb
e.ua/ukrimu.

3. [Електроний ресурс]. – Режим доступу:
http:/nbnew.com.ua/news/115189.

4. [Електроний ресурс]. – Режим доступу:
http/www.telekritika.ua/rinok/2014-03-
10/91306.

5. [Електроний ресурс]. – Режим доступу:
http/gazeta.ua/articles/life/ukrayinski.

6. [Електроний ресурс]. – Режим доступу:
http/vidomosto-ua.com/ukraine/85850.

Стаття надійшла до редакції 17.09.2015.

Миронюк Д. И. Крымская война (2014 г.): военная и информационная
В статье исследуются вопросы информационной войны России против Украины, в част-

ности Крыма, использование дезинформации для обострения напряженности не только с
Украиной, но и со всем международным сообществом.

Ключевые слова: Крымская война, дезинформация, информационное пространство, те-
леканалы, преследование журналистов, разновидности информационной войны.

Myroniuk D. The Crimean War (2014): Military and Information
The article deals with the information war of Russia against Ukraine on the Crimea Peninsula.
The Ukrainian mass media in the Crimea were not ready to conduct the information war.

Propaganda media resources of Russia is a machine with huge gas money, which Ukraine does not
have, with decade experience of formation the complete monopoly of information space by the best
specialists of Federal Security Service of Russia. There are no more independent channels in Russia,
where all of them are presenting the one concern.

The majority of Russian television channels on the Crimea territory blatantly violated The European
Convention on Transfrontier Television because they have been propagandizing violence and cruelty,
have been pushing for international enmity, for national betrayal.

New Ukrainian governance destined to develop urgently the informational strategy providing
protection of the society and inner demonopolisation of Ukrainian information space, because actually
all the television channels were directly dependent on the authorities.

The National Security and Defence Council of Ukraine has to create strong analytic center which
would study challenges and prepare an appropriate answer for recommendation to the state
leadership.

In spite of the fact that in the end Russia lost the information war to Ukraine (none of the world
countries recognized the Crimea annexation), The President, the Supreme Council of Ukraine, the
Government have to develop urgently a new concept of the mass media formation which would be a
dependable guarantee for the protection of journalists’ health and life, would support work of
spokesmen of news-papers, TV and radio companies, online media in the extremal conditions, would
correspond an European tactic of mass media activity during the intervention.

Key words: Crimea, information war, provocation, cable operators, lie, manipulation, journalists.


