378.02:372.8
Петренко, Олена Павлівна.
Методика розвитку професійно важливих якостей студенток економічних спеціальностей на заняттях з пілатесу [Текст] : автореферат дис. ... к. пед. н. : 13.00.02 / О. П. Петренко ; керівник Т. О. Лоза ; Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка, 2019УДК:

Анотація: Дисертаційну роботу присвячено теоретичному обґрунтуванню, розробці та практичній реалізації методики розвитку професійно важливих якостей студенток економічних спеціальностей на заняттях з пілатесу. У дослідженні вперше обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність методики занять з пілатесу для розвитку та удосконалення професійно важливих якостей студенток економічних спеціальностей; розроблено професійно орієнтовану програму занять за методикою пілатес для студентів закладів вищої освіти; удосконалено зміст професійно прикладної фізичної підготовки студенток, що дозволяє ефективно впливати на розвиток основних психофізіологічних якостей, які є необхідними для високої професійної діяльності фахівців економічного напряму спеціальностей. In the dissertation, pilates lessons for the development and improvement of professionally important qualities of students of economic specialties are substantiated and experimentally tested. Analysis of existing approaches to programming classes in higher education institutions of economic profile showed that the methods of rational planning of such classes depend on such factors as a combination of various physical education tools, their dosage, orientation, consideration of the functional state of students, physical training, the direction of future professional activity. It was determined that there is an objective need to search for innovative approaches to the improvement of existing programs that will optimize the process of professionally oriented physical education of students, thereby increasing the readiness of graduates of the ZVO to further high-performance work. Analysis of existing approaches to the organization of classes on physical education of students, the data obtained during the experiment, the states became the basis for the development of this method of teaching. The developed methodology was applied in the program of classes in physical education and professional-applied physical training of students of economic specialties. In the process of experimental research, the effectiveness of the developed method of pilates training was proved, which is confirmed by positive changes in the studied parameters.

Дод. точки доступу:
Лоза, Тетяна Олександрівна (керівник.); Loza Tetiana Oleksandrivna; Petrenko Olena Р.; Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка