658
Філіна, Ольга Володимирівна.
Управління ефективністю використання соціальних мереж підприємствами [Текст] : автореферат дис. ... к. е. н. : 08.00.04 / О. В. Філіна ; керівник О. Є. Гудзь, 2020УДК:
 658 

Анотація: Дисертація присвячена поглибленню теоретико-методичних засад іобґрунтуванню прикладних рекомендацій щодо удосконалення управлінняефективністю використання соціальних мереж підприємствами.У роботі розкрито економічну сутність та уточнено завдання, методи йпринципи управління ефективністю використання соціальних мережпідприємствами, зʼясовано особливості та сформовано критерії й системупоказників управління ефективністю використання соціальних мережпідприємствами. Розроблено методичні основи технології управлінняефективністю використання соціальних мереж підприємствами, базисом яких ємодульний підхід, що слугує потужним інструментом для розбудови якісноїсистеми управління ефективністю в логічній послідовності та взаємозв'язку зчітким покроковим гайдом.Виявлено тенденції використання соціальних мереж та інтернеткомунікацій підприємствами, зʼясовано їх значення, цінність та вагомість для вирішення оперативних і стратегічних завдань підприємств. Доведено, щосоціальні мережі посідають важливе місце і з часом важливість і частка цього комунікаційного інструменту постійно збільшуються. Здійснено оцінку SMмаркетингу підприємств, визначено ефективність використання соціальних мереж підприємствами.Обґрунтовано портфель стратегій управління ефективністю використаннясоціальних мереж підприємствами, сформовано карту альтернатив розвиткуSM-маркетингу підприємств та розроблено поведінкові сценарії підприємств усоціальних мережах, що ґрунтуються на капсульному підході та на основі якихздійснено прогноз розширення комунікаційного простору, зростанняконтактних спільнот у соціальній мережі «Facebook» на 2020–2023 рр., щосприяє забезпеченню стабільного рівня ефективності використання соціальнихмереж, оптимізації витрат, своєчасному внесенню змін й корегуваннювідповідних заходів.. The dissertation is devoted to deepening of the theoretical and methodicalbases and substantiation of practical recommendations on improvement of efficiencymanagement of the social networks use by enterprises.The paper reveals the economic essence and clarifies the tasks, methods andprinciples of the efficiency managing of social netwoks use by enterprises. The stagesof the efficiency managing of social netwoks use by enterprises have been developed,the basis of which is a modular approach, which acts as a powerful tool for thedevelopment of a high-quality performance management system in a logical sequenceand interconnection with a clear step-by-step guide.Peculiarities and constitutive attributes of social networks as a communicationtool were revealed, which allowed to form criteria and system of indicators of theefficiency managing of social netwoks use by enterprises, which allows to react intime to changes and deviations, to make appropriate decisions and measures socialnetworks with other communication tools. An improved system of key indicators formanaging the effectiveness of social networks by enterprises, which includes a twofactor communication and economic assessment of interactions, information chainsand existing business combinations and provides examples of rational KPI selectionin accordance with SMM goals and taking into account the scope and objectives ofthe enterprise.A map of alternatives for the development of SM-Marketing of enterprises hasbeen formed, which acts as a new driver of changes, determines the vectors oftransformation from the old paradigm to a new one in each specified direction andhas an applied recommendatory nature, which allows enterprises to qualitatively improve their business content, improve business communications with customersand partners; diversify sales channels, expand target audiences, respond quickly tocompetitors' actions and take into account resource and time constraints.Behavioral scenarios of enterprises in social networks based on the capsuleapproach have been developed, on the basis of which the forecast of the expansion ofthe communication space, the growth of contact communities in the social networkFacebook for 2020-2023 is carried out, which contributes to ensuring a stable level ofefficiency in the use of social networks, cost optimization, and timely makingchanges and adjusting the relevant measures.

Дод. точки доступу:
Гудзь, Олена Євгеніївна (керівник.); Hudz Olena Yevheniivna; FILINA OLHA ; Державний університет телекомунікацій