78.03(477)
Патер, Анастасія Романівна.
Виконавські виміри української сакральної музики. [Текст] : автореферат дис. ... д.філософ : 025 / А. Р. Патер ; керівник О. В. Козаренко, 2021УДК:
 78.07 
 784 

Анотація: Дисертація є першим в українському музикознавстві науковим дослідженням виконавських особливостей української сакральної музики. У дослідженні вперше в українському музикознавстві: • виокремлено хорову сакральну музичну культуру України як феномен збереження культурної пам'яті нації; • визначено знакові складові національного характеру в системі «національного образу світу» – софійності, ісихазму та кордоцентризму, які формують світоглядне осердя церковної монодії XVII ст. як фундаменту української хорової сакральної музики наступних епох; • проведено аналіз зразків монодичної традиції – Херувимських пісень київського і болгарського напівів в контексті виявлення ознак архетипу софійності;• окреслено концептуальні виконавсько-методичні засади провідних майстрів хорової культури в Україні ХХ – початку ХХІ ст., які позначені впливом етичних та світоглядно-естетичних цінностей диригентів; • виявлено та окреслено характерні ознаки феномену виконавського стилю національної хорової традиції, які полягають у переосмислені стилевих орієнтирів епохи виконуваного твору, системи музично-мовленнєвих ресурсів в процесі диригентсько-хорового інтерпретування крізь призму особистісного слухового уявлення звукового ідеалу, естетично-світоглядних переконань і національного світовідчуття виконавців; • системно і комплексно проаналізовано українську сакральну музику в академічній хоровій традиції – простежено творчу діяльність професійних хорових колективів різних регіонів країни у контексті відродження сакральної музики, звернено увагу на частоту використання сакральних творів українських композиторів у програмах концертних виступів, визначено виконавсько-стильові особливості інтерпретації сакральної музики, зокрема, виділено параметри еталону хорового звучання у виконавській інтерпретації сакральної музики хоровими колективами; • набули подальшого розвитку зміст понять «виконавський стиль хорового колективу» та «еталонна виконавська версія» у знанні про національну хорову виконавську культуру і збереження сакральних традицій академічними хоровими колективами України в регіональному та загальнонаціональному контекстах.. The thesis is the first scientific study of the Performing features of Ukrainian sacredmusic in Ukrainian musicology. In the study for the first time in Ukrainian musicology: the choral sacred musical culture of Ukraine is highlighted as a phenomenon ofpreserving the cultural memory of the nation; the iconic components of the national character in the system of the “national imageof the world” – sophistry, hesychasm and cordocentrism-are identified, which formthe ideological core of the church monodia of the XVII century as the foundation ofUkrainian choral sacred music of subsequent eras; the analysis of samples of the monodic tradition – cherubic songs of the Kyiv andBulgarian semivs-is carried out in the context of identifying signs of the archetypeof sophistry; the conceptual performing and methodological foundations of leading masters ofchoral culture in Ukraine of the XX-early XXI centuries are outlined, which aremarked by the influence of ethical and ideological and aesthetic values ofconductors; the characteristic features of the phenomenon of the performing style of the nationalchoral tradition are identified and outlined, which consist in rethinking the styleorientations of the era of the Performed Work, the system of musical and speechresources in the process of conducting and choral interpretation through the prism ofpersonal auditory representation of the sound ideal, aesthetic and ideological beliefsand national worldview of performers. systematically and comprehensively analyzed Ukrainian sacred music in theacademic choral tradition-traced the creative activity of professional choral groupsof different regions of the country in the context of the revival of sacred music,drew attention to the frequency of use of sacred works of Ukrainian composers inthe programs of concert performances, identified the performance-style features ofthe interpretation of sacred music, in particular, highlighted the parameters of thestandard of choral sound in the Performing interpretation of sacred music by choralgroups; the content of the concepts “performing style of a choral group” and “referenceperforming version” in knowledge about the National Choral performing cultureand the preservation of sacred traditions by academic choral groups of Ukraine inregional and national contexts has been further developed.

Дод. точки доступу:
Козаренко, Олександр Володимирович (керівник.); Kozarenko Oleksandr Vladimirovic; Pater Anastasiia Romanivna; Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника