332.122(1-21)
Соловій, Віталій Ігорович.
Еколого-економічні засади управління міськими територіями в умовах зміни клімату [Текст] : автореферат дис. ... д.філософ : 051 / В. І. Соловій ; керівник Ю. Ю. Туниця ; Національний лісотехнічний університет України, 2021УДК:

Анотація: У дисертаційній роботі розроблено теоретико-методичні засади управління міськими територіями в умовах зміни клімату, відповідно до постулатів екологічної економіки, трансформаційної парадигми сталого розвитку та міжнародних кліматичних цілей. Обґрунтовано, що екологічна політика у сфері зміни клімату та заходи щодо пом'якшення зміни клімату та адаптації до неї на національному і міжнародному рівнях лише частково ефективні. Вони не охоплюють усього спектру значущих питань, не враховують ризики, потреби та можливості щодо адаптації на різних рівнях. Саме тому необхідно формувати поліцентричне та багаторівневе управління у сфері зміни клімату, зокрема з врахуванням зростаючої вагомості міст у цьому контексті. Розглянуто особливості впливу міських територій на зміну клімату та їх вразливість її до проявів і наслідків. Ідентифіковано комплекс чинників, які впливають на пом'якшення зміни клімату та адаптацію до неї у містах. Виокремлено ключові парадигми сталого розвитку міських територій в умовах зміни клімату, зокрема, слабка сталість, сильна сталість, критична сталість і трансформаційна сталість. В рамках розглянутих парадигм проаналізовано інтерпретацію зміни клімату з боку різних міждисциплінарних напрямів досліджень та наукових шкіл. Обгрунтовано, що постулати екологічної економіки і трансформаційна парадигма сталого розвитку найякраще узгоджуються з реалізацією міжнародних кліматичних цілей. На основі аналізу екологічної політики України у сфері зміни клімату обґрунтовано, що недостатня амбітність цілей в рамках національно визначеного внеску до Паризької угоди не дозволяє повною мірою реалізувати потенціал міських територій у цьому контексті. Здійснено критичний інституційний, еколого-економічний та SWOT аналіз планів дій щодо зміни клімату, затверджених органами місцевого самоврядування міст обласного значення, які прийняли зобов'язання щодо зменшення викидів парникових газів та адаптації до зміни клімату в рамках глобальної «Угоди мерів щодо клімату та енергії», та звітності на основі результатів їх втілення. Аналіз дозволяє ствержувати, що більшість міст застосовують стандартну теорію та методи неокластичної економіки, не враховують особливості викликів зміни клімату, потенціал для супітніх вигід та синергій, стійкості рішень, можливостей вертикальної та горизонтальної координації. Більшість міст cтавлять недостаньо амібтні цілі та в обмеженій мірі втілюють заплановаі заходи. Розроблено рамкові умови для аналізу багаторівневого управління міськими територіями в умовах зміни клімату. Сформовано авторський підхід щодо оцінювання дієвості рамкових умов управління, а також методів та інструментів прийняття рішень у цій сфері на основі інтеграції напрацювань науки сталості та екологічної економіки. Із застосуванням розроблених критеріїв здійснено оцінку низки рамкових умов, методів та інструментів. Розроблено індекс ефективності управління міськими територіями в умовах зміни клімату, який можливо оцінити на основі планів, звітності та відкритих даних міст. Індекс розраховано на прикладі трьох міст України: Львова, Одеси та Харкова. Запропоновано шляхи переходу від парадигми слабкої сталості до парадигми трансформаційної сталості в рамках дій міст щодо зміни клімату на стратегічному, тактичному та операційному рівнях. Обґрунтовано необхідні зміни в контексті екологічної політики у сфері зміни клімату, зміни в підходах до прийняття рішень та зміни в пріоритетах, потребу розбудови в інституційному та соціальному навчанні. Встановлення державою сприятливих можливостей та стимулів для дій щодо зміни клімату на місцевому рівні, інтеграція та узгодження пріоритетів та цілей різних міністерств, а також ефективна багаторівнева співпраця за підтримки міжнародних фінансових інституцій та транснаціональних мереж є вагомими чинниками досягнення цілей Паризької угоди щодо зміни клімату.. This dissertation develops theoretical and methodical foundations for urban territories' governance under climate change based on ecological economics provisions, transformative sustainability paradigm and internationally recognised climate targets. Environmental policy regarding climate change and measures adopted at the national and international levels have been only partially effective. They have tended to focus on a narrow range of climate change causes and effects, delay action and neglect a wide range of needs, risks and opportunities at various levels. This makes a significant case for embracing a polycentric and cross-level/cross-scale perspective on climate governance, considering a the growing significance on cities in this context. The thesis provides an analysis of cities' contribution to climate change and their vulnerabilities in this context. It identifies a range of factors that influence urban climate change mitigation and adaptation. It further outlines key paradigms shaping urban sustainability transitions under climate change: weak, strong, critical and transformative sustainability. Within those paradigms, the thesis analyses climate change interpretation by different transdisciplinary research fields and schools of thought. It argues that ecological economics and transformative sustainability paradigm are best suited to help meet internationally recognised climate targets. Based on the national environmental policy analysis regarding climate change, the thesis argues that insufficiently ambitious nationally determined contributions prevent the full realisation of urban territories' potential for climate action. It provides critical institutional, ecological-economic and SWOT analysis of urban climate and energy action plans and reports developed for several Ukrainian cities of regional significance under the Global Covenant of Mayors for Climate & Energy. Most of the developed plans grounded in theory and methods of neoclassical economics, they fail to address the uniqueness of climate challenges, the potential for a wide range of co-benefits and synergies, decision robustness and prospects of vertical and horizontal coordination. Most cities are insufficeietly ambitious in their targets and implement only a minor share of the planned activities. The thesis further outlines a framework for analysing multilevel urban climate governance. It also provides an approach for assessing the suitability of different governance frameworks and decision-support methods and tools under climate change, based on key provisions of ecological economics and sustainability science. The developed criteria are used to assess a range of relevant frameworks, methods and tools. The index of urban climate governance effectiveness is developed, which is possible to assess based on city plans, reporting and open data. The index has been assessed based on examples of three Ukrainian cities: Lviv, Odessa and Kharkiv. The thesis outlines priority areas for facilitating the transition from weak to transformative sustainability paradigm in urban climate governance within Ukrainian cities' context, providing a list of measures across strategic, tactical and operational levels. It concludes by emphasising the importance of updating national environmental policy regarding climate change, changes in decision-making approaches and priorities, the need for institutional and social learning. Establishing state-driven support and stimuli to climate action at the local level, intergration and alignment of priorities and goals of different ministries, along with effective multilevel collaboration with support from international financial institutions and transnational networks are necessary for achieving Paris agreement goals.

Дод. точки доступу:
Туниця, Юрій Юрійович (керівник.); Tunytsia Yurii Yu; Soloviy Vitaliy I.; Національний лісотехнічний університет України