378
Ткачук, Ганна Едуардівна.
Розвиток готовності викладачів спеціальних дисциплін професійно-технічних навчальних закладів до використанняособистісно-орієнтованих педагогічних технологій. [Текст] : автореферат дис. ... к. пед. н. : 13.00.04 / Г. Е. Ткачук ; керівник Г. М. Романова, 2021УДК:
 378 

Анотація: Дисертація присвячена проблемі розвитку готовності викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти до використання особистісно-орієнтованих педагогічних технологій. Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови, вдосконалено діагностичний інструментарій для дослідження розвитку готовності викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти до використання особистісно-орієнтованих педагогічних технологій.Спроєктовано модель, розроблено та впроваджено методику розвитку готовності викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти до використання особистісно-орієнтованих педагогічних технологій у міжкурсовий період підвищення кваліфікації. Узагальнено експериментальні дані, які доводять правомірність висновків щодо результативностівпровадженої методики, спрямованої на розвиток готовності викладачівспеціальних дисциплін закладів П(ПТ)О до використання особистісно-орієнтованих педагогічних технологій.. Readiness is recognized as a comprehensive integrated education, which determines the teacher's ability to tolerant subject-subject interaction on the basis of stable needs and motives for intensifying pedagogical activities, thoroughmastery of special and methodological knowledge, ability to develop productive algorithms for future professional activity in the synthesis of established attitudes, innovative organization of the educational process.The structure of readiness includes interrelated and interdependent components: motivational-value - the presence of cognitive interest, value orientations on personality-oriented pedagogical technologies and motivation for professional self-development and self-development; cognitive - possession of a set of knowledge about modern requirements for the results of vocational education in the context of personality-oriented learning technologies; activity - the ability to use in practice personality-oriented pedagogical technologies; reflexive -comprehension of the results introduced into the practice of personality-oriented pedagogical technologies.The practical significance of the obtained results lies in the development and implementation of methodological recommendations for the development of readiness of teachers of special disciplines to use personality-oriented pedagogical technologies; special course "Personally oriented approach in vocational education" for teachers of special disciplines of vocational schools; virtual system of constant support of teachers of special disciplines during intercourse communication "Center of modern educational technologies"; master classes on designing personality-oriented pedagogical technologies with remote support.

Дод. точки доступу:
Романова, Ганна Миколаївна (керівник.); Romanova Hanna Mykolaivna; Tkachuk Hanna Eduardivna; Наукова установа Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України