373.1.02:372.8
Рудюк, Тетяна Вікторівна.
Теоретико-методичні засади формування ключових компетентностей учнів 10-11 класів закладів загальної середньої освіти (профільний рівень) у процесі навчання лексикології української мови (на матеріалі родинної лексики). [Текст] : автореферат дис. ... д. пед. н. : 13.00.02 / Т. В. Рудюк ; Київський університет імені Бориса Грінченка, 2021УДК:

Анотація: У роботі обґрунтовано теоретико-методичні засади та розроблено методику формування ключових компетентностей в учнів 10-11 класів у процесі навчання лексикології української мови (на матеріалі родинної лексики), зумовлену стратегією освітніх завдань Нової української школи.Розроблено методику формування ключових компетентностей в учнів 10- 11 класів у процесі навчання лексикології української мови (на матеріалі родинної лексики), яка ґрунтується на: 1) загальнодидактичних, лінгводидактичних принципах навчання української мови в закладах загальної середньої освіти профільного рівня та специфічних принципах навчання лексикології української мови; 2) врахуванні лінгвістичних, психологічних, психолінгвістичних та лінгводидактичних чинників у навчанні лексикології української мови на матеріалі родинної лексики; 3) реалізації в освітньому процесі сучасних підходів: особистісно орієнтованого, компетентнісного, діяльнісного, комунікативного, контекстного, словоцентричного, текстоцентричного, дослідницького та соціокультурного; 4) запровадженні методичної підтримки розвитку процесів усвідомлення значущості родинних номінацій, особливостей їхнього уживання та впливу на специфіку родинної взаємодії в контексті досліджуваної проблеми шляхом опису історико- культурологічних коментарів до національно-культурних лексем, проведенні етнолінгвістичних досліджень та виконанні запропонованої системи дотекстових та післятекстових завдань етнокультурного спрямування;5) урахуванні здобутих учнями знань на уроках української мови та інших шкільних предметів; 6) формуванні в старшокласників самоосвітніх умінь і навичок, зокрема вмінь самостійно переносити знання в нові навчальні й життєві ситуації.За результатами експериментального навчання підтверджено ефективність запропонованої методики формування ключових компетентностей в учнів 10-11 класів у процесі навчання лексикології української мови (на матеріалі родинної лексики).Ключові слова: навчання лексикології української мови, родинна лексика, методика формування ключових компетентностей, учні 10-11 класів закладів загальної середньої освіти (профільний рівень), навчально-методичне забезпечення з української мови, компетентнісно спрямовані вправи на матеріалі родинної лексики.. In the process of the research, analysis and synthesis of special scholarly publications on the selected issue, the theoretical and methodological foundations are substantiated and the methodology for the development of key competencies in 10- 11th graders in the process of teaching the Ukrainian language lexicology (on the material of the family lexis) is elaborated due to the strategy of the educational targets of the New Ukrainian School, namely, the necessity for updating and supplementing the content of teaching the Ukrainian language in the 10-11th grades of general secondary education institutions (the profession-oriented level) in compliance with the requirements of the competency-based approach and educational guidelines of the current curriculum on the Ukrainian language for 10-11th graders (the profession-oriented level); social need to revive the links between representatives of different generations of Ukrainian families; preservation of historically patterned cultural practices and the traditions thereof; dissemination of values of a particular family and the need to develop four essential key competencies in senior pupils:1) language proficiency in the national language; 2) the ability to speak a native language (in case it differs from the national one) and foreign languages; 3) civil and social competencies and 4) cultural competencies, on the development of which the attention is focused in the process of teaching lexicology of the Ukrainian language in senior classes at the profession-oriented level, its powerful educational and motivational potential for forming conscious perception in junior citizens, acquisition and usage of lexical family nominations as an essential factor in correcting and tolerating one's own communicative activities in personal and future professional fields.As a result of the experimental-and-research teaching, the efficiency of the suggested methodology for the development of key competencies in 10-11th graders in the process of teaching the Ukrainian language lexicology (on the material of the family lexis) is proven.Keywords: teaching the Ukrainian language lexicology, family lexis, methodology for the development of key competencies, 10-11th graders of general secondary education institutions (the profession-oriented level), educational and methodical materials on the Ukrainian language, competency oriented exercises on the material of the family lexis.

Дод. точки доступу:
Rudiuk Tetiana Victorivna; Київський університет імені Бориса Грінченка