373.1
Магдич, Тетяна Павлівна.
Формування громадянської компетентності учнів ліцею в процесі навчання української мови [Текст] : автореферат дис. ... д.філософ : 014 / Т. П. Магдич ; керівник О. А. Кучерук ; Житомирський державний університет імені Івана Франка, 2022УДК:
 373.1 

Анотація: У дисертації здійснено наукове обґрунтування, розроблення та практичне розв'язання проблеми формування громадянської компетентності учнів ліцею у процесі навчання української мови. Обґрунтовано наукові методологічні підходи (синергетичний, системний, діяльнісний, акмеологічний, компетентнісний, технологічний та інші), комплексне застосування яких забезпечує реалізацію поставлених мети і завдань дослідження. Уточнено поняттєво-категорійний апарат дослідження, змістоутворювальними визначено поняття: компетентнісний підхід, компетентність, ключова компетентність, громадянська компетентність, національна свідомість, національно-мовна свідомість, мовна стійкість, мовний патріотизм, мовна особистість, громадянин. Конкретизовано сутнісні характеристики базового поняття «громадянська компетентність». У структурі цієї компетентності виділено такі основні складники: емоційно-ціннісний, знаннєвий, діяльнісно-поведінковий. Виділено чотири рівні сформованості громадянської компетентності – високий, достатній, середній та елементарний, визначено критерії оцінювання (емоційно-ціннісний, когнітивний, комунікативно-діяльнісний, рефлексійний) та показники до них. Визначено мету експерименту, етапи (пошуковий, констатувальний, формувальний, контрольно-підсумковий), їх послідовність та методичні умови ефективності. Виділено такі складники формувального етапу: організаційний (обґрунтування умов і вибір учасників експериментального навчання, надання програми, матеріалів і рекомендацій), практичний (упровадження авторської методики, виконання вправ і завдань), самостійний (організація самостійної роботи учнів, спрямованої на формування громадянської компетентності), контрольно-підсумковий (виконання контрольних завдань, аналіз і узагальнення). Встановлено, що після впровадження експериментальної методики формування громадянської компетентності учнів ліцею у процесі навчання української мови відбулися позитивні зміни в рівнях сформованості громадянської компетентності старшокласників. Результати експериментального навчання підтвердили гіпотезу й ефективність авторської методики формування громадянської компетентності учнів ліцею у процесі навчання української мови.. In the dissertation it is done scientific substantiation, development and practical solution of the problem of formation of civic competence of lyceum students. Scientific methodological approaches (synergetic, systemic, activity, acmeological, competence, technological and others) are substantiated, the complex application of which ensures the realization of the set goals and objectives of the research. The conceptual and categorical apparatus of research has been clarified; the following concepts have been defined as content-forming: competence approach, competence, key competence, civic competence, national consciousness, national language consciousness, language stability, language patriotism, language personality, citizen. The essential characteristics of the basic concept of «civic competence» are specified. The structure of this competence includes the following main components: emotional and value, motivation of actions and deeds; knowledgeable, activity-behavioral. There are four levels of civic competence – high, sufficient, medium and elementary, defined evaluation criteria (emotional-value, cognitive, communicative-activity, reflective) and indicators to them. The dissertation defines the purpose of the experiment, stages (search, statement, formative, control-final), their sequence and methodological conditions of effectiveness. The following components of the formative stage are distinguished: organizational (substantiation of conditions and choice of participants of experimental training, provision of program, materials and recommendations), practical (introduction of author's methods, exercises and tasks), independent (organization of independent work of students aimed at civic competence), control and final (control tasks, analysis and generalization).It is established that after the introduction of the experimental method of forming the civic competence of lyceum students in the process of learning the Ukrainian language, there were positive changes in the levels of formation of civic competence of high school students. The results of experimental training confirmed the hypothesis and effectiveness of the author's method of forming civic competence of lyceum students in the process of learning the Ukrainian language.

Дод. точки доступу:
Кучерук, Оксана Анатоліївна (керівник.); Kucheruk Oksana Anatoliivna; Magdych Tetiana Pavlivna; Житомирський державний університет імені Івана Франка