378
К 14

Казакевич, Олена Ігорівна.
Формування лідерської компетентності майбутніх маркетологів у процесі міждисциплінарної підготовки [Текст] : автореферат дис. ... д.філософ : 015 / О. І. Казакевич ; керівник В. В. Прошкін ; Вищий навчальний заклад "Університет імені Альфреда Нобеля", 2023УДК:
 378 

Анотація: Дисертація є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми формування лідерської компетентності майбутніх маркетологів у процесі міждисциплінарної підготовки. Базуючись на виділеній концепції дослідження, обґрунтовано тарозроблено авторську педагогічну технологію формування лідерської компетентності майбутніх маркетологів, під якої розуміється організована сукупність методів, форм та засобів навчання на основі інтеграції дисциплін,форм контролю та корекції, блоків (цільовий, теоретико-методологічний, організаційно-змістовий, діагностико-результативний), що послідовно впроваджуються в освітній процес ЗВО та забезпечують самореалізацію майбутніх маркетологів у різних видах лідерської діяльності. В основу технології покладено такі методологічні підходи: компетентнісний,системний, діяльнісний, аксіологічний, інтегративний, особистісно зорієнтований, ресурсний, технологічний. У дослідженні використано такі загальнодидактичні та специфічні принципи навчання: системності, науковості, інтеграції, професійної та гуманістичної спрямованості, наочності, свідомості і активності, емоційності навчання, міждисциплінарності, світоглядного плюралізму, рефлективності, креативності, лідерства, фасилітації, єдності особистості і діяльності. Виділено такі етапи впровадження педагогічної технології формування лідерської компетентності майбутніх маркетологів у практику університетської освіти: орієнтаційно-мотиваційний, операційний, рефлексивно-аналітичний. Орієнтаційно-мотиваційний етап спрямований на формування мотивації здобувачів вищої освіти до формування лідерської компетентності та усвідомлення ними реалізації подальшої лідерської діяльності; операційний – на формування лідерських умінь та якостей; на рефлексивно-аналітичному етапі відбувався аналіз рівня сформованості лідерської компетентності майбутніх маркетологів. У межах зазначених етапів подано відповідні форми, методи й засоби організації освітнього процесу, що ґрунтуються на міждисциплінарному підході. У дослідженні використано інтерактивні та проєктно зорієнтовані методи навчання: діалогічно-дискусійні, ігрові, тренінгові, кейс-метод, колаборативні. Форми навчання: лекції (проблемна лекція, бінарна лекція, лекції-дискусії з мультимедійним супроводом, виховна лекція), практичні заняття, семінари-дискусії, дебати, тренінги, ділові ігри, мозкові штурми, вебінари, диспути, дебати, проєкти та ін. Засоби навчання: навчально- методичний комплекс, психолого-педагогічні методики, електронні та відеоресурси. У рамках педагогічної технології оновлено зміст освітніх компонентів«Вступ до фаху», «Іноземна мова за професійним спрямуванням», «Інформаційні технології», «Маркетингові комунікації», «Поведінка споживача», «Маркетинг інновацій», «Створення і управління власним бізнесом», «Інтерактивний маркетинг», «Психологія управління і конфліктологія», «Історія економіки та економічної думки», «Теорія мотивації», «Паблік рилейшнз». Сутність оновлення змісту освітніх компонентів полягає у їх доповненні теоретичними та практичними знаннями щодо лідерської компетентності на основі взаємозв’язку навчальних дисциплін. Розроблено дисципліну за вибором «Лідерство упрофесійній діяльності маркетолога»; окреслено та модернізовано форми позааудиторної діяльності (груповий проєкт, дискусійний клуб «Сучасний лідер-маркетолог», брейн-ринг, «Педагогічна майстерня», зустріч з успішними маркетологами-випускниками університету; неформальна освіта), виробничої практики (реалізація заходів, які забезпечують зв’язоквідповідного підприємства із громадськістю, розробка рекламного проєкту продукту, створення банку перспективних маркетингових напрямів для дослідження, бенчмаркінг, портфельний аналіз, SWOT-аналіз компанії, мої дії як директора відділу маркетингу), НДР (науково-практичні конференції, участь у студентському лекторському бюро, конкурси, дослідницький проєкт з вивчення проблем свого регіону); підібрані відповідні форми самостійної роботи здобувачів вищої освіти з метою формування в них навичок розвитку та вдосконалення лідерської компетентності. Розроблено комплекс навчально-методичних матеріалів для викладачів ЗВО щодо розвитку їхньої лідерської компетентності.. The dissertation is a theoretical and experimental study of formation of leadership competence of future marketologists in the process of interdisciplinary training. As a result of the developed research concept containing four provisions, the author’s interpretation of pedagogical technology of formation of leadership competence of future marketologists as a set of integral components such asteaching methods, forms and means based on integration of disciplines, forms of control and correction, blocks (target, theoretical-and-methodological, content-and- organizational, diagnostic-and-result), which are consistently implemented into educational process and guarantee future marketologist self-realization in different kinds of leadership activities are presented.The following approaches were the basis for the pedagogical technology: competency, systemic, activity, axiology (value), integrative, resource-based, personality-oriented, technological. There were used principles: fundamental (scientific, systemic, integration, professional and humanistic orientation, visibility, consciousness and activity, emotional learning) and specific (interdisciplinary, ideological pluralism, reflectivity, creativity, leadership, facilitation, unity of consciousness and activity). The stages of the introduction of pedagogical technology into the practice of university education are distinguished: orientation-and-motivation, operational,refleсtive-and-analytical. The orientation-and-motivation stage orients towards the following: formation on the part of students of motivation for leadership competence and their understanding of realization of further leadership activity; operational stage – formation of leadership skills and qualities; refleсtive-and- analytical stage – evaluation of the level of formation of leadership competence of future marketologists. The corresponding forms, methods, and means of realization of the educational process based on the integration of disciplines are given within the specified stages. The following teaching methods were implemented in the dissertation: dialogue-discussion, collaborative (projects), games, training, case-method, exercises. Forms: lectures (problem-based, binary, lecture-discussion with multimedia support, educative), practical classes, seminar discussions, debates, trainings, games, brain storms, webinars, disputes, projects, etc. Means: set of teaching and methodological materials, psychological and pedagogical techniques, electronic and video resources. Within the framework of the pedagogical technology modernizatiоn of the 15educational content of disciplines “Introduction to speciality”, “Foreign language for professional purposes”, “Information technologies”, “Marketing communications”, “Consumer behaviour”, “Marketing of innovations”, “Establishment and management of business”, “Interactive marketing”, “Psychology of management and conflictology”, “History of Economics and economic thinking”, “Theory of motivation”, “Public relations” is revealed. The improvement of discipline content is performed due to new theoretical andpractical knowledge about leadership competence with the use of interdisciplinary approach. Author’s special elective course “Leadership in marketologist professional activity” has been developed; modernized forms of extracurricular work (group project, discussion club “Modern marketologist-leader”, brain ring, “Pedagogical workshop”, non-formal education); internship (events, whichmaintain contact between an enterprise and community, development of an advertising project of a product, development of the bank of prospective research areas, benchmarking, portfolio analysis, SWOT-analysis of a company, my actions as a director of a marketing department), research work (practical education conferences, participation in students’ lecture bureaus, contests, project oninvestigation of the problems in the region), relevant forms of students’ independent work aimed at formation of skills of development of students’ leadership competence have been designed. A set of teaching and methodological materials for teachers has been developed to improve their leadership competency.

Дод. точки доступу:
Прошкін, Володимир Вадимович (керівник.); Volodymyr V. Proshkin; Olena I. Kazakevych; Вищий навчальний заклад "Університет імені Альфреда Нобеля"