373.2.01
С 76

Станіченко, Оксана Федорівна.
Виховання чуйності у дітей дошкільного віку [Текст] : автореферат дис. ... д.філософ : 012 / О. Ф. Станіченко ; керівник О. А. Гнізділова ; Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2023УДК:

Анотація: Актуальність дослідження. Виховання чуйності у дітей, що допомагає тонко відчувати емоційний і душевний стан іншого, стимулює до співчуття і дієвої допомоги довколишнім, в умовах значного зниження духовного рівня суспільства стає пріоритетним напрямом дошкільної освіти.Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає у тому, що в роботі: уперше теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови виховання чуйності (оновлення змісту, форм, методів і засобів освітньої діяльності з дітьми старшого дошкільного віку; збагачення морального досвіду в дітей; активізація взаємодії педагогів та сімей вихованців у формуванні чуйності у старших дошкільників), визначено критерії, показники та рівні її сформованості у дошкільників; розроблено комплекс засобів виховання, який забезпечуватиме виховання чуйності у дітей; уточнено дефініції «чуйність», «виховання чуйності у дітей дошкільного віку»; подальшого розвитку набули ретроспективні ідеї проблеми морального виховання дітей; підходи до оновлення змісту, форм організації, методів і засобів виховання чуйності у дошкільників. Практичне значення отриманих результатів полягає в тому, що науково обґрунтовані педагогічні умови виховання чуйності у старших дошкільників пройшли експериментальну перевірку й можуть бути реалізовані у закладах дошкільної освіти. Створений і апробований науково педагогічний супровід цього процесу.У вступі обґрунтовано актуальність теми дослідження; відбито зв’язок роботи з науковими темами дослідницької роботи; визначено мету, завдання, об’єкт, предмет, гіпотезу, методи дослідження; розкрито наукову новизну, практичне значення отриманих результатів, наведено відомості про особистий внесок здобувача, апробацію й упровадження основних положень і результатів дослідження.У першому розділі здійснено ретроспективний аналіз теорії морального виховання дошкільників, визначено ступінь розробленості досліджуваної проблеми. Окреслено термінологічне поле означеної проблеми. Надано авторські трактування дефініцій «чуйність» і «виховання чуйності у дітей дошкільного віку». Проаналізовано нормативні документи, що регламентують зміст морального дошкільників. У другому розділі обґрунтовано педагогічні умови виховання чуйності у дошкільників: 1) оновлення змісту, форм, методів, засобів освітньої діяльності з дітьми старшого дошкільного віку; 2) активізація взаємодії педагогів та сімей вихованців у формуванні чуйності в дітей; 3) збагачення морального досвіду у старших дошкільників.У третьому розділі розкрито специфіку педагогічного експерименту з перевірки ефективності обґрунтованих педагогічних умов виховання чуйності у дітей. Визначено критерії (когнітивно-знаннєвий, емоційно-мотиваційний, діяльнісно-поведінковий), показники та рівні сформованості означеної якості. Практична апробація педагогічних умов здійснювалася під час формувального педагогічного експерименту в ЗДО на засадах поетапного їх впровадження. Реалізуючи першу педагогічну умову було розроблено календарно-тематичне планування роботи з дошкільниками з виховання чуйності, відповідно до якого здійснювався освітній процес у ЗДО. Втілення другої педагогічної умови здійснювалось шляхом створення сприятливих умов для налагодження співробітництва між вихователями та батьками, залучення батьківського колективу в освітній процес ЗДО. Для реалізації третьої педагогічної умови було залучено дошкільників до дидактичних і сюжетно-рольових ігор, до екологічних, доброчинних і соціально-педагогічних акцій.Порівняльна динаміка вихованості у дошкільників чуйності засвідчила позитивні зміни в дітей ЕГ, на відміну від контрольної. Найбільші зміни в ЕГ виявилися в показниках діяльнісно-поведінкового критерію: збільшилась кількість дітей з високим (+26,72%) та середнім рівнем (+9,49), зменшилась кількість дітей з низьким рівнем (-36,21). Не менш визначними у ЕГ виявилися зміни, за когнітивно-знаннєвим критерієм: збільшилася кількість дітей з високим рівнем (+26,73%), знизилася – з середнім (-13,8%) і низьким рівнем (-12,93%). За емоційно-мотиваційним критерієм маємо наступну динаміку: збільшилась кількість дітей з високим (+18,12%) рівнем, відповідно, зменшилась – з низьким рівнем (-8,11%). Реалізація педагогічних умов виховання чуйності у дітей старшого дошкільного віку привела до суттєвих статистично значущих змін за кожним показником, отримано позитивну динаміку за кожним компонентом. Ключові слова: моральне виховання, виховання чуйності, заклад дошкільної освіти, дошкільне виховання, сім’я, педагогічна взаємодія, співпраця, соціально-педагогічне партнерство, діти дошкільного віку, дидакт. The scientific work is dedicated to the specifics of older preschool children’s sensitivity formation study.Research relevance. Children’s sensitivity formation, which helps to feel people’s emotional and mental state greatly, stimulates compassion and efficient help to others, in conditions of a significant decrease in the spiritual level of society, becomes a priority direction of preschool education.The scientific novelty of the obtained research results is the following: for the first time, the pedagogical conditions for older preschool children’s sensitivity formation have been theoretically substantiated and experimentally verified (updating the content, forms, methods, and means of educational activities with older preschool children; enriching older preschool children’s moral experience; activating the interaction of kindergarten teachers and families in the course of older preschoolers’ sensitivity formation), criteria (cognitive, motivational, behavioral), indicators (knowledgeable-cognitive, emotional-motivational, activity-behavioral) and levels (high, medium, low) of its formation in older preschoolers have been determined; a complex of educational tools has been developed. It will ensure older preschool children’s sensitivity formation; the definitions of “sensitivity,” and “preschool children’s sensitivity formation” have been clarified; the essence of the categories “morality,” and “moral education” has been specified; retrospective ideas on the issue of preschool children’s moral education, approaches to updating the content, forms of organization, methods, and means of preschoolers’ sensitivity formation have gained further development.The practical significance of the obtained results is that the scientifically based pedagogical conditions for older preschool children’s sensitivity formation have passed experimental verification and can be implemented in preschool education institutions. Scientific and pedagogical support for this process has been created.The introduction substantiates the research relevance; the connection of the survey with topics of research work is reflected; the goal, objectives, object, subject, hypothesis, and research methods are defined; the scientific novelty, theoretical and practical significance of the obtained results are revealed; the justification of the author’s personal contribution is presented; information is provided regarding the approbation and implementation of the main provisions and research results.In the first chapter, a retrospective analysis of the research issue is carried out. The study terminological field is outlined. The author’s interpretations of the definitions of “sensitivity” and “preschool children’s sensitivity formation” are provided. Regulatory documents regulating the moral content of preschoolers’ education are analyzed.In the second chapter, the pedagogical conditions for older preschool children’s sensitivity formation are substantiated. They are the following: 1) updating the content, forms, methods, and means of educational activities with older preschool children; 2) activation of interaction between kindergarten teachers and families in the course of older preschoolers’ sensitivity formation; 3) enrichment of older preschool children’s moral experience.In the third chapter, the specifics of the pedagogical experiment to check the effectiveness of justified pedagogical conditions for children’s sensitivity education are disclosed. The criteria (knowledgeable-cognitive, emotional-motivational, and activity-behavioral), indicators, and levels of sensitivity formation are determined.Practical testing of pedagogical conditions was carried out during the formative pedagogical experiment in the preschool education institutions based on their phased implementation. Implementing the first pedagogical condition, a calendar-thematic plan of work with preschoolers on sensitivity formation was developed. The educational process of PEI was carried out according to this plan. The implementation of the second pedagogical condition was carried out by creating favorable conditions for the establishment of cooperation between kindergarten teachers and parents and the involvement of the parent team in the educational process of PEI. To implement the third pedagogical condition, preschoolers were involved in didactic and story role-playing games and environmental, charitable, and socio-pedagogical actions.The comparative dynamics of preschoolers’ sensitivity formation showed positive changes in EG children, in contrast to the control group. The greatest changes in the activity-behavioral criterion indicators were found in EG. The number of children with a high (+26

Дод. точки доступу:
Гнізділова, Олена Анатоліївна (керівник.); Elena А. Gnіzdilova; Oksana F. Stanichenk; Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка