616-053.2
П 36

Пишник, Андрій Ігорович.
Особливості фізичного розвитку, нутритивного забезпечення і соматичної патології дітей дошкільного віку з порушеннями психомоторного розвитку [Текст] : автореферат дис. ... д.філософ : 228 / А. І. Пишник ; керівник С. Л. Няньковський ; Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, 2023УДК:

Анотація: Мета дослідження: підвищити ефективність реабілітації та якість життя дітей дошкільного віку (3-7 років) із порушеннями психомоторного розвитку шляхом вивчення особливостей їх фізичного розвитку, нутритивного забезпечення, наявної соматичної патології та розробки відповідних медико-профілактичних та корекційних заходів.Для досягнення поставленої мети дослідження слід вирішити наступні завдання: - виявити особливості фізичного розвитку дітей дошкільного віку (3-7 років) з порушеннями психомоторного розвитку;- оцінити нутритивне забезпечення дітей дошкільного віку з порушеннями психомоторного розвитку, визначити основні дефіцити харчування та їх вплив на перебіг основного захворювання і розвиток дитини, надати практичні рекомендації щодо корекції виявлених нутритивних дефіцитів; -дослідити структуру соматичної патології, характерну для дітей дошкільного віку з порушеннями психомоторного розвитку; - оцінити якість надання медичної допомоги дітям дошкільного віку з порушеннями психомоторного розвитку, підвищити обізнаність медпрацівників щодо важливості якості життя пацієнта для результативності лікувально-консультативної роботи; - оцінити якість життя дітей дошкільного віку з порушеннями психомоторного розвитку і їхніх родин за оцінкою батьків та можливість використання такої оцінки в якості критерію ефективності реабілітаційних програм; - визначити рівень макро та мікроелементів (загальний кальцій, магній, залізо) у сироватці крові дітей з психомоторними порушеннями. Об'єкт дослідження: особливості фізичного розвитку, харчування, структури соматичної патології та якості життя дітей дошкільного віку з порушеннями психомоторного розвитку.Предмет дослідження: показники стану нутритивного статусу (добове споживання харчових інгредієнтів), здоров’я, фізичного та психічного розвитку, ефективність профілактично-оздоровчих заходів.Методи дослідження: клінічні, лабораторні, анкетно-опитувальні, антропометричні, оцінка харчового раціону, аналітично-статистичні.Наукова новизна: -встановлено особливості фізичного розвитку дітей дошкільного віку (3-7 років) з порушеннями психомоторного розвитку;-уточнена структура наявної у них соматичної патології; - вивчено вплив соматичної патології на перебіг основного захворювання та розвиток дитини;-уточнено дані щодо особливостей харчової поведінки та нутритивного забезпечення дітей з порушеннями психомоторного розвитку;-визначено дефіцити споживання основних нутрієнтів та їх вплив на здоров’я та розвиток;-вперше визначено показники задоволення наданням медичної допомоги дітям дошкільного віку з порушеннями психомоторного розвитку;- вперше оцінено якість життя дітей дошкільного віку з порушеннями психомоторного розвитку та їхніх родин за оцінкою батьків; - вперше застосовано кластеризацію методом k - середніх у всіх вікових категоріях обстежених дітей;- батькам обстежених дітей надавалися індивідуальні рекомендації, спрямовані на усунення виявлених порушень нутритивного забезпечення. Практичне значення: - визначення основних дефіцитів харчування у дітей дошкільного віку з різними формами порушень психомоторного розвитку дозволило верифікувати їх вплив на дитину; - розроблені науково обґрунтовані методи корекції нутритивних дефіцитів мають позитивний вплив на характер перебігу у них соматичної патології та основного захворювання;-визначення нутритивних факторів ризику дозволяють розробити адекватні заходи нутритивної підтримки; - розробка рекомендацій щодо вдосконалення медичного обслуговування дітей дошкільного віку з порушеннями психомоторного розвитку дає змогу покращити медичний супровід даної категорії пацієнтів; - оцінка якості життя дітей дошкільного віку з порушеннями психомоторного розвитку та їхніх родин показує важливість дослідження цього показника для розробки рекомендацій, спрямованих на покращення стану дітей та його значимість при проведенні клінічних досліджень; - уточнення основних факторів ризику порушень психомоторного розвитку є підставою для підставою для розробки персоніфікованих рекомендацій для батьків, медичних та педагогічних працівників щодо мінімізації керованих факторів ризику.Результати дослідження впроваджені у роботу закладів дошкільної освіти м.Львова.. The purpose of the study was to increase the effectiveness of rehabilitation and the quality of life of preschool children (3-7 years old) with psychomotor development disorders by studying the peculiarities of their physical development, nutritional support, existing somatic pathology and the development of appropriate medical preventive and corrective measures. To achieve the set purpose of the research, the following tasks should be solved: - to identify the peculiarities of the physical development of preschool children (3-7 years old) with psychomotor development disorders;to assess the nutritional support of preschool children with psychomotor development disorders, to determine the main nutritional deficiencies and their impact on the course of the underlying disease and the child's development, to provide practical recommendations for the correction of identified nutritional deficiencies; - to investigate the structure of somatic pathology, inherent in preschool children with psychomotor development disorders; - to evaluate the quality of medical care provided to preschool children with psychomotor development disorders, to increase the awareness of healthcare workers about the importance of the patient's quality of life for the effectiveness of medical and counseling work;-evaluate the quality of life of preschool children with psychomotor development disorders and their families, based on the assessment of parents and the possibility of using such an assessment as a criterion for the effectiveness of rehabilitation programs;-to determine the level of macro and microelements (total calcium, magnesium, iron) in the blood serum of children with psychomotor development disorders.The object of the study: peculiarities of physical development, nutrition, structure of somatic pathology and quality of life of preschool children with psychomotor development disorders.The subject of the study: indicators of nutritional status (daily consumption of food ingredients), health, physical and mental development, effectiveness of preventive and health measures.Research methods: clinical, laboratory, survey, anthropometric, food ration assessment, analytical and statistical.Scientific novelty: - the peculiarities of the physical development of preschool children (3-7 years old) with psychomotor development disorders were established; - the structure of their somatic pathology was specified;- the influence of somatic pathology on the course of the underlying disease and the development of the child was studied; - the data on the peculiarities of eating behavior and nutritional support of children with psychomotor development disorders were clarified; -deficiencies in the consumption of basic nutrients and their impact on health and development were determined;-for the first time, indicators of satisfaction with the provision of medical care to preschool children with psychomotor development disorders were determined;for the first time, the quality of life of preschool children with psychomotor development disorders and their families, as assessed by their parents, was determined;- for the first time, clustering using the k-means method was used in all age categories of the examined children; - parents of the examined children were given individual recommendations aimed at eliminating the detected violations of nutritional support.Practical significance: - determination of the main nutritional deficits in preschool children with various forms of psychomotor development disorders made it possible to verify their impact on the child; - developed scientifically based methods for correcting nutritional deficiencies have a positive effect on the course of their somatic pathology and underlying disease;- determination of nutritional risk factors allows to develop adequate measures of nutritional support; - the development of recommendations for improving the medical care of preschool children with psychomotor development disorders makes it possible to improve the medical support of this category of patients;- assessment of the quality of life of preschool children with psychomotor development disorders and their families shows the importance of studying this indicator for the development of recommendations aimed at improving the condition of children and its significance in conducting clinical research;- clarification of the main risk factors of psychomotor development disorders is the basis for the development of personalized recommendations for parents, medical and pedagogical workers regarding the minimization of manageable risk factors.The results of the research are implemented in the work of preschool education institutions in the city of Lviv.

Дод. точки доступу:
Няньковський, Сергій Леонідович (керівник.); Serhiy Nyankovskyy; Andriy Pyshnyk; Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького