7.012
Т 76

Троценко, Ганна Олексіївна.
Художня обробка каменю в ландшафтному дизайні Вінниччини (кінець ХІХ – початок ХХІ ст.) [Текст] : автореферат дис. ... д.філософ : 022 / Г. О. Троценко ; керівник І. С. Бондар ; Київський національний університет культури і мистецтв, 2024УДК:
 7.012 

Анотація: Дисертаційну роботу присвячено дослідженню художньої обробкикаменю в ландшафтному дизайні Вінниччини. Мета роботи – з’ясуватиспецифіку розвитку художньої обробки каменю Вінниччини,систематизувати наявні дані та віднайти унікальні наукові матеріали, щорепрезентують художні особливості кам’яних творів даного регіону.Під час дослідницької роботи здійснювалися регулярні виїзди доосновних осередків каменярства, а в деяких з них велися стаціонарніспостереження, під час яких було зібрано експедиційні знахідки.У розвідці проаналізовано стан наукової розробленості проблеми,з’ясовано теоретичні і методологічні засади дослідження. Упорядкованонаукові праці попередників, які вивчали обрану проблематику,систематизовано та проаналізовано їх у хронологічному порядку.Встановлено, що найбільш ранні літературні згадки про художню обробкукаменю в Україні з’являються в першій половині ХІХ ст., коли дослідники,користуючись виключно історичним та інвентарно-описовим методами,фіксували знайдені козацькі хрести. На початку ХХ ст. такий підхідпоєднався з мистецтвознавчим, що дав більш повноцінне уявлення про самехудожні якості кам’яних об’єктів. Упродовж 1930–1950-х років вивченнянаціональних пам’яток здебільшого релігійного характеру майжепереривається й активізується знову від початку 1990-х рр., післяпроголошення незалежності України.Відзначено, що художня обробка каменю представлена науковоюлітературою фрагментарно й неповно, адже до розгляду цієї тематикизверталася незначна кількість дослідників, які спрямовували увагу передусімна вивчення кам’яних надмогильних хрестів. І лише одиниці часткововисвітлювали ландшафтну скульптуру, про яку найбільше йдеться в ційдисертації. Тож аналіз оглянутої літератури дає підстави констатуватинаявність незначної кількості опублікованих праць у галузі художньоїобробки каменю. Це можна пояснити тим фактом, що її проблематика єпорівняно непопулярною у суспільстві, незважаючи на наявний колосальнийпласт пам’яток на території нашої держави. Сьогодні відсутнє повнеуявлення не лише про особливості надбання зразків художньої обробкикаменю, а й актуальні проблеми в сучасній ландшафтній скульптурі таспецифіці організації художніх симпозіумів в умовах нинішнього стану.Простежено появу меморіальних хрестів в Україні, системуфункціонування каменярства на Поділлі, зокрема у колишньомуЯмпільському повіті як найбільш розвинутому. На прикладі осередкус. Букатинка Могилів-Подільського району Вінницької області відтвореноеволюцію каменотесного промислу протягом кінця ХІХ – початку ХХІ ст.Розглянуто вироби побутового, меморіального, декоративного призначення,які цілком можна віднести до категорії етнодизайну. Зібрано інформацію відмісцевих респондентів про історію розвитку промислу, окремі іменамайстрів, технологічні умови особливості їх праці.Докладно висвітлені раніше невідомі та неоприлюднені меморіальніпам’ятки із сільських кладовищ. Під час виїзних експедицій виявлено йдетально проаналізовано надмогильні знаки, розглянуто варіанти їхформотворення та орнаментальну символіку. Знайдено безліч давніх хрестівкозацького типу, «панських» пам’ятників, «дубків», модернізованихнадмогильників, авторських меморіальних скульптур тощо. Констатовано,що головними якостями кам’яних зразків є очевидне вміння каменотесівоперувати насамперед творчими засобами відповідно до культурних традиційСпочатку вони мали реалістичну манеру виконання, однак пізніше стають. The dissertation is devoted to the study of artistic processing of stone inlandscape design of the Vinnytsia region, Ukraine. The objective of the work is tofind out the specifics of the development of artistic stone processing in theVinnytsia region, to systematize the available data, and to find unique scientificmaterials that represent the artistic features of stone works in this region.During the research work, regular visits were made to the main centers ofstone craftsmanship. In some of them, stationary observations were conducted,during which expeditionary findings were collected.Based on the expeditionary research the state of scientific development ofthe problem is analyzed and the theoretical and methodological foundations of theresearch are clarified. The works of the researchers who have studied issues in thesame scientific area are organized, systematized, and analyzed in chronologicalorder. It has been established that the earliest literary references to artistic stoneprocessing in Ukraine appeared in the first half of the nineteenth century, whenresearchers, using exclusively historical and inventory-descriptive methods,recorded the Cossack crosses they found. At the beginning of the twentieth century,this approach was combined with an art historical approach, which gave a morecomplete picture of the artistic qualities of stone objects. During the 1930s and1950s, the study of national monuments of Ukraine mostly of a religious nature,was almost stopped and restarted in the early 1990s, when Ukraine became anindependent state.It is noted that the artistic processing of stone is represented in the scientificliterature in a fragmentary and incomplete way, since a small number ofresearchers have addressed this topic, focusing primarily on the study of stonetombstones. Only a few have partially covered landscape sculpture, which is thesubject of this study. Therefore, the analysis of the reviewed literature shows thatthere is only a small number of published works on artistic stone processing. stonemasons to use, above all, creative means in accordance with culturaltraditions and trends. It has been established that the samples of the first half of thenineteenth century have inherent characteristics such as archaic monumentalforms, massiveness, and lack of plane decoration. At the same time, different typesof general silhouettes can be observed. Such types of ancient crosses as the Latin,Greek, Pati, Maltese, three-leafed, rectangular-framed, with rounded frames,headed cross, etc. were found. However, in the second half of the nineteenthcentury, crosses gradually changed, their shape became more refined, and in fact,the silhouettes turned into typical trefoil-shaped cross tops. Also, ornamentaldecorations such as rosettes, signs of the moon, sun, stars, etc. appeared on thetombstone surface. At the end of the nineteenth century the religious symbols ontombstones, such as the Crucifixion, the Mother of God, the Lord God of Hosts,the intercessors, the Holy Spirit, and the All-Seeing Eye, were extremely popular.It is established that in the early examples with the Crucifixion scenes, the figure ofJesus Christ had incorrect anatomical proportions, but in later peri

Дод. точки доступу:
Бондар, Ігор Савич (керівник.); Igor Bondar; Anna Trotsenko; Київський національний університет культури і мистецтв