342.9
Ж 86

Жукова, Євгенія Олексіївна.
Види публічного адміністрування: проблеми правової теорії і практики [Текст] : автореферат дис. ... д. ю. н. : 12.00.07 / Є. О. Жукова ; Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, 2024УДК:
 342.9 

Анотація: У дисертації запропоновано концепцію видів публічного адміністрування, яка базується на структурному підході і обумовлює необхідність ревізії правового забезпечення діяльності публічних адміністрацій відповідно до принципу людиноцентризму, з урахуванням тенденцій децентралізації та зниження довіри до представників публічної влади у суспільстві постмодерну. Публічне адміністрування в інструментальному аспекті визначено як правовий спосіб забезпечити потреби, інтереси та інші інтенції фізичних та юридичних осіб, шляхом законодавчого та підзаконного закріплення статусу публічних адміністрацій, їх формування та комплектування, постановки цілей та планування їх діяльності, безпосередньої правозастосовної діяльності та контролю різних рівнів за її здійсненням. Сформульовано поняття виду публічного адміністрування як автономної та незалежної від суб’єктивного сприйняття галузі діяльності публічних адміністрацій, у ході якої вони шляхом реалізації своєї компетенції досягають цілей та відповідності місії свого функціонування. Запропоновано у якості класифікаційного критерію виокремлення видів публічного адміністрування їх територіальний масштаб, значущість якого в умовах децентралізації перманентно підвищується, і визначено наявність правових прогалин, пов’язаних із здійсненням публічного адміністрування територіальними громадами.Обґрунтовано, що правовий режим воєнного стану обумовлює активне використання втручального публічного адміністрування, однак можна прогнозувати, що післявоєнне відновлення України потребуватиме широкого арсеналу фасілітивних методів публічного адміністрування, за допомогою яких можна запобігти втрат, притаманних централізованому розподіленню ресурсів. Удосконалено характеристику онтології публічного адміністрування охарактеризовано у двох аспектах: структурному та динамічному. Структурний аспект складається з побудови публічної адміністрації з ієрархічним характером, інституалізацією виконуваних функцій та компетенційними властивостями посадових осіб, і структури процесу публічного адміністрування, який передбачає постановку мети, окреслення завдань, вибір суб’єктів, наділення їх відповідними функціями та повноваженнями, планування і контроль за їх діяльністю, вибір критеріїв оцінки їх діяльності та проведення самого процесу оцінювання відповідно до обраних критеріїв. Динамічний аспект онтології публічного адміністрування представляє собою ціннісну та предметну спрямованість діяльності публічної адміністрації у межах наявної у певній державі публічної політики відповідно до конкретної сфери суспільних відносин.Визначено періодизацію розвитку категорії публічного адміністрування у національній правовій науці.Сформульоване авторське розуміння відмінностей між публічним адмініструванням і державним управлінням.Запропоновано класифікацію видів публічного адміністрування: за цільовим критерієм: надання публічних послуг, забезпечення публічної безпеки і правопорядку та нормотворча діяльність, спрямована на створення (зміцнення) правових механізмів реалізації прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб; за критерієм направленості: зовнішні (надання публічних послуг, забезпечення публічної безпеки та правопорядку) і внутрішні (розробка і затвердження підзаконних правових актів, в яких визначено компетенцію посадових осіб публічних адміністрацій у сфері публічного адміністрування, процедури здійснення публічного адміністрування тощо); за критерієм територіального масштабу: загальнодержавні, регіональні, місцеві види публічного адміністрування; за критерієм юридичних наслідків: види публічного адміністрування, які тягнуть і не тягнуть за собою настання юридичних наслідків для фізичних і юридичних осіб.Удосконалено підходи до сутності зовнішніх видів публічного адміністрування, виокремлених за критерієм направленості, що реалізуються у взаємодії з іншими суб’єктами, які не належать до публічної адміністрації, зміст діяльності яких значною мірою визначається закріпленою у правових актах компетенцією, а також розуміння внутрішніх видів публічного адміністрування як комплексу дій, спрямованих на створення нормативно-правових, кадрових, технологічних, інформаційних та інших умов, необхідних для реалізації компетенції публічної адміністрації.Визначено шляхи провадження досвіду щодо застосування окремих видів публічного адміністрування у Німеччині, Швейцарії, Норвегії, Литві та Албанії, а також здобутки у досліджуваній сфері Організації економічного співробітництва та розвитку.Дістала подальшого розвитку характеристика видів публічного адміністрування, виокремлених за критерієм юридичних наслідків, які запропоновано розуміти як сукупність фасілітивних, контрольних та інших видів публічного адміністрування.Запропоновано зміни та доповнення до законодавчих та підзаконних правових актів, якими регулюються правовідносини, пов’язані із застосуванням видів публічного адміністрування.. The dissertation proposes a concept of types of public administration, which is based on a structural approach and determines the need to revise the legal support of public administrations in accordance with the principle of human-centeredness, taking into account the decentralization trends and the decrease of trust in representatives of public authorities in postmodern society.Public administration in the instrumental aspect is defined as a legal way to ensure the needs, interests and other intentions of individuals and legal entities, through legislative and sub-legal consolidation of the status of public administrations, their formation and staffing, setting goals and planning their activities, direct law enforcement activities and control of various levels its implementation. The concept of a type of public administration is formulated as an autonomous and independent of the subjective perception of the field of activity of public administrations, during which they achieve the goals and compliance with the mission of their functioning through the implementation of their competence. Their territorial scale is proposed as a classification criterion for distinguishing types of public administration, the significance of which is permanently increasing in conditions of decentralization, and the presence of legal gaps related to the implementation of public administration by territorial communities is determined.The characterization of the ontology of public administration has been improved and characterized in two aspects: structural and dynamic. The structural aspect consists of the construction of a public administration with a hierarchical nature, the institutionalization of the performed functions and the competent properties of officials, and the structure of the public administration process, which involves setting a goal, outlining tasks, selecting subjects, assigning them the appropriate functions and powers, planning and control over their activities, the selection of evaluation criteria for their activities and the evaluation process itself in accordance with the selected criteria. The dynamic aspect of the ontology of public administration represents the value and objective orientation of the activity of public administration within the limits of public policy available in a certain state in accordance with a specific sphere of social relations.The periodization of the development of the category of public administration in national legal science is determined.Formulated author's understanding of the differences between public administration and public administration.The classification of types of public administration is proposed: according to the target criterion: provision of public services, provision of public security and law and order, and rule-making activities aimed at creating (strengthening) legal mechanisms for the realization of the rights, freedoms and interests of individuals and legal entities; according to the criterion of orientation: external (provision of public services, ensuring public security and law and order) and internal (development and approval of subordinate legal acts, which define the competence of public administration officials in the field of public administration, procedures for public administration, etc.); according to the criterion of territorial scale: national, regional, local types of public administration; according to the criterion of legal consequences: types of public administration that entail and do not entail the onset of legal consequences for individuals and legal entities.Approaches to the essence of external types of public administration, distinguished by the criterion of orientation, which are implemented in interaction with other subjects that do not belong to public administration, the content of whose activities are largely determined by the competence enshrined in legal acts, as well as the understanding of internal types of public administration, have been improved as a set of actions aimed at creating regulatory, personnel, technological, information and other conditions necessary for the implementation of the competence of public administration.Ways of implementing experience in the application of certain types of public administration in Germany, Switzerland, Norway, Lithuania and Albania, as well as achievements in the researched field of the Organization for Economic Cooperation and Development, are determined.The characteristics of types of public administration, distinguished by the criterion of legal consequences, which are proposed to be understood as a set of facilitative, control and other types of public administration, received further development.Changes and additions to legislative and by-law legal acts regulating legal relations related to the application of types of public administration are proposed.

Дод. точки доступу:
Yevheniia O. Zhukova; Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького