РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком виданнявидом документа
 Знайдено в інших БД:Журнали та продовжувані видання (1)Наукова періодика України (1)
Impact of information and communikation tehnology on interest to mathematik of intellektual disabilities students from the teachers point of view
Пошуковий запит: (<.>I=Ж15708<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 404
Представлено документи з 1 до 20
...

Суловська, Моніка.

Impact of information and communikation tehnology on interest to mathematik of intellektual disabilities students from the teachers point of view


The work represents partial results of the current state of mathematics education from the point of view of special teachers teaching mentally retarded students the mentioned subject in specialized elementary schools in Slovakia. The basis for the analysis was obtained by form of questionnaire, of which goal was to detect expectations, opinions and requirements of teachers on more effective teaching of mathematics.


Наведено проміжні результати поточного стану математичної освіти з точки зору вчителів спеціальних закладів, які викладають для розумово відсталих студентів у спеціальних школах Словаччини. Висвітлено результати аналізу анкетування вчителів, здійсненого з метою виявлення їх очікувань, думок і вимог для більш ефективного викладання математики за умов спеціальної школи.


Представлены промежуточные результаты текущего состояния математического образования с точки зрения учителей специальных заведений, преподающих для умственно отсталых студентов в специальных школах в Словакии. Представлены результаты анализа анкетирования учителей, осуществленного с целью выявления их ожиданий, мнений и требований для более эффективного преподавания математики в условиях специальной школы.



НАДХОДЖЕННЯ:
Kорекційна підтримка в контексті психологічної допомоги дітям із психофізичними вадами

Афузова, Г.

Kорекційна підтримка в контексті психологічної допомоги дітям із психофізичними вадами


Висвітлено основне завдання сучасної науки - сприяння повноцінній соціальній адаптації дітей з обмеженими психофізичними можливостями, інтеграції їх у суспільство впровадженням системи інклюзивного навчання, допомоги в гармонізації їх особистісного та інтелектуального потенціалу, виправленні порушень в психічному розвитку. Вказано напрями корекційної підтримки дітей з вадами психофізичного розвитку: підтримка самих дітей і підлітків та підтримка батьків таких дітей, яку розглядають як систему заходів, спрямованих на зниження емоційного дискомфорту у зв'язку із захворюванням дитини та необхідністю взаємодії з такою дитиною, зміцнення впевненості в можливостях дитини. Зазначено, що дітям з обмеженими психофізичними можливостями у процесі психологічної корекційної підтримки надається допомога в компенсації наявних недоліків, у формуванні адекватної самооцінки, навичок комунікації, у подоланні особистісних розладів і порушень емоційної сфери тощо.



НАДХОДЖЕННЯ:
Ігри з кольором як засіб корекції ФФНМ у дітей середнього дошкільного віку

Рібцун, Ю.

Ігри з кольором як засіб корекції ФФНМ у дітей середнього дошкільного віку


Розкрито структуру (10 складових) корекційної роботи у середній логопедичній групі для дітей із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення (ФФНМ), яка обумовлена формуванням слухо-вимовних функцій та операцій у нормальному онтогенезі. Акцентовано увагу на ознайомленні дітей середнього дошкільного віку з кольорами та відтінками. Запропоновано дидактичні ігри, які може індивідуально проводити педагог (за умови, якщо дитина вимовляє всі звуки): кольорові піжмурки, у країні кольорів, барвистий маскарад.



НАДХОДЖЕННЯ:
Індивідуалізація навчання учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі

Сак, Тамара.

Індивідуалізація навчання учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі


Висвітлено різні підходи до вивчення питання диференціації та індивідуалізації навчання учнів з особливими освітніми потребами у зарубіжних дослідженнях. Зазначено, що індивідуалізація навчання передбачає диференціацію навчального матеріалу, розроблення системи завдань різного рівня складності та обсягу, створення системи заходів з організації процесу навчання, який має враховувати індивідуальні особливості кожного учня. Визначено психолого-педагогічні умови індивідуалізації при формуванні мотивації до навчання в учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі. Розглянуто напрями процесу корекційно-розвивального навчання означених дітей в інклюзивному класі, що охоплюють складники навчальної діяльності (мотиваційний, операційний, змістовий), кожний з яких, крім загальних, має конкретну мету. Розкрито сутність психолого-педагогічних методів та прийомів індивідуалізації корекційно-розвивального навчання, а саме: формування мотивації до навчання, розвиток пізнавальної сфери, розвиток самоконтролю. Подано рекомендації щодо організації навчальної діяльності школярів із розладами уваги в класі.


Представлены различные подходы к изучению вопроса дифференциации и индивидуализации обучения учащихся с особыми образовательными потребностями в зарубежных исследованиях. Указано, что индивидуализация обучения предполагает дифференциацию учебного материала, разработку систем заданий различного уровня сложности и объема, создание системы мер по организации процесса обучения, который должен учитывать индивидуальные особенности каждого ученика. Определены психолого-педагогические условия индивидуализации при формировании мотивации к обучению у учащихся с особыми образовательными потребностями в инклюзивном классе. Рассмотрены направления процесса коррекционно-развивающего обучения указанных детей в инклюзивном классе, охватывающие составляющие учебной деятельности (мотивационный, операционный, смысловой), каждый из которых, помимо общих, имеет конкретную цель. Раскрыта сущность психолого-педагогических методов и приемов индивидуализации коррекционно-развивающего обучения, а именно: формирование мотивации к обучению, развитие познавательной сферы, развитие самоконтроля. Даны рекомендации по организации учебной деятельности школьников с расстройствами внимания в классе.


This article addresses the issue of individualization of teaching students with special needs in inclusive classes. We give an overview of international research on differentiation and individualization of inclusion conclusions regarding implementation of the components of a standardized curriculum; educational purposes, adapted/modified curriculum and individual educational program for students with special educational needs. Determined that the established approaches to differentiating learning environment in terms of inclusion advisable to further the national practice of teaching children with special educational needs, projecting them on the features of the content, methods and techniques of teaching in secondary school. We describe the psychological and pedagogical conditions of pupils with special educational needs and their motivation to learn; recommendations for reducing negative emotional expressions and anxiety as factors that affect the overall performance and the process of knowledge acquisition in students with special needs during the learning process. Presented direction of cognitive areas related to the implementation of remedial developmental learning tasks that can be applied to the treatment program in a special school. Considered psychological mechanisms of self-control, and submitted recommendations on the organization of learning activities for students with attention debilities in class.



НАДХОДЖЕННЯ:
Індивідуальне комп'ютерне середовище для дітей із порушенням зору

Косова, К.

Індивідуальне комп'ютерне середовище для дітей із порушенням зору


Наведено результати апробації навчальної програми "Основи інформатики й комп'ютерної техніки" для молодших школярів з порушенням зору в Навчально-реабілітаційному центрі м. Сімферополь, мета якої полягала у створенні оптимального індивідуального комп'ютерного середовища (ІКС). Описано обов'язкові етапи пошуку ІКС: дослідження історії захворювання, супутніх захворювань, психологічних особливостей, попереднє налаштування індивідуального середовища. Сформульовано характеристики ІКС (час роботи за монітором, розмір екранних об'єктів, контрастність і яскравість тощо). Підсумовано, що результати апробації засвідчили високу ефективність розробленої методики як в освітній сфері, так і в методичній, виявили стабільну динаміку щодо захворювань школярів і відсутність негативного впливу уроків інформатики на стан зорового аналізатора.



НАДХОДЖЕННЯ:
Індивідуальний навчальний план учня з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі

Сак, Т.

Індивідуальний навчальний план учня з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі

Загл., сост. каталогизатором:

Индивидуальный учебный план ученика с особенностями психофизического развития в инклюзивном классе

Загл., сост. каталогизатором:

Individual pupils's curriculum with special needs in inclusive classroom


Розглянуто зміст і структуру індивідуального навчального плану учня з особливостями психофізичного розвитку. Подано блок-схеми індивідуального навчального плану, психолого-педагогічні умови та рекомендації щодо його розробки за умов інклюзії. Зазначено, що індивідуальні навчальні плани, розроблені на основі того чи іншого типу навчальних програм, забезпечують умови для успішного залучення дітей до навчальної діяльності. Визначено позитивні моменти та переваги такого навчання. Зроблено висновок про значення індивідуального плану, який активно використовується у навчанні, та методики роботи з ним.


Рассмотрены содержание и структура индивидуального учебного плана ученика с особенностями психофизического развития. Представлены блок-схемы индивидуального учебного плана, психолого-педагогические условия и рекомендации по его разработке в условиях инклюзии. Указано, что индивидуальные учебные планы разработаны на основе того или иного типа учебных программ, обеспечивающих условия для успешного привлечения детей к учебной деятельности. Определены положительные моменты и преимущества такого обучения. Сделан вывод о значении индивидуального плана, который активно используется в обучении, и методики работы с ним.


The article discusses the content and structure of the individual student's curriculum with special needs. Is a block diagram of the individual educational plan, psycho-pedagogical conditions and recommendations for its development in terms of inclusion. Indicated that individual learning plans, based on one or another type of training programs to ensure the conditions for successful use of children in learning activities. Identified positive aspects and benefits of such training. The conclusion about the meaning of the individual plan, which is actively used in teaching and methods of working with him.



НАДХОДЖЕННЯ:
Індивідуальний підхід у процесі трудового навчання розумово відсталих учнів

Мерсіянова, Г. М.

Індивідуальний підхід у процесі трудового навчання розумово відсталих учнів


Розкрито зміст індивідуального підходу як важливого принципу дидактики, зокрема, у роботі з дітьми з особливими потребами. Розглянуто стан вивчення у психолого-педагогічний літературі проблеми індивідуального підходу до виховання розумово відсталих дітей. Підкреслено, що організація диференційованого навчання в допоміжних школах України є одним зі шляхів реалізації індивідуального підходу, який передбачає, зокрема, створення окремих класів для учнів з більшими і меншими пізнавальними можливостями. Проаналізовано сім показників, відібраних І.Єременко та В.Туринською для характеристики розвитку пізнавальних здібностей учнів. Вказано показники, які необхідно враховувати у процесі здійснення індивідуального підходу: темп праці учня, розуміння і сприймання, самостійність і активність тощо. Охарактеризовано чотири групи дітей за ознаками успішного опанування знаннями та трудовими операціями на уроках праці. Акцентовано увагу на обов'язковості врахування педагогом на уроках трудового навчання проявів наявних у молодших школярів порушень рухової сфери, просторового орієнтування та працездатності.



НАДХОДЖЕННЯ:
Індивідуальний стиль діяльноті: особливості прояву та передумови становлення у школярів із інтелектуальним порушеннями

Ляшко, Віра.

Індивідуальний стиль діяльноті: особливості прояву та передумови становлення у школярів із інтелектуальним порушеннями


Розкрито загальні та специфічні закономірності розвитку розумово відсталих (РВ) дітей та їхній індивідуальний стиль діяльності (ІСД), зумовлений особливостями нервової системи. Наведено результати емпіричного дослідження ІСД у РВ учнів. Одержано дані про рівні та типи сформованості ІСД в учнів, про ефективність виконання учнями трудового завдання, сформованість пізнавальних психічних процесів в учнів наведено у таблицях. Встановлено, що найвищі дані отримали діти з неускладненою формою олігофренії. Співвідношення даних щодо типів, рівнів сформованості ІСД та типів нервової системи в учнів також подано у таблиці.


Раскрыты общие и специфические закономерности развития умственно отсталых (УО) детей и их индивидуальный стиль деятельности (ИСД ), обусловленный особенностями нервной системы. Приведены результаты эмпирического исследования ИСД у РО учащихся. Данные об уровнях и типах сформированности ИСД у учащихся, об эффективности выполнения учащимися трудового задания, о познавательных психических процессах учащихся приведены в таблицах. Установлено, что высокие данные получили дети с неосложненной формой олигофрении. Соотношение данных относительно типов, уровней сформированности ИСД и типов нервной системы у учащихся также приведены в таблице.


Revealed general and specific patterns of development of mentally retarded ( RO ) children and their individual style of activity ( ISD ) , due to the peculiarities of the nervous system . The results of empirical research at PO ISD students. The data on the levels and types of formation ISD students , about the effectiveness of the students' labor tasks of cognitive mental processes of students are presented in three tables . Found that high data received by children with uncomplicated oligophrenics minutes . Ratio data on the types , levels and types of formation ISD nervous system students are given in the fourth table.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інклюзивні ресурсні центри: канадський досвід та українські реалії

Софій, Наталія.

Інклюзивні ресурсні центри: канадський досвід та українські реалії


Розглянуто моделі інклюзивних ресурсних центрів – висвітлено канадський досвід (провінція Манітоба) та особливості створення подібних центрів в Україні. Описано основні функції інклюзивних ресурсних центрів в Україні відповідно до потреб основних цільових груп – батьків дітей з особливими освітніми потребами та педагогів, які працюють з цими дітьми за умов інклюзивного навчання. Досліджено дві основні моделі ресурсних центрів Канади, які виникли значною мірою у відповідь на наявні потреби людей з інвалідністю, сімей дітей з особливими потребами та груп – наприклад, людей з розладами зору. Висвітлено спільні цінності та переконання ресурсних центрів: усі діти можуть навчатися різними способами та у різному темпі; усі діти мають індивідуальні здібності та потреби; усі громадяни хочуть відчувати, що вони є частиною суспільства і що їх цінують і з повагою ставляться до їхніх особливостей. Зроблено висновок, що створення та подальший розвиток мережі інклюзивних ресурсних центрів як одного з основних джерел надання додаткової підтримки дітям з особливими освітніми потребами та їхнім сім’ям є на сьогодні важливим напрямом реформування системи освіти означеної категорії дітей.


Рассмотрены модели инклюзивных ресурсных центров – представлен канадский опыт (провинция Манитоба) и особенности создания подобных центров в Украине. Описаны основные функции инклюзивных ресурсных центров в Украине в соответствии с потребностями целевых групп - родителей детей с особыми образовательными потребностями и педагогов, работающих с этими детьми в условиях инклюзивного обучения. Исследованы две основные модели ресурсных центров Канады, которые возникли в значительной степени в ответ на имеющиеся потребности людей с инвалидностью, семей детей с особыми потребностями и групп - например, людей с расстройствами зрения. Представлены общие ценности и убеждения ресурсных центров: все дети могут учиться различными способами и в разном темпе; все дети имеют индивидуальные способности и потребности; все граждане хотят чувствовать, что они являются частью общества и их ценят и с уважением относятся к их особенностям. Сделан вывод, что создание и дальнейшее развитие сети инклюзивных ресурсных центров как одного из основных источников предоставления дополнительной поддержки детям с особыми образовательными потребностями и их семьям является сегодня важным направлением реформирования системы образования указанной категории детей.


The idea of inclusive resource centers is presented within the understanding of the concept of inclusive education as the need to provide additional support/additional services to children with disabilities in their process of education. Because additional services very often are provided outside of the school , the main task of inclusive resource centers is to find out necessary services and to coordinate them. The need to provide additional support to people with disabilities so they can actively participate in the society life is a central idea of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD), which is the one of the most important international documents in a field of the human rights, especially rights of people with disabilities. Based on the international experience, in particular experience of Manitoba (Canada), the author describes the peculiarities of developing inclusive resource centers in Ukraine, which target on the parents of children with disabilities and teachers working with these children, and provide the following tasks: provide additional information, assist in navigation of the particular family through different service providers, building capacities of parents and teachers to be stronger advocates for their children and providing advocacy for the rights of children with disabilities itself.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інклюзивна освіта як модель соціального устрою

Колупаєва, А.

Інклюзивна освіта як модель соціального устрою


Висвітлено засади інклюзивної освіти (ІО) як моделі соціального устрою, в якій навчання відповідним чином адаптовано до потреб дітей з особливими освітніми проблемами (ООП) на відміну від традиційної спеціальної системи освіти для них. Обгрунтовано актуальність ІО, за якої увага акцентується насамперед на розвитку сильних якостей і талантів дітей, а не на їх проблемах. Наголошено на позитивному досвіді інклюзивної школи (ІШ) у багатьох країнах. Перераховано основні принципи ІШ. Зазначено, що концепція ІО відображає одну з головних демократичних ідей (усі діти є цінними й активними членами суспільства), є корисною для учнів з типовим рівнем розвитку, які вчаться природно сприймати людські відмінності.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інклюзивна освіта як модель соціального устрою

Колупаєва, Алла.

Інклюзивна освіта як модель соціального устрою


Визначено методологічні та законодавчо-нормативні засади інклюзивної освіти. Розкрито генезис, понятійно-термінологічні визначення та основні принципи інклюзивної освіти. Охарактеризовано п’ять періодів в еволюції стосунків суспільства і держави до осіб з порушеннями в розвитку, які охоплюють часовий проміжок у дві з половиною тисячі років. Зосереджено увагу на соціальній та медичній моделі порушень. Висвітлено українське освітнє законодавство та, зокрема нормативно-правові акти в галузі інклюзивної освіти. Відзначено, що реалізація ідеї інклюзії як однієї з провідних тенденцій сучасного етапу розвитку національної системи освіти можлива лише за умов постійного удосконалення систем загальної та спеціальної освіти, ліквідації наявних кордонів між ними.


Определены методологические и законодательно-нормативные основы инклюзивного образования. Раскрыт генезис, понятийно-терминологические определения и основные принципы инклюзивного образования. Охарактеризованы пять периодов в эволюции отношений общества и государства к лицам с нарушениями в развитии, которые охватывают временной промежуток в две с половиной тысячи лет. Сосредоточено внимание на социальной и медицинской модели нарушений. Освещено украинское образовательное законодательство и, в частности нормативно-правовые акты в области инклюзивного образования. Отмечено, что реализация идеи инклюзии как одной из ведущих тенденций современного этапа развития национальной системы образования возможна лишь в условиях постоянного совершенствования систем общего и специального образования, ликвидации существующих границ между ними.


The author presents five periods covering the time period of two and a half thousand years. This is the path from hate and aggression towards acceptance, partnership and integration of persons with mental and physical disabilities. Genesis, definitions of concepts and terminology, basic principles of inclusive education were revealed as a model of social organization. In defining the term of „inclusive education” the main international instruments which contain such a definition were analyzed (UN Standard Rules on the Equalization of Opportunities for Persons with Disabilities, Declaration of the Rights of the Child UN, Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education, International Consultation on Early Childhood Education and Special Educational Needs). Ukrainian educational legislation and current regulations in the field of inclusive education presented by the author show that the trends of the present stage of national education system’s development, are possible only in continuous improvement of general and special educational systems and the elimination of borders between them, which still exist today.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інклюзивна форма освіти: досвід колективу загальноосвітнього навчального закладу

Моклович, Ю. Я.

Інклюзивна форма освіти: досвід колективу загальноосвітнього навчального закладу

Загл., сост. каталогизатором:

Инклюзивная форма обучения: опыт коллектива общеобразовательного учебного заведения

Загл., сост. каталогизатором:

Inclusive form of education: experience an educational school


Висвітлено досвід впровадження інклюзивної освіти в загальноосвітній школі в рамках проекту українсько-канадської співпраці "Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні". Визначено фактори успішності впровадження інклюзивної освіти в освітню систему України. Відзначено роль формування позитивного психологічного клімату в колективі учнів та загальноосвітнього закладу в цілому для успішної реалізації інклюзивної моделі освіти. Зосереджено увагу на проведенні просвітницької роботи із батьківським колективом. Розкрито особливості організації навчання дітей з особливими потребами в перших класах.


Освещён опыт внедрения инклюзивного образования в общеобразовательной школе в рамках проекта украинско-канадского сотрудничества "Инклюзивное образование для детей с особыми потребностями в Украине". Определены факторы успешности внедрения инклюзивного образования в образовательную систему Украины. Отмечена роль формирования позитивного психологического климата в коллективе учеников и в целом в общеобразовательном заведении для успешной реализации инклюзивной модели образования. Сосредоточено внимание на проведении просветительской работы с родительским коллективом. Отражены особенности организации обучения детей с особыми потребностями в первых классах.


Reported is the experience inclusive education implementing in secondary school as a part of the Ukrainian-Canadian cooperation project "Inclusive education for children with special needs in Ukraine". The factors of the successful implementation of inclusive education in the Ukrainian educational system are determined. Noticed is the role of creating a positive psychological climate in the team of students and generally in the school for the successful implementation of inclusive education model. Attention is focused on parents’ conducting outreach. The peculiarities of the children-with-special-needs education in the first class are marked.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інструментарій оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі

Сак, Т.

Інструментарій оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі

Загл., сост. каталогизатором:

Инструментарий оценивания учебных достижений учеников с особыми образовательными потребностями в инклюзивном классе

Загл., сост. каталогизатором:

Toolkit evaluation of educational achievements of pupils with special educational needs in inclusive classroom


Розглянуто зміст і механізми застосування методів оцінювання: добору попередньої інформації, аналізу навчальної програми і зразків робіт, спостереження, інтерв'ю, діагностичного тестування. Визначено складові частини попередньої інформації про дитину з особливими освітніми потребами. Окреслено роль аналізу навчальної програми у визначенні обсягу знань, умінь і навичок, які має опанувати учень. Розкрито значення та методику аналізу зразків роботи як цінного джерела інформації про особливості навчальної діяльності школяра з особливими освітніми потребами. Зауважено, що важливим методом є спостереження, яке спрямоване на вивчення особливостей діяльності дитини на уроці під час виконання різного роду завдань. Проаналізовано роль інтерв'ю як джерела інформації, переваги якого полягають у тому, що воно передбачає постановку низки структурованих запитань, підпорядкованих певній меті, і може охоплювати найрізноманітні сфери діяльності школяра. Зазначено, що для одержання найбільш точної картини застосовують оцінювання з використанням тестів. Наведено особливості різних форм і типів тестів.


Рассмотрены содержание и механизмы применения методов оценки: подбора предварительной информации, анализа учебной программы и образцов работ, наблюдения, интервью, диагностического тестирования. Определены составные части предварительной информации о ребенке с особыми образовательными потребностями. Очерчена роль анализа учебной программы в определении объема знаний, умений и навыков, которыми должен овладеть ученик. Раскрыты значение и методика анализа образцов работы как ценного источника информации об особенностях учебной деятельности школьника с особыми образовательными потребностями. Отмечено, что важным методом является наблюдение, которое направлено на изучение особенностей деятельности ребенка на уроке при выполнении различного рода задач. Проанализирована роль интервью как источника информации, преимущества которого заключаются в том, что оно предполагает постановку ряда структурированных вопросов, подчиненных определенной цели, и может охватывать самые разные сферы деятельности школьника. Указано, что для получения наиболее точной картины применяют оценивание с использованием тестов. Приведены особенности различных форм и типов тестов.


Examined the content and mechanisms of evaluation methods: pre-selection of information, analysis, training program, the analysis of samples of work, observations, interviews, and diagnostic testing. Identified components of the preliminary information about a child with special educational needs. Delineated the role of curriculum analysis in determining the amount of knowledge and skills that students must master. Revealed the importance and methods of analysis of samples of work as a valuable source of information about the features of student learning activities with special educational needs. It is noticed that the method is an important observation, which is aimed at studying the features of a child in the classroom when performing various tasks. The role of the interview as an information source, the advantages of which lie in the fact that it involves posing a series of structured questions, subject to a specific purpose, and can cover a variety of areas of student. Indicated that for the most accurate picture of strengths and weaknesses of the student evaluation is used with the tests. Shows the characteristics of the various forms and types of tests.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інтегральна характеристика труднощів засвоєння математичних знань, умінь і навичок учнями з ПМР

Гаврилова, Н. С.

Інтегральна характеристика труднощів засвоєння математичних знань, умінь і навичок учнями з ПМР


Розкрито види знань, якими опановують учні з порушеннями мовленнєвого розвитку (ПМР): вербальний матеріал, символи та схеми, математичні поняття, програми виконання операцій та дій. Проаналізовано процеси, функції та операції пізнавальної діяльності засвоєння математичного матеріалу та згруповано їх за гностико-праксичними, мнестичними, інтелектуальними рівнями. Здійснено дослідження з метою визначення найбільш сформованих ланок в структурі пізнавальної діяльності учнів, які необхідно враховувати в процесі формування математичних знань і вмінь. Розроблено комплекс нейропсихологічних завдань. Розкрито методики дослідження, зокрема структуру завдань діагностичної методики. За результатами дослідження визначено рівень та особливості розвитку процесів пізнавальної діяльності у школярів з ПМР. Виділено три групи логопатів з різним станом сформованості гнозису, праксису, пам'яті та мислення. У пізнавальній діяльності учнів кожної групи окреслено характерні особливості зв'язків і взаємозалежності між окремими процесами, функціями та операціями пізнавальної діяльності, а також їх властивостями. З'ясовано причини труднощів засвоєння математики, зокрема, пов'язаних з недорозвитком у школярів з ПМР мнестичних і гностико-праксичних процесів і функцій.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інтегрований навчально-корекційний курс засвоєння основ грамоти із залученням нових інформаційних технологій

Коваль, Л.

Інтегрований навчально-корекційний курс засвоєння основ грамоти із залученням нових інформаційних технологій


Розглянуто одне з провідних завдань дошкільної освіти - опанування дитиною з особливими потребами основ грамоти, яке має відбуватися вже на ранніх етапах навчання з урахуванням провідних видів діяльності, притаманних дітям відповідного віку, а саме через гру, образотворче мистецтво тощо. Відзначено, що заняття мають поєднувати декілька провідних завдань: навчальні, виховні, корекційно-розвивальні. Вміщено інтегрований зміст навчально-корекційного курсу засвоєння основ грамоти та вимоги до навчальних досягнень учнів дошкільного віку з психофізичними особливостями, із порушеннями мовлення, опорно-рухової системи першого року навчання як за умов спеціального закладу, так і в закладах, де впроваджується інклюзивна форма навчально-виховного процесу із залученням нових інформаційних технологій.



НАДХОДЖЕННЯ:
Абетка довкілля для аутистів

Скрипник, Т.

Абетка довкілля для аутистів

Загл., сост. каталогизатором:

Азбука окружающей среды для аутистов


Розкрито особливості світосприйняття та умови адаптації дітей з аутизмом до довкілля та навчання їх за комплексною програмою ТЕАССН - спільною інтеграційною педагогічною концепцією, основними ідеями якої є візуальна підтримка, поступовість і прагнення до передбачуваності. Програма ТЕАССН базується на структуризації - просторовій, часовій, діяльнісній. Висвітлено суть методу структурування простору - поділ приміщень на зони діяльності (робочі зони різного призначення, зона "польових" рухів) та допоміжних засобів (графічних позначень, різнокольорових церат тощо) на заняттях; методу структурування часу - позначення послідовності дій, що їх має виконувати дитина протягом певного часу (оздоблення письмового розпорядку дня відповідними ілюстраціями, картками з номерами чи різними кольорами, предметами, що позначають перехід до наступного виду діяльності); методу структурування діяльності, що допомагає дитині дати відповідь на запитання "як робити?", "коли завершувати?", "що робити потім?" Наголошено, що аутичних дітей важливо підготовляти до змін, вчити правильно реагувати на ці зміни та незнайомі ситуації, а також взаємодіяти з іншими, що у взаємодії з аутичною дитиною варто вдаватися до певних компромісів, виробити систему комунікації, яку вона зможе опанувати. Підсумовано, що структуризація не повинна бути самоціллю, що за умови правильного розуміння вона забезпечує високий ступінь орієнтації та впевненості, збільшує гнучкість і свободу дій дітей з аутичним типом розвитку.


Раскрыты особенности мировосприятия и условия адаптации детей с аутизмом к окружающей среде и обучения их по комплексной программе ТЕАССН - совместной интеграционной педагогической концепции, основными идеями которой является визуальная поддержка, постепенность и стремление к предсказуемости. Указано, что программа ТЕАССН базируется на структуризации - пространственной, временной, деятельностной. Определена сущность метода структурирования пространства - разделение помещений на зоны деятельности (рабочие зоны различного назначения, зона "полевых" движений) и вспомогательных средств (графических обозначений, разноцветных клеенок и т.п.) на занятиях; метода структурирования времени - обозначения последовательности действий, которые должен выполнять ребенок в течение определенного времени (отделка письменного распорядка дня соответствующими иллюстрациями, картами с номерами или разными цветами, предметами, обозначающими переход к следующему виду деятельности); метода структурирования деятельности, помогающего ребенку дать ответ на вопросы "как делать?", "когда завершать?", "что делать потом?". Подчеркнуто, что аутичных детей важно подготавливать к изменениям, учить правильно реагировать на эти изменения и незнакомые ситуации, а также взаимодействовать с другими, что во взаимодействии с аутичными ребенком стоит прибегать к определенным компромиссам, выработать систему коммуникации, которую он сможет освоить.


Подытожено, что структуризация не должна быть самоцелью, что при условии правильного понимания она обеспечивает высокую степень ориентации и уверенности, увеличивает гибкость и свободу действий детей с аутичным типом развития.


In article there is a speech about such conditions of adaptation of children with Autism Spectrum Disorders to environment and study as structurization system (according to the program TEACCH). Correctness of application of system components; visual support, course and situation forecast helps children to reach confidence of own forces and at the same time raided degree of their flexibility and a freedom of action.



НАДХОДЖЕННЯ:
Агреговані результати дослідження функціональної системи мови та мовлення дітей із вродженими незрощеннями губи та піднебіння

Конопляста, С.

Агреговані результати дослідження функціональної системи мови та мовлення дітей із вродженими незрощеннями губи та піднебіння

Загл., сост. каталогизатором:

Агрегированные результаты исследования функциональной системы языка и речи детей с врожденными несращениеми губы и неба

Загл., сост. каталогизатором:

Aggregate results of a study of the functional system of language and speech of children with clefts lip and palate


Вперше із застосуванням агрегованих результатів (медико-психолого-педагогічного дослідження) вивчення семіотичної підсистеми функціональної системи мови та мовлення розроблено сучасну типологію варіантів дизонтогенезу мовлення у дітей із вродженими незрощеннями губи та піднебіння (ВНГП) від народження до 18 років. На основі медико-психолого-педагогічного дослідження проаналізовано та виявлено залежність змісту ефективності логопедичного корекційного впливу від доопераційного чи післяопераційного характеру анатомічного дефекту та віку. З'ясовано своєрідність розвитку емоційно-психічної сфери дитини з ВНГП, систематизовано характерні ознаки порушень експресивного мовлення, виділено та охарактеризовано п'ять груп післяопераційних дітей (106 із 118 дітей), показники яких відповідають різним клінічним характеристикам фонологічних порушень та свідчать про своєрідність семіотичної підсистеми системи мовлення та мови на імпресивному рівні.


Впервые с применением агрегированных результатов изучения семиотической подсистемы функциональной системы языка и речи разработана современная типология вариантов дизонтогенеза речи у детей с врожденными несращениями губы и неба (ВНГН) от рождения до 18 лет. Проанализирована и выявлена зависимость содержания эффективности логопедического коррекционного воздействия от дооперационного или послеоперационного характера анатомического дефекта и возраста. Выяснено своеобразие розвития эмоционально-психической сферы ребенка з ВНГН, систематизированы характерные признаки нарушений экспрессивной речи, выделено и охарактеризованы пять групп послеоперационных детей (106 из 118 детей), показатели которых соответствуют различным клиническим характеристикам фонологических нарушений и свидетельствуют о своеобразии семиотической подсистемы системы речи и языка на импрессивном уровне. Доказано, что поражение фонологического уровня речи в период интенсивного развития приводит к дезинтеграции и патологии речевого развития.


The article is devoted to the consolidated results of modern medical, psychological and pedagogical study of the functional system of language and speech of children with clefts lip and palate from birth to 18 years.



НАДХОДЖЕННЯ:
Академічна самооцінка як інновація у навчанні учнів з порушеннями фізичного розвитку

Гарчарікова, Терезія.

Академічна самооцінка як інновація у навчанні учнів з порушеннями фізичного розвитку


Розглянуто поняття самооцінки як одного із фундаментальних аспектів життя кожного індивіда. Зазначено, що самооцінка учня пов'язана з його загальним особистісним розвитком і формується в певному соціальному контексті. Охарактеризовано чинники, що впливають на якість самооцінки за час навчання в школі. Подано результати опитувань (методика "Шкала соціальної тривожності, обумовленої образом власного тіла") щодо самооцінки учнів із різними видами й ступенями інвалідності (з церебральним паралічем, із вродженими дефектами хребта й черепа, цукровим діабетом та раком після інтенсивної терапії, з епілепсією) та відмінників і дітей з хронічними захворюваннями початкових шкіл Братислави та Кошице. Виявлено, що в обох групах респондентів низька академічна самооцінка обумовлена винятково фізичною інвалідністю. Доведено, що фізична інвалідність (обмежені фізичні можливості) супроводжується рядом різних проблем та особливостей, що спричиняють негативний, деструктивний і, в багатьох випадках, навіть несприятливий ефект на дітей із фізичною інвалідністю в шкільному середовищі.


Рассмотрено понятие самооценки как одного из фундаментальных аспектов жизни каждого индивида. Указано, что самооценка ученика связана с его общим личностным развитием и формируется в определенном социальном контексте. Охарактеризованы факторы, влияющие на качество самооценки за время обучения в школе. Даны результаты опросов (методика "Шкала социальной тревожности, обусловленной образом собственного тела") относительно самооценки учащихся с различными видами и степенями инвалидности (с церебральным параличом, с врожденными дефектами позвоночника и черепа, сахарным диабетом и раком после интенсивной терапии, с эпилепсией), а также отличников и детей с хроническими заболеваниями начальных школ Братиславы и Кошице. Выявлено, что в обеих группах респондентов низкая академическая самооценка обусловлена исключительно физической инвалидностью. Доказано, что физическая инвалидность (ограниченные физические возможности) сопровождаются рядом различных проблем и особенностей, вызывающих негативный, деструктивный и, во многих случаях, даже неблагоприятный эффект на детей с физической инвалидностью в школьной среде.


Self-esteem is considered to be one of the fundamental aspects that play a significant role in academic self-esteem and, at the same time, also the quality of life of each individual. It is of particular importance in children with different types and degrees of disability.



НАДХОДЖЕННЯ:
Аналіз помилок писемного мовлення в учнів 5 - 6 класів із тяжкими порушеннями мовлення

Пригода, Зоряна.

Аналіз помилок писемного мовлення в учнів 5 - 6 класів із тяжкими порушеннями мовлення


Розглянуто проблему опанування учнями з тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ) орфографічної грамотності. Зазначено, що недостатнє володіння орфографічною навичкою призводить до виникнення такого письмового порушення як дизорфографія. Наведено результати дослідження орфографічних помилок у письмових роботах учнів, що навчаються у V - VI класах у школах для дітей з тяжкими порушеннями мовлення та учнів, яких навчають у загальноосвітніх школах із нормальним мовленнєвим розвитком. Виокремлено основні групи відповідно до принципів письма: фонетичного, морфологічного та традиційного. Репрезентовано порівняльний і кількісний аналіз виявлених груп помилок. Зазначено, що лінгвістична, педагогічна і методична література, а також означене дослідження свідчать про те, що у письмових роботах учнів із ТПМ найбільш розповсюдженими є морфологічні помилки, кількість яких від класу до класу збільшується і набуває стійкого характеру, у порівнянні з виявленими помилками у письмових роботах учнів з нормальним мовленнєвим розвитком.


Рассмотрена проблема освоения учащимися с тяжелыми нарушениями речи (ТНР) орфографической грамотности. Указано, что недостаточное владение орфографическими навыками приводит к возникновению такого письменного нарушения как дизорфография. Приведены результаты исследования орфографических ошибок в письменных работах учеников, обучающихся в V - VI классах в школах для детей с ТНР и учеников, обучаемых в общеобразовательных школах с нормальным речевым развитием. Выделены основные группы в соответствии с принципами письма: фонетического, морфологического и традиционного. Представлен сравнительный и количественный анализ выявленных групп ошибок. Указано, что лингвистическая, педагогическая и методическая литература, а также данное исследование свидетельствуют о том, что в письменных работах учащихся с ТНР наиболее распространенными являются морфологические ошибки, количество которых от класса к классу увеличивается и приобретает устойчивый характер, по сравнению с выявленными ошибками в письменных работах учащихся с нормальным речевым развитием.


The article is dedicated to the actual for speech-language pathology problem - orthographic literacy at children with severe speech disabilities. The results of the research of the written retrieval of pupils with severe speech disabilities and ones with usual speech development who study at V - VIth grades are represented in the article. Main types of mistakes due to writing principles of Ukrainian language (phonetic, morphological and traditional) are determined and demonstrated in the table. The results of the comparison test of determined mistakes in writing works of pupils with severe speech disabilities and ones with usual speech development are rendered in the article. Scientists’ views of the mentioned problem are found out, terms "dysorthography", "dysorthographic mistakes", orthographic skills structure are expounded, orthographic absolute and relative literacy are determined. Writing process is a complicated form of speech activity and its formation provides the orthographic actions algorithm on the basis of orthographic principles. Due to this fact findings afford ground for the detailed research of dysorthographic mistakes reasons.



НАДХОДЖЕННЯ:
Білінгвальне навчання нечуючих: стан, перспектива розвитку

Кульбіда, С. В.

Білінгвальне навчання нечуючих: стан, перспектива розвитку


Розкрито головні підходи Л. Виготського до навчання і виховання глухих дітей. Наголошено на обов'язковості вільного і якісного володіння сурдопедагогами методом білінгвального навчання, яке рівнозначно охоплює словесну і жестову мову. Акцентовано увагу на важливості участі у педагогічному процесі вчителів, які не чують. Наведено докази сучасних вчених щодо необхідності активного використання жестової мови. Показано досвід застосування білінгвального методу навчання в педагогічній системі Швеції.



НАДХОДЖЕННЯ:
...
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського