РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком виданнявидом документа
 Знайдено в інших БД:Журнали та продовжувані видання (1)Наукова періодика України (1)
Комп'ютерне моделювання температурної навантаженості несучої конструкції вагона-хопера
Пошуковий запит: (<.>I=Ж69254:Техн.н.<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 594
Представлено документи з 1 до 20
...

Фомін, О. В.

Комп'ютерне моделювання температурної навантаженості несучої конструкції вагона-хопера / О. В. Фомін, А. О. Ловська, С. С. Сова, А. С. Литвиненко


Наведені результати комп'ютерного моделювання температурної навантаженості несучої конструкції вагона-хопера. Для цього створено просторову модель несучої конструкції вагона-хопера в програмному комплексі SolidWorks. В якості прототипу обраний вагон-хопер моделі 20-9749, побудови ДП "Укрспецвагон" та призначений для перевезення окатишів та гарячого агломерату. Розрахунок на міцність несучої конструкції вагона-хопера проведений за методом скінчених елементів, який реалізовано в програмному комплексі CosmosWorks. При складанні розрахункової схеми враховано температурний вплив від перевозимого вантажу на внутрішню поверхню кузова вагона-хопера. Результати розрахунку показали, що максимальні еквівалентні напруження в несучій конструкції вагона-хопера становлять близько 340 МПа і зосереджені в зоні взаємодії хребтової балки зі шворневою. Максимальні напруження в несучій конструкції вагона-хопера, які зумовлені температурним навантаженням виникають у вертикальних стійках та горбилі і складають 335 МПа, що на 3 % нижче за напруження плинності матеріалу конструкції. Визначено вплив температурного навантаження на показники міцності несучої конструкції вагона-хопера. Встановлено, що дана залежність є лінійною. Максимальні еквівалентні напруження при температурі перевозимого вантажу у 700 <$E symbol Р>С майже дорівнюють межі плинності матеріалу конструкції. При незначному збільшенні температурного впливу на несучу конструкцію її показники міцності не будуть забезпечуватися. Тому виникає необхідність удосконалення несучої конструкції вагона-хопера для забезпечення його міцності в експлуатації. Проведені дослідження сприятимуть створенню напрацювань щодо проектування сучасних конструкцій вантажних вагонів з покращеними техніко-економічними показниками.



НАДХОДЖЕННЯ:
Визначення навантаженості несучої конструкції вагона-цистерни з пружньо-фрикційною хребтовою балкою

Фомін, О. В.

Визначення навантаженості несучої конструкції вагона-цистерни з пружньо-фрикційною хребтовою балкою / О. В. Фомін, А. О. Ловська


Наведені результати визначення навантаженості несучої конструкції вагона-цистерни з пружньо-фрикційною хребтовою балкою. Дослідження проведені стосовно вагона-цистерни моделі 15-1443-06, призначеного для перевезення світлих нафтопродуктів. Для визначення динамічної навантаженості несучої конструкції вагона-цистерни сформовано математичну модель, яка враховує його переміщення при коливаннях підскакування. Зв'язок несучої конструкції з ходовими частинами описувався як послідовне пружне з'єднання. Вагон-цистерна при цьому розглядається як система з трьох твердих тіл - несучої конструкції та двох візків моделі 18-100 з ресорними комплектами, які мають жорсткість та коефіцієнт відносного тертя. Розв'язок системи диференціальних рівнянь руху вагона-цистерни здійснений за методом Рунге-Кутта при початкових умовах рівних нулю. Встановлено, що максимальне вертикальне прискорення, яке діє в центрі мас несучої конструкції вагона-цистерни при русі у порожньому стані складає близько 1,72 м/с<^>2 (0,17g), що майже на 20 % нижче за прискорення в типовій конструкції. Розраховано основні показники міцності несучої конструкції вагона-цистерни. При цьому застосований метод скінченних елементів, який реалізовано в програмному комплексі SolidWorks Simulation (CosmosWorks). В якості скінченних елементів використовувалися просторові ізопараметричні тетраедри. Розрахунок здійснений в квазістатиці. Встановлено, що максимальні еквівалентні напруження виникають у зоні розміщення люка-лаза та складають 173,7 МПа, що на 13 % нижче, ніж у типовій конструкції. Проведені дослідження сприятимуть створенню напрацювань щодо проектування інноваційних конструкцій залізничних транспортних засобів з покращеними техніко-економічними характеристиками, а також підвищенню ефективності експлуатації залізничного транспорту.



НАДХОДЖЕННЯ:
Розробка та реалізація концепції забезпечення надійності відновлюваних деталей засобів транспорту в процесі ремонту на базі системного аналізу

Агєєв, М. С.

Розробка та реалізація концепції забезпечення надійності відновлюваних деталей засобів транспорту в процесі ремонту на базі системного аналізу / М. С. Агєєв, В. В. Черненко


Запропоновані основні принципи формування концепції забезпечення надійності відновлюваних деталей засобів транспорту в процесі ремонту, яка відображає функціональні, експлуатаційні, матеріально-технічні та технологічні аспекти ремонту деталей засобів транспорту шляхом використання багатофункціональних покриттів, нанесених за допомогою інтегрованих технологій. Представлено реалізацію концепції забезпечення надійності відновлюваних деталей засобів транспорту, яка полягає в використанні багатофункціональних покриттів, визначенні раціональних режимів комбінованого методу нанесення покриттів та управління ресурсом деталей засобів транспорту на основі впливу факторів управляючої дії. Розроблені основні принципи формування концепції забезпечення надійності відновлюваних деталей засобів транспорту в процесі ремонту, представлена реалізація концепції на базі використання системного підходу, аналізу матеріалів, особливостей конструкцій обладнання, режимів обробки на етапах процесу ремонту, основних статистичних та математичних методах, експериментальних дослідженнях. Науковою основою для раціонального та ефективного досягнення мети дослідження в роботі використано положення системного підходу, а саме сукупність методологічних принципів та положень, що дозволяють розглядати забезпечення надійності засобів транспорту та їх елементів як єдину систему з узгодженням діяльності всіх її підсистем. В основу покладено вивчення кожного елементу системи в його зв'язку і взаємодії з іншими елементами, спостереження за змінами, що проходять у системі, виявлення специфічних системних властивостей, висунення обгрунтованих припущень відносно закономірностей розвитку системи та визначення раціональних режимів її функціонування. Для ефективного вирішення проблеми забезпечення надійності засобів транспорту та їх елементів була виявлена системна взаємодія факторів, що визначають хід процесу відновлення комбінованим методом нанесення багатофункціональних покриттів, у вигляді схеми структурних взаємозв'язків та отримана морфологічна матриця формування процесу ремонту з урахуванням можливих варіантів відновлення деталей засобів транспорту.



НАДХОДЖЕННЯ:
Оцінка вимог інтероперабельності до українських вагонів-цистерн, які призначені для перевезення небезпечних вантажів залізничним транспортом

Болжеларський, Я. В.

Оцінка вимог інтероперабельності до українських вагонів-цистерн, які призначені для перевезення небезпечних вантажів залізничним транспортом / Я. В. Болжеларський, В. С. Джус [и др.]


Забезпечення безпеки при перевезенні вантажів залізничним транспортом з мінімалізацією рівня ризиків є пріоритетним завданням сьогодення. Зроблен аналіз, який показує, що в Україні існують значні напрацювання в області удосконалення конструкції вагонів, їх динамічних характеристик і безпеки. Виробники залізничних вагонів прагнуть до збільшення кількості нового, якісного і технічно-досконалого (за умовами інтероперабельності) залізничного рухомого складу який експлуатується. Були розглянуті 11 специфікацій інтероперабельності: інфраструктура; енергія; управління; шум; особи з обмеженою мобільністю; безпека в тунелях; вантажні вагони; локомотиви, пасажирські вагони і моторвагонний рухомий склад; телематика вантажоперевезень; телематика пасажирських перевезень; рух поїздів, які затверджені і діють на даний час. Розглянуті вимоги та компоненти Технічної сертифікації інтероперабельності і вітчизняних нормативних документів до залізничних вагонів, а саме: вимоги Технічної сертифікації інтероперабельності до вантажних залізничних вагонів; вимоги нормативних документів в Україні щодо вагонів-цистерн; технічні характеристики вагонів-цистерн, які виробляються в Україні. Зроблено порівняльний аналіз відповідності загальних технічних параметрів вагонів-цістерн, які виробляються в Україні, принципу дії та конструкції гальмівних систем вантажних вагонів, відповідності габариту вагонів-цистерн щодо визначення габариту рухомого складу залізниці (або габариту рухомого складу), виконання умов, при яких можливий схід рухомого складу. Проведені розрахунки для порожнього вагона при наявності підвищення зовнішньої рейки, також зроблені розрахунки критеріїв безпеки руху за даними нормами. Врахування вимог щодо виробництва сучасного рухомого складу є необхідністю, яка розглянута на прикладі вагонів-цистерн, що випускаються в даний час на відповідність вимогам інтероперабельності та запропоновані першочергові заходи щодо досягнення вказаної відповідності.



НАДХОДЖЕННЯ:
Експертна система психоневрологічних захворювань з використанням методу диференціальної діагностики

Федосова, І. В.

Експертна система психоневрологічних захворювань з використанням методу диференціальної діагностики / І. В. Федосова, Л. Д. Котихова, Є. О. Перець


Розкрито тему розробки експертної системи психоневрологічних захворювань з використанням методу диференціальної діагностики. Завдання системи диференціальної медичної діагностики - визначити захворювання, якими може страждати пацієнт, на підставі даних спостереження за його симптомами. Метод, який використовується під час діагностики захворювання, - диференціальний. Цей метод відсіює хвороби через невідповідності будь-яким фактам або симптомам, що в кінці має призвести до єдиної можливої хвороби. Розроблена і реалізована експертна система (ЕС) включає в себе: механізм звернення до бази даних симптомів по кожному з корелюючих захворювань, алгоритм формування вхідних параметрів ЕС, метод прийняття рішень на основі логічного механізму. У роботі досліджено та проаналізовано різноманітні механізми ухвалення рішень, що дозволило уникнути недоліків та покращити роботу експертної системи. Робота ЕС спирається на базу знань симптомів. База даних є сукупністю диференційно-діагностичних ознак, відповідних частот зустрічальності для кожного з діагностованих захворювань. В додатку є два режими роботи: режим роботи з базою знань, який забезпечує безпосередньо роботу з базою даних та підтримку всіх необхідних операцій для повного функціонування системи. Режим аналізу, в якому фахівець отримує підтримку в прийнятті рішення при постановці діагнозу. Користувач встановлює наявні симптоми пацієнта, після чого відбувається обробка введених даних. Наприкінці користувач отримує результат проведеного аналізу з найбільш ймовірного діагнозу до найменш ймовірного з розрахованою оцінкою відповідності. Така система має високу ефективність, надійність, доступність для розуміння та продуктивність. Застосування такої системи дозволяє уникнути надмірності інформації, тим самим зменшити час для первинної обробки даних.



НАДХОДЖЕННЯ:
Прогнозування обсягів продажу електроенергії з використанням багатошарової нейронної мережі

Федосова, І. В.

Прогнозування обсягів продажу електроенергії з використанням багатошарової нейронної мережі / І. В. Федосова, Л. Д. Котихова, Д. В. Старовойт


Споживання енергії пов'язане з усіма видами господарської діяльності людини. Виробництво енергії істотно впливає на стан довкілля, тому якісне планування електроспоживання є пріоритетним питанням у стратегії розвитку будь-якої країни. Всі обов'язки з планування електроспоживання та купівлі електроенергії лягають на енергопостачальні компанії. Якісне планування електроспоживання призведе до зниження витрат енергопостачальних компаній, що матиме влив на зниження витрат на створення кінцевої продукції для пересічного споживача. Робота присвячена проблемі підвищення ефективності роботи енергопостачальних компанії для забезпечення потреб побутових споживачів. В роботі обгрунтовано необхідність планування поставок електроенергії в необхідному обсязі для забезпечення раціонального використання енергетичних і економічних ресурсів. Описано проблему виконання прогнозування людиною, коли результат залежить як від кваліфікації аналітика в предметної галузі, так і від його кваліфікації в методах аналізу. Наведено аргументацію щодо використання сучасних методів штучного інтелекту - нейронних мереж, які мають здатність до навчання на наборі даних та дозволяють виявити приховані взаємозв'язки і закономірності між даними. Приведено аналіз останніх досліджень та публікацій стосовно використання штучних нейронних мереж при прогнозуванні в енергетиці, який підтвердив доцільність використання обраного метода для визначеної проблеми. Описано процес використання багатошарової нейронної мережі для прогнозування обсягів продажу електроенергії споживачам. Наведено характер даних, що описують обсяги щомісячної погодинної купівлі електричної енергії для побутових споживачів, показано приклад часового ряду. Визначено особливості вхідних параметрів для нейронної мережі: місяць року, день тижня, тип дня (святковий чи робочий), середнє максимальне значення погодинної купівлі електричної енергії.



НАДХОДЖЕННЯ:
Система підтримки прийняття рішень діагностики анемії на основі нечіткої моделі

Федосова, І. В.

Система підтримки прийняття рішень діагностики анемії на основі нечіткої моделі / І. В. Федосова, С. В. Альошин, Л. Д. Котихова, А. Г. Сидорова


Анемія вважається однією з найпоширеніших захворювань, які уражують організм людини. У разі тривалого існування вона може призвести до розвитку хронічних захворювань в зв'язку з надлишковим навантаженням на органи життєзабезпечення. Ефективні методи лікування доступні за умови раннього виявлення хвороби та значною мірою залежать від її основної причини. За ступенем враженості анемію можливо умовно поділити на легку, середньої тяжкості та тяжку відповідно до рівня гемоглобіну. Морфологічна класифікація передбачає поділ анемії на мікроцитарну, нормоцитарну та макроцитарну залежно від середньої величини об'ємів еритроцитів. За вмістом гемоглобіну анемія може бути гіпохромна, нормохромна та гіперхромна. Досліджено науково-технічну інформацію з класифікації і нечіткої логіки та описано розробку системи підтримки прийняття рішень діагностики анемії з використанням моделі нечіткого логічного виведення. У ході аналізу існуючої літератури було виявлено, що для вирішення завдання визначення анемії оптимальним є використання наївних методів Байєса. Але існує ймовірність виникнення незначних помилок у процесі виміру ознак, тому необхідно використовувати теорію нечітких множин. Модулювання нечіткого логічного виведення було реалізовано з використанням алгоритму Мамдані. Розроблена інформаційна система має два рівні. На першому рівні визначається ступінь тяжкості анемії. Другий рівень відповідає за приналежність до одного з класів: мікроцитарного гіпохромного, нормоцитарного нормохромного та макроцитарного. Програмне забезпечення було написано мовою Java на основі власної бібліотеки для реалізації обчислювального алгоритму морфологічної класифікації анемії та класифікації за ступнем тяжкості відповідно до показників гематологічних лабораторних досліджень. Застосування запропонованого архітектурного проєкту системи зберігає час на прийняття рішень та усуває необхідність у потребі додаткової робочої сили для вирішення задач інформаційно-аналітичної підтримки прийняття управлінських рішень при супроводі бізнес-процесів моніторингу анемії.



НАДХОДЖЕННЯ:
Дослідження технологічних властивостей проби ефіопської залізної руди аравійсько-нубійського щита. Ч. 1. Дослідження речовинного складу проби руди

Кривенко, В. В.

Дослідження технологічних властивостей проби ефіопської залізної руди аравійсько-нубійського щита. Ч. 1. Дослідження речовинного складу проби руди / В. В. Кривенко, Є. В. Чупринов [и др.]


Виконано ситовий аналіз матеріалу вихідної проби залізної руди із аравійсько-нубійського щита, що надійшов на дослідження. Проведений хімічний аналіз різних проб на вміст загального заліза та кремнію показав рівномірний розподіл компонентів по класам. Виконаний первинний огляд уламків +5 мм, котрий показав, що вони складаються, в основному, з двох компонентів - відокремлення кварцу і цементу, що їх зв'язує. За результатами аналізу виділено чотири типи уламків за вмістом цементу, котрий представлений сурико-охристо-глинистим цементом: мало-глиниста зі вмістом 5 - 10 % цементу, середньо-глиниста зі вмістом 10 - 50 % цементу, глиниста зі вмістом більше 50 % цементу і убого-глиниста. Проведена рудорозборка матеріалу із виділенням п'яти мінералого-петрологічних різновидів.



НАДХОДЖЕННЯ:
Аналіз технологічних параметрів виготовлення литих композиційних матеріалів з матрицею з легких сплавів

Дан, Л. О.

Аналіз технологічних параметрів виготовлення литих композиційних матеріалів з матрицею з легких сплавів / Л. О. Дан, Л. О. Трофімова


Розглянуті та проаналізовані основні складові технології виготовлення литих композиційних матеріалів на основі легких сплавів - алюмінію та магнію. Увага приділена вибору: матричного сплаву, типу, розмірів та кількості армуючих часток, а також термочасових і кінетичних параметрів процесу.



НАДХОДЖЕННЯ:
Дослідження використання ІТ для протидії поширенню російської дезінформації в медіапросторі в умовах війни

Котихова, Л. Д.

Дослідження використання ІТ для протидії поширенню російської дезінформації в медіапросторі в умовах війни / Л. Д. Котихова


В умовах повномасштабної війни Росії проти України важливу роль відіграє її інформаційна складова. Крім боротьби безпосередньо на фронті, зараз триває й інформаційна війна. Російська влада використовує всі можливі засоби для сіяння паніки, дезорієнтації та дезінформації серед українців. Основним джерелом поширення маніпулятивного контенту та дезінформації є соціальні мережі та інтернет-ресурси. Проблема протидії дезінформації виступає одним з найважливіших й найактуальніших сьогочасних питань. Бо для перемоги над ворогом, окрім перемоги саме армії, необхідно також одержати перемогу й на інформаційному фронті, тобто повернути свідомість частини українців у національний медіапростір. Зараз замість підходів, що розглядають проблему протидії дезінформації з точки зору інформаційної політики, більш дієвими є підходи з використанням сучасних інформаційних технологій. Для виявлення та нейтралізації загроз в інформаційному просторі з початком війни Міністерством цифрової трансформації України було створено IT-армію України, що є об'єднанням спеціалістів інформаційних технологій, фахівців у сфері цифрового розвитку та діджиталізації та волонтерів. Кібервійська України на своєму фронті протидіють дезінформації з боку РФ. Таким чином, IT-армія України відіграє важливу роль у наближенні перемоги над країною-агресором. Стаття присвячена аналізу способів використання IT для протидії поширенню російської пропаганди та дезінформації в українському медіапросторі в умовах війни. Розглянуто терміни "пропаганда", "фейк" та "дезінформація", представлено методи поширення неправдивої інформації в інформаційному просторі, описано способи протидії ворогу, що використовують воїни кіберармії.



НАДХОДЖЕННЯ:
Динамічні режими паралельно працюючих асинхронних відцентрових гідроагрегатів електротехнічного комплексу насосної станції

Лисяк, В. Г.

Динамічні режими паралельно працюючих асинхронних відцентрових гідроагрегатів електротехнічного комплексу насосної станції / В. Г. Лисяк


Проведено аналіз основних чинних нормативних положень, які регулюють функціонування трубопровідного транспорту. Обгрунтовано системний підхід до дослідження процесів у електротехнічних комплексах потужних насосних станцій, який передбачає композицію їхніх підсистем різної фізичної природи в єдине ціле. Показано, що модернізація насосного обладнання магістральних комплексів робить вагомим потенціал енергозбереження в динамічних режимах. Побудовано формалізовану математичну модель динамічних режимів паралельно працюючих асинхронних відцентрових гідроагрегатів узагальненої насосної станції, яка дозволяє врахувати вплив експлуатаційних та аварійних змін характеристик елементів гідравлічної підсистеми та фізичних параметрів рідини. Запропоновано перспективи використання, шляхи вдосконалення та розширення функціоналу одержаної моделі.



НАДХОДЖЕННЯ:
Динамічна стійкість та управління надмолекулярними структурами води

Волошин, В. С.

Динамічна стійкість та управління надмолекулярними структурами води / В. С. Волошин


Кластерна структура води є визнаною основою для вивчення особливих властивостей цієї рідини і, зокрема, при її взаємодії з біологічними системами. Зроблена спроба виявити закономірності появи недовговічних кластерних надмолекулярних структур в складі води. Вони визначають її ефективність по відношенню до таких біологічних систем. Їх поява заснована на закономірностях біфуркаційного переходу з подвоєнням кількості взаємопов'язаних молекул H2O. Це можливо на межі стану хаосу в міжмолекулярних зв'язках з координатами макростану води. Запропоновано застосування принципу І. Пригожина про високоінтенсивні коливання у триатомних структурах. Вони з'являються, незалежно від змін кластерних структур, в триатомних, молекулярних асоціаціях, заснованих на накопиченні внутрішньої енергії для мінімізації дисипативних процесів. Це є основою для організації таких стійких структур з мінімальною зміною ентропії всієї системи. Використано алгоритм І. Пригожина щодо розрахунку термодинамічної нестійкості в поведінці триатомних молекул, як метод управління, з залученням індексу оператора Ліувілля і порівнянного з ним критерія стійкості Ляпунова. Досліджені процеси миттєвої оборотності та стійкості короткоживучих кластерів на основі молекул H2O в повній відповідності до існуючих положень про динамічні структури води. Показані особливості дії високочастотних випадкових коливань на структури води, що визначають періодичність створення короткоживучих асоціацій в складі цієї рідини. А також показана стабільність таких періодичних процесів в обмежений проміжок часу, як основа для виявлення повторюваних станів системи. Енергетичний взаємозв'язок в таких системах пропонується розглядати як основу для підтримки їх оптимального стану в структурі води. Це також показник її відношення до біологічних систем, які її сприймають.



НАДХОДЖЕННЯ:
Чи варто шукати "золоті пропорції" Фібоначчі в процесах утворення відходів

Волошин, В. С.

Чи варто шукати "золоті пропорції" Фібоначчі в процесах утворення відходів / В. С. Волошин


Зроблено спробу пов'язати закономірності появи відходів в технологічних процесах із закономірностями відомої "золотої пропорції" Леонардо Фібоначчі, як системи оптимального розподілу енергії між її членами, і, враховуючи умови порівнянності між рівноправними членами в основній формулі ряду Фібоначчі, ввести в їх співвідношення умови оптимального осмисленого порівняння енергії, як основу для використання числа F = 1,618 або пов'язаних із ним з семантичного розширення концептуального змісту ряду Фібоначчі, що показано в роботі. Були упорядковані інші варіанти аналогової серії Фібоначчі для їх порівнянності з пропорціями між основними матеріальними компонентами типового технологічного процесу. Ряд прикладів реальних технологічних процесів показує різні співвідношення між числовими значеннями компонентів основних матеріальних та інших складових технологічного процесу: сировини, енергії, інформації, виробів і відходів, упорядкованих в залежності від відносності зміни їх ентропії в самому технологічному процесі. Показано, що відсутність таких пропорцій, в тому числі і як показник мінімального утворення відходів, має своє коріння в досліджуваному принципі термодинамічної двоєдності між компонентами сировини і енергією, що використовується в системі. Показано, що основою для появи в матеріальних потоках технологічного процесу відносин, близьких до числа Фібоначчі або аналогічних до нього залежностей у відповідному ряду, може бути лише подолання існування принципу термодинамічної двоєдності в технологічному процесі.



НАДХОДЖЕННЯ:
Експериментальне дослідження горіння одиночних вуглецевих частинок в середовищах О<BV>2<D>/Н<VB>2<D>О та O<VB>2<D>/N<VB>2<D>O

Хаджинов, Є. О.

Експериментальне дослідження горіння одиночних вуглецевих частинок в середовищах О22О та O2/N2O / Є. О. Хаджинов, О. С. Хаджинов


Розглянуто можливість використання кінозйомки як методу дослідження процесу горіння одиночних частинок вуглецю. Розроблено і побудовано експериментальну установку, яка відрізняється від існуючих простотою її монтажу і проведенням експериментів. Проведено експериментальні дослідження процесу горіння частинок графіту в середовищах О22О і О2/N2 при наступних параметрах: фракційний діапазон часток 0,16 - 2 мм, температура в реакційній зоні 900 - 1150 <$E symbol Р>С, концентрація кисню в суміші 43 - 100 %. Показано вплив концентрації парів води в суміші на питому швидкість протікання процесу горіння. Показано, що заміна інертного газу (N2) в окислювальній атмосфері на Н2О призводить до інтенсифікації реакції і збільшення реакційної здатності палива. Експериментально встановлено, що відносна реакційна здатність графіту в середовищі О22О на 19 % вище, ніж в середовищі О2/N2.



НАДХОДЖЕННЯ:
На шляху до декарбонізації світової економіки. Глобальне потепління. Кліматичні конференції ООН

Назюта, Л. Ю.

На шляху до декарбонізації світової економіки. Глобальне потепління. Кліматичні конференції ООН / Л. Ю. Назюта, Д. В. Степаненко


Розглянуто причини та наслідки зміни клімату на планеті Земля. У тому числі глобальне потепління та необхідність переходу на альтернативні джерела енергії, а також декарбонізація різних галузей виробництва. Показано, що основними причинами глобального потепління є діяльність людини та використання як енергоносіїв викопних видів палива. Зниження емісії парникових газів тісно пов'язане з проблемами зміни структури енергетики практично всіх країн світу. Перераховані міжнародні організації, які займаються проблемами клімату та моніторингом зміни температури та вмісту в атмосфері планети парникових газів. Проаналізовано роботу цих організацій на базі кліматичних конференцій ООН у період 1992 по 2022 рік щодо вироблення рішень, спрямованих на декарбонізацію основних галузей виробництва та насамперед енергетики. Показано, що Паризька угода - ключовий елемент багатостороннього кліматичного процесу. Це перший в історії юридично обов'язковий документ, який об'єднує країни у прагненні досягти спільної мети щодо боротьби зі зміною клімату та адаптації до нього. На СОР-26 у 2021 року було підписано кліматичний пакет, у якому підтверджено головну мету - стримати глобальне потепління лише на рівні 1,5 <$E symbol Р>C. Дано багато обіцянок щодо використання нових технологій та відновлюваних джерел енергії, підвищення енергоефективності старого обладнання. За прогнозами вчених у найближче десятиліття кліматичні зміни наростатимуть у всіх регіонах планети. Викиди парникових газів у результаті діяльності людства були і залишаються основними причинами глобального потепління. Однак після початку війни в Україні багато з того, на що раніше погоджувалися більшість країн, стало нездійсненно. Війна змінила політичні та економічні перспективи, загострилася світова інфляція. Настала енергетична криза. На думку експертів IPCC, 2022 став роком застою і відходу від раніше обраних позицій. Показано, що війна може змусити деякі країни задуматися про енергетичну самодостатність та економію енергетичних ресурсів. Ці питання обговорювалися на кліматичній конференції СОР-27 у Єгипті. Серед розглянутих на СОР-27 питань головною стала декарбонізація енергосистеми.



НАДХОДЖЕННЯ:
Специфіка оцінки ризиків в проект-менеджменті

Волошин, В. С.

Специфіка оцінки ризиків в проект-менеджменті / В. С. Волошин, О. В. Клєнін


Розглянуто питання прогнозування ризиків в системах управління проектами. В якості варіанту, що враховує вплив суб'єктивних факторів при визначенні ризику в системах проект-менеджменту, пропонується використовувати аналітичні можливості нейронних мереж прямого поширення. Мережева модель, що створена, передбачає існування формули активації синапсів у вигляді біфуркаційних залежностей. Такий підхід, незважаючи на очевидні труднощі в навчанні такої нейронної мережі, дозволяє формалізувати її роботу в умовах невизначеності вхідних даних висловлювання для окремих нейронів. На прикладі системи управління проектами, для якої суб'єктивний фактор є очевидним як з боку виконавців проекту, так і з боку замовника, показані можливості таких моделей для аналізу можливих ризиків, пов'язаних як зі створенням, так і з реалізацією проектів. При цьому виключається ризик втрати будь-яких факторів в кінцевому результаті, що призводять до появи ризикоутворюючих подій або сценаріїв. Показано, як можна вручну піти від проблем з навчанням мережі нейронів передбачуваної конфігурації, пов'язаних з існуванням невизначеностей в системі. З обраних сценаріїв розвитку подій для реального управління проектами виділені ключові, в тому числі суб'єктивні, вхідні сигнали, які за допомогою роботи навчених прецептронів виділяються в реальні вихідні сигнали, що відображають систему ризиків в подібних проектах. Причому це здійснюється в узагальненому варіанті, без прив'язки до конкретних систем проектування.



НАДХОДЖЕННЯ:
Інструментарій для опису та управління подієвими ризиками

Волошин, В. С.

Інструментарій для опису та управління подієвими ризиками / В. С. Волошин, Т. Г. Данилова


В основі роботи знаходиться положення про те, що імовірнісно-статистичні методи оцінки ризиків у сучасній інженерії вже не відповідають потребам користувачів у різних галузях людської діяльності. Показані можливості нейронних мереж як механізм прогнозування ризиків від небажаних подій у різних сферах застосування. Розроблено трисинапсну модель перцептрону прямого поширення для вирішення задачі про автомобільні транспортування легкозаймистих рідин, зокрема бензину, що є дуже актуальним для сучасного стану питання в Україні. Систематизовано попередні вагові коефіцієнти для кожної вхідної дії. Створені програмні продукти з використанням мови Python і додатків Keras, що дозволяють працювати з нейронними мережами такого роду. Показані результати "навчання" трисинапсної моделі для вирішення аналогічних завдань. На прикладі показано результати навчання нейронної мережі, зокрема, розраховано результуючі значення вагових коефіцієнтів. Показано роботу такої мережі. Методично відпрацьовано механізм прогнозування ризиків, пов'язаних з аваріями за деяких найбільш актуальних умов автоперевезень. Підсумком роботи моделі є уявлення про те, що в зазначений період транспортування бензину в автоцистерні заданої конфігурації з конкретним обсягом перевезення та заданим станом автошляхів, основний ризик, орієнтований на сукупність можливих подієвих факторів, пов'язаний з накопиченням електростатичних зарядів в результаті розгойдування системи в дорозі з наступним вибухом, наприклад, при зливі рідини у місці призначення. Причому такий ризик є однозначним і не залежить від стану інших параметрів системи. Результати аналізу підтверджуються практичними даними, а саме ризики, пов'язані з накопиченням статичної електрики, мають механізми нейтралізації ще до їх появлення. Показано залежність обсягу накопичення електростатичних зарядів від тривалості транспортування рідини.



НАДХОДЖЕННЯ:
Розробка нової класифікації засобів індивідуального захисту органів дихання

Чеберячко, С. І.

Розробка нової класифікації засобів індивідуального захисту органів дихання / С. І. Чеберячко, Д. І. Радчук [и др.]


Мета дослідження - розробка нової класифікації засобів індивідуального захисту органів дихання (ЗІЗОД), яка сприятиме якісному їх вибору для відповідних виробничих умов використання з урахуванням оцінки професійних ризиків (ПР). Проведено аналіз законодавства України, Європейського Союзу та інших країн світу стосовно використовуваних класифікацій ЗІЗОД. Встановлено, що існуючі системи класифікації є застарілими й не задовольняють вимогам щодо їх вибору на основі оцінки ПР. Проаналізовані публікації, які стосуються даної проблеми, та розглянуті запропоновані шляхи удосконалення існуючих систем класифікацій з урахуванням нормативних документів щодо мінімального забезпечення ЗІЗОД працівників різних виробництв. Шляхом системного аналізу визначено найбільш слабкі місця в існуючих системах класифікації країн світу. Розглянуті слабкі сторони класифікації ЗІЗОД, що викладено в стандарті ISO/TS 16973. Запропоновано новий підхід до класифікації ЗІЗОД з урахуванням міжнародних стандартів та загально прийнятих підходів в інших країнах, враховуючи вимоги до оцінки ПР. Основною відмінністю нової класифікації є поділ ЗІЗОД на основі спільних характеристик, що дозволить виділити певні відділи, підвідділи, групи, підгрупи, види, підвиди й різновиди, які повністю охоплять всі їх конструктивні особливості. Це допоможе з розумінням розробити послідовність дій при їх виборі та чітко зрозуміти структурну взаємодію між різними групами й визначити ступінь розгалуженості можливих варіантів. Розроблена класифікація є першою спробою у розподілі всіх існуючих ЗІЗОД за зрозумілим ієрархічним порядком підлеглості нижчих ланок вищим, починаючи з відділу - фільтрувальні ЗІЗОД і закінчуючи різновидом - за ступенем досконалості конструкції фільтрувальних респіраторів або/і їх складових щодо фізіологічних вимог.



НАДХОДЖЕННЯ:
Підвищення ефективності використання транспортних засобів для аграрного виробництва

Волошко, Т. П.

Підвищення ефективності використання транспортних засобів для аграрного виробництва / Т. П. Волошко, О. В. Таценко, О. О. Соларьов


В сучасному аграрному виробництві транспортування продукції є однією з найважливіших складових економічного ефекту, так як левова частка витрат складає саме процес перевезення вантажу. Підвищення ефективності даного процесу значною мірою дозволяє зменшити собівартість вирощуваної продукції. Перевезення в аграрному секторі є досить складним процесом, в якому найчастіше задіяні різні види техніки як під час завантажувально-розвантажувальних робіт, так і під час самого процесу перевезення. Проаналізовано та досліджено основні складові, які впливають на підвищення ефективності процесу перевезення вантажу з використанням як одного виду транспортних засобів, так і в змішаному варіанті. Сьогодні в аграрному виробництві транспортування продукції саме автомобільними транспортними засобами постійно зростає і в порівнянні з минулим роком досягло збільшення обсягів перевезення на 5,1 %. Досить важливим фактором, що впливає на ефективність перевезення, є також дотримання вимог сервісного обслуговування, мінімізації часу простою рухомого складу, планування та використання оптимальних маршрутів руху. У кожному конкретному випадку, який розглядається, повинні бути встановлені основні критерії, які забезпечать оптимізацію ефективності використання рухомого складу. Як результат, ряд критеріїв, розглянутих у статті, впливають на економічну складову процесу перевезення вантажу. Для раціонального забезпечення процесу перевезення необхідне обгрунтоване планування складових рухомого складу, який задіяний у транспортуванні продукції та використанні відповідних заходів з підвищення ефективності його роботи. Для забезпечення економічно вигідного вибору рухомого складу для перевезення вантажу, необхідно застосовувати певні закономірності, характеристики експлуатаційних властивостей транспортних засобів, що є умовою цілеспрямованого управління реалізованими показниками ефективності.



НАДХОДЖЕННЯ:
Особливості організації круїзних перевезень пасажирів на яхтах

Михайлова, Ю. В.

Особливості організації круїзних перевезень пасажирів на яхтах / Ю. В. Михайлова, Ю. О. Наврозова, А. А. Стеба


Мета роботи - дослідження особливостей форм пасажирських перевезень на яхтах та, зокрема, процесу організації круїзних перевезень на яхтах. Морські та річкові перевезення пасажирів на яхтах є формою круїзу та класифікуються на дві самостійні групи: яхт-чартер та яхт-круїз. Близько 15 % світового ринку належить оренді яхт з екіпажем та 85 % - без екіпажу. При діапазоні від 1000 євро до більш 10 000 євро середня вартість оренди яхти у 2022 році становила 4420 євро. Хорватія була найпопулярнішим напрямком для оренди яхт у 2022 році: понад 38 % чартерних бронювань яхт було здійснено у країні. Організація обслуговування пасажирів на яхтах може бути різною в залежності від розміру та типу яхти, а також від вимог та очікувань клієнтів. Круїзи на яхті мають свої особливості організації та відрізняються від круїзів на лайнерах за розміром та кількістю пасажирів, маршрутами та портами, персоналом та обслуговуванням, вартістю, стилем та атмосферою. Яхт-круїзи організуються на невеликих суднах, які призначені для невеликої кількості пасажирів, більш індивідуалізовані та здійснюються в менш населених частинах світу, де доступність портів обмежена; мають меншу команду, що забезпечує більш індивідуальний підхід до обслуговування та персональні зв'язки з пасажирами вищі через більш преміальний досвід та меншу кількість пасажирів; більш релаксовану атмосферу з фокусом на природні краєвиди та відпочинок на морі. Компанія Dream Yacht Charter є світовим лідером в галузі оренди яхт та круїзів, з флотом, що складається з більш ніж 1000 яхт. Компанія SeaDream Yacht Club є лідером у категорії "Luxury Small Ships" за оцінкою Berlitz Complete Guide to Cruising and Cruise Ships у 2020 році.



НАДХОДЖЕННЯ:
...
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського