Пошуковий запит: (<.>A=Шмельова Т$<.>) |
Загальна кількість знайдених документів : 43
Представлено документи з 1 до 20
|
| |
1. |
Шмельова Т. Ф. Моделювання поведінкової діяльності людини-оператора в авіаційній соціотехнічній системі [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова // Системи обробки інформації. - 2012. - Вип. 2. - С. 145-154. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/soi_2012_2_30 Аеронавігаційна система представлена як складна соціотехнічна система. Розроблено логіко-детерміновані та стохастичні моделі прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи в особливих випадках в польоті. Відповідно до теорії рефлексії одержано сценарії розвитку польотної ситуації під час вибору оператором позитивного або негативного полюсу. На основі нейросіткової моделі оцінки ефективності альтернативних варіантів завершення польоту побудовано систему інформаційної підтримки оператора в позаштатних ситуаціях.
|
2. |
Григорецький В. О. Розробка автоматизованого адаптивного модулю визначення навчального навантаження в залежності від помилок авіадиспетчера при стажуванні в службі руху [Електронний ресурс] / В. О. Григорецький, Т. Ф. Шмельова, В. В. Павлова // Радіоелектронні і комп’ютерні системи. - 2004. - № 3. - С. 102–110. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/recs_2004_3_19
|
3. |
Шмельова Т. Ф. Діагностика емоційного стану людини-оператора в аеронавігаційній системі [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова // Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. - 2012. - № 2. - С. 45-49. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nitps_2012_2_12 Розроблено моделі для моніторингу поточного емоційного стану людини-оператора у разі особливих випадків в польоті. Діагностика деформацій емоційного досвіду у вигляді переходів до небезпечних типів діяльності людини-оператора (розсудливого чи емоційного) в екстремальних ситуаціях та визначення стійкості системи дозволить своєчасно попередити розвиток польотної ситуації в сторону її погіршення. Розроблено комп'ютерну програму "Діагностика емоційного стану людини-оператора" для збору даних про роботу екіпажу, аналізу дій людини-оператора і прогнозування його функціональної стійкості.
|
4. |
Шмельова Т. Ф. Аналіз моделей прийняття рішень в аеронавігаційній системі за допомогою семантичних мереж [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, Ю. В. Сікірда, І. Л. Якуніна // Системи обробки інформації. - 2013. - Вип. 9. - С. 92-98. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/soi_2013_9_20 Розглянуто динамічну модель системи "людина-оператор - повітряне судно - середовище" та описано зміни станів польотних ситуацій від менш небезпечних до більш небезпечних і навпаки. Представлено використання діаграм причинно-наслідкових зв'язків під назвою "дерево" (дерева інцидентів, дерева подій та дерева рішень) для аналізу причин виникнення та сценарієв розвитку особливих випадків в польоті. Розроблено інформаційну модель системи підтримки прийняття рішень авіадиспетчера в позаштатних польотних ситуаціях.
|
5. |
Шмельова Т. Ф. Моделі розвитку польотної ситуації при прийнятті рішення людиною-оператором аеронавігаційної системи [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, Ю. В. Сікірда, Т. Р. Джафарзаде // Системи обробки інформації. - 2013. - Вип. 8. - С. 136-142. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/soi_2013_8_28 Розглянуто детерміновані та стохастичні моделі прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи і моделі розвитку польотної ситуації. Розроблено методику моделювання марковського процесу розвитку польотної ситуації для стаціонарних процесів прийняття рішень. Відповідно до теорії рефлексії одержані сценарії розвитку польотної ситуації під час вибору оператором позитивного або негативного полюсу. Визначено передумови виникнення катастрофічної ситуації в соціотехнічній аеронавігаційній системі.
|
6. |
Якуніна І. Л. Мережевий аналіз особливого випадку в польоті [Електронний ресурс] / І. Л. Якуніна, Т. Ф. Шмельова, О. П. Бондар // Збірник наукових праць Кіровоградського національного технічного університету. Техніка в сільськогосподарському виробництві, галузеве машинобудування, автоматизація. - 2011. - Вип. 24(2). - С. 214-218. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkntu_2011_24(2)__37
|
7. |
Шмельова Т. Ф. Інформаційно-аналітичний діагностичний комплекс для дослідження закономірностей діяльності людини-оператора аеронавігаційної системи [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, Ю. В. Сікірда, А. В. Землянський, С. О. Астаф’єв // Збірник наукових праць Кіровоградського національного технічного університету. Техніка в сільськогосподарському виробництві, галузеве машинобудування, автоматизація. - 2012. - Вип. 25(2). - С. 385-392. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkntu_2012_25(2)__67
|
8. |
Шмельова Т. Ф. Стохастичний аналіз розвитку польотних ситуацій на етапах заходу на посадку та посадки повітряного судна [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, В. В. Шишаков, І. Л. Якуніна // Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. - 2014. - № 1. - С. 59-67. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nitps_2014_1_16 Проаналізовано причинно-наслідкови зв'язки в ланцюгу послідовних складних подій під час виникнення аварійної ситуації, стохастичному мережевому аналізу розвитку польотної ситуації на етапах заходу на посадку повітряного судна та посадці та моделюванню прийняття рішень людиною оператором у разі виникнення аварійної ситуації. Аналіз здійснений на основі огляду пов'язаних з цією проблемою авіаційних подій і інцидентів, що мали місце за тривалий період експлуатації літаків світу з 1959 по 2011 рр.
|
9. |
Шмельова Т. Ф. Базові моделі людини-оператора аеронавігаційної системи [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, Ю. В. Сікірда, В. О. Григорецький // Збірник наукових праць Харківського університету Повітряних сил. - 2013. - Вип. 4. - С. 46-54. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ZKhUPS_2013_4_11 Одержано базові моделі пілотів і диспетчерів цивільної авіації, а також військових пілотів і штурманів для дослідження впливу на їх професійну діяльність соціально-психологічних та індивідуально-психологічних факторів. Визначено вплив системи переваг пілотів та диспетчерів цивільної авіації на концепцію їх поведінки. Розглянуто практичне застосування результатів діагностування та оцінювання індивідуальних якостей людини-оператора соціотехнічної аеронавігаційної системи.Одержано базові моделі пілотів і диспетчерів цивільної авіації, а також військових пілотів і штурманів для дослідження впливу на їх професійну діяльність соціально-психологічних та індивідуально-психологічних факторів. Визначено вплив системи переваг пілотів та диспетчерів цивільної авіації на концепцію їх поведінки. Висвітлено аспект щодо практичного застосування результатів діагностування та оцінювання індивідуальних якостей людини-оператора соціотехнічної аеронавігаційної системи.
|
10. |
Шмельова Т. Ф. Мережеве планування дій авіадиспетчера [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, О. П. Бондар, І. Л. Якуніна // Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. - 2012. - № 1. - С. 63-66. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nitps_2012_1_17 Охарактеризовано систему підтримки прийняття рішень авіадиспетчера у випадку відмови авіаційного двигуна на зльоті, якщо командир повітряного судна прийняв рішення "зліт продовжити". Проаналізовано результати експертного опитування щодо визначення часу на виконання дій авіадиспетчером в даному випадку. Знайдено ймовірності виконання комплексу дій авіадиспетчером у випадку покрокового зменшення критичного часу.
|
11. |
Шмельова Т. Ф. Соціотехнічний аналіз аеронавігаційної системи [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, Ю. В. Сікірда, К. С. Сундучков // Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. - 2013. - № 4. - С. 34-39. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nitps_2013_4_10 Проведено соціотехнічний аналіз аеронавігаційної системи, в результаті якого класифіковані, системно узагальнені та формалізовані різнорідні фактори, що впливають на прийняття рішення за очікуваних і неочікуваних умов експлуатації повітряного корабля. Розроблено метод узагальнення неоднорідних факторів, який дозволяє виявляти закономірності діяльності операторів аеронавігаційної системи з урахуванням комплексного впливу соціально-психологічних, індивідуально-психологічних і психофізіологічних факторів. На прикладі діагностики впливу соціально-психологічних факторів одержано модель поведінки оператора у вигляді вектора дії за очікуваних і неочікуваних умов експлуатації повітряного корабля.
|
12. |
Якуніна І. Л. Експертний метод визначення часових характеристик при виникненні особливого випадку в польоті [Електронний ресурс] / І. Л. Якуніна, Т. Ф. Шмельова, О. П. Бондар // Системи озброєння і військова техніка. - 2011. - № 1. - С. 175-179. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/soivt_2011_1_46 Розроблено методичні рекомендації для моделювання прийняття рішень людиною-оператором у разі виникнення особливого випадку в польоті. Наведено статистичні дані щодо однієї з причин відмови авіаційного двигуна на зльоті - зіткнення повітряних суден із птахами. Наведено результати експертної оцінки часу виконання авіаспеціалістом необхідних дій у випадку відмови авіаційного двигуна на зльоті.
|
13. |
Шмельова Т. Ф. Аналіз розвитку польотних ситуацій в авіаційній соціотехнічній системі [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, Ю. В. Сікірда // Збірник наукових праць Харківського університету Повітряних сил. - 2011. - Вип. 2. - С. 59-65. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ZKhUPS_2011_2_15 Систематизовано і формалізовано фактори, що впливають на людину-оператора авіаційної системи як складної соціотехнічної системи. Проаналізовано значущість індивідуально-психологічних та вплив соціально-психологічних факторів на професійну діяльність людини-оператора за умов розвитку польотної ситуації від нормальної до катастрофічної. На базі рефлексивної теорії біполярного вибору одержано очікувані ризики прийняття рішень оператором авіаційної системи у разі впливу зовнішнього середовища, попереднього досвіду і вольового вибору людини-оператора. Проведено аналіз прийняття рішень людиною-оператором авіаційної системи за допомогою стохастичних мереж типу GERT.
|
14. |
Шмельова Т. В. Специфіка класифікації мистецтв у сучасній науці [Електронний ресурс] / Т. В. Шмельова // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка . - 2013. - Вип. 3. - С. 167-170. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDU_2013_3_34
|
15. |
Шмельова Т. Ф. Системний аналіз факторів внутрішнього та зовнішнього середовища менеджменту авіапідприємства [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, Ю. В. Сікірда, О. Ю. Ассаул // Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. - 2014. - № 3. - С. 49-56. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nitps_2014_3_14 В результаті проведення системного аналізу середовища менеджменту авіапідприємства класифіковано та формалізовано різнорідні фактори, що впливають на авіаційну діяльність. За допомогою теоретико-множинного методу системно узагальнено неоднорідні фактори внутрішнього та зовнішнього середовища менеджменту авіапідприємства, що дозволить одержати комплексну оцінку ступеня їх впливу на безпеку авіаційної діяльності.
|
16. |
Шмельова Т. Ф. Вплив факторів середовища менеджменту авіапідприємства на безпеку авіаційної діяльності [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, Ю. В. Сікірда, О. Ю. Ассаул // Технологический аудит и резервы производства. - 2015. - № 2(3). - С. 17-24. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tatrv_2015_2(3)__5
|
17. |
Шмельова Т. Ф. Детерміновані моделі дій екіпажу повітряного судна у разі виникнення особливого випадку у польоті [Електронний ресурс] / Т. Ф. Шмельова, В. В. Шишаков, О. В. Шостак // Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. - 2015. - № 2. - С. 33-37. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nitps_2015_2_9 Формалізовано особливу ситуацію, яка виникає на борту повітряного судна у разі виникнення проблем з електропостачанням в польоті. Проведено мережевий аналіз особливого випадку в польоті і отримано детерміновані моделі прийняття рішень. Визначений критичний час на парирування аварійної ситуації в польоті.
|
18. |
Шмельова Т. В. Змістова характеристика компонентів естетичної підготовки студентів до педагогічної діяльності [Електронний ресурс] / Т. В. Шмельова // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. - 2012. - Вип. 17. - С. 143-146. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_016_2012_17_36
|
19. |
Сікірда Ю. В. Система діагностики емоційного стану людини-оператора аеронавігаційної системи [Електронний ресурс] / Ю. В. Сікірда, Т. Ф. Шмельова, Ю. Б. Бєляєв // Наукові праці Національного університету харчових технологій. - 2015. - Т. 21, № 3. - С. 7-14. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npnukht_2015_21_3_2 Запропоновано систему моніторингу змін емоційного стану людини-оператора аеронавігаційної системи в екстремальних ситуаціях, засновану на використанні апріорних моделей діяльності оператора, побудованих на підставі апостеріорних досліджень фактичного матеріалу розслідування авіаційних подій. За критерієм Найквіста визначено стійкість ергатичної системи людина-оператор - повітряне судно за деформацій емоційного досвіду оператора. Розроблено комп'ютерну програму "Діагностика емоційного стану людини-оператора". Моніторинг поточного емоційного стану людини-оператора аеронавігаційної системи, діагностика деформацій емоційного досвіду та визначення функціональної стійкості оператора надасть можливість своєчасно запобігати розвитку позаштатної польотної ситуації.
|
20. |
Бондарєв Д. І. Моделі групових польотів безпілотних літальних апаратів з використанням теорії графів [Електронний ресурс] / Д. І. Бондарєв, Д. П. Кучеров, Т. Ф. Шмельова // Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. - 2015. - № 3. - С. 68-74. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nitps_2015_3_16 Проведено аналіз, систематизацію і кодування типів безпілотних літальних апаратів за існуючими класифікаціями. Введено показники ефективності групового польоту у вигляді часу, площі та щільності покриття. Виконаний порівняльний аналіз ефективності застосування літальних апаратів за цільовим призначенням. Побудовано матриці суміжності, інциденцій, відстаней для повнозв'язної структури групи літальних апаратів. Визначено доцільність застосування сучасних мережевих технологій для аналізу топології групи літаків.
|
| |