Бази даних


Наукова періодика України - результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Повнотекстовий пошук
 Знайдено в інших БД:Книжкові видання та компакт-диски (1)Реферативна база даних (4)
Список видань за алфавітом назв:
A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  L  M  N  O  P  R  S  T  U  V  W  
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Э  Ю  Я  

Авторський покажчик    Покажчик назв публікацій



Пошуковий запит: (<.>A=Mazaraki N$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 3
Представлено документи з 1 до 3
1.

Mazaraki N. A. 
Effective system of commercial disputes resolution as a prerequisite of economic progress [Електронний ресурс] / N. A. Mazaraki // Науковий вісник Полісся. - 2018. - № 2(2). - С. 180-187. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvp_2018_2(2)__29
Формування української концепції системи вирішення спорів неодмінно має враховувати національні соціокультурні та правові особливості. Доведено необхідність інституалізації медіації шляхом прийняття відповідного закону та використання органами державної влади процедури медіації у державно-інвесторських спорах та спорах з суб'єктами господарювання.
Попередній перегляд:   Завантажити - 381.713 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
2.

Mazaraki N. 
Information asymmetry as a determinant of competition [Електронний ресурс] / N. Mazaraki, A. Gerasymenko, V. Kovtun // Науковий вісник Національного гірничого університету. - 2020. - № 2. - С. 148-152. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvngu_2020_2_26
Purpose. Defining the impact of information asymmetry on basic competitive strategies of market participants, as well as revealing the vector of competition change while information asymmetry increases. Methodology. The methodological basis of the study is a comparative analysis of fuel retail markets in Ukraine and passenger air transportation. These markets are considered as examples of markets characterized by different levels of information asymmetry with the same structural parameters, which makes it possible to establish the effect of information asymmetry on competition. Findings. Comparisons of the retail fuel market and the passenger air transport market indicate that information asymmetry influences market participants' choice of a basic competition strategy. Thus, information asymmetry weakens price competition and increases the non-price competition, weakening the intensity of competition between participants in market relations and creating the preconditions for increasing their dynamic competitiveness. This influence of information asymmetry on competition and social well-being is essentially positive. However, a long-lasting negative effect is also observed - information asymmetry deforms consumer perception of the market balance parameters so much that lower competitive intensity and a wide range of balance are not perceived negatively, and the seller receives a guarantee of positive economic profit. This negative effect catches on due to the spread of information asymmetry (as a profitable and legal practice) throughout the markets, ensuring its strengthening. The latter requires the development of new approaches to assessing the effectiveness of market competition while the "structure - conduct - performance" paradigm appears to be insensitive to information asymmetry effects on competition. Originality. In the course of the study we concluded that the classification of goods according to the degree of their favourability to information asymmetry into search, experience and credence goods is purely theoretical. In their pure form in practice, they are virtually not encountered; this is precisely why a special propensity curve for information asymmetry has been developed, on which goods approaching to the status of credence ones have the highest propensity for manifestations of information asymmetry. Practical value. The methodology of market research proposed in the work may be the basis for a better choice of competitive strategy by economic entities or a more effective study of the situation in the markets by consulting agencies and public authorities.
Попередній перегляд:   Завантажити - 164.43 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
3.

Mazaraki N. 
Defining the standard of market analysis in sectors of strong SOE presence [Електронний ресурс] / N. Mazaraki, A. Gerasymenko // Науковий вісник Національного гірничого університету. - 2020. - № 6. - С. 136-141. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvngu_2020_6_22
Purpose. Defining of the criteria that determine a choice of the standard of market analysis in the sectors with strong presence of state-owned enterprises (SOEs). Methodology. The methodological basis of the study is a comparative analysis of the principles of classifying SOEs and SOEs' activities in different countries and the results of their analysis under neoclassical and institutional standards that have resulted in the set of criteria which determine the prerequisites of applying certain standard. Findings. The paper grounds the impermissibility of the common use of the neoclassical standard of market analysis in sectors of strong SOE presence. It specifies the set of criteria that determine when each of the standards (neoclassical and institutional ones) should be applied. Originality. The criteria that determine a choice of the standard of market analysis in the sectors with strong SOE presence are defined. They include a type of the economic system, a type of the SOE, its functional dependency on the state agency, structure of the state control over its property. Practical value. The results of the research, being implemented in the activity of a competition agency, allow providing more accurate market analysis of the grounds and a practice of competition within the markets, as well as within the entire economy.
Попередній перегляд:   Завантажити - 360.541 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
 
Відділ наукової організації електронних інформаційних ресурсів
Пам`ятка користувача

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського