Бази даних


Наукова періодика України - результати пошуку


Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Повнотекстовий пошук
 Знайдено в інших БД:Книжкові видання та компакт-диски (3)Автореферати дисертацій (1)Реферативна база даних (17)
Список видань за алфавітом назв:
A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  L  M  N  O  P  R  S  T  U  V  W  
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Э  Ю  Я  

Авторський покажчик    Покажчик назв публікацій



Пошуковий запит: (<.>A=Торба Ю$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 24
Представлено документи з 1 до 20
...
1.

Торба Ю. І. 
Інноваційна діяльність педагога – запорука підготовки висококваліфікованих фахівців [Електронний ресурс] / Ю. І. Торба // Наукова скарбниця освіти Донеччини. - 2013. - № 1. - С. 32-36. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nsod_2013_1_10
Попередній перегляд:   Завантажити - 403.745 Kb    Зміст випуску     Цитування
2.

Торба Ю. І. 
Дистанційне навчання як один з пріоритетних напрямів модернізації професійної освіти [Електронний ресурс] / Ю. І. Торба // Наукова скарбниця освіти Донеччини. - 2013. - № 3. - С. 77-81. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nsod_2013_3_17
Попередній перегляд:   Завантажити - 418.832 Kb    Зміст випуску     Цитування
3.

Торба Ю. І. 
Розвиток дистанційного навчання у професійній освіті [Електронний ресурс] / Ю. І. Торба // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. - 2016. - Вип. 133. - С. 221-224. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_133_54
Попередній перегляд:   Завантажити - 463.377 Kb    Зміст випуску     Цитування
4.

Торба Ю. І. 
Педагогічна майстерність, мистецтво викладання та творчий потенціал інженера-педагога [Електронний ресурс] / Ю. І. Торба // Вісник післядипломної освіти. - 2012. - Вип. 7. - С. 210-216. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpo_2012_7_30
Попередній перегляд:   Завантажити - 295.143 Kb    Зміст випуску     Цитування
5.

Торба Ю. І. 
Інноваційні процеси в системі сучасної професійної освіти в Україні [Електронний ресурс] / Ю. І. Торба // Вісник післядипломної освіти. - 2012. - Вип. 8. - С. 150-155. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpo_2012_8_24
Попередній перегляд:   Завантажити - 287.961 Kb    Зміст випуску     Цитування
6.

Торба Ю. І. 
Неперервна освіта – стрижень розвитку особистості в сучасних умовах [Електронний ресурс] / Ю. І. Торба // Вісник післядипломної освіти. - 2014. - Вип. 11. - С. 154-164. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpo_2014_11_20
Попередній перегляд:   Завантажити - 460.231 Kb    Зміст випуску     Цитування
7.

Красников А. О. 
Проверка износостойких и прирабатываемых покрытий [Електронний ресурс] / А. О. Красников, Ю. И. Торба, А. Е. Занин, Р. Р. Климик // Вестник двигателестроения. - 2018. - № 2. - С. 179-185. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vidv_2018_2_28
Приведены некоторые результаты работ по созданию установки по врезанию, для проверки различных систем покрытий (износостойких, прирабатываемых и т.п.). Изложены проблемы при создании установки и критерии, которые было необходимо учесть при разработке технического задания. Приведены некоторые расчеты для определения режимов работы, установки, которые должны обеспечивать возможность моделировать (имитировать) работу покрытия на различных типах двигателей как современных, так и создаваемых в будущем. А именно, установка должна обеспечивать широкий диапазон температур и скоростей врезания и т.д. Предложенный метод испытаний покрытий на врезание позволит сократить затраты по проверке вновь разрабатываемых покрытий, а также сократить сроки по проверке вновь разрабатываемых покрытий.Приведены некоторые результаты работ по созданию и доводке (доработке) установки по врезанию, для проверки различных систем покрытий (износостойких, прирабатываемых и т.п.), компрессорных или турбинных. Изложены проблемы при создании установки и критерии, которые было необходимо учесть при доработке и модернизации установки. Приведены некоторые расчеты для определения режимов работы, установки, которые должны обеспечивать возможность моделировать (имитировать) работу покрытия турбинных и компрессорных, на различных типах двигателей как современных, так и создаваемых в будущем двигателей. Установка должна обеспечивать широкий диапазон температур и скоростей врезания и т.д., конструкция деталей установки должна быть технологичной и обеспечивать возможность наносить на имитатор лопатки и проставки различные системы покрытий. Предложенный метод испытаний покрытий на врезание позволит сократить затраты по проверке вновь разрабатываемых покрытий, а также сократить сроки по проверке вновь разрабатываемых покрытий. При первоначально проведенных испытаниях установки (после проектирования и изготовления) требования технического задания были не обеспечены. С целью обеспечения требований технического задания проведены работы по модернизации установки, а именно, для получения необходимых требований, по нашему мнению, необходимо было уменьшить массу и сопротивление воздушной среде имитатора рабочей лопатки. Снизить массу удалось за счет применения замкового соединения "ласточки хвост", взамен болтового соединения, а также применения профиля пера, приближенному к реальной рабочей лопатке, по результатам проведенного анализа было принято решение использовать рабочие лопатки компрессора реальных двигателей, из различных материалов ЭП 718-ИД и ВТ-8 в качестве имитаторов рабочих лопаток, для проверки турбинных покрытий, будет разработан имитатор из жаропрочного никелевого сплава. Для применения новых имитаторов рабочих лопаток были проведены работы по доработке имеющегося имитатора диска, для чего выполнено отработка технологии получения замков "типа ласточкин хвост" фрезерованием. Выполнена доработка имитатора диска фрезерованием пазов типа "ласточкин хвост".
Попередній перегляд:   Завантажити - 1.192 Mb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
8.

Торба Ю. И. 
Моделированиe процесса горения в факельных воспламенителях ГТД [Електронний ресурс] / Ю. И. Торба, С. И. Планковский, О. В. Трифонов, Е. В. Цегельник, Д. В. Павленко // Авиационно-космическая техника и технология. - 2019. - № 7. - С. 39–49. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2019_7_7
Цель работы - разработка и апробация методики моделирования процесса горения в факельных воспламенителях ГТД. Для ее достижения применяли метод конечных элементов. Основными результатами работы является обоснование необходимости оптимизации факельных воспламенителей газотурбинных двигателей. Практика эксплуатации факельных воспламенителей различных конструкций показала, что устойчивость их работы зависит от параметров ГТД и внешних факторов (температуры воздуха и топлива, размера капель топлива, расхода топлива и воздуха, а также его давления). При этом масштабирование геометрии конструкции воспламенителя не обеспечивает его удовлетворительную работы в составе ГТД с измененными параметрами. В связи с этим актуальной задачей является разработка модели горения в факельном воспламенителе с целью оптимизации его конструкции. Разработана расчетная модель факельного воспламенителя ГТД камеры сгорания серийного газотурбинного двигателя в программном комплексе для численного трехмерного термогазодинамического моделирования ANSYS FLUENT. Для сокращения времени расчета и размера конечно-элементной модели предложены рекомендации по адаптации геометрической модели воспламенителя для численного моделирования. Выбраны и обоснованы модели турбулентности потока и горения, а также начальные и граничные условия. Выполнена верификация результатов расчета, полученных численным моделированием, с данными натурных испытаний на специализированном стенде. Показано, что разработанная расчетная модель позволяет моделировать рабочий процесс в факельных воспламенителях камер сгорания ГТД исследованной конструкции с высокой степенью достоверности. Научная новизна работы заключается в обосновании выбора модели горения, модели турбулентности, а также начальных и граничных условий, обеспечивающих получение адекватных, натурному эксперименту на специальном испытательном стенде, результатов. Разработанная методика моделирования процесса горения в факельных воспламенителях ГТД может быть эффективно использована при оптимизации конструкции воспламенителей исходя из условий работы ГТД, а также устройств инициализации горения с целью расширения диапазона устойчивой работы камеры сгорания.
Попередній перегляд:   Завантажити - 1.002 Mb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
9.

Красников А. О. 
Проверка износостойких и прирабатываемых покрытий [Електронний ресурс] / А. О. Красников, Ю. И. Торба, А. Е. Занин, Р. Р. Климик // Авиационно-космическая техника и технология. - 2019. - № 8. - С. 114–120. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2019_8_19
Приведены некоторые результаты работ по созданию установки по врезанию, для проверки различных систем покрытий (износостойких, прирабатываемых и т.п.). Изложены проблемы при создании установки и критерии, которые было необходимо учесть при разработке технического задания. Приведены некоторые расчеты для определения режимов работы, установки, которые должны обеспечивать возможность моделировать (имитировать) работу покрытия на различных типах двигателей как современных, так и создаваемых в будущем. А именно, установка должна обеспечивать широкий диапазон температур и скоростей врезания и т.д. Предложенный метод испытаний покрытий на врезание позволит сократить затраты по проверке вновь разрабатываемых покрытий, а также сократить сроки по проверке вновь разрабатываемых покрытий.Приведены некоторые результаты работ по созданию и доводке (доработке) установки по врезанию, для проверки различных систем покрытий (износостойких, прирабатываемых и т.п.), компрессорных или турбинных. Изложены проблемы при создании установки и критерии, которые было необходимо учесть при доработке и модернизации установки. Приведены некоторые расчеты для определения режимов работы, установки, которые должны обеспечивать возможность моделировать (имитировать) работу покрытия турбинных и компрессорных, на различных типах двигателей как современных, так и создаваемых в будущем двигателей. Установка должна обеспечивать широкий диапазон температур и скоростей врезания и т.д., конструкция деталей установки должна быть технологичной и обеспечивать возможность наносить на имитатор лопатки и проставки различные системы покрытий. Предложенный метод испытаний покрытий на врезание позволит сократить затраты по проверке вновь разрабатываемых покрытий, а также сократить сроки по проверке вновь разрабатываемых покрытий. При первоначально проведенных испытаниях установки (после проектирования и изготовления) требования технического задания были не обеспечены. С целью обеспечения требований технического задания проведены работы по модернизации установки, а именно, для получения необходимых требований, по нашему мнению, необходимо было уменьшить массу и сопротивление воздушной среде имитатора рабочей лопатки. Снизить массу удалось за счет применения замкового соединения "ласточки хвост", взамен болтового соединения, а также применения профиля пера, приближенному к реальной рабочей лопатке, по результатам проведенного анализа было принято решение использовать рабочие лопатки компрессора реальных двигателей, из различных материалов ЭП 718-ИД и ВТ-8 в качестве имитаторов рабочих лопаток, для проверки турбинных покрытий, будет разработан имитатор из жаропрочного никелевого сплава. Для применения новых имитаторов рабочих лопаток были проведены работы по доработке имеющегося имитатора диска, для чего выполнено отработка технологии получения замков "типа ласточкин хвост" фрезерованием. Выполнена доработка имитатора диска фрезерованием пазов типа "ласточкин хвост".
Попередній перегляд:   Завантажити - 653.185 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
10.

Торба Ю. І. 
Оптимізація конструкції факельного запальника ГТД чисельним методом [Електронний ресурс] / Ю. І. Торба, Д. В. Павленко, Я. В. Двірник // Авіаційно-космічна техніка і технологія. - 2020. - № 5. - С. 83–95. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2020_5_13
Вирішено завдання підвищення ефективності роботи факельного запальника камери згоряння газотурбінного двигуна (ГТД) шляхом підвищення температури факелу полум'я за рахунок оптимізації конструкції корпусу. Для визначення впливу різних геометричних параметрів корпуса запальника, які впливають на утворення та горіння паливоповітряної суміші, розроблено параметричну модель, що в сукупності з розробленим проектом в програмному комплексі ANSYS Workbench дозволило автоматизувати процес моделювання. З використанням чисельної моделі стаціонарного горіння паливоповітряної суміші, яку підготовлено у корпусі факельного запальника камери згоряння ГТД шляхом випару і розпилення частинок авіаційного гасу у повітряному потоці, досліджено вплив геометричних параметрів корпусу і зовнішніх факторів на середню температуру факела полум'я. Адекватність результатів чисельного моделювання підтверджували шляхом реалізації серії додаткових натурних експериментів за критерієм Фішера. З використанням кореляційного аналізу результатів вимірів температури у різних точках факела полум'я встановлена його однорідність і правомірність оцінки середньої температури. Для визначення ступеня і характеристики їх впливу послідовно реалізовували дрібнофакторний (що відсіває фактори) та повнофакторний експерименти з варіюванням факторами на двох і трьох рівнях. За результатами дисперсійного аналізу обрані найбільш статистично значимі фактори. Встановлено регресійну залежність, що пов'язує діаметр повітропідвідного отвору і перепаду тиску повітря з температурою факела полум'я. Виконано якісну і кількісну оцінку впливу розглянутих факторів на процес формування паливоповітряної суміші і її горіння. Визначено оптимальні величини геометричних параметрів корпусу факельного запальника і умов його роботи, при яких забезпечується максимальна температура факела полум'я на етапі стаціонарного горіння. Встановлені залежності, що пов'язують конструктивні особливості та режим роботи запальника з температурою факела полум'я, дозволять розширити діапазон стійкого розпалення камер згоряння ГТД в залежності від конструкцій запальника, режиму подачі пускового палива та перепаду тиску повітря.
Попередній перегляд:   Завантажити - 1.005 Mb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
11.

Торба Ю. И. 
Зависимость качества распыла пусковой форсунки воспламенителя ГТД от перепада давления топлива [Електронний ресурс] / Ю. И. Торба, Д. В. Павленко // Вестник двигателестроения. - 2019. - № 1. - С. 46-53. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vidv_2019_1_8
Цель работы - установить зависимость среднего диаметра капель топлива в факеле распыла пусковой форсунки воспламенителя ГТД от перепада давления топлива. Методы исследования - экспериментальные методы, методы математической статистики. Рассмотрены вопросы влияния перепада давления топлива на пусковой форсунке воспламенителя ГТД на средний диаметр капель в факеле распыла. Для оценки среднего значения диаметра капли жидкости реализована серия экспериментов по фиксации капель жидкости на специальной пластине при распыле воды пусковой форсункой центробежного типа с различным избыточным давлением, на основании которых получены изображения капель жидкости. Выполнена статистическая обработка результатов измерения диаметра капель жидкости. Установлено, что их диаметр подчиняется логнормальному закону распределения для всех исследованных давлений жидкости перед форсункой. Установлены основные закономерности распыла жидкости в зависимости от давления. Показано, что при давлении жидкости менее 0,2 МПа поток жидкости из форсунки представляет собой массив из отдельных крупных капель. Увеличение избыточного давления жидкости перед форсункой приводит к увеличению числа капель при резком уменьшении их размеров. При давлении перед форсункой более 0,2 МПа происходит эффективный распад струи жидкости на капли. Установлено, что среднеарифметическое и медианное значение диаметра капель жидкости в факеле сопла пусковой форсунки уменьшается по мере увеличения давления жидкости перед форсункой по степенной зависимости асимтотически приближаясь к постоянной величине. Обосновано, что увеличение давления жидкости перед форсункой более 0,25 МПа является нерациональным. Определены среднеарифметические и медианные значения диаметра капель жидкости при работе пусковой форсунки ГТД при избыточном далвлении топлива, соответствующего эксплуатационному. Установлен закон распределения размера капель и зависимость среднего размера капель в факеле распыла топлива форсунки пускового устройства ГТД от перепада давления топлива. Установленная зависимость среднего размера капель в факеле распыла топлива форсунки пускового устройства ГТД от перепада давления топлива используются при моделировании процесса горения в пусковом устройстве и оптимизации его конструкции численными методами.
Попередній перегляд:   Завантажити - 3.671 Mb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
12.

Жирков О. Г. 
Чисельне дослідження обтікання соплових решіток з поворотними діафрагмами [Електронний ресурс] / О. Г. Жирков, О. П. Усатий, О. П. Авдєєва, Ю. І. Торба // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Серія : Енергетичні та теплотехнічні процеси й устаткування. - 2020. - № 2. - С. 5-10. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vcpient_2020_2_3
Попередній перегляд:   Завантажити - 2.135 Mb    Зміст випуску     Цитування
13.

Торба Ю. І. 
Науково-технічні проблеми підвищення експлуатаційних та технічних характеристик двигунів для авіаційної техніки (стенограма доповіді на засіданні Президії НАН України 20 квітня 2022 р.) [Електронний ресурс] / Ю. І. Торба // Вісник Національної академії наук України. - 2022. - № 6. - С. 73-78. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnanu_2022_6_12
Попередній перегляд:   Завантажити - 338.048 Kb    Зміст випуску     Цитування
14.

Торба Ю. І. 
Моделювання якісного складу паливно-повітряної суміші у факельному запальнику камер згоряння ГТД [Електронний ресурс] / Ю. І. Торба, Д. В. Павленко, В. В. Манжос // Авіаційно-космічна техніка і технологія. - 2021. - № 5. - С. 39–47. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2021_5_7
Якісний склад паливно-повітряної суміші (ППС), яка формується у факельному запальнику камер згоряння газотурбінного двигуна (ГТД), визначає ефективність і надійність їх роботи. Головним завданням дослідження є визначення якісного складу ППС біля електричної свічі запалення факельного запальника ГТД залежно від його геометричних особливостей і режиму експлуатації двигуна. Виконано оцінку складу суміші аналітичним, експериментальним і числовим методами. Встановлено значне перезбагачення ППС у корпусі запальника за аналітичною моделлю, що підтверджено експериментально. Для визначення полів масової концентрації часток палива в ППС у корпусі факельного запальника з урахуванням особливостей течії повітря та подачі палива для різних поєднань конструктивних особливостей і режимів роботи ГТД, використано числову модель. З використанням числової моделі стаціонарного горіння ППС, яку підготовлено у корпусі факельного запальника камери згоряння ГТД шляхом випару та розпилення частинок авіаційного гасу у повітряному потоці, досліджено вплив геометричних параметрів корпусу та зовнішніх факторів на коефіцієнт надлишку повітря біля електричної свічі розпалення. Реалізація дрібнофакторного експерименту надала можливість встановити ступінь впливу кожного з факторів, що досліджували, та їх взаємодії на коефіцієнт надлишку повітря (КНП). Установлено коефіцієнт кореляції між КНП біля свічі та середньою температурю полум'я. Враховуючи відсутність у серійних конструкціях факельних запальників регулюючих приладів запропоновано для управління якісним складом ППС використовувати імпульсну подачу палива. Окреслено подальші шляхи дослідження для підвищення надійності розпалу як факельного запальника від електричної свічі так і камери згоряння ГТД від факелу полум'я.
Попередній перегляд:   Завантажити - 924.595 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
15.

Журавльов В. М. 
Дослідження параметрів процесу включення форсажної камери згоряння ГТД [Електронний ресурс] / В. М. Журавльов, Ю. І. Торба, Д. В. Павленко // Авіаційно-космічна техніка і технологія. - 2022. - № 3. - С. 30–36. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2022_3_5
Досліджено процес включення форсажної камери згоряння сучасного турбореактивного двоконтурного мотора. Вивчено параметри включення форсажної камери: пульсації тиску газового потоку між турбінами високого та низького тиску, вібрації корпусу, параметри та характеристики процесу займання паливно-повітряної суміші у форсажній камері. Мета роботи - встановлення можливості оцінки включення форсажної камери згоряння за параметрами вібрації як ефективний контрольований параметр і визначення раціональних діапазонів їх вимірювання. Завдання: дослідження функції коефіцієнта кореляції у спектральній області та девіації максимуму амплітуди спектральної щільності потужності у різних частотних діапазонах. Методи, що використовуються: експериментальний метод вимірювання параметрів вібрації, методи спектрального аналізу та математичної статистики. Досліджено перспективи застосування методу вимірювання параметрів вібрації корпусу для оцінки ефективності ідентифікації початку роботи форсажних камер згоряння. Досліджено функції коефіцієнта кореляції у спектральній області та девіації максимумів амплітуди спектральної щільності потужності у різних частотних діапазонах. Установлено оптимальні частотні діапазони та рівень сигналу девіації максимумів амплітуди спектральної щільності потужності для ідентифікації початку роботи форсажних камер згоряння за параметрами вібрації. Показано перспективи подальших досліджень у галузі вібродіагностики камер згоряння.
Попередній перегляд:   Завантажити - 721.207 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
16.

Жирков О. Г. 
Процес дроселювання в соплових апаратах з поворотними діафрагмами [Електронний ресурс] / О. Г. Жирков, О. П. Усатий, О. П. Авдєєва, Ю. І. Торба // Авіаційно-космічна техніка і технологія. - 2022. - № 4(спец. вип. 2). - С. 19–25. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2022_4(2)__5
У процесі розробки методу числового дослідження плоского обтікання соплової решітки з поворотною діафрагмою виконано розрахунки за різних ступеней відкриття поворотної діафрагми та перепадів тисків на решітці. Наведено деякі результати числового дослідження течії в каналі соплового апарата за ступенем відкриття поворотної діафрагми <$E delta~=~(1~-~0,15)>. Моделювання та розрахунок течії робочого тіла виконано з використанням програмного комплексу Fluent. Проведено побудову розрахункових областей, обмежених одним міжлопатковим каналом, для різного ступеня відкриття діафрагми соплового апарата. Побудовано сітки для розрахункових областей. Проведено розрахунки для <$E delta~=~(1~symbol Ш~0,15)> і за різних ступенів перепаду тиску на решітці. В результаті виконаних розрахунків отримано картини течії в міжлопатковому каналі та за ним, і розподіл коефіцієнтів втрати кінетичної енергії по фронту решітки за різних ступенів відкриття діафрагми на вході в сопловий апарат. За результатами проведеного дослідження можна зробити висновки: роботу соплової решітки з поворотною діафрагмою за різних ступенів відкриття поворотної діафрагми <$E delta> і перепадів тисків <$E pi> на решітці можна розділити в діапазоні ступенів відкриття <$E delta~=~(1~-~0,77)> як роботу в режимі сопла, а у діапазоні <$E delta~=~(0,77~-~0,15)> як у режимі дроселя, у разі зміни кута атаки величини коефіцієнтів втрати кінетичної енергії значно (до 25 %) збільшуються лише для <$E pi~=~0,7> і <$E delta~=~1>. За <$E pi~=~0,3> і <$E delta~=~1> коефіцієнт збільшується незначно (до 0,5 %); <$E pi~=~0,7;~0,3> і <$Edelta~=~0,3> коефіцієнт збільшується до 5 %, при цьому коефіцієнт <$E zeta sub i> змінюється менше, щодо коефіцієнта <$E zeta sub 90> за розрахункового кута атаки <$E alpha sub 0~=~90 symbol Р>, за менших перепадів тиску на решітці профілів (у разі збільшення швидкості потоку на виході з соплової решітки).
Попередній перегляд:   Завантажити - 754.372 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
17.

Неманежин Є. О. 
Методика визначення характеристик сталої повзучості монокристалічного сплаву [Електронний ресурс] / Є. О. Неманежин, Г. І. Львов, Ю. І. Торба // Авіаційно-космічна техніка і технологія. - 2022. - № 4(спец. вип. 2). - С. 42–49. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2022_4(2)__9
Вивчено явище руйнування матеріалу за плинності, як одного із найбільш небезпечних і пошкоджувальних впливів на лопатки турбін в умовах їх експлуатації. Розглядаючи питання міцності лопаток турбін авіаційних двигунів та енергетичних установ, слід звернути особливу увагу на те, що механізм розвитку тріщин у процесі плинності більшою мірою обумовлений особливостями кристалічних структур лопаток і властивостями цих структур. На сучасному етапі розвитку світових технологій, лопатки турбін виготовляються методом монокристалічного лиття та методом спрямованої кристалізації. Цим типам кристалічних структур притаманна анізотропія їх властивостей. Причиною анізотропності кристалів є те, що за впорядкованого розташування атомів, молекул або іонів взаємодії між ними та міжатомними відстанями (а також деякі не пов'язані з ними прямими відношенями, наприклад, поляризуємість або електропровідність) виявляються неоднаковими за різними напрямками. Увагу приділено розгляду моделі плинності анізотропного сплаву з монокристалічною структурою. Природним способом визначення параметрів матеріалу теоретичної моделі матеріалу є проведення необхідної кількості базових експериментів. Числове моделювання з використанням відомих властивостей плинності монокристалів є альтернативною можливістю визначення параметрів матеріалу. Описаний алгоритм надає можливість визначити всі середні властивості плинності монокристалу. Параметри описаних співвідношень можна отримати або в результаті прямих експериментів, або на підставі мікромеханічного аналізу, як у випадку композиційних матеріалів. Розглянуто приклад отримання деяких характеристик монокристалічного сплаву ЖС-32 у результаті апроксимації його кривих плинності, отриманих експериментально. Беручи за основу закон Нортона - Бейлі та з використанням сучасного розрахункового комплексу Maple Release 2021.0, визначено мінімальну швидкість деформації плинності та константи плинності, а також побудовано графік залежності швидкості деформації плинності від рівня навантаження матеріалу.
Попередній перегляд:   Завантажити - 704.347 Kb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
18.

Неманежин Є. О. 
Теоретичні та експериментальні методи визначення характеристик міцності лопаток турбін при термомеханічному навантаженні [Електронний ресурс] / Є. О. Неманежин, В. М. Івко, Ю. І. Торба // Авіаційно-космічна техніка і технологія. - 2021. - № 4(спец. вип. 1). - С. 93–101. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2021_4(spets
Проведено вивчення методів дослідження та оцінок властивостей лопаток турбін охолоджуваної конструкції за термомеханічного навантаження. Мета роботи - огляд світових досягнень провідних підприємств та науково-дослідних установ у питанні втомних випробувань лопаток турбін за комплексного навантаження (циклічний температурний вплив, динамічне та статичне навантаження), та стану цієї теми на підприємствах України та пропозиції щодо її подальшого вивчення. В результаті аналізу публікацій і наукових статей можна дійти висновку, що спеціалізовані науково-дослідні інститути та провідні авіадвигунобудівні підприємства з кінця XX ст. займаються вивченням властивостей лопаток турбін в умовах їх роботи у складі двигуна. У світовій практиці існують розрахункові та експериментальні методики термомеханічних випробувань лопаток турбін. Ці випробування направлені на визначення найбільш пошкоджувальних навантажень, встановлення режимів польотного циклу, за яких фіксуються ці навантаження. В результаті визначено, що найбільшу загрозу міцності лопаток турбін несуть перехідні режими роботи двигуна, які є нетривалими за часом (вимірюються у секундах), але при цьому за яких проходить зміна параметрів температурного поля, навантаження від осьових і відцентрових сил. І саме циклювання зазначених параметрів призводить до зниження циклічної довговічності лопаток турбін, особливо охолоджуваної конструкції (наявність перфорацій, внутрішніх охолоджуючих каналів, інших конструкційних елементів призводить до ускладнення об'ємно-напруженого стану лопаток). Проаналізовано різні кристалографічні структури лопаток, їх зв'язок з об'ємно-напруженим станом; наведено приклади досліджень, які проводилися на українських підприємствах та їх результатів, які підкреслюють необхідність подальших експериментів у сфері оцінки характеристик міцності за комплексного циклічного навантаження. Розглянуто приклад установки для випробувань замкових з'єднань лопаток і зразків шестерень, яка може бути адаптована для випробувань лопаток у разі трикомпонентного навантаженя (температурні, динамічні навантаження та імітація впливу відцентрових сил). Зроблено висновок, що при використанні виключно розрахункових методів не можна достовірно оцінити рівень напружень та їх розподіл у зв'язку з тим, що розрахунки лімітовані граничними умовами, які задаються згідно з можливостями тої чи іншої розрахункової моделі. Підводячи підсумок, можна зазначити, що оцінку міцності лопаток при термомеханічному навантаженні доцільно починати з кількох серій випробувань зразків матеріалу лопаток із метою вивчення впливу температурних і силових циклів навантажень, впливу орієнтації вектора навантаження по відношенню до кристалографічної орієнтації лопатки. Зазначено, що також важливими є випробування натурних лопаток за термомеханічного навантаження, тому що у процесі випробувань зразків не відтворюються особливості об'ємно-напруженого стану матеріалу при реальній роботі лопаток у складі двигуна. Вищевказане тягне за собою розробку методів і спеціалізованих установок для термомеханічних випробувань.
Попередній перегляд:   Завантажити - 1.326 Mb    Зміст випуску    Реферативна БД     Цитування
19.

Пальчиковський В. О. 
Методи диагностування дефектів деталей авіаційних двигунів з композиційних матеріалів [Електронний ресурс] / В. О. Пальчиковський, А. В. Морозов, Ю. І. Торба // Авіаційно-космічна техніка і технологія. - 2021. - № 4(спец. вип. 1). - С. 102–109. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2021_4(spets
Попередній перегляд:   Завантажити - 657.558 Kb    Зміст випуску     Цитування
20.

Златкін О. Ю. 
Шляхи адаптації та модернізації випробувального обладнання для відтворення ударних навантажень виходячи з вимог стандарту MIL-STD-810 [Електронний ресурс] / О. Ю. Златкін, О. В. Чумаченко, І. В. Криживець, О. В. Петров, Ю. І. Торба // Авіаційно-космічна техніка і технологія. - 2023. - № 1. - С. 78–87. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2023_1_10
Попередній перегляд:   Завантажити - 1.073 Mb    Зміст випуску     Цитування
...
 
Відділ наукової організації електронних інформаційних ресурсів
Пам`ятка користувача

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського