До 100-річчя Національної академії наук України та Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського




Біографістика  





Краєзнавство  



Джерелознавство  

Історія  


Політологія  

Держава і право  

Пам’яткознавство  

Заклади культури та історичної пам’яті  

Культура. Мистецтвознавство  













Природознавство  







 [Конволют] (1825–1884)

адреса матеріалу: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/0000909


Тип рерусу: Книги

Країна:Україна
Мова(и):Російська

Назва(и):
[КОНВОЛЮТ]
Ч. 7. Опыт исследования о летописи Самовидца (1878)
Дата(и):1825–18841878

Колекції:
  • КОЗАЦЬКІ ЛІТОПИСИ - дослідження

  •  Ч. 7   


    Опис документа:

    [Конволют] , 1825–1884.

    Ч. 7: Левицкий О. И. Опыт исследования о летописи Самовидца : (Предисловие к летописи Самовидца, изданной Киевской археографической комиссией) / О. И. Левицкий. - 1878. - 76 с.


    Летопись Самовидця - одна из самых выдающихся историографических достопримечательностей и один из самых достоверных исторических источников XVII в., Самобытная и оригинальная достопримечательность украинского языка и литературы. Как исторический источник, написанное очевидцем, летопись содержит ценные фактические сведения по истории украинского, белорусского, русского, польского и других народов второй половины XVII в. Многие из этих сведений имеют уникальный характер. Издание рассчитано на историков, филологов, этнографов, преподавателей и студентов вузов, учителей и широкий круг читателей.

    Літопис Самовидця — одна з найвидатніших історіографічних пам’яток і одне з найдостовірніших історичних джерел XVII ст., самобутня й оригінальна пам’ятка української мови та літератури. Як історичне джерело, написане очевидцем, літопис містить цінні фактичні відомості з історії українського, білоруського, російського, польського та інших народів другої половини XVII ст. Багато з цих відомостей мають унікальний характер. Видання розраховане на істориків, філологів, етнографів, викладачів та студентів вузів, учителів і широке коло читачів.


          Зміст

    1. Літопис як своєрідна форма історичного й літературного твору має свою давню традицію, що починається ще за часів Київської Русі.
    2. Загальновідомо, якого високого розвитку досягла літописна справа в межах теперішньої України у XI — XIII ст.
    3. Літописна література дуже бурхливо розвивається за обставин, коли народ переживає великі події, що знаменують нову добу в його історії.
    4. Серед представників освічених шарів народу тоді з’являється потреба записати основні моменти цих подій.
    5. Щось подібне відбувалось і на Україні в другій половині XVII ст. у зв’язку з соціальним і національним рухом українського народу, особливо його боротьбою проти польсько-шляхетського гніту.
    6. Українське літописання XVII — XVIII ст. поєднало літописні традиції Київської Русі, широко використовуючи західноєвропейські джерела, насамперед польські, німецькі та французькі.
    7. Визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького проти шляхетської Польщі є центральною темою всіх українських літописів другої половини XVII — XVIII ст.
    8. Однією з найвидатніших історіографічних пам’яток і одним з найдостовірніших історичних джерел XVII ст. є літопис Самовидця.
    9. Ця пам’ятка має цілком світський, загальноукраїнський характер.
    10. Як історичне джерело (його автор був очевидцем подій) літопис Самовидця містить повідомлення про такі події і явища, які не збереглися в жодних документах або ж передані тенденційно, з фактичними помилками.
    11. Мова і стиль літопису Самовидця позбавлені книжності, риторичних прикрас і впливу польської чи латинської літератури.
    12. Автор не дотримується літописної стильової традиції, яка тоді була поширена на Україні.
    13. Літопис Самовидця привертає пильну увагу істориків, літературознавців, мовознавців, любителів старовини.
    14. Як історичне джерело його не обминає жоден історик, що вивчає історію українського народу другої половини XVII ст.
    15. Літопис Самовидця залишив глибокий слід в українській історіографії та літературі XVIII — XX ст.
    16. Літопис Самовидця, як і інші українські літописи, до середини XIX ст. без назви та імені автора зберігався в списках.
    17. Його популярність обмежується, головним чином, першою половиною XVIII ст.
    18. Про це може свідчити кілька списків цієї пам’ятки, які дійшли до нас.
    19. Починаючи з другої половини XVIII ст. літопис Самовидця витискується працею Граб’янки, і твір Самовидця залишається на довгий час забутим.
    20. І лише 1840 р. один із списків літопису випадково потрапляє до рук молодого П. Куліша, який, захопившись стилем викладу і поглядами автора, витрачає чимало зусиль, розшукуючи нові списки і популяризуючи літопис серед наукової громадськості.
    21. Другий видавець літопису Самовидця Орест Левицький три роки працював над новим виданням літопису, яке вийшло 1878 р. у Київській археографічній комісії.
    22. У розпорядженні Левицького, крім видання Бодянського, було два нововідкритих списки літопису-так звані Іскрицький та Козельський .
    23. Список, відомий під іменем Козельського, зберігався в рукописному збірнику полтавського полкового осавула Якова Козельського (у родині відомого філософа-демократа і просвітителя Я. Козельського) разом з працею Граб’янки та іншими документами.
    24. Переписано його 1740 р. на Полтавщині.
    25. Левицький зробив спробу (і, треба сказати, вдалу) виявити справжній текст літопису, очистивши списки від пізніших доповнень і нашарувань.
    26. Він переконливо довів, що описи подій на Україні до 1648 р. і після 1702 р., які є у виданні Бодянського, було внесено з іншого, пізнішого джерела — так званого «Короткого опису Малоросії».
    27. Усе це дало право Левицькому відкинути в своєму виданні вступну частину, тобто опис історичних подій до 1648 р., і кінцеву частину повної редакції списків, тобто подій, що відбувалися на Україні з 1703 до 1734 р.
    28. Левицький спочатку пристав до думки тих учених, які твердили, що автором літопису був козак , а згодом, звернувши увагу на співчуття літописця до шляхетського стану і його неприхильність до низів, гадав, що автор — виходець із православної української шляхти, яка стала на бік Хмельницького відразу ще на початку національно-визвольної війни.
    29. Левицький водночас заперечував гіпотези про належність автора до духовенства, бо для такого твердження, на його думку, не дає підстав ні зміст, ні стиль, ні мова, ні погляди автора.
    30. Участь літописця в політичних подіях і в дипломатичних місіях, його стосунки з видатними політичними діячами, на думку Левицького, заперечували належність автора до міщан.
    31. І нарешті, відсутність у літопису описів козацьких битв, військових деталей, конкретних повідомлень про бої, сутички, походи, холодне, а інколи й відверто вороже ставлення до козаків не дає також підстав зараховувати його до середовища козаків.
    32. Левицький навіть твердив про «цілком безплідну всяку спробу викрити цей таємничий анонім».
    33. Перші дослідники літопису, зокрема О. Левицький, зазначали, що Самовидець, будучи скупим на похвали, симпатизує лише двом своїм сучасникам-Якимові Сомкові та Іванові Сіркові, підкреслюючи їхню хоробрість .


    Довідки про авторів:

     ЛЕВИЦЬКИЙ ОРЕСТ ІВАНОВИЧ

    Довідки про колективи:

     КИЇВСЬКА АРХЕОГРАФІЧНА КОМІСІЯ

    Теми:

  • Археографія, палеографія, кодикологія


  • Рубрики:

     ЛІТОПИС САМОВИДЦЯ

     

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського