Кулик В. В. Обгрунтування роботоздатності сталей високоміцних залізничних коліс з урахуванням їх тріщиностійкості : автореф. дис... канд. техн. наук: 05.02.01 / В. В. Кулик; НАН України, Фіз.-мех. ін-т ім. Г.В.Карпенка. - Л., 2009. - 23 c. - укp.Встановлено закономірності зміни характеристик міцності та циклічної тріщиностійкості колісних сталей залежно від структурно-фазового стану, технології виробницта та впливу експлуатаційних факторів, з урахуванням яких науково обгрунтовано доцільність заміни середньоміцних залізничних коліс поточного виробництва на високоміцні. Досліджено ресурсні фізико-механічні характеристики колісної високоміцної сталі (<$Esigam sub B ~=~1~200~ symbol Ь ~1~400~ roman МПа>) з підвищеним вмістом вуглецю (0,63 %) та мікролегованої ванадієм (<$E~0,1~%>). З метою покращання роботоздатності високоміцних залізничних коліс наведено рекомендації щодо підвищення циклічної зв'язності руйнування даної сталі. Запропоновано спосіб оптимізації циклічної зв'язності руйнування сталей з підвищеним вмістом вуглецю шляхом їх ізотермічного гартування та середнього відпуску для одержання дрібнодисперсної пластинчасто-глобулярної перліто-бейнітної структури. На підставі використання уніфікованої моделі втомного руйнування оцінено вплив розмірів технологічних дефектів (екзогенних металургійних включень) на втомні характеристики сталей залізничних коліс. Встановлено, що зменшення допустимого розміру технологічного дефекту з 3 мм (стандарт України, ДСТУ ГОСТ 10791:2006) до 2 мм (стандарт ЄС, EN 13262:2003) забезпечує збільшення втомної довговічності вдвічі. Показано, що у високоміцних колесах безпечний розмір (діаметр) технологічного включення за циклічного навантаження (<$EDELTA sigma sup бр ~=~360~ roman МПа>) становить 1 мм, а в колесах поточного виробництва таке включення ще може бути осередком руйнування. Визначено, що безпечний розмір тріщиноподібного дефекту за циклічного навантаження досліджених колісних сталей становить <$E2a sub 0 ~=~0,13~ sybmol Ь ~0,19~ roman мм>. З'ясовано, що середньо- та високоміцні колісні сталі з дефектами типу втомних тріщин схильні до низькотемпературного (до <$E-60~ symbol Р~ roman C >) окрихчення тільки у разі високих амплітуд циклічного навантаження, коли швидкість росту тріщин вища <$E10 sup -7 roman м"/"цикл>. З'ясовано, що високоміцні колісні сталі у порівнянні з середньоміцними мають підвищену чутливіть до асиметрії циклу навантаження, що необхідно враховувати у процесі оцінювання надійності залізничних коліс за наявності великих залишкових розтягальних напружень біля їх поверхні кочення, які виникають внаслідок гальмування. Виявлено падіння характеристик циклічної тріщиностійкості сталей у різних зонах ободу залізничних коліс, обумовлене інтенсифікацією відкольного мікромеханізму руйнування, незважаючи на одночасне зниження міцності сталей. Індекс рубрикатора НБУВ: К222.234.710.62 + О22-046.510.2-021.1
Рубрики:
Шифр НБУВ: РА369260 Пошук видання у каталогах НБУВ
Повний текст Автореферати дисертацій Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) ![](/irbis_nbuv/images/info.png) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|