Кіясь А. В. Формування ефективних копінг-стратегій учителів як захист їхнього психологічного здоров'я / А. В. Кіясь // Наука і освіта. - 2010. - № 3. - С. 44-48. - Бібліогр.: 5 назв. - укp.Проведено дослідження копінг-поведінки вчителів (75 педагогів Маріуполя віком від 25 - 60 років). Досліджено фактори, що сприяють ефективності копінг-поведінки, серед яких: задоволення "тут-і-тепер"; реалізація мотиву; упорядкування внутрішнього світу; самоактуалізація. Проведено дослідження індивідуальних копінг-стратегій учителів та їх роль у захисті психологічного здоров'я вчителів. З одержаних результатів виявлено, що за кількістю переважають відносно ефективні та неефективні способи подолання стресових ситуацій, використання таких стратегій поведінки, які орієнтовані на тимчасове вирішення проблеми, або ж на її усунення. Встановлено зв'язки між вибором копінг-стратегій та особистісно-професійними характеристиками: рефлективністю, емпатійністю, рівнем самоактуалізації, педагогічною спрямованістю та педагогічним стилем взаємодії. Доведено, що ефективні копінг-стратегії спостерігаються у вчителів з середнім і високим рівнем рефлексії й емпатії, з демократичним і змішаним стилем взаємодії, з педагогічною спрямованістю "на розвиток" і "на результат". Акцентовано увагу на актуальність розробки програми, спрямованої на збереження психічного та фізичного здоров'я педагогів, висвітлено її трикомпонентну структуру, яка включає блок формування ефективної копінг-поведінки; блок ефективних комунікацій; блок розвитку рефлексивних та емпатійних здібностей та виокремлено її напрями та завдання. Представлены результаты исследования копинг-поведения учителей (75 педагогов Мариуполя в возрасте от 25 до 60 лет). Исследованы факторы, способствующие эффективности копинг-поведения, среди которых: удовлетворение "здесь-и-сейчас"; реализация мотива; упорядочение внутреннего мира; самоактуализация. Проведено исследование индивидуальных копинг-стратегий учителей и их роль в защите психологического здоровья учителей. Из полученных результатов видно, что по количеству преобладают относительно эффективные и неэффективные способы преодоления стрессовых ситуаций, использование таких стратегий поведения, которые ориентированы на временное решение проблемы или же на ее устранение. Установлены связи между выбором копинг-стратегий и личностно-профессиональными характеристиками: рефлективностью, эмпатийностью, уровнем самоактуализации, педагогической направленностью и педагогическим стилем взаимодействия. Доказано, что эффективные копинг-стратегии наблюдаются в учителей со средним и высоким уровнем рефлексии и эмпатии с демократическим и смешанным стилем взаимодействия, с педагогической направленностью "на развитие" и "на результат". Обращено внимание на актуальность разработки программы, направленной на сохранение психического и физического здоровья педагогов. Выделены ее направления и задачи. Обозначена ее трехкомпонентная структура, которая включает блок формирования эффективного копинг-поведения; блок эффективных коммуникаций; блок развития рефлексивных и эмпатических способностей. Індекс рубрикатора НБУВ: Ю949.244 с
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж16225 Пошук видання у каталогах НБУВ
![](/irbis_nbuv/images/info.png) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|