Манько В. А. Формування ціннісних орієнтацій старшокласників з повних та неповних сімей як чинник збереження їхнього психічного здоров'я / В. А. Манько // Наука і освіта. - 2010. - № 3. - С. 65-68. - Бібліогр.: 9 назв. - укp.Розглянуто особливості формування ціннісних орієнтацій (ЦО) старшокласників з повних і неповних сімей на підставі двох методологічних принципів психологічного дослідження: по-перше, розгляд системно-ціннісного підходу як результату освоєння старшокласниками суспільних явищ навколишньої дійсності з позиції цінностей; по-друге, уявлення про формування та функціонування ЦО особистості як процесу, в основі якого лежить особливий вид психічної діяльності - оцінна діяльність, спрямовона на усвідомлення ціннісного значення цих явищ. Експериментально досліджено відмінності в структурі типів ЦО: виявлено позитивний кореляційний зв'язок цінностей "життєва мудрість", "свобода", "незалежність і терпимість", які є значущими для старшокласників з повних сімей; для учнів з неповних сімей ранг цих цінностей падає, а ранг "цікава робота" збільшується; виявлено орієнтація учнів з неповних сімей на соціальну успішність, а з повних сімей - на особисту незалежність. Зазначено про вплив цих показників на стан їх психічного здоров'я. Встановлено на підставі аналізу ієрархії ЦО старшокласників з неповних сімей наявність в їх структурі компонентів, які призводять до виникнення установок асоціального характеру, як наслідок, трансформуються в стійку асоціальну поведінку, порушують їх психічне здоров'я. Актуальними напрямами дослідження в даній області є складання психокоригувальних програм, спрямованих на формування позитивних ціннісних орієнтацій, та розробка рекомендацій для педагогів і практичних психологів. Рассмотрены особенности формирования ценностных ориентаций (ЦО) старшеклассников из полных и неполных семей на основе двух методологических принципов психологического исследования: во-первых, рассмотрение системно-ценностного подхода как результата освоения старшеклассниками общественных явлений окружающей действительности с позиции ценностей, во-вторых, представление о формировании и функционирования ЦО личности как процесса, в основе которого лежит особый вид психической деятельности - оценочная деятельность, направленная на осознание ценностного значения этих явлений. Экспериментально исследованы различия в структуре типов ГО: выявлено положительное корреляционная связь ценностей "жизненная мудрость", "свобода", "независимость и терпимость", значимых для старшеклассников из полных семей, для учащихся из неполных семей, ранг этих ценностей падает, а ранг "интересная работа" увеличивается; установлена ориентация учащихся из неполных семей на социальную успешность, а из полных семей - на личную независимость. Указано влияние этих показателей на состояние их психического здоровья. Установлено на основе анализа иерархии ГО старшеклассников из неполных семей наличии в их структуре компонентов, которые приводят к возникновению установок асоциального характера, как следствие, трансформируются в стойкое асоциальное поведение, нарушая их психическое здоровье. Актуальными направлениями исследования в данной области является составление психокоррекционных программ, направленных на формирование позитивных ценностных ориентаций, и разработка рекомендаций для педагогов и практических психологов. Індекс рубрикатора НБУВ: Ю983.723.2 + Ю983.402.3
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж16225 Пошук видання у каталогах НБУВ Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) ![](/irbis_nbuv/images/info.png) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|